KESKUSTELUT > RISTIKOT > ONNETTOMUUS

793. Onnettomuus

Jouni19.3.2004 klo 17:52
Meitä kaikkia on tänään järkyttänyt 24:n nuoren kuolema liikenneonnettomuudessa. Onneksi asumme kehittyneessä valtiossa, jossa loukkaantuneet saavat hyvän hoidon ja omaisensa menettäneetkin saavat yhteiskunnan järjestämää henkistä tukea.

Sanojen merkitys viestinnässä on taas tullut voimakkaasti esille. Paljon lohdullisemmalta kuulostaa ilmaisu ' 24 nuorta menehtyi' kuin että sanottaisiin arkisesti, että he kuolivat. Eihän se asiaa muuta, mutta pienikin helpotus tuskaan on tärkeää.

On myös ollut hieno havaita, miten onnettomuus on koskettanut kaikkia suomalaisia.
2. ccc19.3.2004 klo 20:46
Olen järkyttnyt onnettomuudesta. Toivotan kaikkien uhrien omaisille kestävyyttä.
Miten olisi käynyt liputuksen ,jos kaikki uhrit olisivat olleet kehä kolmosen ulkopuolelta.
3. Matti19.3.2004 klo 21:11
Me kaikkihan teemme virheitä. Jos lääkäri tekee virheen, kenties yksi kuolee. Kun itse tein työssä virheen, siitä ei seurannut mitään. Kun rekkakuski tekee virheen, 24 ihmistä kuolee. Tässä nyt jokin mättää. Kaikki myötätuntoni myös rekkakuskille. Ikäänkuin se jotakin auttaisi.
4. jepsjuu19.3.2004 klo 22:56
Vaikea sanoa, tekikö rekkakuski virhettä, voi ollakin, tarkkaavaisuus herpaantui ajamiseen, mutta yhtä hyvin rekkakuski saattoi olla syytön tapahtumien kulkuun, paitsi tietysti jos ei ottanut huomioon tarpeeksi keliolosuhteita.

Mutta tässä ajassa on niin paljon laskelmiin perustavia kannattavuusoletuksia, joiden vuoksi monet "järkevämmältä" tuntuvat vaihtoehdot ovat sivuutetut.

Kuskit vaihtuvat "lennosta", ja alle voi tulla ykskaks tuntematon auto. Millainen kuorma, millainen tuntuma autoon. Aikataulut ovat lasketut minimiin, auton pitää edetä maksimivauhdissaan keliin katsomatta.

Kuorma-autoissa on rajoittimet, joilla rajataan kuskin mahdollisuuksia tilanteissa, joissa pitäisi olla koko auton teho käyttävissä - eli jos takana vaunu alkaa työntää vetoautoa, sitä ei voi oikaista kuin vedättämällä, mutta jos rajoitin estää, niin voi käydä kuskin taidosta riippumattomia tapahtumia.

Rekkojen pituus, varsinkin takavaunujen pituus on huolestuttavan pitkä (Suomessa), mutta kannattavuuden nimissä sen täytyy kai sitä olla. Jos takavaunu lastataan vielä liian painavaksi vetoautoon nähden, niin siitä voi olla arvaamattomia seuraamuksia.

Vaikka nykyautot ovat hyviä, jopa tietkin, mutta keliolosuhteet vaihtelevat. Onko aikaa aina myötäillä kelejä, tuskin. Kello on tämän ajan armoton piiskuri. Siihenkään ei aina anneta kuskille sovitteluvaraa. Kuskin on pidettävä vauhti yllä, oli sitten sulatie, suolattu tie tai jäinen tie.

Yleisemmällä tasolla voisi hyvinkin kysyä, miksi raskas teollisuusrahtaus on siirretty yhä enemmän rattaille. Rautateitä on ajettu osittain "alas", ilmeisesti kalliimman vaihtoehdon vuoksi, mutta sekin voi olla miten se lasketaan. Tiet kuluvat raskailla kuljetuksilla, onnettomuusriskit kasvavat, polttoainetta palaa, autot kuluvat ja teiden kunnostaminenkaan ei ole halpaa lystiä.
Rautatie suurten kaupunkien ja massiivisten teollisuustuotteiden kuljetukseen olisi varmaan vieläkin yksi erinomainen kuljetustapa, lisättynäkin.

Onnettomuuksille ei voi mitään, koska ne eivät ole tahallisia, mutta niistäkin voi huomioida esille tulevia tapahtumakulkuja, joita voisi hyödyntää vastaavasti tulevaisuutta nähden.
Onnettomuuksista ei voi syyttää läheskään aina ketään. Tilanteet vain syntyvät ja seuraamukset voivat olla murheellisia, kuten tänä aamunakin.
Lohduttamisen arvo tärkeä uhreille ja omaisille. Unohduksiin traagisia tapahtumia ei saa, kuka niitä läheisesti kokee.
Myötätuntoni uhreille ja omaisille.
5. Sopuli20.3.2004 klo 12:26
Onhan se nyt ihan älytöntä, että tuommoisia tankkilaivoja yleensäkään saa maanteilla kuljettaa. Rautateille ne kuuluvat niin kuin Jepsjuu kirjoitti. Mutta kun takana on "kansainvälinen kilpailukyky" ja voiton maksimointi, suomeksi sanottuna ahneus, niin sitä asiaa ei muuteta kuin lainsäädännöllä.

Riskejähän on lainsäädännöllä yritetty vähentää, mutta se ei näy riittävän. Pitäisi kieltää perävaunut kokonaan.
6. V-R20.3.2004 klo 16:34
Hieno Junnu Vainion käännös amerikkalaisesta laulusta.
Matti Eskon esittämä

Siinä on juna nimeltä City of New Orleans.

Ajan yössä, tulen tuolta kaukaa. Silmät turtuu, selkää kolottaa. Uinuu Putaa, Konginkangas, Laukaa. Yössä kylät läpi jyrään, melkein nolottaa. Kun toiset nukkuu vuoteissaan, mä usvaa putkeen panen vaan, kumi laulaa, ääni on se työn. Rekka vetää niin kuin viimeistään, mä tutun taukopaikan nään, ja siellä juustosämpylän vain syön.

Hei, Huomenta Suomi, Hyvin pyyhkii. Sun poikas valvoi taas ja ahkeroi. Herrat Helsingissä laman alla nyyhkii, minä tein sen minkä aikamies vain voi.

Tutun turbon vihellyksen kuulen, äänellään se mielen kohentaa. Ujellus kuin rajun myrskytuulen, sitä desibelipellet koittaa ohentaa. Kun toiset nukkuu vuoteissaan, mä usvaa putkeen panen vaan, kumi laulaa, ääni on se työn. Rekka vetää niin kuin viimeistään, mä vihdoin määränpääni nään, ja siellä rahtikirjat tiskille taas lyön.

Hei, Huomenta Suomi, Hyvin pyyhkii. Sun poikas valvoi taas ja ahkeroi. Herrat Helsingissä laman alla nyyhkii, minä tein sen minkä aikamies vain voi.
7. Maria20.3.2004 klo 17:45
Sytyttäkää kynttilä onnettomuuden uhreille osoitteessa: http://aurinko.suomi24.fi/kynttila/
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *