7475. SK 22

arvid1.6.2013 klo 16:14
Mirja Pihlajamäen ristikko oli kolmetähtiseksi helpohko. Sain valmiiksi jo samana iltana, jollaista harvoin tapahtuu kolmetähtisissä. Tätä oli kyllä oikein mukava ratkoa. Pääkuvaa lainaten piti "älyn leikata" niin sitten alkoi täyttyä.
2. tapio1.6.2013 klo 19:10
No minulla kyllä ei noi kaikki harmaat auenneet vielä. Mutta Mirja Pihlajamäen ristikoksi tämä oli kuitenkin tähän asti kohtaamistani vaikein ja minulle kolmonen (tähän asti yksikään Mirjan ristikoista ei ole ollut kolmosen arvoinen).
3. tapio2.6.2013 klo 11:02
Pääkuvan alapuolella ratkaisua hidasti merkittävästi se, että ymmärsin vihjeiden 'PUUSSA' ja 'KOKOUKSESSA' suunnat toisin kuin Mirja oli tarkoittanut. Mielestäni noi olisi pitänyt olla päinvastoin.

Joidenkin harmaiden pääkuvaan liittyvien sanojen assosiaatiot outoja. Vasen keskellä mielestäni pääkuvan aiheen kannalta aika irrallinen itsenäinen sanapari. Joidenkin muidenkin harmaiden alueiden liittyminen pääkuvaan ei ole niin selvää kuin Mirjan ristikoissa olen tottunut.
4. tapio2.6.2013 klo 14:53
Vasemman puolen keskialueelle jäi tyhjää/epävarmoja kohtia, mutta niihin täytyy palata vasta myöhemmin.
5. Cuculus4.6.2013 klo 22:53
Komppaan Tapiota. Keskustavasemmalla yksi sana ei ainakaan minun suomenkielelläni hahmotu, lienee Pihlajamäen asettama miina. Onneksi se ei kuitenkaan vaikuta lopputulokseen, jäipä vaan vähän kaivelemaan. Kyllä tässä pari päivää sai helteen keskellä hikoilla!
6. Emma5.6.2013 klo 06:50
Kannattaa tutustua Pentti Oskalan piilosanaan! Todella hyvä joka tavalla, sekä vihjeiltään että sanastoltaan - lisänä vielä erikoinen "lävistyssana".
7. MP5.6.2013 klo 10:30
Vaatinee laatijalta aikamoista nokkeluutta saada 23-kirjaiminen sana lävistämään vinosti koko ristikon!
8. tapio9.6.2013 klo 11:00
No kun (mielestäni) keksin, mikä pääassosiaatio liittyy pääkuvaan, harmaat alueet täyttyivät. Pääassosiaatio kaiketi kuvaan liittyvä adjektiivi. Aiemmin esittämäni kritiikki silti voimassa koskien vasemman reunan keskellä oleviin risteäviin harmaapohjaisiin pääkuvaan liittyviin sanoihin.

Yläoikealla naiseen liittyvät sanat jäivät epävarmoiksi.
9. EJlo9.6.2013 klo 19:49
tapio
Halusin tarkistaa mitä olin viittaamisi "naisiin" yläoikealla laittanut. En kuitenkaa löydä tarkoittamaasi vinkin kohtaa. Määrittäisitkö tarkemmin !
10. tapio10.6.2013 klo 18:59
Sori, ei yläoikealla vaan ylävasemmalla. Siinä kukkaa piirtävän käden alapuolella nainen ja naisen taustalla jotain maisemaa. Ymmärtääkseni kuva liittyy kahteen vaakasanaan. En keksinyt kovin järkeviä sanoja. Mielestäni pystysanat minulla oikein, joskin 'SUOJAAVAT' sopii (ainakin) kaksi eri sanaa.
11. Jukkis11.6.2013 klo 12:19
Ihan häkellyin kun sain viimein tämän täyteen. Minusta ei mitään vikaa harmaissa, eikä epäselvää vasemmassa reunassa. Paitsi että on kyllä harvinaisen kiistaton duaali tuon SUOJAAVAT-vihjeen ratkaisu.
12. Olavi Kivalo11.6.2013 klo 13:29
Kuten säikeen avaaja totesi, sen jälkeen kun oivaltaa harmaita yhdistävän piirteen, ei pitäisi olla ongelmia. Kaikki harmaiden sanat ovat luontevia. "Suojaavat"-vihjeestä tulee yksi luonteva sana ja sen kanssa risteävä, kaksoisvihjeestä tuleva ylempi sana on Nykäsen hyväksymä.

Ainoa kohta, jossa mielestäni laatija on kukaties hieman herpaantunut, on vihje "Myrkytön". Sillä laatija mahdollisesti viittaa joukkoon, jossa haettu jäsen edustaa poikkeavuutta sillä, että se myrkytön. Tämä haettu ei kuitenkaan kuulu tuohon joukkoon. Vihje ei tietenkään ole virheellinen, koska se mitä haetaan on tosiaan myrkytön. Se on yhtä hyvä kuin vihje "Sorkaton", jolla etsitään sanaa LEIJONA.
13. tapio11.6.2013 klo 18:03
Alaoikean harmaat ruudut tuntuisivat muodostavan sanaparin. Jos myös vähän ylemmät harmaat muodostavat sanaparin, ylempi sanapari tuntuu irralliselta. Erillisinä sanoina liittyisivät paremmin harmaiden ruutujen teemaan.

Jos kaksoisvihjeessä ylempi sana harvinainen, Nykäsestä etsittävä, minulle hanakala, kun en Nykästä omista.
14. tapio12.6.2013 klo 07:44
No voi tuon ylemmän sanaparin eteen laittaa useimpiin muihin harmaisiin sanoihin liittyvän adjektiivin. Oikean alareunan sanat kaiketi kuvan tekstiin liittyvät ratkaisusanat ja suurin osa kuvaan liittyvän adjektiivin assosiaatiota (pari muuta tuntuisi liittyvän kuvan kaverin ratkaisemaan ristikkoon pikemminkin kuin tiettyyn adjektiiviin).
15. tapio15.6.2013 klo 17:06
Kun vastausaika mennyt ohitse, saisko vähän lisää tuon SUOJAAVAT-vihjeen ja sen alapuolella olevien sanojen ratkaisemiseksi.

Esim. TAKIT ja TUPET ovat suojaavia, tavallaan myös TULET (sodassa suojatulet).

Alempaan naiseen liittyvään vihjeeseen ei oikein sovi muu kuin SELIN,
mutta tällöin ylempään ei tule mitään tolkkua.
16. Maikki15.6.2013 klo 17:50
TUPET suojaavat

Nainen on alemmassa SELIN ja ylempi on PETATA, laittaa peti / vuode päiväkuntoon. (se Nykäsestä löytyvä sana)
17. Hannu15.6.2013 klo 18:59
Kysynpä nyt Maikilta tai keltä tahansa kun tämä Nykänen tuli taas esille. En itse ole aktiivisesti selvitellyt, että onko se joku ristikkosanaopas, suomenkielenopas vai mikä? Usein täällä siihen viitataan mutta sen suhteen olen täysin tietämätön.
18. -15.6.2013 klo 19:04
Nykänen = Nykysuomen sanakirja.
19. Hannu15.6.2013 klo 19:15
No justiin..:-) Kiitoksia - sivistämisestä..:-)
20. tapio15.6.2013 klo 20:29
Maikki 15.6.2013 klo 17:50

Olin laittanut Maikin esittämät sanat, mutten aiemmin hahmottanut kuvasta, että nainen petaa sänkyä. Kun äsken katsoin kuvaa, petaamisen voi joten kuten hahmottaa. Aiemmin sain vaikutelman, että nainen on raskaana tai lapsi sylissä. Sana PETATA sinänsä minulle ihan tuttu, enkä ajatellut, että siihen edes Nykästä kukaan tarvitsisi.
21. tapio15.6.2013 klo 21:38
Lopetan osaltani tämän keskustelun. Mirjalta hyvä yritys luoda vaikeahko ristikko ilman jekkuja. Vaikka minulla jonkin verran vaikeuksia, ehkä tämäkin sittenkin olisi kolmen tähden sijasta ansainnut vain kaksi tähteä (kuten kaikki muut Mirjan tähän asti ratkaisemani ristikot).
22. Jukkis16.6.2013 klo 16:41
SUOJAAVAT -> TYPET yhtä hyvin kuin TUPET.
23. Olavi Kivalo16.6.2013 klo 16:59
Inerttinä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *