7746. 9x9-8

Wexi9.12.2013 klo 02:00
"Kaikkea pitää yrittää kerran": 5x5, käärme, Pitkälän kolmonen (PuPe 6/13)... Nyt Jaskan innoittamana 9x9 (-8), 5x5 keskiaukealla (aika lailla iisimpi laatia).
"Keskimmäiset" rivit, niin vaakaan, kuin pystyyn viisikirjaimisia, molemmissa päissä "kaksi mustaa".
Numerointilogiikkaa:
Vaakanumerot: Ensimmäiseltä vaakariviltä 1 ja 2, toiselta 3 ja 4 jne.
Pystynumerot: Ylimmältä vaakariviltä 1-8 (keskimmäinen "musta").
Keskimmäinen pystyrivi no. 9 jne...
Pari keinotekoista, yksi nelonen "pakkosana" kartalta.
Saattaa olla vaikeakin (itseltä jäis tekemättä... aloittamattakin). Jokunen helpompi mukana.

VAAKAAN

1. KUUMA JUOMA (4)
2. "HAJUMISSI" (4)
3. PARI DESIÄ (4)
4. RUTON ESTE POTILAALLE (4)
5. KEPPANALLE ALTIS KORVATUNTURILLA (9)
6. VILJELTY (9)
7. RADIOT (5)
8. TUOPPOSILLE (9)
9. ARI, KARI JA MARI (9)
10. PAULIN FAIJA (4)
11. ILOHARJULLA PYRKI PYSTYYN (4)
12. NEKSI, ARKISSA KAIMOINEEN (4)
13. TÄSTÄ EI EJE TYKÄNNYT (4)

PYSTYYN

1. LYHYELLE LASKEUTUVA (4)
2. ENNEN INGMANIA (4)
3. EPÄORGAANINEN LEKANEN (9)
4. JOSKUS TULVISTA (9)
5. KIRVEELLÄ HUIMINTA (9)
6. CATSEILLA (9)
7. CAJUN-SAFKASSA (4)
8. GOALLA (4)
9. SAKAT (5)
10. JUANIN POIKA (4)
11. LINNUNPELÄTTIMENÄKIN (4)
12. KARBONIITISSA (4)
13. VEIN (4)
2. Wexi9.12.2013 klo 14:41
Kaikkeen sitä pitääkin ryhtyä?
Tuo on niin sekaisen oloinen, että opettelin muutamia uusia asioita. Saisikohan tuosta selvää?

[http://goo.gl/3WXtgi]
3. Jaska9.12.2013 klo 14:56
No justiinsa samat sanat. Epätoivoista hommaa. Luulin jo jonkun neropatin ilmoittavan ratkoneensa. Minä kolmen tunnin ristikkorengissä ynnä muissa lähteissä harhailtuani kyllästyin ja täytin avopaikat väkisin. Ei hajumissiäkään, ovatko kyseiset pakkosanat oikein, joten en uskalla sanoa tätä ratkoneeni.

Lohtua suo näkemykseni, että puutuu se perse muillakin yrittäjillä.
4. Jaska9.12.2013 klo 15:19
Varmuuden vuoksi huomautettakoon, että en suinkaan tahdo tuomita laatijaa riittämättömyydestäni. Ihan kiva oli kuitenkin yrittää. Vain vihjettä GOALLA pidän kohtuuttomana. Kyllä näille nelikirjaimisille on useimmiten tarjolla ratkojaystävällisempiäkin vihjeitä. Ainakin minun pakkosanalleni, jos se oikein on.
5. Tiio9.12.2013 klo 15:30
Jaska lohtunsa saakoon, vaikka pötkällään ollessani puutumus ei kohdistukaan vain yhteen päähään. Muutaman aikaa tuijoteltuani luulen keksineeni muutaman sanan. Tosin vahva epäily, että ovat väärin, koska Ingmanin edessä oleva jäähdytti ensinnä mieleen tulleen kuuman juoman. On jo selvää, että en tätä ristikkoa näillä vihjeillä läpi ratko. Ilman Wexin vihjeitä saisin ehkä täyteen. Mielenkiinto kohdistuukin siihen, kuka (ake, Matias-Myyrä, ...) ensimmäiseksi hepittää varmana oikeasta ratkaisusta.
6. Wexi9.12.2013 klo 17:22
"Se" ei ole toti.
Se "missi" on tuotemerkki.
7. Jaska9.12.2013 klo 17:47
Joo, google vahvisti hajumissini olevan oikein. Niinpä rohkenen paljastaa yhden paremman vihjeen GOALLAlle : URKKO.

Mahtoikohan tieto totin vääryydestä apeuttaa Tiion...
8. Tiio9.12.2013 klo 18:03
Ei se apeuttanut, koska Ingmanin edessä olevaa pidän varmempana. Kuumia juomia on kai muitakin, ei vain minun tiedossani. Muuten olen luovutusmielellä tämän kanssa.
9. Wexi9.12.2013 klo 18:20
Vihjeet ovat paikoin etäisiä, mutta yksi niistä jäi huolimattomuuttani liiankin epämääräiseksi.
Tämä ei oikeastaan ole lisävihje, sen piti olla alunperinkin seuraava:
Pystyyn 4: JOSKUS TULVIEN SEURAUKSENA (9)
(Se jäi ikävästi korjaamatta)
10. ake9.12.2013 klo 18:55
Älkää nyt liikaa paljastelko, kun minä ehdin vasta aloittaa - vaikealta tuntuu - alaosa vasta valmis... Pystyyn 4. ratkesi myös (oletettavasti oikein) jo ennen korjausta.
11. ake9.12.2013 klo 20:24
No niin: se on tehty nyt. Jaska antoi turhan paljastavan vihjeen, minusta Wexillä oli parempi, ei ollenkaan kohtuuton.
12. Wexi9.12.2013 klo 20:52
aken kommentin jälkeen vasta älysin tuon Jaskan vihjeen. Koska en tunne "tapausta", niin se ei ollut mitenkään selvä.
On siinä toinenkin juttu; tuon malliset supistukset on vähän...
Ps. Jälkiviisaana, kun tietää ratkaisun, niin tuollainenkin saattaa tuntua loogiselta, mutta kun on "tabula rasa", tuo (tapausta tuntematta) on aika mahdoton.
Jaskalle kuitenkin kiitos kommentista, osoittaa sen, että mielenkiintoa on ainakin jonkin verran ollut.

Ps. Mä olin jokseenkin saletti siitä, että ake ilmaisee ekana (ja ratkaisu varmasti oikein).
13. Tiio9.12.2013 klo 20:52
Arvasihan tuon.
14. Jaska10.12.2013 klo 12:32
Ne Wexin tarkoittamat "tuonmalliset supistukset" tarkoittavat, että saman poistetun kirjaimen järjestysnumerot vihjeessä ja ratkaisusanassa eivät ole samat. Vähemmän "esteettisinäkin" ne ovat kuitenkin melko tavallisia koviksissa ja siten hyväksyttäviä. Etenkin vihjeen ollessa epäsana, ne ovat joskus jopa helppoja.

URKKO edellyttää myös tietoa, samaten esim. METANINA. Ehkä eivät kuitenkaan perusyleistietoon laskettavai. Sellainen on esim. järjestyspykälänkin täyttävä SAKSAN LIPUSSA MUSA.

Makustelen tässä vielä paria epävarmaa sanaani niiden edelleenkään maistumatta oikeilta. Onko muilla kuin akella vastakkaisia tuntemuksia?
15. Jaska12.12.2013 klo 12:40
Ratkaisun voisi julkaista? Outo lounas jäi ahistamaan. Paulin isä? Minulle muotoutunut ratkaisusana on kuukkelin mukaan totuuden, koko totuuden eikä minkään muun kuin totuuden vastainen.
16. Wexi12.12.2013 klo 15:25
Kokeillaanpa onnistuuko?
[http://goo.gl/mUOTSc]

Tympeää. Tulostimen ajurit kateissa, taustatulostin... blaa, blaa.
Koneen päivitystä, pään päivitystä jne...

Jaska. Toi (S)METANINA kävi ensimmäisenä mielessä, mutta kun en itse tykkää noista. En tietenkään väitä niitä virheellisiksi, mutta mulla on oikeus olla itse pitämättä niistä. Eihän noissa minun hyväksyntää kaivatakaan:-)

Ps, huomenna saattaa kyetä toimintaan, joka etäisesti muistuttaa ajattelemista...
17. Jaska12.12.2013 klo 17:02
Mikä hemmetin kokeilu. Ratkaisu esiin ja heti kun olet toipunut toivottavasti siis huomenna ainakin.

Mitä ilmeisimmin vaikeuteni johtuivat Ankan tosikkomaisesta tulkinnastani. Siis jos Juanin (kaiketi on myös sukunimi) poika on Juan, niin samalla logiikalla Paul Ankan isä on sukunimeltään Anka. Siis jonkun muun Paul Ankan kuin pään ei onneksi sentään alasellaisen olalle päästävän vai miten se meni tekijän.
18. Matias-Myyrä12.12.2013 klo 17:24
Kyllä se ratkaisu ainakin mulle aukeni tuosta linkistä!
19. Wexi12.12.2013 klo 17:31
VAAKASUORAAN:
1. SAKE
2. DIOR
3. TRIP
4. UHKA
5. OLVIMUORI
6. LAIDUNMAA
7. MEDIA
8. JUOMATASO
9. UUSITALOT
10. ANKA
11. PILI
12. NOAT
13. ATON

PYSTYYN:
1. STOL
2. ARLA
3. KIVIMOSKA
4. EPIDEMIAT
5. DUUNITAPA
6. IHOMAALIT
7. OKRA
8. RAIA
9. MUDAT
10. JUAN
11. UUNO
12. SOLO
13. OTIN

Espanjan kuninkaan Juan Carlosin isä on "JUAN" de Borbón.
Paul Ankan isä on Andy "ANKA"
Jaska. Eikö sinulla avaudu tuo kuvatiedosto (http://goo.gl/mUOTSc). Itselläni aukeaa kyllä.
20. Jaska12.12.2013 klo 18:14
Ei aukene muu kuin olalle vietävä niin kuin vierivi virta. Totta vie minä Juan Carlosin tiesin, mutta mulla on oikeus olla itse pitämättä häntä pelkkänä Juanina. Laatijalle miinus. Kuukkelin mukaan Paul Ankan isän sukunimi ei ollut "Anka", vaan jotain arabian oloista. Voi laatijapoloista, siitä tuplamiikka. Sitä myös Goaan pukkaa, vae Wexirukkaa. Jää ysimiikka valitus-, vaan ei muutosoikeudella.
21. ake12.12.2013 klo 19:13
Mitä ihmettä Jaska täällä melskaa...
Mun kuukkelilla löytyi tällaista: "Paul Anka... Anka was born to Andy and Camelia Anka in Ottawa, Ontario." Arabian oloista? Voi olla - en osaa arabiaa.
Ja tuo Goan Raia sitten. Kun se pakostakin siihen tuli, niin tarkistus esim. Google Mapsista antoi nopeasti varmuuden, että se on oikein. Ei mitään kohtuutonta.
22. Wexi12.12.2013 klo 19:40
Perustelut, vaikka sitten onnahtelevatkin:

Juan Carlos I (koko nimeltään JUAN Carlos Alfonso Víctor María de Borbón y Borbón-Dos Sicilias.

"Anka was born to Andy and Camelia Anka in Ottawa, Ontario, where they owned a restaurant called the Locanda. His parents are both of Greek Orthodox Lebanese descent".

Mulla on muistikuva, että tuo ANKA on taannoin ollut hyvin samankaltaisessa asussa... no, vannomatta paras.

Taas kerran kävi sillä tavalla, että sivujuonteet saivat suurimman huomion. Itse "laadinta" kävi pelottavan nopeasti, lähes ilman paikkausta.
Vihjeittäminen sen sijaan oli aikaa vievää, että ei vaan tulisi liian helppoa, tai sitten ihan älytöntäkään.

Noitten kuvatiedostojen tekemisessä, ja julkaisukuntoon saattamisessa (sen opettelussa) oli aika homma (sillä tavalla, että intimiteettisuoja miten kuten säilyy).

Jos joskus innostun tekaisemaan vastaavaa, julkaisen sen kuvatiedostojen avulla. Se on loppujen lopuksi helpompaa, ja aivan varmasti ratkojaystävällisempää (maks. puolelle tusinalle "harrastajaa".

Ps. 9- on oikein mairitteleva arvosana. Kiitos kaunis (myös tarkoitan sitä).
23. Jaska13.12.2013 klo 00:01
Anteeksi syömeni syvimmän kammion pohjasta. Kuukkeloin Ankan Wikipediasta suomeksi ja lukaisin kursorisesti. Isästä löytyi maininta vasta artikkelin loppupuolella: ...puoliso on Anne... hänen isänsä on... aha, tuli se isäkin sieltä loppujen lopuksi. Oli kylläkin vaimon isä. Kiireessä jäi isyys tarkemmin syynäämättä.

Luonnollisesti palautan Wexiltä syyttömänä ryöstämäni puoli pojoa, ysiplussaan siis päädymme. Jälleen kerran tuli todistetuksi, että ainakin suomalainen Wikipedia on syvemmältä kuin syömeni syvin sopukka. Paul Ankan appi mainitaan, mutta ei vanhempia! Improbatur.

akella muuten kävi hyvä tuuri, kun päätyi sattumalta oikealle karttasivulle. Hausta Goa map tsekkasin kaksi karttaa, kummassakaan ei Raiaa. Sehän ei ole laatijan syy, mutta vihjeestä tullut miinus siis pysyy.
24. Jaska13.12.2013 klo 00:05
Niin, Goasta siis tuplamiinus eli puoli pojoa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *