KESKUSTELUT > RISTIKOT > RATKOTKO PALKINNON TOIVOSSA?

7785. Ratkotko palkinnon toivossa?

Kaapo31.12.2013 klo 22:01
Ristikkopalkinnot ovat yleensä 30 - 100 euroa. Kun laskee, että ratkaisun lähettämiskulut ovat vähintään 0,50 euroa ja palkinnon voittomahdollisuus ehkä 1/200-1000, jää ratkoja siinä aina häviölle.

Tällainen palkintokisa tuo ehkä lisäarvoa joillekin ratkojille, mutta jos ratkoja toimii rationaalisesti, hän ei siihen osallistu. Tappiolle se menee.

Jos nämä rahapalkinnot halutaan säilyttää jatkossa, pitäisi niitä selvästi korottaa tai keksiä joku uusi systeemi.
2. Marco Poloinen31.12.2013 klo 22:31
Entinen systeemi näyttää toimivan ihan kopsakasti. Lisämaustehan arvonta jokseenkin jokaiselle osallistuvalle on.

Mistäs lähtien rationaalisuusedellytys on ollut voimassa muissa arpajaisissa?!
3. Wexi31.12.2013 klo 22:41
"...mutta jos ratkoja toimii rationaalisesti, hän ei siihen osallistu..."

Mutta kun ei toimi.
Kuka ratkoo sen "mahdollisen" palkinnon toivossa, kuka saa tyydytystä maininnasta voittajaluettelossa.

Ainakin itse, ehkäpä jokunen muukin ratkoja palauttaa "lehdykäisen" arvontaan jo sen aikamoisen duunin takia, mitä sen eteen on tullut tehtyä.
Ei kai kukaan "ansaitakseen" palauttele ratkaisujaan.

Palkinnot ovat pääosin "muodollisia", jo siitä syystä että ne (käsittääkseni) jo nyt koettelevat kustantajien taloutta.

Ps. Tosin olen melko toiveikkaalla mielellä saatuani PuPe 6/2013 molemmat (myös sen Pitkälän) "parisataset" täytettyä melko hyvällä varmuudella oikein:-)
4. Wexi31.12.2013 klo 22:42
Piti vielä sanomani, että ainakin toisen on pakko osua, mieluusti tietysti molempien:-)
5. 49er1.1.2014 klo 01:02
En etsi valtaa loistoa, en kaipaa kultaakaan, mä pyydän järjen valoa ja riittää, ett oivallan ;-)
6. O1.1.2014 klo 01:46
49er.

Hyvää vuotta 2014!!!

Niin minäkin. :)
7. iso S1.1.2014 klo 13:30
Palkinnon toivossa ei todellakaan yleensä ole mielekästä lähettää, mutta jos talous kestää tappiollisen toiminnan niin voisi lähettää ihan kannatuksen vuoksi. Jos vastauksia tulee paljon, toimituksen valtaapitävät saattavat ymmärtää että ristikot ovat monelle lehden ostajalle/tilaajalle tärkeä osa sisältöä. Tällä voisi jopa olla myönteistä vaikutusta ristikoiden laatuun.
8. 49er1.1.2014 klo 14:38
Kiitti O!
Samoin sinulle!
9. Emma1.1.2014 klo 16:39
Samaa mieltä iso S:n kanssa. Eikä tämä nyt harrastuksena ole ihan kalleimmasta päästä kuitenkaan? Pidettäköön jossakin mielessä myös aivojen toimintakunnon ylläpitomenoina! Ja ollaanhan joka tapauksessa poissa muusta pahanteosta...

Itella hyötynee muutaman sentin/kortti postitetuista vastauksista ja operaattorit jakavat loput lehden kanssa - kuvittelisin nämä jonkun mielestä vaatimattomat (?) (50 - 2.000 e) palkinnotkin kerättävän ainakin osittain tekstiviestien tuotoista.

Onhan se lohi niin hyvä kala, että sitä kannattaa pyytää, vaikkei saisikaan!
10.  qwertsu1.1.2014 klo 19:47
Pätemisen tarve lienee se. Että tekotukka haluaa olla paras
11. qwertsu1.1.2014 klo 19:51
Korjaan kalju
12. pelaaja2.1.2014 klo 19:53
Minun on ihan pakko lähetellä ratkaisuja "jonkin toivossa" saadakseni viikko toisensa, kuukausi toisensa ja vuosi toisensa jälkeen ihmetellä omaa tilastollista epätodennäköisyyttäni palkinnon saamisessa. Varmaan sitten petyn, jos jotain tilille rapsahtaa... 3-4 vuoden tauko on minulle tyypillistä.

Tämä aihe taisi saada alkunsa vihjeiden antamisesta (lunttasin). Vaikka olenkin syntynyt HS-säikeissä, en saata kestää avittamista missään muualla. Tosin on myönnettävä, että joskus olen joutunut pyytämään selitystä, kun joku juju ei ole auennut vaikka ratkaisu on oikein. Mutta kyllä se kysyminen harmittaa! Ja joskus harmittaa vielä enemmän, että yleensä tuli kysyneeksi koska niin ei saa ikinä tietää, olisiko jossain vaiheessa kuitenkin itse hoksannut. Ja ajatella! Jos voittaisin jotain 100 euroo ristikosta, jonka kaikkia jujuja en olisi hoksannut. (Olisin kai hiljaa asiasta...)

Säikeen avaaja Kaapo ei ihan varmaksi tuonut esille, onko hän itse "rationaalinen" vai ei?
13. Kaapo2.1.2014 klo 20:10
Heh, hyvä kysymys kyllä. En taida olla, mutta yritän tulla.
14. tapio4.1.2014 klo 12:23
Avussa voi netissä ilmaiseksi lähettää ratkaisun - tosin ristikot yleensä niin helppoja, että vastauksia on varmaan paljon.

SK:n ratkaisun voi lähettä ilmaiseksi s-postilla.
15. Marco Poloinen4.1.2014 klo 12:59
Passeli Pelikaanissa nettivastausmahdollisuus on ollut alusta lähtien. Nykyään vastausruudukko on täytettävissä myös Pelikaani-lehtien nettisivulla.
16. tapio4.1.2014 klo 14:02
Mitähän Pelikaani-lehden nettiversio maksaa ja minkätasoisia ristikot ovat verrattu SK:n ristikoihin?
17. Maikki4.1.2014 klo 14:29
tapio, käy katsomassa

_http://pelikaaniristikot.fi/ (jätä alussa oleva viiva kopioimatta, sen vain täytyy olla siinä, jotta lähettäminen onnistuisi.)

Tähdityksestä voisin kommentoida sen verran, että kaiken tasoisia lehtiä löytyy. Itse ratkon Passelin ja Punaisen, ja Passeli on oman kokemukseni mukaan 1,5 - 2,5 tasolla, joskus mukana on ollut täysi kolmitähtinen. Punaisesta löytyy kaikentasoisia.
18. ö aapisen laidassa4.1.2014 klo 14:36
pelaaja; mulle on voitto rapsahtanut seitsemän vuotta sitten. ei kannata osallistua, rahaa kuluu eivätkä arvonnat oikeasti osu vaan ne sumplitaan.
19. Marco Poloinen4.1.2014 klo 14:55
tapio, jos katsot tarkemmin niin huomaat, että kirjoitin 'nettivastausmahdollisuus', en nettiratkontamahdollisuus. Siis Pelikaaneja ei voi tilata, eikä ratkoa nettiversioina. Paitsi vanhoja tämän sivuston Ristikkoarkistosta (ks. sivun yläosasta).
20. arja4.1.2014 klo 15:06

Mikäli lähetän IS-ristikkojen vastaukset samassa kuoressa, erotellaanko ne, vai käsitelläänkö ne yhtenä vastauksena? Muutenkin kiinnostaisi tietää jotain arvontasysteemistä...
21. Marco Poloinen4.1.2014 klo 15:56
Ks. säie 1563 'Voitot ristikkoarvonnoissa'
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *