KESKUSTELUT > RISTIKOT > AURINGON HYVÄILEVÄ SILMÄ

805. Auringon hyväilevä silmä

Sopuli25.3.2004 klo 17:21
Löytyi niin sanoilla herkutteleva ja aistimuksia nostattava kevään ylistys, että tämän räntäsateen keskeltä on ihan pakko laittaa se eteenpäin.

"Päivä päivältä on säteiden suutelo rohkeampi, auringon silmä hyväilevämpi, ja eräsnä armaana päivänä on kevään lämmin viesti jo tuohen alla: siellä se hersyy ja norahtaa, solu herää solulta talven kontasta, varpujen latvat ritisevät ja imevä elämä vavahtaa hereille. Mahla on liikkeellä, urvut hikoavat makean pihkaisiksi ja koko metsän virkoava ranta tuoksuu tuoreutta ja kevättä.

Kevät ja maaliskuu, kevään ja maaliskuun armoisa aurinko, suorita ihmeesi ihmislapsissakin, vanhoissa ja nuorissa, sulata hanki halaavilta sydämiltä ja hellitä jäästä hengen varpujen altis mahla." (Volter Kilpi: Kevättä ja maaliskuuta, , teoksessa Suomen sana 9, 1964)
2. Jouni25.3.2004 klo 19:23
Volter Kilven Alastalon salissa on arvioitu Suomen kirjallisuuden parhaaksi teokseksi, mutta kuinkas moni on sen lukenut?
Tuollaista tekstiä on minun pikkutarkan pilkunviilaajan turha lukea. Mahlat menevät sivu suun ja jään miettimään tarkoittaako 'solu herää solulta talven kontasta' nukahtamiseen päättynyttä doggy-style sukupuoliaktia.
Anteeksi, Sopuli, typerä kommenttini, mutta parempaan en pysty. Päättelen kuitenkin sitaattisi perusteella, että olet kauniimman sukupuolen edustaja.
3. Matti25.3.2004 klo 19:26
Olen lukenut Alastalon salissa. En nyt sitä niin järisyttävän hyvänä pitänyt, hyvänä kuitenkin. Olen myös lukenut jostain, että kirjallisuuden asiantuntijat arvostavat sitä suuresti.
4. tjn26.3.2004 klo 07:04
Olipa miellyttävää sanankäyttöä. Kiitos Sopuli vinkistä. Täytyy poiketa kirjastossa.
5. tero26.3.2004 klo 08:59
Alastalon salissa on äärimmäisen tylsä kirja. En lukenut sitä koska en koskaan PYSTYNYT lukemaan paria kymmentä sivuä pidemmälle. Huonoihin kirjoihin on turha tuhlaa aikaa yhtään sen enempää kuin huonoihin ristikoihinkaan. Mutta huomatkaa että huonon määrittely on täysin henkilökohtainen asia. Toinen sanoo paras ja toinen huono ja kumpikin on omalta kohdaltaan oikeassa.

Tuohon kevään ylistykseen sanoisin että on siinä ainakin yritetty!
6. Maiju26.3.2004 klo 10:50
Lauri Viitakin kuvasi kevättä - tosin aivan erilaisin sanoin:

"Räntäseula seudun päällä,
saappaan alla lotinaa,
lantajuova järven jäällä -
kesä tulee, ihanaa!"
7. Sopuli26.3.2004 klo 13:09
En edes odottanut kommentteja, joten iloinen yllätys. Kiitos vain. Löysin tekstinpätkän eräästä julkaisusta. Alastalon saliiin en ole kajonnut, kun sen maineen tiedän.

Sen sijaan olen nähnyt Kilven saaristolaissarjasta? tehdyn aivan mainion pienen teatteriesityksen. Juha Hurme oli dramatisoinut, ohjannut ja itse näytteli vanhan juopon kapteenin monologin. Se oli kielellistä vuoristorataa se.

Jouni, osuit oikeaan. Tyttösopulin valinta se oli.
8. Matti26.3.2004 klo 14:02
Vielä Kilvestä. Minusta hänen kielensä oli todella vaikeaa ja koukeroista. Lukeminen sujui puolet hitaammin kuin normaalisti.
9. Bert26.3.2004 klo 14:05
On kuulemma olemassa t-paita tekstillä OLEN LUKENUT ALASTALON SALISSA.
10. Sopuli26.3.2004 klo 14:43
Jounille kiitos, että tänäkin päivänä sain nauraa. Visiosi säkeestä "solu herää solulta talven kontassa" siirtyi suoraan päähäni. Kaksi unista pikku solua on nuukahtanut päälletysten kesken aktin ja heräilee ja kömpii siinä erilleen..."

Sanot Jouni, että parempaan kommenttiin et pysty. Vaikea tuosta on paremmaksi pannakin. Minkä kirjallisuudentutkijan maailma sinussa menettääkään!
11. Jouni26.3.2004 klo 18:59
Sitaattisi, Sopuli, oli hyvin eroottinen. Siitä päättelin sinut naiseksi. Me tämän palstan köriläät emme pysty muuhun kuin kaksimielisiin vitseihin.

Täällä Ikaalisissa kerrotaan muuten yksimielistä juttua mummelista, joka sai kokea vastoinkäymisiä. Hän ajeli rollaattorillaan torin ohi. Poliisi pysäytti ja kysyi ajokorttia. Mummo näytti kelakortin ja pääsi jatkamaan. Kirkon kohdalla seisoi toinen poliisi ja pyysi näyttämään rekisteriotteen. Mummo näytti lääkereseptin ja eikun menoksi. Pappilan kohdalla oli itsensäpaljastaja, joka levitti takkinsa.
Mummo pysähtyi kohdalle ja sanoi:
-arvasinhan minä, että joudun vielä puhaltamaankin!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *