KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKKI 12/2013

7744. Iisakki 12/2013

markus7.12.2013 klo 23:12
Hyvä kokonaisuus tällä kertaa. Pekka Joutsen "Kuulumisia" oli kiva piristys,kylläkin helppo. Loistoristikko Riku Rosenvallilta ! Ja Simbergin "Joulupuu on varastettu?"-oli kyllä todella visaisten ystäville,huh ja kiitos !!
2. Kisse8.12.2013 klo 11:34
Samaa mieltä Markuksen kanssa. Todella hieno "paketti" kaiken kaikkiaan. Pari loppupään ristikkoa mietitytti tosi pitkään, mutta vihdoin tuli koko lehti täytettyä ilman mitään epävarmoja sanoja. Kunpa vielä joskus arvontakin suosisi, olisin tosi onnellinen. Melkein kaikista muista ratkomistani lehdistä olen voittanut jonkinlaisen palkinnon, mutta Iisakista en koskaan.
3. Anneli10.12.2013 klo 18:14
Niin samaa mieltä edellisten kanssa. Olen vasta puolivälissä, loppupäästä olen lähtenyt. Simbergin "Joulupuu ..." on pakko jättää hautumaan - tuntuu vaikealta - minulle. Riku Rosenvall "Pomotteli" todella mainiosti! Ihania oivalluksia sai täyttäjä! Mutta kun pitäis jouluvalmisteluihinkin aikaa käyttää .... Kaikille joulumieltä ....
4. Tulokas11.12.2013 klo 21:11
Onpa tosiaan kinkkinen tuo s. 22 Simberg! Muutama sana siellä täällä, lienevätkö nekään oikein. Siirryin suosiolla lehden helpompiin ristikoihin.
5. Auku12.12.2013 klo 12:44
Sain juuri hetki sitten lehden täyteen. Simbergin luomukset olivat taas omaa luokkaansa. Hyvää Joulua kaikile Iisakin ratkojille!
6. Tulokas12.12.2013 klo 16:35
Hattua nostan teille, jotka tuosta noin vain selvititte Simbergin "Joulupuu on varastettu" - ristikon. Minä jo luovutin - ainakin tältä päivältä. Sivun 2 Simberg ratkesi kyllä ihan helposti. Joulun pyhinähän sitä on aikaa pohtia tuota toistakin ...
7. Orpana12.12.2013 klo 18:45
Oli se hirveätä vääntöä tuon Simbergin kanssa. Ja tarkoitan just tuota "Joulupuu on varastettu". Se, onko se lähimainkaan oikein, on eri asia. Iisakki on nyt jonkun aikaa minulle tullut, eikä ole pettänyt kertaakaan. Innolla hyökkään heti aina takasivun kimppuun.
8. Auroran pappa12.12.2013 klo 18:51
Kyllä Simberg oli tällä kertaa tavanomaista helpompi, samoin Aulis,
ja Riku Rosenvall oli kiva.

Jokunen helppo alkupuolen ristikko enää tekemättä.

Se on varmaan niin että ei kustantajan kannata tehdä liian vaikeita ristikoita sisältävää lehteä, koska enemmistö lehden tilaajista ja irtonumeroiden ostajista ei pidä vaikeista ristikoista. Ei ne mene kaupaksi koska ei niitä saa täytettyä. Ne ketkä ostavat satunnaisesti irtonumeron vaikeista ristikkolehdestä, eivät osta sitä toista kertaa.
Kun katselee markettien lehtihyllyjä, niin kyllä siellä enemmistönä joka lehden kannessa lukee "Helpot" ristikot.

Lukeeko missään lehden kannessa, "Vaikeat" Ristikot.
Ei edes Punaisessa Pelikaanissa vaikka ne loppupuolen ristikot ovat
pappalle ihan mahdottomia.
9. Tulokas13.12.2013 klo 11:38
Saman olen huomannut kuin Auroran pappa. Siis että markettien lehtihyllyt sisältävät enimmäkseen helppoja ristikkolehtiä. En ole kovin kauan ristikoita harrastanut, mutta siitä huolimatta en niitä helppoja koskaan enää osta. Aluksi ostin usein Passeli Pelikaanin, mutta nykyään Iisakki (visaisten ystäville) on suosikkini, vaikka en vaikeinta Simbergiä aina saakaan ratkottua.

Mutta että joulukuun Simberg "Joulupuu on varastettu" tavallista helpompi! Ei minulle, mutta jospa se vielä valaistuu.
10. arvid13.12.2013 klo 19:03
Lennolle Helsingistä Los Angelesiin ostin ajankuluksi Hotakaisen uuden romaanin lisäksi elämäni ensimmäisen Iisakin Ristikot-lehden. Yllätyin positiivisesti. Simbergin Kaksin koristeltu ja Vuokilan/Kärkkäinen sekä Kuukauden Aulis täyttyivät helposti. Onneksi osa ristikoista näyttää sen verran vaikeilta, että paluulennollekin jää ratkottavaa. Nyt täällä Kalifornia lämmössä menossa RR. Helpot ristikot eivät minua kiinnostakaan.
11. Anneli15.12.2013 klo 08:46
No eihän se lopulta vaikea ollutkaan tuo takasivun viimeinen joulu-aiheinen. Pitkään se haetutti. Koko lehti muuten ratkaistu, mutta piilosanoihin perehtyminen jää kai minun osaltani ensi vuoteen! Niin ja kaksi viimeistä Simbergiä! Mitäs niistä sanoisi .... vaikeita ovat. Edellisistä lehdistä olen saanut ratkaistua sivun 22. Nyt en tiedä .... Siis "Hankihenkiolento": vain oikea puoli täynnä ja "Joulupuu on varastettu": oikeastaan vain vasen alanurkka ratkaistu.
12. leena15.12.2013 klo 22:37
Sain myös takasivun tehtyä. Muutoin valmis, paitsi s 22 en ole aloittanutkaan. Näyttää tosi vaikealta. Lisäksi piilosana ykkösestä puuttuu 2 kirjainta eli yksi sana ja piilosana kakkosesta useita. Piilosanat ovat mielestäni vaikeahkoja tällä kertaa.
13. Tulokas17.12.2013 klo 18:57
Sain kuin sainkin s. 16 Simbergin "Hankihenkiolennon" valmiiksi, mutta sivun 22 edelleen alkutekijöissään.
14. Anneli17.12.2013 klo 19:57
Sain myös "Hankihenkiolennon" valmiiksi pari päivää sitten! Tänään avautui sivusta 22 yllättävän paljon ja ykskaks. Ehkä noin neljäsosa keksimättä. Oikea yläkulma, kuvan alta vasen puoli, oikea alanurkka (kevyttä, sytyttävää, rauhaa) - nuo puuttuvat.
15. mummeli23.12.2013 klo 10:39
Hyvää Joulua kaikille! Alkaa olla Iisakki täynnä. Onpa ollut pähkäilyä! Minun aivoni menivät lukkoon s. 13 alhaalla Joutsin Kuulumisia-ristikossa vihje VA- NIEMI LAPISSA! Kuka antaisi joululahjana pikku vihjeen ratkaisun suuntaan. Onko se paikannimi? Luulen että se 5-kirjaiminen sana ei sinänään ole paikkakunta. En vain ole löytänyt googlesta enkä Ratkojista sopivaa sanaa.
16. Eki23.12.2013 klo 10:41
Skytismi!
17. mummeli23.12.2013 klo 14:21
Kiitos, Eki. Luulenpa keksineeni vastauksen.
18. Anneli23.12.2013 klo 16:23
Muistan että minullakin jäi tuo viimeiseksi pohdittavaksi, mummeli. Sitten keksin ja eläinkuntaahan se olikin! Hyvää joulua!
19. arvid23.12.2013 klo 18:18
Simbergin Hankihenkiolento oli jo riittävän vaikea minulle, mutta yhtä sanaa vaille valmiiksi se tuli. En keksi ratkaisua aaltoviivavihjeelle. Sen sijaan saman laatijan sivun 22 ristikossa en ole päässyt alkua pidemmälle. Riittää siis mietittävää paluumatkalle. Mukavasti on aika kulunut tämän lehden parissa, aina kun täällä on vapaata ollut.
20. Doris26.12.2013 klo 12:36
Olen säästänyt s.22 Simbergin viimeiseksi. Ensikatsomalta vaikuttaa vaikealta. Kun hoksaa edes yhden varman sanan, niin siitä se taas lähtee....
Onneksi joulu alkaa olla ohi. Hesassa sataa edelleen.
21. sanna27.12.2013 klo 00:00
kuukauden aulis s.21: kolmas rivi ylhäältä, missä moista putkiloa tarvitaan?
22. PS29.12.2013 klo 18:38
"urheilussa"
23. Vili30.12.2013 klo 12:46
Taas on ollut mukava vuosi täytellä Iisakin laaturistikoita, joista viimeisimmässä jälleen Alfin ristikko vaikein. Joulupuu ristikon pääkuvan oikea sivusta tuottaa niin tuskaa, että mahtaako tuota vajaassa viikossa keritä edes ratkaisemaan? Rikun ristikko oli jälleen huippu, Jussi Kokkosen ristikoista myös pidän, joissa on minulle pähkäiltävää juuri sopivasti.

Toivotan kaikille laatijoille hyvää ja idearikasta uutta vuotta.
24. Anneli1.1.2014 klo 17:34
On ollut kyllä vääntöä tämän Simbergin sivun 22 "Joulupuun ..." kanssa! Sain kuin sainkin kuvan oikealla puolella olevat ruudut ja kuvan alla olevat ruudut ratkottua. Oikea alanurkka vielä auki. Ei sytytä!
25. Anneli2.1.2014 klo 18:18
Se on sitten tammikuun numeron vuoro! Saan sen huomenna kait; ei ollut aamulla vielä tullut kioskille. Suuren ponnistuksen jälkeen sivun 22 oikea alanurkkakin tuli valmiiksi. Mukava tunne - kiva että en antanut periksi.
26. Tulokas2.1.2014 klo 18:44
Anneli,
sinnikkyytesi palkittiin.
Minä annoin periksi s.22 Simbergin. Mielenkiinnolla odotan sen ratkaisua. Pakko tarkistaa, sainko mitään oikeaa aikaan! Minä sain paikallisesta marketista jo tammikuun Iisakin.
27. Olzi2.1.2014 klo 20:44
Anneli ja Tulokas, tilatkaa Iisakki, niin ei tarvi ootella, millloin lehti on kioskissa. Mulle lehti on tullut jo monta päivää sitten, enää on Simberg tekemättä. Aika kinkkiseltä vaikuttaa, taas kerran!
28. Anneli3.1.2014 klo 07:50
Olzi ja Tulokas
Niin, eilen kyllä ajattelin Iisakin tilaamista. On vaan pitänyt ensin tutustua lehteen. Tämä taisi olla vasta kolmas Iisakkini. Olen kyllä kovin tyytyväinen. Saattaapi olla, että tilaankin. Kaikista olen Simbergin saanut ratkaistua, tämä viimeisin otti koville!
29. piipa3.1.2014 klo 16:37
Mikä ihmeen "vaakuna"??? Auliksessa oikeassa yläkulmassa toisella rivillä? ...ei sytytä, löytyisiköhän jotain aivan pientä vihjettä?
30. Marco Poloinen3.1.2014 klo 16:44
Mitäpä jos miettisit vielä muutaman päivän (11.1. asti) itse tykönäsi, voisi ihan hyvin ratketa.
31. Anneli5.1.2014 klo 09:01
arvid, sanna, piipa
Ei tosiaankaan voi antaa lisävinkkejä ennen ratkaisuajan päättymistä. Toivottavasti olette saaneet selville puuttuvat sanat. Kyllä niihin aivan "oikeat" sanat löytyivät. Tsemppiä vaan ...
32. arvid5.1.2014 klo 09:10
Sanat löytyivät ilman apua ja ristikot olen jo postittanut. Vain Simbergin vaikeimman jätin suosiolla kesken.
33. Anneli5.1.2014 klo 09:15
No hyvä, Arvid. Kyllä Simbergin kesken jättäminen oli minullakin lähellä. Tulee sellainen olo joskus, että tämä ei ole enää hauskaa. Lopulta ne ratkaisusanat ovat sitten ihan helppoja - kun ne lopultakin keksii.
34. sanna5.1.2014 klo 14:07
kireää porukkaa täällä mutta uskaltaudun kuitenkin kysymään onko joku saanut jouluun liittyvän sanan takakannen vasen reuna kolmas ruutu. on niin ihme pukki ettei aukee vaikka kuinka miettii ja pitää taukoja...
35. Anneli5.1.2014 klo 15:47
Sanna
Kysymyksestäsi tuli mieleen tarkistaa edellisen lehden ratkaisu siihen "petokalapapukaijaan". Sanahan oli "apea" ja muita lähellä olevia sanoja olivat "Mark" ja "Rurik". Silloin Alf Simberg antoi tällä palstalla ohjeen kaikille: voisi lähestyä asiaa uudesta kulmasta. Ehkä se auttaisi tässäkin. Minä myös mietin tuota joulupukin kuvaa varmaan toista viikkoa. Vähän ainakin minun piti ajatella asiaa eri tavalla. Kyllä se lähtee: onhan sinulla tiedossa jo ainakin kaksi kirjainta tuosta sanasta.
36. sanna5.1.2014 klo 19:41
oon kyllä hukannut jo liian paljon aikaa tohon yhteen ruutuun!!!!! saa mun puolestani olla, enkä katso edes tulevaa ratkasua. tykkään enemmän sellasista jossa on ees jotain mistä ottaa kiinni ja ajatella. ihan turhaa tyhjän miettimistä. harmittaa, oisin tässä ajassa tehny varmaan pari ristikkolehtee tai jotain muuta fiksumpaa...
37. Anneli6.1.2014 klo 08:23
Moni näitä kommentteja varmaan lukee - harva avautuu itse. Luulisin niin. Minusta on kuitenkin mukava, että kirjoittelee ja kertoo toisillekin vaikeista kohdista. Usein ne samat sanat/kuvat ovat myös muita ratkojia askarruttaneet. On ollut kai tapana näissä Iisakeissa olla antamatta lisävihjeitä tai suoranaista apua. Parempi olla ärsyttämättä ketään paljastamalla ratkaisuja. On kiva säilyttää mukava ilmapiiri, kannustaa ja kunnioittaa toisia ratkojia ja laatijoita. All We Need Is Love.
38. Matami6.1.2014 klo 09:23
sanna, Anneli,
Kiva lukea keskustelujanne. Tämä ratkominen on ainakin minulle varsin pitkäjänteistä puuhaa. Joskus joku juttu aukeaa vasta loppusuoralla eli ihan viime tipassa. Hyväksi olen huomannut parikin asiaa. Toinen on sen, että laittaa ristikon lepoon vähäksi aikaa ja ratkoo jotakin toista. Toinen taas se, ETTÄ PERIKSI EI ANNETA ;) Tsemppiä, sanna!
39. Tulokas3.2.2014 klo 15:18
Tarkistin tänään helmikuun Iisakista "Joulupuu on varastettu" - ristikon ratkaisun. Olihan siinä jotain oikeinkin! Helpoltahan ne vihjeet tietysti nyt tuntuivat, kun näki ratkaisun. Yhtä sanaa en ole koskaan kuullut, nimittäin LOSSATA. Vhjeen SATUMAINEN ONNI POTKAISI ja ratkaisusanan REIDAR yhteyttä en ensin älynnyt, mutta yhtäkkiä välähti. Helmikuun Iisakkia olen nyt aloitellut.
40. Jaska3.2.2014 klo 15:58
Tarkoitti verbin LOSSATA vihje teeskennellä vai purkaa lastia?
41. Jaska3.2.2014 klo 16:15
-ko
42. Tulokas3.2.2014 klo 18:21
Vihje oli FILMAA! Tarkoitti siis teeskentelyä, mutta en kuuna päivänä ole kuullut mokomaa sanaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *