KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT ALBUMI 1/2014

7995. IISAKIN RISTIKOT ALBUMI 1/2014

Anneli29.5.2014 klo 08:25
Olenkohan vielä vähän (unen)pöppyrässä kun laittaisin Tonin sivun 2 BAARIKÄRPÄSESSÄ kuvan alla olevan vasemmanpuoleisen keltaisen pystysanan viimeiseksi vokaaliksi eri vokaalin kuin mikä siihen nyt tulee ...

Kivoja tehtäviä taas tässä lehdessä. Rikun Rosenvallin HAASTETTA PELIIN tuli myös valmiiksi. Paljon tehtäviä ja palautusaika päättyy jo elokuun alussa. Seuraava lehti ilmestyy kuitenkin vasta marraskuun puolivälissä. Muistan kyllä ehtineeni täyttää koko lehden viime kerrallakin.

Kuukausittain ilmestyvä Iisakki on aina täytettävä ja sitten joka lauantai Iltalehden Vaikea ristikko.
2. Tulokas29.5.2014 klo 09:52
Anneli,
minunkin mielestäni eri vokaali olisi järkevämpi, mutta se ei sovi yhteen Alpon kanssa. Toni Piirainen on minulle laatijana uusi tuttavuus. Tai ehkä olen hänen ristikoitaan ratkonut, mutta nimi ei vain ole jäänyt mieleen.

Toukokuun Iisakin pistin eilen postiin - Simbergin "Keväinen aerobikki" tyhjänä. En jaksanut enää pähkäillä, kun en päässyt eteenpäin.

Samat ristikot yritän minäkin aina ratkoa, ja Hesarin perjantairistikon niiden lisäksi. Tosin HS:n ristikon epäselvät kuvat laimentavat usein intoani...
3. tiipii29.5.2014 klo 12:12
Moi,

Kyllä sen ihan oikein pitäisi olla, mutta ymmärrän kyllä, mitä vokaalia siihen olette mallailemassa ja miksi.

-Toni-
4. Anneli29.5.2014 klo 13:22
Juu, onhan siinä kaksi huudahdusta ja huutomerkein varustettuja. Kyllä tämä näin sopii. Kiva baarikärpänen!
5. Tulokas29.5.2014 klo 14:06
En minäkään tuota vokaalia virheeksi tuomitse, mieluummin vaan olisin toista vokaalia käyttänyt.
6. kariheikki29.5.2014 klo 19:14
Hei, olen sivun 21 Albumin erikoisessa, joka on lähes valmiina. Mieltäni on tekemisen aikana vähän alkanut askarruttaa sen formaatti, jossa ratkaisijan tehtäväksi jää monien, ilman vihjettä olevien sanojen keksiminen. Olen pystynyt täyttämään ristikkoa täysin normaaleilla suomen kielen sanoilla, mutta todennut myös, että joihinkin risteyspaikkoihin löytyisi myös muita sanayhdistelmiä. Siis, ovatko kaikki sopivat oikeakieliset sanat "oikeita", vai onko pelkästään Alfin yxi versio ratkaisuksi "oikea"?
7. Anneli30.5.2014 klo 08:41
kariheikki
Kiinnostuin tästä tehtävästä myös. Totta on, että ainakin alas keskivaiheille löytyisi ainakin kaksi vaihtoehtoa Valitsin substantiivin, en adjektiivia. Molemmat olisivat käyneet. Kuvan alla paria lyhyttä sanaa myös mietin.

Muuten kyllä sanat yksiselitteisesti löytyivät, en niin tarkkaan kyllä alkanut vaihtoehtoja tutkailemaan.

Oliko tämä vähän kryptomainen .... En kyllä yleensä kryptoja täyttele. Kiva tehtävä vaihteeksi. Ja helppo ollakseen Alfia. :)
8. Anneli12.6.2014 klo 16:55
Liekö tuo Simbergin sivun 35 LEPOHETKI RANTATUOLISSA tämän albumin vaikein. Kyllä tuli hyvä mieli kun sain sen viimeinkin tehtyä. Sai kyllä itseään piiskata ;)

Muut tehtävät (samoin kesäkuun Iisakki) ihan alkutekijöissään.
9. Tulokas17.6.2014 klo 15:09
Riku Rosenvallin s. 30 tavuristikon ötökkä hämmästyttää. Muuten albumi lähes ratkottu, myös Simbergit!
10. lassi17.6.2014 klo 17:42
Sivun 30 ötökkä on ristikon helmi.Kiitos taas kerran Rikulle.
11. lassi17.6.2014 klo 17:56
...vihjeissä ei ole kieroutta, nuolet viittaavat suoraan alempaan sanaan.
12. OR18.6.2014 klo 11:49
Albumin s.17 "liiteritarvike joskus" mietityttää. Liekö adjektiivi vai substantiivi? Kolme varmaa kirjainta on.
13. Kepa18.6.2014 klo 16:18
Helmien helmi ötökkä on sivulla 13 misukan ottamassa valokuvassa.
14. Tulokas21.6.2014 klo 10:04
Yhä ötökästä tuleva alempi sana hakusessa. Eikä vain se, vaan myös sen kanssa risteävät. Ehkä vielä välähtää...
15. Tulokas23.6.2014 klo 16:34
Vielä tuosta Rosenvallin ötökästä. Tai siis sen kanssa risteävästä sanasta.
Vihje "sairaala ja Kuustosen suku" viittaa mielestäni monikkoon, mutta jos laittaisin siihen yksikkömuodon, saisin ötökkäasiankin mielestäni selvitettyä. Näin vihje olisi tosi hauska! Uskallan siis udella, yksikkö vai monikko?
16. Tulokas24.6.2014 klo 16:43
Luulen, että Rosenvallin ötökkäongelma selvisi. Vihje oli kerrassaan mainio. Mutta kuten OR, myös minä pähkäilen vielä s. 17 vihjettä "liiteritarvike joskus". Löysin siihen kyllä ihan asiaan liittyvän sanan, mutta sitten tuli ongelma "hevosenkengän" kanssa,
17. OR25.6.2014 klo 09:02
Ötökkäongelman selvitin helpommin, kuin tämän "liiteritarvike joskus". Hevosenkengälle minulla olisi kaksi vaihtoehtoa, mutta
ei välähdä sittenkään.
18. lassi25.6.2014 klo 09:41
Minäkin luulen löytäneeni esineen liiteriin (mainostaahan ei voi), mutta silloin en ymmärrä hevosenkengän näköistä tai sen tekemistä.
19. Maija1.7.2014 klo 12:42
Eikö ketään ihmetytä sivun 19 PALLO PYÖRIMÄÄN-ristikon Fame Fargo -vihje? Siinä mielestäni jotakin liikaa. Vai onko?
20. lilli1.7.2014 klo 18:43
Maija 12.42

Ehkä sanani on väärin, sillä sen vihjeeksi sopisi paremmin ame, argo.
21. Vili28.7.2014 klo 12:33
Iisakin albumin palautusaika lähestyy ja tulin vilkaisemaan minkälaisia tuntoja muilla albumista on, ja samoja ongelmia näkyy olevan kuin itselläkin.
S. 17 ongelmaan liiteritarvikkeesta en löydä ratkaisua, joten kylmästi tökkään yhteen ruutuun / -merkin kera kaksi kirjainta. S. 19 tuntuu tosiaan kuin olisi yksi ruutu liian vähän (tai vihjeessä liikaa kirjaimia?) Rosenvallin ötökkäristikon kuvasta tulevat sanat olivat hersyvän hauskoja, kun ne osasi itselleen lausua, tavuja oikein painottaen. Mutta minun ongelma onkin heti pääkuvan yläpuolella, johon en saa sanoja stemmaamaan, vaan vielä on muutama päivä aikaa tavutella.
Viimeinen Simberg jää taas ratkaisematta, ei haittaa kun muut sai täyteen, ja lopuksi sanottakoon vielä, että kokonaisuutena erittäin mukavaa ratkottavaa on albumi ollut. Kiitokset kaikille laatijoille.
22. Anneli30.7.2014 klo 12:56
Vili
En kyllä millään ehdi kaikkia ristikoita täyttää tästä lehdestä. Palautettava jo perjantaina, Minulla ei myöskään ratkea Rosenvallin ötökkäristikon kuvan yläpuoli, pari sanaa siitä auki. Viimeisen Simbergin olen saanut tehtyä.
23. Vili30.7.2014 klo 15:05
Kaksi Iisakkia lähti postiin, no:7 ja albumi. Ötökkä ongelma ratketkoon marraskuun puolessa välissä, kun ilmestyy talvialbumi. Posti toikin sopivasti elokuun Iisakin, joten uudet haasteet odottavat.
24. imx20.11.2014 klo 15:08
Löytyisiköhän selitystä tuohon LIITERITARVIKE JOSKUS > MANILA -kohtaan?
25. Pertti Henrikki20.11.2014 klo 15:41
Olisikohan köysi kysymyksessä? Kyllähän niitä liitereissäkin roikotetaan.
26. imx20.11.2014 klo 16:06
Tiedän kyllä, että mani(l)lasta tehdään mm. köysiä, mutta aika löyhä yhteys jos tuo tosiaan ideana. Köysiä toki saattaa useinkin roikkua liitereiden seinustalla. Ovatko ne siis yleensä mani(l)lasta tehtyjä? Kuuluuko köysi liiterin normaaliin tarpeistoon? Oikean sanan siihen sain koska muitakaan järkeviä ei ainoastaan yhden piilokirjaimen ansiosta päähän pälkähtänyt.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *