KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 16-17.02.2013.

7323. IS-kovis 16-17.02.2013.

ripop16.2.2013 klo 19:25
Eipä tule teknisiä ongelmia,kun ostaa paperia parilla eurolla.
Ongelmia tuli kuitenkin kolmeen kohtaan tässä ristikossa,josta syystä se 3- voi olla paikallaan.
Jotain joutuu viellä hakemaan.Pari kohtaa tuntuu tosi oudolta.Muuten ihan passeli taas Ekiltä.
2. Marco Poloinen16.2.2013 klo 19:49
Siirto säikeeltä 7321:

Informaatiotekniikasta on ihan sopivaa siirtyä sanaristikkotekniikkaan ja -taktiikkaan. Molemmat näet ovat melko etevällä tasolla tämänkertaisessa Ekin ja Heikin koviksessa.

Totuttuun tyyliin Eki edellyttää ratkojilta joitain kollegoitaan enemmän (yleis)sivistyspuolta, minulta jopa siinä määrin ylenmäärin, että tavoistani poiketen pistäydyin jumiuduttuani yhden nurkan takia googlen tykönä. Mikäpäs siinä, jotain aina viisastuu, ja sain kuin sainkin ne muutamat tietämäni passautumaan ihan alkuperäisille paikoilleen. Hyvämuistisillehan nuo tietovihjeet on sopivia aloituspaikkoja, mulla meni alussa vähän aikaa katsellessa.

Mitään ylimaallisia kommervenkkeja teokseen ei sisälly, mutta vaikeutta kertyy ihan riittävästi (tiedettävien lisäksi) merkitysten pyörittelystä. Toteutus on tekijältä totuttuun tyyliin siinä määrin tasokas, että ratkonnan eteneminen ei edes nettitulosteessa jää epämääräisyyksistä kiinni.

Yksi uudissanakin (minulle) tuli vastaan, jollekin toiselle sekin saattaa olla tuttua röyhyviljaa. Miikka oli pallojen perässä vähän rajoilla, mulle olisi mennyt täydestä ilmankin.

Tattista vain vaivannäöstä, ilokseni teosta teeskentelin!
3. Kaapo16.2.2013 klo 21:21
Ristikon alin sana oikealla ei kyllä heti tullut vihjeestä mieleen.
4. Emma16.2.2013 klo 21:35
Kohtalaisen mukava alle kaksituntinen meni tämän koviksen kanssa. Minusta Kaapon mainitsema alanurkan sana ei ollut kovin vaikea hoksattava, kun sai pari kirjainta ensin helposti risteävistä. Muutama pitkähkö sana teetti kovasti töitä, kun ensin sain niihin sopimaan väärän ehdokkaan ratkaisuksi.

Monipuolinen, ei niin kovin kulunut sanasto plussaa.
5. Joutilas17.2.2013 klo 09:39
Pikkasen piti kuu-ukkelia käydä hipelöimässä,mutta sehän johtui vain omasta sivistymättömyydestä.Pisteytys minulle kohdallaan.
Jälleen laadukas pläjäys.Kiitos!
6. Ahti17.2.2013 klo 12:17
Jostain syystä nämä Ekin aivoitukset käyvät oman ajattelun kanssa yksiin. Omalla skaalalla luokittelisin tämän 2 1/2:ksi.
7. lp17.2.2013 klo 14:48
Rattoisa ratkottava. Tyytyväisenä hyrisen, kun sain kokonaan täyteen, muutama guuglaus mukana. Viime viikkoinen Toni on vielä pahasti kesken ja taitaa jäädäkin.
8. O17.2.2013 klo 14:59
lp. Olen kanssasasi samaa mieltä tästä ristikosta.
Kiitos erinomaisesta laadinnastasi Eki!
9. Hannu17.2.2013 klo 15:27
Tämä oli mukava ratkottava viikontakaisen lomassa, joka minulla myös lp:n tavoin kesken.

Tässä ristikossa tosin täytyy vielä harmaita aivosoluja vaivata, että ymmärrän kolmen ratkaisusanan yhteyden vihjeeseen...? Piti myös googlelta tarkistaa muutama vihje.

Mutta nyt Poirotin seuraan.
10. iso S17.2.2013 klo 16:14
Junaratkonta-asteikolla tämä ristikko olisi hankala pallottaa. Jos piirretään kuvitteellinen viiva vasemmasta alanurkasta oikeaan ylänurkkaan niin viivan kaakkoispuolelle jäävä alue ratkesi varsin kivuttomasti. Kahden ja puolen pallon ristikotkin ovat joskus vaikeampia. Luoteispuolella vauhti hidastui ja lopulta pysähtyi. Pääkuvan oikealla puolella oleva pikkuaukio ja sen yläpuolella oleva aukiontapainen olisivat saattaneet jäädä ratkeamatta, jos en olisi selvittänyt googlaamalla kahta sanaa. Lienee melko helposti arvattavissa, mitkä vihjeet ovat sellaisia että niihin voi päästä haulla kiinni. En kuitenkaan kerro, etten avita enempää.

Suurimmalta osalta ristikko oli minulle pallotustaan helpompi. Vaikeusaste määräytyy mielestäni kuitenkin ristikon vaikeimman kohdan mukaan, joten 3- on ihan sopiva kompromissi.

Muuten olen sitä mieltä, mitä mieltä olen ennenkin ollut: on hyvä, jos useimpien ristikoiden vaikeusaste on tasaisesti samaa luokkaa koko ristikon alueella. Toisaalta on hyvä, jos silloin tällöin ristikon vaikeusaste kasvaa tasaisesti jostakin kulmasta kohti vastakkaista kulmaa. Sellaista ristikkoa voi käyttää mittaamaan ratkojien tasoa. Mitä pitemmälle kynnet pitävät, sen parempi.

Tässä ristikossa ei oikein täyttynyt kumpikaan noista. Muuten hyvä, ja lievä urputuksenikin perustuu ainakin osittain oman muistini ja mielikuvituksen hataruuteen. Yhden tietyn hoksattavissa olevan sanan (7) jos olisin saanut kaivetuksi muistin sumuista niin auki ollut ala olisi luultavasti täyttynyt ilman Googleakin. Se toinen guuglattu (4) ja minulle tuntematon olisi silloin syntynyt poikittaisista ja kuulostanut uskottavalta ilman tarkistustakin.
11. Jaska17.2.2013 klo 17:59
Merkillinen ja merkittävä Vuokilan kovikseksi. Siinä ei ole ainuttakaan minulle tuntematonta pop/rockmusiikkipuolen artistia. Merkillisyys pääkuvan yläpuolelta, merkittävyys kovisannaaleihin.

Ehkä vartin verran lyhyempi ratkonta-aika kuin Pitkälän viimeviikkoisessa, jonka loksahtavuus samaan kolmemiikkaluokkaan oli tilastollinen satunnaisilmiö. Tämä olisi puolestaan ollut hyvinkin mahdollinen pusertaa kakspuolosraamiin ilman helmasyntiäni, luottamusta lukkiutuneessa asemassa "varmaan" ratkaisusanaan. Niitä oli kaksikin, toisesta vahva epäily tarkoituksellisena ansana.

Mainioiden pitkien ratkaisusanojen (lähes neljäsosa 7-18 kirjaimisia, kp. 6,07) ohella pistekeon kohti korkeuksia nosti jokunen vanha oivallinen ja kaksi uutta jopa loistavaa knoppia. Murheekseni pojoläjä ei kuitenkaan yltänyt maksimiin. Yksi hädintuskin välttävä vihje lässähdytti kartion terävän kymppikärjen ysipuoltasolle. Syytä voi vain arvailla, kun paljon parempiakin olisi ollut tarjolla pilvin pimein tai ainakin hämärin.
12. markus17.2.2013 klo 21:05
Ekin yleensä kaks ja puolosesta -kolme miikaksi ; mielestäni ihan oikein arvotettu. Oivallinen kokonaisuus taas,Lavonius on kyllä mestarillinen tekijä ! Purista Eki seuraava kolmepalloseksi.
13. Mie18.2.2013 klo 17:05
Älä purista kolmepalloseksi... 2,5 ja 3- on ne hyvät, kyllä näille "ammattilaisille" taitaa löytyä jo supervaikeita muutenkin ja niitä täyskolmosia jo on.

Itse aloin vasta katsella tätä ristikkoa ja hankalalta vaikuttaa... saa nähdä.
14. Eki18.2.2013 klo 17:07
Niin se on, että minun tehtäväni ei ole huolehtia kolmepalloisten ystävistä. Nyt vähän lipsahti ylöspäin. kakspuolosia pitää olla tarpeeksi, että kovis jatkuisi.
15. Pähkinänsärkijä18.2.2013 klo 17:26
Näin on hyvä, Eki. Näissä riemu ratkeaa.
16. [O]18.2.2013 klo 19:40
[Pähkinänsärkijä.
Kiva, että olet lukenut kehotuksiani ja siirtynyt vaativampiin
ristikoihin, eli IS-koviksiin.
Usein sitä ehdottelinkin! :)]
17. O19.2.2013 klo 15:29
Kysyisin kuinka moni tänne kirjoittaneista sai koko ristikon
täyteen? (Ei siis vain numerokohdat).
18. Marco Poloinen19.2.2013 klo 15:49
Pienenä ihmeenä pitäisin sitä, että joku kertoisi ratkoneensa vain numerokohdat. En usko, että säikeellä ratkaisseeksi ilmoittautuneista kukaan harrastaa kovisten kohdalla ko. harsimista (pehmikset on eri juttu).
19. ripop19.2.2013 klo 15:55
Veikkaisin,että kaikki muut paitsi Eki.Hän vain laati,tuskin viitsi enää täyttää.
20. Lars19.2.2013 klo 16:08
Ei ole vielä täynnä ja tuskin tuleekaan. Epäilen että tännekirjoittaneista hyvin harva edes lähettää vastausta vaikka saisikin täyteen. Tämä on lähinnä itsensä kanssa kisailua.
21. O19.2.2013 klo 17:31
Lars.
Kyllä siellä on joka viikko joku voittanut.
Minusta on suuri nautinto saada koko ristikko täyteen.
Ei tosin onnistu aina.
22. Meester_Henk19.2.2013 klo 18:34
Vaikka tuossa viikko sitten "valittelinkin" TP:n kolmen pallukan ristikon vaikeutta, joka sitten ratkesikin yllättäen pienillä [Jaskan] avuilla, niin totean, että Ekin ristikko oli juuri sitä, mitä kolmemiikkaiselta voi odottaakin. Nostan hattua vaikeusasteen arvioijille, sillä se todella hyvin kyllä toimii.

Ainoa asia EV:n ristikoissa, joka häiritsee, on viihdetaiteilijoiden (elokuva, nykymusiikki) nimien osuus, koska itse en ole sillä lailla kartalla, että nämä olisivat käyttömuistia. Toki Googlesta löytyy, mutta olisi ihanne olla tukeutumatta tähän välineeseen. Hesarin ristikoiden kauttahan meidät on siihen kyllä opetettu
23. Jondalar19.2.2013 klo 20:44
Sain kyllä ristikon kokonaan ratkaistuksi parin päivän aikana. Mainiosti vihjeitetty. Kullan herkunkin tajusin. Meinasin juuri kirjoittaa, etten ihan ymmärtänyt vihjettä NAISIT SEKAVAN NAISEN (miten niin naisit), niin silloin sekin kirkastui.

Arvontaan olen muutaman kerran osallistunut tekstiviestillä.
24. O19.2.2013 klo 22:13
Meester_Henk.

Ei Hesarin ristikoita sentään kaikesta voi syyttää.
Googlea osaa käyttää miltei jokainen, ilman että:
"Hesarin ristikoiden kauttahan meidät on siihen kyllä opetettu"

Jondalar.
Minäkin olen lähettänyt.
(Ei sen pitäisi olla mikään häpeä.)
25. markus19.2.2013 klo 22:36
Eki (18.2.2013 klo 17.07 ) , puun ja kuoren välissä ? Rivien välistä voi lukea sun turhautumises Ilta-Sanomien linjaan - helppoa ja keskivertoa,se tuottaa tekstiviestivastauksista enemmän lehdelle.Eikä luultavasti Tolvanenkaan mitään voi? Vaikeita ristikoita ei voi lisätä,kun rahavirta lehdelle vaimenee ! Tuo hirmuinen vihollinen,ahneus ! (psst!-livauta piruuttaan joskus 3+ kovis - protestiksi :) ! )
26. Kaapo19.2.2013 klo 22:58
Minusta se oikean alakulman vihjeruutu on sininen.
27. iso S20.2.2013 klo 18:56
Ahneus ja/vai yleisönpalvelu? Todistamattoman väitteen mukaan noin miljoona suomalaista ratkoo joskus ristikoita. Oman perustelemattoani arvion mukaan noin satatuhatta tykkää siitä niin paljon että tekee sitä suht säännöllisesti (ja"säännöllisesti" tarkoittaa tässä "useammin kuin harvoin"). Noista ehkä tuhat pystyy ja viitsii säännöllisesti ratkaisemaan kolmipalloisen. Tätä äänekästä vähemmistöäkö Tolvasen pitäisi palvoa niin paljon että riistettäisiin 99 prosentilta onnistumisen ilo?

Kyllä, aina voi ostaa lehtipisteestä "Kyllin Helppoja", mutta minusta on jokseenkin oikeudenmukaista että rahvastakin palvellaan, myös iltapäivälehdessä. Tehdäänhän sellaisia elokuviakin joita käy katsomassa yli 100000 katsojaa eikä vain harvojen ja valittujen fiinien ihmisten ymmärtämiä taide-elokuvia, joiden katsojamäärä jää alle kahdensadan.

Idea ei ole uusi, mutta toistan sen tässä: liiallisesta helppoudesta valittavat perustakoot Visaisten kerhon, joka tilaa kykeneviltä laatijoilta haluamansa määrän niin vaikeita ristikoita että varmasti tuntuu. Hinta per ristikko olisi varmaan suurempi kuin Iltiksessä tai ristikkolehdissä, mutta esimerkiksi 500 tilaajan kesken ei varmaan ylivoimainen, kun laatu olisi taattu.

Ekin turhautumisesta en mene valalle, mutta rohkenen eppäillä. Kyllä luulen että hyvän sanoituksen laatimisessa riittää mielenkiintoa, samoin siinä että säätää ristikon vaikeusasteen siihen kakspuoleen tai kolmemiikkaan. Ylivaikean tekeminen on helpompaa. Ekihän tekee lastenristikkoakin, mahtaa olla turhautumisen huippu?
28. Wexi20.2.2013 klo 19:13
Lainaan itseäni naapurisäikeeltä:

[Ylioppilaslehti:
"Suomessa on noin miljoona sanaristikoiden harrastajaa..."

Synkkä arvioni on, että ehkä vain kymmenellä prosenttilla tuosta määrästä on valmiuksia täyttää joko PuPe tai Iisakki viimeiseen ruutuun:-)]

Tuossa edellisessä harjoitin hiukan sarkasmia, mutta tosiasia lienee, että täysin oikein täytettyjä "Punaisia" (myös ne kaikkein rupisimmat) palautuu arvontaan korkeintaan "muutama sata".
Kolmosissakin on huomattavia eroja.

Joo, tiedän kyllä, että kaikki eivät palauta ratkomisiaan, mutta jotenkin tuntuu siltä, että ne jotka ovat vaivautuneet täyttämään lehden täydellisesti, myös valtaosin palauttaisivat ne.
(Nii, eivät tietysti kaikki).

Ps. Olisi mukava tietää "täysin oikeiden" , edes summittainen määrä. Onko salaisuus?.
29. Eki20.2.2013 klo 19:22
Täsyin oikeita ei käydä läpi eikä tilastoida, vain kasasta arvonnassa nousevat.
30. RA20.2.2013 klo 19:42
Wexi: "... jotenkin tuntuu siltä, että ne jotka ovat vaivautuneet täyttämään lehden täydellisesti, myös valtaosin palauttaisivat ne."

Mulla on (pelkkä) mutu, että valtaosa ristikot täyttäneistä ei koskaan palauta.
31. Wexi20.2.2013 klo 19:57
Niinkö? Siinä tapauksessa on korjattava edellistä arviotani:
"...täysin oikein, viimeiseen ruutuun ratkottujen "Punaisten" määrä lienee "muutamamissa tuhansissa".
32. Emma20.2.2013 klo 21:09
Voisivatko ne "kykenevät laatijat" tai Sanaris tms. tehdä koepallon ja laatia tuollaisen iso S:n kaavaileman tosi vaikean ristikkolehden näytenumeron ja katsoa, löytyykö kysyntää? Vaikka en pyri mihinkään Viisasten Kerhoon, ilmoittaudun tässä heti tilaajaksi.
33. Jaska20.2.2013 klo 21:16
Emma, joko Pupen loppuaukeama on täysi?
34. Emma20.2.2013 klo 21:18
Jo. (Oli kiva, paikoitellen vaikeakin ;-))
35. Jaska20.2.2013 klo 21:47
Jaa vain paikoitellen. Se ei sitten riitä RA:n näytöksi iso S:n kaavailemalle 500:n kerholle. Sille kelpaavat siis vain kauttaaltaan vaikeat ristikot. Luulen kyllä, että esim. 36 sivuinen PuPen kovimpien kolmitähtisten tasoinen aviisi ehkä riittäisi Emmallekin. Mutta ei kukaan rupea lehteä tuolla levikillä tekemään.
36. Emma20.2.2013 klo 21:56
Eipä tunnu niin! Ehdotin koepalloa. Eikä niitä sivuja tarvitse välttämättä olla kuin jotain tusinan ristikon verran, jos kaikki ovat laatutavaraa. Hintakaan ei varmaan olisi esteenä. Erästä toista addiktiota kuvaavaa sanontaa mukaillakseni: Hyvä ristikkolehti on aina hintansa väärti!
37. markus21.2.2013 klo 22:12
Emman ehdotus vois kyllä onnistuakin,kun se vaikka PuPe:n numeroissa alettais hissukseen pohjustamaan-"NYT Super-vaikeiden ystäville ÄlyPelikaani " -jne. Menihän Passelikin läpi näin. Iso S:lle sen verran takaisin,IS:n ristikkotarjonta ymmärtääkseni on ei niin kauhean vaikeista pitäville, melkoisen yltäkylläinen. IS:n Koviksestahan vois tehdä samanlaisen legendan kuin aikanaan Hesarin Aulis-ristikosta.Harrastajat kyselivät tavatessaan,ootko jo saanut täyteen. IS:Kovis,kerran viikossa aina kolmepalloinen-siis vaikea.Luulenpa,että ratkaisutaidotkin kehittyisivät ! (PS. ilmottaudun Emman jälkeen toiseksi tilaajaksi ÄlyPelikaanille,jee,meitä on jo kaks :) ! )
38. pelaaja22.2.2013 klo 18:55
"O 19.2.2013 klo 15:29
Kysyisin kuinka moni tänne kirjoittaneista sai koko ristikon
täyteen? (Ei siis vain numerokohdat)."

Vastaan omasta puolestani, että minäkään en harsi => otin käyttöön Marco Poloisen kirjoittaman termin. Siis, kas kummaa, puolinoviisina sain tämän ratkottua mutta ei käynyt mielen vieressäkään ratkoskella vain numerokohtien ympärystää. Ajattelin nyt säästää vajaan euron enkä siis lähetä ratkaisuani IS:lle vaikka (euro vetoa) ratkaisuni saattaa olla oikein.
39. O22.2.2013 klo 21:56
pelaaja.
Minusta oli niin mahtavaa saada se minulle vaikein,
eli oikea alakulma, oikein. (Uskon niin olevan.)
40. Jussi vain23.2.2013 klo 02:03
Sain riatikon ratkottua, mutta koville ottikin. Eki ja muut laatijat voisivat hivenen helpottaa ratkaisuja. Minä alan hiljalleen luopuo koko eiatikkoharrastuksesta.

Toni Pitkälän ristikot ovat ehkä valioluokkaa, mutta täysin laatijansa näköisiä.

MITÄ HYÖTYÄ ON SIITÄ, ETTÄ TEHDÄÄN RISTIKKO, JONKA SAA RATKOTTUA EHKÄ KYMMENEN IHMISTÄ tai ratkojista.
41. Jussi vain23.2.2013 klo 02:10
Eki ja muut laatijat voisivat hivenen helpottaa ratkaisuja. Minä alan hiljalleen luopua koko ristikkoharrastuksesta. Lähetän tämän jutun uudelleen, koska oli edellisessä viestissä niin paljon kirjoitusvirheitä.

Toni Pitkälän ristikot ovat ehkä valioluokkaa, mutta täysin laatijansa näköisiä. Eikä niitä kukaan täysipäinen ratkaise.

MITÄ HYÖTYÄ ON SIITÄ, ETTÄ TEHDÄÄN RISTIKKO, JONKA SAA RATKOTTUA EHKÄ KYMMENEN IHMISTÄ tai ratkojista.
42. Jussi vain23.2.2013 klo 02:42
Onko tosiaan niin, että tehdään ristikoita váin sen TEKEMISEN vuoksi ajattelematta ratkojaa. On hyvin vaikeaa Tonin ajatuksia yrittää selvittää, Jos Toni on lahjakas, minä olen sitten lahjaton,

En enää Tonin ristikoita yritäkkään ratkoa.

En tiedä oliko tämä purkaus taas täysin p:stä, omalta kohdaltani tämä meni näin.
43. matts23.2.2013 klo 08:20
1. Pitäisikö •• -palloisia helpottaa koska kaikki ne, jotka pystyvät •+ -palloiset ratkomaan eivät selviä "kakkosista"
2. Pitääkö kaikkien pystyä ratkomaan kaikki ristikot? (Itse en pysty, eikä se haittaa minua)
3. Visaisten ratkominen vaatii paljon kokemusta, äkkäämiskykyä, joskus ns. hyvä yleistietokin auttaa mutta ennen kaikkea, ratko, ratko ja vielä kerran ratko visaisia niin se alkaa sujua!

Älä Jussi vain luovuta! Sinni auttaa!

pähkäilijä
matts
44. Jaska23.2.2013 klo 11:06
Päivän mietelause. Ratkojakin on ihminen.
45. Jukkis23.2.2013 klo 18:53
Miksi järjestetään maratonjuoksuja? En minä jaksa niin pitkää matkaa juosta. Ja vaikka jaksaisin, niin en viitsisi. Eikö maratonia voitaisi lyhentää?
46. RA23.2.2013 klo 18:57
Niin. Ja mikä niitä maratonin järjestäjiä oikein vaivaa?
47. Jussi vain23.2.2013 klo 20:44
Vielä rekisteröinnistä Ekille.

Kyllä teidän sivusto on jäänyt ajasta jälkeen, vaikka on toiminut kymmenen vuotta, kuten kerroit aiemmin. Minullakin on nyt 24 tuuman näyttö, jossa tämä sivusto näyttää kärpäsen, no sanoko miltä?

Kyllä teidän on järkevää tehdä täydellinen remontti sivustoon.

Rekisteröityminen mahdollistaa paljon asioita, mielipidekyselyt, --mittaukset. Päällekkäisiä nimimerkkejä ei tule ja paljon muuta.
48. Wexi23.2.2013 klo 20:54
Ohjauspaneelista saat asetettua näytön asetukset isommalle näytölle sopivaksi. Saattaa saada jostain selvääkin.
49. Jussi vain23.2.2013 klo 21:55
Wexi! Kyllä minä käytän ctrl + rullaa hiiressä ees/taas sillä näkee pienempääkin. Ei tarvi ohjauspaneeliin asti mennnä.
50. Jussi vain23.2.2013 klo 22:09
Miten tämä sivusto palvelee ristikoiden oppimishaluisia ristikon ratkojia ja laatijoita.

Kielletään lisävihjeiden käyttö ratkomisessa?

Hienoa on HS-ristikoiden yhteisöllisyys ja yhteinen tunne ratkomisesta. Mielestäni teillä pitää tapahtua suuri ajatus- ja sivustonuudistusremontti.
51. markus23.2.2013 klo 23:16
Oletko,Jussi vain,ajatellut suurta ajatusremonttia itse,ehkä peilin edessä ?
52. Jukkis23.2.2013 klo 23:32
Menee kyllä tyystin yli hilseen se, että miten se, että on 24 tuuman näyttö, mitenkään liittyy yhtään mihinkään.
53. Wexi23.2.2013 klo 23:40
Avartanut katsomusta, laajentanut näkemystä, mene ja tiedä?
Itselläni on kuitenkin niin murheellinen tilanne, että ymmärrykseni on vajavainen tällä 20-tuumaisellakin (mikä on kotikäytössä melko passeli koko). 24-tuumaisella silmäni olisivat vielä enemmän ymmyrkäisinä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *