KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 20 - 21.4

7424. IS-kovis 20 - 21.4

vaari20.4.2013 klo 22:08
Ottaako koville ? Ei näy mitään tekstiä! ! !
2. Marco Poloinen20.4.2013 klo 22:53
On tullut sen verran päiväpöllönä oltua että just vasta hokasin, että on lauantai ja kovispäivä. Täytyy pistäytyä digilehdellä soittelemassa...
3. vaari21.4.2013 klo 10:58
No mikä on Jaskan tilanne?
4. Kaapo21.4.2013 klo 11:22
Tämä on täyskolmonen.

Minulla pääkuvan ympäristö takkuaa pahasti.
5. Emma21.4.2013 klo 12:44
Oikea ylälaita ja alanurkan muutama ruutu vielä auki. Aivan mahtava ristikko!
6. ripop21.4.2013 klo 14:39
Nyt on kyllä varmaan nostettava kädet pystyyn.Tää on ehdottomasti pahin Pitkis, mitä mun eteen on tullut.Sama uudessa Pupessa.Viitamäki valmis, mutta Tonin ristikko ei meinaa avautua millään.Jotain aivan mystistä lienee siennyt hänen vihjeyttelyynsä.Mutta hyvä näin.Riittääpähän pähkäilyä pitkäksi aikaa.Eli kiitos kuitenkin.
7. ässä21.4.2013 klo 14:49
Olihan tämä ehdottomasti täysikolmonen Tonilta, mutta kyllä se sentään jo eilen iltapäivällä aukeni. Tekijällä on hallussa hämmästyttävä kyky luoda uusia vihjeitä ja sanasto on herkullisen laaja kuten tässäkin ristikossa voi havaita. Kun vielä ristikon ulkoasukin viehättää ainakin minua, ovat nämä todellista herkkua kovisten ystäville, kiitos Tonille taas tästäkin herkkupalasta :-)
8. Juha N21.4.2013 klo 14:58
Vuoden vaikein: vei minulta jokseenkin tuplasti sen ajan, mitä normitäyskolmosilta edellytän. Hurjasti oli hyviä ahaa-elämyksiä tarjolla, kiitos niistä. Pääkuvan viereinen aukio jumitti pahimmin, kun vihje PORAA eksytti minut vääräksi osoittautuneeseen "varmaan" ratkaisusanaan.
9. Kaapo21.4.2013 klo 19:34
Nyt Juha N paljastit sellaista, jota Jaska tulee paheksumaan syvästi:)
10. Marco Poloinen21.4.2013 klo 20:19
Siinäpä se päivä pyörähti - melekosta telekkuamista! Uskonpuute meinasi välillä tulla ihan väkisin, mutta muutaman "varman" räjäyttäminen avasi jääpatoa sen verran, että lopussa kiitos, jos ei nyt ihan seisonut, niin oli ainakin kontallaan!

Sinisilmäinen nurkkapatriotismi (↭inhorealistinen kotimaisuuden suosiminen) meinasi vielä loppuvaiheessakin asettua kannoksi koskessa...

Tästä ristikosta epäilemättä puhutaan vielä tuonnempana. Tässä vaiheessa kiitos ja kumarrus!
11. Jaska21.4.2013 klo 20:36
Pannahinen, että pani pahan Pitkälä. Tunsin itseni höyhenhensarjalaiseksi raskassarjan moukarien kumahdellessa välillä vyön allekin. Silti nousin kuin Luke toissailtana jokaisen maahanlyönnin jälkeen aina tolpilleni, horjuen ja sekopäisenä, mutta en hetkeäkään luovutus mielessäni.

Sellaiseksi ei tietenkään lasketa pakollista taukoa, kun kolmen tunnin jälkeen alkoi ottaa päähän. Ihan konkreettisesti. Istunto oli keskeytettävä hyvän sään aikana. Ihan konkreettisesti paistoi päivä. Haistoin kevättä. Lenkille siis. Lisähapesta ei kuitenkaan ollut paljon apua. Parin tiiman jälkeen pääkuvan ympäristö ammotti aina vaan tyhjyyttään. Tuntui, että olen sekaisin. Raatikossa.

Sitten tapahtui kummia. Siirsin ristikon sivuun hippologisten intressieni takia. Viidennen lähdön aikana valkeus tuli pyytämättä ja yllätyksenä. Kaksi (2) ratkonnan aikana täysin pimeänä pysynyttä ratkaisusanaa välähti kirkkaana kuin elo- tai paremminkin huhtisalama. Kultaloimen jälkeen ristikko oli vartissa täysi.

Mitä tästä opimme? Hevostelu auttaa saamaan pahiksetkin täyteen! Vai erehdynkö, vaari ja Kaapo?
12. Kaapo21.4.2013 klo 20:45
Tarkoitatko hevostelulla ravistelua?

Se on F1-harrastuksen jälkeen toisena inhokkilistallani. Hevoset pannaan molemmissa töihin.
13. TAM21.4.2013 klo 21:11
hankala on. tuntien tuijottelun jälkeen alkaa pikku hiljaa aueta.
14. vaari21.4.2013 klo 21:26
Hyvä juttu.Pelkäsin jo Jaskan puolesta.Jaska on viisas mies.
15. Emma22.4.2013 klo 11:01
Loppuvääntö eilisiltana tuotti viimein tuloksen. Sitä ennen piti kummasti kummailla ihan hyviäkin sanoja - sitä hommaa riitti loppuun asti. Upealta tuntui se viimeinen kummaus, kun sai poistaa kysymysmerkit reunamilta!

Nyt ei uskalla kauheasti enää kehuakaan Tonia - tekee pian vielä vaikeamman... ;-D
16. tonimikael22.4.2013 klo 14:00
Öh.. mitähän näihin sanois... Kiitos ja kiva kun maistuu! Tasoa voisin joskus koettaa vähän helpottaakin, yleensä näistä vain "tulee" tällaisia. Kierolta mieheltä kieroja ristikoita, minkäs teet. :)
17. ässä22.4.2013 klo 14:57
Toni on siitä kummallinen mies, että hän pystyy laatimaan millaisen tahansa ristikon lastenristikosta superkovikseen asti ja vieläpä hyvällä sanastolla. Tämä kovisristikko oli kyllä ison hatunnoston arvoinen, koska näitä riittävän vaikeita luomuksia aika harvoin tapaa!
18. skeptikko22.4.2013 klo 17:04
Erityisesti nostaisin vielä hattua sille kirjainyhdistelmälle, joka muotoutuu numeroiduista ruuduista. Noinhan se varmasti on, ei tulisi mieleenkään epäillä.
19. markus22.4.2013 klo 21:00
Tuolla edellä oleva "ässän" mielipide vastaa täysin omaani ! Superhyvä laatimus,ja Toni,älä hemmetissä helpota.Tällaisia Koviksien pitääkin olla.Ratkomisiani on häirinnyt snookerin MM-kisat Eurosportilla,olen armoton snookerdiggari.(oisko em.sanalle joskus käyttöä,Toni :) ?)
20. malakias23.4.2013 klo 16:09
Kommenttini pohjustukseksi kerrottakoon, että olen harrastanut koviksia vasta muutaman kuukauden, alkaen Suomen Kuvalehden tilauksesta vuoden alusta. Viime aikoina olen täytellyt myös näitä Iltasanomien ristikoita huomattuani että ne ovat samoilta tekijöiltä. Ihmettelen kuitenkin suuresti vaikeusasteiden eroja: siinä missä SK:n kolmen tähden ristikot ovat (toistaiseksi) vaikeimmillaankin taipuneet muutaman illan mietiskelyllä, IS:n kovikset vaativat saman jo kaksipalloisena, ja nämä kolmipalloiset jopa miinuksen kera ovat ylettömän vaikeita; varsinkin tämänkertainen taitaa olla minulle mahdoton tehtävä, vasta vajaa kolmannes ratkottu. Ei sillä ettenkö olisi jo periaatteessa oppinut koviksien metkut, mutta tässäkin ristikossa on armottoman vähän sanoja joita voi edes yrittää arvailla ilman risteävien kirjaimien apua. Täytyy sanoa että kun ristikko on täynnä vihjeitä, joille jokaiselle on sata erilaista selitystä ja vastausta, yhteensopivien vaihtoehtojen loputon etsiminen ei todellakaan anna enää oivaltamisen riemua, vaikka saisikin ratkaistua. Ihmetyttää myös onko tämänkin ristikon joku saanut ratkaistua täysin ilman tietokoneen tahi muun googlettimen apua, vai onko se nykyään jo ihan oletus ristikon laadinnassa että ratkojat käyttävät nettiä?
21. Juha N23.4.2013 klo 16:31
Tämän laatijan ristikoissa ei kyllä tarvita nettiä. Vaikeus perustuu toisaalta harhautteisiin, toisaalta arvoitustyyppisiksi rakennettuihin vihjeisiin. Esim Erkki Vuokilan ristikoissa tarvitsee paljon enemmän googlailua, jos ei tunne esim aktuellia musiikkialan henkilönimistöä.
22. Kommentaattori23.4.2013 klo 17:00
Oikeassa yläkulmassa jonkin verran täytettynä, muuten on ihan tyhjää. Ei vaan saa avattua ollenkaan. Vaiiikea on.
23. Jaska23.4.2013 klo 17:04
Poikkeus vahvistaa säännön. Oli oppitarkoituksessa googlattava yksi valmis sana, joka oli risteävien perusteella varmasti oikein.

On tässä duaalikin. Valitsin kirjaimen, jota arvelin laatijan tarkoittaneen. Pitääkin lauantaina kysäistä, osuinko oikeaan.
24. tonimikael24.4.2013 klo 08:53
Markus! Snookeria diggaan minäkin kovin, ja seuraankin näitä MM-kisoja, ei vain aina uskalla alkaa, pitää enemmän kuitenkin keskittyä teihin, jotka ratkotte näitä minunkin aikaansaannoksiani. :) Mut taitaa tulla loppupelien aikaan hieman laadintataukoa... Toivotaan vaan ettei Eki lue tätä.
25. ripop24.4.2013 klo 14:09
Tämä oli kyllä huippumestarillinen ristikko.Ja sellainen oli olokin, kun sai valmiiksi.Eniten huvitti vihje soittajan nostama.Hankalin poliikassa mukana olleella.Tuhannet kiitokset taas Tonille ja nyt Pupen kimppuun.
26. karie24.4.2013 klo 19:05
Oli tosiaan vuoden vaikein. Lisää näitä.
27. Kommentaattori25.4.2013 klo 10:54
Näin vaikean koviksen ratkaisijajoukko supistuu kyllä melkolailla pieneksi. Keitä se sitten palvellee. Enempi on niitä, jotka tuskastuvat ja ärräpäät lentelevät. Keitä se sitten palvellee.

Ehkä näin vaikeat pitäisi rajata alan ammattilehtiin eikä todella laajalevikkiseen iltapäivälehteen, jonka ratkojakunta on hyvin monenkirjavaa.
28. vaari25.4.2013 klo 12:02
Tuli täyteen eilen.Koville otti,mutta vaari onkin vanha vajaaälyinen huru-ukko. Oli paljon hyviä jujutuksia,joista selvisi kikkailemalla.
29. matts25.4.2013 klo 12:17
kommentaattorille:
Vastaavaa kuin kommenttisisi 10:54 on luettu täällä kovin usein. Taitaa olla niin, että nimenomaan viestit tulee niiltä (häneltä?) jo(t)ka ei(vät) saa kulloinkin po. ristikkoa ratkaistuksi? Keitä se sitten palvellee?
Jos SM-ristikoiden 3. alkuerän selätti yli 200 ratkojaa voisi ajatella että näitten IS-kovisten kimpussa häärää sama tai suurempi määrä immeisiä. Onko se tarpeeksi julkaisua varten, sitä voi pohtia. Mielestäni on. Kuten niin monta kertaa tällä on jo vastattu niin IS:ssa on kaikille sopivia ristikoita varmaan 30 viikossa. Jos kerran 2-3 viikossa kovis tuottaa vaikeuksia niin souvot! Kannustan vaan yrittämään Pitkälän selättämistä, ei nuo kehut tälläkään palstalla ole turhia.
30. ripop25.4.2013 klo 14:10
Asiaa puhut matts.
Pitäisikö koulussa esim. matematiikan oppiaineistoa helpontaa vaan sen takia, etteivät kaikki selviydy niistä hyvin arvosanoin.Tai lopettaa modernin taiteen esittäminen, koska niin harva sitä ymmärtää.
Ei iltiksen levikki ole näistä pahiksista kiinni.Päin vastoin.Ainakin minä lopetan sen oston, jos ne liikaa helpottuvat.
31. Eki25.4.2013 klo 14:59
Niin, is-kovis on visaisten ristikoiden ykkösbrändi ja tavoittaa suurimman mahdollisen yleisön. Kyllä se voi olla joskus näinkin vaikea. Mutta kyllä sitä koko aika säädellään hyvinkin tarkasti.
32. Hannu25.4.2013 klo 20:33
Ei tarvi säädellä ainakaan helpompaan suuntaan...tässä on hyvä mittari (ainakin omalle) kehitykselle ratkojana. Toni Pitkälän kovikset ovat olleet minulle erittäin työläitä ja aikaa vieviä, mutta kuitenkin ratkaistavia. Vahvan uskon voimin yritän tässäkin maaliin päästä, vaikka tämä on etevimpiäkin ratkaisijoita kovin tuntunut työllistävän..:-)
33. Ripe25.4.2013 klo 20:41
Ehkä paras ristikko, mitä olen ikinä kumitellut. Hienoja, uusia vihjeitä, paljon hauskojakin. Ihme ja kumma, sain täyteen. Kiitokset laatijalle! Näitä lisää!
34. markus25.4.2013 klo 22:30
Tonimikael (24.4.2013 klo 08.53 ),snookerin loppuottelu 5.5. muistaakseni paras 35.stä.Mestariveikkaukseni yllätysnimi-Mark Davis ! Olisi kyllä sensaatio jos Ronnie O`Sullivan pystysi uusimaan mestaruuden. Ai, niin tämä on sanaristikkokeskustelu - ristikoita on mukava ratkoa,varsinkin vaikeita.No nyt ei Eki voi tätä deletoida :)
35. tonimikael25.4.2013 klo 22:34
Markus, ei saa deletoida! Nää on hyvää maustetta! Aika hurja juttu tuo Poomjaengin juuri saama erätappio kolmen ohilyönnin takia. Mie kyllä toivon tälle Thaimaan pojalle pitkää kisaa, hauska, viihdyttävä, rohkea ja mielettömän tarkka!
36. tonimikael25.4.2013 klo 22:35
Ai, niin tämä on sanaristikkokeskustelu - ristikoita on mukava laatia, varsinkin vaikeita. ;)
37. markus25.4.2013 klo 22:57
On kyllä piristävä veikko tämä Poomjaeng,näyttää tunteensa,toisin kuin brittikivikasvot.Puolassa kun pelattiin jotain turnausta,oli paljon jotain ötökkää ilmassa,thaimaan mies olis ollu vaarassa henkästä sellaisen sisäänsä,kun pelaa noin suu auki.Ristikot on muuten ihan mukava asia,kun pysyy ulkopuolella :) !
38. malakias25.4.2013 klo 23:04
Tulipahan täytettyä lopulta, aikaa paloi toistakymmentä tuntia yhteensä.
Oliko tämä nyt sitten nerokas ristikko ja tunnenko itseni mestariksi tai edes tyytyväiseksi sen selätettyäni?
Helpottunut olen kyllä urakan loputtua, mutta ratkonta ei antanut todellakaan mitään oivaltamisen elämyksiä. Monet vihjeet olivat järjettömän kaukaa haettuja ja varsinkin typerät lyhenteelliset yhdyssanat herättivät voimakkaita negatiivisia tunteita laatijaa kohtaan.
Miten koviksista on tullut tämmöinen pienen sisäpiirin juttu: ratkonta on ensinnäkin mahdotonta, jos ei tunne kunkin laatijan vinkeitä, ja sittenkin vihjeet ovat sellaisia, ettei laatijan mielestä oikeaa ratkaisua voi mitenkään PÄÄTELLÄ vaan usein asiayhteyden voi HUOMATA vasta JÄLKIKÄTEEN kun sana on jo risteävien ansiosta valmis. Sekö antaa teille sitä oivaltamisen iloa, todellakinko?
Ja sitten nämä keskusteluketjut ovat naurettavia: sen sijaan että keskusteltaisiin itse ristikosta ja jaettaisiin tietoa (mikä on tietenkin yksityiskohtaisesti mahdotonta vastausaikana ja sen jälkeen taas on kulunut niin kauan aikaa että ketju on jo painunut unholaan) niin tämä vakiopoppoo vaan käy vuoronperään ilmottautumassa ristikon ratkaistuaan ja kehumassa sitä sitä mestarillisemmaksi mitä älyttömämpiä vihjeet ovat.
Varsinaista kritiikkiähän ei voi antaa että pääsee pieneen mestareiden (nuoleskelijoiden) piiriin taputtelemaan toisiaan selkään.
Kuulkaahan pikkuiset poijjat, kyllä minäkin kaipaan kiperiä ristikoita, niin vaikeita että joutuu miettimään päänsä puhki jos toisenkin.
Mutta tällaisten koviksien ratkaisussa ei ole enää mitään tekemistä älyn kanssa; sen sijaan useimpia sanoja joutuu vaan arvailemaan ja yrittämään kunnes oikea kombinaatio löytyy. Omanlaistaan taitoahan se toki kehittää, mutta se on ilmiselvästikin pieni piiri joka sellaista turhauttavaa ja pitkällistä vatvomista pitää mielekkäänä.
Pitäytykää vaan suppenevassa piirissänne ja tehkää toisillenne mitä älyttömämpiä ristikoita. Minun osaltani iltiksien ostelu kovisten takia päättyi tähän.
39. Kommentaattori25.4.2013 klo 23:25
Tuota minäkin just tarkoitin, tismalleen. Hyvä, malakias, olen ihan just täsmälleen samaa mieltä ! En vain osannut pukea ajatuksiani sanoiksi.

Minä myös lopetan Iltiksen oston, silloin kun siinä on tämä tonimikaelin täyskolmonen, antaa tämän sisäpiirin vaan kilpailla keskenään paremmuudestaan. Olette te niin hyviä, joo.
40. Jaska25.4.2013 klo 23:26
Millä perusteella arvelet, että piirimme suppenee?
41. markus25.4.2013 klo 23:53
Jos vaikeat ristikot tuottavat tuollaista mielipahaa,malakias ja kommentaattori,jättäkää ihmeessä ostamatta . Jaskan kanssa samaa mieltä,ei piiri suppene,se laajenee !
42. Emma26.4.2013 klo 00:29
Noh, leikkiähän tämä vain on!

Kun katselee ristikkolehtivalikoimaa myyntipisteissä, näyttää se helppovoittoiselta, eli siitä lajista ei tule puutetta. Tällainen IS:n kolmen eritasoisen koviksen vuorottelu on ihan hyvä, jos haluaa joskus testata muistiaan ja muuta aivokapasiteettiaan, se kun tahtoo iän myötä rapistua. Jokaisen kannattaa näin mukavalla tavalla huolehtia omista aivoistaan. Jos niitä ei käytä, ne menettää. Näin kuuluu eräs tunnettu lausahdus.

Tonin kolmipalloiset ovat ainakin minulle ehdoton must. On myös monta muuta hyvää laatijaa, jotka tekevät vaikeita ristikoita (Skyttä, Simberg, Keränen, Viitamäki, Vuokilakin väläyttää silloin tällöin, kun ehtii - ja moni muu). Tällaisten ratkominen on eräänlaista kissa ja hiiri -leikkiä laatijan ja ratkojan kesken. Kyllä siihen sopivat muutkin kuin puhtaasti tietovihjeet. Tosin kikkailu kovin vallitsevana on joskus ärsyttävää. Sitä voi sopivasti käyttää ikäänkuin mausteena sopassa. Ei pippurikaan yksin ole hyvää.
43. markus26.4.2013 klo 00:39
Emma,kunpa taas voisi ruusun lähettää!
44. [Emma]26.4.2013 klo 00:49
[Kiitos ajatuksesta, Markus!]
45. tonimikael26.4.2013 klo 09:21
Malakias ja kommentaattori, kiitos palautteista. Malakias, sinä sanoit: "... vihjeet ovat sellaisia, ettei laatijan mielestä oikeaa ratkaisua voi mitenkään PÄÄTELLÄ ..."

Väitetäänkö tässä, että esim. minä keksin ristikoihini sellaisia vihjeitä, joihin ei omasta mielestäni ole loogista ratkaisua?

Selventäisitkö Malakias tätä?

Minä voisin puolestani selventää omaa visaistenlaadinta-ajatustani (miellän tuon yhdyssanaksi, mikä selventänee osaltaan jotain). Minä teen näitä ristikoita melko lailla täysin ratkojien ehdoilla. Yritän kuunnella ja seurata keskustelua, mielipiteitä ja toiveita ja näiden ja oman tuntuman perusteella tehdä sellaisia visaisia ristikoita, joita uskon ratkojien haluavan (ja jonkalaisia myös itse haluaisin ratkoa).

Ja tämän pohja-ajatuksen perusteella minun on melko lailla mahdotonta täysin näillä koviksilla tyydyttää esim. Malakiasta, koska se tarkoittaisi sitä, että muuttaisin laadinta-/vihjeitystyyliäni todella radikaalisti (=täysin?), mikä taas olisi nähdäkseni pyllistämistä monelle muulle ratkojalle.

Välillä minä tein esim. niin, että vähensin ns. kikkailua vihjeityksessäni (joidenkin ratkojien mielipiteiden perusteella) jopa niin, ettei sitä nähdäkseni ollut ollenkaan, mutta sillä tuntui olevan aika laajasti tylsistyttävää vaikutusta. Olen sittemmin kikkaillut vähän enemmän. Yrittäen kuitenkin pitää sen sillä tasolla, että kokonaisuus olisi mahdollisimman monipuolinen, virkeä, hauska ja tyydyttävä.

Ja jotta saisin ristikoistani parempia, toivonkin, että esim. Malakias ja Kommentaattori kertoisivat omia näkemyksiään, mitkä ovat hyviä vihjeitä ja minkälaisia yleensäkin visaisten ristikoiden kuuluisi olla. Jos vastaatte, että "ei tällaisia", se tuskin vie asioita mihinkään suuntaan.

Ystävällisin terveisin,
oppimis- ja palveluhaluinen
laatija Toni Pitkälä

PS. Sähköpostiakin voi lähettää osoitteeseen:
toni.pitkala(at)gmail.com
46. Kommentaattori26.4.2013 klo 09:25
Lähetelkää vaan ruusuja toisillenne, mutta kehottaisin lukemaan "malakias" nimimerkin tekstin tarkkaan läpi, se todellakin on täyttä asiaa.

Ostan lauantai iltiksen (maksaa 2,51 euroa) nimenomaan kovis ristikoiden takia, koska ne ovat hyvää viihdettä. Ikävää, kun huomaa, että tämänkertainen kovis olikin tarkoitettu vain suppealle sisäpiirille. Lehteen sijoitetut eurot menivät siis hukkaan.
47. malakias26.4.2013 klo 12:13
Kiitoksia Toni, oli ilo huomata että olit oikeasti lukenut viestini, toisin kuin ne, jotka kuvittelivat että valitin vain ristikon vaikeudesta.
Enhän minä todellakaan ole vaatimassa KOVISristikoita HELPOMMIKSI, sehän olisi absurdia koska niitä helppoja ristikoita on jo olemassa.
Minä peräänkuulutan vihjeiden pääteltävyyden puolesta. Ristikon voi tehdä vaikeaksi (ainakin) kahdella tavalla: joko siinä on älykästä päättelyä vaativia vihjeitä, tai sitten vihjeet ovat niin kaukaa kierrettyjä, ettei niitä voi päätellä vaan sanoja joutuu lähinnä arvailemaan, kunnes oikea kombinaatio löytyy. Huomata sopii, että molemmilla tavoilla voidaan tehdä aivan yhtä vaikeita, eli teidänkin mittapuulla yhtä hitaasti täytettäviä ristikoita!
Jos vihje on sellainen, että vastaus olisi periaatteessa mahdollista päätellä ilman risteäviä kirjaimia, jos on tarpeeksi tietäväinen ja älykäs, niin siitä voi vain soimata itseään jos sen hoksaa vasta jälkikäteen kun sana on jo valmis. Sellaisten parissa päänsä puhkominen antaa todellisia oivaltamisen elämyksiä, ja ehkä kehittyykin arvoitusten tulkinnassa.
Nykyiset kovisvihjeet eivät kuitenkaan anna usein mitään reilua mahdollisuutta päättelyyn, koska ne ovat aivan liian kaukaa haettuja tai tolkuttoman kieroja. Niitä voi vain arvailla, kunnes tulee niin paljon risteäviä, että oikean sanan voi lopulta hakea kokeilemalla sopivia konsonatteja tai vokaaleja. Joillekin näköjään tuottaa iloa ymmärtää jälkikäteen miten "nerokkaan kiero" vihje olikaan ollut. Minulle aiheuttaa vain tympäännystä havaita, että kaikki se etukäteen päättely olikin ollut aivan hukkaan heitettyä aikaa, koska vastausta ei mitenkään olisi voinutkaan päätellä ennen kuin sana on jo lähes valmis.
Monesti on oikeasti ihan sama onko jotain vihjettä ollenkaan ja olisi reilumpaa jättää se kokonaan pois. Sopiikin kysyä mitäs järkeä sellaisessa ristikossa enää on?
Joten siis kyllä, minä puhun aika perustavanlaatuisesta asennemuutoksesta vihjeiden laatimisessa. Minua ei jaksa kiinnostaa tällainen arvailupeli; minä kaipaan oikeasti VAIKEASTI PÄÄTELTÄVIÄ vihjeitä!
48. Jaska26.4.2013 klo 12:16
Kaikissa niissä myyntipisteissä, joissa olen käynyt, Ilta-Sanomat on ollut kassojen ulkopuolisessa lehtitelineessä. Ei siis "tiskin alla." Uskon, että Kommentaattorillakin on mahdollisuus vilkaista lehteä ennen ostamis- tai ostamattajättämispäätöstään. Jatkossa hänellä on siis tilaisuus jättää varmuuden vuoksi ostamatta Iltis, jossa on Pitkälän täyskolmoskovis.

Raha ei muuten mene koskaan hukkaan, ellei sitä polta tai muuten tuhoa. Aina se jotakuta onnellistuttaa. Maksullisen viihteen osalta kaikki voivat vapaasti valita, kenen/keiden hyväksi rahansa käyttää. Joskus voi sattua, että ostaa tahtomattaan sian säkissä. Seuraavalla kerralla voi siis saman säkin välttää.
49. malakias26.4.2013 klo 12:22
Kiteytettynä vielä: kysymys ei ole siitä onko ratkaisuun olemassa looginen selitys vaan siitä onko se loogisesti mahdollista päätellä jo ennen kuin sana on valmis.
50. Emma26.4.2013 klo 12:31
Kommentaattori

Mistä nimenomaisesta asiasta olet huomaavinasi po. ristikon olevan tarkoitettu vain suppealle sisäpiirille? Ja mikä se sisäpiiri mahtaa olla?

Ei ole olemassa mitään suljettua sisäpiiriä, johon muilla ei ole mahdollisuuksia kuulua; kuka tahansa voi vuosien mittaan kehittyä ratkontataidossa aina pidemmälle ja pidemmälle. Ja mielenkiinnon säilymiseksi yhä vaikeammat ja monimutkaisemmat tehtävät ovat juuri sitä, mitä silloin laatijoilta toivoaan. Ainakin joskus.

Tällä saitilla sitten puretaan paineet, olivatpa ne kovan pinnistelyn tuottaman ilon tai harmin aiheuttamia. Sitä voi tehdä kuka tahansa, sinäkin.
51. tonimikael26.4.2013 klo 12:34
Kiitos edelleen kommenteista. Odotellaanpa ratkaisuajan päättymistä, niin saataneen silloin kuulla erittelyjäkin onnistuneista ja epäonnistuneista vihjeistä...

Malakias, ajatteletko niin, että ristikon sanojen pitää voida (aukottomasti) ratketa ilman risteäviäkin? Jos näin, niin kuulostaa aika kovalta vaatimukselta. Silloin se tarkottaisi esim. sitä, että seuraavat vihjeet joutavat romukoppaan (ehkä tulen kärjistämäänkin seuraavassa):

- Mies ilman S:ääkin (tai ekaa tai jotain)
- Kaikki kuvat (sisältävät yleensä paljon ja mahdoton TIETÄÄ ilman muiden apua, vrt. kissan kuva, 5 kirjainta, voi olla kissa, katti, mirri, eläin, kolli, istua, maata, sievä, pieni, ...)
- Oscarvoittaja
- Sama ilman kolmea ekaa (esim. tepastelu, mutta varmasti muitakin löytyy)
- Paasilinna, 4 kirjainta (Arto vai Erno vai kenties joku muu?)

Tässä nyt pieni raapaisu. Jatketaan keskustelua ja yritetään ymmärtää mitä meillä on sanottavaa toisillemme. Tämä on yhteinen harrastuksemme ja meillä lienee loppujen lopuksi yhteiset tavoitteet (=hyvät ja viihdyttävät ristikot). Suurin ongelma tällaisissa keskusteluissa lienee se, että emme hyväksy, että oikeita, aitoja, hyviä ja perusteltavia ajatuksia voi olla toisenlaisia kuin itsellä. Yritetään!
52. Emma26.4.2013 klo 12:43
Malakias

Eikö se loppujen lopuksi ole sitä samaa loogista päättelyä, tapahtui se kumpaan suuntaan tahansa (etukäteen/jälkeenpäin)? Ainakin oivalluksen ilo on ihan sama.

En muuten tästä po. ristikosta onnistunut löytämään yhtään sanaa, joka ei olisi mahdollista ratkaista vihjeen perusteella. Ja joka tapauksessa kysehän on RISTISANAtehtävästä, jossa risteävien sanojen oletetaankin kai tukevan toisiaan.
53. ripop26.4.2013 klo 14:17
Niin kuin Emma mainitsi, kyse on ristisanatehtävästä, eikä tietovisailusta tai sanaleikkikisailusta.Jos näiden säännöillä pitäisi laatia, niin tuskin mitään kovistason tehtäviä syntyisi, jollei sitten alkaisi käyttää kaikenmaailman takatimbuktulaiskylävihjeitä tahi urgeologien spesiaalisanastoja.
Minusta Toni on ihan ykköslaatija Suomessa.Kyllä se logiikka aina lopulta löytyy kuitenkin.Sillä ei ole väliä, tuleeko se jälki vai etukäteen.Yleensä ne jälkikäteen tulevat antavat enemmän katharsista.
Suomen kieli on fanttastinen kenttä tällaiseen aivovoimisteluun.Tuskin mikään muu tarjoaa niin paljon vaihtelun mahdollisuuksia.
Asiasta toiseen.Sain juuri vihdoin Pupen Pitkälän valmiiksi.Sekin oli aivan mahtava.
54. Ripe26.4.2013 klo 15:28
Olen sillloin tällöin kommentoinut täällä, enkä tosiaankaan tunne kuuluvani mihinkään sisäpiiriin. Tiedän nimeltä täältä joitain laatijoita ja se siinä. Olen kehittynyt kovisten tekemisessä, mutta aina 3-palloinen vaatii tuntien ja tuntien työn, mutta onnistuminen tuntuu palkitsevalta. En minä ole ainakaan kokenut, että täällä tulisi opiskella kunkin laatijan repertuaari, mutta tietysti kokemus tuo "tatsia" siitä, millaisia ristikoita kukin tekee. Eihän siinä mitään pahaa ole. Tuo viikon vihjekielto tietysti tekee sen, että ristikosta ei voi kovin avoimesti keskustella, ja tämä tuottaa ehkä tuota yleisen tason "hymistelyä", mutta se taitaville laatijoille suotakoon kannustimeksi.
55. tonimikael26.4.2013 klo 16:02
Juu, kyllä minä ainakin alan tekemään vasurilla näitä, jos lakkaatte kehumasta! :)
56. ässä26.4.2013 klo 16:14
Minusta kaikki Tonille tässäkin säikeessä osoitetut kiitokset ovat aivan aiheellisia, jatka vain laadintoja valitsemallasi tyylillä, joka ainakin minuun ja näemmä moneen muuhunkin ratkojaan tuntuu uppoavan ihan kybällä! KIITOS!
57. Kommentaattori26.4.2013 klo 19:56
Ripop mainitsi, että oli saanut "Pupen Pitkälän" valmiiksi. Allekirjoittaneelle se ei sano yhtikäs mitään, niin eikö riittäisi, että nämä extra vaikeat sijoitettaisiin sinne, ammattilaisille. Ja meille harrastelijoille laadittaisiin Iltikseen kohtuu kolmosia, jollaisia allekirjoittanutkin on saanut ratkotuksi useita, kuitenkin. Niidenkin ratkaisut ovat vieneet hirveän paljon aikaa, mutta kohtuu vaikeina ovat kuitenkin täyttyneet.
58. Emma26.4.2013 klo 20:25
Miksi et, Kommentaattori, ostaisi ensi kerralla ärrältä IS-viikonlopun sijaan (silloin kun siinä on Tonin täyskolmonen) "oikeaa" ristikkolehteä. Suosittelisin Passeli Pelikaania, siinä on ansiokkaiden laatijoiden kohtuu vakeita ristikoita, viimeksi oli n.15 ristikkoa plus muutama erikoistehtävä. Hinta on halvempi kuin IS-vl.

Passelissakin yleensä on yksi melko vaikea, mutta siitä ei kannata vetää hernettä nenään - sen sijaan kannataa säästää se ja palata asiaan myöhemmin. Jonain päivänä se on sullekin juuri passeli.

(PS. PuPe = Punainen Pelikaani)
59. jose26.4.2013 klo 21:08
Tuossa viikonlopun Iltiksessä on useimmiten toistasataa sivua, kumma juttu kun nimimerkki Kommentaattorin viikonloppu menee pilalle yhden sivun takia. Kyllähän minunkin Iltiksessäni on paljonkin "turhia" sivuja, joista loikkaan nopeasti ohi, kun aihe ei kiinnosta, mutta en silti ole vaatinut muotisivujen yms. poistamista tai muulla korvaamista, lukekoot ketä kiinnostaa. Suosittelen Kommentaattorille, että katsot ennen lehden ostoa, olisiko siellä "tonivapaa" ristikko ja harkitset ostostasi vielä kerran. Yksi vaihtoehtohan on kuten Emma tuossa edellä neuvoi, että ostat ihan "oikean" ristikkolehden :-D
60. anna h26.4.2013 klo 21:44
Onpa herättänyt keskustelua tämä ristikko. Viime viikonloppuna olin liemessä minäkin. Sinnittelyllä se ratkesi useamman istuntarupeaman aikana, kolmena päivänä, ja olin onnessani että taas kirjaimet löytyivät joka ruutuun. Kyssäreitä joku jäi, esim. soittajan nostama, laitoin KOBRA, oliko oikein, ja mitä tarkoittaa?
61. ---26.4.2013 klo 21:55
Huom! Reilu 2 tuntia, ennenkuin ratkaisuaika päättyy! Vielä ehtii ennen puoltayötä tekstarilla vastaamaan, eli näistä ei VIELÄ keskustella.
62. anna h27.4.2013 klo 00:31
Sorry, en tajunnut aikaa nyt, olin jo uudessa viikonlopussa, mutta minähän olen voinut ratkoa ihan väärin tossa, ja jotain mättää. Odotan jo tämän lauantain iltiksen kovista, se ei ehkä ole samanlainen kovispahis
63. Lars27.4.2013 klo 06:46
En tunne koko ristikkoa mutta toi KOBRA tuntuis sopivalta ratkaisulta vihjeeseen. Et ole koskaan kuullut käärmeenlumoojasta, huilu, pärekoppa ja silmälasikäärme (kobra)
64. Jaska27.4.2013 klo 09:18
Duaalin tarjoaa PITÄÄ NILVIÄISISTÄ. Ranskalainen keittiö tunnetaan ostereista ja etanoista, joten arvelin laatijan tarkoittaneen TATIa Ranskan edustajana, siis miespuolisena Mariannena. Jos näin on, vihje on mielestäni epäonnistunut. Hyväksi ei voi kehua myöskään duaalia TAVI. Sorsalintujen menyyhyn kuuluvat mm. pienet vedessä elävät nilviäiset.

Nilviäisistä minus, jonka neutralointiin tosin riittää yksi ainokainen matelija!
65. ässä27.4.2013 klo 10:50
Tuohon Jaskan kommenttiin sen verran, että minusta TAVI oli Tonin vihjeeseen aivan järkeenkäypä vastaussana. Jacques Tatin ruokavalinnat eivät ole minulle tuttuja eikä kannata tehdä yksinkertaista asiaa turhan monen mutkan kautta haettavaksi...
66. matts27.4.2013 klo 13:40
Luulisi että Aurinkokuningas herkuttelee ostereilla, miksei siis TAMI!
"TANI kuului kotkalaisten muusikoiden yhteisöön, joka syntyi ravintola Fenniaan 1950-luvulla. Tanin ja Vainion ystävyyssuhde juontuu noihin aikoihin." No Fenniassa varmaan herkuteltiin etanoilla ja simpukoilla!
67. Ahti27.4.2013 klo 18:40
Tonimikael. Jatka vain samaan malliin. Ilman näitä laatimuksiasi olisi SM 2009, 2011 ja 2013 alkuerä- ja välierähuuma jäänyt henkilökohtaisesti kokematta. Kehitystä havaittavissa, sillä tämän vuoden sijoitukseni oli paras henkilökohtainen saavutukseni. En osta ristikkolehtiä, joten IS KOVIS on tiukin harjoittelumateriaalini.
68. Sepi28.4.2013 klo 18:19
Ristikonratkonnan SM-kisojen 2013 83/88 sijoitukseni kuvastaa hyvin tämän Koviksen vaikeutta mulle. Tuntitolkulla oon pähkäillyt, mutta nyt jäin ihan jumiin, kolmanne vasta täytetty miinus virheet =). Mikä on toi gentleman ku nostaa hattuaan? Politiikassa mukana olleille? Katon luukku? Mikään luukun synonyymi ei kai ala KA? Syrjivää? Tekijöiden poistuttua? Tunnen itseni aika tyhmäksi.
69. Marco Poloinen28.4.2013 klo 19:36
Ensin uusintana usein toistettu toive: edes summittainen sijaintitieto nopeuttaisi kummasti vastauskommentin saamista, ei näitä kaikkia ulkoa muista...

Gentlemanissa olet, Sepi, jäljillä. Hattua nostava mies => KUNNIOITUS
POLITIIKASSA MUKANA OLLEELLA => SKDLLYHENNE
KATON LUUKKU => TUOVI (KA-TUOVI)
SYRJIVÄÄ => UUSFASISMI
TEKIJÖIDEN POISTUTTUA => ORPO

Elä suotta tunne itseäsi tyhmäksi, tuskin nämä kellekään mitään läpihuutojuttuja on olleet!
70. vaari28.4.2013 klo 19:42
Hatun nosto=kunnioitus,politiikolla=skdllyhenne,katon luukku=tuovi,syrjivää=uusfasistisuus ja tekijöiden poistuttua=orpo
71. Marco Poloinen28.4.2013 klo 19:43
[Tuosta varmaan joku vielä mieluiten omin päin pinnistelevä sai liikaakin apuja, mutta semmoista kompromissin tekoahan tämän vihjailu-vastausproblematiikan kanssa aina on. Eipä noita Tonin hyviä vihjeitä oikein viitsi omilla vesittää...]
72. matts28.4.2013 klo 19:50
Uusfasismi?
73. vaari28.4.2013 klo 19:50
Vaari oli nyt vähän myöhässä.Yksisormijärjestelmällä kirjoitus käy pirun hitaasti.
74. Marco Poloinen28.4.2013 klo 19:54
Joo, vähän ajatuksissani kirjoittelin. Vaarillahan se oli jo oikein: SYRJIVÄÄ => UUSFASISTISUUS
75. kkk29.4.2013 klo 14:20
Saisko oikeaan yläkulmaan apuja.
Vihje: osoittavan suusta! ?
76. vaari29.4.2013 klo 15:38
Kato
77. kkk29.4.2013 klo 16:34
Kiitos vaari
ei tunnu aukeava vieläkään
vihje:KUVAKINGIN NÄKÖINEN ?
78. vaari29.4.2013 klo 16:40
Dianat
79. imap30.4.2013 klo 08:55
Vihje "kiireettömältä jääviä" vastaussana?
80. Juha N30.4.2013 klo 09:15
Jos SKALPIT eli päänahat ovat jääneet skalpeerauksen tehneille intiaaneille, niin skalpeerauksen kohteet ovat menettäneet kiireensä. Kiire = päälaki (vrt sanonta "kiireestä kantapäähän").
81. imap30.4.2013 klo 09:22
Ei voi olla totta! Tämä nyt oli kyllä kaiken huippu. Kiitos Juha N.
82. tonimikael30.4.2013 klo 11:32
imap, tarkoittiko tuo, että tuo oli mielestäsi vihje, jossa mentiin liian pitkälle?

PS. Meinasin laittaa sanalle IMAP vihjeeksi VAIHTOEHTO POPILLE. Osa olisi ehkä tykännyt, osalla hilse olisi varmaan jäänyt koskemattomaksi.
83. Sepi30.4.2013 klo 13:30
Intiaanit muuten oppivat konkistadoreilta skalpeerauksen, valkoisilta opittu pahe =)
Vieläki tökkii; mikä on kielellisen vieres oikeella oleva pitkä nuoli, joka osoittaa ylös? En saa siihen mitään järjellistä. Samoin musta ja pyöreä? Suloisesti alkava, liekö SOMAli?
84. Marco Poloinen30.4.2013 klo 13:53
Nuolta seuraamalla pääsee jonnekin, eli on OPASTE
MUSTA JA PYÖREÄ ei nyt ala mitenkään erityisen suloisesti, alku on LP
85. Marco Poloinen30.4.2013 klo 13:54
... siis sanana ei ala, sisältö voi olla hyvinkin suloista!
86. imap30.4.2013 klo 13:59
Ei sillä tavalla asian kannalta, skalpeeraushan on ihan oikeasti ollut intiaaneilla tapana tehdä, mutta kyllä, tonimikael, olisit varmaan keksinyt siihen sopivan sanan liittyen kiireettömyyteenkin. Siis siihen, että elo on verkkaista.

Mutta tämähän on ollutkin superkovis.
87. Tuomas L.30.4.2013 klo 14:10
Ristikossa on siis myös vihje SULOISESTI ALKAVA, ja siitä tulee tosiaan ratkaisuksi SOMALI.
88. Marco Poloinen30.4.2013 klo 14:20
Tulinpas suorittaneeksi tarpeettoman yhteenvedon noissa Sepin kyssärikyselyissä, Tuomakselta hyvä huomio!
89. Tulokas1.5.2013 klo 16:16
Sinnikkäästi yritän ratkaista tätä koviksien kovista! Koville ottaa. Pakko säilyttää ristikko ja tarkistaa, että älyänkö sittenkään ... Uskaltaiskohan kysyä neuvoa tuhon tietokoneen ääressä istuvaan kaveriin??
90. Marco Poloinen1.5.2013 klo 16:58
Pelon voittaminen on aika iso osa sankaruutta! :-)

Tietokonekaveri(vihjee)n luonteen arvioinnissa ei intuitio ole pahitteeksi. Silmistä voi jotain päätellä, ja pystysanat sitten sitten viimeiseltä avittavat. Kyseessä on NETTIHÄIRIKKÖ.

Näytön takapuolessa näkyvä vihje voisi sijaita vapaassa tilassakin. Siitä lähtevää sanaa voinet vielä (halutessasi) aprikoida.
91. Tulokas1.5.2013 klo 18:19
Marco Poloinen,
kiitos avusta. Sen KANAVA - vihjeen luulen ymmärtäneeni. Mutta vielä riittää pohdittavaa, vasemassa yläkulmassa ja alhaalla keskellä. Ihan vielä en anna periksi1
92. Hannu1.5.2013 klo 20:20
Sinniä ja tsemppiä Tulokas! Kyllä sitä vaan kuitenkin alkaa älyämään kun näillä aikansa viitsii päätänsä vaivata :-) Tämä tuntuu kyllä vkon 6 Pitkälän tosikoviksen veroiselta, jonka sain niin solmuun, että meinasi nousta tie pystyyn :-)

Nytkin on tämä, minkä pariin voi vielä rauhassa ja mielenkiinnolla palata. Innostus koviksista onkin vaihtumassa mielenkiinnoksi ja maltiksi. L-muotoinen tila vasemmasta reunasta lähes koko matkalta alas ja oikealle 4 ruudun korkeudelta on osoittautumassa haasteelliseksi.
93. Tulokas2.5.2013 klo 11:51
Hannu,
kiitos kannustuksesta. Ristikko on hyvällä mallilla. Vasen ylänurkka vaatii vielä miettimistä, ja lisäksi puuttuu kolme piilokirjainta.
Liittyneekö vihje "sulatuksessa" ruoansulatukseen vai johonkin muuhun sulatukseen?
94. tonimikael2.5.2013 klo 11:58
Tulokas, ruoansulatukseen liittyy, tsemppiä!
95. imap2.5.2013 klo 13:35
Täältä tullaan, täynnä, mutta kaipaisin selvennystä seuraaviin kohtiin:

Nainen, nurin amin kera?
Aloituskäsky miten sattuu?

Sanat ovat paikallaan, mutta en oikein saa yhteyttä syntymään.
96. Tulokas2.5.2013 klo 14:15
imap,
mullakin puuttuu kirjain - tai siis kaksi - siitä "aloituskäsky miten sattuu". Tai on mulla siinä sana samoin kuin "öillekin", mutta en löydä minäkään yhteyttä vihjeiden ja sanojen välille. Ja "Liimapuikon protokolla", siitä puuttuu yksi kirjain. Vasen ylänurkka ei vaan aukea, vaikka sen "sulatuksessa" keksinkin jo. Mihin mahtaa viitata se "naisilla laajempia"? Vihje riittää, en halua vielä valmista sanaa.
97. imap2.5.2013 klo 14:27
Tulokas,

Nimimerkkini on vastaus "Liimapuikon protokollaan".

"Naisilla laajempia" viittaa kesäpukeutumiseen.
98. Tulokas2.5.2013 klo 14:39
imap,
epäilinkin tuota nimimerkkiäsi ratkaisuksi! Ja naisasiassakin olin ihan oikeilla jäljillä.
99. imap2.5.2013 klo 14:50
: )
100. Tulokas2.5.2013 klo 14:54
Vasen ylänurkka selvisi, eihän se ollutkaan vaikea!
101. Tuomas L.2.5.2013 klo 15:16
Paljastuksia luvassa!

ALOITUSKÄSKY MITEN SATTUU = PEURA, aloituskäsky RUPEA anagrammina
ÖILLEKIN? = MAPIT, Ö-mapeista puhutaan
(NURIN AMIN KERA) NAINEN = ALIA, eli AMALIA, kun käännetään nurin ja lisätään AM
102. Tuomas L.2.5.2013 klo 15:42
Anteeksi, siis PERUA on tuo yksi ratkaisusana.
103. imap2.5.2013 klo 15:52
Kiitos Tuomas L,

Aloituskäskyssä oli yksi kirjain virheellinen, siksi ei auennut : (

Mutta ratkonta on päättynyt, kovis oli nimensä veroinen !
104. Hannu3.5.2013 klo 21:13
Joka ruudussa on nyt kirjaimet. Pohdin kuitenkin virheen mahdollisuutta vasemman yläkulman vihjeessä PORAA. Öljy-yhtiön siihen kirjoitin mutta en oikein löydä yhteyttä RAJU, KUN HÄN ON POIS = HILL ja HANNELEKIN TUTTAVILLEEN? = LATE. Onkohan virhettä? Vastaukseksi riittää kyllä tai ei.
105. Eki3.5.2013 klo 21:15
Oikein ovatten.
106. Hannu3.5.2013 klo 21:33
Kiitos Eki! Täytyy miettiä vielä yhteyksiä...HILL ehkä I:tön? Kyllä se tästä...
107. Eki3.5.2013 klo 21:41
Kun Hill on poissa, paikka on raju eli ........

Hannelen sukunimen mukaan siis.
108. Hannu4.5.2013 klo 08:42
Huomenta. No Laurista LATE tietenkin! :-) Hill vielä mietinnässä...kyllä se aukeaa :-)
109. Tuomas L.4.5.2013 klo 11:01
Millaista olisi englantilainen huumori ilman Benny Hilliä?
110. iso S4.5.2013 klo 13:32
Huumori ilman Benny Hilliä - Bennytön?

Minulle tämä ristikko osoittautui täysin ylivoimaiseksi, jopa vahvemmin kuin kolmepalloiset yleensä. Eikä ihme, kun ratkaisuja täytyy etsiä epämääräisestä suunnasta kuin stereotestin ääntä aikoinaan ja vielä lisäksi epätodennäköisen mutkan takaa.

Viittaan kintaalla esimerkiksi tuohon Hanneleen. Ensimmäiseksi pitäisi arvata, kenestä Hannelesta tässä on kysymys. Sen jälkeen pitäisi tulla mieleen, että kutsumanimi muodostetaan sukunimestä. Periaatteessa tähän voisi kuvitella ylimääräisen mutkan, eli irrotetaan Lauri Hannelesta, jonka jälkeen on ymmärrettävää että tuttavat voivat kutsua Lauria (etunimi) Lateksi. Tässä on kuitenkin se ongelma, että vihjeessä nimenomaisesti painotetaan, että haetaan juuri Hannelen kutsumanimeä, ei jonkun satunnaisen Laurin.

Minulla on sellainen tuntuma, että naisten kutsumanimiä ei yleensä muodosteta sukunimistä, ainakaan ellei kyseessä ole jokin aivan erikoinen sukunimi tai sellainen että siitä tehty lyhennys tai muu väännös jotenkin erityisen hyvin kuvaisi asianomaista. Tämä tapaus ei ole sellainen. Sukunimeen perustuvat kutsumanimet ovat käsittääkseni tyypillisempiä miehisissä yhteisöissä, kuten intissä silloin ennen ja miesten urheilujoukkueissa nykyäänkin.

Vihjeen kysymysmerkki osoittaa että kyseessä on spekulatiivinen juttu, ei todellisuuteen perustuva. Se olisikin epätodennäköistä, edellä mainitsemani yleisen syyn lisäksi tässä tapauksessa erityisesti. Hannelesta tuli Lauri avioliiton kautta; alkuperäinen sukunimi oli Markkula ja nykyinen Lauri-Rinne. Tuota ensimmäistä avioliittoa edeltävät tuttavat tuntisivat hänet jollain muulla kutsumanimellä kuin Late. Avioliiton aikana hankitut tuttavat tuntisivat todennäköisesti myös Hannun, joten olisi aika hassua valita Hannelen kutsumanimeksi Late. Avioliiton jälkeiset, mutta uutta avioliittoa edeltävät tuttavat jäävät niukasti mahdolliseksi kohderyhmäksi. Uuden avioliiton aikaiset voisivat valita kutsumanimen nappaamalla palan yhdistelmänimen kummankin osan alusta, jolloin saataisiin paremmin nykyaikaan osuva, henkilön identifioiva ja silti pituudeltaan ratkaisuksi kelpaava La-Ri, ristikkoon kirjoitettuna lari. Tämä olisi kasvattanut kolmea palloa palloa isommaksi, kuten äskettäistä ufo-havaintoa luonnehdittiin. Valitettavasti tämä ei sovi poikittaisiin.

Tonin ansioita laatijana ja mielikuvituksen laukkaominaisuuksia vihjeittäjänä en kiistä. Uskon myös että ultraratkojat tyytyvät tähän vaikeusasteeseen visaisempien puuttuessa. Ei vain ole minun teekuppini; puuttuu joko kyky tai halu, ehkäpä molemmat. Onneksi on olemassa lievempiäkin haasteita, myös Tonin kätösistä lähteneitä.
111. Wattoo6.5.2013 klo 17:39
Olin tämän jo haudannut ratkaisemattomana, mutta palstan lukuisien vihjeiden avulla toivo alkoi elää. Vielä kaipaisin lisävihjettä kohtiin KEVÄÄLLÄ ULOS ja PELISSÄ.
112. tonimikael6.5.2013 klo 18:43
Niin kuin sanottu; sitä saa mitä tilaa. Jos iso-Setä olisi ainoa tilaaja, pääsisin ehkä minäKIN helpommalla. Mutta minkäs teet kun nuo muut kehittyy melkein nopeammin kuin iso-Selittäjä kirjoittajana! <3
113. Hannu6.5.2013 klo 18:44
Hienoa, että toivo virisi :-) KEVÄÄLLÄ ULOS -> ajattele tähtikuvioita. PELISSÄ -> viittaa suoraan pelivälineeseen.
114. markus6.5.2013 klo 20:49
Ihan noin,tonimikael.Älä hitossa ainakaan helpota. Snookerissa näyttää se manaamani sensaatio toteutuvan,äijä ei ole pelannut vuoteen turnauksissa,ja taitaa olla taas maailman paras."On se hurja ! " Ronnie O`Sullivan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *