KESKUSTELUT > RISTIKOT > VIIKONVAIHTEEN ILTIS 1

813. Viikonvaihteen Iltis 1

Matti27.3.2004 klo 20:16
Piilosanan vihjeenä oli: Rakastan demokratiaa! Kumpikin polkee{hellip}

Ratkaisuhan ei ole hankala (se on annettu samalla sivulla), mutta tuo {hellip}? Onko se vaan ilmaantunut painossa, vai eikö minulla leikkaa? Päästäkää pulasta!
2. Yökyöpeli27.3.2004 klo 20:21
On tuo hellip näkynyt ennenkin omituisissa paikoissa, lienee ladontatermi jonka ei olisi pitänyt päätyä lehteen asti.
3. ++juh27.3.2004 klo 20:21
{hellip} on luultavasti "horizontal ellipsis" eli "..." (kolme pistettä).
4. Matti27.3.2004 klo 21:02
Aina sitä viisastuu.
5. Marianna28.3.2004 klo 12:00
Jäi kahta kirjainta vaille, luultavasti aivan helppoon paikkaan, mutta kun ei leikkaa, ei leikkaa. En yleensä osallistu arvontoihin, mutta nyt harmissani meilasin kirjainrivin.

Sama olisi ollut SK:n kohdalla, mutta siitä näyttää puuttuvan kirjaimet.

Aamulehden Allakasta puuttui tekijä.

Puutelista;-)
6. Marianna28.3.2004 klo 12:20
Tarkoitin IS:n Kovista ja tekstiviestiä, tietysti.

SK 13:n vaikea kohta oli (valo?)kuvassa, josta ei saa mitään selvää ja sen kanssa risteävässä omituisessa sanassa.
7. Eki28.3.2004 klo 13:20
SK ei jostain syystä käyttänyt heti perään lähettämääni uutta versiota ristikosta, jossa oli numerot. Tällaisissa tapauksissa ainoa mahdollinen annettu nyrkkisääntö on, että pääkuvasta/kuvista tulevat sanat lähetetään vastaukseksi.

Mariannan 'omituinen sana' alkoi kiinnostaa. Vihjeen ainakin voisi kertoa.

Olin eilen yllättäen poissa koneen ääreltä ja näyttäisi olevan paljon vastattavaa. Sen siitä saa, kun perustaa kysymys-vastaus-säikeitä. Teen parhaani tämän päivän aikana.
8. Juha Neitola28.3.2004 klo 16:12
Marianna: sekavat asiat selkenevät joskus jos niitä tarkastelee eri kanteilta - tämä saattaa päteä myös kuvavihjeisiin...

Eki: SK:n ristikossa hämmensi ylimääräiseksi osoittautunut kuvavihje, johon teki mieli vastata 'friisi' tai 'attika'.
9. Eki28.3.2004 klo 16:21
No mutta Juha, 'hämmentävän esikoisen' ja hauista-tavuristikon tekijä ynnä SM-mitalisti, terrrrve!

Kun tapanamme on kirjoittaa valokuvan taustalle tekstiä, tuohon fotoon, vaikka sitä vaalennettiinkin, jäi tosiaan ehkä tuota turhaa informaatiota hämäämään. Ihan hyvä, kun sitä ristikkoa on muuten sanottu aika helpoksi, vai?
10. Juha Neitola28.3.2004 klo 16:42
Joo, ei se päässyt haittaamaan, paitsi että mustekynän käyttäjänä minua olisi rieponut, jos olisin mennyt kirjoittamaan siitä kuvavihjeestä mieleen tulevan sanan. Sillä kun sattui olemaan oikean ratkaisusanan kanssa muutama yhteinen kirjain.

Se Mariannan omituinen sana oli varmaan Kopeh, jota arvelin (antautumismielialan vallitessa) minulle tuntemattomaksi kenialaisjuoksijaksi, kunnes leikkasi. Ihan kotoperäistä mukavaa sanakikkailuahan se vain onkin.
11. Eki28.3.2004 klo 16:48
Hauska attika siinä... No nyt ymmärrän epäselvän kuvan, se tosiaan vaatii tulkintaa, kysehän ei tällä kertaa ole paljon parjatuista valokuvista.
12. Matti28.3.2004 klo 17:08
SK:n ristikko oli kiva (etenkin koska sain sen ratkaistua). IS:n kohdalla taistelu jatkuu ... Edellinen oli kolmetähtinen, jälkimmäinen kaksi ja puolikas.

SK:ssa oli vihje RANKIN PAIKKA. Ihan hyvä sana siihen tuli, mutta vihjeestä en tajua yhtään mitään.
13. Eki28.3.2004 klo 17:16
Matti, vihjeen voi lukea ainakin kahdella tavalla ja se helpoimmin mieleen tuleva ei ole se, jota tässä tarkoitetaan, vaikka mioni saattaa olla jopa sitä mieltä! Ristikoissa ei kuitenkaan voi käyttää vahvasti mielipiteisiin vetoavia asioita noin jyrkkinä vihjeinä.

Tavallaan sen vihjeen pitäisi olla toisinpäin, mutta se toimii noinkin.

Jyrkin vihje? Etsikää Takalan ristikoista! :)
14. Juha Neitola28.3.2004 klo 17:22
Matti: jos olet koskaan kuunnellut radiosta säätiedotuksia, niin...

Ei varmaan ole korrektia jatkaa tämän enempää, kun on vastausaikaa jne, yms, etc.
15. Matti28.3.2004 klo 17:42
Jaaaaaa. Kiitos!

Välillä todella riepoo kun ei keksi vihjeen ja vastauksen yhteyttä, eikä voi kysyä kun on vastausaikaa jne, yms, etc. Kun sitten aika on päättynyt, koko juttu on jo ikivanha, ja päälle on tullut uutta mietittävää metrikaupalla. Mutta asiaa ei kai voi auttaa.
16. Eki28.3.2004 klo 17:50
On minullekin tultu ehdottamaan, että perustettaisiin systeemejä, joissa esim. yhden euron tekstiviestillä saisi yhden haluamansa sanan ristikkoon.

Idea ei sinällään ole huono. Monessa tapauksessa se voisi helpottaa ratkojan piinaa tai auttaa yhden sanan verran eteenpäin, mutta mutta... ne minuspuolet: rahastus, epäreilu kilpailutilanne...

Tuskin siitä tulisi edes isoa bisnestä, sillä kaikki ristikon sanat pitäisi syöttää muistiin.

Tietysti joskus on puhuttu myös "auttava puhelin"-järjestelmästä, jossa olisi joku ihminen langan päässä, esim. Sanasepot valjastaisi sihteerinsä lisätyöhön :)
17. Henry Haapalainen28.3.2004 klo 19:52
Kyllä tuota päätöstä voisi lieventää, että täällä ei voi paljastaa ristikon tiettyjä sanoja, sellaisia jotka ovat useampia ratkojia jääneet vaivaamaan. Sitten kun ne voisi paljastaa, ne ovat jo unohtuneet.
Minulla on ollut tapana antaa helpottavia vinkkejä puhelimitse tai sähköpostina, jos joku ratkoja on nähnyt vaivan ottaa yhteyttä. Aika vähän kyselyjä on kuitenkin tullut, vaikka olen tästä mahdollisuudesta Kirpun pääkirjoituksissa kertonut.
18. Marianna28.3.2004 klo 20:31
Saahan SK:n Kopeh-kohdan kaksi puuttuvaa kirjainta täytetyksi, mutta ahaa-elämystä ei. Mitä ihmettä on RANKIN PAIKAN alla? Entä mikä alin iso kuva? Mustikka lautasella?

Kukaan ei tietenkään uskalla paljastaa, mihin suuntaan KOPEHia vielä pitäisi leipoa:-(
19. Eki28.3.2004 klo 20:41
Ei sitä päätöstä kuitenkaan lievennetä ja siihen on monia syitä.

Minä taas harvemmin annan neuvoja soittajille (korkeintaan pienen vinkin), vaikka tehtävässä olisi joku puutos (esim. krypto jossa on pitänyt rasteroida tietyt sanat). Kerron kyllä, mistä ruudusta puuttuu vihje, jos sellaisesta on kysymys tai muuten vahvistan jotain epäilystä, mikä soittajalla jo muutenkin on.
20. Marianna28.3.2004 klo 20:46
Pipariksihan homma menisi, jos laatijat sanelisivat vastauksia tuttavilleen.

Sitä paisi minä keksin sen. Mutten postita.
21. Henry Haapalainen28.3.2004 klo 23:03
Jos jokin ristikon kohta jää useampia ratkojia vaivaamaan, kyseessä lienee lähes aina jonkin asteinen laadinnan virhe tai heikkous. Kyllä sellaiseen voisi antaa esimerkiksi selventävän lisävihjeen.
Kirpuissa hyväksytään oikeiksi ratkaisuiksi sellaiset, vaikka ratkaisuista yksi tai kaksi kirjainta puuttuisikin.
Muutos lisäisi tänne roimasti keskustelua yksittäisistä ristikoista, joten eikö sellainen pitäisi toivottaa tervetulleeksi.
22. tero28.3.2004 klo 23:23
HH: "Kirpuissa hyväksytään oikeiksi ratkaisuiksi sellaiset, vaikka ratkaisuista yksi tai kaksi kirjainta puuttuisikin. "

Näin minä ratkon ristikoita, jos joku kirjain jää jostain puuttumaan niin en minä niitä mistään netistä ala hakukoneilla hieromaan, jätän tyhjäksi tai laitan minkä tahansa kirjaimen ihan piruuttani. En tosin koskaan lähetä mihinkään.
23. mats30.3.2004 klo 15:03
ei nuo sk ja kovis nyt niin vaikeita ollut vaikka koviksen VIISIKIN -vihje vähän aiheutti aprikointia. Mustikka lautasella ?? minä näin sen kattilan kantena joka ei ole pöydällä?? eikä KOPEH näin kieroutuneesti ajattelevalle tuottanut vaikeutta.
24. P30.3.2004 klo 15:28
Minua on jäänyt riepomaan vanhasta SK-ristikosta (38/2003) sana, jonka vihjeenä oli "Tsekin presidentti" ja vastaukseksi tuli KSAUS (joka tuskin on oikein, mutta kun vaakarivit sopivat)... Sattuuko kukaan muistamaan mistä siinä oli kysymys? Laatija taisi olla Pekka Joutsi, kait.
25. Eki30.3.2004 klo 15:34
Eiköhän se ole Vaclav Klaus.
26. P30.3.2004 klo 17:14
No höh, ja minä kun kahlasin läpi ties mitkä ensimmäiset ja toiset Tsekin tasavallat... Mutta siinä tapauksessa jää vaakariville soimaan "lello"... :-)
27. Eki30.3.2004 klo 17:47
Lempo soikoon!
28. P30.3.2004 klo 18:23
No niinpä tietysti; lempo vieköön moiset ristikot (kun kerran oli vienyt jo vastauslehdenkin) ! ;-)
29. V-R30.3.2004 klo 19:33
Oiskohan Ekille?

Nämä uudet IS plussan ristikot ovat alkaneet askarruttamaan mieltäni.

Ei kai Sanarisillä ollut antaa jotakin vanhaa uuden tilalle, kun formaatti puuttui?
Näyttää kuitenkin menneen hyvin.

Nyt kaikki ristikot on jaoteltu vielä tarkempiin vaikeusluokkiin.
Olen repinyt kaikista irti yhden sivun, jonka takana on kovis.

Hyvä ajatus muuten.

Näistä viidestä on vielä neljä ratkomatta. Paitsi viimeinen. Se viides.
Kaks ja puoli!
Kuinka luokittelu tapahtuu?
Olenko jotenkin erilainen? Mutta siitä istumalta ristikko täyttyi.
Tuli myöskin kiinnostavaa ohjelmaa telkkarista..
30. Eki30.3.2004 klo 20:01
Pisteytys on tosi suhteellista. Isommassa ristikossa oli joka tapauksessa enemmän ratkottavaa, vaikka olisi yhtä helppo, tuntui siis ehkä vaikeammalta. Koko kansan lehdessä, kuten IS, ei asteikko ole ihan yhtä tiukka kuin jossain muualla.

Vanhaa uuden tilalle, tuota ajatusta en ymmärrä ollenkaan??? Mitä yrität siinä kysyä?
31. V-R30.3.2004 klo 20:41
Ristikon koko on muuttunut
paperi on liukasta, kuin naistenlehdillä.
4B-kynällä saa vielä näkyvää tekstiä.
Lisäksi, kun marketista lehden ostan, eipä se enää taivu kauppakassin viereen.
Pitää poistaa plussa ISssän välistä. Tämä ei tietenkään kuulu ristikoihin. mutta mutta..
Vaikuttaa lehden hankintaan.

Näinhän se Eki on
Käytät jotakin aihetta.
Sitten ajatus lähtee laukkaamaan..
Vaikka plussan kansilehdestä tekemään,,

"Zen Cafe laulaa pienestä matkaradiosta
ei kuulu keskusteluun"
32. Kynätönmies30.3.2004 klo 20:46
Tietoa tahdon kyniä,
mistä saa nykyisin 4B-kyniä?
33. V-R30.3.2004 klo 20:59
Kynätönmies
Itse, kun asun pääkaupunkiseudulla, Ostan pehmeät kynäni Akateemisesta, Sieltä löytyy koko lyijykynien kirjo.

Nykyiset kynäni ja teroittimeni hankin Tiimarista.

Kannattaa hankkia koko vuoden kynät sekä teroittimet alkusyksystä Tiimarista.
Jos kynänosto on jäänyt. tekemättä, kannattaa mennä lähimpään Akateemiseen kirjakauppaan.
Sieltä löytyy kaikenlaisia kovuuksia.
Vaimoni ja tietenkin minä olemme mustasukkaisia näistä kynistä.
Nyt olemme päättäneet ettei toinen toinen lainaa toisen kynää.
Aikoinaan riitahan siitä syntyi. Tosi vähäpäiväisestää asiastasa
34. sihteeri31.3.2004 klo 15:05
Moi! Huomasinpa tuolta välistä Ekin ehdotuksen sihteerin konsultoinnista. Sopii kyllä, mutta sihteeriä pitää sitten lahjoa, esim. kesäpäivillä tms. tapaamisissa! ;)
35. iso S31.3.2004 klo 15:15
Tietenkin auttavan puhelimen pitäisi olla maksullinen palvelu ja sihteerille pitäisi lohkaista tuotosta osa. Miten olisi Pelle Peloton -tyylinen hinnoittelu:

Neuvoja kukkaron mukaan! Hyvä neuvo 10 senttiä, huono neuvo 5 senttiä!
36. ile31.3.2004 klo 17:38
Kynätönmies, osta kana niin saat kyniä!

4H -kyniä.
37. mats1.4.2004 klo 10:56
Ile tuo 4-H oli hyvä. meillä päin niiden toiminta on ulospäin näkynyt vain pulla ja kahvimyyntinä kesätorilla mutta varmaan jossain harrastavat kynimistäkin vielä.
38. Matti2.4.2004 klo 21:15
Ei viikonvaihteen vaan tämänpäiväinen. Kuvaristikon toinen kuva puuttui, ja kuvat olivat vaihtaneet paikkaa. Mutta ei haitannut mitään. Kunhan tässä kirjaan ylös.

Höyryristikon 7 vaakasuoraan: Värisävy (5). Toinen ja neljäs piilokirjain. Buuu ... Kun tuo ristikkorengin vapaa demoaikakin jo päättyi. Tietysti jos olisin tiennyt, vihje olisi mielestäni ollut aivan erinomainen.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *