KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONLOPPU 7.-8.12.2013

7741. IS-Viikonloppu 7.-8.12.2013

Pekka Harne7.12.2013 klo 13:34
Olipa huikea oikean alakulman aukio Teemun laatimuksessa: 4x15! Ristikko oli merkitty 0,5 pistettä helpommaksi kuin Antin viimeviikkoinen täyskovis, mutta mulla sattui menemään molempien ratkomiseen sama aika.
2. kari kämäräinen7.12.2013 klo 17:31
Hyvä ristikko ja riittävän helpohko. Vajaa tunti meni pähkäillessä.
3. Ahti7.12.2013 klo 18:59
Enemmän meni kuin tunti, mutta viime viikonloppuisesta puuttuu vielä jokunen sana, joten vaikeusasteessa on selkeä ero. Pekalla ei vain ilmeisesti natsannut kaksi eri tyylilajia.
4. O7.12.2013 klo 19:26
Nautittava ristikko.

Olette nokkelia täyttäjiä. Minulla meni koko päivä.
(Tosin tuli sentään laitettua ruoka ja syötyäkin.)

Kiitos upeista ahaa-elämyksistä Teemu Pallonen/Heli Kärkkäinen.
5. iso S8.12.2013 klo 09:37
Ahti tarkoittanee kahdella tyylilajilla Antin ja Teemun tyylien eroa. Minulle tuli tunne että tässä ristikossa itsessään tai pikemminkin omasta vireestä johtuen oli kaksi vaikeustasoa. Eilen tuntui olevan lähellä kolmosta ja koko alaosa jäikin täysin auki. Nyt yön yli nukuttuani tajusin Ilkan ja sen jälkeen koko alaosa selvisi lähes kaksitahtisesti.

Yhden virheenkin tein yläosassa. Koska olen aiheuttajaperusteisesti lapseton, vaikkakin lapsellinen, jouduin arvaamaan piilokirjaimen kasvattajan apuun. Googlauksen mukaan arvaukseni on ruotsalaisen naishiihtäjän, vuoden 1987 maailmanmestarin lempinimi. Ehkäpä hänestä on ollut jotain apua asvattajalle, koska hänen isoveljestään kasvoi 1990-luvun kaksinkertainen Vasaloppet-voittaja. Vai lieneekö suku enne; molemmat ovat suoraan alenevassa (15.) polvessa sukua Kustaa Vaasalle. Niin tai näin, mahdollisen avun perusteella arvaukseni täytyy hyväksyä. Tosin hylkäsin sen, koska heti googlattuani tajusin olevani ihan pihalla ja korjasin arvauksen tuntemakseni sanaksi.

Tuon järjenkipinän jälkeen olen valmis myöntämään että ristikko on täyshyväkelpo.

Suhtautuminen pitkiin sanoihin ja erityisesti pitkistä sanoista muodostuviin jättiaukioihin on mielipidekysymys. Ratkojan kannalta saattaa käydä juuri niin kuin minulle kävi: vaikeaa, liian vaikeaa; sitten kun saa yhden varman pitkän: helppoa, melkein liiankin helppoa. Paljon riippuu poikittaisista, käykö näin. Laatijan taidon ja viitseliäisyyden osoituksesta moiset aukiot kyllä käyvät, etenkin jos suorituksesta selviää "kuivin jaloin" eli ei tarvita keinotekoisia yhdyssanahirviöitä eikä tule pakkosanoina googlaamalla löydettyjä poikittaisia tai poikittaisten poikittaisia kummajaisia. Tässä Pallonen selvisi liehuvin lipuin - voimistelu- ja uimahyppytermejä vapaasti mukaillen nilkkaojennukset ja varpaiden haritukset olivat moitteettomat. Vilpittömästi kateelliset onnitteluni.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Minulle kaksi ja puoli osui kohdalleen. Ratkomisen ja hoksaamisen ilo miinus pähkimisen vaiva jäi kirkkaasti plussan puolelle. Kolmosissa (miinuksella tai ilman) tase tuppaa jämään pakkaselle, jos nyt yleensä maaliin asti jaksan. Silloinkaan vika ei välttämättä ole ristikossa.
6. Tulokas8.12.2013 klo 10:15
Yhtä piilokirjainta vaille täysi, mutta yhtä pitkää sanaa vähän kummastelen. Aika teennäinen yhdyssana, tuskin kieliopillisesti edes on yhdyssana... Vai olenko ihan hakoteillä?
7. ripop8.12.2013 klo 10:44
Tämän kanssa sai painia ihan kunnolla.Mielestäni paras Teemulta ikinä.
8. Tuomas L.8.12.2013 klo 11:33
On tuolla mittavassa ala-aukiossa yksi vähän huonompikin sana, ISO ARMEIJA -vihjeen ratkaisu. Mutta tuskin tuollaisesta laadintateknisestä suorituksesta selviää ihan ilman pakkosanoja, ja onhan sana kuitenkin hyvin vihjeytetty.
9. Jaska8.12.2013 klo 17:46
Jätkät eivät pysty nauttimaan Pallosen astronautiikasta, kun eivät pääse irti maanpäällisistä lillukanvarsista. 15x4 ja 6,32, repikää siitä. Aivan ylivoimainen vuoden keskiskärkisija.

Kakspuolosen kriteerit eivät siis tällä kertaa täyttyneet. Vapautan silti laatijan, tarkastajan ja koeratkojan vastuusta. Tällä kertaa miunlle osuivat ostosta molemmat jokerit tilastopokerissa.
10. lp9.12.2013 klo 12:36
Koukutti ihan kivasti. Upea ristikkonautinto, kiitos Teemu ja Heli!
11. Eki9.12.2013 klo 12:58
Kyllä piirtäjä on taas toinen eli Heikki Lavonius.
12. O9.12.2013 klo 18:50
Eki.
Eihän sitä voi tietää, että piirtäjä on taas Heikki Lavonius,
kun alla lukee Heli Kärkkäinen.
(Nyt tiedän kyllä.)
13. Matti9.12.2013 klo 19:44
No näkeehän sen nyt jo sokea Reettakin, että onko se Heli vai Heikki.
14. O9.12.2013 klo 20:34
Matti.

Olen aloittelija enkä tunne Helin ja Heikin eroa.
Keskityn täysillä siihen, että saan ristikon joskus täytettyä.

lp taitaa olla yhtä sokea. Eipä kukaan aiemminkaan maininnut
mitään.

Eikö olisi parempi, että kirjoitettaisi nimet oikein
ristikon alle?
15. pelaaja9.12.2013 klo 20:37
Minäkään en valitettavasti vielä tunnista kumpaakaan hetsillään ristikkoa katsoessani. Saanen aloittaa ratkonnan kuitenkin? Itse asiassa aloitinkin jo pienesti.
16. Eki9.12.2013 klo 20:45
Katsotaan, onko O:n nimi oikein seuraavan koviksen alla. Aina on yritys saada kaikki oikein ja toisaalta olisi yritys saada piirtäjätkin tutuiksi. Helillä ja Heikillä on kuitenkin selvät erot.
17. O9.12.2013 klo 20:53
Eki.
Mikäli olisi, niin ei haittaisi lainkaan, vaikka viisin virhein
olisi kirjoitettu.
Olisi se niin upea juttu! :)
18. pelaaja11.12.2013 klo 20:25
Olen minäkin aika hölmö. Sain tämän ristikon ratkottua (joten pääsin sopuun itseni kanssa) mutta joskus sitä miettii, että miksi tämmöstä pitääkin harrastaa? Siis yrittää keksiä sanoja sanoista tai piirroksista? Kumpi mahtaa olla hölmömpi, laatija vai ratkoja? Jonkin sortin mustaa huumoria kummallakin osapuolella. Niin sen täytyy olla.
19. iso S12.12.2013 klo 18:49
Kumpi mahtaa olla hölmömpi? No, laatijalle yleensä hiukan maksetaan ja ratkoja yleensä hiukan maksaa. Että sellainen tapaus!
20. pelaaja12.12.2013 klo 19:21
Jaa? En tosin minä ainakaan tietääkseni ole laatijoille tullut paljon maksamaan. Ehkä sitten "ne muut". Niin sen täytyy olla.
21. Wattoo18.12.2013 klo 18:21
Yhden vihjeen ja ratkaisun välinen yhteys ei meinaa aueta.
OLATSAT -> ESAT ?
22. Pietu18.12.2013 klo 19:00
Wattoolle: (T)ASTALOT -->(T)ASE ja nurin ESAT.
23. Jaska18.12.2013 klo 19:01
Pakita.
24. Pietu18.12.2013 klo 19:02
Oho, siis TASTALO...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *