KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPOT ÄHTÄRISSÄ 25--27.7.2014

8075. Sanasepot Ähtärissä 25--27.7.2014

Eki23.7.2014 klo 02:24
Sanaseppojen kesätapaaminen järjestetään tänä vuonna Hotelli Mesikämmenen ympäristössä. Olen saanut tietooni, että paikalle on tulossa harvinaisen runsas laatijaedustus, vakiokävijöiden lisäksi harvoin nähtyjä ja ainakin yksi ensikertalainenkin.

Ilmoittautumisaika on mennyt jo, mutta ex tempore voi paikalla olla esim. koko lauantain. Tällaiseen käyntiin ei tarvtse olla (vielä) jäsenkään.

Nähdään?
2. Juha N23.7.2014 klo 12:03
Jos kiinnostuneita riittää, niin eikö ohjelmaanne voisi mahtua limerikkityöpaja? Teemana voisi olla esim blondivitsit. (Limerikin ensimmäisellä rivillä mainittaisiin henkilönä blondi ja paikkakuntana joku sellainen, joka riimittyy kätevästi vitsin aiheen kanssa. Työpaikan vetäjä olisi valmiiksi koonnut muutaman liuskan verran blondivitsejä, joita porukka voisi sitten ruveta työstämään, kunhan on naurultaan selvinnyt ja toisaalta huolehtinut hellesään vaatimasta nesteytyksestä.)

Tämä nyt oli vain heitto, mutta jos homma toteutuu, olisi hauska jälkeenpäin lukea työpajan satoa esim limerikkipalstalta. En valitettavasti itse pääse paikalle, kun liikun samaan aikaan akselilla Vihanti-Helsinki-Sodankylä.
3. matts23.7.2014 klo 12:13
Akseli on mutkalla!
4. Marco Poloinen23.7.2014 klo 16:01
Jospa se on kampiakseli... :-)
5. Eki24.7.2014 klo 13:10
Printtasin 13 sivua blondivitsejä. Katsotaan jos poppoo innostuu.
6. matts26.7.2014 klo 06:00
Iso Vaalee Ähtäristä
alkoi vähän täristä
kun kovin pani halla
vaikka ukko oli alla
ja kumi alkoi käristä!

(Hui kaameeta!)
7. Eki26.7.2014 klo 09:54
Aamu on valjennut pilvettömänä. Mukava iltapuhde on takana ja ollaan valmistautumassa "vuoden vaikeimman" kimpparatkontaan. Antti Skyttä ja Pekka Joutsi ovat tehneet sitä hartaasti ja nyt se yritetään selvittää ryhmissä.
8. Junamies26.7.2014 klo 10:23
Iso Vaalee oli elokuva ja sitten se on Dr16 veturin lempinimi.
9. jpq26.7.2014 klo 15:35
Harmi kun en tänäkään vuonna paikalla autottomana et muun kulkuneuvonkaan omistusta ei ole todella hitokseen vaikeaa. ps. toivottovasti teette laatija edustuksesta listaa.:)
10. Hannu26.7.2014 klo 20:58
Ähtärissähän on Inhan kylä. Inha sanana esiintyy usein ristikoissa synonyymina vastenmieliselle asialle tai luonteenpiirteelle. Ylen urheilutoimituksen avustajana toimi aikoinaan Kalevi Inha, joka sai pyöräilykisaa selostaessaan kilpapyöräilijältä suunnilleen syljet kasvoilleen, työntäessään auton ikkunasta mikrofonia kilpapyöräilijän suuhun kysyäkseen: "Miltä tuntuu". Entinen, olikohan ukrainalainen, korkeushyppääjä oli myös joku Inha.
11. Hannu26.7.2014 klo 21:07
Ja tietenkään ei pidä unohtaa itseselvyyttä I.K. Inhaa. Toimittaja, valokuvaaja, kirjailija ja mitä kaikkea hän olikaan...
12. Aksu26.7.2014 klo 22:56
Haluan kertoa, että I. K. Inhan vanhempi veli Usko Nyström oli arkkitehti ja hänen tunnetuin aikaansaannos lienee Imatran Valtionhotelli, joka on vastikään valittu Apu-lehden äänestyksessä Suomen kauneimmaksi rakennukseksi. Ikää hotellilla on jo 110 vuotta.
13. Eki27.7.2014 klo 19:55
Palattu on, kiitokset kaikille! Palindromeja ei valitettavasti "ehditty" tehdä.

Lista jpq:lle:

Erkki Vuokila
Juha Hyvönen
Antti Skyttä
Pekka Joutsi
Jari Keränen
Antti Viitamäki
Toni Pitkälä
Jari Haapa-aho
Hannes Tiira
Pirjo Tiira
Mika Örn
Arja Niemi/Kauko Naukkarinen
(Toivottavasti en unohtanut ketään)
14. Jaska27.7.2014 klo 21:26
Täytetään palindromivajanto jälkikäteen:

OK, SAAT EKI RAATAA, RIKE TAASKO?

Juha N hoitanee puolestaan limerikit edelleen omassa pajassaan:)
15. Eki27.7.2014 klo 21:29
Äh, limerikeistä piti puhua! Ja pitää lisätä laatijalistaan Antti Parkkinen.
16. tonimikael28.7.2014 klo 04:11
Oli tosi jees viikonloppu, harmi että ihmistä alkaa jossain vaiheessa väsyttämään, piti jo kolmen aikaan lopetella hyviä keskusteluja lupsakoiden ystävien kanssa. Mie en näköjään ihmeemmin kaipaa tuollaiseen kokoontumiseen erityistä tekemistä, jääpähän aikaa tutustua eri ihmisiin ja olla vain rennosti yhdessä. Toki siinä juttelun lomassa on oikein kiva ratkoa kimpassa sopivan kinkkisiä ristikoita. Sellaisesta tykkään suuresti.

Kiitos järjestäjille, ja sille yhdelle respan tytölle, jota sain halata lopuksi. Ja niille kahdelle muullekin, joiden kanssa minulla oli antoisat keskustelut ohuiden ja paksujen hiusten ongelmista. Kauneudesta näköjään joutuu kärsimään monella lailla. Itse en ole ihmeemmin omasta kauneudestani kärsinyt missään elämäni vaiheessa. Paitsi nykyään tuntuu vähän nololta kun erityisesti naisihmiset kehuvat lapsiani, että ovatpa söpöjä ja ihan isänsä näköisiä. Vaikka voisivat he tietysti sanoa suoraan minua söpöksi, mutta se on tämä suomalainen kulttuuri, joka sitten pitää minut maan pinnalla.

Ensi vuonna saattanemme tulla isommallakin Pitkälä-jengillä, ainakin armas Piia-vaimoni oli ajatuksesta innoissaan. Minulla on melkein hyvät mahdollisuudet oppia soittamaan pianoa oikein hyvin, olenhan suuressa määrin Piia-nisti. Ja jos vaimoni tuki elämässäni ei riitä, voinhan kokeilla häntä biljoonakertaisena ja kokeille tera-Piiaa. Minä olen toivonut luojalta, ettei hän antaisi elämääni mitään sivuosia, mutta silti mulle tarjottiin Piiaa. Aukesko? :)

Nukkumaan olin jo menossa kauan sitten, mutta uni ei tullut, joten tekaisin tuossa yhden iltiksen tavuristikon loppuun ja jäin etsimään vedenkestäviä kameroita ja puhelimia netistä, ja sitten päädyin hetkeksi tänne. Rupattelemaan. Yksin. Vastalauseetonta hupia.

Voimia ja haleja kaikille elämään, ja lapsenomaista rohkeaa ja innokasta asennetta.
17. Tuulia28.7.2014 klo 13:34
Missä ensi vuonna ?
18. Eki28.7.2014 klo 13:44
Tuusulassa.
19. matts28.7.2014 klo 13:44
Tais olla Tuusulan kyltyyrimaisemassa Rantatiellä - Onnelassa? Naapurissa A, Stenvallin kuolinmökki, J.H Erkon Erkkola, Halosenniemi, Ainola, jne. Niin että sinne kaikki...
20. Emma28.7.2014 klo 23:01
Ja siellä kaikilla oli niin mukavaa - oi jospa oisin voinut olla mukana...

Siis kyllä nyt rupesi harmittamaan, kun missasin mahdollisuuden tavata Tonimikaelin (pakko laittaa iso alkukirjain) livenä! Nappasin kuitenkin yhden virtuaalihalin itselleni ja lähetän 9 kpl takaisin.
21. PS29.7.2014 klo 09:01
Majatalo Onnelan eteläpuolen naapuri on siis A Kiven kuolinmökki, jonka pohjoispuolinen naapuri on eräiden tietojen mukaan Eino Leinon kuolintalo. Tuosta en ole varma, sillä itse olen kuullut Leinon kuolleen Nuppulinnan Riitahuhdan talossa, jossa hän viimeisiä päiviään vietti.
Varmasti Leino kuitenkin asui ja tuotti Onnelassa vv 1924-1925.
22. matts29.7.2014 klo 13:49
Käytin naapuri sanaa tuossa edellä siksi että nuo paikat ovat lähellä Onnelaa, Kiven kuolinmökkikään ei ole ihan rajanaapuri sentään. Eikka kuoli tosiaan Nuppulinnassa
23. Tuulia29.7.2014 klo 15:57
Onkohan tuo majatalo Onnela ollut 50-70-luvulla Sokeain (nyk. Näkövammaisten) keskusliiton lomakotina ?
24. matts29.7.2014 klo 15:59
On!
25. Wexi29.7.2014 klo 16:11
Rantatien toisella puolella, melkein vastapäätä, myös Lottamuseo.
Kahvia saa oikeasta "Lotta kupista".
26. matts29.7.2014 klo 16:32
Joo se on vanhan Syvärannan huvilan paikalle tehty uudisrakennus. Syväranta on moskov. Uskovin omistuksessa 1900-luvun alussa ja silloin siellä kävi monia tunnettuja hlöjä mm. Fjodor Šaljapin. Jota muuten G de G säesti 30-luvulla S:n maailman kiertueella (olikohan niillä yli 200 konserttia ja yli 400 laulua jotka Godzinskyn piti opetella).
27. joskus29.7.2014 klo 17:06
Tuo Sokeain lomakoti toi mieleeni termin Sokeva eli sokeiden keskusvarasto tms. Nykyisin se on siis näkövammaisten jne., eli Näkevä.
28. matts29.7.2014 klo 20:18
Kylläpä tuli aikanaan käytyä Korson Sokevassa ostamassa harjoja, olivat erinomaisia laadultaan!
29. Jondalar30.7.2014 klo 09:06
Rantatiellä kävelemisestä olen aina nauttinut. Siellä ovat astelleet myös monet kultakauden suuret taiteilijat. Vielä nytkin vastaan voi tulla tunnettuja ihmisiä. Erkki Tuomioja on hölkännyt muutaman kerran vastaan. Päiviö Pyysalo tervehti minua astellessaan vastaani Taistelukoulun kohdalla nostamalla herrasmiehen tavoin lakkiaan. Lottamuseon mukavassa kahvilassa olen käynyt kai satoja kertoja. Kaija Koo on kahvilan vakioasiakas ja ollaan oltu monta kertaa yhtä aikaa kahvikupin ääressä. Pekka Kuusisto tykkää myös istua siellä mietiskelemässä. Eino Leino on muistaakseni ollut joskus nykyisen Lottamuseon paikalla olleessa hoitokodissa hoidossa. Myöhemmin hän asui Kirkkotiellä Iloniemen kartanossa. Aleksis Kiven kuolinmökki, veljensä Albertin torppa on entisöity ja toimii museona.

Halosenniemen puutarhassa olen usein käynyt tutkiskelemassa Maijan puutarhaa. Juhani Aho on ollut tekemässä kivipaasista polkua puutarhasta alas rantaan. Betonilaatassa näkyy Ahon Heikki-pojan jalanjälkiä. Opas kertoi tarinaa, kuinka Pekka Halonen laittoi rantasaunan lämpiämään ja sytytti sen jälkeen valon Ateljeen isoon ikkunaan merkiksi. Juhani Aho näki merkkitulen, valjasti hevosen kärryjen eteen, ajoi Vennyn ja Tillyn ja poikien kanssa Halosenniemeen, saattoi ottaa Sibeliuksen Jannen ja Ainon matkan varrelta kyytiin ja mukaan saunomaan.

Talvella minulle on ollut herkkua kävellä Tuusulanjärven jäällä. Muutaman kerran olen kulkenut kirkolta Järvenpäähän, nauttinut torikahvilassa lettukahvit ja palanut jäätä tai Rantatietä pitkin takaisin. Halosenniemen vastarannalla olevalla Sarvikalliolla olen käynyt maisemia ihailemassa.

Tässä kirjoittelin jotain havaintoja ensi vuoden Sanaseppojen tapaamispaikasta.

Saadaanko nähdä kuvia Ähtärin tapaamisesta?
30. Eki30.7.2014 klo 10:14
Moni kuvasi tapahtumassa ja kuvia saadaan varmaan Sanaseppojen sivuille. Olen itse viime aikoina jättänyt kuvaamisen aika vähälle, räpsäissyt kuvan silloin ja toisen tällöin, kun on huomannut. Ja aina kamera ei ole käsillä, kun sitä kaipaisi. Tapaamisen paras anti ovat keskustelut ihmisten kanssa eikä niitä hetkiä voi mitenkään siirtää sijaiskoettaviksi kuvien avulla. Kuvassa kaikki saattavat mököttää, vaikka ennen ja jälkeen olisi käyty kuinka elähdyttäviä mielipiteenvaihtoja naurun raikuessa. Näissä tilaisuuksissahan joku heittää aina pienen sanaleikin, kun tilaisuus tulee, siis melkein jokaisen lauseen jälkeen.
31. Jondalar30.7.2014 klo 10:43
Mainio elävä kuvaus Ekiltä. Vastaa ainakin kymmentä kuvaa.
32. Riittu1.8.2014 klo 20:17
Limerikit olisivat oiva täydennys kesäpäiviin. Kun nyt oli aika paljon tietokisoja, voisi jossain välissä nauttia limerikeistä ja vaikka blondivitseistä-
33. Matti6.8.2014 klo 00:23
Niin, ja Rantatiellä on Tiilikanoja. Käykäähän katsomassa.
34. Pena6.8.2014 klo 06:54
Se kylttihän oli jossain ristikossakin muutama vuosi sitten.
35. Tyhmäkö oon?6.8.2014 klo 21:42
Matti, mitä ne tiilikanat on?
36. Wexi6.8.2014 klo 21:52
Alunperin lie Tiilikan oja.
37. tonimikael7.8.2014 klo 10:07
Kiitos Emma! <3
38. tonimikael7.8.2014 klo 10:42
Kirjoitin aiemmin:

"Minä olen toivonut luojalta, ettei hän antaisi elämääni mitään sivuosia, mutta silti mulle tarjottiin Piiaa. Aukesko?"

Toivonkin nyt, että edes jollakulla aukeaisi. :)
39. Jaska7.8.2014 klo 10:53
Selvähän se. Siis että asia ei sulle vielä tarjousvaiheessa selvinnyt.
40. Juha N7.8.2014 klo 19:10
tonimikael: Toki aukesi, mutta oletin sinun olettaneen, että kaikilla aukeaisi. Ehkä aukesikin?

Sivuosia = Si + vuosi + a = pii + a + a = piiaa.

Tai ehkä keksin väärin, sillä jos keksin oikein, niin lauseesi oli hieman väärin muotoiltu. Sen olisi pitänyt olla: "Minä olen toivonut luojalta [tai Luojalta?], ettei hän antaisi elämääni mitään Sivuosia, mutta silti mulle tarjottiin piiaa." Ko/kö??? :)
41. tonimikael8.8.2014 klo 19:59
Juha N, Oikein aukesi, ehkä suonette anteeksi tahallisen etukirjainsuuruusharhautuksen. Ko/kö! :)
42. Juha N8.8.2014 klo 20:12
No toki: tahalliset harhautuksethan ovat aina suotavia, muuten menisi liian helpoksi :)
43. matts8.8.2014 klo 20:59
On tiistaissa!
44. tonimikael9.8.2014 klo 17:51
matts, paremminkin passaisi tähän suuntaan, että "On yössä". Vaikkei muuten passaiskaan. ;)
45. matts9.8.2014 klo 19:04
Hilse vaan rapisee?
46. tonimikael10.8.2014 klo 14:24
Hilse lähtee karvojen mukana höylätessä. Eikä se rapise kun pää on märkä. Kaljustan itseni useimmiten saunoessani.
47. matts10.8.2014 klo 19:07
Mulla rapisee kun en saa kiinni "on yössä"-ajatustasi!
48. tonimikael10.8.2014 klo 19:17
Siis minä olen yössä. Usein. :)
49. matts10.8.2014 klo 19:55
...mutta toi tiistaijuttu aukes...
50. Juha N10.8.2014 klo 20:46
mattsin tiistaijuttu aukesi, mutta tonin yöjuttu pysyy minullakin mysteerinä.
51. tonimikael11.8.2014 klo 01:58
Haa! Mysteeri, joka ei ollut tarkoitettu mysteeriksi ollenkaan. Katsokaas, tällä sivulla voi joskus joku puhua ihan suoraankin ilman konnankoukkuja mielessään.

Nyt niitä konnankoukkuja tarvis vähän pistellä tohon uutikseen, jonka sanoitus (terveisiä Juhalle) valmistui juuri, lauseisiin nähden sanoitukseen olen oikein tyytyväinen. Mutta nyt ulkoasua ja pikkukieroja vihjeitä neliösentin ruutuihin ja leveämpiin laitoihin, mars, josta tuli mieleen, että eipä tullut sitä superkuuta käytyä katsomassa. Superkuu, eiks se oo kalamiehen pyhätöitä. Sitä minä olen hämmästellyt , että miten eräässä tapauksessa kristilliset ihmiset ja ei-kristilliset ovat niin samanlaisia. Kummatkin käyvät sunnuntaisin pyhätöissä.

Love, peace and sympathy, terveisiä Kurtille.
<3
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *