KESKUSTELUT > RISTIKOT > ILTALEHTI 30.11.

7759. Iltalehti 30.11.

tapio15.12.2013 klo 10:39
Onkohan jollakin vielä tallella Iltalehti 30.11. Sen vaikeassa ristikko vasen alalaita minulla vielä kesken. Jos joku vihjaisi kuka DMITRI kyseessä, saisi joitakin kirjaimia varmaksi.
2. tapio15.12.2013 klo 10:49
Sori, löysin sopivan DMITRIn. Ainoa, mitä tässä ristikossa en ymmärtänyt on sitaateissa oleva T-paita, jossa on raita.

Mitä tasoon tulee, ei mielestäni yllä tavanomaiseen SK:n kolmen tähden ristikkoon (toki joskus SK:ssa kolmitähtinen on tämän tasoinen).
3. Anneli15.12.2013 klo 10:54
Se Dmitri oli muistaakseni joku jääkiekkoilija. Löysitkin sen sitten. Ja Marjatta tulee siihen Raitaan. Semmoinen konnuus siinä oli!
4. tapio15.12.2013 klo 11:41
Näemmä pitäisi muistaa yksi nyrkkisääntö. Jos joku kuva on sitaateissa, useimmiten ratkaisuksi tulee henkilönimi (etu- tai sukunimi).
5. Eki15.12.2013 klo 11:52
"lehden kuva" = joku julkaisu
"harmaahylkeen kuva" = huone

En usko, että henkilönimi on edes 20 prosentissa sitaattijutuista, joska suuri osa on taas puhekielisiä tai leikillisiä ilmaisuja.
6. Lars15.12.2013 klo 12:33
Tässä taas tuli todistettua se moneen kertaa itsekin koettu asia, kun kysyt täällä jotain, vaikka kuinka vanhaa ja kinkkistä vihjettä niin hetkessä se oikea ratkaisu tulee itselle selväksi. Nytkin 10 minuuttia on kysymyksen ja ratkaisun oivaltamisen väliä :)
7. P. Katainen18.12.2013 klo 14:23
Tämä säie taisi olla vain vedätystä, eikö veljet?

Vai ette kai tosissaan väitä vanhalle miehelle, että joku tällä sivustolla ratkoo myös Ilta"lehden" ristikoita, jotka eivät taida edes olla Sanarisin käsialaa. Pysykäämme IS uskollisina.
8. Anneli18.12.2013 klo 19:56
Siskot, pysytään lujina!
9. tapio19.12.2013 klo 19:55
Poika tai vaimo vaan sattui tuomaan meille ao. lehden.
10. Matti19.12.2013 klo 21:21
Ne oli aika toisenlaisia ristikoita, ja ihan mukavia ratkoa.
11. Anneli20.12.2013 klo 07:01
Tuttu ja hyvä laatijahan näillä Iltalehden Vaikeilla ristikoilla on: Toni Piirainen. Aikaisemmin laatijana oli Juhani Aunola; niistäkin ristikoista veljeni kanssa pidimme kovasti. Onkohan Juhani jäänyt eläkkeelle, en ole nimeä enää nähnyt missään .... Juhanin ristikoissa oli vähän erilaisia jekkuja. Laadukkaita tehtäviä joka tapauksessa ovat nämä. Voisi olla joskus vähän enemmän vaikeutta - nyt kun asiasta on päässyt jyvälle. Kiitos Toni!
12. tiipii21.12.2013 klo 17:04
Kiitos palautteesta, hyvä että näistä tekeleistäni on ainakin yksi tykännyt niin jaksaa taas eteenpäin.

Dmitri (Kalinin) kanssa kävi laatiessa niin, että sukunimi tuntui ihan kivalta laatiessa (jep, tuttu venäläinen sukunimi, helposti hyvä vihje löytyy) mutta vihjeyttäessä se ei enään niin hyvältä tuntunutkaan (Eikö tosiaaan löydy tätä MM-kisajääkiekkoilijaa parempaa sukunimi kaimaa...? Vaihtoehto vihjeeni pieneen tilaan oli -GRAD, joka ei sekään tuntunut kivalta. Pitäydyin siis faktavihjeessä)... Tällä tavalla käy kyllä usein, että sana vaikuttaa hyvältä laatiessa mutta on yksi perkele vihjeyttäessään. Tässä tapauksessa, jos olisin lähtenyt Kalinin muuttamaan jälkikäteen niin koko ristikko olisi mennyt uusiksi (alkuideasta lähtien!)

Iltalehden vaikean vaikeusasteesta: Minulle on annettu ohjenuoraksi, että vaikea ristikko saisi olla sellaista Iisakki-tasoa (helpommasta päästä). Mutta ehkä se kumminkin tuppaa lipsahtamaan mieluummin sinne Iisakin toiseen päähän useimmiten. (pari kertaa tullut viestiä että ei tartte olla näin hankala...). Simbergin visaisuutta en kumminkaan yritä ylittää.

Loppupeleissä itse pyrin kumminkin ratkottavuuteen. Ristikko on vaikeahko, mutta kumminkin(toivottavasti), jos ristikon ratkonnan alkeet ovat hallussa, viitseliäisyyttä, yleis- ja knoppitietoa löytyy niin ristikot pitäisi olla ratkaistavissa myös lyhyemmän ratkojauran puitteissa... Siis näin uskon ja toivon?

Vaikeusasteesta on kumminkin aika vaikea sanoa tästä spesifimpää tietoa, mutta sen voin taata, että Iltalehden vaikea on kyllä aina vaikeampi kuin omat helpponi Iltalehdessä.

Hämäläisen Sami ja Juhani Aunola laativat näitä vaikeita ennen minua suurimmaksi osaksi. Mielestäni (ulkomuistista) Juhani Aunolan ristikoita löytää uusimmassa "Iltalehden helpot" -ristikkolehdessä, jota myydään Iltalehden kanssa nyt joulun alla. On siellä pari minunkin jouluista viritelmää. Muistakaa ostaa siis myös se Iltalehden mukana.

Jouluterveisin,
Toni
13. Anneli23.12.2013 klo 16:38
Kiva Toni että vierailit täällä kommentoimassa. Se on aina yllättävää ja piristävää. Kyllä se ratkottavuus on vaikeissakin olennainen asia. Itse aloitin ristikoiden täyttämisen jäädessäni eläkkeelle kaksi vuotta sitten. Velipoika minut koulutti ja koukutti vaikeisiin ristikoihin. Toi Iltalehden ja siitä lähtien se on yhdessä täytetty joka viikko, siis nimenomaan Vaikea ristikko. Erikseen täytetään ja sitten puhelinsoitto. Olen voittanut monet kerrat palkintoja, alussa oli 50 euron lahjakortteja! Ja sitten vaikeustasosta: tämänviikkoinen oli taas ihana ja minulle sopiva - mutta Ilpo-veljeni moitti vaikeaksi! Siinä se nähdään! Vaikeustaso taitaa olla kohdillaan. Täytän muitakin vaikeita - ja siksi olen kai hiukan kehittynyt ... Kyllä minuakin mietitytti se kuusi-kuusiko ..... Jouluiloa kaikille laatijoille ja ratkojille!
14. Anneli23.12.2013 klo 16:38
Kiva Toni että vierailit täällä kommentoimassa. Se on aina yllättävää ja piristävää. Kyllä se ratkottavuus on vaikeissakin olennainen asia. Itse aloitin ristikoiden täyttämisen jäädessäni eläkkeelle kaksi vuotta sitten. Velipoika minut koulutti ja koukutti vaikeisiin ristikoihin. Toi Iltalehden ja siitä lähtien se on yhdessä täytetty joka viikko, siis nimenomaan Vaikea ristikko. Erikseen täytetään ja sitten puhelinsoitto. Olen voittanut monet kerrat palkintoja, alussa oli 50 euron lahjakortteja! Ja sitten vaikeustasosta: tämänviikkoinen oli taas ihana ja minulle sopiva - mutta Ilpo-veljeni moitti vaikeaksi! Siinä se nähdään! Vaikeustaso taitaa olla kohdillaan. Täytän muitakin vaikeita - ja siksi olen kai hiukan kehittynyt ... Kyllä minuakin mietitytti se kuusi-kuusiko ..... Jouluiloa kaikille laatijoille ja ratkojille!
15. Anneli23.12.2013 klo 16:43
Sorry, tuli kirjoitukseni kahdesti. En taida pystyä poistamaan itse.
16. tiipii24.12.2013 klo 01:56
Myös Ilpolle tsemppiä!

Ja jouluja kaikille tasapuolisesti!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *