KESKUSTELUT > RISTIKOT > KÄRMES

7304. Kärmes

Wexi31.1.2013 klo 01:01
Vielä yhesti. 92 kirjainta.
(Ensimmäisessä paikkausapua, toinen vailla purentaa). Tämän jätin "Al Denteksi".

Laitoin yhteen pötköön, kääntöpaikka ilmoitettu:

Kanava / Monologistaan tunnettu / Shiian arvostama / Flipperein / Uomasta eripura / "Däddändää" / Painaa /
Tuskin Lenin / Guillermo / Mikon sukua / "Opettaa" / Repeillä / Kahjot / Ja samanlainen toiseen suuntaan / Pitkänsillan takana / Niilon ja Valton / Kirjeitä / Treenipaikka kellarikerroksessa / Naurattaa / Linnut / Nukkavieru / Ernolta / Sieltä ooppera / Putosi Kanelta x 2 / Aforismi / Kiltit
2. ake31.1.2013 klo 19:31
Hep! No nyt oli jo pureskeltavaakin. Ihan mukava minusta.
3. Jaska31.1.2013 klo 23:05
Mukava voi siis olla pehmis, keskis, tai kovis. Luultavasti Wexi tarkoitti keskikseksi, jolta se pitkään tuntuikin. Keskustassa tuli kuitenkin seisokki. "Kahjot" ei istu minun jonooni vihjeiden "Repeillä" ja "Pitkänsillan takana" väliin. Mitä tarkoittaa kirjainmäärä 92? Kahta erillistä käärmettäkö, kummassakin 92? Siihen viittaa mielestäni myös keskellä oleva vihje Ja samanlainen toiseen suuntaan? Missä olen tehnyt virheen?
4. Jaska31.1.2013 klo 23:09
Oisko se toi vihjeeseen "Putosi Kanelta" saamani ratkaisusana (10). Ainakaan en tajua sen yhteyttä vihjeeseen.
5. ake31.1.2013 klo 23:15
Yksi käärme siitä tulee, ja minäkin sain kysymääsi ratkaisusanan (10). Mulla on semmonen muistikuva, että se on oikeinkin - ainakin se sattuu siihen.
6. Jaska1.2.2013 klo 00:17
Wexin vinkistä toisaalla sain täyteen, kiitos. Jos vihje olisi ollut "Kahjo" ja "Ja samanlainen toiseen suuntaan" vek, olisi ratkennut mukavasti keskisajassa. Mutta ehkä silti väärin. Minulla kirjainmäärä on näet 178, siis 2x89 laskettuna kahden keskeisen konsonantin välistä kumpaankin suuntaan. Joko minulla on ratkontavirhe tai Wexillä väärä kirjainmäärä.
7. ake1.2.2013 klo 00:20
Ei kun se kääntyy kahjojen jälkeen takaisin. eli siinä on häntä ja pituus on juuri tuo 92.
8. Wexi1.2.2013 klo 00:40
ake tulkinnut oikein "kääntöpaikan".
9. Jaska1.2.2013 klo 00:42
Joo joo, noin tulkiten kyllä, mutta se on päin sanonko mä. Minä ratkoin palindromikäärmeen, jossa on 178 kirjainta, kp 7,12. Voihan sen jakaa 92 + 86, ja se myönnytys laatijalle saa luvan riittää.

Mukavana miehenä en toki anna kirjainmääräpelleilyn vaikuttaa käärmeen arvosanaan, joka löytyy molempiin suuntiin välittömästi keskikohdasta lukien ja myös kirjoittaen.
10. Wexi1.2.2013 klo 01:07
Vaan kun ei riitä.
92 kirjainta ja 13 sanaa suuntaansa. Kyllä se ihan "käärme" on, kunhan nyt otsakkeen mukaisesti kirjoitin "pötköön. Vihjepari houkutteli niin tekemään.

... ... Kahjot / [kääntöpaikka, elikkäs kirjoitussuunta vaihtuu]/ ...Ja samanlainen toiseen suuntaan/... ... jne.

Voisi tietysti laittaa "päästä häntään", ja "hännästä päähän", mutta vihje "Ja samanlainen toiseen suuntaan" pitäisi muuttaa.

Arvosanoista viis, itse pidän tekeleestä.

Ps. En oikein tykkää tuijottaa keskipituuteen (helposti itsetarkoituksellista). Esim. tuo "Däddändää" olisi pienellä muutoksella kasvanut joko kahdella, tai kolmella kirjaimella, mutta kun HALUSIN "Däddändään" mukaan.
11. ake1.2.2013 klo 11:20
Minusta tuo oli ihan hyvä noinkin. Vihje "Ja samanlainen toiseen suuntaan" olisi voinut olla:"Ja YKSI samanlainen toiseen suuntaan" , mikä olisi ollut selvempi viittaus edelliseen vihjeeseen ja kääntymiseen, jos tuota yhden pötkön rakennetta piti käyttää.
12. Jaska1.2.2013 klo 11:47
Keskipituuksia on tapanani laskeskella huvikseni. Jos olisin tiennyt, ettei Wexi tykkää nähdä oman käärmeensä ratkaisusanojen keskipituutta, en sitä olisi näytteille pannut.

Selvennystä asiaan mahdollisesti perehtymättömille ja/tai sitä ymmärtämättömille. Palindromikäärme on kirjainpötkö, jossa kirjainten järjestys on sama alusta loppuun ja lopusta alkuun. Vasemmalta alkaen oikealle luettaessa ratkaisusanat ovat siis samat kuin oikealta vasemmalle. Koska en ymmärtänyt Wexin ideaa, luulin ratkovani palindromikäärmettä, johon tuli 178 kirjainta ja 25 sanaa.

Wexin oma ratkaisu ei ole palindromi-, vaan tavallinen käärme, jossa on 92 kirjainta ja 13 sanaa. Siinä on puolet palindromiratkaisusta plus kolme kirjainta sen symmetrisen vastapuolen alusta. Ratkaisu vasemmalta oikealle:

Teema, Hamlet, ajatolla, pelihalli, vesiriita, Sakke, pusertaa, tsaristi, Vilas, Alatalot, Siperia, rakoilla, kollok.

Oikealta vasemmalle:

kollo, Kallio, Karair, epistolat, alasali, vitsi, rastaat, resupekka, satiiri, Sevilla, hilepallot, ajatelma, hameet.

Vihjeellä "Kahjot" Wexi siis tarkoittaa, että kollo sisältyy kirjainyhdistelmään kollok kaksi kertaa etu- ja takaperin luettuna. Näin on. Idea on omaperäinen, mutta mielestäni myös miinustettavalla tavalla epäsovinnainen. Siksi kiitettävä arvosanani koskee vain käärmeen sovinnaista palindromiversiota.
13. ake1.2.2013 klo 11:55
Minun käärmeessäni on näin: ..., rakoilla, kollot. Ja takaisinpäin: tollo, Kallio...
14. Jaska1.2.2013 klo 11:56
Kirjoitin käärmeestä unohtaen Wexin otsikon Kärmes. Ehkä se viittaa tehtävän epäsovinnaisuuteen, on siis tavallaan varoitus ratkojalle. Mutta eipä siitä tullut vaarin otettua:(
15. Jaska1.2.2013 klo 12:04
Jaa?? Minähän se siis olinkin molempia. Vaikka nimenomaan huomautin, että Kärmes ei ole palindromi, niin tuijotin vain itsepintaisesti omaa ratkaisuani, jossa siis kollo on eestaas. Tämähän merkitsee, että Kärmes on jopa paljon parempi kuin minun tuplakollopalindromikäärmeeni! Kärmeksen arvosana siis tupla-ällä!
16. Wexi1.2.2013 klo 12:40
Jahas... Se tulikin jo pureskeltua. Toi kääntöpaikka menee aken tulkinnan mukaan.

Kyllä sen keskipituuden voi ilmoittaa, tarkoitin vaan, että se ei ole itseisarvo.
Katsellessani valmista tuotosta, olisin ottanut yhden kirjaimen pois, mutta se ei oikein käynyt luontevasti. Tällöin keskipituus olisi ollut tasan 7.
Olisi ollut reppavaa sanoa pyrkimyksenä olleen 7:n keskipituus.
Nyt se on murheellisesti 7.076....
17. Tuomas L.31.3.2013 klo 21:53
Onpas tutun oloinen tehtävä Sanasepon 1/2013 kannessa...
18. Jaska31.3.2013 klo 23:11
OK, olio siis iisi, iso iloko?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *