KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 30.-31.8.2014

8127. IS-viikonloppu 30.-31.8.2014

Eki30.8.2014 klo 10:35
Tänään on meikäläisen ja Heli Kärkkäinen uskoakseni hyvin kohtuullinen kakspuolonen kovis.
2. O30.8.2014 klo 16:36
Nyt oli todella nautinnollinen kovis!

Kiitokset Erkki Vuokila/Heli Kärkkäinen. :)
3. Rampe30.8.2014 klo 19:12
Hyvin kohtuullinen on kyllä hyvin ristikkoa kuvaava.
Täyttyi tunnissa. Viimeviikkoinen on vieläkin kesken lukuisista vinkeistä huolimatta.
4. Kake Kortelainen30.8.2014 klo 19:53
Viimeviikkoinen, kuten tämänviikkoinenkin tättyivät suitsait eli noin puolessa tunnissa. Iisiä, toivottavasti ensi kerralla vaativampaa!
5. Eki30.8.2014 klo 20:03
Kake täytti viimeviikkoisen puoleen tuntiin? SM-ainesta, jos olisi totta.
6. Hannu30.8.2014 klo 20:09
Ei kannattaisi Eki säiehäirikköä provosoida.
7. Tulokas31.8.2014 klo 09:56
Ratkesipa kivasti. Varsinkin kun vertaa edelliseen Kovisten Kovikseen!
Mielestäni Ahtisaari - vihjeestä tuleva sana oli vähän epäasiallinen.
8. Päättäriratkoja31.8.2014 klo 15:27
Minullekin Kovis oli juuri sopivan tasoinen ristikko tällä keralla: mietitytti, mutta ratkesi kuitenkin yhdellä istumalla, ja tarjosi ahaa-elämyksiä.

Ahtisaarelle kyllä löytyy asiallinenkin selitys. (Toivottavasti ei ole liikaa vihjattu.)
9. lp1.9.2014 klo 11:34
Kiva ristikko, kiitokset!
10. iso S1.9.2014 klo 19:46
Juu, paljon kinkkisempiä kakspuolosia on nähty. Pitihän tätäkin hetken silmäillä että sopiva aloituskohta löytyi, mutta yleisesti ottaen kitkakerroin oli minulle mitä sopivin. Vasen yläkulma pani lujimmin hanttiin, mutta kohtuullisella päänvaivalla sekin selvisi, joten hyvä mieli jäi käteen, jos tällainen kompuroiva ilmaisu sallitaan.

Mitään vihjailematta, Ahtisaari on sentään nobelisti ja kansainvälisesti arvostettu henkilö, joten hänestä nuriseminen perustuu tietämättömyyteen. Ratkaisusanahan on aivan oivallinen!

En halua kieltää masokisteilta tiukempia koviksia, mutta tästä tasosta minä kiitän ja kumarran.
11. Meester_Henk2.9.2014 klo 13:02
Sohaisen tässä nyt asiaa, joka joskus on ennenkin rivien välissä tullut esille. Heli Kärkkäinen on kuvittaja vailla vertaa, mutta kun piirrokset pienennetään ruudun kokoisiksi ja tekniikkana on pääosin tehdä kuvitus ilman ääriviivoja, niin ainakin lehden digiversiosta tulostettuna kuvat ovat usein todella epäselviä eli niistä ei ole vihjeiksi. Vaikka tutkii ruudultakin kuvia niitä suurentaen, niin silti viesti on usein varsin epäselvä.

Jos vertaa Pitkälän ja Lavosenkin kuviin, niin ero on suuri. Olisiko tähän jokin kaikkia tyydyttävä ratkaisu olemassa, Helin toki haluan edelleen kuvittavan hienoilla piirroksillaan, mutta kieltämättä välillä ärsyttää tutkia luupilla tai vastaavalla ja kun ei sittenkään selkene. Ikäni on 64 ja näen muuten kai riittävästi (naapureiden mielestä varmaan liikaakin), mutta esim. Viimeisimmän koviksen alaosan keskellä olevasta kuvasta en kyllä saa selvää, vaikka ratkaisusanakin (12 kirjainta) on
muodostunut.

Kaikkea hyvää Helille ja tämän viestin on tarkoitus olla rakentava.

Meester_Henk
12. heli k2.9.2014 klo 16:23
Kovasti kiitosta MHlle kommenteista, hyvin tervetulleita ovat rakentavatkin kritiikit.

Teen tällä hetkellä kaikki kuvitukset kokonaan koneella, suurin osa arkistosta on toki sinne skannattua ja alunperin paperille piirrettyä. Niiden muokkaaminen ei ole aivan yhtä monipuolista kuin uudempien.

Mainitsemasi ongelman syntysyy on varmaankin siinä, että pyrin hakemaan kuviini jotain katsottavaa, mutta silti pyrin yksinkertaisuuteen. Niiden välillä tasapainottelu ei aina ole kovin helppoa. Eikä ilmeisestikään aina tuota parasta lopputulosta.

Kaikki näyttää ihan kivalta tässä omalla työpisteellä. Tiedostan kyllä, että kuva jossa on paljon yksityiskohtia, muuttuu hyvin helposti hankalasti ymmärrettäväksi pienessä koossa. Ongelma ehkä hieman korostuu vaikeissa ristikoissa. Helpoissa ristikoissa on järkevintä laittaa yksinkertaisimmat, yksi yhteen -kuvat ratkaisun kanssa. Vaikeissa ristikoissa liian helppo kuva usein pilaa ratkonnan. Tai siltä minusta itsestäni tuntuu. Metsään toki mennään jos vaikeutuminen johtuu kuvan epäselvyydestä.

Pyrin siis paksuntamaan ääriviivoja. Aiempana nyrkkisääntönä olen pitänyt sitä, että merkitykselliset kohdat on vähintään saman paksuisia kuin ruudukon viivat. Ratkojahan ei tätä välttämättä tiedä ja jää pohtimaan epäselväksi jääviä kohtia.

Joskus muistan jossain lehdessä olleen kovin erilaisia painojälkiä, yhdellä oli mustetta liikaa, toisella hailakan vähän. Riskinä ääriviivojen paksuntamisen kanssa on ylitukkoisuus.

Pienen lisähaasteen ratkojan asemaan asettumisessa aiheuttaa sekin, että kuvani ovat itselleni täysin tuttuja, selkeitä ja ymmärrettävissä. Koska olen ne itse piirtänyt ja kaiken lisäksi tiedän oikean ratkaisun, en mitenkään kykene katsomaan niitä samasta asemasta kuin ratkoja niitä katsoo. (Samalla tavoin kun joskus ratkon itse, yllätyn aina miten voinkaan mennä niihin samanlaisiin ansoihin, joita olen kyllä itse kirjaimellisesti nähnyt ja ollut muille rakentamassa.)

Mutta kaikesta palautteesta olen tyytyväinen ja varmasti ainakin niin pitkään kuin muistan, pyrin pitämään tämänkin mielessä kirkkaampana kuin hetkiin.
13. Alibaba4.9.2014 klo 15:08
Vasen ylänurkkaan ei aukea millään ilmeellä.saisiko millään vihjettä vaikka ahtisaareen taikka bariumilla?
14. Jaska4.9.2014 klo 16:51
Alibaba normaaliin IS-tapaan lisävihjeitä sopii antaa vasta ratkaisujen lähetysajan päätyttyä, siis lauantaina. Jos haluat osallistua satasen arvontaan, keskity ratkomaan kulman eka vaakasana. Ilmeisesti sinulta puuttuu ratkaisuyhdistelmästä vain se eka kirjain.
15. Tuomas L.4.9.2014 klo 23:53
Ahtisaari-vihjeestä on tuossa yllä hieman puhetta. Kommentit saattavat antaa hienoista osviittaa vihjeen ideasta, kukaties?
16. Jaska8.9.2014 klo 00:16
Niin, nobelistimme ei asiallisesti ottaen ole vain Martti. Tätä faktaa voi laatija halutessaan toitottaa epäasiallisuuteen saakka, siis esim. jos Eki käyttäisi sitä joka ristikossaan. Mutta eipä ole käyttänyt edes joka toisessa.

Hyvin kohtuullinen tarkoitti normaalia hieman enemmän pehmis/keskisluonteisia vihjeitä ja saman tason nelikirjamisia ratkaisusanoja. A-triviaaleista ei tosin mukana ollut kuin vara-Atte Tati. Pitemmät sanat normaaliin tapaan oivallisia, kärjessä tietysti BLACKJACKHAI, jota puolestaan helpottui oleellisesti tenorin nimisillä.

Vihjeet jotensakin jujuttomat, ehkä sentään BAHAMA oli ongelmallinen Alibababan tavoin laatijoiden knoppiarsenaaliin vähemmän perehtyneille.

12x4-aukio ja lähes valio kp 5,9, joka palindromina tälle koviksiin tottumattomammille erinomaisena harjaantumislaatimuksena myönnetään.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *