KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS KUUKAUSILIITE HUHTIKUU

7400. HS Kuukausiliite huhtikuu

Owlie6.4.2013 klo 11:46
Avataan keskustelu.
2. 49er6.4.2013 klo 12:38
Aika tavanomainen kuukautisristikko. Yksi monikkosana ja yksi konsonantti jäivät arveluttamaan.
3. Ari6.4.2013 klo 12:46
Ristiriita vihjeissä Raamatussa (vastauksen 1. kirjain) ja Pumpulipuikko (vastauksen 4. kirjain).
49er: Onko meillä sma konsonantti arveluttamassa?
Harmi, sillä ilma on loistava ja kaunis.
Ari
4. Potter6.4.2013 klo 12:53
Mukava ristikko, ja harmaatkin avautuivat vaikka ensin tuntuivat konstikkailta.
Aurinkoista lauantaipäivää!
5. 49er6.4.2013 klo 13:02
Ari,
Samapa sama.
6. Maria6.4.2013 klo 13:08
Niin perjantain kuin lauantainkin ristikko oli sieltä helpommasta päästä!Nyt on sitten nautittava aurinkoisesta säästä ja ulkoilusta!Hyvää viikonloppua!
7. ässä6.4.2013 klo 13:49
Olen Arin kanssa samaa mieltä tuosta pumpulipuikon loppukirjaimesta, se ei natsaa tuon Raamatun nimen kanssa. Nämä Auliksen teokset ovat kummallisen kaksijakoisia, ensiksi saa kirjoitella nuo vaaleat sivuosat mitään miettimättä, mutta kun sen jälkeen alkaa aukoa noita kuvasta lähteviä värillisiä rivejä on sinne poikittain ympätty mitä kummallisimpia Google-sanoja, joten ristikko ei ole kauttaaltaan tasaisen vaikea tai helppo, jollaisiksi useimmat laatijat yleensä tuotoksensa tekevät.
8. 6.4.2013 klo 13:55
Venäläisvirasto GRAU = Glavnoje raketno-artilleriskoje ypravlenije. Kyseessä on siis Neuvostoliiton puolustusministeriön aikainen ohjusten ja tykistön päävirasto. Vihje on harhaanjohtava, koska siinä mainitaan Venäjä.
9. O6.4.2013 klo 14:16
Minulle sopi ongelmitta PUMPULIPUIKKO (4) ja RAAMATUSSA
(6).
Aurinkoista kevätpäivää!

[Nimimerkitön aloitti sanojen paljastamiset, joten poistun aurikoiseen ulkoiluun koirani kanssa.]
10. [O]6.4.2013 klo 14:23
[Lukekaa "Chat on kuollut" lopusta.]
11. 6.4.2013 klo 16:42
Mistä noita nimimerkki O:n kaltaisia hyypiöitä oikein sikiää? Jotenkin säälittävä persoona. Toivottavasti koira osaa pitää tyhmää isäntäänsä kusitolppana. Siihen mr O:n kyvyt juuri ja juuri riittävät.
12. Alfa6.4.2013 klo 16:57
Mikähän otus siinä pumpulipuikon alla on ?
13. Pähkinänsärkijä6.4.2013 klo 17:10
PUMPILIPUIKKO-vihjeen ratkaisun kirjoitusasu perustuu laatijan virheeseen. Raamatusta ei näyttäisi löytyvän sen loppukirjaimella alkavaa ratkaisusanaa (ainakaan millään sivistyskielellä - mikä ei tietenkään estä aina positiivisestii ja aurinkoisesti ajattlevaa nimimerkki O:ta sovittamasta "ongelmitta" vaikka virheellistäkin kirjainta ratkaisuunsa).
14. 6.4.2013 klo 17:27
Kyllä pumpulipuikko tunnettiin aikaisemmin nimellä Topsy. Nyt Aulis on jättänyt y-kirjaimen suuressa viisaudessaan pois.

Raamatusta löytyy herra nimeltä Simson, jonka yliluonnolliset voimat perustuivat hänen pitkiin hiuksiinsa. Simson oli myös Jumalan nasiiri ja enkeli kielsi leikkaamasta hänen hiuksiaan.
15. 6.4.2013 klo 17:33
Ilman O:n kaltaisia "täydellisyyksiä" tämä(kin) säie olisi turruttavan yksitoikkoinen. Toivottavasti tyyppi jaksaa ilahduttaa jatkossakin meitä.
16. Tulokas6.4.2013 klo 17:43
Alfa,
oletkos lukenut suosittuja lastenkirjoja? Sieltä löytyy tämä hahmo.
17. Kerrankin...6.4.2013 klo 18:41
Jippiii! Ihan ensimmäinen kerta kun sain ristikon täytettyä ja joka ruudussa on kirjain. Vastaussanatkin vaikuttaa ymmärrettäviltä. Yleensä jää aina tyhjiä kohtia. En edes kehtaa mainita montako vuotta harjoittelua takana. Oikein hyvää lauantai-iltaa kaikille aivojumppareille !!
18. O6.4.2013 klo 21:23
Minulla lukee PUMPULIPUIKKO ei PUMPILIPUIKKO.
Nikitön paljasti sitten sen mitä P-särkijä ei löytänyt.
19. Jaana6.4.2013 klo 22:10
Toivon hartaasti, että nimetön kirjoittaja lopettaa valmiiden ratkaisujen antamisen. Menee maku koko tästä hommasta.
20. O6.4.2013 klo 22:42
Jaana.
Niin toivon minäkin, mutta nämä viikonloput ovat tietystä
syystä heille vastustamattomia.
Ylläpito on laittanut pari heistä jäähylle välillä ja silloin
ei ole ollut samoja ongelmia.
21. arja6.4.2013 klo 22:48
muuten valmis mutta .pari piilokirjainta sanaan pystyyn alaspäin . sinervien vasemmalla keskipaikkeilla. tonislavin kanssa samassa ruudussa. Pukkaa sanaa johon kuvan littanat palat ilman rosoreunoja ei sovi????
22. O6.4.2013 klo 22:53
arja.
Kyllä siellä rosoreunat ovat.
23. pulmu6.4.2013 klo 23:47
Muuten valmis ja kiva oli ratkoa, mutta minulta puuttuu samat kaksi piilokirjainta kuin arjaltakin, enkä suurennuslasillakaan näe kuvien littanoissa rosoreunoja. Voisko ne esittää jotakin ihan muuta?
24. Mape7.4.2013 klo 07:23
Alfa
Pumpulipuikon alla oleva otus on tsekkiläisen tuottama animaatiohahmo. Tunnetuin kirja on "kuinka ..... sai housut. Tähän tulee kyseisen hahmon tsekkiläinen nimi, jota ei kyllä suomeksi lausuttaisikaan.
Itsellä pähkäilyttää useampikin kohta:
piilokirjaimet pystyssä kahden "palikan " kohdalla
ylhäällä keskellä olevaa miestä en tunnista, voi vain arvailla
edeltävän kamera?
kovettavia?

Vihjeitä kaipailen.
25. Seitenvitonen7.4.2013 klo 07:50
arja, pulmu,
Googlatkaapa yhdyssana Japaninxxxx. Löytyy hienoja kuvia. Sain tuollaisen synttärilahjaksi viime kesänä.
26. Seitenvitonen7.4.2013 klo 08:27
[Lisäys: xxxx tarkoittaa tietysti työkalua. On myynnissä Suomessakin]
27. Tuike7.4.2013 klo 08:35
Pähkäilen vielä ankarasti yläsinisten oikealla puolella olevia "miehiä". Minulla tulee siihen ihan outo sana. Ei löydy mistään. Mielestäni risteävät sanat ovat oikein - tai sitten ei.
Saisko pienenpienen vinkin?
28. Mape7.4.2013 klo 08:45
Tuike
Yläsinisen kuvan oikealla puolella olevan kuvan miehen nimi löytyy googlesta saman kuvan kera. Hnen etunimensä alkaa I:llä. Jos olet saanut vaakasanan ylös olet saanut miehen nimen ekakirjaimen. Toisen kuvan miehen alle ei tule miehen nimeä. Katsopa natsat.
29. Pähkinänsärkijä7.4.2013 klo 09:30
Kiitos vain, O, että äkkäsit lyöntivirheeni. Yllätykseksesi voin kertoa, että tarkoitin kyllä sanaa PUMPULIPUIKKO. Tällä ei kuitenkaan liene tekemistä sen kanssa, että kyseessä on edelleenkin laatijan virhe: on totta, että muinoin tuotteen nimi oli 5-kirjaiminen erään jäätelövalmisteen kaima, mutta kun halutaan 4-kirjaimista ratkaisusanaa samasta, on vain yksi olemassa - ja se päättyy soinnilliseen konsonanttiin, jolla raamatussa esiintyvän sankarimme nimi ei suinkaan ala.

(Siitä, ketä laatija tähän on etsinyt, ei kellään liene ollut epäselvyyttä tässäkään yhteydessä. Mukava havaita, että nimimerkit tyhjä ja O:kin ovat hahmon hiffanneet. Tarpeetonta kuitenkin oli paljastella sanoja ja sankarin maagisia karvoja.)

Kun laatija (kuten kaikille lie selvää) on halunnut päättää puikkonsa ratkaisusanan kotoisempaan konsonanttiin, olisi hän voinut tehdä tavallisen hätätempppunsa, eli laittanut vihjesanan lainausmerkkeihin. Nyt kyseesssä on karkea laatijan virhe.
30. Tuike7.4.2013 klo 09:31
Mape

Niihin olen jo saanut ratkaisut, mutta tarkoitin vähän alempana sinisten vieressä olevaa vihjettä "miehiä". Ei aukea sitten millään!
31. Pähkinänsärkijä7.4.2013 klo 09:34
Tuike taisi tarkoittaa vihjettä 'miehiä' kysymyksellään. Sen alle tulee tuikitavallinen suomalaisnimi, joten lienee syytä tarkistaa risteävät sanat vielä kerran.
32. Pähkinänsärkijä7.4.2013 klo 09:35
No niin, kysyjä ehti näämmä itsekin korjata väärinkäsityksen.
33. Mape7.4.2013 klo 09:53
Pyytelin useaankin kohtaan vihjeitä, mutta sain ne kuitenkin ratkaistua. Paitsi kovettavia, puuttuu alkukirjain.Onkohan Atid ristikossa kahdessa paikassa. En saa arkistoissa kahteen ruutuun kirjaimia. Lentävän linnun kanssa on ongelmia. Siis se ruudusto on ongelmana. Muuten ristikko on valmis. Jos saisin vihjeitä.
34. Potter7.4.2013 klo 10:08
Mape, siitä kovettavasta ei nyt ihan alkukirjainta kai voi antaa, mutta se on kuitenkin tuollainen henkisen puolen juttu, ei ole kysymys mistää aineksista.
35. aloittelijatar7.4.2013 klo 10:09
Mape
taivaan linnuthan ovat....
Atid on myös vihjeenä.
36. Tuike7.4.2013 klo 10:16
Pähkinänsärkijä
Suurkiitos! Taisin keksiä. Hallandilaispaikka oli väärin! Nyt helpotti!
37. anninni7.4.2013 klo 13:26
valmista tuli, tosin aika monta kohtaa piti varmistaa googlettamalla ja täältäkin sain pari hyvää vinkkiä vaikeaan paikkaan, kiitos!
38. Alfa7.4.2013 klo 15:53
Mape,
kiitos tsekkivihjeestä, en olisi kyllä koskaan muuten löytänyt, linnuksi kun luulin.
39. Hannu7.4.2013 klo 21:48
Tämähän on vallan kuriton palsta...vihjeitä ja opastusta annetaan aivan täyttä päätä, vaikka palautusaika loppuu 17.4. Ei varmaankaan ole montaa ratkojaa, jolla on puhdas omatunto ratkomisesta itse selviytyneenä? Ja jos vielä sillä mentaliteetilla osallistuu kilpailuun niin aika kehno suoritus.

Löysin kirjastosta omien kirjojen kärrystä tämän kuukausiliitteen ja ensimmäistä kertaa teen nyt tuttavuutta tähän, koska IS:n kovis piti laittaa lepäämään. Sen verran haastava, että vielä on pohtimista...ja voihan sitä olla tässäkin. Mutta IS-koviksia ei kyllä paljastella ratkonta-aikana...ihan itse joutuu oivaltamaan tai vasta ratkonta-ajan jälkeen kysymään.
40. inkeri658.4.2013 klo 09:34
Kiitos "ässälle" hänen analyysistään ristikon kaksijakoisuus. Olen täsmälleen samaa mieltä!
41. Hemppa8.4.2013 klo 11:17
Kun laittaa Googlen kuvahakuun PUMPULIPUIKKO-vihjeen vastaussanan ja perään puikko, on siellä sillä nimellä kuvia vaikka kuinka paljon.
42. O8.4.2013 klo 12:50
Hemppa.
Tosiaankin, niitä on siellä vaikka kuinka paljon!
43. Pähkinänsärkijä8.4.2013 klo 14:51
Niinpä niin, Hemppa ja O. Jaa jos laittaa pumpulipuikon oiean tuotenimen kuvahakuun, on niitä edessänne vielä paljon enemmän (eikä tarvitse etsiskellä erilaisten naishepenien seasta). Riemunne aihe - ja laatijan tavoite tässä - on yhä virheellinen ns. junttimuoto sanasta, jonka vihje olisi siis vaatinut edes lainausmerkit ympärilleen.
44. ep8.4.2013 klo 15:02
Olen huono tunnistamaan kuvista ihmisiä, oikealla alhaalla
Stop merkin alla on nainen ja siitä vähän viistoon vasemmalle
sen sijaan mies " hattupäinen" lupsakan oloinen
45. Juho8.4.2013 klo 16:15
ep, hattupää, lännenmies oli TV-sarjassa -60 luvulla, Dan Block.
Nainen taas on virol. Jaan Krossin puoliso.
46. ep8.4.2013 klo 16:23
Juholle suurkiitokset avustasi!
47. iso S8.4.2013 klo 16:52
Jaa-a, olisiko lännenmies kuitenkin Dan Blocker?
48. Helmi8.4.2013 klo 18:45
Yksi kirjain puuttuu... Voisiko joku ystävällisesti vihjata, miten selvitän, kuka on herrashenkilö kuvassa vasemmassa yläkulmassa. Olen surkea tunnistamaan henkilöitä, eikä kuvaa voi googlettaa...
49. Pähkinänsärkijä8.4.2013 klo 18:51
Jos vain piilokirjain äijänkuvan ratkaisustasi puuttuu, ei ole montaa vaihoehtoakaan. Googlaa keksimäsi, yksi näyttää kuvhaussa saman kasvokuvan.
50. Helmi8.4.2013 klo 19:33
No nyt ratkesi, kiitos! Samaa nimeä yritin eilen googlettaa, mutta sukunimenä. Ajattelin, jos kyseessä olisi kuuluisa saarnamies...
51. EJlo8.4.2013 klo 21:17
Seitenvitonen
Seitenkolmonen kiittää varmistuksesta. Hakusanallasi löytyi hienoja kuvia nokokiri´stä, joita kuvissa oli juuri vihjeen kaltaisina esineinä.
52. Juho8.4.2013 klo 21:50
Ejlo ja Seitenvitonen, ei liene tarpeellista aivan noin kaukaa hakea,
naapurin Sandviken teki aivan tuollaisia poka-malleja heti puisten nälkäviulujen ajan jälkeen.
53. Seitenvitonen9.4.2013 klo 21:21
[Juho,
Kapineita voidaan valmistaa monessakin maassa, mutta tietojeni mukaan niitä kutsutaan tuolla nimellä.
Tehdäänhän hampurilaisia Suomessakin.]
54. otv-a10.4.2013 klo 21:00
tässä muuten kiltisti autetussa ristikossa pidän tuota pumpulipuikkoa suorastaan harhautuksena. raamatunhenkilön olisin osannut paikoilleen sijoittaa nopeammin ilman väärää kirjainta. vaan eihän tässä mitään kiirettä ollut...
55. O10.4.2013 klo 21:33
otv-a.
Parempi myöhään ...
Niinhän se sanontakin menee. :)
56. Ananias11.4.2013 klo 12:14
Hei-hei pumpulipäät!
Katsokaapa, armeijan käyneet poijjaat, tarkemmin ja vaikka isonnuslasilla, ylärivin upseeria, jota kauluslaattojensa perusteella ihan coloneliksi väitetään.
Yleisesikuntaupseerin, johon colonelkin kuuluu, kauluslaatat ovat punaiset.
Mutta vaikka kyseessä olisikin jokin vihreitä laattoja käyttävä jaegercolonel, en isonnuslasillakaan erota näistä kauluslaatoista toista laatan sisäpuolella kiertävää koristetikkausta, joka erottaa upseerit toimiupseereista vänrikistä (second lieutenant) alkaen.
Voisikohan kyseessä ollakin il capitanio, jota tykkimies Lehto coloneliksi luulee? Il capitanion puolesta ei toisaalta puhu miehen leveä kunniamerkkien nauharivi...
57. Wilde12.4.2013 klo 00:14
Ananias
Yrititkö laittaa sitä kapteenia siihen? Aivan, en minäkään ja siksi laitoin sen, joka siihen kävi. Et varmaankaan ole kauan tehnyt Auliksen laatimia ristikoita, kun yrität vihjekuvasta etsiä jotain koristetikkauksia? Yleensä on hyvä, jos saa edes jotakin selvää kuvasta. Ja kyllä meillä ainakin kaikilla upseereilla oli samanväriset laatat, kuin meillä varusmiehilläkin.

Uskon, että astuin miinaan, mutta onneksi ei mennyt kuin pari varvasta:)
58. Ananias13.4.2013 klo 22:19
Hei-hei Wilde ja ystävät kautta maan!
En minä halveeratakseni teitä pumpulipäiksi maininnut, tulipahan vain mieleeni kun tämä pumpulipuikkoasia oli jonniin verran esillä.
Ei ostettu minun lapsuuesa Lapisa valamista topsia, ei, vaan pantiin pumpulia tulitikun nennään ja kaivettiin sillä aivoja korvareijästä pihale.
Kyllä minä olen Aulista ratkonut jo kohta kaksikymmentä vuotta ja viimeiset kolme vuotta olen saanut jokaisen ristikon valmiiksikin. Kesäliitteet, kesälakanat, normaaliristikot ja kuukautisliitteet ovat joko helpottuneet tai sitten on ratkaisutaito kohentunut. Veikkaan ensiksi mainittua. Voittoja vaan saisi tulla nykytahtia useammin - joka ainoan ristikon kun olen arvontaan lähettänyt. Mutta olen tunnetusti huonon onnen lapsi, niin peleissä kuin rakkaudessakin.
59. -p-14.4.2013 klo 08:54
Vasemman laidan ekseemaa kummastelen.
60. Jondalar14.4.2013 klo 09:24
Murrosikäisillä on usein mustapäitä kasvoissa.
61. -p-14.4.2013 klo 13:58
Kiitos Jondalar! Minulla oli takatukka väärin.

Itsekin sain teininä ekseeman, vaikka tavoittelin laudaturia.
62. kaplas14.4.2013 klo 16:06
Minä vielä tämän ristikon kimpussa,täyttä akaa olla, mutta
saiskiko pari apua:
1.)alhaalla keskellä varhaistoimintaa
2.)Sen vieressä karhu
3.)Siitä oikealle Balbon eka kirjaimen kanssa risteävä sana
63. tuffa Porist14.4.2013 klo 16:13
kaplas
1) Alkupäivän toimintaa
2) Kuollut kuuluisuus
3) Suolasalkkari
64. kaplas14.4.2013 klo 16:46
tuffa Porist,kiitos!
Misätähän pääsisi kiinni tuohon keskikohdan Kalland/Halland eli mikähän Ruotsin kaupunki lienee..
2,3-kohtiin vielä haussa, en ole terävimmilläni.
Samoin yläsinisten oikealla puolella oleva mies. Siitähän säikeessä jo puhuttiinkin..
65. Jondalar14.4.2013 klo 17:10
Googlaamalla Hallandin maakunnan kaupungin löysin.
Viisas mietiskelijä ylhäällä on usein ristikoissa.
66. -p-14.4.2013 klo 17:15
Nalle parka tosiaan kuoli, vaikka musta serkkunsa on Berliinin vaakunassa.
67. kaplas14.4.2013 klo 18:07
Kiitos Jondalar ja -p-, ne nyt selvät.
Yläsinisten oikealn puolen mies saa jäädä,mutta
vleiä vinkin jos saisin yhdestä, niin tämä on sitten valmis
Eli,lännen miehestä vähän koilliseen on se s-vihje.
Ei jostain syystä sytytä.
68. -p-14.4.2013 klo 18:10
kaplas, uskalla tietää, äläkä jätä sitä yläkerran kaveria.
69. kaplas14.4.2013 klo 18:15
-p-, kyllähän se s-alkuinen on ihan selvä! Tein sen vain niin vaikeaksi, koska olin näkevinäni s-kirjaimen purkin kyljessä eli sen huomioon ottaminen se "ongelma" oli.
No, pitänee se mies vielä sitten etsiä,.
70. kaplas14.4.2013 klo 18:19
No, sehän oli helppo. Möhelsin siinä, että kuvittelin ylimmän vaakasana ei-liittyvän kuvaan, kun ei ollut sininen. Eli, luulin sen liittyvän tähän mieheen. No, on ollut parempiakin päiviä,kiitokset ymmärtäjille! :)
71. Ari15.4.2013 klo 14:46
Kirjoitan TÄHÄN SÄIKEESEEN nyt ensimmäistä kertaa. Joku on näemmä lainannut ainoaa ja paljon käyttämääni nimimerkkiä tuolla aiemmin.

Nimimerkkiäni on näemmä lainattu enemmänkin... :(
72. Ne qwertsut17.4.2013 klo 17:41
Ari
Kuinkas ne rekisterikilpihommat sujuvat sinulta? Mallillaanko?
Pysy vain poissa näiltä sivustoilta. Parempi on itsellesi
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *