KESKUSTELUT > RISTIKOT > KYSÄSENPÄ VAAN

7772. Kysäsenpä vaan

Pattimatti23.12.2013 klo 12:09
Onko kukaan pärjännyt shakissa tietokoneelle ja onko se yleensä mahdollistakaan? Olen vasta opettelemassa kyseistä ajanvietettä ja häviän tietysti koneelle aika pian, mutta saan siitä kuitenkin hyvää harjoitusta.
Tiedän, että tämä asia ei kuulu tälle sivulle, mutta luulen, että älykkäässä ristikkoväessä on alan harrastajia.
2. Ylläpito23.12.2013 klo 12:47
Sopii tänne hyvin. Eräs ristikonlaatija kehuskeli: "Kun laadin tuossa ristikkoa äskettäin huomasin, kuinka
helppoa se loppujen lopuksi on. Kirjoittamista. -Nimittäin
minulla on ollut aina joku 'sanojen ristiin meno aisti'.
Kun panen ristikkoon jonkun sanan, niin se käy, kuin nakutettu, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Nuorempana tuli pelattua shakkia ahkerampaan kuin nyt ja tiesin jo kahdeksan siirtoa eteenpäin, miten siirrän nappuloita. Onko kukaan huomannut vastaavaa?"
3. Pattimatti23.12.2013 klo 13:06
Kiitos Ylläpito
Nyt vain odotellaan kommentteja...
4. Olavi Kivalo23.12.2013 klo 13:52
No kommentoidaan nyt tuoreeltaan (lyhyesti ja siten kategorisesti), että ristikon laadinnassa on kaksi toisistaan poikkeavaa vaihetta: sanojen ristiinpano ja vihjeiden teko. Iso periaatteellinen ero on se, että näistä ensinmainittu voidaan toteuttaa tietokoneella (vertaa sudoku, shakinpeluu), mutta jälkimmäistä ei. Vihjeiden teko on se osio, jossa laatija varsinaisesti voi osoittaa luovuutensa.

Sanojen ristiinpano on mekaanista mutta sellaista, jossa aiempaan kokemukseen perustuva intuitio edesauttaa, ja tässä suhteessa vastaa shakinpeluuta. Shakinpeluusta saa varmaankin valmiuksia sanojen ristiinpanolle (ja mahdollisesti päinvastoin). Mutta ei vihjeiden teolle.
5. Eki23.12.2013 klo 20:39
Jenkkilän simppeleissä höyryristikoissa tietokone valitsee myös vihjeen sille syötetyistä vaihtoehdoista.
6. iso S23.12.2013 klo 23:42
Varsinaisissa shakkitietokoneissa voi säätää vaikeusastetta joissakin rajoissa, samoin luultavasti useimmissa yleiskäyttöisille tietokoneille kirjoitetuissa shakkiohjelmissa. Vastaus on siis kyllä tai ei, riippuen pelaajan taitojen lisäksi käytetyn vastustajan kyvyistä ja niiden säädöistä.

Joskus 1980-luvun alkupuolella koneiden tehot olivat aika vaatimattomia ja silloin voitin oma nkoneeni tasot 1 ja 2 liki 100-prosenttisesti ja kolmostason ehkä 70-prosenttisesti, jos jaksoin keskittyä. Näin siitä huolimatta että en ollut kovin kaksinen pelaaja. Nykyisille superkoneille ja huippuohjelmille häviää maailmanmestarikin.
7. qwertsu25.12.2013 klo 13:42
Olen mykistynyt Laukkipään Laatijjan neroudesta shakkimaailmassa. Suurmestaritkaan eivät osaa ajatella neljää siirtoa pitemmälle
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *