KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 3

7889. Iisakin ristikot 3

Kisse9.3.2014 klo 19:20
Aika helppo tällä kertaa. Kuukauden Aulis ja Simbergin Lentomäki osin vielä ratkaisematta, mutta onneksi aikaa on runsaasti pohtia niitäkin.
2. Matami10.3.2014 klo 07:59
Lentomäki on minullakin vielä vaiheessa ja Rosenvallin kaksisivuisen vasen yläkulma. Paljon mietintää on tällä kertaa aiheuttanut Piilosana 1. Kovasti pitkiä sanoja enkä lyhyistäkään sanoista ole päässyt vielä jyvälle.
3. maija11.3.2014 klo 10:55
Lentomäki alkutekijöissään, Rosenvall samoin. Mutta piilosanat minusta helppoja, kummatkin.
4. karie11.3.2014 klo 11:16
Tuli pitkästä aikaa ostettua mutta eipä tule ostettua taas vähään aikaan jos tehtävät ovat tosiaan kuukauden auliksen tasoisia.En tosiaan pidä että pitää tunnistaa ihmisiä kuvista.
5. karie11.3.2014 klo 11:16
Tuli pitkästä aikaa ostettua mutta eipä tule ostettua taas vähään aikaan jos tehtävät ovat tosiaan kuukauden auliksen tasoisia.En tosiaan pidä että pitää tunnistaa ihmisiä kuvista.
6. mummeli11.3.2014 klo 15:33
Auliksen ristikoista olen aina tykännyt, mutta nyt tuli sellainen, jota en saa valmiiksi millään. Simbergin Lentomäkeä en ole edes vilkaissut, kun tuskailen muiden yksityisten sanojen kanssa eri ristikoissa. Kumma kun ei ole melkein mikään ristikko kokonaan täynnä. Useimmista yksi kirjain puuttuu!!! Huh huh! Onneksi on vielä runsaasti aikaa.
7. maija11.3.2014 klo 17:16
Piti vielä mainita, että Skytän ja Löfgrenin Monessa Sopassa oli piristävästi huumorilla höystetty, kiitos siitä!
8. Junamies11.3.2014 klo 18:06
Kuvista oli tunnistettavissa kirjailija, näyttelijöitä, urheilija, muusikko, taloustieteilijä, kuvanveistäjä jne.
9. Tulokas11.3.2014 klo 18:13
Monessa sopassa oli tosiaan hauska. Riku Rosenvall otti koville, mutta sain kuin sainkin täyteen. Siis täyteen, mutta onko kaikki ihan oikein, se onkin eri juttu. Yhtä piilokirjainta pitää vielä miettiä. Harkitsen, josko uskaltaisi käydä vielä s. 22 Simbergin kimppuun! Muuta ristikot tehty.
10. karie11.3.2014 klo 18:55
En tunnista noista kuvista ei kai tämä ole ristikon tarkoitus että tunnet urheilijan näyttelijän tai jonkun muun kuvan perusteella
11. Junamies11.3.2014 klo 19:57
Ei kaikkia tunne suoraan kuvien perusteella, mutta tässä tapauksessa joitain tunsin ja sitten loput apukirjaimien avulla ratkonnan edistyessä.
12. Olzi11.3.2014 klo 20:44
Simbergin lentomäki tuntui aluksi aivan toivottomalta, mutta pikkuhiljaa sana sinne, toinen tänne ja lopulta valmista tuli!
13. Auku12.3.2014 klo 14:53
Simbergin lentomäki tuntui aluksi mahdottomalta,mutta 3 tunnin pähkäilyn jälkeen se täyttyi. Samoin Rosenvallin vihje "vihollinenkin!" mietitytti pari päivää,Eilen ollessani jo "yöpuulla" tuli vihdoin ahaa-elämys.
14. nykkis12.3.2014 klo 19:52
3. sivulla vas. alakulmassa pystyyn ALUSTA. Voihan kai tuon noinkin ajatella.
15. OR13.3.2014 klo 08:53
Aulis s. 21. Keskellä ristikkoa oleva naisnimi ? Harmaat rivit mielestäni ok. Kolme vokaalia peräkkäin?
Myös Rosenvallin " vihollinenkin!" mietintämyssyssä.
16. Tulokas13.3.2014 klo 09:06
OR,
minullekin tuli Auliksen ristikkoon aivan outo naisnimi. Tosin googlettamalla löytyi yksi sen niminen. Myös "vihollinen" Rosenvallissa mulla vielä hakusessa. Ei ole tullut minulle vielä ahaa - elämystä kuten Aukulle. Sitä tässä vielä odotellaan...
17. Junamies13.3.2014 klo 09:36
"Naisnimi"- vihjeenä on kyllä aika hanurista eikä sitä voi tietää muuta kuin ratkomalla tuo kohta ja sittenkin voi epäillä, että löytyykö tuon nimistä naista todellisuudessa lainkaan. Tietokonepeleistä voi löytyä tai voi esiintyä ehkä nimimerkkinä. Siinä on taustalla jonkinlainen numerologinen selitelmä nimestä, jonka kantajalla olisi paljon toivottuja ja hyviä ominaisuuksia. Youtubesta löytyy useampi, jos viimeinen kirjain napataan seuraavasta sanasta mukaan. Olisi tuohon pitänyt keksiä parempi vihje, jos tuollaista haetaan tai sitten vaihtaa sana, mutta se olisi vaatinut ison entrauksen, kun näyttäisi pääkuvan lauseetkin menevän uusiksi. Näin tuntuisi pikaisesti tsekattuna.
18. karie13.3.2014 klo 11:28
oli tosiaan viimeinen iisakki jonka ostin
19. Junamies13.3.2014 klo 13:08
Monenko vuoden ajan olet karie tutustunut Auliksen ristikoihin? Näitähän on julkaistu kymmenien vuosien ajan Iisakin lisäksi ainakin Hesarissa ja muissakin Kolmioristikoiden lehdissä. Jo vuosia tai vuosikymmeniä sitten on sanottu, että Aulis itse vastaa ristikoistaan eli tämä tarkoittanee silloin sitä, että kukaan koeratkoja ei ota niiden oikeudellisuudesta vastuuta. Voin kuvitella, että kuinka vaikeaa kenenkään koeratkojan olisi hyväksyä nyt kysyttyä kohtaa, kun helpompiakin kohtia joutuvat muut laatijat entraamaan. Aulis vain on saavuttanut vuosikymmenten kuluessa tällaisen koskemattomuuden tilan ja arvoaseman.

Vielä 1990- luvulla ratkojat olivat helisemässä kaikenlaisten peräkylien nimien kanssa, mutta netin yleistyessä näitä on ollut sitten vähemmän eli nyt on sitten "mies", "nainen" ja "mies"/"naisnimiä" ja varmaan joitain muitakin hieman liian "avaria" vihjeitä. Näitä keskusteluja on näillä palstoilla käyty vuosia.

Miksi Aulis laatii tällaisia ristikoita? En nyt muista, että kysyinkö häneltä itseltään tätä silloin tavatessamme Oulussa, mutta osaan ratkojana ja laatijana kuvitella, että Aulis tahtoo haastetta laatimiseen eli onnistuuko laatimaan ristikon vaikeaan pohjaan ja tällä tavalla haastaa ne ratkojat peliin, jotka tykkäävät kinkkisistä ristikoista. Nyt Aulis on mielistynyt noihin "lauseisiin", joita on kolme rinnakkain joko pystyyn tai vaakaan. Aiemmin oli jopa neljä rinnan ja muu osa oli sitten vain peruslaadintaa. Toki lauseet tai isot aukiot ovat usein vaikea liittää sujuvasti tehtävään, jos kovin ahdas pohja kyseessä. Auliksen ristikoissa on karie ollut joskus tosi isoja aukeita.

Muita Auliksen erikoisia ovat anagrammiristikot TAPAHTUI- ristikot eritoten Hesarissa. En nyt äkkiä muita erikoisia tyyppejä, mutta minulla tallessa varmaan satoja tehtäviä, joita kaikkia en ole suinkaan ehtinyt ratkoa. En itse osallistu palkintojen arvontaan vaan pelkästään joskus keskustelen. Auliksen tehtäviä on toki julkaistu muissakin lehdissä mitä nyt luettelin.

Vielä tekee mieli muistuttaa, että ei kaikkia tehtäviä ole pakko saada ratkaistuiksi kuten joskus tuntuu joillakin olevan mieli. En itsekään ole aina saanut Iisakista kaikkia tehtäviä ratkotuksi vuosikymenten aikoina, vaikka niin olisin halunnutkin. Pinnistys ja yön yli nukkuminen auttaa kummasti tai vaikkapa ulkoilu ja lenkkeily, sillä aivot toimivat silloinkin ja käsittelevät jumittuneita kohtia. Tämä tosiasia on näilläkin palstoilla jatkuvasti toteen näytetty monen ratkojan voimin ja jopa ihmeteltykin asiaa, mutta näin se vaan on.

Iisakissa alkupään tehtävät ovat yleisesti ottaen helpompia vaikeutuen loppua kohden poikkeuksena PIILOSANAT, jos ei ole niitä tottunut ratkomaan. Poikkeuksena on tietysti vielä se, että jos tottunut ratkomaan jonkun tietyn laatijan tehtäviä ja sitten tulee uusi laatija, niin vaatii jonkin aikaa sopeutua hänen tyyliin. Esimerkkinä sanoisin nyt vaikka Riku Rosenvallin tehtävät.
20. Debiili16.3.2014 klo 19:26
Rosenvallin "vihollinenkin" aiheuttaa mielipahaa täälläkin. Keksin piilokirjaimeksi yhden ainoan vokaalin, joka tuottaa ratkaisuksi tuntemani mielekkään sanan. Logiikkaa en tuosta ratkaisusta keksi millään, vai lieneekö pystyissä vikaa?
21. Anneli17.3.2014 klo 08:28
Ei se Rosenvallin "vihollinen" aukene minullekaan. Siinä on varmaan joku jekku - selviää sitten kai aikanaan. Olen yrittänyt mielessäni "paloitellakin" sitä ratkaisusanaa.

Siitä olen tyytyväinen että aloitin sittenkin Simbergin Lentomäen. Sain sen valmiiksi vaikeuksien ja korjauksien kautta.

En onnistu saamaan mitään järjellistä Auliksen yläharmaisiin riveihin. Kuvat olen kyllä tunnistanut - kaksi vierekkäistä miekkosta on kyllä tuntemattomia. Arvailujen varassa vaan. Ne eivät kyllä tämän ristikon ratkaisemiseen vaikuta. Muusta se on nyt kiinni. Yleensä ei ole ollut mitään ongelmaa Kuukauden Auliksen kanssa.
22. Junamies17.3.2014 klo 08:53
Kuvassahan on kaksi eri-ikäistä naista.
23. Anneli17.3.2014 klo 09:48
Rosenvallin "vihollinenkin" kirkastui hetki sitten. Se on ihan helppo juttu. Piti vaan laajentaa näkökulmaa taas kerran.

Pitää tuota Aulista vielä miettiä. Alaharmaat ovat ratkenneet ja se kyllä auttaa.
24. mummeli17.3.2014 klo 09:49
Sainpa Auliksen ratkaistua, kun sain mieheltäni apua urheilijakuvan tunnistukseen. Lentomäkikin on täynnä - vain yksi kysymysmerkki ylhäällä kohdassa, jota piää miettiä. Lystiä laskua-ristikosta puuttuu yksi kirjain. Oik. laidassa SONNILLE: en osaa vielä päättää, mitä sihen laittaisin. Pitää jatkaa pohtimista.
25. Anneli17.3.2014 klo 11:16
mummeli
Siihen Sonnille-kohtaan tulee ihan selkeä ratkaisu. Kannattaa miettiä.
Sain myös Auliksen tehtyä! Olipas vaan todellakin etunimi ja miksei sukunimikin! Rauha saavutettu tämän lehden suhteen.
26. Vili17.3.2014 klo 12:21
Täytyy luovuttaa Lentomäki-ristikko, kun ei saa tuulta alleen. Viikon pähkäilyllä muutama sana oikeaan alanurkkaan, siinä kaikki. Lystiä laskuun-ristikossa yksi piilokirjain puuttuu vihjeeseen savuista, johon en keksi mitään järkevää, onkohan siinä jotain minulla väärin, täytyy sitä tutkia.
Auliksen kuvaristikossa ei minusta ollut mitään ihmeellistä, vaan täyttyi tällä kertaa helposti, hyvä ristikko sanoisin.
Rikun ristikko oli jälleen nannaa. Vihje vihollinenkin! oli ehkä koko lehden paras koska sai hymynkareet suunpieliin, kun sen älysi, mutta ristikossa olleet vihjeet tyyliin ...n.. nuo piste, piste, vihjeet ovat mielestäni paljon huonompia, kuin Auliksen käyttämät kuvavihjeet.
Kaikille ei tunnu lehti kelpaavan, mutta ainakin minun tasoiselle ratkojalle Iisakki on juuri sopivaa ratkottavaa, melkein aina lehti täytyy, vaan ei aina ja aion tilata lehteä jatkossakin.
27. markus18.3.2014 klo 22:57
Kun kannessa lukee "visaisten ystäville",parhaiten se osuu Simbergin ristikoihin,ovat kyllä sitä mitä lehti lupaa. Aivan raastavan kinkkinen oli tuo " Lentomäki ",huh, ja suuri kiitos Alfille ! Rosenvall oli myös erinomainen,upeita vihjeitä! Laadintakilpailun voittajan, Kari Vaalamon, käsiala muistutti kyllä Seura-lehden pitkäaikaisen laatijan Seppo Jokikokon kynän jälkeä?Olisko vanha suola alkanut janottaa salanimen turvin ???
28. Eki18.3.2014 klo 23:07
Vaalamo on kyllä tunnettu nimi ristikkomaailmassa, on tehnyt omaa Karikkoristikot-lehteä, laatinut Iltalehteen ja Iltalehden ristikkolehteen. Olen tavannutkin hänet ja myös Jokikokon ja vakuutan heidät eri henkilöiksi.
29. markus18.3.2014 klo 23:25
No, se käsiala mua hämäsi,näytti minusta S.J:n tyyliltä. Kerrankos sitä erehdytään,Hello,Mary Loy , ;O !
30. Eki18.3.2014 klo 23:27
Lisähuomautuksena: myös laadintatyylit ovat kuin yö ja päivä.
31. Junamies19.3.2014 klo 00:14
En näe mitään yhteyttä Kari Vaalamon ristikoissa Seppo Jokikokon ristikoihin. Törmäsin aikoinaan Vaalamon ristikoihin Karikkoristikko- lehdessä. Siellä taisi olla sellaisia piilokirjaimettomia ristikoita. Lisäksi muistelen, että siskoni tutulla oli jokin sukulais- tai muu yhteys ko. henkilöön. Tutustuminen jäi minulla laatijaan aika vähiin, kun siihen aikaan minulla oli niin paljon muuta tehtävää.
32. Junamies19.3.2014 klo 08:56
Oululainen Ari Vaalamo on palannut takaisin tänne kotikaupunkiinsa jonkin aikaa sitten. Arin esittämiä kappaleita voi kuunnella netissä hakusanoilla Ari Vaalamo Oulu. Juoksua harrastava Ari on tuttu näky Oulun katukuvassa. En tiedä hänen suvustaan, mutta muistelen, että olisimme aikoinaan asuneet saman kadun varrella.
33. Junamies19.3.2014 klo 09:42
Seppo Jokikokon haastattelu juuri menossa radiossa.
34. Debiili20.3.2014 klo 07:02
Hahaaa! Äsken lehteä lukiessani viimein välähti tuo "vihollinenkin". Ratkaisu viittaa koulumaailmaan.
35. Anneli21.3.2014 klo 06:53
Kyllä on mukava keksiä noita juttuja. Onkohan Vili hoksannut sen jutun "savuista" ....
Uutta lehteä odottelen tässä. Simbergillä oli Lentomäessä vihje Alx. Sitä kyllä alitajunnassa pyörittelen. En ole ihan varma ratkaisusanasta. Ilmeisesti muut ovat sen keksineet. Odottelen rauhassa ratkaisuajan päättymistä.
36. Kyllikki21.3.2014 klo 09:32
Minua ihmetyttää tuon helpon etusivun alarivin kuva. Katson varmaan jotenkin väärällä silmällä, mutta mitään en siitä ymmärrä. Onko johonkin aiheeseen liittyvä, mikään tunnuskuva tai onko yleensä mitään järkeä???? Liekö kaikille muille selvää pässinlihaa?
37. Maria21.3.2014 klo 10:41
Kyllikki, piilokirjainta sovittelemalla saat vastauksen!Ihan pässinlihaa!Voisihan sitä tunnuskuvaksikin sanoa, niinkuin arvelit.
38. Kyllikki21.3.2014 klo 20:58
Maria,
Kiitos vastauksestasi! Kyllähän siihen on heti tyrkyllä piilokirjain, liekö sitten oikea se kaikkein ilmeisin?
Mitään yhteyttä kuvaan en kyllä keksi, vaikka pääni puhki olen miettinyt.
39. Maria21.3.2014 klo 21:02
Kyllikki, mitähän jos katsoisit googlesta, voisi löytyä sama kuva ja selviäsi mistä on kysymys!
40. Kyllikki22.3.2014 klo 20:48
Maria,
Pässinlihaa mikä pässinlihaa! Voi että mikä helpotus! Ei tarvitse enää ensi yötä pohtia. KIITOS!
41. Maria22.3.2014 klo 21:07
Kyllikki, hyvä kun selvisi, tuon tunteen kyllä olen kokenut!
42. Vili23.3.2014 klo 10:57
Anneli, "savuista" vihje on selvinnyt, (sain apua ystävältäni) Itseasiassa "nykänenkin" tiesi asiasta kertoa. Viimeisen Simbergin suosiolla jätän väliin, ja odotellaan vain uutta lehteä.
43. maija23.3.2014 klo 13:44
Eikö kelllään muulla ole ongelmia Kokkosen tavuristikon kanssa? Suojaavat yrittäjiä ei aukea sitten millään, vaikka yksi tavu vain puuttuu!
44. Marco Poloinen23.3.2014 klo 14:03
Ei kellään! :-) Koska piilotavuja ei ole, homma hoituu tarvittaessa pystysanojen avulla.
45. Junamies23.3.2014 klo 15:45
Kyllä maija on oikeassa, sillä tuossakin kohtaa voi mennä harhaan vihjeiden avaruuden vuoksi. Tässä kohtaa risteäviin passaa useampia vaihtoehtoja. Näin ollen uskoisin maijalla olevan pyydyksen kanssa vaikeuksia.
46. Tulokas23.3.2014 klo 17:41
Debiili,
luulin jo keksineeni tuon Rosenvallin "vihollisen", kun luin täältä vihjeesi, että liittyy koulumaailmaan. Mutta sitten menivätkin ympärillä olevat sanat sekaisin! Missä lie vika?

Anneli,
Simbergin Alx - vihje voisi liittyä myös koulumailmaan, yhteen oppiaineeseen. Siis nimenomaan vihje, ei ratkaisusana. Näin minä asian tulkitsin.
47. Tulokas24.3.2014 klo 07:54
Nyt välähti Rosenvallin "vihollinen". Alkuperäinen ratkaisusanani oli oikein, mutta yhteyttä vihjeeseen en tajunnut. Ja Lentomäkikin edistyy pikkuhiljaa.
48. Junis24.3.2014 klo 14:11
En tahtonut eilen illalla päästä oikein alkuun Riku Rosenvallin ÄRJYVAARA- ristikossa. Aika väkinäiseltä tuntui ratkominen, vaikka harrastin sitä useamman tunnin ja tehtävä jäi pahasti kesken. Herättyäni ryhdyin sitä vielä unenpöpperössä tarkastelemaan ja kynä rupesi lentämään niin, että ei tahtonut käsi perässä pysyä. Ristikko ratkesi tuota tuossa tuokiossa virheitäkin samalla korjaten.

Tässä se tuli taas todistetuksi, että kannattaa jättää tehtävä yöksi hautumaan, koska aivoissa on kuva siitä ja unen aikana ratkonta etenee joutuisasti ja aamulla voi siirtää ratkaisun sitten lehteen. Minä tietenkin kokemukseni kautta olen tämän todennut jo niin monta kertaa tähän ikään mennessä. Tämähän nyt ei ole vielä mitään, mutta meillä on esim. katsotut filmit jne. tallentuneet aivoihin, mutta ei niin suuressa määrin, koska kuva vilahtaa vain sekunnin murto-osan, mutta ristikkoa on tuijotettu monesti tuntikausia ja mietitty samalla vihjeitä ja ratkaisusanoja.

Mutta filmeihin palatakseni olen onnistunut katsomaan vain lähinnä piirrettyjä filminpätkiä, joissa usein vilistää joku otus juoksujalkaa tai
on joku takaa-ajo käynnissä. Selvimmin olen tunnistanut Aku Ankan ja tietysti väreissä. Tämä vaatii oikeanlaista harjoittelua, että tähän pystyy ja itsellenikin kyky tuli silmänalueen leikkauksen jälkeen tai silloin ainakin opin tämän menetelmän, mutta en ole sitä viitsinyt lisää aktiivisesti kehittää. Tuntuu hieman rasittavalta ja silmän täytyy olla sopivasti kostea, jotta se toimisi. Leikkauksessa menettämäni kyynelkanavan osa loi suotuisat olosuhteet. Tietysti sitä voi tulla näkyviin muutakin aineistoa, jos viitsisi edelleen kehittää menetelmää.
49. Junis25.3.2014 klo 09:36
Tuo ensimmäinen Simberg oli ALF- asteikolla mielestäni helppo. Myöhään illalla alkuun ja nyt aamulla sitten vain aika nopeasti täyteen. Olisi tuossa tehtävässä yhdelle Auliksen vakiovihjeelle toinen vaihtoehto tarjolla.
50. Doris25.3.2014 klo 09:57
Alfin Lentomäen jätin "jälkiruuaksi", mutta nyt tuijotan sitä saamatta palaakaan irti! Yritän pistellä pistoaseita, mutta mikään ei nyt tunnu natsaavan.
51. Junis25.3.2014 klo 10:42
Yksi tapa ratkoa on laittaa tehtävään sanoja, vaikka kaikki eivät olisikaan varmoja, niin sieltä sitten tuijottelun aikana saattaa alkaa hahmottua jonkinlaista ratkaisun esiastetta. Välillä täytyy pitää paussia, jotta aivot ehtivät hakea ratkaisua. Sitten uusitaan tuijottelua sopivin välein ja seuraavina päivinä. Kovis ottaa koville, mutta onnen tunne on sitten sitä suurempi, kun keksii taas jonkin sanan ja pääsee eteenpäin ratkonnassa. Ei kannata kuitenkaan vetää itseään liian koville ristikon takia, sillä "ristikon ratkonta on iloinen asia" eikä ole hoppu hyväksi eikä kiire kunniaksi erään tuttavani käyttämää sanontaa lainatakseni.
52. PS25.3.2014 klo 10:46
Itselläni oli samat tuntemukset Lentomäestä, kunnes eilen illalla ratkoin sitä aluksi hyvin kitkaisesti, mutta lopulta ennen täyttymystään kiihtyen.
Näissä Alfeissa olen huomannut seuraavan taktiikan toimivaksi:
Kirjoitan mieleeni juolahtavan vastaussanan aina paikalleen, vaikka se tuntuisi ajatuksenakin mahdottomalta.
Kirjoitetussa sanassa voi kuitenkin olla joku kirjain oikeinkin ja risteäviä voi silloin kehitellä selkeämmin. Kokeilkaapa muutkin tätä metodia. Kumikulutus tuossa kyllä huimasti kasvaa.
53. Tulokas25.3.2014 klo 13:23
"Lentomäki" edistyi taas aamulla vähän. Vielä takkuaa oikean alanurkan muutama sana sekä POLLE (O alleviivattuna). Jospa nekin vielä...
54. anna h25.3.2014 klo 19:12
Toivottavasti tulokas jo pollen selvitit, se on nykyään yleinen vihjetyyppi monella laatijalla.
Minulla kiikastaa s. 19 EKOTELLA -vihje. Jos siitä laittaa sanan joka on kelpo sana, niin yhteyttä en tähän vihjeeseen keksi.
55. Tulokas25.3.2014 klo 19:27
anna h,
POLLE selvisi, mutta oikeassa alakulmassa vielä jotain hämärää. Myös tuo s.19 EKOTELLA - vihje on tavallinen ristikoissa!
56. anna h25.3.2014 klo 19:55
olen yrittänyt kokeilla se eteen eri kirjaimia, millä saa siitä toisen sanan, mutta vastaukseksi tuleva ei sitten ole oikea sana, siinä pulmani
57. anna h25.3.2014 klo 20:21
korjasin viimeistä kaalipäätä, niin keksinpä sitten toisen sanan tähänkin ongelmaan, näin käy usein, kumma, vaikka olin tätäkin jujua jo varmaan 2 viikkoa miettinyt
58. Tulokas26.3.2014 klo 15:25
Viittä vaille valmis "Lentomäki". Odottelen edelleen ahaa - elämystä oikeaan alanurkkaan. Kun keksisin jonkun kolmesta sanasta - VALLOITETTAVISSA, VUOKRAHAHAT tai SAARINEN, mutta kun ei. Olenhan toki yhtä jos toistakin sanaa niihin tarjonnut, mutta kun eivät oikein käy yksiin. Ärsyttää, kun "maali" on niin lähellä, mutta ei ihan sinne meinaa päästä. Vielä en anna periksi, en!
59. anna h26.3.2014 klo 18:11
Tulokas,
valloitettavissa ja vuokrarahat ovat niin kovin tavllisia, että en tiedä miten vinkkaisin etten paljasta liikaa. Saarinen taas vaatii ruotsinkielen taitoa. Jos keksit sen, saat jo ehkä koko kulman aukeamaan. Alf on siis ruotsinkielinen, mieti sitä kautta
60. Tulokas26.3.2014 klo 18:41
Kiitos anna h,
nyt selvisi oikea alanurkka, ja sen myötä koko ristikko. Olinkin pohtinut, mahtaako SAARINEN viitata henkilöön vai maantietoon. VUOKRARAHAT ja VALLOITETTAVIA tosiaan ihan tavallisia sanoja. Kiitos siis vielä kerran tuosta viittauksesta ruotsin kieleen.
61. Anneli27.3.2014 klo 07:43
Oikea alanurkka minullakin täyttyi viimeisenä "Lentomäestä". Lähdin lopulta liikkeelle täyttämisessä oikeasta yläkulmasta. Sieltä oli helpoin aloittaa, koska yksi pitkä sana oli selvitettävissä. Alx-vihje ei halua minulle kirkastua. Ei ole kukaan ratkojiinkaan lisännyt, eikä googlekaan auta eikä "nykänen". Pitää muuten alkaa tuota "nykästä" käyttää, koska se hyllyssä on.
62. Pertti Henrikki27.3.2014 klo 08:12
Kyllä se Alx vihje askarrutti useamman tovin. Sitten kun sen saa avattua, niin "ahaa", eihän se vaikea ollutkaan.
63. Tulokas27.3.2014 klo 08:24
Anneli,
uskallan nyt vähän vihjaista. Mietipäs siinä Alx vihjeessä vain sitä kohtaa lx. Ehkä sitten avautuu.
64. Anneli27.3.2014 klo 13:26
Kyllä, kyllä avautui! Thanks! Ja oli mulla siinä oikea ratkaisusana, eihän siihen oikein kovin moni sana käykään! Nyt ymmärrän mistä se sana tuli. Se oli siis tämän tyyppinen vihje. Joskus unohtuu nuo jekut.
65. ulla30.3.2014 klo 20:07
Piilosana 1, heti eka vihje. Nyt menee hermo, kun en keksi Räikkösen kieltävä vastaus jne vihjeestä ekaa sanaa. Koko kiva vihkonen muuten tehty. Nyt varmaan voitte jo paljastaa vastauksen, kun uusi lehti odottaa postilaatikossa noutajaa.
66. Olzi30.3.2014 klo 20:25
Heh heh Ulla, palautusaikako päättyi jo?
67. manna6.4.2014 klo 21:21
Tällä kertaa oli useammassakin ristikossa tyhjiä koloja pitkään... Esimerkiksi
Kuukauden Aulis oli taas toistakuukauden aulis: kesti niin kauan ennen kuin tajusin, että pääkuva on taas näitä silmää harhauttavia, joissa on oikeastaan kaksi eri kuvaa, vanha ja nuorempi naishahmo! Sen jälkeen luulen osanneeni sen tehdä. Se naisnimi on kyllä mitä on, mutta kun muodostui itsekseen, niin olkoon!
Alfin Lentomäessä oli muutama monikon t-kirjain paikoillaan, kunnes kuluneella viikolla päätin, että katson, tuleeko järjenhäivähdystäkään - ja nyt se on JO melkein täynnä, mitä nyt oikea alakulma vaatii taas yhden kumittamisen... Ties vaikka saisin kokonaan täytetyn lehden torstaina postiin! ;)
68. manna6.4.2014 klo 22:01
Ei kun nyt postimerkkiä etsimään! Oikein ällistyttää, miten luontevasti se loppu aukenikin! Ja aluksi ei millään muka.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *