KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-SUNNUNTAI 24.-25.8.2013

7596. IS-Sunnuntai 24.-25.8.2013

Pekka Harne24.8.2013 klo 12:37
Kovin oli kaksijakoinen Tapani N. Vainion kovis, joka ratkesi kaiken lisäksi puolessa tunnissa. Sen parempi paikka olisi ollut viikon päästä, kun on taas 2,5:n vuoro.
2. Emma24.8.2013 klo 17:12
Kyllä tässä tällaiselle "normaaliratkojalle" riitti miettimistä ihan kolmemiikan edestä... aikaakin meni vähän toista tuntia. Toisaalta, voihan olla että aivotoimintani on siinä määrin heikentynyt, että toisten mielestä helppo voikin tuntua minusta vaikealta.

Vihjeet olivat aivan oivallisia, samoin pääkuva!
3. Kaapo24.8.2013 klo 19:46
Hyvä ristikko Tapaninvainiolta. Jotain on kovin tuttua.
4. Ex24.8.2013 klo 20:56
Olen kyllä tosi tyhmä, kun en pääse edes alkuun!!!! Joku kehuu vielä täyttäneensä puolessa tunnissa....hohhoijaa
5. TNV24.8.2013 klo 20:59
No, se kehuja on Suomen mestari ja moninkertainen finalisti.
6. Tulokas25.8.2013 klo 12:01
Korkealle nostan olematonta hattuani niille, jotka ratkaisivat ristikon puolessa tunnissa tai reilussa tunnissa. Minä olen pähkäillyt eilisillasta lähtien, mutta vielä jumittaa vasen ylänurkka. Mukavia vihjeitä ristikko kyllä tarjosi, mutta "AKUUTA ALALLA"???
7. Tulokas25.8.2013 klo 12:19
Johan selkis tuo AKUUTA ALALLA. Sehän oli ihan simppeli juttu, ja samalla aukesi koko vasen yläkulma. Ristikko täysi JEE!
8. lp25.8.2013 klo 17:52
Ihan riittävästi sai päätä rapsutella, mutta oli kiva ristikko.
9. Tuike25.8.2013 klo 18:42
Ex

Alettaisko kilpailemaan tyhmyydellä?!? Minulla on vasta muutama hajanainen sana , eikä niistäkään yksikään varmasti oikein. Paljon on meikäläisellä koviksissa oppimista! Miten jotkut on noin viisaita?
10. Ex25.8.2013 klo 19:34
Tuike
Eilen ja tänään väänsin ristikkoa ja sain sitten viimein selviteltyä muutaman sanan oikein ja siitähän se lähti käyntiin. Loppujen lopuksi ihan simppeleitä sanoja tulee ratkaisuksisanoiksi. Hain vain ensin vastauksia turhan kaukaa. Tuntien uurastus palkittiin ja sain sen täyteen. Ihan varmasti onnistut sinäkin, kun et anna periksi.
11. O25.8.2013 klo 19:59
Ex.
Sama minulla. Ennakkoasenne oli, että liian vaikea.
Ei tule mitään. Muutamasta sanasta se lähti sitten käyntiin.
Aikaa meni muutama päivä.
12. Hannu25.8.2013 klo 21:32
O, miten eilen ilmestyneestä ristikosta on jo ehtinyt kulua muutama päivä?
13. Tuike25.8.2013 klo 21:37
Ex ja O
Minulla sama kokemus aikaisemmista ristikoista. Liian vaikeita tulee mietittyä ja ratkaisu onkin usein yksinkertainen. Luovuttaa ei pitäisi.
14. pelaaja25.8.2013 klo 21:50
[Mitäs Hannu tuota kysyt, näyttäisihän sunnuntaikin olevan 2-päiväinen tänä viikonloppuna. Se on hyvä asia. Sori. En ole tarpeeksi kohtelias ollakseni vitsailematta, kun tilaisuus iskee.]
15. O25.8.2013 klo 21:57
Hannu.
Lauantai ja sunnuntai. On mielestani kaksi, eli ts. muutama. :)
16. O25.8.2013 klo 22:13
pelaaja.
Muutama tarkoittaa myöskin pari!
Eipä tämä päivä ollut 2-päiväinen.
17. pelaaja25.8.2013 klo 22:25
[O hyvä, tarkoittakoon mitä tarkoittaa mutta minä tarkoitin (asiattomalla) vitsailullani säikeen hauskaa otsikkoa. Piste.]
18. [O]25.8.2013 klo 22:29
[pelaaja.
Nyt ymmärrän, jopa oli hauska ihan oikeasti ja piste.]
19. Jaska25.8.2013 klo 23:26
Pekka Harne hauskuutti siis kansaa kopioimalla säikeen otsikon lehden kansisivulta. Jätti kylläkin pois sanan viikkoliite. Sanktioita harkitaan.

Minullakin meni tämän ratkomiseen puoli tuntia. Enemmän kuin viimeviikkoiseen kakspuoloseksi luokiteltuun. Olisi saattanut mennä tuntikin enemmän, jos olisin pysynyt loppuun saakka lujana kuukkeloimattomuuspäätöksessäni. Minulle miinusta.

Vainiolle en nyt sitä viitsi antaa yhdestä vähäisestä omavaltaisuudesta. Enkä siitä yhdestä luppikuvasta, koska se ei ole hänen syynsä. Ehkä ei Kärkkäisenkään. Sanomapainon siis. Jokunen oivallinen knoppi, mutta kaikki vanhoja. Ei plussattavia.

Yhtä vaille kaksi 5x8-aukiota maininnan arvoiset, samoin justiinsa valiorajaa tangeeraava keskipituus. On siis tekniikan(kin) miehenä Vainio mainio täten varmistaen yleisarvosanan ysiksi.
20. vaari26.8.2013 klo 10:17
Pekka ja Jaska ! Aprillipäivä oli jo keväällä.
21. mummo26.8.2013 klo 12:56
Tämä keskustelupalsta on oikea itsensäkehumiskerho.ei tätä kehtaa enää lukea. olen liian thmä tänne. Jos joku asiallisesti kysyy jotakin sananselitystä, saa pilkkaa osakseen.
koska olen jo tyhmäksi julistautunut, voin sanoa, että inhoan vihjeitä, joissa on sanoja osa kirjaimista korvattu viivalla, josta sitten pitää värkätä kysyttyä sanaa. Jos laatija ei parempia vihjeitä keksi, voi vaihtaa alaa. minä tyhmäkin osaan minkä sanan hyvänsä vihjeistää kyseisellä tavalla.
22. Emma26.8.2013 klo 13:03
Mummo-kulta! Luin tämän säikeen oikein ajatuksella läpi ja toteaisinpa vain, että lähes jokainen kirjoittaja valitti nimenomaan tyhmyyttään!!!
Itsensäkehumisesta ei ollut tietoakaan.
23. Eki26.8.2013 klo 13:06
Koeta kestää, mummo! Tuo sanojen osien korvaaminen viivoilla ei ole ihan niin helppoa kuin voisi kuvitella, kokonaisuudenhan pitäisi kuvata vastausta. Minusta noissa on nykyisin tosi hyviä vihjeitä enkä usko, että niistä päästään kokonaan eroon, eivätkä kaikki sitä edes halua.
24. Jaska26.8.2013 klo 13:32
Toisin kuin vaari minä olen vakuuttunut siitä, että Pekka Harne ei flöittaa. Puolen tunnin ristikko on Harnen skaalalla kakspuolonen, ja sillä siisti. Minulla meni siis Vainioon aikaa puoli tuntia enemmän kuin viime viikon Pallosen kakspuoloseen, jonka täytin naftissa tunnissa. Vainion aika siis noin puolitoista tuntia, joka on omalla 2½/3- -rajallani.

Jollekulle muulle Vainio saattoi olla helpompi kuin Pallonen. Ei se niin ihmeellistä ole, jos ratkonta-ajan henkilö- ja tapauskohtainen vaihtelu ei aina istu laatijan arvioimaan vaikeusasteeseen. Minusta ei myöskään ole itsekehua tai muuten moitittavaa, jos joku sen mainitsee.
25. vaari26.8.2013 klo 16:42
Luepa oma tekstisi,jossa sanot selvästi näin:"Minultakin meni puoli tuntia tehtävän ratkaisemiseen." Ja tämä puoli tuntia on pitempi aika sen toisen tehtävän ratnut aika. .:
26. iso S26.8.2013 klo 16:46
Jaska 25.8.2013 klo 23:26

"Minullakin meni tämän ratkomiseen puoli tuntia. Enemmän kuin viimeviikkoiseen kakspuoloseksi luokiteltuun."

Nuo kaksi lausetta antavat selvästi ymmärtää että Jaskalta meni tämän ratkomiseen puoli tuntia ja viimeviikkoiseen vähemmän kuin tähän, siis alle puoli tuntia. Kyllä siinä ON kehumien makua, kun vasta seuraava lause tarkkaan lukien selvittää että huvittavaksi tarkoitetun kommentin lähes väistämättä antama mielikuva on harhaa, vain harhaa. Tämä ymmärrys jää saamatta jos on jo ehtinyt ärsyyntyä.

Minua ei haittaa jos joku on nopea ja tuo sen julki. Sitä ei pidä ottaa muiden vähättelynä, vaan kannustuksena: tuolaiseenkin suoritukseen ihminen pystyy kun on lahjoja ja harjoitusta. Vähemmillä lahjoilla tarvitaan vain enemmän harjoitusta.

Se kyllä hiukan ärsyttää, jos joku kykyjään julkisesti todistamaton väittää pystyneensä ihmesuorituksiin (tällä en tarkoita Jaskaa) ja vaatii suureen ääneen vaikeampia ristikoita, että saisi edes vartiksi viihdettä. Joku helposti höynäytettävä laatija (tällä en tarkoita Tapani N. Vainiota) saattaa mennä lankaan ja tehdä sellaisen ristikon että heikommat pyörtyvät (tällä en tarkoita Harnetta, joka on todistetusti kykenevä pysymään tajuissaan tiukassakin tilanteessa) eivätkä edes pysty kirjoittamaan lehtiin. Tai tänne.
27. HM26.8.2013 klo 20:21
Minusta kiva ristikko ja pallotus paikallaan. Ratkoin sitä pitkin päivää koko kaksipäiväisen sunnuntain, mutta koko ajan oli sellainen tunne, että vielä minä tuonkin keksin. Pari ratkaisua jäi itselle epäselväksi, mutta kai minä nekin joskus keksin. Sellaiset ristikot, jotka huippuratkojilta vievät jo kolme varttia, eivät kerta kaikkiaan aukea millään. Parempi näin! Ja toiselle mummolle, ne viivajutut vasta kivoja ovatkin! ;)
28. Jaska26.8.2013 klo 22:53
Sen kirjoitin, minkä kirjoitin. Lisäksi pesen käteni. Päästäkää Barnabas vapaaksi. Jaa mutta johan se onkin ehtinyt tänne hillumaan.
29. Marco Poloinen27.8.2013 klo 00:04
[Sattuneesta syystä en ole päässyt osalliseksi tässä säikeessä käsitellyn ristikon nautinnoista. Siksi kuljeksin pientareella ja kiinnitän huomioni "mummon" kommenttiin.

Ihmistä, joka "vakavissaan" ratkoo Iltiksen koviksia ja saa ne enimmäkseen itsenäisesti täyteen, en sanoisi tyhmäksi. Älykkäälläkin saattaa silti olla (ainakin toisten mielestä) rajoituksia ja sokeita pisteitä. Eräs suht yleisesti harmia tuottava asia on tuo huumoripuoli. Monista huumorin lajeista varsinkin sarkasmi ja/tai ironia (itse- semmoisenakin) näyttää joskus monilla itseään fiksuna pitävillä kansalaisilla tökkäävän kuviteltuun pisteeseen tai sitten menevän ns. yli hilseen. Uutterasti brittiläisiä telkkarisarjoja seuraamalla saattaa päästä vähän paremmin sinuksi - jos on päästäkseen.

"mummon" kokemaa (?) pilkkaa asiallisista "sananselityspyynnöistä" pidän näillä ristikkosäikeillä tosi harvinaisena, eikä esiinny ainakaan tällä säikeellä ollenkaan, kuten Emma totesi. "Asiallinen" tarkoittaa tässä yhteydessä ristikon palautuspäivämäärän jälkeistä tiedonkaipuuta. Ennen aikojaan halutut/vaaditut uudelleenvihjeitykset ja sanapyynnöt saattavat saada joskus tiukankin vastakaneetin, mutta pilkkaa niihinkin harvemmin sisältyy. Palautuspäivän jälkeen puolen ristikon sanojen "lypsäminen" saattaa tosin vastauspuolella joskus - varsinkin toistuessaan - aiheuttaa ärtymykseksi tulkittavaa käyttäytymistä.

Kun "mummo" nyt tulit mollanneeksi palstalaiset itsensäkehumiskerholaisiksi ja ehdottaneeksi "viivavihjeiden" laatijoita vaihtamaan alaa, voisitko oman itsesi kehumisen katteeksi listata näkyville vaikka kymmenkunta esimerkkiä niistä "mistä hyvänsä sanasta" laatimistasi vihjeistä, jotka tietenkin täyttävät tuon Ekin mainitseman kokonaisuusehdon.

Että tarkoitus tulisi selväksi niin malliksi Team Katalinin TUSKIN K---- => IVAT
30. Wexi27.8.2013 klo 00:30
Se on se ranneliike!
Parin vuoden (jokseenkin verkkaisella) puuhastelulla on selvästi ollut myönteinen vaikutus ratkonnan nopeuteen.
Tulin lauantaiaamuna baarissa lyöneeksi mattapullosta vetoa siitä, että täytän IS:n pahiksen varttituntiin. Kaveri otti vedon vastaan ja haki lehden läheisestä kaupasta. Siirryin rauhaisaan nurkkaukseen, ja täytin sen alta viiden minuutin.
Kaveri suoritti tarkistuksen, ja selvästi tuohtuneena ärjäisi: Mitä halvattua, ristikko täynnä I-kirjaimia?
Vastasin hänelle: Tulinko maininneeksi sanallakaan tehtävän ratkaisemisesta virheettömästi? Virheitä ristikossa on paljon, mutta se on täynnä.

(Olen joskus 70-luvulla lyönyt tuon vedon Hesarin ristikolla, täyttäen sen edellä mainitusti voittaen vedon (se kaveri ansaitsi vedätyksen, oli joka välissä hömpöttämässä lajitovereitaan).
Nykyään en siihen tohtisi ryhtyä... varmaankaan?)
31. Kaapo27.8.2013 klo 11:35
On tylsää ottaa aikaa, kuinka kauan ristikon ratkontaan menee.

Mitä kauemmin, sen parempi. Oikeastaan siinä saa rahalle enemmän vastinetta.
32. [O]27.8.2013 klo 12:48
[Wexi.
"Se on se ranneliike!"
Ettäs kehtasit. Olipa kuitenkin hauska vedätys! ;D]
33. Ahti29.8.2013 klo 18:04
Pääsin vasta tänään kyseisen ristikon kimppuun, mutta omalla aikaskaalalla menee tuonne 2 1/2 ja 3- välimaastoon eli pallotus oli kohdallaan. Tykkäsin tuosta Wexin vedätyksestä. Vähän sama kuin 50 pennin tai sentin veto siitä, että pystyy juomaan kaverin täyden kaljan käsin koskematta. Kaljan huikalla vedettyään myöntää hävinneensä ja maksaa kiltisti tappionsa. ��
34. Ahti29.8.2013 klo 18:06
Eipä tainnut hymiö tulla tajuttavassa muodossa edellisessä. :-)
35. Wattoo31.8.2013 klo 10:14
Ratkominen edistyi muuten mukavasti, mutta vasen yläkulma ei aukea sitten millään, paperi alkaa olla jo puhki kumitettu... Jos joku kertoisi ratkaisun vaikkapa kaulaliinaa muistuttavaan kuvaan, niin ehkä homma nytkähtäisi eteenpäin.
36. Jaska31.8.2013 klo 12:17
KIERRE
37. Wattoo31.8.2013 klo 14:44
Kiitos Jaska. Tuota kierrettä kokeilin itsekin jossain vaiheessa, mutta silloin risteävät eivät auenneet. Jostakin syystä juoksevan naisen ratkaisusana oli melkein ylitsepääsemätön, mutta nyt kun sen hokasin niin muutkin aukesivat. Toinen kompastuskivi oli, että tuota raamatun kirjaa tarkoittavaa ratkaisusanaa en muista aikaisemmin kuulleeni.

Mutta edelleen on parin vihjeen ja ratkaisun yhteys epäselvä, tai ratkaisut virheellisiä. Jaksaako joku vielä selventää seuraavat:
SOLA -> MAKI, BP -> HATTU ?
38. TNV31.8.2013 klo 15:10
Eka on Mika Salo, toka on Baden-Powellin lyhenne, löytyy ainakin Wikipediasta.
39. Jussi vain1.9.2013 klo 00:55
Minullakin jumitti vasen yläkulma. Roosa-nauha siinä tökki, olisi pinkin sijaan voinut käyttää muuta väriä.
40. iso S1.9.2013 klo 19:07
Olin aika lailla äimän käkenä BP:n kanssa eikä Baden-Powelliista kertovien artikkelien lukeminen auttanut. Sitten älysin googlettaa Baden-Powell hattu ja pääsin jäljille:

"Boss of the Plains (BP) on brittiläisperäinen päähine.

Hattu on korkeakupuinen ja leveälierinen huopahattu, jonka kuvussa on neljä painallusta. Lieri on noin 20 cm tasaleveä. Hattuun kuuluu leukanauha.

Hatun kutsumanimi BP on aiheuttanut sekaannusta Partioliikkeen perustajasta Sir Robert Baden-Powell of Gilwellin lempinimen B-P kanssa. Sekaannusta on lisännyt se, että Baden-Powell toi tämän tuntemansa sotilaspäähineen partioliikkeen käyttöön. Tunnetuin ja käytetyin kuva hänestä on muotokuva juuri tällainen hattu päässään.

Hattu oli alunperin brittiläisen ratsuväkiupseerin hattu, jollaista käytettiin 1800-luvun loppupuolella. Kun partiojärjestö perustettiin, oli luontevaa että perustajan suosimasta päähineestä tuli liikkeen virallinen päähine."

BP-hatun kutsuminen Baden-Powelliksi on siis virhe tai myöhäisempää (väärinymmärryksestä syntynyttä?) perua.

Periaatteessa samanmalliesta päähineestä käytetään myös nimiä campaign hat, campaign cover, drill instructor cover, drill sergeant hat, lemon squeezer, Montana Peak, Mountie hat, ranger hat, sergeant hat, Scouts hat ja Smokey Bear. Olisihan tuo pitänyt tietää, tai sitten ei.
41. Kyselijä2.9.2013 klo 09:32
Minullakin oli auki Bp -vihjeen ratkaisu, joka alkoi kirjaimilla hat.
Olin aikeissa kysyä ratkaisua tämän sivun muilta kommentoijilta (paitsi Jaskalta), mutta vastauspa olikin jo selvitettynä. Kiitos.
42. VL2.9.2013 klo 12:24
URKKIMAISIA vihjeen ratkaisuksi tuli "kytät". Urkkimisen ja kyttäämisen samankaltaisuudestako tässä oli kyse?
43. Kyselijä2.9.2013 klo 15:20
Varo VL, Jaska ei tykkää tallaisista kysymyksistä!
44. meester_henk2.9.2013 klo 16:38
Jos rehellisiä ollaan, niin ko. vihjehän täysin sieltä!
45. Jaska2.9.2013 klo 19:25
Kyselijä, arvelin olevan mahdollista, että trollasit aukiota (IS 18.-19.8.) koskevalla kysymykselläsi. Siitä oli pääteltävissä, että ymmärsit täysin ko. knopin. Niinpä kysyin asiaa suoraan. Et vastannut, mutta nyt uskon, että et ole trolli. Olit siis vielä vähän epävarma omasta selityksestäsi, niin kuin VL nyt näyttää olevan oikeasta tulkinnastaan.

Näin ollen pyydän sinulta Kyselijä anteeksi epäilyäni (huom. kyseessä ei siis ollut syytös). Toivottavasti asia on tällä selvä.
46. Kyselijä3.9.2013 klo 08:47
Okei, Jaska, nyt ollaan sujut. Tarkoitukseni oli vain small talkata kyseessäolleesta mielestäni aika "omituisesta" vihjeestä ja sen ratkaisusta. Ei sen kummempaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *