KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2761

7612. HS 2761

Potter6.9.2013 klo 11:26
Menihän tuo melko sutjakasti kunhan keksi tuon ylimmän avainsanan.
En missään tapauksessa liity siihen sakkiin, joka moitiskelee laatijaa, on tämä taas vaan sen verran nokkelasti rakenneltu.
2. Ari6.9.2013 klo 12:53
Periaatteessa olen samaa mieltä. Minulle ei ole ainakaan vielä auennut alimman rivin keskimmäinen sana. 4. kirjain uupuu, mutta ei kai siihen voi tulla kuin yksi vaihtoehto?
Ari
3. O6.9.2013 klo 12:54
Hei Potter!
Se ylin sana olikin mukavasti rakennettu!
Minä pidän näistä anagrammiristikoista. Ei tule minulta
moitteen sanaa. :)
4. Maria6.9.2013 klo 13:31
Minäkin pidän näistä anagrammeista,mutta en pidä niistä ainaisista moittijoista.Miten onkaan "ensin malka omasta silmästä"!!Arille tiedoksi,että samaa uupuvaa kirjainta mietin,taitaa olla vain yksi mahdollinen.Aurinkoista viikon loppua!Maria
5. pelaaja6.9.2013 klo 13:40
Anagrammiristikot ovat minunkin suosikkejani. Ja tämä tässä on kyllä kerrassaan mainio. En nyt ole vielä ihan valmis mutta sen Arin ja Marian miettimän alasanan ehdin jo hoksata, kun katsoin sitä "sillä silmällä" enkä "sillä silmällä".
6. PS6.9.2013 klo 14:17
'Kiitos vaakunan' ja 'hymypoika sääriluineen' ratkaisujen logiikka hämärän peitossa.
7. Masa I6.9.2013 klo 14:42
Morjens !
Menihän tää alhaalta yöspäinkin sujuvasti parilla kahvikupposella, vaan ei vielä leipomossa.
Kuvasta 'enin sama jälleen' vasemmalla en saa mitään selvää,mutta sanahan siihen tuli. Eikun kentälle !
8. O6.9.2013 klo 15:16
pelaaja.
Alasanan hoksasin vasta sitten kun kijoitin sen.
Oli hyvä! ;)
9. apua6.9.2013 klo 15:33

Kuten edellä jo todettu, taidokas ristikko taasen, eikä se ilman "anagrammiapua" - kun vaakalauseisiin on kertakaikkiaan saatava samat kirjaimet - olisi minulta likimainkaan ratkennut. Nyt tässä kumminkin ihmettelen piilokirjainta heti Bonon vieressä vasemmalla ja sitten "peltokappaleiden" ekaa kirjainta (myös piilo-). Mistäköhän ja mitenkähän löytyisivät?
10. apua6.9.2013 klo 15:35
Bonon viereinenhän olikin vaakunakala, siltä osin peruutus, mutta PELTOKAPPALEITA edelleen ymmälläni.
11. Potter6.9.2013 klo 15:50
apua, tuo peltokappale olikin ihan vieras, mutta nykänen sen kuitenkin tunsi.
12. Ari6.9.2013 klo 16:05
Maria ja pelaaja: äkkäsin jujun, kun luovuin salosta, lipusta ja liehumisesta. Alitajunta on hieno juttu koiran ulkoiluttamisen kera.
Siis kelpo ristikko!
Ari
13. O6.9.2013 klo 16:10
Potter.
Sieltä minäkin sen löysin.
14. Pähkinänsärkijä6.9.2013 klo 16:31
Potter 6.9.2013 klo 15:50 ja O 6.9.2013 klo 16:10; tiedän uhmaavani kohtaloa tulla lyödyksi Nykäsellä päähän - nimimerkki Marian malkaa (6.9.2013 klo 13:31) vähättelemättä.

Kertokaa, hyvät ns. laaturistikoiden laaturatkojat, onko teistä ihan paikallaan, että mainittu sana täytyy "löytää" jostakin vanhasta hakuteoksesta? Nykässäna, jonka ensimmäinen kirjain ei piilokirjaimena voi aueta ns. ristikonomaisesti risteävän oivalluksen avulla.

Pariin muuhun mokaksi käsittämääni kohtaan varaan Marialta oikeuden palata myöhemmin, ettei mene paljasteluksi turhan aikaisin.
15. Ari6.9.2013 klo 17:02
Pähkinänsärkijä 6.9.2013 klo 16.31. Virhe on käyttää kaksoispistettä klo 16:10. Sen pitää olla klo 16.10. Sanaristikkojen laadinnassa on tietyt säännöt ja kyllä Nykysuomen sanakirjaa täytyy pitää eräänä auktoriteettina. Monet kirjailijat ovat luoneet aikaisemmin ja luovat nykyäänkin omia sanojaan. Hitoistako niitä pitäisi etsiä?
LaatuAri
16. apua6.9.2013 klo 17:28
Potter 6.9.2013 klo 15:50;

kiitos neuvosta! Toistakymmentä vuotta olen näitä ratkonut ilman Nykästä, enkä aio hankkia sitä nytkään. Seurailen palstaa ja yritän saada tollkua sellaisesta vihjeestä, jonka edes "melkein" ymmärrän. Saas nähdä, kuinka käy.
17. Pähkinänsärkijä6.9.2013 klo 17:36
Ari 6.9.2013 klo 17:02; kommenttisi oli näämmä vastaus kysymykseen, jota ei esitetty ("... suomalainen vstaa, kun ei kysytä ..." jne).

Älä kuitenkaan lannistu: monet meistä ovat saavuttaneet luetunymmärtämistaitonsa sinnikkäästi harjoittelemalla. Se ei ole synnynnäistä kenelläkään. Kertaa teksti, ja yritä vaikka uudelleen.

Tai joku muu saisi laittaa käden valitsemalleen elimelle, ja vastata kysymykseeni piilokirjaimisen - varsin harvinaisen - ratkaisusanan asiallisuudesta laaturistikossa.

[Ari, voisit yrittää myös suunnata valistustyösi kellonaikojen merkitsemistavoista tämän sivuston ylläpitäjille, jotka ovat antaneet Kielitoimiston tyttöjen ja poikien suosituksen valua yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, koska tietävät että kumpikin käytäntö on hyväksyttävä.]
18. 6.9.2013 klo 18:14
Jopas jälleen kerran itseriittoisuus ja itsetyytyväisyys paistaa pähkinänsärkijästä. Olen arin kanssa täysin samaa mieltä. Kyllä yleisempi tapa merkitä kellonaikoja on juuri arin esittämä tapa. Koetahan pähkinähemmo olla kohteliaampi muita kohtaan. Turha irvailu ei johda mihinkään.
19. Ari6.9.2013 klo 18:15
Pähkinänsärkijä 6.9.2013 klo 17.36.
Puuttuu a.
Ari
20. 6.9.2013 klo 18:23
Pähkinänsärkijä 6.9.2013 klo 17.36
"Näämmä" kirjoitetaan kielitoimiston mukaan näemmä. Älä kuitenkaan lannistu. Jopa kaltaisesi pilkkupelle voi oppia oikeinkirjoitustaidon. Se ei ole synnynnäistä edes sinulla.
21. Ari6.9.2013 klo 19:27
klo 18.14 ja klo 18.23 viestit ilahduttavat minua suuresti. Luettua on todella helppo ymmärtää, jos se on oikein kirjoitettua. En vstaa, en vhtaa enää tänään. Olen varma, että Suomi voittaa tänä iltana Espanjan.
Urheilun suhteen en ymmärrä sitä, että Suomi sai melonnassa MAAPAIKAN. Jos Suomi voittaa viestissä kultaa, Suomi saa neljä kultamitalia. Kuitenkin kisojen taulukossa siitä lasketaan vain yksi kultamitali. Mihin Suomi sen sijoittaa? Urheilu on yhtä vaikeaa kuin ristikoiden ratkaiseminen.
Loistavan syyspäivän upeaa iltaa kaikille ratkojille.
Ari
22. O6.9.2013 klo 19:53
Yllättävän vähän herkkupaloja.
Ainoat mielestäni olivat pääkuvasta rakennettu yhdyssana
ja tuo alinna oleva lippu.

Ari samoin sinulle.
23. pelaaja6.9.2013 klo 20:14
[No jaa. Ilahduttaa mikä ilahduttaa ketäkin. Ari kaapattu? Minua ilahduttaa sekä tämä nimenomainen ristikko että läppärini, kännykkäni, monitoimilämpötilamittarini, digiboxini, mikroaaltouunini + kelloradioni selkeä ajannäyttö. Selkeitä siksi, että niissä kaikissa on erottimena kaksoispiste. Niin ollen en tällai höperönä sekoita niitä juttuja päivämääriin.]

Pähkinänsärkijä,
voisithan pikkusen vihjaista että mistä kohtaa ristikkoa löysit ne (mielestäsi) pari mokaa? Olisi kiva tuumailla, koska en onnistunut ratkoessani semmoisia bongaamaan. Tosin se voi tänään kyllä 'opettajan' ("Hän" käytti kerran semmoista nimimerkkiä) takia olla vaarallista. Jospa sit huomenna kuitenkin.
Minä kyllä herkuttelin noilla anagrammilauseillakin. Nehän ovat aina niin hauskan "hölmöjä" mutta tasan tarkkaan vihjeitä vastaavia. Ymmärrän kyllä, jos kaikki eivät niitä 'ymmärrä'.
24. O6.9.2013 klo 20:27
pelaaja.
Tarkoitin lähinnä noita yksittäisiä vihjeitä.
Kaikki ymmärretty, mutta ne makuasiat! :)
25. O6.9.2013 klo 20:59
Useista toiveista huolimatta vaikeusastetta ei
laatija ole nostanut.
26. Maria6.9.2013 klo 21:06
Pähkinänsärkijä,tiedoksi,että minä en täällä oikeuksia jaa,mutta minulla on oikeus mielipiteisiini ilman että niitä kukaan alkaa nälviä.TÄMÄ asia on osaltani loppuun käsitelty.Maria
27. Pähkinänsärkijä6.9.2013 klo 21:49
pelaaja 6.9.2013 klo 20:14; palaan mieluusti noihin ns. mokiin vasta myöhemmin, kunhan tänään silmille pöllähtänyt kaapatun tai kaappaamattoman nimimerkin sekä nimimerkittömän testosteronitomu on hiukan laskeutunut (en tietenkään viittaa tuttujen armaiden antagonistieni Maria ja O tuotoksiin).

Anagrammien laatiminen tämänkokoiseen ristikkoon ei taida olla ihan helpoimmasta päästä oleva puuhaa, joten niistä toista lukuun ottamatta pidän minäkin niitä ansiokkaina teelminä. Ilman tuota onnetonta piilokirjaimista nykässanaa (jota eivät seitin sumeatkaan "sanakirjat" tunnista - ainakaan vielä) tämä tehtävä oli muutenkin ihan passeli perjantaipala.

Arin toivottamaa upeaa iltaa suon minäkin kaikille oppineille koirankusettajille, O:lle - miksei muillekin kanssakärsijöille. Sulkeudun suosioonne - tai epäsemmoiseen - tältä päivältä.

;-)
28. O6.9.2013 klo 23:19
Pähkinänsärkijä.

Tulin sammuttamaan koneen ja huomasin jälleen sinun mainitsevan nimimerkkini kirjoituksissasi.
En ole kertaakaan puuttunut kirjoituksiisi (tänäänkään), silti jostain ihmeellisestä syystä olen mainittu niissä liian usein.
Mikä mahtaa olla syysi?
29. ÄÖ7.9.2013 klo 10:56
Siis viesti lähetetty 6.09 6.09 siis mieluummin 6.09 6:09. Tuosta kivenheittäjätkin ymmärtänevät mitä tarkoittanee. Se joku nykänen tehty joskus viiskyyt-luvun lopussa. Tänä pänä kieli muuttuu ja hakukoneita on internet pullollaan. Maailma muuttuu Eskoseni ja siihen me ei voida vaikuttaa, vaikka näitä yrittäjiä on tämäkin palsta väärällään.
30. jeh7.9.2013 klo 11:24
Kuka merkitsee syyskuun kuudennen päivän 6.09? Se on joko 6.9. tai 06.09. Tuo 6.09 on sekasikiö kuten olisi myös 06.9.
31. Taatar7.9.2013 klo 12:02
Kyllä nyt vaan ylävasen tökkii urakalla, ehkäpä löytyy tiukalla guuglauksella. Muuten ihan viihdykäs.
32. ÄÖ7.9.2013 klo 13:51
Tai mieluusti vaikkapa 2013-09-06 ihan aamerikkalaisittatai, yeah!
33. "F.O.S. Siili"7.9.2013 klo 14:53
Ylin avainsana yllättäen kunnossa, mutta tuntuu edessä olevan melkoinen savotta?
34. sanni7.9.2013 klo 20:23
hei! antaisko joku hyvän vinkin tuohon peltokappaleeseen. en nimittäin omista nykästä. mustakin ei sais laittaa noin outoa sanaa piilokirjaimen taa.
35. sannille7.9.2013 klo 20:37
k, kävin kirjastossa varmistamassa
36. pelaaja7.9.2013 klo 21:09
sanni,
yritin kans tarkistella, että löytyisikö sana mistään muualta kuin Nykäsestä. Ei tullut osumaa ns. virallisista lähteistä. No kohtahan se on siellä epävirallisella sivulla, ellei jo olekin. Sana on kuitenkin aika lailla 'sellainen'.
37. Kaarina7.9.2013 klo 23:11
Lippuvihjeeseen (alarivillä) tuleva sana ei avaudu, piilokirjain puuttuu, kaikki ääkköset olen siihen sovitellut. Teetä pukkaa mutta yhteys lippuvihjeeseen???
38. O7.9.2013 klo 23:40
Kaarina.
Sen saamasi sanan jälkeen tulee kuvasta jatko!
39. Sepi7.9.2013 klo 23:49
Mistä tuo Eskoseni on peräisin?
40. Pipsa8.9.2013 klo 00:09
Kaarina

Pukkaapa se todennäköisin siihen. Ei siihen minusta muuta voisi pukatakaan. Lue sitten aikaansaamasi+ jotakin muuta kuin lippu, liehua tms. Ihan järkeenkäypää, eikö:).
41. Yökkönen8.9.2013 klo 01:07
SEPI
Kiven Nummisuutareistahan se, kirjan ensimäisestä (Kivellä todellakin "ensimäinen") näytöksestä kohta, jossa Topias viittaa siihen, että Eskon syntymään oli enää viisi kuukautta siinä vaiheessa kun Martan ja Topiaksen oli pakko mennä naimisiin:

"Mutta niin muuttuu mailma; silloin kuin nyljetty orava, nyt mahdut hädintuskin tähän samaan hännystakkiin; niin muuttuu mailma, Eskoni."
42. Yökkönen8.9.2013 klo 03:01
Kuten huomaatte, yökkönen olen ihan oikeasti.
Pian kaksi tuntia olen rassannut Googlea ja ratkojia, mutta pari on yli ymmärryksen:
- Lounaassa maapohjan kolmas ja menon eka kirjain...voi hyvänen aika sentään. Maapohjaksi tälläisin Nykäsenkin mainitseman 5-kirjaimisen sanan, t siinä neljäntenä siis, mutta eipä se onnistu, ei. Olisikohan sana ajan saatossa 4-kirjaimiseksi typistynyt...
- Vasemmalla keskellä elämän verbin alla virnistää nainen (?), joka outona pysyttelee. Helpottaisi, jos tajuaisin AZERIN vieressä olevan hökötyksen, liekö jokin jalusta.

Kai sitä saa näinkin varhaisessa vaiheessa täällä voivottelemassa käydä...
43. Kaarina8.9.2013 klo 03:03
Kiitos o ja Pipsa
Valkeni vihdoin minullekin.....
44. Maria8.9.2013 klo 09:39
Huomenta Yökkönen.MAAPOHJA ja AZER on näitä laatijan jekkuja.Näihin ei löydy apua Googlesta tai Ratkojista.Maapohja on maapohjassa ja azer on vajaa!Nainen on suomenruotsalainen näyttelijä,"hökötys" on logo.Kyllä se siitä.
45. Amanda8.9.2013 klo 09:55
Yökkönen, maapohjassa on itsessään ratkaisu.
46. krtek8.9.2013 klo 10:42
Vasemmalla kuudennen ja seitsemännen harmaan välissä oleva kuva. Näyttää seteliltä, mutta en keksi sopivaa piilokirjainta. Onko se jotain muuta kuin rahaa?
47. krtek8.9.2013 klo 10:47
Keksin jo, minulla oli harmaassa pieni virhe
48. HT8.9.2013 klo 11:09
pelaaja 7.9.2013 klo 21:09: "No kohtahan se on siellä epävirallisella sivulla, ellei jo olekin."

On näemmä lisätty tänään. Itämurteissa tunnettu sana, jota voi ehkä pitää turhan vaikeana, kun kerran on piilokirjainkin ekana. Jos olisi kyseessä ns. Bolivian peräkylä, Lehto olisi merkinnyt vihjeeseen avuksi piilokirjaimen, mutta näissä nykässanoissa tuommoisia apuja on turha odotella.
49. O8.9.2013 klo 13:05
HT.
PANNA RUKOON (5) kohtaa ei ole sentään vielä lisätty. :)
50. fedor8.9.2013 klo 13:41
- Kysyn vaan. Koskapa taakkateline on se mikä se on, alla laulu raikaa ja alimpana rippiksen viinilaukkukin, niin miksei 'azeriin' tule etunimeä (ratkojissa mainitaan sellainen)? Noh, kun tämän ristikon kaikki nimet ovat ikään kuin "käsinkirjoitettuna" yläviistoon viitoitetut ja 'azer' ei ole sellainen. 8.9.2013 klo 09:39 Maria mainitsee, että 'azer' jotenkin vajaa. Jos vajaa, niin miksei ole samalla tavalla vajaa kuin '-grafia' tai 'Robert de –". Hm, on siis jollakin toisella tavalla vajaa?

- 6.9.2013 klo 19:53 O tietää yläharmaan olevan erityinen herkkupala. Lieneekin, emme vain tunne heitä. Sama ratkoja saa alarivin lippuliehutukseen myös herkkupalan? Karkkimaa meiltä kaukana, kun täällä rustataan siihen kuivahkoa asiasanaa?

Vaatinee taas useammat yöunet ja ehken koirunkin kusetusta.
51. ep8.9.2013 klo 14:06
Kyllä riitti pohdittavaa. Omat eväät syöty. Vasen reuna alhaalla
lauma iloisia lapsia ja nuottikin karannut. Mitä revin siitä.???
En löydä lasten yläpuolella olevaa ns "logoa" mistään, siis
koko firmaa.
52. Yökkönen8.9.2013 klo 14:17
MARIA, AMANDA
Kiitos.
Olin synonyyminyt nahkuria väärin, siksi olin hukassa. Näyttelijä löytyi. Logo löytyi Googlen miljoonien logojen joukosta, sen nimeä jään kaivelemaan.
53. Eki8.9.2013 klo 14:17
Aika hauskaa, että azeria ei ratkojat.netissä mitenkään selitetä. Onkohan sanan sinne lisännyt luullut henkilöksi?
54. O8.9.2013 klo 14:19
fedor.
Ei nyt mitenkään erityinen "herkkupala". Pikemminkin hauskoja
kohtia.

"Koirankusettajille" sanaa käyttää mielestäni henkilö, joka
ei ole koiraihminen, sillä koiran kanssa ulkoileminen on mukavaa
reippailua ja tekee hyvää molemmille.
Koirat ovat sen verran fiksuja, että osaavat tehdä tarpeensa
ihan itse. Syntymästä kuolemaan saakka.

fedor, tämä ei ollut tarkoitettu sinun hauskalle heitollesi. :)
55. Eki8.9.2013 klo 14:59
Eipä ratkojat.netissä juuri tunnuta selittelevän tai sitten selitetään väärin, esim. ihta > asta, selitys: KUUSI -K = PIHTA -P. Taisi tosin osua väärään lokeroon tuo selitys, sillä seuraavalla rivillä ihta on uusi. Taitaa taas se olla väärin ratkottu ehta.
56. pelaaja8.9.2013 klo 15:05
Hah, "epätoivon sivulla" oleva AZER on jostain (Auliksen?) ristikosta vuodelta 2011. Tämänkertaista siellä ei onneksi vielä näy.
57. pelaaja8.9.2013 klo 15:25
(Yksi hauskimmista hakusanoista epätoivon sivulla eli ratkojat.netissä on HS:n taannoisen kk-liitteen sana ISTUTUSSYPRESSI. Siellä se nyt tököttää hakusanana. Se on jopa saanut selityksen. Se on pensas. Juu.)
58. fedor8.9.2013 klo 16:40
Hauskaa piisaa löytyyhän pensaalle peräti 50 riemukasta ratkaisua. Miten istutussypressi on kovasti hauskempi kuin pelkkä sypressi tai koka, pensastasku, koiranpensas tai saksittu? Jäämme miettimään.
59. Ansa8.9.2013 klo 17:52
Hei ep, laulaviin lapsiin saanet ratkaisun lukemalla Fedorin klo 13.41 kirjoittaman toisen lauseen.
60. Ansa8.9.2013 klo 17:57
ep, logo liittyy tietokonepeleihin ja nimi on esiintynyt Auliksen ristikoissa.
61. Leku8.9.2013 klo 18:28
Rippikoulun ehtoollisviinijuttuun sain loppuun sanan, jota vähän ihmettelen. Jos se on oikein (kuten luulen), niin mikä yhteys lauseeseen?
62. Juho8.9.2013 klo 18:36
Leku, ehtoollinen jaetaan maljasta, latinaksi calix, siitä se nimi tullee.
63. ep8.9.2013 klo 18:46
Ansa kiitos . Kyllä olin lukevinani vinkit, mutta luetun ymmärtämisessä tökki.
64. joskus8.9.2013 klo 19:06
Kyllä tuon peltokappaleen alkukirjaimen tulisi ratketa risteävien sanojen avulla; piilokirjaimena se on "mahdoton" ilman hakuteoksia. Muuten sopivan tuntuinen ristikko.
65. Ansa8.9.2013 klo 19:30
ep, en ajatellutkaan, ettet olisi huolella lukenut aiemmat vihjeet - sen teet aina ja muistat myös kiittää auttajia, mikä lämmittää mieltä.
66. Hilu8.9.2013 klo 20:55
Olipas taas mukava ristikko. Viikonloppu maalla mummonmökissä ilman netin kaiken kattavaa ratkomisapua.Sain ihan itse valmiiksi ja olen siitä tosi iloinen.Oikeinkin varmaan on,koska mikään sana ei jäänyt askarruttamaan.Tulihan noita sieniäkin kerättyä,putsattua ja säilöttyä.Syksyn alku on ah,niin auvoista! Mie niin nautin!
67. O8.9.2013 klo 21:20
Hilu.
Onnitteluni ristikon täyttämisestä ilman apuja!
Kesää on vielä jäljellä... . ;)
68. Leku9.9.2013 klo 06:39
Juho
Kiitos tiedosta. Uskon, että sana on sitten ok.
69. Mape9.9.2013 klo 10:09
Olen jo aikamoisen tovin pakertanut ristikon parissa.Näyttelijätärtä en tunnista enkä löydä mistään.Osa harmaista valmiita, mutta
mistähän päin Lare on tulossa?Ilen ekasana vielä auki ja Paavolaiseen olen myös yrittänyt ekasanaksi sijoitella puuttuvia kirjaimia.Oikea alakulma vielä aukkoinen.Visakoivua? maisemakuvaan tulee sana, joka merkitsee aivan muuta.Töitä tämä vielä teettää. Olisin iloinen, joa saisin joitakin vihjeitä.
70. Ansa9.9.2013 klo 10:37
Moi Mape. Ei tarvitse nimeltä tietää, mistä Lare on tulossa ja Ile on siivekkäiden tunnistamisessa ollut taitava. Visakoivu on rakennettu siten, että vastaus on vihjeessä. Huomasithan, että maisemakuvan ensimmäinen kirjain jää pois?
71. Mape9.9.2013 klo 10:45
Kiitos Ansa taas! Laresta puuttuukin neljä ensimmäistä kirjainta. Kyllä ne kohta löytyvät, kun ei paikkakuntaa tarvitse etsiä.Kyllä Ilekin löytyy. Visakoivu on taas niitä samoja juttuja, joita en millään muista kokeilla. Maisemakuvan vastauksen olinkin jo saanut, se ekan kirjaimen puuttuminen hämäsi (taas).
72. Virtsu9.9.2013 klo 11:13
Moi Mape. Lare-vastaus on äskeisessä viestissäsi. Minua taas kiinnostaa tietää Manun vieressä oleva partanaaman sokkokirjain. Mies kun muistuttaa erästä espanjalaista näyttelijää mutta on joku muu.
73. Ansa9.9.2013 klo 11:44
Virtsu, partanaama toimi naapurimaassa valtionhoitajana useita vuosisatoja sitten.
74. Mape9.9.2013 klo 11:52
Vitsu kiitos. Oli niin helppo, etten hoksaanut.Nyt puuttuu enää kaksi kirjainta.Molemmat ylävasemmalla suuta aukovan alapuolella, kovaäänisen eka vaakatasoon ja piilokirjain. Apua!
75. kaart9.9.2013 klo 12:45
Mape:Epätoivon sivuilta löytyy
76. kaart9.9.2013 klo 13:35
Mape: Vastasin huolimattomasti vain muistini mukaan. Kovaäänisen alkukirjaimen saat laittamalla "Ratkojissa" puuttuvan kirjaimen kohdalle pisteen ja sitten haku.Peltokappaleille on tällä sivustoilla jo annettu suora vastaus. Joku oli käynyt kirjastossa varmistamassa.
77. Mape9.9.2013 klo 14:48
Kaart kiitos! Kovaääninen löytyi vihjeesi perusteella. En ollut koskaan kuullutkaan moista sanaa.peltokappaleet olivat jo paikoillaan, mutta -grafian eka kirjain piti vaihtaa. Nyt on vihdoinkin valmis.Jep.
78. Kustannustoimittaja9.9.2013 klo 15:30
Tottahan kaikilla ristikontäyttäjillä on vähintään Nykysuomen sanakirja, Sivistyssanakirja, Kansanperinteen sanakirja, Slangisanakirja ja Lyhennesanakirja. Hyvänä lisänä - mutta harvemmin tarvittavia - olisivat myös Sotilasslangin sanakirja, Uudissanakirja ja Suomen murteiden sankirja.
79. Maria9.9.2013 klo 16:37
Kustannustoimittaja,minusta yksi hauskimpia on Juti--Suomi hokisanakirja(ylämummmo!),tutustuppa siihen unohtamatta tätä meidän kaupungin ikiomaa Stadin slangisanakirjaa,tai miten olisi tuo Nykyravitsemuksen slangisanakirja.Varmaan nämäkin olisivat hyvänä apuna.Leikkimielellä Maria.
80. Junamies9.9.2013 klo 19:31
Juti sanoi, että "mennään eteenpäin, aina eteenpäin ja pannaan Tampere sekaisin".
81. Hedvig10.9.2013 klo 08:37
Pakko pyytää apuja. Keskikohdan ensimmäinen harmaa "Kirren tyyris saksiniekkasaalis maistui". En kertakaikkiaan tajua mitä siihen voisi tulla. Se autokin siinä yläpuolella on hukassa joten en saa siitäkään apuja. Enkä löytänyt vaakunaakaan kirjasta. Vihjeitä, kiitos.
82. Aksu10.9.2013 klo 09:10
Hedvig,
kurkista auton sitään! Myos kotimaan vaakunaan pitää tutustua tarkemmin.
83. kaart10.9.2013 klo 09:13
Kirre on lyhenne oikeasta etunimestä, älä autosta välitä, katso tarkemmin, kyllä se vaakunakin löytyy, siinäkin typistellään. Mutta kertooko joku minulle oikealla keskivaiheilla olevan luukasan jekkua, se ei mielestäni sovi kuuluisan naisen etunimeen.
84. Aksu10.9.2013 klo 09:16
Kaart,
luukasahan sopii erittäin hyvin naisen nimen kanssa!
85. Mape10.9.2013 klo 09:46
Hedvik. Kirre on lempinimi etunimestä, joka ei ole kovin yleinen. Katso tarkasti auton sisälle. Vaakuna löytyy ainakin googlesta , siitähän näkyy vain pieni osa vaakunasta ( paikkakunnalla tosi lyhyt nimi).
Kaart. Luukasa käy kyllä näyttelijän nimen kanssa, mutta en ymmärrä vastaussanan yhteyttä luihin.
86. TTH10.9.2013 klo 09:57
Mukava ristikko. Pari juttua piti varmistaa netistä ja Nykäsestä.

Marialle (opettajamaisesti JA ystävällisesti): välimerkin jälkeen välilyönti.
87. EJlo10.9.2013 klo 10:29
Kaart
Miksi siihen luita kuvaavaan vinkkiin pitäisi saada naisen nimi ? Laitoin siihen sen monikollisen sanan, joka viittaa luiden olemassaolon tarkoitukseen.
Mape
Taidat viitata eri vaakunaan kuin mitä Hedvig kyselee. Ymmärtääkseni hän kaipasi tietoa vaakunasta, joka risteää Kirren kanssa.
88. Olen vihainen10.9.2013 klo 10:42
Huomasin juuri, että tällainenkin vinkkipalsta on olemassa. Ei pitäisi yrittää ratkoa HS-ristikoita, jos ei niistä selviä kyselemättä täältä apuja. Jokaikinen tumpelo saa ristikon täyteen, kun käy lukemassa tämän juorupalstan. Hävetkää kyselijät! Käyttäkää aivojanne, niitä vähiä soluja, joita teillä on! Hävetkää myös näille kyselijöille vastaajat!
89. kaart10.9.2013 klo 11:26
Eljo,luukasa risteää tutun naisen etunimen kanssa. Nimen viimeinen kirjain ei mielestäni sovi, vaikka laittaisi sen sanan, jonka olet laittanut.
Miksiköhän vihainen niin tarkkaan on palstan läpikäynyt, kun nyt keksinnöstään pillastui. Parempi pysyä poissa, jos ei ymmärrä pelin henkeä. Tämä on sitä somea.
90. Hups10.9.2013 klo 11:34
Eipäs anneta tosikkojen pilata mukavaa harrastusta. Ei täällä kukaan rahankiilto silmissä yritä ratkoa. Loppuunsuorittamisen tarve vain pitää virkeänä, vaikka ei ratkaisuaan lähettäisikään arvontaan.
91. Hedvig10.9.2013 klo 12:10
Kiitos paljon vihjeistä. Nyt selvisi nuo sanat.
92. fedor10.9.2013 klo 12:14
Olen iloinen!
Kielessämme melko vähän z-sanoja: zoologia, zulu, zeepra, zuuttunut… Azerbaitsanilaisestakin löytyy z. Runsaasta käytöstä huolimatta myös f-sanoja niukasti: faari, faksi, farssi, fusku, fiirata, fihainen…
Sanokaapa siis firma, kun haluatte hyvää!
Kaikille vihjeilijöille hyvää, raikasta syyspäivää!
93. Hedvig10.9.2013 klo 12:30
Harmi, löysin vielä yhden ruudun johon pitäisi löytyä kirjain. Toiseksi viimeisen ensimmmäisen harmaan kolmannesta kirjaimesta alas setelin näköisestä kuvasta ja toisena on piilokirjain. Saisinko siihen vielä vihjeitä. Olen yrittänyt suurennuslasilla sitä tiirata mutta ei auta. Onko kyse jonkun maan rahasta vai mistä.
94. Juho10.9.2013 klo 13:14
Hedvig, sanopa tuo paikka vaikka selkokielellä.
95. Hedvig10.9.2013 klo 13:38
Vasemmassa alanurkassa."onneksi laukusta löytyi jne." rivin kohdalla. Siitä kolmas ruutu ja alaspäin pystyyn tuleva sana.
96. Hedvigille10.9.2013 klo 13:45
Voi Hedvig, lopeta jo näitten ristikkojen ratkominen, kun näyttää niin epätoivoiselta. Et ole ihan Hs-ristikkojen tasolla!
97. Leea10.9.2013 klo 13:57
Hedvig. Ehdotan: muistele etelä-Eurooppaa ennen euroa.
98. Hedvig10.9.2013 klo 14:05
Olen ratkonut Hesarin ristikoita vuosia ja muutaman kerran saanut postimerkkirahaa. Tänään vain aivot taitavat olla vähän ruosteessa.
Kiitos Leealle vinkistä.
99. Juho10.9.2013 klo 14:19
Hedvig, kannattaisi vetäistä vaikka Turkin hihasta.
100. E Jlo10.9.2013 klo 14:37
kaart
Jos tuo tuttu naishahmo on sinulle niin tuttu että muistat sukunimen, niin tarkistapa hänen etunimensä vaikka Googlen avulla.
101. kaart10.9.2013 klo 16:22
Eljo: Kiitos apuyrityksistä. Tunnistan näyttelijäksi, laulajaksi vasemmistolaiseksi. Olenko oikeassa?
102. Pähkinänsärkijä10.9.2013 klo 16:26
Hassua, kun kusettelin koiriani ja odottelin pölyn laskeutumista perjantaisesta mellakasta, naristakseni laatijan mokiksi mieltämistäni kohdista, oli omakin mieleni lauhtunut siihen mittaan, että oikeastaan ainoaksi jäi tuo jo esillä ollut piilokirjaiminen nykäsratkaisusana.

Olin aikeissa meluta -TOLOGIA, NORJAN KAUPUNKI -vihjeeseen työntyneestä ratkaisusta, koska itse en ole nähnyt tarkoitettua oppia kirjoitetun noin irvisuomalaisittain. Selailtuani verkkosivuja tuota muotoa hakusanana käyttäen huomasin sen kehkeytyneen käytännöksi, jonka ns. kielarit lienevät jo siunanneetkin.

Samoin kiukuttelin mielessäni SKANNEREILLA-vihjeen ratkaisua, joka edelleenkin vaikuttaa vähintäänkin kököltä, mutta pari tärppiä senkin käytöstä löytyi verkon hömppälähteistä, joten kai se kohta on silkkaa suomeä.

[Huom. Laitoin ylle tahallisen kirjoitusvirheen, jotta nimimerkit Ari ja se " " voivat siihen tarttua, ja nimimerkki O heitä sitten taas peesata. ;-)

O 8.9.2013 klo 14:19; tässä näyte syistä siihen, miksi muistan silloin tällöin viitata nimimerkkiisi esimerkkinä usemmiten turhasta hölinästä ja toisinaan huonosti verhotusta piikittelystä Mao-vainaan opettamaan tyyliin: meidän tulee kannattaa kaikkea, mitä vihulaisemme vastustaa jne.]
103. Aksu10.9.2013 klo 16:30
kaart klo 16:22,
et ole oikeassa henkilössä!
104. kaart10.9.2013 klo 17:56
Aksu,kiitos kuitenkin, arvaan oikean ratkaisun "selviön", mutta haen myös oikean henkilön.
105. EJlo10.9.2013 klo 18:23
kaart
Siispä tarkastele vanhoja kotimaisia tai Kansallis Teatterilaisia. Naisen oikeat etunimet ovat Katri Sisko.
106. kaart10.9.2013 klo 19:24
Eljo, kiitos, nimi löytyi. Jos vielä spekuloidaan, voisi luukasan aulismaisesti alkukirjaintakin kyseenalaistaa , koska 1.2. vihje voi olla myos jatkuvaa yhdyssanaa, silloin vihjesana olisi se mitä näkyy. Taitaa olla hebreaa, mutta mahdollista. Mielestäni molemmat pitäisi hyväksyä.
107. pelaaja10.9.2013 klo 20:29
kaart,
no ei kai sentään.. En tosin minä ainakaan ole varma, mitä tarkoitat jatkuvalla yhdyssanalla. On kuitenkin olemassa semmoisia 'ristikontekosääntöjä', joita Auliskaan ei riko. En hyväksyisi toista vaihtoehtoa, jos olisin tuomarina.

Pähkinänsärkijä,
siinä skannerijutussa minäkin kohotin kulmiani. Skanneria olen töissä käyttänyt paljon ja myös kotilaitteessani. Ko. sanaa en silti ole tätä ennen ikinä kuullut mutta olemassaolonsa jotenkin todistaneena laitoin sen sit vain oman 'kapea-alaisuuteni' piikkiin.
108. jykä11.9.2013 klo 18:55
Ratkoin mökillä minkä osasin. Tältä palstalta sain loput vastaukset ihan kysymättä. Vasemmalla keskellä olevaa naamakuvaa en tunnista mutta arvasin keskikirjaimen.
109. no513.9.2013 klo 21:19
paavolaiskatserivin ekakirjain=

vaakuna ja kiitos logiikka? Kuka selittäis.
Kiitän.
110. pelaaja13.9.2013 klo 21:52
no5,
älä ihan vielä suoria vastauksia pyydä.. Ristikkohan on viime perjantailta. Viikon päästä sitten.
111. kaart13.9.2013 klo 21:54
no5: Ihan suoraan ei tavata sanoa kirjaimia, mutta päättele "eipä" sanasta. Vaakunasta on nyt vain otettu alkuosa.
112. no515.9.2013 klo 12:46
kaart

auttoi vihjeesi.
Ja tuon vaakunakiitoksenkin ratkaisin kun aikani pähkäilin ja hain. Raamatun äijelin sain MUTTA: olipa omituinen logiikka!!!
113. fedor15.9.2013 klo 17:30
Asemoinnista riippuen:
- Pohjoisen ja koillisen väliltä 'mieskaimat' kadonneet, kerran jo löydettiin, sitten katosivat.
- Itä-länsisuuntaiset namisliittolaiset sekä seudun epävarma Lare lienevät kutakuinkin kohdillaan.
- Koillisessa fiiraa luukasa, lieneeks' 'luut', tai kenties lopulta tällaiseksi 'tuut'? Kaakossa puhuvat kummaa kieltä, mm. jättäät sanojen lopust' kirjaimii pois, joten hyvinkii voip' tulla risteävään 'sijal'? Ai, taas yksikkö-monikko-ongelmaa?
- Kasan vieressä hermoja raastavat 'välineet'. Kolmekin ehdokasta, vaan kaikki riippuu nyt kiitos-vaakunasta. Niinkö, että Raamatun äijelikö Iitissä kiitti?
ja oletetusta kipukohtauksesta maksutilanteessa.
- Etelässä ei sen suurempaa epävarmuutta. Liehutukseen tulee, mitä on tullakseen. Piiloon ei keksitä kuin yksi mahdollisuus ja ihan suomenkieltähän muodostuu. Ei vain juksata yhteyttä liputukseen.
Fedor on kyl' ihan sisäsiisti edelleen, vaikka sekoileekin välillä valikoissa ja viikoissa.
114. lopettelijatar17.9.2013 klo 11:01
Näitä anagrammiristikkoja on ihan kiva ratkoa, mutta jälleen kerran vähän turhauttaa se, että muutama kuva pitää tarkistaa kuukkelista. Ristikko toki tuli valmiiksi ilman nettiä, mutta esim. Berlusconin viereistä naista en ollut koskaan aiemmin nähnytkään.
115. fedor20.9.2013 klo 14:02
Ei elämää 2761:ssä? Tyhjä lantala, shit!
116. Debiili21.9.2013 klo 12:28
Vastausaika on mennyt ja toivon suoraa vastausta selitettynä, kun en onnistunut oivaltamaan.

Keskioikealla (kertomanne mukaan) osa vaakunasta kiittää. Mitä ihmettä? Risteävä pystyyn "välineitä": parillat/purilaat...?
117. Debiili21.9.2013 klo 12:33
HAHAA! Justiin keksin itse: isai ja parihaat.

Vaakunaa luulin pitkään herneenpaloksi ;D
118. fedor21.9.2013 klo 13:12
debiili
Mietittiin samoja. Laatija käyttää usein välinettä tarvikkeen synonyyminä. Miten menee parilaan monikko, parilaat? Vai onko parilas väline, parihaka tarvike?
Fedor 15.9.2013 klo 17:30
- mieskaimat palasivat
- luukasa kuopattiin
- liehutettiin lopulta konttoristia tai konttoristiä
119. Juho27.9.2013 klo 13:20
Ratkaisuristikossa välineitä-kohtaan oli pantu PARILAAT, joten en sitten varmaan päässyt arvontaan, kun olin pannut siihen kohtaan PARIHAAT. Onnittelut vaan voittajille.
120. 27.9.2013 klo 14:01
Juho 27.9.2013 klo 13:20

kyllähän ne ....HAAT vaikkapa sulkemisvälineitä ovat, luultavasti siis arvontakelpoisia.
121. Jondalar27.9.2013 klo 14:13
Hauskoilla paikoilla voittajia asuu: Vesijako, Turkhauta, Piispanristi, Huutjärvi..
122. Seitenvitonen27.9.2013 klo 15:50
..ja ystävä Imatralta. Onnea!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *