KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 27. - 28.4.2013

7432. IS-KOVIS 27. - 28.4.2013

Ahti27.4.2013 klo 18:47
Teemu armahti Tonin viikon takaisen jälkeen. Pallotus oli osunut ainakin omalta osaltani kohdilleen. Muutama mukava uutuus, eikä sanastossa moittimista tälläkään kertaa.
2. iso S27.4.2013 klo 19:26
Minulla tökki sen verran että pitäisin palloja ainakin varsin täyteen puhallettuina. Ei ainakaan alakanttiin palloteltu. Taaksepäin katsoen hyväksyn useimmat vihjeet mukisematta ja loput itsekseni jupisten. Sanasto on todellakin ok.

Pääkuva oli miellyttävän luonnikkaasti piirretty, lieneekö elävästä mallista ja tositapahtumiin perustuva.
3. markus27.4.2013 klo 21:15
Taas erinomainen laatimus Pallonen/Lavonius!Pitkiä sanoja,hieno kuvitus.Hyvän mielen ristikko vaikka oli helppo.Viisi pitkää vaakaan oikeassa alareunassa,ja silti risteävät sanat svengaavat ilman Googlea!No joo,jonkun mielestä tää oli taas sitä "hymistelyä" !
4. Jaska28.4.2013 klo 11:44
Viikontakaiseen Pitkälään verrattuna tämä Pallonen tuntui tosiaan jälkiverryttelyltä maitohapoille juoksuttaneen kivikovan kilpailun jälkeen. Silti ristikko ei ollut minulle helppo. Kolmemiikan puolelle ylti ihan reilustikin, syynä yleisen sytytystason toivottoman hitauden lisäksi taas kerran "varma" ratkaisusana. Usko lähimmäisen noottiin sen virheellisyydestä vauhditti kyllä loppukirin, jonka rinnalla Bradin eilinenkin olisi kalvennut.

Kirkkaasti, joskaan ei häiritsevän häikäisevästi kiitettävän ristikon sanasto on totuttua vankkaa pallostasoa. Nelikirjaimisista (27/95) ei yksikään yllä triviaalien topteniin. Pitkien päässä ykkönen on 17-kirjaiminen loogisasiallinen läpiristikonpystysana, joka olisi pitänyt selvittää jo yläosan parin risteävän jälkeen. Mutta en siis siihen kyennyt:( Hyvitys tuli eräässä keskipituuden 6,53-lukemaan nostaneen 5x11-aukion mainioista vaakasanoista. Tarvittiin vain yksi (1) risteävä sen päättelemiseksi.

Epäillä kuitenkin sopii, että tuo oli laatijan ja laadittajan yhteinen juoni harhauttamaan minut väärään käsitykseen taitojeni todellisesta tasosta. Siis varmistukseksi koviskaupan jatkumisesta minun kanssani edelliskerran rökityksestä huolimatta. Kyllä se olisi vähemmälläkin onnistunut!
5. matts28.4.2013 klo 13:06
Mulla on vasta puolet tehty kun ratkon sitä siiankalastuksen väliaikoina!
6. Emma28.4.2013 klo 13:12
Laadukas ja miellyttävä, pallotus kohdallaan. Sanasto huippuhyvää - eikä tarvinnut läppäriä avata. Kaikkia laatijoita täytyy kyllä taas
kehua ja kiittää: Pallosta monipuolisesta sanaristikosta, Lavoniusta tosi selkeistä kuvavihjeistä ja Kärkkäistä hytkähdyttävästä "tiputanssista"!

Ristikko on omassa kategoriassaan hieno ja osoittaa, miten vähän helpompikin kovis voi olla antoisa ratkottava.
7. ripop28.4.2013 klo 14:08
Hienojahan nää teemut on aina.Avaruutta riittää.Nytkin jäi oikea alakulma viimeiseksi .Jännää, että näin paljon avaruutta ( lue: pitkiä sanoja) riittää ilman pääkuvavan sallimia monikinkkuraisia taivutus-ynnä-yhdyssanamuotoja.
Mutta odotan innolla viellä sitä Teemun kolmepallosta.
8. vaari28.4.2013 klo 14:22
Vaarikin sai triviaalit ja toptenit järjestykseen melko helposti.
9. lp28.4.2013 klo 17:41
Kiva ristikko, kiitokset Teemulle. Se viimeviikkoinen Toni odottaa yhä aivojeni kirkastumista. On kuitenkin kiva, että tasoja löytyy ja jokainen saa nauttia kykyjensä mukaan. Edellisessä PuPessa ollut Toni ratkesi, joten en luovuta sitä vaikeintakaan.
10. Mie30.4.2013 klo 12:26
Jaahas... pikkaisen hankalalta vaikuttaa. Ensin ei meinannut lähteä täyttymään ollenkaan, sitten täyttyi vasen puoli, nyt n. puolet kasassa mutta siiten stoppasi. Ei etene ei... Mutta yritys jatkuu :D
11. Kati4.5.2013 klo 15:53
Vielä puuttuu... :) Saisinko alaoikeaan apuja, vaikkapa ens alkuun "LEVYMÄISIÄ" ja "PESEMÄLLÄ"?
12. Tulokas4.5.2013 klo 16:03
Kati,
"LEVYMÄISIÄ" viittaa erään litteän kalan toiseen sukupuoleen , ja "PESEMÄLLÄ" vaatteisiin. Auttoiko yhtään?
13. Kati4.5.2013 klo 16:16
Noup... :/ Lisää, kiitos?
14. Kati4.5.2013 klo 16:36
Mä olen jo niin kauan tätä yrittänyt veivata, että suorat ratkaisut ovat tervetulleita :)
15. Hannu4.5.2013 klo 16:38
LEVYMÄISIÄ = UROSRAUSKUT
PESEMÄLLÄ = VAATEHUOLLOT
16. Hannu4.5.2013 klo 16:39
Korjaan: LEVYMÄISIÄ = RAUSKUUROKSET
17. Kati4.5.2013 klo 16:45
Onko mun "vastaiskuri" väärin?
18. Kati4.5.2013 klo 16:45
Kerro vielä "RYHMITTELYSSÄ"?
19. Hannu4.5.2013 klo 16:53
RYHMITTELYSSÄ = LUOKITUSHAARA
20. Kati4.5.2013 klo 17:15
Huoh, kyllä musta ja Pallosesta ei taida koskaan tulla kamuja =DDD
21. Hannu4.5.2013 klo 18:18
Äläpä Kati sano vielä...koko ajan kehittyy kun näitä ratkoo ja olithan jo melkein maalissa itse ratkoneena. Luulen, että olisi sulla auenneet nuo vihjeet pienen pohdinnan jälkeen :-)

Minusta nämä Pallosen ja Vuokilan 2,5-palloiset ovat jo semmoisia mukavan letkeitä ratkottavia...joskus helpompia ja joskus vähän työläämpiä mutta ei kuitenkaan enää niin tuskallista puurtamista kuin minullakin alkuaikoina oli.
22. Pekka5.5.2013 klo 08:26
Purjelaivavihjeessä on kauneusvirhe. Kyseinen vaijeri on "vantti". "Touvi" on laivan paksu kiinnitysköysi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *