KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 8.-9.3.2014

7884. IS-viikonloppu 8.-9.3.2014

Eki7.3.2014 klo 12:52
Huomisen koviksen alla lukee:

-www.sanaris.fi/sanoitus Erkki Vuokila, vihjeitys Joonas Anttila, ulkoasu Heli Kärkkäinen.

Vaikeusaste pyörii välillä 3- ja 3.
2. pelaaja7.3.2014 klo 16:08
Olin laskeskellut, että tulevan viikonlopun koviksen ajan pidän vuorotteluvapaata. Ei sitä minulle näköjään taaskaan suoda.
3. kari kämäräinen8.3.2014 klo 15:51
Eipä kyllä auennut yhtään. Puolenkymmentä sanaa ehkä sain, mutta vika ei ole Joonaksessa vaan minussa.
4. Joutilas8.3.2014 klo 16:33
Tämä (teko)pyhäkolminaisuus ei oikein lähtenyt lentoon.Pari hyvää oivallusta.Myöskin pari epäilyttävää lyhyttä sanaa.Liekö ratkojan virheitä,vai särähtääkö muuten korvaan.Kokeiluna OK,mutta ei tämä suurempia riemunkiljahduksia aiheuttanut.
5. Marco Poloinen8.3.2014 klo 20:51
Ne on nuo "kiljahdukset" vähän semmoisia asennekysymyksiä. Jos on etukäteen asettautunut odottamaan ylimaallisia kokemuksia, tuottaa tavallisen kiitettäväkin pettymyksen. Sama pätee tietysti siihenkin, että päättää jonkin olevan "epäpyhä", eikä siitä siis periaatteessakaan voi seurata mitään kummoista.

En minäkään kiljahdellut sen kummemmin riemusta kuin raivostakaan, mutta en pidä sitä laatijatrion vikana. Sen sijaan ajoittaista ähkimistä saattoi kuulua, sen verran askarruttavaksi koin uuden (laatija)vihjeyttäjän aivoituksiin sopeutumisen. Täyden kolmen pallon edestä tein töitä, matkan varrella - kinkkisen sanan ratkettua - hiljakseen mielihyvästä hyräillen ja ratkonnan valmistuttua helpotuksesta huokaisten.

Ehkä nuo "pari epäilyttävää lyhyttä sanaa" olisivat ansainneet hieman helpommat vihjeet, mutta muuten pidin kokonaisuutta laadukkaana ja tasapainoisena. Minun puolestani "kokeilua" passaa jatkaa, vaihtelu virkistää ja laittaa synapsit etsimään uusia yhteyksiä.

Koska en vielä koe päässeeni täysin "sinuiksi" uuden vihjemaakarin kanssa, suhtaudun asiaan tuonnottaisen maakunnan miehen tavoin. Kekkosen vieraillessa ylempänä Suomessa talon isäntä totesi aina sinutelleensa kaikkia, mutta "sinnuu herra resitentti, sinnuu minä sanon työks!"
6. Tulokas9.3.2014 klo 09:47
Koville otti, mutta en malttanut luovuttaa. Ja tulipa lopulta valmista!
7. Joutilas9.3.2014 klo 13:31
Näyttipäs tylyltä tuo minun edellinen kommentointi. Ei ollut tarkoitus.Ähinää ja puhinaa aiheutti ristikko tämä.Vaikea oli.Ammattimainen kaikilta osiltaan.Ei tarvinnut lähdeteoksia kaivella.Oman pään kopistelu riitti.Hyvä.Uuden vihjeittäjän pään sisälle pääsy oli hollin aikaa hakusessa,mutta aukesihan se ovi edes hiukan raolleen.Kyllä minunkin puolestani trio voi jatkaa.Rikastuttaa se kovisten maailmaa,mitä enemmän vaihtoehtoja löytyy.(näin laadukkaita)Pitkät vastaussanat olivat kaikilta osiltaan mainioita.Mielikuvitusrikkaasti kohti valoisaa kevättä.Kiitos!
8. Emma9.3.2014 klo 18:50
Hieno homma, tuo yhteistyö ja sen tulos! Ratkottavaksi haastava, tuore. Jälkimaku viipyilevä. Kaksi ensimmäistä sanaa löytyi tunnissa, mutta sitten vauhti onneksi kiihtyi, paikka paikoin kovastikin, eli koko kovis ratkesi noin viidessä tunnissa. Toivottavasti jatkoa seuraa?
9. ripop10.3.2014 klo 10:05
Minusta tämä oli vallan mainio ristikko.Eli tähän aamuun asti sai täysillä pähkäillä.Tosi vänkä.Muutama perin huvittavakin sana kuten kunnon mitta esim. Lisää tällaisia.
10. karie10.3.2014 klo 18:37
ei kolahtanut vihjeet tosi haettuja
11. Lauri Kultti10.3.2014 klo 19:00
Kyllähän tämä ihan täyskolmosesta meni. Yksi nelikirjaiminen sana piti hakea lähdeteoksista. Oli usea kohta, jossa luuli ensin saaneensa juonen päästä kiinni, mutta juoni olikin toinen. Niinpä piti kesken kaiken vaihtaa kuulakärkikynä lyijyiseen!
12. Jussi vain10.3.2014 klo 19:38
Ekin ristikot ovat olleet hyviä. Mikä tämä kolmen hengen tiimi ontekemässä. Eikö vihjeitys muuten ole suomeksi vihjeytys?
13. Jussi vain10.3.2014 klo 20:14
Eki on tehnyt persoonallisia ja mukavia ristikkoja, nyt mielestäni mentiin metsään.
14. Eki10.3.2014 klo 20:18
Ristikkotermistön tehnyt pari Nurmi-Nyyssönen päätyi kielitoimiston kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta muotoon vihjeitys.

Tämä oli tahallisesti vaikeampi kuin minun normaalikovikseni, siksi(kin) otin apua tekoon. Ristikkoelämä rikastuu tällä tavoin. Sitä paitsi laatijan ja vihjeittäjän ikäero on liki 35 vuotta eli tässä tehdään myös sukupolvien välistä yhteistyötä.
15. Auku11.3.2014 klo 11:13
Tosi virkistävää vaihtelua "peruskauraan".Vaikeutta oli ihan tarpeeksi.
16. Tulokas11.3.2014 klo 18:19
Kyllä se VIHJEITYS on ihan oikea muoto. Aikanaan ihmettelin nimittäin sanaa (kokeen) PISTEITYS, kun olin oppinut käyttämään muotoa PISTEYTYS. Niin se muuttuu suomen kieli, uskokaa tai älkää.
17. Misty12.3.2014 klo 18:48
"Tahallisesti vaikeampi kuin normaalikovikseni" sanoo Eki. Silti rankkausaste on kolme miikka?

Tämä on kyllä niin kovis, että ei täyty kuin muutamalla parilla sanalla. Sanoisin kome plussa rankkausasteeksi.
18. Lars12.3.2014 klo 19:22
Minä kyllä PISTEITYTTÄISN tämän vähintään 5+:ksi. Ei aukee mitään varmaa, kaksi epävarmaa vasta, taidan odotella ratkaisua ja yritän opetella siitä....
19. Lars12.3.2014 klo 22:49
Ai niin, toivottavasti tästä tulee aikanaan tuonne "Ristikon analyysiin" analyysi....
20. markus12.3.2014 klo 23:16
Ei vielä kyllä ollut ihan kypsä, Joonaksen sävellys. Sanoitus yritti korvata sävellyksen puutteet,onnistuenkin! Esitys oli taas ihan huippuluokkaa,vaikka Heli,varmaan muutamia riitasointuja huomasikin! Kyllä kuitenkin luotan Ekin kykyyn haistaa lahjakkuudet (esim.Pitkälä).Aika tärkeä kysymys tämän ristikon suhteen on,jos tuodaan vieraan kielen käsitteitä näin,meneekö se vähän "yli" totutun.No, jääköön pohdittavaksi.
21. iso S13.3.2014 klo 15:40
Tänään Hesarissa on artikkeli siitä että Suomesta löytyy paljon ihmisiä, joilla on täysin tai lähes olematon englannin hallinta. Siitä huolimatta enemmän ja enemmän oletetaan, että kaikki osaavat englantia (mm. käyttöohjeet). Sopii toivoa, että ristikot eivät ala ulvoa sutena mukana.
22. Ripe13.3.2014 klo 22:49
Huh! Olipas vääntö. Hieno ristikko, meni melkein viikko, mutta yhtä piiloruutua vailla täysi. HARMAITA MIEHIÄ vihjeeseen en saa mitään järkevää, vaikka vain keskimmäinen kirjain uupuu...
23. Jaska15.3.2014 klo 14:44
HARMAITA MIEHIÄ ovat karit. Somero eli sorainen maa on harmaata, niin kuin kiviaines enimmäkseen. Siis myös vedenalainen kari.

Vihje oli tyyppiesimerkki sitä vaikeuttavasta lisämääreestä. Muitakin tapoja olisi tässä ollut tarjolla, mutta harmauskin siis ihan OK.

Parasta Joonasta edustaa NAINEN JOKA AISTII VAARAN. Tosin enemmän kovismainen olisi ollut pelkkä AISTII VAARAN. -TAR helpotti ehkä liikaakin. Lisäkirjainvihjettä VIKSA jouduin pohtimaan paljon pitempään. Näppärää, niin kuin myös pahkasiat akasiain varjossa. Pääkuvasta myös plussa. Huonommasta päästä on mainittava NETTIHALKOJA! -> ELENA. E = netti? No ei, vaan sähkö. Aloittelijaksi Anttila kuitenkin suoriutui magnan arvoisesti.

Kärkkäisen triplaistuksija ansaitsee erikoismaininnan. INTOHIMOTON takasi minulle reippaasti täyskolmosen puolelle venyneen ratkonta-ajan, mikä oli yksinomaan hyvä asia. Hieno oivallus.

Enimmät kehut menevät luonnollisesti tekniikkataituri(kin) Vuokilalle, vaikka toinen 12x4-aukio maksoi huonon ratkaisusanan AJAR. Anttilan vihje sille kelvollinen. S(ana)K(eski)P(ituus) lähes imuriton 6,58. Yleisarvosana kirkkaasti kiitettävä.
24. Jaska15.3.2014 klo 14:47
Anteeksi kaikki Karit minuskelointini!
25. Tuomas L.15.3.2014 klo 17:40
Tämä oli minulle niitä ristikoita, joiden ratkonta alkoi virheellä: kirjoitin heti ensimmäiseksi NETTIHALKOJA-vihjeen ratkaisuksi EPUUT. Tämän oivalluksen ansiosta tuli kummattua siitä lähitienoilta välillä oikeitakin ratkaisusanoja pois.
26. Ripe15.3.2014 klo 18:08
KARIT oli kyllä ainoa vaihtoehtoni. En vain pitänyt sitä kovin osuvasti vihjeytettynä. Eikö siitä olisi voinut osuvammankin keksiä? Minulle ei ensimmäisenä karista tule mieleen harmaus.
27. kari kämäräinen15.3.2014 klo 18:13
Meikäläisellä ainakin alkaa harmaata olla hiuksissa jo ihan uhkaavasti, että siinä mielessä vihje ihan oikea ainakin minun kohdalla.
28. pelaaja15.3.2014 klo 19:38
Sain kuin sainkin osittaisen vuorotteluvapaan tämän ristikon kanssa. Ei järjen häivää meikäläisen ratkonnassa. Näin aika pian, että tuskin onnistuu. Hankalampi kuin se vuodenvaihteen vaikein... Toisaalta suhtauduin tähän vähän lepsusti, koska olin "päättänyt", että en kykene. Tulos: 1 varma sana, ja nyt lisäsin Jaskan jutun perusteella sen kanssa risteävän Elenan sekä Karit. 9 epävarmaa (=epätodennäköistä) ja muutama mahdollinen T. Tuota karijuttua en eläissäni olisi keksinyt saatikka tajunnut. Mutta hah ja hah, meinaan kyllä jonkusen sanan tähän kuitenkin vielä saada.
29. Ylläpito15.3.2014 klo 21:58
Lars: "Ai niin, toivottavasti tästä tulee aikanaan tuonne "Ristikon analyysiin" analyysi...."

Kiitos ideasta, Lars, Joonas halusi toiveesi toteuttaa, siis Ristikon anatomiaa klikkaamaan!
30. Tuomas L.15.3.2014 klo 22:14
Minulta jäi näköjään ainakin yksi asia tuossa ristikossa kokonaan huomaamatta, eli vihjeen MADONNA KANKAALLA yhteys Madonna = pop-ikoni. Sehän oli sinänsä tarpeeton, koska madonna jo itsessään tarkoittaa Neitsyt Mariaa, joka on yleinen ikonien aihe.

Ristikon ehkä huonoin sana NEIT on muuten myös jumalatar irlantilaisessa mytologiassa.
31. Lars15.3.2014 klo 22:51
Eula kansissa -> ajar tässä kohtaa mennään jo sellaiselle ristikkotietämykselle johon minulla ei ole mitään mahdollisuutta osallistua. Kuten jo aikaisemmin mainitsin 5+
32. Lauri Kultti17.3.2014 klo 11:56
HARMAITA MIEHIÄ = KARIT aukeaa ehkä myös sitä kautta, että merisäässä esiintyy Harmaakari. Lisäksi löytyy Iso Harmaakari, joten monikkokin käy oikein hyvin.
33. No viisi18.3.2014 klo 11:50
LAITTAA VIIVAN = TIELAITOS. Pitäisikö verbi olla imperfektissä, sillä Wikipedian mukaan vuoden 2001 alusta Tielaitoksen toimintaa on jatkanut Tiehallinto ja Tieliikelaitos?
34. Jaska18.3.2014 klo 15:07
Nykäsen mukaan tielaitos on appellatiivi. Niin kuin liikennelaitoskin. HKL (Helsingin kaupungn liikennelaitos) ja Tieliikelaitos ovat kyllä erisnimiä. Tieliikelaitos on siis nimen saanut tielaitos.

Alkuperäinen vihje oli LAITTAA VIITAN. Muotoon VIITTAAVA puettuna siitä olisi sukeutunut vähän vaikeampi kovisknoppi.
35. Johanna O31.3.2014 klo 12:41
Ratkaisunkin ilmestyttyä jäi kysymysmerkiksi LLATEMI = NITA
36. Jaska31.3.2014 klo 12:45
Vikat ekoiksi ja pakitus.
37. Johanna O1.4.2014 klo 09:40
Kiitos Jaska! Olin niitä tavuja ja kirjaimia pyöritellyt ja pakitellut ,mutta en siis tarpeeksi. Mielestäni alkaa mennä vähän liiallisuuksiin nämä sanojen muokkaukset.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *