KESKUSTELUT > RISTIKOT > HAKUTEOSTEN KÄYTTÖ REILUA?

751. Hakuteosten käyttö reilua?

Sanelma1.3.2004 klo 14:53
Olenko ymmärtänyt oikein, että te täällä kirjoittelevat ratkojat käytätte apuna kaikkia mahdollisia apuvälineitä (ristikkokirjat, tietosanakirjat, netti, kartastot ym) ja osa teistä vieläpä ratkoo kimpassa kaverin kanssa. Joo, varmaan ihan OK ja mukavaa ajanvietettä, mutta onko moraalisesti oikein lähettää näin työstettyjä ratkomuksia sitten kilpailuvastauksina?
Olen aina kuvitellut, että jos käytän aputeoksia, on falskia osallistua kilpailuun, kun en oikeasti ole itse TIENNYT oikeita ratkaisusanoja.

Ratkojaharrastelijana olen näitä sivuja lukiessani myös ihmetellyt, mikä kumman painoarvo on annettu sellaisille omituisuuksille kuin sanojen keskipituus tai aukion suuruus. Vuosikausia ristikoita ratkoneena törmäsin vasta näillä sivuilla ensimmäisen kerran moisiin termeihin. Jos ne teille täällä kirjoitteleville ovat elämää suurempia juttuja, sorry, mutta kun kyselin muutamalta (otanta tosin vain toistakymmentä) tuttavalta, jotka myös harrastavat ei-tiukkapipoisesti ratkontaa, ei yksikään kokenut moisia mitenkään merkityksellisiksi arvoiksi. Olisivatko keskipituudet ja aukiot paremminkin laatijoiden keskinäistä rehvastelun aihetta antamatta sen suurempaa lisäarvoa ratkojien enemmistölle?

Ehkä tämä foorumi on tarkoitettu lähinnä Pelikaani-ja Kirppulehtien laatijoille ja ratkojille sekä Sanasepoille? Jonkun verran selailtuani näitä juttuja en huomannut esim missään mainintaa Iisakin Ristikosta, missä myös on mielestäni varsin kiinnostavia tehtäviä. Iltiksen Kovikset pääsevät onneksi mukaan käsittelyyn, siellä on usein hykerryttävän mukavaa ajanvietettä.

Mukavat sivut, mutta runsaan tarjonnan takia en kaikkia ole lukenut. Pahoitteluni, jos tässä kyselemäni on jo käsitelty kaikilta osin siellä sun täällä.
2. J Takala1.3.2004 klo 15:00
Sanojen keskipituus ja aukioisuus voivat tehdä ristikosta mukavampaa ratkottavaa, vaikka ratkoja sitä ei itse aina huomaisikaan. Korrrostetaan sanaa voivat vielä tässä vaiheessa.

Itse olen sitä mieltä, että sanapituuteen ja aukioisuuteen kiinnittävät huomiota pääasiassa laatijat. Ratkojille niillä ei ole juurikaan merkitystä.
3. J Takala1.3.2004 klo 15:02
Jaa..vielä tuohon toiseen asiaan. Kirppu- tai pelikaanilehtien laatijoita ei ole keskustelijoiden joukossa eniten, vaan laskujeni mukaan ihan toisten lehtien laatijat ovat enemmistössä, jos näitä ruvetaan laskemaan. :)
4. Eki1.3.2004 klo 15:24
Lyhyt kommentti, kun en (vielä) ole ehtinyt hiljaisella viikollani syventyä toisiin kirjoitustöihin, Uutisristikko vähän kesken.

Täällä taitaa olla aika tasaisesti väkeä Pelikaaneista (äänessaä ollut ainakin Eki, Teemu P., Antti V, Hessu, Antti Y.), Kirpuista (Henry H., Janne U., Raija E., Juhani H.), ???:sta (ile, J Takala, Just, IsoS) ja Iisakeista (Heikki L., Pekka J., Antti S., ++juh), toiset ovat toki puheliaampia kuin toiset.

Ei keskipituuksista PelikaaniLEHDISSÄKÄÄN puhuta. Kun Iisakki ei ole perustanut mitään nettisivuja, vertaus ei ole reilu. Täällä sitä paitsi puhutaan niistä asioista. jotka tulevat esille. Jos kaksi ihmistä on vähän eri mieltä jostain, tietty asia saattaa korostua liikaakin. Mutta pääasiahan on, että puhutaan ristikoista.

Sanon vielä kerran erään vakaan mielipiteeni, jonka moni muukin laatija allekirjoittaa. Keskipituus ja aukioisuus vaikuttavat tavoilla, joita ratkojat eivät osaa eritellä laadintakokemuksestaan. Jo se, että laatija kurkottaa, antaa hänen koko työuralleen erilaista pontta. Monet meistä näkevät sydämestään paljon lisävaivaa siitä, että ristikko, jonka käsistään päästää, on JOKA SUHTEESSA laadukas. Sääli sitten, jos se tyrmätään vaikka tyyliin "ISTA ja ATIK samassa ristikossa, huono!" Kaikkia ratkojiahan ei voi koskaan tyydyttää.

Juttelin Joutsin Pekan kanssa juuri siitä, miten tietynlaisia helposti laadittuja ja toteutettuja ristikoita (joita julkaistaan nimeltä mainitsemattomissa lehdissä) voisi urakoida alta tunnin per ristikko, eivätkä monet huomaisi eroa niihin, joita väännämme monta tuntia. Nyt tuli jo mieleen, että haluatteko oikeasti näillä puheillanne, että alamme suhtautua työhömme vähemmän kunnianhimoisesti ja hutaisemme ristikkomme tunnissa piirtäminen mukaan lukien? Kyllä me siinä ajassa pystymme nuo minimivaatimukset täyttämään ja ehkä useimmat olisivat tyytyväisempiäkin. Haluaisimme vain antaa isommalla panostuksella enemmän.
5. Aikku1.3.2004 klo 15:50
Ei, ei, ei, ei ja ei, Eki ja muut laatijat. Ainakaan minä en haluamitään tunnin ristikoita!
6. Eki1.3.2004 klo 15:52
Mistäs Aikku tiedät että se on tunnin ristikko? Nythän täällä sanotaan, ettei sitä edes huomaa.
7. Sopuli1.3.2004 klo 16:13
Ristikoiden laatimiseen pätee sama kuin moneen muuhunkin työhön. Ulkopuolinen saattaa kuvitella, että se, mikä näyttää helposti tehdyltä ja minkä "käyttäminen" tai "vastaanottaminen" on helppoa, olisi myös suitsait tehty.

Tosiasiahan on, että mitä ammattitaitoisempaa, luovempaa ja huolellisempaa työtä, sitä vähemmän se "tekeminen" näkyy lopputuloksessa.

Tämä pätee ristikoihin, kirjoittamiseen, hyvin suunniteltuun käyttöesineeseen ja moneen muuhun.

Eikä sitä aina ymmärrä se, joka ei ole itse joutunut painiskelemaan k.o. homman kanssa. Älä siis hermostu, Eki äläkä antaudu kyynisyydelle. Hyvin ajateltu ja toteutettu on aina arvossaan.
8. Sanelma1.3.2004 klo 16:19
Eki, elä sie hermostu. Ehkä en siis ole ymmärtänyt omaa parastani. Tulevaisuudessa tutkin tarkkaan, miten suuria aukioita hykerryttävissä ristikoissa on. Perun puheeni, jos laadun tae onkin aukiot ja sanapituudet.

Olen mieltynyt ristikoihin, joiden ratkonnasta selviää ilman hakuteoksia, mutta vaativat hoksottimia. Iltiksen Koviksista Pallosen, Skytän ja Vuokilan (=Ekin ?) ristikot ovat yleensä sellaisia. Pahus, kun eivät ole enää tallella viimeisimmätkään, olisin tsekannut ne aukiot.

Laativatko nämä isoS, Just, ile, Hessu ja ++juh näillä nimillä? Vaatii kai jotain sisäpiiritietoa yhdistää heidät johonkin tiettyyn lehteen.

Ja joka tapauksessa, hakuteosten käyttö on "köyhää".
9. Eki1.3.2004 klo 17:16
Kannattihan se vähän kovistella, kun rauhallisemmin sanoen ei tuntunut sama asia tehoavan.
10. Aikku1.3.2004 klo 17:25
Eki, en minä tiedäkään. Kuvauksesi ennen kommenttiani ja laatimasi ristikot eivät välttämättä samanmoisia :-))
11. Just1.3.2004 klo 17:29
Sanelma, mukavaa saada tänne kommentteja (sallinet, että lainaan termiäsi) ei-tiukkapipoisilta ratkojilta, sellaista ymmärtääkseni kaivataan täällä.

Kyllä nuo sanapituudet, ilmavuuskertoimet ja aukiot ovat aika pitkälti laatijoiden keskinäisiä rehvasteluja, kuten sanoit.

Niin juu, olen tänne joskus kirjoitellut nimimerkillä Just,
se on lyhyempi kirjoittaa kuin oikea nimeni,
joka on Juha Starkkila.
12. Pena1.3.2004 klo 17:56
Mun mielestä hakuteosten käyttö ei ole "köyhää". Tykkään selailla esim. ristikko- ja tietosanakirjoja. Tai vaikkapa etsiä tietoja netistä. Mutta kun sitten lopulta huomaakin tulleensa huijatuksi, tulee tietynlainen "köyhä" olo. Mutta ei hakuteosten käytön vuoksi! d:D
13. Eki1.3.2004 klo 19:07
Kun ilmaviakin ristikoita tehnyt Justkin puhuu rehvastelusta, sanotaan sitten niin, että pyrkiminen hyvään sanastoon eikä ihan lyhimmässä muodossa on se tavoite, eivät mitkään isot aukiot tai mahtavat keskipituudet kuin poikkeustapauksissa. Ettei tehdä kärpäsestä härkästä. Hyvään pyrkimiseen liittyy siis tietty sanapituuden tavoittelu, ei lukuarvon perässä vaan hyvännäköisen tasapainoisen sanojensijoittelun muodossa.

Sanelma, mukavaa saada Sinut tänne, tämä aiempi steitmenttini ei ollut henkilökohtainen juttu.
14. Henry Haapalainen1.3.2004 klo 19:09
Ai Starkkilan Juhakin vierailee täällä. Mitä miehelle kuuluu? Siitä taitaa olla jo muutama vuosi kun viimeksi juteltiin.
15. J Takala1.3.2004 klo 19:10
Ties ketä kaikkia täällä vieraileekaan, joita ei nimimerkistä ole vielä tunnistanut.
16. Eki1.3.2004 klo 19:16
Ja tiedän tosi monta, jotka eivät vain kerta kaikkiaan kirjoita mitään. Kävijämäärät ovat jo oikein hyviä.
17. Henry Haapalainen1.3.2004 klo 19:25
Kun monet käyttävät nimimerkkiä vain mukavuus- tms. syystä, eikö voisi tehdä niin, että oikean nimen pääsee jostain tsekkaamaan. Tämä tietysti koskisi vain niitä, jotka eivät henkilöllisyytensä piilottamista katso tarvitsevansa. Ihan tässä muodossa tätä ei liene aiemmin ehdotettu.
18. Eki1.3.2004 klo 19:32
Idea on hyvä, mutta juuri nyt en ainakaan ole sillä myötämielinen, kun muut asiat pyörivät mielessä. Enkä lupaa muutenkaan, aika paljon siinä olisi työtä, luulisin.

Sanelman takia, mennäänhän tässä otsikossa taas lähemmäs hänen aiheitaan, vaikka tämäkin sitä liippasi.
19. J Takala1.3.2004 klo 19:38
Itse en lähettäisi porukalla ratkottua tehtävää arvontaan. Tosin en lähetä nykyään paljon muitakaan arvontaan, paitsi noita netin kautta täytettäviä. Sanakirjojen käyttöä ratkonnan apuna en pidä tuomittavana, jos itse hakee sen tiedon sieltä kirjasta eikä kysy sitä joltain toiselta. Itse en sanakirjoihin turvaudu, paitsi siinä vaiheessa, kun ratkonta ei enää muuten etene.
20. Jouni1.3.2004 klo 19:41
Kyllä ristikoissa on laatueroja. Olen yhtämieltä siitä, että tällä palstalla on aivan oikein otettu esiin niitä asioita, jotka ovat laatuerojen takana. Parempaan kannattaa aina pyrkiä.

Sanelma taisi äkkinäisyyksissään syyllistyä nulifidianismiin.
21. Henry Haapalainen1.3.2004 klo 19:46
Tarkennan sen verran, että yleistä kiinnostusta on vain henkilöillä, jotka ristikkopiireissä tunnetaan vaikkapa laatijoina tai ristikkolehden työntekijöinä. Monissa pieniltä tuntuvissa muutoksissa voi olla paljon työtä, mutta ehkä ei tässä. Tällaista tietoahan Sanelmakin ilmeisesti toivoo.
Mutta eikö jätetä hautumaan tämä ajatus, kun ei muutoksella erityistä kiirettä ole.
22. Teemu Pallonen1.3.2004 klo 19:56
Kai tässä pitää yhtenä syyllisenä noihin avariin kohtiin ja pitkin sanoihin yrittää jotenkin puolustaa tekojaan...

Omissa, varsinkin vaikeissa, laadinnoissani hyvä sanapituus ja avarat aukiot ovat minulle yksi laatukriteeri muiden joukossa. Pyrin pitkistä sanoista huolimatta pitämään sanaston hyvänä ja kyllähän usein pitkäsanaisessa on aika kulumatonta sanastoa. Mutta pakko myöntää, että joskus pitkäsanaisuus joissain kohdissa myös pakottaa siihen, että väliin on pakko laittaa jokin tylsempikin ja kulunut sana. Mutta eiköhän niitä tule lähes jokaiseen laadintaan.

Olen aina itse ratkojana nauttinut pitkäsanaisista ristikoista, siis jo ennen laatimishöpsähtämistäni. Ja edelleen nautin sellaisista ristikoista, kunhan sanasto pysyy kohtuullisen hyvänä. Itse olen valmis antamaan hieman anteeksi huonoja sanoja, jos ristikossa on hyvä sanapituus ja avaria kohtia.

Olen kokenut, että teen avaria ristikoita juuri ratkojien takia, en näyttääkseni muille laatijoille. Ennätysyritykset ovat asia erikseen, mutta niitäkin olen tehnyt omaksi ilokseni ja kiva, jos joku ratkojakin on niistä joskus pitänyt. Enää vähään aikaan en ole niitä edes yrittänyt.

Minulle pitkäsanaisten ja avarien ristikoiden laatiminen antaa myös sellaista haastetta, jota tätä työkseen tekevänä kaipaa aina välillä. Pääasiassa laadin kuitenkin helppoja, joissa ei voi kovin paljon "revitellä".
23. Matti1.3.2004 klo 20:05
Olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että ratkoja huomaa mikä on "tunninristikko" ja missä laatija on kurottanut (Antti Skyttää siteeratakseni). Ratkonta on noin 100 kertaa viihdyttävämpää, jos laatija on pannut vähän itseään peliin. Aihetta on näillä palstoilla käsitelty eri yhteyksissä aiemminkin.

Kysymys on kai työmoraalista. Halu tehdä hyvää työtä on itseisarvo. Jos toisetkin vielä siitä kostuvat, aina parempi.

Mitä tulee hakuteoksiin, kai niiden käyttö on itsestä kiinni. Ensin tietysti yrittää ilman niitä, mutta jos jumittaa, niin totta kai sitä hakee apua jostakin, ei kai siinä mitään. Varmaan sama pätee laadinnassakin. Pääsääntöisesti käytetään sellaisia sanoja, joissa hakuteoksia ei tarvita. Ja jos jumittaa, annetaan vähän periksi ja käytetään Atiuta ja Ipohia ja Niasta sun muita.

Kimpparistikot ovat todella kiva yhdessäolon muoto, vähän niin kuin seurapelitkin. Joten annetaan kaikkiken kukkien kukkia.
24. Timppa1.3.2004 klo 20:10
Itse aikoinaan jopa pidin tietosana- yms. kirjojen selailua itsestään kuuluvana asiana vaikeita ristikoita ratkoessa. Lisäksi se on ihan mukavaa ajankulua, uusia tietoja ja sanoja tarttuu huomaamatta mieleen kirjoja selaillessa. Paras vaihtoehto on tietysti pelkällä oivaltamiselle (ja perusyleistietoudella) ratkaistu tehtävä.

Kimpparatkonta on tullut kuvioihini myöhemmin, mutta on tunnustettava, ettei omat kyvyt ja oivallukset aina riitä hankalimpiin tapauksiin. Ystäväpiirissä (esim. Sanaseppojen paikalliskerhot) tai muuten ristikkofriikkien kanssa yhdessä pohtiminen on kuitenkin varsin opettavaista ja muutenkin mukavaa. Omatuntoni ei soimaa, vaikka joskus lähetän tällaisia porukallakin ratkottuja tehtäviä. Ratkaisujen postittaminen on enimmäkseen osoitus osallistumisesta ja kiinnostuksesta, voitot ei kuitenkaan koskaan kata edes postimerkkikuluja. Toivottavasti kukaan ei pahastu heikentyneistä (?) voitonmahdollisuuksistaan lähettämieni porukkaratkontojen takia...
25. Tapsa1.3.2004 klo 22:33
Nyt tulee puhtaan ratkojan mielipide:
Muutama vuosi sitten olin mukana "Laivaratkonnan SM-
kisoissa", ja palautepalaverissa sanoin, että paras ristikko
on sellainen, jonka voi ratkoa vaikka työpaikalla kantamatta
eväiden kanssa kirjastollista hakuteoksia mukanaan. Joku
siihen tietysti kommentoi, että missä sellainen työmaa on
jossa ehtii ristikoita ratkomaan. Minulla valitettavasti on!!!
Kaikkein parhaat ristikot ovat mielestäni niitä, joita joutuu
yön tunteina lähes turhaan tuijottamaan, mutta aamulla
kotimatkalla ne alkavat aueta, ja viimeinenkin Ahaa-elämys
syntyy kotona peittoa päälle vetäessäni, kaikki ilman tieto-
sanakirjoja. Laatijoita en mainitse, koska en ole leiriytynyt.
26. Tapsa1.3.2004 klo 22:37
H H: Olen täällä nimimerkilläni, mutta oikea nimeni löytyy
mm. puhelinluettelosta.
27. Timppa1.3.2004 klo 23:34
Tapsa, pahus vieköön, sait mut kateelliseksi sen työpaikan suhteen...
28. Gamle-Alf2.3.2004 klo 00:47
Mikä ettei?
Iso-isän aikuinen ruotsi-suomi sanakirja antaa parhaat sanat. Usein myös hauskimmat!
29. Henry Haapalainen2.3.2004 klo 01:01
Tapsa
Kyllähän minä tiedän sinun oikean henkilöllisyytesi ja varmaan kaikki muutkin pitempään mukana olleet, mutta esimerkiksi Sanelma ei sitä tiedä.
30. Gamle-Alf2.3.2004 klo 01:08
Yritin vain vain pitäytyä pääotsikkoon, sorry mm. HH.
31. Henry Haapalainen2.3.2004 klo 01:42
Sanelma esitti poikkeavan hyvän ratkojan mielipiteen, mutta hänen ajatuksensa ammuttiin alas suoraan lennosta. Vastaajina olivat lähes pelkästään laatijat, mutta eihän Sanelma sitä voinut tietää. Hän selvästi säikähti sanoneensa jotain väärää, koska kaikki muut ovat toista mieltä.
32. Kravattimies2.3.2004 klo 01:57
Mikä kumman moraalinen ongelma? Minusta kotiratkoja voi käyttää kaikkia mahdollisia apuja hyödykseen niin paljon kuin haluaa! Kun saman asian tarkistaa tarpeeksi usein, niin sitten sen oppii.

Ellei ristikko kuitenkaan tule täyteen, kannattaa hakea ne puuttuvat kohdat myöhemmin oikeasta ratkaisusta ja joko opetella ne ulkoa tai merkitä muistiin.

Eri työaloilla tai urheilulajeissa on oma terminologiansa. Miksi sitten ristikon pitäisi olla yleiskieltä? Maailman isojen lehtien ristikoilla on varmaankin kymmeniä miljoonia ratkojia päivittäin eikä fakkisanoja aristella.
33. Henry Haapalainen2.3.2004 klo 02:35
Kyllä ristikon pitää olla yleiskieltä, ja sen pitää olla ratkaistavissa ilman hakuteoksia. Kymmenen vuotta sitten eräs "mummeli" kehui vihjettäni suoliluu, jonka ratkaisu oli ILIUM. Hän kertoi löytäneensä vastauksen kirjastosta, johon hän oli polkupyörällä ajanut. Matkaa oli muistaakseni lähes 10 kilometriä.
Eiköhän tuo kuitenkin ollut ratkojana poikkeava, ja kymmenen vuotta viisaampana voin sanoa, että oli.
34. Kaitsu2.3.2004 klo 02:53
Terveiset Sanelmalle toiselta vain ratkojalta.
Otit varsin mielenkiintoisen aiheen esille. Aihetta on tosin sivuttu aiemminkin mutta pieni kertaus ei kai haittaa. Tässäpä minun hölläpipoinen näkemykseni asiasta.

Tietääkseni ei ole olemassa lakia, joka määrittelisi kuinka ristikko on ratkottava. Niinpä jonkun kilpailuvastauksen takana saattaa olla vaikka minkälainen leegio ratkojia apuvälineineen. Se heille sallittakoon. Olen itsekin usein antanut jumiutuneen ristikkoni ystävilleni, josko heiltä saisin apua. En tosin ole koskaan palauttanut yhtäkään ratkomaani ristikkoa. Se vai ei ole minun juttuni. Oma tavoitteeni on saada ristikko ratkaistuksi.

Triviaalitiedon määrä, jota ristikoidenkin ratkonnassa pääasiassa tarvitaan, on niin valtava ettei sitä voi olettaa kenenkään hallitsevan muistissaan. Samoin syntyy ongelmia joidenkin nimihirviöiden oikeinkirjoituksen kanssa. Kun ristikoiden laadinnassa, josta en tosin tiedä mitään, ajaudutaan käytämään jotain sanaa, joka edellyttää todella laajaa yleissivistystä tai ko. aihealueen erikoistuntemusta, on melkein pakko turvautua apuvälineisiin ratkottaessa. Hyvissä ristikoissa, niissä joita Ekikään ei tekaise tunnissa, on risteävien sanojen avulla usein helpotettu tuollaisen vaikean sanan keksimistä. Itse kuitenkin ratkon ristikoita matkoilla ja usein iltaisin sängyssä, jolloin ei voi olla suurta apuvälinearsenaalia lähettyvillä ja siksi arvostan ristikoita, jotka on ratkaistavissa niitä ilman.

Suuret aukeat ja sanapituudet asettavat ilmeisesti laatijan taidot koetukselle, jolloin vasemmalla kädellä hutaisten tekeminen ei ole mahdollista ( Anteeksi vasenkätiset ilmaisuani ) vaan laadintaan on paneuduttava koko laatijan tarmolla ja tietämyksellä. Hyvin tehty työ näkyy ja tuntuu kaikessa, niin myös ristikoissa. Ratkoessa huomaa kyllä onko jokin ristikko hyvä vai ei, vaikkei syytä keksisikään. Laatijat ovat kuitenkin ihmisiä ja siten alttiita inhimillisyydelle. kukapa ei haluaisi olla paras jossakin. Jos itsetarkoituksellisesti pyritään johonkin tavoitteeseen, vaikkapa tuohon sanapituuden kasvattamiseen, voidaan saavuttaa ennätyspituus mutta samalla ristikon muu tasokkuus voi kärsiä.

Luulisin, että useimmille laatijoille ristikoiden teko on ansiotyötä ja vaikka idealistisesti kuvittelisimme kaikkien tekevän työtään innosta hehkuen ja parastaan koettaen, on myönnettävä tosiasia, että jokus työ on pakkopullaa ja se tulee tehtyä rimaa hipoen. Tosin toivoisin laatijoiden olevan kutsumusammatissaan.

Entäpä millainen on hyvä ristikko? Jokaiselle ratkojalle erilainen. Ikä, koulutustaso, ammatti, kotipaikka, sukupuoli, etninen tausta jne. jne. vaikuttavat siihen millainen valmius ratkojalla on esimerkiksi sanaston hallintaan. On kohtuutonta olettaa Helsikiläisteinin hallitsevan vaikka poronhoidon sanastoa. Joidenkin ratkojien suurin autuus on päästä miettimään laatijan ajatuksenjuoksua, jonkun umpikieron vihjeen takana. Toiset nauttivat ristikon sisältämästä huumorista ja joillekin on asiatiedon oikeellisuus tärkein tekijä. Sitten on vielä tuo ristikoiden ratkomiskokemus, joka vaikuttaa subjektiiviseen ristikon hyvyyteen. Useat, minä ainakin, ratkovat ristikoita ajanvietteekseen ja millainen se sellainen ajanviete on, jonka ratkaisee kolmessa minuutissa. Toisaalta on turhauttavaa tuijottaa ristikkoa kolme päivää saamatta sanaakaan ratkaistua.

Siinä sitten laatijarukka yrittää tehdä jokaista miellyttävän ristikon. Ei onnistu! Mielestäni onkin parempi tehdä paljon erilaisia hyviä ristikoita. Kyllä niille kaikille on omat suosijansa ja jos laatija ei itse tiedä milloin on tehnyt hyvän ristikon, on lienee parempi ryhtyä harkitsemaan ammatinvaihtoa. Aloitteleville laatijoille sanoisin kuitenkin lohdutukseksi, heidän ihaillessaan mestareiden tuotoksia: Aakkoset olemme opetelleet samalla tavalla kaikki.
35. Henry Haapalainen2.3.2004 klo 03:07
Minusta Sanelma tarkoitti sanalla moraalisesti sanaa "moraalisesti". Siihen on turhaan juututtu.
36. Kravattimies2.3.2004 klo 05:14
Juu, tuttu. Sorry.
37. tjn2.3.2004 klo 07:41
Herkkiä ovat hipiät paikka paikoin, mutta nytkin olisi nähtävä metsä puilta.

Jos laatija tarttuu lähdeteoksiin, läheltä liippaa, että ratkoja joutuu tekemään saman.

Enkä usko tältä seisomalta, että Sanelmakaan pystyy piilokirjaimien kätköistä kaivamaan kaikkia ratkaisusanoja turvautumatta apuihin. :-)

Minulle sopii se, että kukin ratkoo ristikoita niinkuin mieluiten haluaa eikä se kuulu muille.
38. Eki2.3.2004 klo 10:24
Sanelma herätti hyviä ajatuksia ja mielestäni myöhemmin sen myönsinkin, mutta en silti vedä pois puolustautumispuheitanikaan. Itse toivon tietysti sitä, että kukaan kirjoittaja ei tunne tulleensa tuomituksi kirjoituksistaan, mutta kyllä vasta-argumentteja tulee kestää.

Itse laatijana käytän tietoteoksia kaikkein eniten asioiden TARKASTAMISEEN. Laatija, joka väittää, ettei käytä tietokirjoja (ja on rehellinen siinä), tekee varmasti asiavirheitä.

KesKipituuksista PUHUMINEN on enemmän laatijoiden välistä. Joskus se tehdään julkisesti ja se tuntuu ratkojia ärsyttävän. Keskipituuksiin ja aukioihin pyrkiminen on laatijan arkipäivässä jokaisen omalla henkilökohtaisella kertoimella varustettu juttu. Kuten Teemukin sanoi, välillä yritetään pitkäsanaista ja useimmin yritetään vain hyväsanaista, jossa sanasto on keskimäärin mahdollisimman hyvää. Hyvään kuuluu pituus, laatu, uniikkius...Hyvän ristikok kokonaisuus on selittämätön ja usein laatija tekee virhearvioita, vaikka ajattlisi kuinka ratkojaa.

Yksi asia, joka aiheuttaa heikkouksia, on deadline. Joskus se tulee vastaan niin, ettei ehdi korjata mokaansa parhaalla mahdollisella tavalla, esim. lähettämällä ristikko jonkun kulman osalta uudelleen piirrettäväksi. Pitää tyytyä suppeampaan korjaukseen, jossa joku sanoista ehkä on sellainen, jota ei haluaisi ristikkoon päästää.

Minusta ei moraalisesti ole mitään pahaa, jos lähettää porukan ratkomuksia. Se on yhden ihmisen mielipide.
39. Sanelma2.3.2004 klo 11:34
Kiitos, kun kerroitte, mikä tekee ristikosta hyvän. Eihän sitä tällainen harrastelija näköjään ymmärrä omaa parastaan.

Tapsa kuvasi hyvin, millainen oivallinen ristikko on. Kun ratkontani liittyy pääosin "luppoaikaan" eikä tapahdu kirjastossa, toinen käsi hakuteoksella ja toisella kannettavaa näpytellen, liputan kyllä ahaa-elämysten puolesta ja jätän suosiolla "sivistävät" versiot Timpan ja Penan hengenheimolaisille.

Ehkä on muutenkin parempi jättää tämä foorumi muille, kun jo täälläkin tekstin ymmärtäminen tuntuu kovin "yleissivistystä" vaativalta. ( Onko nulifidianismilla jotain tekoa aliarvioinnin, mitätöinnin kanssa) Olisi se perin mukavaa, jos ymmärtäisi, mihin syyllistyy! ;-)

Tottakai jokainen voi lähetellä niitä kimpassa kirjavarastossa ratkottuja; kysyin vaan onko se teidän mielestänne reilua.
Itse en lähettele ratkomuksiani lainkaan, kunhan kiinnostuksesta kyselin. Minulle nämä ristikot ovat kiinnostavaa ajankulua silloin, kun esim matkustelen tai muuten on joutavaa aikaa, ei elämää suurempia kysymyksiä.
40. Eki2.3.2004 klo 11:57
Älä jätä, Sanelma...
41. tero2.3.2004 klo 12:16
Olen aivan samaa mieltä Sanelman kanssa. Johtuu ehkä siitä että käytän ristikoita samalla tavalla. Satunnaisena ajankuluna ja tatusti ilman tietokirjoja. Vastakkainasettelu sitten alan ammattilaisten kanssa on aika jyrkkä. Itsekin sohaisin (vahingossa) ampiaispesää kun heitin ilmaan kärjistyksen että jos Ismail ja Ista ovat samassa ristikossa niin arvelen sen muutenkin olevan huono. Se kalikka löysi maalinsa. ;) Ymmärrän siitä syntyneen purkauksen nyt paremmin kun seurasin muutaman päivän tätä herrojen välistä kaksinkamppailua. Historian tuntemus auttaa näemmä paremmin ymmärtämään nykypäivää.
Laatijoiden kunnianhimo ja kilpailu hyvien ristikoiden laatimisesta on erinomainen asia ja kannatan hyvien ristikoiden tekemistä, mitä se sitten kenenkin kohdalla tarkoittaakaan.
Joskus kun ostin Ristikkorengin (todella erinomainen kapistus) niin huomasin vaikeampienkin ristikoiden ratkeavan. Sen käyttö tuntui hiukan kuin kokeissa lunttaamiselta. Vaikka en mihinkään ikinä ole ristikoita edes lähettänyt!
42. Egon2.3.2004 klo 12:16
Toivon myös , että et jätä tätä foorumia, Sanelma.

Olen myös tavallinen ratkoja ja pidän eniten ristikoista, joissa ei tarvita mitään hakuteoksia, mutta myönnän käyttäväni niitä, mikäli muistini tai muuten rajallinen tietämykseni eivät riitä ratkaisusanojen löytämiseen.

Eihän tämä ristikoiden ratkonta ole elämää suurempi asia. Ristikoiden laatijoille se voi olla jopa ainoa elannon hankkimiskeino eli ammatti. He tarkastelevat asioita laatijan näkökulmasta ja varmasti tarvitsevat meidän ratkojien mielipiteitä voidakseen täyttää toivomuksiamme. Meitä ratkojia on niin monen tasoisia (juuri aloittaneita ja todella pitkälle kehittyneitä) ja erilaisista asioista pitäviä, että ymmärrän kyllä miksi laatijat harovat tukkansa kaljuiksi yrittäessään tehdä kaikille ryhmille sopivia ristikoita.

Viime päivien keskustelut täällä ovat mielestäni olleet varsin asiallisia. Pitkästä aikaa täällä on ollut paljon mielenkiintoista seurattavaa.

Sanelma, jatka vain hyvien mielipiteittesi esittämistä näillä palstoilla. :)
43. Eki2.3.2004 klo 12:38
Täällä yksi tukkansa kaljuksi hieronut...

Jos voisin kieltää kaikki ristikkosanakirjat ja -renfit, sen mielelläni tekisin. Ristikoita varten suunnitellut sanakirjat ovat monelle laatijalle antaneet helpon tien löytää vihjeen sanalle, etenkin nimille. Samalla kirjat antavat kovin monelle laatijalle sen tunteen, että "nämä sanat ratkojat tuntevat".

Olen siis tehnyt sanakirjan ratkojia varten ja se aiheuttaa lisää huonoja sanoja ristikoihin. Karmeaa. Ainoa tapa vaikuttaa tähän on laatijoiden valistus. Sitä sanasepotkin ovat yrittäneet. Laatijoihin vaikuttaminen on vain tosi vaikeaa.
44. Henry Haapalainen2.3.2004 klo 13:24
Jos laatijat hakevat nimille vihjeitä ristikkosanakirjasta, onko ristisanakirjan omistaminen myös edellytys, että ristikoita voi ratkoa?
45. Tapsa2.3.2004 klo 13:45
Sanelma: En ihan tarkkaan tiedä, missä päin asut, mutta
jos seudullasi on Sanaseppokerho, niin tervetuloa
(tai -menoa) käymään. Huomaat varmaan hyvin nopeasti,
miten mukavaa on ratkoa kimpassa, vaikka ei vastausta
lähettäisikään. Sitä paitsi: miksi ratkojat eivät voisi olla
kimpassa, kun kerta laatijatkin niputtautuvat! (vrt. Team
Katalin).
46. Eki2.3.2004 klo 13:47
Olen kaikille tuntemilleni laatijoille yrittänyt sanoa, että älkää käyttäkö sellaisia nimiä, joita ette itse tunne. Mutta yllättävän vaikeaa on rajanveto siinäkin. On helppo "olla tuntevinaan" joku nimi. Poliitikko se ja se onkin 30-luvulta eikä 2000-luvulta, laatija muistaa vain väärin nimen.

Siis kirjan omistaminen ei saa olla edellytys ratkomiselle. Kuitenkin pidän nimivihjettä melkein aina parempana kuin nainen/mies, mutta tiedän nimivihjeen usein ärsyttävän ratkojaa, jos ei tunne nimeä. Yli miljoona katsoo Salkkareita, se miljoona ei ihmettele siihen liittyviä vihjeitä, muut varmasti!
47. Henry Haapalainen2.3.2004 klo 14:05
Ja tuosta se ratkojien eriarvoistaminen syntyy. Mitä kauemmin on ratkonut, sitä enemmän tuollaisia ristikoissa viljeltyjä nimipareja oppii muistamaan ulkoa. Ja eniten siitä hyötyvät ne, joilla kyseinen kirja on kotona.
48. Eki2.3.2004 klo 14:10
Jokainen näkee asian tavallaan ja yrittää palvella ratkojaa omilla päätöksillään linjanvedoissa. Mies/nainen ei kuulu Sanariksen repertoaariin kuin satunnaisesti. Teemme silti hyviä ja mahdollisimman tasa-arvoisia ristikoita kaikille. Mies/nainen-vihjeiden ongelmat tulivat jo esille toisessa säikeessä.
49. Jouni2.3.2004 klo 14:21
Voi himputti! Olin kirjoittanut tärkeän sanan väärin. Pitää olla 'nullifidianismi'. Uskon, etteivät sanaristikoiden harrastajat ole nullifidianisteja.

Tässä Vapaa-ajattelijoiden käsikirjan määritelmä:

Nullifidianismi

Skeptisyyden muoto, jossa kysymystä ilmiöiden olemassaolosta pidetään yhdentekevänä ("en tiedä, eikä minulla ole mitään mielipidettä koko asiasta; se on minulle yks hailee"). Tyypillinen kansanasenne, johon törmää jatkuvasti, mikään kahvikuppia syvempi ei kiinnosta.
50. Kaitsu2.3.2004 klo 14:37
Älä Sanelma hylkää näitä sivuja!

Palaute on joskus varsin terävää ja kärki saattaa olla suunnattu taholle, jota ei edes aina tiedä ja silloin voi kokea joutuneensa sijaiskärsijäksi. On vain suhtauduttava "nullifidianistisesti" (Käytänkö sanaa oikein Jouni?) asiaan. Näkemyksiäsi kuitenkin arvostetaan vaikkei kiitetäkään.

Nullifidianismi= EVVK nykynuorten ilmaisuna?
51. Henry Haapalainen2.3.2004 klo 15:00
Eihän mies/nainen-vihjeiden ongelmat ole missään toisessa säikeessä tulleet esille. Sinä vain onnistuit löytämään eräästä ristikosta kohdan, jonka heti tunnustin huolimattomuusvirheeksi.
52. Jouni2.3.2004 klo 15:01
Niin, Kaitsu. En ole mikään nullifidianismin erityisasiantuntija, mutta olin haistavinani Sanelman kirjoituksesta ristikoiden laatupyrkimysten väheksymistä.

Minulle ristikkojen laatu on tärkeää enkä usko, että se Sanelmallekaan tosiasiassa ihan merkityksetön on.
53. Eki2.3.2004 klo 15:20
HH, minusta se toi selvästi YHDEN mies/nainen-vihjeiden ongelmista esiin. Pääasiani oli yrittää sanoa, että ratkojien eriarvoistamisessa on monia puolia, jotka kaikki eivät ole helposti määriteltävissä, koska ratkojiakin on erilaisia ja lehdillä eri kohderyhmiä. On hyväkin, että lehdillä on eri linjoja ja että eri ihmiset etsivät omat lempilehtensä. Yhden lehden asiakkaiden mielipiteitä ei voi yksi yhteen siirtää koskemaan kaikkia lehtiä, mutta on ne hyvä tietää.
54. Henry Haapalainen2.3.2004 klo 16:12
Ko. virhe oli ns. duaali, eli tarjoutui kaksi erilaista oikeaa vastausta. Laatulehdessä ei sellaista saa olla, ja se oli virhe. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä mies/nainen-vihjeitten kanssa.
Sensijaan nimiparivihjeiden ongelmiin pureutuminen voisi täyttää näitä sivuja muutamiksi kuukausiksi eteenpäin. Ongelmakenttää pitää jotenkin rajoittaa, ja ehdotan keskusteltaviksi vain a-alkuiset.
Otetaan pari esimerkkiä. Aili Runteella oli pieni levykauppa Helsingissä, jonka hän lopetti 70-luvulla. Kun minulla oli levy-yhtiö Fonovox tuosta paikasta vain sadan metrin päässä, tulin tavanneeksi hänet useita kertoja. Aili Runne on kuollut jo aikoja sitten. Kun ristikossa on vihjeenä Runne, minä kyllä tiedän, että vastaus ei ole aina Ossi. Mutta miten sen voi tietää ratkoja, koka harrastusta vasta aloittelee? Millä tavoin vihje nainen voisi olla huonompi kuin Runne?
Kun Atet ja Anot ovat sinulla marrasmiehiä, niin miten tuo marras-alku helpottaa ratkojaa, joka ei ole oppinut ulkoa sinun vihjeitäsi. Tarkoitatko, että hänen pitäisi selata almanakka läpi marraskuun osalta. Jos niin tarkoitat, niin minä sanon että se on simputusta.
55. Eki2.3.2004 klo 16:39
Nimi Aili on eräs ongelma, koska sen nimisiä ei juuri ole. Aili Runne tulee sentään joskus edelleen esiin musiikillisten töittensä puitteissa. Aili-nimeä käytän siksi paljon haluttomammin kuin esim. Ailaa ja Runne on aika harvoin vihje (vihjeeni voi olla jopa tyttö tämän sanan kohdalla!).

Marrasmiehiä, jota silloin tällöin käytän juuri Atet- ja Anot-sanojen vihjeinä, antaa osviittaa, mutta ei sillä ole simputustarkoitusta. Tarkoitan juuri tätä, että vihje nainen/mies ei anna mitään enempää osviittaa, mutta pieni lisä voi olla avuksi, jos haluaa suorittaa etsintää tai jos sattuukin jo olemaan se tiedonjyvä.

Nyt sanon kuitenkin, että tätä asiaa en tällä hetkellä halua enempää ajatella. Muut laatijat eivät tunnu kovin helposti haluavan kommentoida. Tämä kahdenkeskinen setvintä saisi silti vähän laajeta, koska kaikilla laatijoilla on ajatuksensa näistä. Tämä on samalla sekä hedelmällistä että kuitenkin välillä paikallaan polkevaa. Tuntuu, että ratkojat eivät aina ymmärrä, miksi me tämmöisiä asioita niin tärkeän tuntuisina kirjoittelemme. Turha tästä onkin tehdä niin suurta ongelmaa, että täyttäisimme sivut kuukausiksi. Silloin tehdään kärpäsestä Härkönen! Minusta jokainen saa pitää linjansa, jos niin selvästi sanoo, että haluaa tehdä niin. Pienempi ero tässä meilläkin on kuin miltä ehkä kuulostaa.

Keskustelu jatkukoon, minä yritän nyt vetäytyä sivummalle.
56. Henry Haapalainen2.3.2004 klo 16:52
Minäkin toivon kommentteja, mielellään myös ratkojilta. Olisiko näitten sivujen lukijoitten joukossa joitakin, jotka vasta ristikkoharrastusta aloittelevat. Tässä puhutaan hyvin tärkeistä teitä koskevista asioista. Nyt rohkeasti kirjoittamaan!
57. Matti2.3.2004 klo 20:15
Kravattimies (2.3.2004 klo 01:57), siinä se minusta on tiivistetysti sanottuna.
58. Ritva2.3.2004 klo 20:40
Hei Sanelma, Tapsa, tero ja Egon! Kiva, että täällä on hengenheimolaisia.

Olen seurannut sivuja alusta asti. Enemmistö täällä kirjoittavista ratkojistakin lienee ammattilaisia, kun Pesoset, Nykäset ja Ristikkorengit eivät saa hetken lepoa.

Tää ristikonratkonta on kuitenkin monelle, luultavasti jopa suurimmalle osalle, vain harmiton harrastus. Jos täällä sitten tietämättömyyttään esittää arvostelunsa vain amatööriratkojan kaposen näkökulman huomioiden, on vaara, että sivut tukkiutuvat. Jo on yks sun toinen sormi pystyssä ojentamassa: Etkö sä tomppeli ymmärrä...

Anteeksi. Siis näin on ollut. Nyt tuli Sanelmalle (lähes) kaikilta asiallista opastusta, josta muutkin satunnaisratkojat voivat ammentaa tietoa.

Juuri tästä aiemmasta kipakasta palautteesta johtuen on minullakin ollut kynnys kirjoittaa tänne liian korkea. Ei oo kiva tulla mollatuksi heti ensi esittelyssä. ( Ettehän NYT kehtaa lähetellä TÄHÄN ikävää palautetta?)
59. Jouni2.3.2004 klo 21:01
Mitähän tarkoitat 'harmittomalla harrastuksella' Ritva? Ilmeisesti tarkoitat ristikkoja, jotka voi ratkaista aivosolujaan yhtään rasittamatta. Vertaisin niitä television saippuasarjoihin, joissa rima on asetettu tahallisesti on niin alas, ettei alemmaksi pääse. Sellaiset sarjat ja ristikot ilmeisesti vastaavat johonkin tarpeeseen, mutta ainakaan minä en tiedä mikä se tarve on.

Itse olen aina vaatinut viihteeltä, siis tv-ohjelmilta ja ristikoiltakin, jonkinmoista tasoa. Tyhjänpäiväisyyksiin en halua tuhlata edes vapaa-aikaani. Siksi kannatan pyrkimyksiä ristikoiden kuten myös tv-ohjelmien laadun parantamiseksi.

Muuten olen sitä mieltä, ettei näillä keskustelupalstoilla kannata kovin arastella sanomisiaan, varsinkin kun kirjoittelemme nimimerkeillä. Nimimerkkiähän ei voi loukata, sillä nimimerkki on fiktiivinen henkilö.
60. Egon2.3.2004 klo 21:35
Jouni, Ritva ei varmaankaan tarkoittanut "harmittomalla harrastuksella" sitä, miten asian tulkitsit. Uskon, että Ritvallekin aivosolujen rasittaminen on tärkeä osa tätä harmitonta harrastusta.

Ritva, rohkeasti vaan kommentteja kirjoittamaan. Täällä ei kukaan voi toista purra, nielaista tai lyödä, sanan säilän kestää kyllä.
61. Ritva2.3.2004 klo 22:49
Jouni, harmittomaan harrastukseeni kuuluvat Iltiksen Kovikset ja satunnaisesti Iisakin Visaiset, Pelikaanit ja Uudet Kirput. Niiden tasoa en mene arvioimaan, taidat sen taitaa itse paremmin.

Harmittomalla tarkoitin sitä, ettei menetä yöuniaan ratkeamattomien sanojen takia. Jos lehden tyyli ei miellytä, voin aina kokeilla jotain toista, valinnanvaraa riittää.

Onko ristikoiden parissa puuhastelu tosikoiden hommaa?
62. Timppa2.3.2004 klo 23:01
Ritvan harmiton harrastus näyttäisi olevan melko pitkälle kehittynyttä, kun siihen kuuluu Kovikset, Iisakki ja Pelikaanit. Kirpuista en tiedä.

Jatka samalla linjalla ja ota kantaa täällä palstoilla kaikkeen ristikoihin liittyvään. Suurin osa meistä käsittääkseni on kuitekin ratkojia, mukavana lisänä tietysti laatijat ja ammattilaatijat. Laatijat ovat vaan vähän suulaampia...:)

Hyvien (?) ristikoiden laadinta ja ratkonta kunniaan! Aina se curlingin voittaa... (no niin, kenen varpaille nyt astuin?)

Tosikkomaisuus on kaukana Sanasepoista, vaikka keskusteluista sitä ei aina huomaa...:)
63. Tane3.3.2004 klo 09:29
Harrastuksen idea on, että se on kivaa. Toiset taas haluavat harrastukseltaan enemmän, jopa ammattilaiseksi ja kilpailemaan keskenään. Vrt lenkkeily/kilpaurheilu. Harrastus on parhaimmillaan silloin, kun se antaa jokaiselle jotakin. Ei kilpajuoksijatkaan tule arvostelemaan sunnuntailenkkelijöitä liian vähäisestä vauhdista.

Meillä perheessä nuorin ristikoiden harrastaja on 10 v. Enpä aio pojalle sanoa, että sinun pitäisi täyttää vaativampia ristikoita, koska ne ovat laadukkaampia. Mikä on helppojen ristikoiden tarve? Aloittelijat, satunnaiset junatäyttäjät, lapset..kohderyhmää riittää. Jos ensimmäinen käsiin sattunut ristikko on joku iltasanomien kovis, harrastus loppuu luultavasti siihen.
64. Egon3.3.2004 klo 10:03
Ratkon helppoja ristikoita joskus ihan huvikseni. Ne ovat mukavaa ajankulua silloin, kun ei jaksa pohtia kinkkisiä vihjeitä. Joskus taas jaksaa miettiä yhtä ristikkoa parikin päivää.

Ovatko vaikeat ristikot laadukkaampia kuin helpommat?
Eikö laadukkaan helpon ristikon laatiminen ole lähes saman työn takana kuin laadukkaan vaikeankin?
65. J Takala3.3.2004 klo 10:43
Totuushan on se, että vaikeille ristikoille ei löydy tarpeeksi ratkojia, että pelkästään vaikeiden ristikoiden julkaiseminen olisi kannattavaa kenellekään.
66. mats3.3.2004 klo 12:05
Oi egon egon: on kahdenlaisia vaikeita; sellaisia joissa on helpot sanat ja vaikeat vihjeet ja sellaisia joissa on vaikeat (lue myös: harvoin ristikoissa esiintyvät) sanat ja joko vaikeat tai helpot? vihjeet. Luulen että vaikeilla sanoilla laadittu ristikko on kinkkisempi laatijalle kuin tavanomaisilla sanoilla laadittu. Laafukkaita voivat toki olla molemmanlaiset.
Itselleni mieluisimpia ovat sellaiset joita ei meinaa millään saada ratkaistua mutta sitten ne viimeisetkin sanat jotenkin vaan löytyvät. Suoraan kirjoitettavat pehmistyyliset eivät paljoa kiinnosta vaikka ne useimmiten tuleekin kirjoitettua täyteen.
67. Egon3.3.2004 klo 15:20
mats, olet varmaankin oikeassa siinä, että laatijalle vaikeilla sanoilla varustettu ristikko on työläämpi kuin tavanomaisilla sanoilla varustettu.

Mutta onko vaikeampi ristikko aina laadukkaampi kuin helppo ristikko? Mielestäni näin ei voida sanoa, vaan helpot ristikot on arvosteltava omassa luokassaan ja vaikeat omassaan.

Olen samaa mieltä siitä, että on hienoa kun kauan pähkäiltyään vihdoin löytää sen viimeisen sanan vaikeaan ristikkoon. Joskus en kuitenkaan jaksa pähkäillä, vaan ratkon muutaman helpon "rentoutusristikon".
68. Esko Kalervo3.3.2004 klo 23:52
Kiitos Sanelma, Tapsa, Egon, Ritva. Tähän saakka olen pyrkimykseeni, että oivallusratkojille ei tuotettaisi turhautumisia ja pettymyksiä homman tyssäämisellä uppo-outojen sanojen käyttöön, saanut laatija-establishmentilta tyrmäyksen: edustat yksittäistä mielipidettä, älä puhu muiden puolesta = ole hiljaa.
En ole näköjään yksin. Tämä lämmittää. Narisemisen sijasta ehdotan kahta konkreettista ideaa:
1. Sanoma- ja aikakausilehtien ristikoihin laitetaan turhien pettymysten ehkäisemiseksi varoitus tai vaikka kirjan kuva-symboli, jos ristikko sisältää tavalliselle pulliaiselle käsittämättömiä vinku-Intian sivujokia, tms.
2. Sovitaan "suurelle yleisölle" tarkoitettuihin ristikoihin laatukriteeriksi sanasto, jonka merkitystä sanomalehdn toimittaja ei katsoisi tarpeelliseksi selittää käyttäessään sanaa artikkelissaan.
69. Henry Haapalainen4.3.2004 klo 02:17
Yleisesti kai ajatellaan, että ratkontaharrastusta aloittelevat ratkovat iisejä ristikoita ja siirtyvät vähitellen vaikeampiin. Ainakin minä olen tuohon sääntöön poikkeus. Minulle tuli 80-luvun lopulla äkkinäinen pakkomielle ratkaista Hesarin ristikko, ja kolmessa päivässä sen ratkaisin. Sitä ennen en ollut ratkonut yhtään ristikkoa ainakaan loppuun asti. Onko täällä muita, joille ristikkoihin höyrähtäminen olisi tapahtunut tuolla tavalla? Muistatteko vielä, miten se alkoi?
70. Arska4.3.2004 klo 08:36
Mielestäni "vaikeat" ristikot ovat vähemmän laadukkaita johtuen siitä että ne sisltävät usein sanoja joita ei löydä kuin hakuteoksista. Poikkeuksiakin toki on. Esimerkiinä vaikka eräässä ristikossa oleva vihje:

) | O (

Vastaukseksi tuli TASA. Mietin jonkin aikaa ennenkuin keksin mikä logiikka tuossa oli. (Piitrtäen tehdyssä vihjeessä kaikki merkit olivat samankorkuisia ja -"muotoisia".)
Laatijalle kekseliäisyydestä täydet pisteet!
71. Liisa4.3.2004 klo 13:24
Pakkohan muutama puuttuva sana on etsittävä hakuteoksesta, internetistä tai muualta. Ei kaikkea nippelitietoutta voi tietää; olkoon fiksut laatijat mitä mieltä tahansa.
Eri asia on tietyt laatijat, joiden ristikoita ei ratkaise , jos ei pääse heidän kanssaan samalle ajatustasolle, ts. jos ei pääse sisälle heidän ajatusmaailmaansa. Joillakin laatijoilla kun on semmonen ajatusmaailma, jolla ei ole todellisuuden kanssa juurikaan mitään tekemistä. Eli vihje ei ole yksyhteen faktaa, vaan miten sen ajattelee.
72. "anaconda"4.3.2004 klo 13:57
Kun tässä edellä on nyt paljonkin kerrottu laatijoiden halusta, taidosta ja kyvykkyydestä, niin tähän kohtaan sopii minusta myös, taas kerran, ottaa esille tuo Iltiksen tyyli siirtyä "yhdeksän kirjaimen" ratkaisuun.
En nimittäin usko kenenkään laatijan olevan mielissään siitä, että hänen "hiki päässä"-laadittu tehtävä muuttuu sellaiseksi, että periaatteessa vain yhdeksää kirjainta kysytään.
Tästä olisi kiva kuulla mielipiteitä, nimenomaan laatijoiden kannalta.
Arvostella he eivät kai kovin paljoa uskalla, sillä "sen lauluja laulat, kenen leipää syöt"-tyyli suitsee suut ja tiukentaa päitset, vai?
Intohimoisena ratkojana, Sanaseppojen jäsenenä ja muuten jo vuosikymmeniä (todella!) ristikoita ratkoneena kerron mielipiteenäni Ilta-Sanomien tyyliiin, että siitä tuli uusi laji ristikkotehtäviin.
Olen verrannut sitä tapaukseen, jolloin yleisurheilussa 100 m:n juoksu muutetaankin yht´äkkiä kolmiloikaksi. Katsotaan kuka sitten pärjää.
Joskus nuorena poikana pärjäsin kyllä molemmissakin lajeissa.
Kukahan aloittaisi boikotin noita "ysi-ristikoita" vastaan. Tulen mukaan, jos joukkoon tarvitaan.

Tällä purnauksella ei ole tarkoitus kertoa, ettenkö aika usein ratko siitä huolimatta koko ristikkoa.
Kuriositeettina kerron, että olen aina pitänyt Iltiksen Koviksia liika vaikeina minulle. Kerran sain sitten nuo yhdeksän kirjainta ratkottua ja jätin loput ratkomatta. Silloin tuli palkinto. Kohtalon ivaa!
73. Liisa4.3.2004 klo 14:14
Ratkaisun lähettäminen ja kilpailuihin osallistuminen olkoon ja pidettäköön kahtena eri asiana. Eiköhän ratkaiseminen ole omaa hupia ja ajanvietettä ja tehtävissä onnistuminen ole omaksi iloksi ja motiiviksi jatkaa harrastuksen parissa
74. Matti4.3.2004 klo 14:21
Samaa mieltä.
Ratkaisun lähettäminen ja kilpailuihin osallistuminen kautta ristikon ratkaiseminen olkoon ja pidettäköön kahtena eri asiana. Eiköhän ratkaiseminen ole omaa hupia ja ajanvietettä ja tehtävissä onnistuminen ole omaksi iloksi ja motiiviksi jatkaa harrastuksen parissa. Mukavahan se on kun ei tarvitse koko ristikkoa lähettää (tavalla tai toisella) vaan riittää muutama ratkaisukirjain tai -sana.
75. marja-liisa6.3.2004 klo 12:06
Formulakausi alkaa taas. Arvaan, jotta ristikoista alkaa löytyä tämän alan vihjeitä. Suureksi ilokseni Etelä-Saimaa
julkaisi kattavan sanaston , Formula-aapisen. Otan sen visusti talteen ja lunttaan sieltä tarvitavia nimiä ratkoessani.
76. Sanelma6.3.2004 klo 13:13
Menenkö taas komeasti metsään, kun esitän epäilyn, että nämä ***:n ratkojat, jotka haluavat hakuteos-painotteisia ristikoita, ovat pieni, mutta hiivatin "äänekäs" joukko? He, kuten on ilmi käynyt, roikkuvat jo sen sanojen metsästyksen vuoksi jatkuvasti netissä ja samalla myös näillä sivuilla - ja pikkuivallisia kommentteja sataa heti, jos joku tämän marginaaliryhmän toiveita niistä vinku-Intian sivujokien esiintymisestä on kyseenalaistamassa.

Lisää mutu-juttuja: *:n ja **:n ratkojat kai suurimman osan näistä ristikkolehdistä ostavat. Nämä "eliittiratkojat" taasen ovat jo varmaan voittaneet lehtien vuosikerrat eivätkä siis edes kartuta kustantajien kassaa? Kun jokainen ristikko on myös saatava ratkottua, tuhraavat vielä lisäksi ties kuinka kauan yhden lehden parissa. Jos lehtien tarjonnasta voi mitään päätellä, on juuri näille helpommille ristikoille enemmän kysyntää. Niiden tuotolla ehkä jopa katetaan osin näiden huippuvaikeiden, pienelle ryhmälle tarkoitettujen hakuteosteelmien tuottaminen?

Ostan keskimäärin 5-6 ristikkoa kuukaudessa. Ne ristikot, jotka eivät "sillä istumalla" ratkea, löytävät tiensä paperinkeräykseen. Tutkailin vähän noita Nykysuomen sanakirjan ym hintoja. Jos ristikoiden ratkominen tulevaisuudessa edellyttää sen hintaluokan investointia, taidan vaihtaa harrastusta. Kyllä, kyllä, ihan hyviä perusteoksia jokaiseen kotiin, mutta havainnoikaapa hiukan, kuinka monen ei-himoratkojan kotikirjastoon tällaiset teokset (monin eri versioin) kuuluvat? Suomen kielen kanssa työkseen puurtavat ovat toki eri asia.

Luulisi niin laatijoiden kuin lehtien tuottajienkin edun mukaista olevan kuulla myös tämän suuren enemmistön mielipiteitä? Älkää siis te huippuratkojat viitsikö olla niin ylimielisiä, ei tämä kaikille ole verissäpäin harrastettava pätemisen laji.

En tiedä, mihin kategoriaan Iltiksen Kovis vaikeusasteikossa lasketaan, mutta sen tasoisia on kyllä jopa minulta muutama ratkennut ilman kirjaston apua, joten kyllä niistä (minun mielestäni) saa hyvää pähkäiltävää helpommallakin sanastolla, hoksottimia vaan tarvitaan. Kieltämättä Koviksissakin kyllä useimmiten on joku ammu-vainaan aikainen musiikkimaailman stara tai elokuvamaailman vähemmän tunnettuja vaikuttajia unohtamatta sitä oliko se nyt Anjalan liiton kuka-mahtoikaan-olla.
77. J Takala6.3.2004 klo 13:33
Huippuvaikeiden ristikon ystäviä on häviävän pieni joukko, jos huippuvaikeilla tarkoitetaan vaikkapa Punaisen Pelikaanin paria viimeistä tehtävää. Montakohan oikeaa vastausta noihin yleensä tulee? Tuskin kovin monta kymmentä.
78. Henry Haapalainen6.3.2004 klo 13:58
Nyt puhutaan asiaa!
79. Eki6.3.2004 klo 13:59
J, Sanelma viittasi hakuteospainotteisiin ristikoihin, mutta Punaisen Pelikaanin viimeiset ristikot eivät perusajatukseltaan ole sellaisia. Jos siellä on joku tietokirjasana - miten sen kukakin määrittelee - mukana, se on muun ristikon ehdoilla eikä sellaisia ole paljon tai ainakaan pahoissa paikoissa.

Näissä keskusteluissa on helppo huonoilla rinnastuksissa tehdä paljon hallaa hyvillekin ristikoille. Vinku-Intiat, 30-luvun nobelistit, ammu-vainaan aikaiset... ratkojilla on näemmä oikeus käyttää ihan mitä sanoja tahansa. Mitähän tekemistä niillä vaan oikeasti on Kovisten ja Pelikaanien kanssa? Yhtään oikeaa esimerkkiä en ole nähnyt.

Tämän viikonlopun Koviksen yhdestä sanasta jo aikanaan kerroinkin, että sitä en olisi sinne halunnut, mutta se loksahti niin hyvin paikalleen hienoon kohtaan, että sen päätin jättää. Ei sitä väärin siihen voine panna ja sana saattaa olla monille tuttukin. Muuten ristikko on mielestäni erittäin hyväsanainen, kirjaimistoltaan rikas. Tuota viimeistä puolta ei muisteta usein täällä huomioida. Muutenkin Kovis on paria edellistä visaisempi, paino vain ja ainoastaan ovelilla vihjeillä. Hankalasti vihjeitettäviä (etu)nimiä on tosi vähän.

Asteikko on nyt neljänneksen tarkkuudella, jotta ratkojille annetaan parempi etukäteiskuva siitä, mitä tuleman pitää. Tämä on kolme miinus kolmen asteikolla.
80. Pena6.3.2004 klo 14:03
Ehkäpä olen ***:n ratkoja, mutta en minä välttämättä HALUA hakuteos-painotteisia ristikoita. Mutta kun hakuteoksia joskus tarvitsen, on se ihan kivaa selailla kirjoja. Sieltä tarttuu usein muitakin uusia sanoja silmään. Vielä kun osaisi siirtää ne silmistä muistiin!

En roiku jatkuvasti netissä, se voisi aiheuttaa riippuvuutta.
En myöskään halua jakaa pikkuivallisia enkä edes pikkuviallisia kommentteja kenellekään.

Se Anjalan liiton heebo oli TROIL. Eikä se ollut Koviksessa vaan taisi olla SM-kisojen joku alkuerien ristikko.

d:)
81. tero6.3.2004 klo 14:04
Almanakka ei maksa likikään niin paljoa kuin sanakirja, mutta snekin hakemisessa on suuri kynys kun pitäisi nousta sohvalta ja etsiä mihinkä laatikkoon se on alimmaiseksi tullut tungettua. Ja sitten kun on näitä vihjeitä tyyliin: "helmikuun poika, tammikuun tyttö" (SK 5.3.2004) niin voi vain toivoa että keksii ne muut sanat ensin.
Eihän se ristikkoa huonoksi tee että sne voi ratkoa lähdeteoksia käyttäen. Päin vastoin, jotkut varmasti nauttivat siitä kun saavat tonkia kirjoja ja nettiä (se on vielä ällöttävämpää minusta) ratkoessaan. Toivon vaan ettei meitä pelkän kynän ja pään käyttäjiäkään unohdeta.
82. Kaitsu6.3.2004 klo 14:17
Kaiketi olen väärä henkilö arvioinmaan tuota tietokirjojen tarveasiaa eri ristikkojen välillä, mutta oma mieltymykseni on sellaiset ristikot, joissa niitä ei tarvita.
Tuon mieltymyksen seurauksena olen ajautunut ostelemaan pääasiassa Pelikaaneja. Niiden kanssa puuhaillessani en ole montaakaa kertaa pettynyt. Toisin on monien yleislehtien ristikoiden kohdalla.
Joulun aikoihin osti erään kirppu-lehden, eikä siinäkään ollut moitittavaa. Luultavasti ristikkolehtien yleinen taso on kohentunut viime vuosina ja minun taipumukseni ostaa Pelikaaneja johtuu tuosta pelikaanista. Jotenkin se erottuu massasta ja käsi hakeutuu sitä kohti lehtihyllyssä samoin kuin sitä tuttua kahvimerkkiäkin.
Varmaankin toisilla on aivan vastakkaisia kokemuksia, juodaanhan niitä muita kahvimerkkejäkin. Tässäkin tapauksessa on mainonnalla ja visuaalisuudella suuri merkitys vaikkei niillä olisi mitään tekemistä varsinaisten ristikkojen laadun kanssa.
83. J Takala6.3.2004 klo 14:29
Vaikea kuvitella, että joku oikeasti haluaisi ratkoa ristikkoa hakuteosten avulla. Ettei vain olisi pientä provosointia koko juttu? Siis on eri asia, jos pari sanaa joutuu tarkistaa jostain kirjasta. Se on ihan normaalia. Mutta että joku tosissaan haluaa ratkoa hakuteosten keskellä ristikkoa, niin huh huh.
84. jepsjuu6.3.2004 klo 14:40
Terolle vaan tuosta "helmikuun poika.." vihjeestä, kun siitä oli aiemminkin mainintaa, että mikähän se tuossa niin "risoo" ratkojan mieltä. Ajattelisin näin ratkojana, että jos laadinnassa tulee allakan nimi, niin sehän on aivan virallinen, ristikkoon käypä sana (joskaan ei nyt paras mahdollinen), niin milläs se nimen laatija voisi vihjeyttää, jos nimelle ei ole ketään kuuluisuutta leimaantunut. Tila on pieni ja jos nimelle tehdään jokin kirjaimien vaihtokeikaus, niin ei sekään kaikille passaa.
Ja ainahan parempi on ratkojan kannalta, että on edes kuukausi rajoitteena kuin pelkkä "poika", joka voi olla mitä vaan, eikä välttämättä nimi ollenkaan.
85. Sanelma6.3.2004 klo 14:45
Eki, kuten mainitsin, ristikot löytävät suht' nopeasti tiensä paperinkeräykseen. Uusia, niitä, joissa vielä on palautusaikaa jäljellä, ei kai taas täällä voi repostella?

Jos eteen tulee mielestäni tällainen moitittava sana ja kyseessä on Sinun laatimasi tai muuten Sanaris-tuotantoa, mitenkä sen tiedon haluat saada? En aio edelleenkään säästää puoliratkottuja lehtiä nurkissa, vaan se harmistus niistä Ukrainassa olevasta ? tai Oscar-palkinnon vuonna xxxx parhaasta ohjauksesta saaneesta on saatava ilmaistua nyt ja heti ja helposti.

Kun en kilpailuvastauksia viitsi lähetellä, en niitä palautesivujakaan. Netin kautta varmaan joku toinenkin saattaisi mieltänsä purkaa. Eikä yksin Sinulle sitä palautetta, vaan kaikille teille laatijoille, joita täällä kertomasi mukaan on paljonkin näillä sivuilla kantaa ottamassa. Voihan olla, että tulisi kiitostakin? Vai epäilettekö?

Mitä kautta yleensä saatte palautetta? Jos lähettäisin lehden kilpailuun ja palauteosassa pahasti moittisin, siirtyisikö koko lehti mappi ö:hön ja saisin sanoa hyvästit mahdolliselle kilpailuvoitolle? Kannattaako sellaista riskiä ottaa, jos haluaa osallistua voitonjakoon? :D

Eli: Kerron kyllä ajankohtaiset harmi-sanat, jos on helppo kanava.
86. Eki6.3.2004 klo 14:55
Sanelma, nopea kommentointi on erittäin suotavaa, sillä edelleenkään esimerkkisi eivät kovin hyvin osu kohdalleen ristikoihimme. JOKAINEN laatija sortuu JOSKUS liian vaikeaan vanhaan tai tuoreeseen sanaan, mutta MELKEIN AINA kyseessä ei ole kohta, joka ei ratkeaisi, siis kirjastokäynti on turha.

Vaikkapa tuohon sivun yläreumassa olevaan toimitus@sanaristikot.net -osoitteeseen voi panna kommenttinsa.

Melkein kaikilla Sanaris-laatijoilla toimii osoite etunimi.sukunimi@sanaris.fi , mutta mielellämme kuulemme asian myös täällä pääkallonpaikalla ja välitämme asianosaisille.
87. Jukkis6.3.2004 klo 17:32
Mielenkiintoista tämä, miten eri tavoin ristikkoihin voi suhtautua. Sanelma heittää ristikon roskiin, jos se ei ratkea "sillä istumalla".

Eipä olisi minulta uusimmassa Punaisessa Pelikaanissa oleva Antti Viitamäen ristikko tullut tuolla periaatteela ratkotuksi. Ekalla istumalla taisin saada siihen pari epävarmaa sanaa laitettua. Sitten niitä istumia ja makaamia tuli parin viikon aikana lisää, ja lopulta jotenkin aivan käsittämättömästi se olikin täysi. Eikä kertaakaan tarvinnut mistään lähdeteoksesta katsoa yhtään mitään, sen kun vaan tuijotti ristikkoa tyhmänä ja pyöritteli sanoja päässään.

Jälkikäteen sitten paria sanaa varmistelin netistä, ja yhtä sanaa ihmetellessä tuli opittua aika paljon uutta mm. toisen maailmansodan tapahtumista.
88. tero6.3.2004 klo 18:26
Sanelman tapaan minkään en jää tuijottamaan ristikkoa turhan pitkään jos ei ota auetakseen. Joskus saan tehtyä punaisen loppupäänkin tehtäviä, jokus taas helpommiksikin rankattuja jää täyttämättä. Likö sitten lehden tekijöiden arviointi vaikeudesta eri kuin omani tai mikä sitten lienee.

Sanaseppolehdet jäävät kaikki täytämättä koska niissä on niin vähän sellaista mitä osaisin. Niitä lahjoitin kerralla muutaman vuosikerran eteenpäin, tyhjiä lehtiä. Niiden parasta antia ovatkin ristikoista kirjoitetut artikkelit, joita voisin lukea enemmänkin. Joskus voisi olla vaikka joku ristikko ruodittuna alusta loppuun saakka...kaikki hienot ja suuret aukot ja sanapituudet analysoituna ja sanaston ja vihjeytyksen arvostelu...mitäs sanotte...joka lehdessä yksi ristikko kokonaan atomeiksi pilkottuna? Ehkä niitä sitten oppisi arvostamaan.
89. Timppa6.3.2004 klo 18:41
Tero, hyvä idea tuo atomeiksi hajottaminen. Toivottavasti toimitus ottaa onkeensa. Ilmeisesti kyseinen tapaus siirtyy seuraavaan numeroon, mutta mikäpä kiire meillä on...
90. Sanasepon toimituskunta6.3.2004 klo 19:48
Vapaaehtoisia atomeiksi hajoitettavia ristikoita/laatijoita?
91. Pulmailija6.3.2004 klo 19:50
Olen kyllä Sanelman kanssa yhtämieltä siitä, että olisi mukava keskustella epämääräisistä vihjeistä silloin kun ne tulevat vastaan, eikä joskus kuukauden päästä. Siitä pisteet HH:lle, että kirpuista saa keskustella heti eikä 15. päivä (täytyisi varmaan ostaa uusin kirppu, että näkisi mistä on kyse).

Täällä on ollut lähiaikoina mielenkiintoista keskustelua ristikoiden sanastoista ja vihjeistä. Itse ratkon sen verran vähän ja yleensä silloin kun lähdeteoksia ei ole käytettävissä, että pidän enemmän ristikoista, joista niitä ei tarvita. Toisaalta lähdeteokset voivat tarjota apua vaikeissa paikoissa eteenpäin pääsemiseksi, ettei minulla mitään niitä vastaakaan ole, kunhan sanat voisi tarkistaa helposti.

Esimerkiksi Punaisessa Pelikaanissa 2/2004 s.27 oli vihje 'pyhä epämodernisti', joka kyllä ratkesi risteävien sanojen avulla, mutta silti en tiedä mistä on kysymys. Vaatisi kai Pesosen tai Nykäsen, mutta Googlesta ei ole yleensä apuja tuollaisen sanoja kanssa. Eniten itseäni ärsyttävät juuri tuollaiset vastaussanat mitä on hankala tarkastaa. En kyllä lähetä vastauksia, joten jos joku sana/nurkka jää ratkaisematta, ei se pahemmmin häiritse. Enkä muutenkaan jaksa 'suuttua' huonoista sanoista.

Jos Jukkis viittaa vihjeeseen, mihin luulen niin en kyllä oikein pidä ko. vihjetyypistä, että 'sanaleikki' viittaa melko tuntemattomaan sanaan. Myönnän samalla, että se niitä muutamia sanoja joita olen vasta saanut ko. ristikkoon.

Vielä lopuksi haluaisin sanoja, eiköhän jokainen ratkoja löydä tarjonnasta itselleen sopivia ristikoita, toivottavasti. Jos laatija yrittää miellyttää kaikkia niin lopputulos on tuskin kenellekään mieleen.
92. auliksen ystävä6.3.2004 klo 20:00
Auliksesta ei kukaan tunnu kirjoittavan (liekö ystävät kaikonneet ja vain minä jäljellä).

Voi olla, etten kohta minäkään tunnustaudu hänen frendikseen, sillä Aulikselta taitaa olla ns. mopo karannut. Hänen ristikoihinsa on ilmestynyt viime aikoina aivan kummallisia fakkeja, joiden vihjeet ovat niinkin eksoottisia kuin "Botswanassa" tai "Senegalissa" , ja joiden ratkaisuja ei löydä kuin paikallisten maanmittausvirastojen arkistoista. Onneksi se "järisi 1911" on jo kaikille Auliksensa tunteville tuttu vuosien takaa. Siltikään en pidä sitä onnistuneena vihjeenä.

Vähän otti päähän tuo Ruotsin kunkkukin tämän viikkoisesssa, koska moisesta heebosta en ollut koskaan kuullut sanaakaan. Pienellä vaivalla olisi tarvittavan sanan saanut käännettyä shakkimestariksi, joka sentään on lajina sukua ristikoille.

Niin, ja olihan se edellisen kuukausiliitteen oikea yläkulma aivan mahdoton, kuten joku täällä aikoinaan totesi (keskeisenä vihjeenä muistaakseni "Erin veli" tai jotakin sinne päin).

Täytyy tunnustaa, että meikäläisen tasoiselle tai tasottomalle sunnuntairatkojalle Auliksen temput alkavat olla liikaa, vaikkei tyhjiä kohtia vielä jääkään. Tasottomuudestani antaa tuntumaa se, että päivän Iltikseen olen saanut vain oikean yläkulman. Se "e +vapaata aikaa" oli jo kykyjeni ylärajoilla, koska en meinannut ratkaisuakaan ymmärtää ilman pientä pohdintaa. Muu osa onkin sitten täysin mahdotonta kapasiteetilleni.
93. Henry Haapalainen6.3.2004 klo 20:11
Pitäisiköhän hyväksyä sellainen ajatus, että Aulis Lehto on äärimmäisyyksien mies, niin hyvässä kuin pahassa?

Pulmailija
Nyt ei Kirppua (Uudet Kirppu Ristikot) vähään aikaan ole myynnissä. Seuraava ilmestyy 15. kesäkuuta. Helppoa Kirppua löytyy koko ajan.
94. Anneli6.3.2004 klo 20:14
On täällä muitakin äärimmäisyyksien miehiä, ehkä naisiakin. Kaikille A-oikeudet? Anneli tarjoaa.
95. auliksen ystävä6.3.2004 klo 20:20
Tuosta tulikin mieleen, että onkohan kukaan sisällyttänyt sanaa "äärimmäisyys" ristikkoon? Vihjeenä voisi olla: "Auliksen tyyli" tms.

Sopisiko laatijoiden jäsentenvälisiin?
96. Jukkis6.3.2004 klo 20:21
Auliksen ystävä, Hesarin ristikoista on keskusteltu (jostain syystä useimmiten minun aloitteestani ja jostain syystä useimmiten syvän ihmetyksen tilassa) mm. aiheissa 162, 482, 494, 525, 638, 642, 659 ja 676.
97. Pena6.3.2004 klo 20:22
Kiitos Anneli! :-)

Kyllä näin laavantaki-iltana maistuu!
98. auliksen ystävä6.3.2004 klo 20:24
Kiitos vinkistä!

En ole taas vähään aikaan ollut sivustolla, koska sain uuden nettiyhteyden vasta pari päivää sitten, joten seuraaminen on tältä osin jäänyt väliin.

Yritänpä tsekata tilanteen.
99. iso S6.3.2004 klo 20:28
Jepsjuu on mielestäni totuuden äärellä. Helmipoika ei voine olla sen huonompi vihje kuin pelkkä poika tai mies. Siinä on sen verran ojennettu auttavaa kättä ratkojaa kohti, että melkoisella varmuudella voi päätellä kyseessä olevan etunimen. Jos lisäapua kaipaa, niin sitten voi kaivaa esille sen allakan.

Valitettavasti lienee melko mahdotonta yllättää ratkojaa siten, että 'heinämies' ei olisikaan ATSO, vaan joku heinätöihin osallistuva hemmo.

Auliksen ystävälle: olen useassa säikeessä ottanut kantaa Auliksen puolesta ja ollut sitä mieltä, että kyllä maailmaan yksi Auliskin mahtuu. Samalla olen tunnustanut, että mainitsemasi karkaileva mopo on tosiasia, mikä täytyy vain masokistisesti sietää. Kolmen viime perjantain päästöt on nyt kokematta, joten niihin en voi ottaa kantaa. Onneksi hesari luopui teemalauseiden pallukoinnista!
100. Anneli6.3.2004 klo 20:33
Iisakissakin heitettiin pyyhe kehään ja nimettiin kuukauden vaikea kuukauden Aulikseksi. Neronleimaus vailla vertaa. Pojat, uusi kierros!
101. Matti6.3.2004 klo 20:33
Minusta Auliksen ristikot ovat ruvenneet kärsimään eroosiosta. Laadusta lipeäminen johtaa juuri moniin syrjäisiin paikannimiin ja "Aada joskus" -tyyppisiin vihjeisiin, joiden ainoa tehtävä on ohjata laatija umpikujasta ulos (ja johtaa ratkoja sinne). Täyttelin aikani Hesarin sunnuntairistikoita, ja loppuaikoina useimmiten sainkin ne täyteen. Sitten kuitenkin lopulta kypsyin Heetuiluun (Frederik joskus), ja lopetin. Kuukausiliitteen Lehtoja vielä ratkon, vähän siinä mielessä, että katson missä sillä rintamalla nyt mennään.

IS:n tämänpäiväinen kovis on vielä kesken, mutta pääkuvan johtosanat jo ratkesivat. Oikein ääneen piti nauraa.
102. Pena6.3.2004 klo 20:48
Kiitoshhh vaan taassshhh, Anneli! Otetaan poishhh. Kovishkin jo täynnä....yhteistyöllä toshin. Ei ollenkaaan shyvältä! ;-)
103. Eki6.3.2004 klo 20:58
Matti, Koviksen aihe kehittyi laadinnan ja sanojen myötä. Minuakin alkoi tehdessä naurattaa, sillä asiat saivat muitakin kuin pinnallisia merkityksiä.
104. auliksen ystävä6.3.2004 klo 21:48
Tällä yhteisöllä tuntuu olevan maagista voimaa. Nimittäin tuo kykyjeni tavoittamattomissa olevaksi luulemani koviskin alkaa saada täytettä sisäänsä. Hitaasti tosin.

Auliksesta puheen ollen: juu, kyllä kai ne "naisnimet" ja "aada ennen" -tyyppiset vihjeet pitää hyväksyä, koska en ole oikein keksinyt järkevää keinoa osoittaa hyväksymättömyyttänikään. Ratkojan rotesti?!? Mitenkähän senkin kanavoisi?
105. Anneli6.3.2004 klo 22:15
Huudetaan kaikki yhteen ääneen Öööööööööööööööööö. Yhteis-ö:llä on maagista voimaa. En öl till varge kille! Titta, en tjej!
106. jepsjuu7.3.2004 klo 20:44
Juolahtipa tuossa mieleen ehdottaa, kun Sanasepon toimituskunta kyseli räjäytyskuviin ristikoita, että miksikäs siihen ei voisi pistää peliin tälläkin palstalla eräällälailla personoituneet "keulahahmot".

Seuraavaan Sanaseppoonhan ennen pääsiäistä (luultavasti) ehtisi kahdelta laatijalta "oivallinen" ristikko tavallisten ratkojien makuun vieretysten kahta puolta aukeamaa. Toisen laatii Eki ja toisen Henry Haapalainen. Tehtävien tason ja tyylin voi kumpikin toteuttaa haluamallaan tavalla.

Tehtävät eivät ole kumpaiseltakaan palkintotehtäviä.

Ei turhan vakavalla otteella (asiallisella, ehkä hivenen huumorillakin höystettyinä), kumpainenikin laatija lähettää räjäytyskuvatekstin toisen tehtävästä (Eki H.H:n ja H.H Ekin) kahden viikon päästä tälle foorumille suunnilleen yhtäaikaa (sovittuna aikana), ettei tule toisilta vaikutteita. Sillä välin me muut saamme ratkoa nuo tehtävät ja ruotia sitten räjäytyskuvatekstien ilmestymisen jälkeen nuo laadinnat oman mielemme mukaan.

Hmnn.. tuo nyt oli vain ehdotus.
107. Liisa8.3.2004 klo 10:48
Niin hyviä mielipiteitä löytyi hakuteosten käytön puolesta ja välttämättömyydestä.
Palaan vielä siihen, että aina ei hakuteokset, kaverit, yms. auta. Jos ei yksinkertaisesti ole samalla aaltopituudella laatijan aivoitusten kanssa, niin ristikko ei ratkea ei niin millään.
Varsinkin Pihlajamäen kanssa on näin. Kuten S.L. on kirjoittanut: -ks. Suomen Kuvalehti 10-, olen just tuota mieltä, että pitää assosioida laatijan kanssa.
108. Hui hai8.3.2004 klo 11:38
Onhan se totta, että vaikeiden ***:n ristikoiden ystäviä on hyvin pieni vähemmistö.

Ja sekin on totta, että vaikeiden ystävät vaativat äänekkäästi uusia vaikeita ristikoita.

Ja sekin on totta, että suurin osa ratkojista haluaa ratkoa helppoja ristikoita. Sanoisin, että yli 90% noin mutulla?

Mutta minäkin vaadin vaikeita (joista osa jää ratkaisematta, koska ne ovat niin pirun vaikeita!).

Miksi? Koska hyviä vaikeita on tarjonnasta tosi pieni osa. Helppoja, myös hyviä helppoja, on paljon helpompaa löytää kuin hyviä vaikeita ristikoita.

Antaa kaikkien kukkien kukkia. Sitäpaitsi lähes kaikki vaikeiden ristikoiden ystävät ovat aloittaneet helpoista. (Muistaakseeni HH sanoi oman ratkontansa alkaneen hesarin vaikeasta, mutta se on poikkeus)
109. Henry Haapalainen8.3.2004 klo 12:26
Aika harvoin näkee keskustelussa jakoa hyviin ja huonoihin vaikeisiin ristikoihin. Enemmänkin ovat olleet vastakkain vaikeat ja huonot. Jotkut näyttävät hyväksyvän vaikeisiin mitä floppeja hyvänsä, jopa itse keksittyjä yhdyssanoja.
110. Eki8.3.2004 klo 13:02
Minusta täällä ainakin viime aikoina olette keskustelleet yhden IS:n Koviksen parista hankalasta sanasta. Ristikon laatijakin on saatu sillä melkein masennettua, koska hän oli mielestään tehnyt hyvän ristikon. Kritiikin perusteella vaikeiltakin ristikoilta vaaditaan aina helppo sanasto.

Ymmärrän vaikeiden pyytäjiä, koska jos he eivät pitäisi yhtään ääntä, heille olisi HÄVIÄVÄN pieni tarjonta. Kritiikkiäkin toivon, mutta ei jäädä yhden ristikon pariin sanaan, muita esimerkkejä ei ole tippunut.

Toivon silti, että helppojenkin ystävät olisivat äänessä kertoen täsmennetyistä toiveistaan helppojen suhteen. Silti ei ole reilua, että he haluaisivat vaikeat pois vain siksi, että harrastajapiiti on pienempi. Helppoja on sentään tarjola aika paljon, hyviä helppojakin.

Julistan vaikenemiseni päättyneeksi, pääosa kirjasta on kustantajan kynsissä.
111. J Takala8.3.2004 klo 13:06
Mikäs kirja se on ja koska ilmestyy?
112. Egon8.3.2004 klo 13:14
Eki, minkä vaikenemisen? ;-{)
113. Eki8.3.2004 klo 13:15
Noh, kerrotaan nyt sitten.

Elokuussa Otavalta:

MMM - Sanaristikot

("kaikki ristikoista"?)
114. tero8.3.2004 klo 14:13
Missään tapauksessa en halua vaikeita ristikoita pois vain siksi etten itse osaa niitä ratkoa. Samoin en halua että hakuteoksia vaativat ristikot julistettaisiin pannan, tai itse keksityt sanat pannaan tai ulkomaan sanat pannaan. Ei ei ei. Kaikkia mahtuu ja kaikille on varmasti kuluttajansa. Kysehän on vain siitä että löytää haluamansa sillä tarjontaa on paljon.
115. J Takala8.3.2004 klo 14:33
Tämäkin ketju on jo niin pitkä, ettei ole modeemikäyttäjillä tänne asiaa. Jos juttu vielä jatkuu, niin suosittelen uuden ketjun avaamista, niin kaikilla keskustelijoilla on tasapuoliset mahdollisuudet kommentoida.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *