KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2735

7353. HS 2735

Owlie8.3.2013 klo 10:14
Ei pöllömpi ristikko.
2. Ari8.3.2013 klo 10:40
Owlie:
Minusta tämä oli jonkin verran ukulimpi kuin muutamat aikaisemmat ristikot. Helpohko pähkinä purtavaksi.
Pidin vihjeistä: TÄSSÄ KALVOJA ja TALIN.
En ihastellut vihjeitä: KASSARAA ja RAUTALANKAA. Tämän tyyppiset alkavat kyllästyttää.
Aurinkoista Pakkas/Pekkaspäivää kaikille luoduille.
Ari
3. 49er8.3.2013 klo 10:41
Samaa mieltä edllisen kanssa. Vasemmassa alakulmassa on kolmen risteilevän sanan luokku, joka jäi vähän arveluttamaan.
4. Ari8.3.2013 klo 10:43
En ihastellut KESÄLESKEÄkään.
Ari
5. tympii8.3.2013 klo 11:09
Juuri nuo Arin mainitsemat tympivät minuakin, tuo Auliksen suosima vihjetyyppi liittyy itse vastaussanaan niin heikolla logiikalla, että parempia vaihtoehtoja sen vihjaamiseksi olisi vaikka kuinka paljon. Lisäksi näitä on ripoteltu lähes viikottain Hesarin ristikkoon useampiakin. Vaikuttaa siltä, että alkaisi olla uusiutumisen tarvetta ilmassa muutenkin kuin ristikon koon osalta.
6. Potter8.3.2013 klo 11:36
Arin kanssa myös samaa mieltä noista hyvistä vinkeistä sekä huonoista. Kokonaisuudessaan kuitenkin ihan hyvä.
7. Maria8.3.2013 klo 11:42
Kaikille siskoille hyvää naistenpäivää!Ristikko oli ihan passeli,olihan siellä jotain "ukulia" niinkuin Ari sanoi,mutta eipä tuo häirinnyt!
8. Tupu8.3.2013 klo 11:43
Olen juuttunut niinkin helppoon kui IISIÄ. Joku juju siinä täytyy olla, vaan ei ensi-istumalta oivallus käy. Samoin siinä ylhäällä kuva jostakin pitkänmallisesta, ei hajuakaan. Tähän asti vain pari tarkistusta kuukelista.
9. O8.3.2013 klo 11:51
Aika helpolla Aulis päästi tällä kertaa.
Arin kanssa samaa mieltä hyvistä vihjeistä, sekä ei niin
hyvistä.
10. Juho8.3.2013 klo 11:52
Tupu, antaisin apua, mutta se iisihän tulee engl. lainaväännöksenä, joten käännöstyöhön vaan.
Alempana oli se NOKKA, sepä olisi ollut tuttu, mutta vasta Nykänen paljasti sen toisenkin muodon.
11. 49er8.3.2013 klo 11:58
Tupu, siihen pitkänmalliseen joutunet päivän mittaan tarttumaan useasti.
12. Tupu8.3.2013 klo 12:02
Kiitos Juho ja 49er, kävin tässä välillä istahtamassa ja tuijottamassa ja ihan sain välähdyksen. Piti vain korjata sitä juoksevannäköistä tyttöä/naista.
Näin on käynyt ennenkin, kun ikäänkuin avaa suunsa, ajatuskin juoksee eri tavalla.
13. POH8.3.2013 klo 12:40
Uusi HS-ristikon ratkonnan nopeusennätys minulle!
Alle pari tuntia meni.
Iisiä ja helppoa oli tällä kerralla.
Hurraatako pitää huutaa, vaiko itkeä nautinnon vähyydestä?
14. Masa I8.3.2013 klo 13:27
Morjens !
Kupillisella meni. vain tuo -27C piilo auki, ihmettelen.
Naisille Onnea ratkontaan, erityisesti Vilpulle !
15. tuffa Porist8.3.2013 klo 14:21
Sovitaanko, ettei perjantaina vielä kysellä?!
16. O8.3.2013 klo 14:32
POH.
Itkeä nautinnon vähyydestä. :(

Masa I.
Morjens !
17. ukko ja akka8.3.2013 klo 15:30
Meillekin oli "iisihkö" pitkästä aikaa, ratkesi kolmessa tunnissa. Hyvä ettei ollut karttoja tai paikannimiä, olemme allergisia niille.
Kivoja pähkäiltäviä vihjeitä olivat jo edempänä mainitut -27C ja tässä kalvoja.
18. Ukki8.3.2013 klo 16:11
Joo, helpolla päästiin tällä kertaa. Olisin toivonut, että huomisellekin olisi vähän jäänyt. Ei jäänyt, mutta tyydytään tähän.
19. Hiski8.3.2013 klo 16:17
Istunpa Ukin kanssa samaan junaan. Tulee vain viikkoinen seuraavan aseman odotus.

Naisille ylevät onnittelut!
20. pelaaja8.3.2013 klo 16:36
Ei tämän ratkominen minulle nopeusennätys ollut. Laiskana ihmisenä kylläkin olen aina silloin tyytyväinen, kun ei jää turhia murheita hampaankoloon yön yli.

Ps. ei se -27 C mikään -27 C ole vaan "-27 C".
21. POH8.3.2013 klo 16:47
ei se -27 C mikään -27 C ole vaan `-27 C´
22. pelaaja8.3.2013 klo 16:58
[Minun saksalaisvalmisteinen laatuluuppini ei siis olekaan täydellinen? Mitähän kaikkea muuta se on minulle aikojen saatteessa väärin perustein syöttänyt ;-( - ilmankos aina 'sattuu' ja "tapahtuu".]
23. apua8.3.2013 klo 17:58
En näköjään tunnu keksivän, mikä on "USEIN KELLON PÄÄLLÄ". Siis ainakin piilokirjain on hakusessa.
24. joskus8.3.2013 klo 18:03
Kellon päällä on lopulta niin helppo, ettei uskalla vihjata. Jos eka on oikein, niin ...
25. Potter8.3.2013 klo 18:11
joskus, ihan oikein kun et vihjannut tuota, sekin vaatii pientä ahaata.
26. Tipu8.3.2013 klo 18:46
Nyt olen jäänyt jäkittämään huitomiseen, pientä jelppiä pliis. Siis alavasemmalla.
27. pelaaja8.3.2013 klo 19:15
Täällä annettiin vinkkejä jo peräti aamupäivällä, vaikka on ollut lainsuojaa saamaton käytäntö, että niin nopsaan ristikkoa ei ratkaisuteta? (Eilen rinnakkaissäikeessä oppimani uusi sana tuo ratkaisuttaminen, anteeksi vaan.)

tuffa Porist sanoi klo 14:21, että
"Sovitaanko, ettei perjantaina vielä kysellä?!"
Sitä kommenttiako ei kunnioiteta?
28. Tipu8.3.2013 klo 19:38
Selkis jo. Pelaaja, älä vedä hernettä nenääs, en tiennyt tällaisesta sopimuksesta.
29. Tipu8.3.2013 klo 19:58
Ja vielä vähän hämmennystä. Ne jotka täällä keu keu kehuvat, kuinka helppo oli ja on jo postissa, niin väärä areena. Auliksen arvostelu outoa, koska kuka teistä osaisi laatia ristikon, ottaen huomioon myös googlettamisen. Hyvää Naisten Päivää kaikille ihmisille.
30. Alvik8.3.2013 klo 20:13
Oikein passeli ristikko. Vielä puuttuu noin 10%, etupäässä alapäässä. Mutta eiköhän se siitä. Mukavaa kun ei ratkea yhdeltä istumalta. Jää vähän lauantaiksi ja toivottavasti vielä sunnuntaiksi. Onhan tässä muutakin tekemistä kuin ristikon ratkominen.
31. apua8.3.2013 klo 20:26
joskus 8.3.2013 klo 18:03; Potter 8.3.2013 klo 18:11

Kiitokset neuvoista. Niinpä se pieni ahaa tulikin lopulta, ei kuitenkaan systemaattisen haun seurauksena, vaan yht'äkkiä noin vain.
Tipun kaipaamaa huitomista en pysty tarkistamaan, kun verkosta ei löydy ja Nykästä en omista.
32. 49er8.3.2013 klo 20:37
Anteeksi maalaisuuteni tai sanoisinko utamiuteni. En tiennyt vallitsevasta käytännöstä, ettei perjantaina vielä kysellä tai anneta vinkkejä. Taisinpa vinkata jo aamupäivällä. Nöyrin kiitos "Porin tuffalle" ja pelaajalle ojennuksesta ;-)
33. Jondalar8.3.2013 klo 20:39
Jostain syystä vielä ei sytytä TÄSSÄ KALVOJA (5) vihjeen yhteys ratkaisuun. Kyllä minä kaikki kirjaimet taas ruutuihin löysin, mutta joskus jokin kohta lyö aivot jäkkiin. Rattoisa ristikko kumminkin.
34. pelaaja8.3.2013 klo 20:44
Jondalar, euro vetoa, että piakkoin naurahdat sille.

49er ja Tipu,
en tarkoittanut olla 'paha'. Täällä on vaan niin usein toivottu kärsivällisyyttä. (Ja olin minäkin aikojen alussa kärsimätön pahimmillaan..)
35. kaplas8.3.2013 klo 20:56
Minkähän takia ei perjantaina saa vihjeitä (antaa)?
36. [katti]8.3.2013 klo 21:05
[Kärsivällisyyttäni koetellaan ehkä pitkäänkin, koska naapurit lienevät matkoilla. Epävarmaa siis, tuleeko lehti milloinkaan. Mutta hyvää naistenpäivää kaikille!]
37. 49er8.3.2013 klo 21:06
pelaaja, en moittinut sinua pahaksi, päin vastoin, olin vilpittömästi kiitollinen 'ojennuksesta'.
38. [O]8.3.2013 klo 21:13
[katti.
Toivottavasti saat ristikon.
Hyvää naistenpäivää kaikille naisille!!!]
39. Seitenvitonen8.3.2013 klo 21:22
[kaplas 20:56,
Varmaankin siksi, että me hidasälyisemmät ehdimme sorvata vihjeitä sopivan "haastaviksi"]
40. kaplas8.3.2013 klo 21:53
seitenvitonen:

:)

Mitähän mieltä iso S on tästä säännöstä?
41. [katti]8.3.2013 klo 22:04
[O: Kiitti! Kasvattaa kyllä luonnetta, koska olen aika lyhytpinnainen. Mutta Siperia opettaa!]
42. [aloittelijatar]8.3.2013 klo 22:10
[Onnea myös kolmelle Pekalle, joita onnetar oli suosinut :)
Onkohan "meidän" Pekka yksi näistä onnellisista voittajista?]
43. sofia9.3.2013 klo 07:38
Hauskaa tämä suomenkieli - kaikesta voi vääntää verbin. Pääni puhki mietin öistä kulkijaa, mutta sain siihen lopulta ihmeellisen sanan. Liekö oikein?
Kiva ristikko, mutta kyllä tällä päällä pähkäilemistä riittää koko viikonlopuksi.
44. tuffa Porist9.3.2013 klo 09:35
sofia
Todennäköisesti on oikein, kysymyksessä verbi ei substantiivi!
45. kaplas9.3.2013 klo 09:40
sofia, kyllä se kaiken tietävä googlekin sen tuntenee..
46. sofia9.3.2013 klo 10:09
Kaplas, niinpä näyttää olevan.
tuffa Porist, mulla on kyllä verbi.
47. tre9.3.2013 klo 10:51

Olen hieman ihmetellyt vihjeiden antamiskieltoa... eikö olekin niin, että jos haluat tehdä ristikon täysin itse ja ilman vihjeitä, ei tänne tarvitse tulla kurkkimaan, onko jku mahdollisesti vihjaillut mitään, vai mitä? Apuahan tänne useimmat hakemaan tilevat, perjantaina tai lauantaina tai joskus muuloin.

Minä käyn tällä palstalla nytkin kysymässä: alimman harmaan sanat ovat outoja tai sitten jos ratkon vaakalauseen "oikeankuulloiseksi", ainakin kuningasnimi on outo.
48. tre...9.3.2013 klo 10:52
.. pyytää anteeksi kirjoitusvirheitään.
49. Juho9.3.2013 klo 11:22
tre, oliskhan se keisarin nimi vähän kuin lapphalaisilla, myös saksaksi?
50. sulo9.3.2013 klo 11:25
tre
Ratkojista löydät
51. helepohko9.3.2013 klo 11:26
tre, dementia ei pysy loitolla, jos kaikki tehdään liian helpoksi.

Minusta palstan hauskuus on juuri uusilla vihjeillä mutkan kautta auttaminen sekä kiperimpien kohtien oivalluksen ilon jättäminen kullekin ratkojalle.

Pienenä yksityiskohtana, mikäli oikein oivalsin, minusta alarivin -27 C -vihjeen vasemmanpuoleisen heittomerkin tulisi olla samanlainen kuin oikeanpuoleisenkin, vai?
52. Heppu9.3.2013 klo 11:47
Ristikon teema. Hienovarainen kannanotto moottoripyöräjengeihin?
Talin vihjeen jujua en ollut osannut ihmetellä kun en ollut huomannut mitä ratkaisuksi tuli. Aulismi.
53. Kaisa9.3.2013 klo 12:43
Muuten valmis mutta lounaassa vihje HUITOA vihjeeseen pukkaa outoa verbiä. Nykästä en omista, googlesta ei tärppää.
54. Tipu9.3.2013 klo 16:13
Kaisa; Jos on kyse toisesta kirjaimesta niin vokaalit läpi googlettamalla suomenkielisiltä sivuilta, ainakin uskoisin.
55. Rapu9.3.2013 klo 17:58
Yhtä piiloa vailla taas kerran. Alimman harmaan piilokirjain.
En saa lauseeseen muutenkaan mitään tolkkua, vaikka pystysanat tuntuvat "oikeilta" . Tosin kananmunista saan jotain aivan outoa. Pientä avitusta tarvittaisiin.
56. tuffa Porist9.3.2013 klo 18:01
Rapu
Ei ne munat ainakaan ryppyisiä ole...!
57. "F.O.S. Siili"9.3.2013 klo 18:03
Olen kai tehnyt "henkilökohtaisen piirinennätyksen" kun tässä vaiheessa vain kaksi ruutua uupuu...Tosin tuota ET KAI SYÖ TÄTÄ SIENTÄ hämmentää vielä?
58. huuhaa9.3.2013 klo 18:15
F.O.S. Siili,
mikä siinä sienessä? Ei oo ainakaan tatti.
59. kaplas9.3.2013 klo 18:17
F.O.S. Siili, sieni ei niinkään kasva metsässä vaan aika lähellä ihmistä
60. Rapu9.3.2013 klo 18:19
Kiitos Tuffa!
Siinä meni nyt tuntea -vihjekin uusiksi ja munat rypyttömiksi.
Eka harmaa on nyt ok, mutta pitää vielä tutkailla sitä loppu harmaata. Jotain on pielessä kun kunnollista sanaa ei tunnu syntyvän. Tutkaillaan.
61. kaplas9.3.2013 klo 18:48
Rapu, vika voi olla keisarin kolmannessa kirjaimessa. Jos se on väärin, ei toivoa järkevästä sanasta
62. "F.O.S. Siili"9.3.2013 klo 19:09
Tervehdys, huuhaa ja kaplas! Luulen tajuavani.......Kiitokset vihjeistä.
63. iso S9.3.2013 klo 22:05
Joskus on kyselty mitä Jeesus tekisi, nyt kysytään mitä mieltä iso S olisi. Aikamoinen ansioton arvonnousu. No, olen edelleen sitä mieltä että sivuston isännän usein ilmaistu (joskin edelleen etusivulla ilmaisematon) kanta on hyvä ja oikea: palkintoristikoista ei pitäisi paljastella ennen palautusajan päättymistä ratkaisusanoja antamalla eikä olennaisesti vihjeitä helpottamallakaan. Sellainen on soveliasta pienessä suljetussa piirissä, mutta ei täällä julkisella paikalla.

Tuohon jyrkkään kantaani sallin pari poikkeusta: jos vihjeessä on kirjoitusvirhe, sen saa oikaista. Muuten etsitään turhaan jotain virheeseen perustuvaa kikkaa. Toinen tapaus on Hesarin ristikoiden helmasynti, epäselvät kuvat. Joissakin lehdissä kuva voi olla vielä sameampi kuin toisissa, joten selvän näkijät voivat ympäripyöreästi kuvailla mitä kuva esittää. Mieluummin niin että selityksestä ei paljastu ratkaisusana, edes sillä tavalla että selvästi vältellään jonkin tietyn sanan käyttämistä.

Selkosanaisen vihjailun ja ratkaisujen paljastamisen aika on sitten kun palautusaika on päättynyt. Siihen asti voi keskustella ristikosta yleisellä tasolla.

Näissä HS-säikeissä on ollut löysempi linja, muita ristikoita käsittelevissä säikeissä on pidetty ohjat kireämmillä. Itse olen sitä mieltä että sama linja olisi hyvä täälläkin. Tiedän että on paljon halukkaita avun pyytäjiä ja antajia jotka ajattelevat toisin. Meillä kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseemme, mutta molempia linjoja ei voi noudattaa.

Se mitä toivon ja olen mielestäni selkeästi pyytänyt on tämä: voisiko joku vapaata suuntaa kannattava kertoa ymmärtävänsä minunmielipiteeni(joka ei ole vain minun, muitakin näin ajattelevia on)? Toistaiseksi tuntuu siltä että ns. vastapuoli ei näe tässä mitään mieltä, pelkkää pidettä. Vastavuoroisesti sanon (taas) että ymmärrän toisinajattelevien perustelut, olen vain eri mieltä.
64. sofia9.3.2013 klo 22:28
just joo..viitaten lyhyesti edelliseen esseeseen...mielipiteeni:ei suoria vastauksia, mutta vihjaillaan
65. sofia9.3.2013 klo 22:35
Nämä "vanhat parrat" ovatkin yleensä todella taitavia vihjeissään, meikäläinen noviisi ei ikinä olisi onnistunut ratkaisemaan ilman niitä. Nyt ole vuoden ratkonut ja alan vasta päästä jyvälle.
66. O9.3.2013 klo 23:01
iso S.

Olen ollut täällä aika kauan ja olin aikoinani ja innoissani
auttamassa pulassa olevia, mutta nyt olen kallistumassa
sinun ehdottamaasi linjaan.
Olen vähentänyt huomattavasti vihjeiden antamista, sillä
täällä heitä riittää olevan ilman minuakin.

Lisäksi täällä on, ikävä kyllä, viikonloppuisin moninikkinen
suoraan sanoja paljastava henkilö/henkilöt.
67. Jondalar9.3.2013 klo 23:20

Suomalaisista vastaa usein ensimmäisenä se, jolta ei kysytä.

Olen täysin samaa mieltä iso S:n kanssa helpottavien lisävihjeiden antamisesta. Kannattaa yrittää löytää ratkaisut omin neuvoin. Vasta sitten voi puhtaalla omallatunnolla ilmoittaa ratkaiseensa ristikon.
68. Viljami10.3.2013 klo 06:26
Heti kun tämä laatija tekee ristikkonsa hieman helpommalle pohjalle, niin sanasto paranee huomattavasti, eli Lehdolle tyypillistä googleidiotismia en tästä juurikaan löydä. Muutama hyvä vihje jäi mieleen.
69. Seitenvitonen10.3.2013 klo 08:02
Jondalar sen sanoi! Itse olen kirjoitellut tänne jo kuutisen vuotta, ja nimimerkkini taitaa ilmaista paremmin painoa kuin ikää.
Alkuun luulin itsekin, että minultahan ne neuvoja kyselevät, ja pitää auttaa silleen, että varmasti tajuavat. Ja lämmittiväthän ne kiitokset. Tällä "saitilla" on vieraillut monenlaista porukkaa, toiset ovat lähteneet, ja tilalle tullut uusia. Mutta käsitykseni mukaan ristikon ratkaisseet eivät ole tyhmimmästä päästä (krhm!).
Niinpä haluan uskoa, että ajan mittaan useimmat ymmärtävät , että iso S puhuu täyttä asiaa.
(Kommenttini 8.3. 21:22 oli huonosti muotoiltu).
70. hmm...10.3.2013 klo 08:24
Tuo iso S:än mielipide, että palkintoristikoissa ei pitäisi juurikaan vihjeitä antaa, voisi olla hyväksyttävissä, jos tosiaan olisi kyse palkinnosta. 20 € ei kyllä ole jurikaan palkinto, joten eiköhän ole ihan sama vaikka vihjeitä annetaan kunhan ne eivät ole liian selkeitä eikä liian aikaisin annettuja.
71. RA10.3.2013 klo 08:45
["... vihjeitä annetaan kunhan ne eivät ole liian selkeitä eikä liian aikaisin annettuja."

Tämä sanaristikot.net keskustelualue on nyt 10 vuotias. Koko sen ajan on yritetty määritellä, millainen LISÄvihje on sopiva, millainen liian paljastava. Ymmärtääkseni tähän ei ole oppia löydetty; Joskus 'läpi' menee varsinainen paljastus, joskus kysyjä nurisee liian vaikeasta lisävihjeestä. Ja kaikkea tältä väliltä.

Liian aikaisin? Täällä muissa paitsi Hesari-ristikoissa kaikki lisävihjeet ennen palautusaikaa ovat liian aikaisin. Hesari-faneilla on jo vuosia ollut omat säännöt. Ensimmäiset avunpyynnöt ja -annot ilmestyvät samana päivänä, kun ristikko on julkaistu. Näin on tapahtunut nimenomaan siksi, että näin on haluttu. Suorastaan vaadittu.]
72. Mape10.3.2013 klo 09:00
Hei! harjoittelen HS:n ristikon tekemistä ja aika pitkällä jo olen tämän ristikon kanssa ( ja ajan kanssa ). Vihjeitä nyt kaipaisin. Alhaalla vasemmalla olevasta koirantaluttajan yläpuolisesta kuvasta en saa selvää suurennuslasinkaan kanssa. ratsastajakohta on aivan auki ja oikeanpuoleista mieshahmoa en tunnista. Apua. Kiitos.
73. pelaaja10.3.2013 klo 09:17
[RA:n mainitseman haluamisen ja vaatimisen lisäksi mainitsisin myös olettamuksen. Monet eksyvät tänne puolivahingossa. He näkevät hulppean meiningin ja ilahtuvat. Hieno juttu! Selitäpä siinä sitten, että ei tämän pitäisi olla sitä miltä se nyt näyttää. Uusien tulijoitten hämmennys on näin ollen joskus ymmärrettävää. Mutta että vanhatkin parrat... Tämän sorttisista keskusteluista joku loukkaantuu, joku suuttuu, joku kyllästyy, joku tykkää ja joku ei ole moksiskaan.

(Olen myös aikamoisen varma, että isolla osalla HS-säieläisistä ei ole hajuakaan sivuston muusta annista ja toimintamallista.)
Äh, mitä minäkin tässä taas jaarittelen. No menköön.]
74. kaart10.3.2013 klo 09:23
hmm+muut:" Liian aikaisin?" Mitä niillä vihjeillä palautusajan jälkeen tekee. Näkeehän ratkaisun myöhemmin lehdestä.Olen joskus voittanut IS:n ristikosta satasen.Viimeksi paikallislehdestä pipon.HS:n ristikoita opettelen.Ei näihin koukkuihin ilman toisten apuja opi. Sen tietää laatijakin ja kehittelee uusia metkuja.
75. Alvik10.3.2013 klo 09:32
Vihjeitä on mukava antaa ja saada.
Mape: ratsastaja on tuttu mies. Mies esiintyy viime vuosisadan rakkaustarinassa.
Itsellä jumittaa oikea alakulma ITTE- ja sen alla AIKA A alleviivattuna.
76. Mape10.3.2013 klo 09:56
Alvik
Kiitos vihjeestä. Se ITTE- oli niin kummallinen, että kokeilin etsiä ratkojista, ja sieltä se löytyikin. Liekö sitten oikein. Semmoista sanaa en ollut koskaan kuullutkaan. Se AIKA- kohta on vielä minullakin pähkäiltävissä.
77. Tuike10.3.2013 klo 09:59
hmm...

Totta puhut! Ei 20€:n palkkion toivossa kukaan näitä tee. Ja uskoisin , että jokainen meistä on kokenut miten paljon hienompi tunne on ratkaista ristikko ilman apuja. Itse ainakin yritän mahdollisimman pitkään siirtää avun pyytämistä. Joskus vain tulee pattitilanne. Suoria vastauksia en kuitenkaan kaipaa. Siinä menee tämän harrastuksen suola. Ei näiden kanssa kyllä kannata otsasuoniaankaan katkaista.
78. Potter10.3.2013 klo 10:09
Mape, varmaan sinulla se 'itte' oikein on kunhan luet hiukan toisella tavalla.
79. RA10.3.2013 klo 10:09
[Oli miten oli. mutta KUN tämä "HS-väki" nyt kuitenkin vuosia sitten "taisteli" itselleen tällaisen poikkeuksellisen vapaan kysely- ja vihjailuoikeuden, niin minusta on ok, että näin sitten mennään. Narisematta.

Pilaa vain ilmapiiriä, että tästä käytännöstä silloin tällöin huomautetaan tai moititaan yhtä, mutta ei moitita jotakin toista. JOS tätä käytäntöä halutaan nyt muuttaa, olisi hyvä avata siitä oma keskustelunsa, jossa äänessä soisi olevan eniten HS-palstalle kirjoittavat.]
80. Alvik10.3.2013 klo 10:12
No niin! Nyt selvisi oikea alakulma kokonaan. Kiitos vaan Mape. Kovin on aulismainen se vihje AIKA JA A alleviivattuna. Pikkuien epäilen ratkaisuani vasemmalla alhaalla HUITOA ja siitä oikealle PINNOILLA.
81. kaplas10.3.2013 klo 10:24
Kunnioitan ison S:n analyyttisyyttä ja selkeätä ilmaisun loogisuutta. Eri mieltähän aina voi olla ja siitä huolimatta esittää asiat asioina. Työelämässähän tämä "ongelma" ratkaistaisiin perustamalla työryhmä (tai politiikassa tilattaisiin tutkimus)
82. EJlo10.3.2013 klo 10:54
Alvik ; Kuvittelin sen huitomisen liittyvä esim saunaan ja vihtaan. Se pinnoilla-sanan, jonka siihen sain , on kyllä aika ylimalkainen. Onhan kyllä tukkikin uitettaessa pinnalla, mutta silti ...
83. helepohko10.3.2013 klo 11:19
Jakamisen ilo, siitä nautin, kun jonkun kinkkisen kohdan oivaltaa.

Vihjeissä kannatan loivempaa linjaa, e.g. voi minusta vihjata piankin, jos vihje on vaikeudessaan samaa luokkaa tai vaikeampi alkuperäisen kanssa.
84. arvo10.3.2013 klo 11:30
alvik huitoa on r alkava sana ja millä mennään vedenpintojen yli..
85. Alvik10.3.2013 klo 11:35
No se HUITOA-sanan synonyymi löytyy kyllä Nykäsestä. Arvo: miten PINNOILLA sopii Borgiin ja Kataiseen?
86. Kaisa10.3.2013 klo 11:48
Vasemmalla alhaalla KOIRAN KANSSA telmivän kuvan yläpuoleista kuvaa en hahmota. Liittyykö veden eläinkuntaan? HUITOA-vihjeeseen en edelleenkään saa järjellistä vastausta, joten jotain väärin ympärillä.
87. Mape10.3.2013 klo 11:54
Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mikä tuo usein mainittu Nykänen on. Borgiin ja Kataiseen olen löytänyt yhteisen nimen, mutta se sana, jota meinailen pinnoilla, ei sovi yksiin.
Nousevat keväisin menee myös sekaisin Fellmanin kanssa.
88. Wilde10.3.2013 klo 12:01
Alvik
Kyllä se "pinnoilla" sopii niihin. Kunhan löydät oikean Borgin ja Kataisen.

Tuo kuppia kallistava kaunotar ei vaan tunnu aukeavan. Jotain siihen saan, mutten mitään sellaista, joka tyydyttäisi. Pitää kai laittaa se ainoa sopivalta tuntuva konsonantti siihen piilokirjaimeksi, vaikka ratkaisu ontuukin.
89. kaplas10.3.2013 klo 12:01
helepohko,
"Vihjeissä kannatan loivempaa linjaa, e.g. voi minusta vihjata piankin, jos vihje on vaikeudessaan samaa luokkaa tai vaikeampi alkuperäisen kanssa."
Olen samaa mieltä kanssasi (yllä lainattu tekstisi)
90. iso S10.3.2013 klo 12:15
Kiitos, kaplas! Kommenttisi 10.3.2013 klo 10:24 oli ainakin hyvin lähellä sitä mitä olen toivonut, nimittäin että joku löysempää vihjailulinjaa kannattava myöntäisi ymmärtävänsä minun kantani perustelut. Molemminpuolinen ymmärrys on tarpeen, että päästään tilanteeseen jossa asiat riitelevät eikä mennä henkilökohtaisuuksiin eikä hedelmättömään inttämiseen (tietenkin pitää auttaa - ei tietenkään pidä paljastella).

En ota näitä kirjoituksia niin vakavasti että osaisin suoralta kädeltä jakaa kaikkia ihmisiä "lörppöihin" ja "pihtareihin", mutta parin esimerkkisäikeen vilkaisemisen perusteella näytät olevan "progressiivisesti vihjailumyönteinen": ensin kevyt ajtuksen ohjailu ja asteittain rautalankaa lähestyvä, jos ei mene jakeluun. Hyvä tyyli, jos otetaan vihjailun salliva linja. Avun minimoinnilla oivalluksen ilon maksimointi, tätä voisi vaikka nimttää kaplasteluksi.

Kysymys ei tosiaankaan ole palkinnon suuruudesta, vaan siitä että ristikolle on asetettu määräaika. Vasta sen jälkeen se on julkinen salaisuus. Palkinnon vähäisyydestä ja taloudellisesta kannattamattomuudesta huolimatta (pitkällä aikavälillä postikulut ylittävät saadut palkintorahat) lähettäminen tuntuu olevan joillekin erittäin tärkeää. Kenties nimi lehdessä on suurempi palkinto kuin se 20 euroa eikä siinä mitään, näin saa olla.

Muuten, palautusajan päättymisen ja ratkaisun ilmestymisen välillä on jonkin verran aikaa, joissakin ristikkolehdissä jopa melko pitkä aika. Tänä aikana voi minunkin mielestäni jouduttaa kyselemällä oikean ratkaisun varmistumista ja hämärien vihjeiden ymmärtämistä.

Vielä muutemmin, jos sillä palkinnolla ei ole merkitystä (ratkojaa ei siis haittaa vaikka ristikko ei kokonaan ratkea ja palkinnon tavoittelu ei ole mahdollista) ja varsinkin jos ei lähetä, mikä pakko on ratkaista perjantain ristikko perjantain tai edes palautusajan kuluessa? Nämä Hesarin ristikot eivät ole mitään uutisristikkoja, jotka menettävät ajankohtaisuutensa muutamassa päivässä. Ihan yhtä hyvin voi hautoa ratkaisua kolme viikkoa tai jopa aloittaa ratkaisemisen vasta kolmen viikon kuluttua, jolloin voi tarvittaessa luntata avuksi sanan sieltä, kolmannen tuolta, ja kysyä selitystä johonkin vihjeeseen jota ei ymmärrä. Katoaako oivaltamisen ilo, jos tietää että jotkut muut ovat kokeneet saman jo aikaisemmin?
91. iso S10.3.2013 klo 12:18
No niin, kävi vanhanaikaisesti. Kesken puuhasteluni kaplas ehti täsmentää omaa linjaansa. Nyt voin korjata lausuntoani ja antaa täydet pisteet. Sain vihdoin sitä mitä olen tilannut.
92. pelaaja10.3.2013 klo 13:43
Mape,
Nykänen on (vanha) Nykysuomen Sanakirja. Sitä voi vielä löytää divareista ja vaikka Huutonetistä.

[Ylläoleva keskustelu voisi olla jollekulle Himaselle oivana tutkimuspohjana aiheesta "Miksi HS-ratkojat ovat erilaisia kuin muut kansalaiset?" Aulis-ratkojista ei voi puhua, koska Lehdon ristikoita on käsittääkseni ainakin Iisakissa ja Iisakin keskusteluissa tällä sivustolla näyttää olevan ihan eri tyyli. HS-väki siis taisteli itselleen vuosia sitten erivapauden. Minä tulin mukaan v. 2008 ja silloin erivapaus oli jo saavutettu.
Mielenkiintoista on se, että väki koostuu edelleen pääosin samanhenkisestä ryhmästä. Mistä "niitä" oikein tulee ;-) Alkuperäisiä taistelijoita tuskin on enää osallistujien joukossa? Vai onko?]
93. qwertsu10.3.2013 klo 14:11
Huonoista nikkivalinnoista tulee mieleen Osui, jonka jokainen sivustolla käynyt tunnistaa Suikiksi.
Saas nähdä, kuinkas äijän käy loppupeleissä
94. [O]10.3.2013 klo 15:44
[Tuo taisi tulla väärälle sivustolle.]
95. Kaisa10.3.2013 klo 16:24
Luin kaikki kommentit/jorinat. Helppo ratkaisu olisi avata oma jorinasivusto niille, jotka kertovat ratkaisseensa ristikon aamukahvin ääressä suit sait ilman kooklausta, Nykästä tms. Toinen sivusto nerokkaille lisävihjeille.
Ja kuka näitä ratkoo 20 euron vuoksi. Tappio varma, kun miinustaa useiden yritysten postikulut.
Loppuun saattamisen kova tarve ajaa kyselemään lisävihjeitä.
Ei nämä niin elämää suurempia elämyksiä ole, että viitsisi roikottaa vähän kesken olevaa ristikkoa pitkän ajan.
96. Mape10.3.2013 klo 16:40
Kaisa
Olen kanssasi samaa mieltä, että ristikko olisi kiva saada loppuun. Joko sait selville sen vasemman alalaidan koiran yläpuolella olevan kuvan "arvoituksen"? Minua pännii vielä mm . se keskellä alhaalla oleva elinaika. Ei sitten ole aavistustakaan ko. henkilöstä. Vihjeitä kaipaisin. Keskellä olevan kuvan naista en tunnista. Help.
97. punatulkku10.3.2013 klo 16:58
Alkutekijöissä, edellinenkin vielä kesken. Ällistyttää nuo muutamien mielipiteet vihjeiden antamisesta. Olen ymmärtänyt, että tämä palsta on juuri siihen tarkoitettu. Tämä ratkominen voi olla parhaimmillaan siis yhteistyötä. Jotkut siihen kykenevät, toiset taas eivät. Jos ei tämä vihjepalsta innosta, onhan niitä muitakin hengailupalstoja itse kullekin. Ja ainahan voitte perustaa oman palstanne , missä voitte kilpailla nokkeluudellanne ja nopeudellanne. Tuo ison S.n kirjoitustyyli sekä ajatuksenkulku on niin uskomattoman sekavaa, että sitä ei esseeksi voi sanoa millään tahdolla. Sivulauseen luettuani en enää muista, mitä päälauseessa ilmaistiin. Tosin sivuutan jatkossa tuon höpinän.
Hoh, hoijaa. Onpas tänäänkin kaunis ilma sisällä kököttäessä.
98. kaart10.3.2013 klo 16:59
kaisa ja mape. Viime ristikossa koiran yläpuolinen kuva oli pienempänä. Silloin se ainakin meni mielestäni eläinkuntaan. Usein kyllä käytetään samaa kuvaa eri tarkoituksessa, mutta kokeilkaa.
99. Pasi10.3.2013 klo 17:04
Mape 9.56
meneppä väärin päin vesaan,kyllä se siitä selviää.

iso S 9.3. 22.05
Herätti hilpeyttä käyttämäsi sanapari tekstissäsi:"selvän näkijät".
100. punatulkku10.3.2013 klo 17:07
Kaisalle: Samaa ajatusta. Ei ole kyse elämää suuremmasta. On vaan pikku ajanviete tämä hesarin perjantainen ristikko muiden muassa. Lisäksi tällä palstalla on ollut mukaviakin "kumppaneita" sellaisia vilpittömästi avuliaita ja vastaanottavia.

Kerroppas Kaisa vaikka, mikä on siinä kalvoja?
101. kaart10.3.2013 klo 17:12
Mape ja Kaisa .Äsken jäi elinaika käsittelemättä. Eiköhän se viittaa kuuluisaan juoksijaan.
102. kaplas10.3.2013 klo 17:36
Punatulkku, mielenkiintoinen esittämäsi ajatus siitä, että tämä olisikin ryhmätyötä. Silloinhan keskustelua vihjeiden vaikeustasoista ei tarvittaisi, toisin kuin yksilötyössä.
Jos erillisiä esim. privaatteja olisi, privaatti voisi olla myös niin, että siellä annettaisiin aloittelijatason vihjeitä!
Harmitontahan tämä on tällainen pohdinta, hyvin harmitonta!
:)
103. Tane10.3.2013 klo 17:49
Punatulkullakin voi olla puhevika.
104. huuhaa10.3.2013 klo 17:55
Kaisa klo 16.24 sanoi juuri sen , mitä itsekin ajattelin. Tosin en koskaan ratkaisujani postita, mutta vaikka sen tekisinkin, niin tuskin kovasti katkeroituisin, vaikka joku toinen mun antaman vihjeen avulla sen kakskymppisen arvonnassa voittaisi.
Itse eksyin aikoinani tänne, samoin kuin ratkojiinkin, ihan vahingossa jonkin googletuksen yhteydessä.
Nyt käväisin lukemassa niitä muiden ristikoiden vihjeettömiä säikeitä ja totesin ne itseäni kiinnostamattomiksi.
Jos erivapaus vihjeisiin on joltakin taholta (?) Hesarin ratkojille suotu, niin mitä siitä sit joka välissä rutkuttamaan.
Olisko sit kaikki tyytyväisiä, jos kummankin suunnan kannattajat sais oman palstan?
105. jykä10.3.2013 klo 18:28
talin ja iisiä ovat minusta parhaat vinkit.

Mape, Kaisa ja kaart,
en minäkään hahmota tuota kuvaa mutta ratkaisulle ei liene vaihtoehtoja?
106. Jussi vain10.3.2013 klo 18:33
Elinaikavihjeeseen. Juoksi aikanaan olympiamitaleja Suomelle.
Nainen keskellä ääntelee henkitoreissaan, mutta ei ole Arja.
107. Mape10.3.2013 klo 18:52
Kiitos taas vihjeistä. Ristikko alkaa jo täyttyä. Juoksija vihdoinkin löytyi, samoin Talin, mutta iisi on vielä auki aikaisemmasta vihjeestä huolimatta.
108. iso S10.3.2013 klo 19:01
Punatulkulle lyhyin lausein. Ymmärrät kyllä. Valitettavasti väärin. Oikeasti olen avulias. Valmis auttamaan. En pihtaile vihjeitä. Yksityisesti, silmästä silmään. Autan jos voin. Toki vain jos apua halutaan. Tämä on julkinen paikka. Kaikki näkevät.

Kaksi eri paikkaa olisi hyvä. Näkemykset ovat vastakkaisia. Molemmat eivät voi mitenkään toteutua yhdessä säikeessä.

Tuo oli huumoria. Huonoa huumoria. Totta kuitenkin toinen puoli. Ehkä toinenkin.

Pasi, hyvä kun kelpasi. Tarkoituksellinen sanavalinta, joskus tavoittelen humoristista sävyä. Onhan ratkonta ja sen kommentointi usein iloinen asia.
109. Jondalar10.3.2013 klo 19:55
pelaaja, naurahdin todellakin kun vihdoin tajusin, missä niitä kalvoja useasti on. Kaikki niistä eivät tykkää ja kyllä kohteita löytyy ilman kalvojakin. Luin tämän säikeen hauskaa kinastelua ja myrkkynuolien ampumista, ratkaiseva lisävinkki osui silmään. Tosin oikean sanan olin jo arvannut.
110. Seitenvitonen10.3.2013 klo 19:57
Jos tulevaisuudessa avataan uusi kysymys -ja vastaussäie halukkaille, tässä pari vihjettä valmiiksi. Eikä tarvitse kiitellä. Taivas on xxxxxxx ja valkoinen. Joka kuuseen kurkottaa, se xxxxxxan kapsahtaa.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! Ihan kivoja olette.
111. Kaisa10.3.2013 klo 20:02
Taas linjoilla. Kävin kuntoilemassa.
Mape, tunnistitko jo keskellä olevan naisen? On toimittaja, miehensä MTV:ssä.
Iisi-vihjeeseen: jenkkiavannossa huutaisin niin
Minulla vielä auki HUITOA - eka ja toka kirjain
112. Mape10.3.2013 klo 20:23
Kaisa
Keskellä olevan kuvan nainen näytti tutulta, mutta vasta vihjeesi auttoi tunnistamaan. Käväsin mielessäni jenkkiavannossa huutamassa ja siirsin huutoni ristikkoon. Kiitos. Huitoa- kohtaan olen vaihdellut kirjaimia ja sanoja huonolla menestyksellä. Eli auki on se vielä minullakin.
113. kaplas10.3.2013 klo 20:25
Seitenvitonen, keksin ensimmäisen vihjeesi :rupinen.
Toinen vihjesana: veräjään. Kyllä oivaltaminen on hienoa!
:) Mukavaa viikkoa vaan kaikille!
114. Mooses10.3.2013 klo 20:28
Kolme ruutua oikealle puhekuplasta "Mistä niin päättelet?"
Saisko lisävihjettä, mitä se kuvaa?
115. helepohko10.3.2013 klo 20:38
Mooses, näyttää osittain olevan janoa helpottava, kai
116. pelaaja10.3.2013 klo 20:39
[Voi Seitenvitonen, kiitän kuitenkin! Kuka vois kauniimmin kiteyttää..

Ps. olen tässä päivystänyt ja 'pelännyt', että milloin syyttävä sormi osoittaa pelaajaan. Jos nimittäin olisin pitänyt (kuten olisi pitänyt) pienen suuni kiinni perjantaina illansuussa, niin tämä (Jondalaria lainatakseni) hauska kinastelu olisi ehkä jatkokysymysten puuttuessa siirtynyt tuonnemmaksi. Hauskahan se kyllä olikin. Ja nyt taas kerran Iso S:n sanoja lainatakseni: totta siinä on toinen puoli ja miksei toinenkin. Tämä juttu omalta osaltani nyt tyystin ohi. Helpotuksesta huokaisten lähden sivistymään ja opiskelemaan omia sanoja, ettei aina tarvi lainata.]
117. Mooses10.3.2013 klo 20:50
Kiitos helepohko!
Kylläpä helepotti , kun annoit sopivan lisävihjeen
118. arto10.3.2013 klo 21:07
Kovasti olen ihmetellyt, mikä sana tulee ylhäällä siitä kuvasta, joka on "Mila"-vihjeen vasemmalla puolella. Näen kyllä, mikä siinä on.
119. Jondalar10.3.2013 klo 21:29
[pelaaja, ei syytä huoleen. Et lainkaan ole lausunut mitään haitallista tai sellaista, mitä olisi syytä katua. Tuttu pelkotila minullekin: sitä luulee sanoneensa jotain maatakaatavaa, vatsassa kiertää kauhu, hirvittää vilkaista, mikä vihamyrsky areenalla odottaa. Mutta pelko on turhaa, myrsky rajoittuu vesilasiin. Meri on tyyni, vain aava salainen, käy rantaan taas kuin vihmoen.]
120. Juho10.3.2013 klo 21:46
arto, jos tarkoitat myös niiden lintujen vas. puolista kuvaa, se sana,
7 kirjainta, tulee siihen pystyyn.
121. arto10.3.2013 klo 22:30
Sepä se, pystyyn tulee. Mutta ei meinaa älytä. Eihän siihen tule joku tuotemerkki? Niin kummalliselta vaikuttaa.
122. huuhaa10.3.2013 klo 22:39
arto,
ei oo tuotemerkki, kummalliselta näytti mustakin, hoksasin vasta risteävien avulla.
123. Kaisa10.3.2013 klo 23:24
Arto, jos olet hahmottanut lintujen vasemmalla puolella olevan kuvan - käytät sitä varmaan päivittäin. Mieti, mihin suuntaan sitä käytät. Siitä saat sen pystyyn tulevan sanan (7).
Vihjatkaa minulle. Vasemmalla koiran kanssa - leikitäänkö vai riidelläänkö siinä? Yritän vimmalla ratkoa huitoa-vihjettä. Eppäilen kaikkia sen lähistöllä olevia muka minusta " oikeita" ratkaisujani..
124. huuhaa10.3.2013 klo 23:42
Kaisa,
ei oo väliä, mitä sen koiran kanssa tehdään, pääasia, että ollaan.
125. O10.3.2013 klo 23:44
Kaisa.
Sen koiran kanssa on mukava olla.
126. Kaisa10.3.2013 klo 23:56
Kiitos yökyöpelit. Siis sittenkin alunperin kirjoittamani sana. Mutta sitten tulee outo sana - huiskimiseen.
127. [Seitenvitonen]11.3.2013 klo 07:25
[kaplas 20:25, oikein ratkaistu! Tiesinhän minä, että huumoria löytyy. Ja pelaaja -ystävälleni: "Älä huolehdi siitä, mitä muut ihmiset sinusta ajattelevat. Heitä askarruttaa kylliksi se, mitä sinä ajattelet heistä"]
128. sofia11.3.2013 klo 08:47
Yhtä kirjainta puuttuu, vihjeistä huolimatta en ole oivaltanut vihjettä `-27 c´ , mutta suosiolla odottelen kolme viikkoa. Muuten olen tuotokseeni tyytyväinen - kiitos vihjeiden - omalle oivalluksellekin on jäänyt tilaa.
Huitoa -vihjeeseen sain entisajan maatalouteen liittyvän sanan.
129. sofia11.3.2013 klo 08:50
Tarkennus - siis paremminkin karjatalouteen liittyvä sana.
130. Jondalar11.3.2013 klo 09:01
Kyllähän noin kylmässä tulee vilu. Ristikkouutinen: utala utami upaksen uhriksi Utahissa.
131. Mooses11.3.2013 klo 09:05
Vasemmalla toisen harmaan rivin yäpuolella IDÄSTÄ- vihjeen vieressä on kaksi lainausmerkeissä olevaa esinettä. Mitä ne ovat? Vastaukseksi sain pystysuoraan ylistämisen synonyymin monikossa. En vaan ymmärrä, miten vastaus liittyy niihin kuviin.
Samoin oikealla alhaalla neljä ruutua ylös yksi ruutu tornista vasempaan on kuva, joka näyttää naisen päältä. Vastaukseni osoittaa suuntaa. Lienekö oikein?
132. tuffa Porist11.3.2013 klo 09:10
sofia
Juu, varsinkin laitumella lypsyn aikana!
133. Potter11.3.2013 klo 09:12
Mooses, ei ainakaan risuja ja suunta oikea.
134. apua11.3.2013 klo 10:00
sofia 11.3.2013 klo 08:47

Vihje `-27 c´ tarkoittaa melkoista pakkasta.
135. Juho11.3.2013 klo 10:31
apua ja sofia, niin Pakkasta.
136. Pasi11.3.2013 klo 10:35
Sofia 08.47

Keskustan entinen kansanedustaja.
137. sofia11.3.2013 klo 11:17
Kiitos kaikille, nyt selvisi. Toivottavasti Pasi et saa moitteita, oli aika paljastava vihje.
138. Mape11.3.2013 klo 11:27
Mooses
Idästä vasemmalle kuvassa ei ole esineitä. Esittämäsi sana on hyvin läheltä hipoen oikea. Varmaan jo ratkaisitkin se.
139. Mape taas11.3.2013 klo 11:34
Tuota Loven ja toisinpäin Loven askarruttavat. En saa ainakaan nimiä siihen. Vanhakko nimikin siinä risteilee, samoin järeä. Vihjeitä kiitos.Talin ja vaakuna ovat ainakin oikein.
140. otv-a11.3.2013 klo 11:36
Mape taas,
älä nimistä luovu.
141. Mape11.3.2013 klo 11:57
otv-a
Oikea nimi oli mielessä, mutta enhän vain hoksannut miten se tulee. Ihan johdonmukaisesti, kiva vihje. Kyllä näitä pikkuhiljaa oppiikin. Kiitos.
142. Marjakka11.3.2013 klo 12:30
Olipa mukava ristari. Nyt sain täyteen ilman kysymyksiä. Kyllä "kalvoja" -kohdan ratkaisu aiheutti päänvaivaa, mutta sitten lopulta tajusin. Hauskaa.
143. Hiili11.3.2013 klo 12:36
Tulee mieleen vanha tarina: Mitä yhteistä on hiilellä ja lotalla?
Molemmat ovat jylsijöitä
144. ep11.3.2013 klo 13:02
Mitä näette vasemman alareunan kuvassa -"koiratytön"
yläpuolella?? Näen jonkun" kantosiipialuksen" tapaisen. Ei
vaan löydy oikeita kirjaimia.
145. Lotta11.3.2013 klo 13:17
ep, kaipa ne niitä tappajia,joista elokuviakin on tehty
146. Ansa11.3.2013 klo 13:17
Hyvää maanantaita, ep. Ensin olin näkevinäni kuvassa lentokoneita, sitten aluksia, mutta päädyin horoskooppimerkkiin ;)
147. ep11.3.2013 klo 15:46
Kiitokset -Lotta ja Ansa -hyvä kun ehditte avuksi.
148. (pelaaja)11.3.2013 klo 19:07
[Seitenvitonen ja Jondalar
;-) ;-)
Nyt mun on pakko mennä naimisiin teidän molempien kanssa!]
149. [O]11.3.2013 klo 22:09
[pelaaja.
Älä nyt molempia sentään. :(]
150. Jondalar12.3.2013 klo 08:46
[pelaaja,
saattaisi toimia! Olisit vuoroviikoin kummankin kaa. Ja jos perjantairistikko ei muuten aukeaisi, perustettaisiin tiimi jäsenistä Seitenvitonen, O, minä ja sinä. Etanauroskin selviäisi, vaikka Taal järisisi.]
151. kaart12.3.2013 klo 09:13
Hiili, välähti! Kyllä sitä oli mietittykin.
152. Mooses12.3.2013 klo 09:58
Potter 11.3.2013 klo 9,12
Mape 11.3.2013 klo 11.27.
Kyllä ratkaisin ne ja nyt vasta hokasin, mitä ne IDÄSTÄ vasemmalle ovat,mutta naisen pään arvoitus siellä alhaalla oikealla tornin vasemmalla ei vielä ole ratkennut, vaikka vastaussan on oikein
153. Juho12.3.2013 klo 10:02
Mooses, siinä pään kuvassa näyttää olevan leuka rinnassa, joten varmaan katseen suunta on selvillä.
154. Seitenvitonen12.3.2013 klo 10:39
[pelaaja, Jondalar,
kiehtova ajatus! Sillai. Niiku. Pitääkin kysyä vaimolta. Olisi ikämiehellä muutakin tekemistä, kuin ajatella takaseinän lähestymistä. Ja eiköhän tiimiin löydy jäsenistöstä muitakin halukkaita?]
155. arto12.3.2013 klo 11:16
"Arto, jos olet hahmottanut lintujen vasemmalla puolella olevan kuvan - käytät sitä varmaan päivittäin. Mieti, mihin suuntaan sitä käytät. Siitä saat sen pystyyn tulevan sanan (7)."

Joo, ei kyllä aukea. Ja kun minusta ympärillä sanat ovat oikein, mutta kai niistä jossain täytyy olla jotain vikaa, kun nyt auki oleviin kirjaimiin ei tunnu löytyvän mitään, millä tuosta tulisi järkevä sana.

Onko "KORISTEINA" kasvi?
156. ulla12.3.2013 klo 11:30
Arto
Minun mielestäni on, koriste- sellainen.
Itselläni tökkii vielä oikean alakulman alin piirroskuva viivoineen sekä vähän ylempänä samassa nurkassa kuva, jossa teksti THE...
157. huuhaa12.3.2013 klo 11:50
arto,
vois aueta, jos käyttäisit oikeaan suuntaan.
ulla,
mitä piirroskuvaa viivoineen tarkoitit?
Mun ratkaisussa THE- sanalla ei oo mitään merkitystä, tai ainakaan en sitä ymmärrä.
158. Tulokas12.3.2013 klo 11:54
Jännä, miten mulla tökkii aika tavalla muut kohdat kuin muilla. Se tyttö kahvikupin kanssa? No "huitoa" on ollut muillakin hakusessa, mulla edelleen. Ja alin rivi aivan vasemman puoleinen sana? En toki kaipaa valmiita sanoja enkä aio ratkaisua lähettää, mutta olisi kiva saada ristikko täyteen. Että joku ratkaisee alle parissa tunnissa, masentavaa....
159. Mape12.3.2013 klo 12:13
Tulokas
Se alin vasemmanpuoleinen sana tarkoittaa juuri sitä, mitä kuvassa eläimen takana on. Outo nimitys, mutta löytyy ratkojista.
160. kaart12.3.2013 klo 12:14
Tulokas. Oletko tutustunut "ratkojiin"? Alin rivi selviää sieltä.
161. Eero Toikka12.3.2013 klo 12:19
Ulla : Piirroskuva viivoineen antaa kirjaimen, joka liittyy kreikkalaisiin aakkosiin. THE-kuva on info-lehtinen, eli .....

Tulokas: Kahvikuppityttö johtaa hieman harhaan. Mitä kupissa on? Huoltoasemaketju on siinä.
Hei, ei mitään masennuksia, muistetaan, että monet ovat ratkoneet näitä vuosikymmeniä, ja ovat oppineet tekijän tyylin ns. aulismin. Lisäksi ovat apuvälineet: Ratkojat-palsta, Nykysuomen sanakirja jne. Mullakin tökkii tuo huitoa.
162. Eero Toikka12.3.2013 klo 12:22
Ai niin, vasen alanurkka. Jätös on harvinainen synonyymi sitalle tai sonnalle. Tässähän näitä oppii.
163. Jondalar12.3.2013 klo 12:28
Oikein vanhaan aikaan mummot nuorina tekivät koivun oksista (jossa oli lehdet) luudan ja "huitoivat" hirsipirtin katosta pölyt pois. Siitä muistaakseni käytettiin tähän ristikkoon haettua sanaa. Lehmistäkin huidottiin itikoita, etteivät teutaroisi ja potkaisisi lypsäjää. Sateesta voidaan käyttää po. sanaa. Pappi voi huitoa varvulla mirhamia.
164. Jondalar12.3.2013 klo 12:31
PS. Luuta kostutettiin ennen huitomista vedessä. Tässä sanassa toiseksi viimeinen kirjain voi vaihdella.
165. Tulokas12.3.2013 klo 15:35
Kiitos vihjeistä! Vasen alanurkka selvisi, kun käväisin lenkillä komiassa talvisäässä. Melkein ääneen hihkaisin kylän raitilla, kun yhtäkkiä keksin sen huitoa, tietenkin xxxxxx. Kyllä "Ratkojat" on tuttu, en vain jostain syystä ollut tuota eläimen jätöstä sieltä katsonut.
166. Marjakka12.3.2013 klo 15:51
Hei Tulokas,
joku täällä jo lohduttikin sinua: vie oman aikansa, ennenkuin oppii tätä "HS-ristikkokieltä". On mukava huomata, miten kerta kerralta pystyy ratkomaan aina vaan paremmin. Tuskin kukaan ihan ilman apuneuvoja pärjää. Niiden käyttö lisää tekemisen hauskuutta. Tämän palstan vinkeistä on ollut monesti ratkaiseva apu. Perjantaista on tullut odotettu päivä.
167. [katti]12.3.2013 klo 20:21
[Illansuussä tänään sain lehden. Vaihteeksi olin laatijan kanssa samalla aaltopituudella, eikä mitään tarvitse kysyäkään. Kiva joskus näinkin. Takkuilen sitten varmaan ens kerralla.]
168. arto12.3.2013 klo 21:26
Ratkesihan se lopulta. Ja aina vannomatta paras, eihän mulla kaikki sanat olleet oikein siinä ympärillä.
169. Mape13.3.2013 klo 12:06
Vieläköhän joku voisi auttaa. Ristikko on lähes valmis, mutta jumissa. Vihjeitä vielä kaipaisin:
Nina? vasemman puoleisen miehen kuva? FIN? Kelan toinen?
Kiittelen kovasti, jos joku vielä palstaa lukee ja auttaa.
170. Ansa13.3.2013 klo 12:23
Hei Mape. Nina käyttää ääntään, Lahdesta kotoisin oleva mies jalkojaan ja pitempi Kela pitää sisällään ratkaisun.
171. Mape13.3.2013 klo 12:41
Ansa
Paljolti kiitoksia vihjeistä. Kyllä tämä niillä aukenee.
172. kaart13.3.2013 klo 17:36
Ulla: Itsekin olin viivojen kanssa ihan "hoona", vaikka ratkaisu olikin selvä. Katsopa sitä kuvaa uudestaan uusilla silmillä! Siinähän se on.
173. Mooses13.3.2013 klo 19:18
Juho, niinpä näyttää naisen katse olevan tiettyyn suuntaan, kun tarkkaan katsoo. Minulla vain näytti tuo kuva olevan epäselvä. Kiitos taas selvennyksestä.
174. O13.3.2013 klo 20:11
Mooses.
Tarkoitatko naista suht yläoikealla (8)?
175. heleena14.3.2013 klo 13:48
`-27 C`??
176. tuffa Porist14.3.2013 klo 13:51
heleena
Liittyy miehen nimeen.
177. kaplas14.3.2013 klo 13:58
heleena, sitä ei ole juhannuksena, mitä tämä miehen sukunimi on
178. heleena14.3.2013 klo 14:01
No heti hokasin - kiitos hyvästä vihjeestä. En olis sitä kautta tajunnut lähteä hakemaan - nyt on täysi.
179. 15.3.2013 klo 11:39
kaplas 14.3.2013 klo 13:58

Äläpäs sano, Lapissa kyllä usein juhannuksenakin on yöllä pakkasta. Eräänäkin juhannusaattoyönä, kun olin ongella rajan takana tasan keskiyöllä, oli pakkanen, satoi lunta, joen varressa luki kyltissä "fiske förbjudet" - mutta silti tuli kalaa. Pakkasesta on moneksi.
180. vaari15.3.2013 klo 12:01
Mistä teillä riittää aikaa kun elämäkin pitäisi elää - se on lyhyt?!:) Tänään on jo uusi ristikko?!
181. kaplas15.3.2013 klo 13:32
Päivitys: sitä ei ole Etelä-Suomessa juhannuksena, mitä tämä miehen sukunimi on
182. Ananias19.3.2013 klo 11:54
Nyt kun silmät on laitettu oikealla lailla kieroon niin näkee Milan vasemmalla puolen olevan kuvan esittämän esineen - kuvasta oli ensin hahmottavinaan jonkin voinvuoluveitsen tai muun vastaavan kiehkuran.
Mutta ainoa tenkkapoo löytyykin varsin läheltä:
Mikä lie "IISIÄ" -vastaussanan merkityksellistävä piilokirjain?
En siis suoraa vastausta kaipaa, mut onks tietoo...?
183. Ansa19.3.2013 klo 13:00
Ananias, sehän on ihan helppoa...
184. kaplas19.3.2013 klo 13:54
Ananias, taisi tehdä yksi liverpoolilainen pitkätukkaryhmä sen nimisen elokuvankin
185. Ananias21.3.2013 klo 08:36
Ansa ja kaplas:
Kiitos. Sinänsä helpon asian oivaltamista vaikeutti asian tarkastelu väärällä tavalla. Uskoin kyseessä olevan jonkin "aulismin", s.o. iisi-olisi pitänyt käsittää osaksi jonkin pidemmän sanan kirjoituksellista asua.
Näin se Aulis meitä viikosta toiseen nenästä vetää. Kyllä täytyy miehelle hattua nostaa. Viikosta toiseen, käsittääkseni katkoitta, korkeatasoisia ristikoita iloksemme syntyy. Toivottavasti saamme nauttia hänen tuotoksistaan pitkään.
186. Masa I29.3.2013 klo 17:39
Morjens !
Jaksaisko joku selittää mulle miksi -27 C ja jotain hipsukoita molemmin puolin niin ratkaisu on ATTE ???
Kiitos !
187. Juho29.3.2013 klo 17:41
Masa I, meillähän oli kansanedustaja Pakkanen Atte, että de siitä.
188. pelaaja29.3.2013 klo 18:17
No juu. Sanotaan, että porukassa tyhmyys tiivistyy mutta ei se pidä paikkaansa. Jos on jo luonnostaan semmonen tai tämmönen niin ei siihen aina porukkaa tarvita vaan sitä tarvitaan sivistämiseen. Atte Pakkanen on minulle ristikoista tuttu nimi. En kylläkään muistanut, että hän on ollut kansanedustaja. Ehkä olen sen joskus tiennyt. Nyt alankin sitten tarkistella, että minkä puolueen edustaja hän oli jne.
189. Jondalar29.3.2013 klo 18:38
Ja jos pitää rautalangasta vääntää, niin -27 astetta Celsiusta tarkoittaa pakkasta. Sitaateissa se on siksi, että tässä tarkoitetaan sukunimeä.
190. Masa I30.3.2013 klo 14:06
Morjens !
Kiitos Teille kaikille (just olisin ymmärtänyt ilman rautalankaakin)
191. pelaaja30.3.2013 klo 14:16
Voi hyvät hyssykät. Nyt kun luin tuon oman tähän Pakkaseen liittyvän kommenttini, niin melkein meinas itku tai nauru päästä. Sanotaan nyt varoksi, että puhuin siis itsestäni, en muusta porukasta. Voihan sitä kyllä joskus toisaalta vähän laajentaakin..
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *