KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-KOVIS 26.-27.01.2013

7296. IS-Kovis 26.-27.01.2013

Joutilas26.1.2013 klo 19:06
Ovatko kaikki kaivautuneet poteroihinsa skyttäilemään?Nyt voi nousta ylös.Ei tämä mitenkään ylikäymätön ole,vaikka täyskolmonen tämä minulle oli.Pääkuvan oikea puoli jumitti pitkään,mutta kyllähän se lopulta aukeni.Ammattilaisen laatimus.
2. lp26.1.2013 klo 19:42
En ole vielä aloittanut skyttäilyä. Tein ne muut tehtävät ja iloitsin Ekin sanaristikosta, ammattilaisen laatima piristys sekin.
3. Juha N26.1.2013 klo 21:31
Jestas näitä pääkuvia. Rikulla hiljattain se hevosenpää, ja Helillä nyt tämä jäätynyt elefantti :)

Helppo Skytäksi, ratkesi kolmemiinustahtiin, tasaisen mukava. Vihjeistä keskenään samaan sarjaan kuuluvat MATO OMAT SOMA ja IRINA KIRJA PAMIR olivat kivoja uutuuksia. Sanastosta ETUJEN PERÄÄN kurtistutti kulmia hitusen.
4. markus27.1.2013 klo 00:30
Yksi odotetuimmista Koviksista- ja eipä pettänyt tälläkään kertaa.Nautittava kattaus.Kiitos Skyttä/Kärkkäinen.(ps. petraa vielä seuraavassa vaikeammaksi), ;) Vielä,TURI TÄHKÄ, jotenkin hymyilyttävin vihje.
5. Lars27.1.2013 klo 07:38
Kyllä se on niin että kolmosia on turha yrittää, muutama sana jotka kaikki voi olla väärin. Viimeviikkoinen kakspuolikas täyttyi yhtä virhettä lukuunottamatta mutta tästä ei saa mitään selvää.........no nastalla tohon tauluun odottamaan ratkaisua, jos sitten yrittäis ymmärtää.
6. Emma27.1.2013 klo 12:52
Kyllä tämä oli minullakin ihan "kipurajalla" - olisi varmaan jäänyt ratkaisematta, jos en tykkäisi Skytästä niin paljon. Eihän sitä VOI luovuttaa! Ensimmäisten kahden tunnin jälkeen olin just samassa pisteessä, kuin Lars. Sitten löysin yhden sanan, joka tuntui varmalta (ja olikin).

Pari kertaa jouduin varmistamaan kaverilta, oliko joku sana oikein, eli ihan yksin en voi ratkaisusta kunniaa ottaa.

Hieno ristikko! Siksi juuri, että ei ratkea helposti, vaan joka sana on mietittävä, joka jippo hoksattava... Lauseista on apua, kun ensin saa muutaman kirjaimen niihin.

Minua hytkäytti vihjeistä VIILETYSVÄLINEKIN :-)
7. Jaska27.1.2013 klo 16:36
Minua hätkäytti järjen menetys yli kahdeksi tunniksi. Sen vähänkin. Ristikko täyttyi 90-prosenttisesti 2½-kyytiä viilettäen, kunnes jymähdys tuli pyytämättä ja yllätyksenä kymmensanaisella alueella pääkuvan alla. Ei auttanut lunttauskaan. Onhan noihin puolenkin tunnin tuumaustaukoihin täyskolmosissa jo tottunut, mutta näin pitkä seisokki pahisrajan ylityksineen kyllä pelottaa SM-skabaa aatellen. Alkueriin jäätäneen.

Katastrofissa ei etujen perään ollut ratkaisevassa roolissa. Siis sen ratkaisemattomuus. Pääkuvasana se oli. Pyynnöstä ja yllättämättä kaamos kuitenkin aikanaan hellitti ja valaisi samalla koko pahaisen autiomaan pläntin. Tästä IS-kovisten tie voi johtaa enää vain alaspäin. Siis ratkaisuajan osalta. Ellei Skyttä sitten päätä toisin...

Säälittävän suoritukseni (kouluarvosana 5) ja normaaliin tapaan kiitettävän ja messevästi 6,05-keskipituisen ristikon (arvosana 9½) keskiarvoksi jää masentava 7,25. Tästä tie voi johtaa enää vain - johonkin suuntaan?
8. ässä27.1.2013 klo 17:48
Ei ollut aivan kaikista tiukinta Skyttää, mutta ehkä juuri siksi aivan nautittava ratkottava. Suurimmat vaikeudet pääkuvan alapuolella aivan kuten Jaskallakin näyttää olleen, mutta kahvitauon pitäminen auttoi senkin aukion avaamiseen. Suurin nautinto oli, kun oivalsin tuon alavaakasinisen ratkaisusanan ja olipa hieno fiilis kirjoittaa se ruudukkoon, kun sanasta oli ruuduissa vasta kuusi kirjainta siinä vaiheessa. Tähän voisi joku kyllä lausahtaa (ihan syystäkin), että hulluilla on halvat huvit :-)
9. Kaapo27.1.2013 klo 18:24
Niinpä, ristikot ovat halpaa huvia.

Hieno ristikko!
10. Mie28.1.2013 klo 00:44
Voi nakki, yleensä en osta Iltistä silloin kun siinä on kolmepalloinen kovis mutta nyt ostin. Turhaan. Ei lähde aukeamaan millään, ei ensimmäistäkään sanaa. Pah.

Kakspuolikkaita taas odotellessa :)
11. matts28.1.2013 klo 08:14
...mullakin tuo ym. kahvitauko vain jatkuu ja jatkuu...

(En ole koskaan päässyt Skytän aaltopituudelle!! Aivoissamme pörrää täysin eri neuronilaatu.)
12. Joutilas28.1.2013 klo 10:52
Voisiko joku kertoa,miksi HS:n ristikoita kommentoidaan huisin
paljon enemmän kuin näitä IS-ristikoita?
Johtuukohan se siitä,että nämä (IS) ovat tasalaatuisia,mielen
etiäistä kutkuttavia alusta loppuun,kun taas HS:n ovat suurimmalta osaltaan pehmiksiä ja näennäinen vaikeus haetaan
suttuisilla kuvilla,oudoilla (paikan)nimillä ja hyvin harvinaisilla
sanoilla.Ristikko ei ole vaativuudeltaan balanssissa.
Jos tehdään pehmis,niin tehdään pehmis,tai jos tehdään kovis,
niin sitten alusta loppuun kovis.
Kun minä ostan pullon konjakkia,niin haluan,että se koko pullo on konjakkia.Ei niin,että 3/4 on Gambinaa ja 1/4 jotain
konjakin tapaista.
No niin,tässä oma arveluni siihen miksi.
13. Funny28.1.2013 klo 11:02
Näitä on vaikeampi kommentoida, kun ei saa antaa mitään vinkkejä toisille, eikä myöskään voi pyytää niitä. Yksittäisistä vihjeistä on vaikea sanoa mitään ilman, että se olisi vinkkinä joillekin.

Tuo vertailu HS-ristikoihin vastaa täysin omaa näkemystäni. Ihmettelen aina, kun HS-porukka ihastelee joitakin hyviä vihjeitä, kun nämä IS-kovikset ovat vastaavanlaiia täynnä!
14. mietiskelijä28.1.2013 klo 11:20
Joutilas kirjoittaa asiaa, kyllähän näissä Hesarin ristikoissa iso prosentti vihje-sana-pareista on samaa vakiokamaa viikosta toiseen tyyliin atta-tata-nata-taata ja samat piirrokset ja valokuvat kohtaat täältä melkein viikottain. Melko pieni osa sanastosta on vaikeampaa pakottaen ratkojan googlen pariin tai sitten kyselemään lisävinkkejä täältä. Tämä ei minustakaan ole oikea laadintatapa vaan tasalaatuinen vaikea ristikko on sellainen helmi, että Hesarista sitä on turhaa haeskella. Ero Iltis-koviksiin on varsin selkeä ja sen yhtenä osasyynä on Iltiksen osaava laatijaporukka, joiden luomuksista nautin siksikin, että perätysten ei tule kahta samantyylistä ristikkoa vaan tämä laatijavuorottelu pelaa mielestäni loistavasti.
15. Funny28.1.2013 klo 11:38
Äskeisen kommentin kirjoitettuani painelin ristikon kanssa asentoon, jossa parhaiten osaan keskittyä ratkontaan, sohvalle pitkäkseni. Kuten ilmeisesti monella muullakin, pääkuvan alla oleva aukio tuotti eniten päänvaivaa. Ruokakuvaan olin tarjonnut vaikka mitä vastauksia, mutta nyt lopulta välähti se oikea, ja samalla pääsin jyvälle lopuista sanoistakin.

Pakko myöntää, monet Skytän vihjeet vaativat hieman toisenlaista lähestymistapaa kuin muiden laatijoiden. Ne, jotka ovat päässeet hänen kanssan samalle aaltopituudelle, eivät kokeneet tätä ristikkoa mahdottoman vaikeaksi, toisilla taas tilanne on näköjään täysin päinvastoin.

Melko laajaa yleistietoa vaatii tällainen, varsinkin kun Googlaaminen olisi aika hyödytöntä. Ristikkorengistä olisi voinut olla jotakin apua, kun kaikki mahdolliset sanat eivät heti tule mieleen. Muutaman vihjeen hoksasin vasta, kun oikea sana oli löytynyt, mutta aivan loogisiksi nuokin vihjeet osoittautuivat. Minä pidän tällaisista.
16. Mie28.1.2013 klo 15:42
Minä taas pidän siitä että edes muutama sana on googlattavissa, niin että pääsee alkuun paremmin. Eihän se googlattavuuskaan tarkoita että ei tarvitse ollenkaan ajatella, joskus ei heti aukea sittenkään mitä sanaa haetaan.

Milloin muuten on aina ne ratkaisut näistä?

Minä en niitä yleensä ole katsellut kun en tahdo kokonaan valmista ristikkoa nähdä, vaan niin että saisi joitakin sanoja tietoon ja saisi sitten itse pähkäillä myös. Mutta sellaiseen saa onneksi täältä apuja sitten kun ratkaisuaika on ummessa.
17. Lars28.1.2013 klo 17:11
Kolmen viikon pästä julkaisusta on ratkaisut lehdessä, ratkaisuajan jälkeen (viikko) saa täältä kyllä yksittäisiä sanojakin. Sitä minäkin odottelen ennekuin kysyn lisää.
18. Hannu28.1.2013 klo 17:31
Ratkaisut ovat aina 3 vkon päästä ilmestyvässä lehdessä.

Palasin taas tämän pariin kun lauantaina ei täyttynyt kuin 37 ruutua ja siihen tökkäsi :-D Että kyllä taas huomaa eron laatijoiden välillä mutta ei se mitään...on ainakin miettimistä ennen ratkaisun julkaisemista...luulen, ettäei täyty omin avuin ennen sitä jos ei täältä lunttaa vihjeitä kilpailuajan päätyttyä.

SK 4:ssä oli Joutsi laatinut myös kolmen tähden ristikon ja vaihdoin siihen kun tämä tyssäsi ja se täyttyi huomattavasti helpommin. Kyllä tämä Skyttä on aivan omassa sarjassaan aivosolujen rassaajana..:-) Ei kun yrittämään ja katsomaan mitä tästä tulee..
19. Funny28.1.2013 klo 17:59
Näyttää olevan aika yksilöllistä tuo, miten kukin pärjää eri laatijoiden kanssa. Vaikka selvisin tästä, minulla on tuolla joukko vanhoja koviksia, joista en ole päässyt pitkällekään. Simberg näyttää olevan meikäläiselle pahin haaste, mutta ongelmia on aina myös päästä Pitkälän kanssa samalle aaltopituudelle.

Mutta sen olen oppinut näissä ratkomisissa, että uusi päivä voi kaiken muuttaa. Jos ratkonta ei suju, en väkisin mieti päätäni puhki, vaan puuhailen jotakin muuta, ja sitten kun katson ristikkoa uudestaan, saatan heti älytä jonkin ratkaisevan kohdan.

Samoin välillä on hyvä ottaa käsittelyyn joku toinen ristikko. Jos ratkonta sujuu, siinä hieman palautuu kadonnut itseluottamus. Auttaako se sitten jotain, on eri juttu.
20. ripop28.1.2013 klo 19:12
Minusta tämä oli helpoin Skytän laatima ristikko,mitä minun silmiini on sattunut.Ei silti mitenkään huono vaan päinvastoin hieno.Tuntuu vaan siltä,että olen liiankin hyvin päässyt Antin ajatusmaailman kuvioihin sisälle.Vapiskaa SM-kisoihin osanottajat.No jaa. Ei ehkä niin; Attihan kuuluu vaan raatiin,ehkei laatijatiimiin ollenkaan.So what.Oli miten tahansa:pientä psyykkausta tuleviin kisoihin.
21. Jaska28.1.2013 klo 23:49
Lopetin SK:n tilauksen laskettuani kuinka paljon vuosikertaa halvemmaksi tulee kovisirtonumeron ostaminen joka neljäs viikko. Tähän asti systeemi on toiminut, mutta viime perjantaina lehti unohtui. Tänään se oli sitten jo loppu Suomalaisesta Kirjakaupasta:(
22. +++29.1.2013 klo 01:01
Jaska,
kirjaston SK:sta voit ottaa kopion...
23. Mie29.1.2013 klo 18:46
Joo keksin nuo MATO OMAT SOMA ja IRINA KIRJA PAMIR.

Mutta parin sanan avulla ei vielä pitkälle pötkitä ;)
24. Mukateemikko29.1.2013 klo 19:24
Jos tällaiset vihjeet tuollaisille vastaussanoille saavat laajempaa suosiota laatijoiden joukossa, ristikkoakatemiaa todella tarvitaan (sekä laatijoille että ratkojille). Itse en pidä noin yleispiirteisistä vihjeistä, jotka ovat lisäksi tulkinnanvaraisia suhteessa vastaukseen. Miten niin JYLHÄ!!!, F1-RADAT joopa joo, TURI TÄHKÄ ... 5. vuosikurssin akatemian kävijälle sopiva. Sanoisin että kikkailun makua..
25. Jaska29.1.2013 klo 19:52
Kikkailu kuuluu koviskulttuuriin.
26. Funny29.1.2013 klo 20:01
Kikkailu kääntyy helposti laatijoita itseään vastaan. Kun ratkojat oppivat laatijoiden metkut, ne eivät enää tuota heille vaikeuksia. Nytkin huomattiin, että Skytän tyyliin tottuneet eivät pitäneet tätä ristikkoa vaikeana. Vaikken ole kovin paljon Skytän koviksia ratkonut, pääsin monessa kohdassa eteenpäin juuri kikkavihjeiden avulla.
27. vaari30.1.2013 klo 08:58
Vaari tykkää kikkailusta ja jujutuksesta.
28. Antti Skyttä30.1.2013 klo 10:13
Jälleen kerran kiitos kaikille arvioista ja mielipiteistä! Minulle laatijana ne kaikki ovat arvokkaita.

Vähän omia ajatuksiani kovisten laadinnasta ja vihjeityksestä.

Laadinnassa pyrin useimmiten rakentamaan kaksi pääkuvalausetta, jotka kulkevat ruudun päässä reunasta / vihjealueen reunasta ja päätyvät ristikon reunaan risteten oikean alakulman aukiossa. Tämä asettaa monia (useimmiten mielenkiintoisia) rajoituksia muulle laadinnalle.

Vihjeityksessä pyrin ennen muuta monipuoliseen vihjeiden kokonaisuuteen. Yritän saada yhteen kovikseen kaikkia mahdollisia vihjetyyppejä ja tasapainoisesti niin ettei mikään yksittäinen tyyppi dominoi muita. Tämä koskee myös vihjeiden sijoittamista eri alueille ristikossa, missään yksittäisessä kohdassa mikään vihjetyyppi ei saa dominoida. Tämä on aika suurelta osin syy siihen, että yhden koviksen vihjeitys on minulle muutaman viikon mittainen projekti.

Lisäksi nimenomaan Iltiksen koviksissa tuntuu olevan tarkka seuranta siitä, onko joku yksittäinen vihje ollut jo aiemmin esillä, joka muistetaan aina muutaman vuoden päähän asti. Hesarissa Auliksella tuo toisto on aika ymmärrettävää, hänhän on ainoa laatija eli joka viikko estradilla on hänen laatimuksensa, kun minun kovikseni Iltiksessä on 6-8 viikon välein.

Aiemminkin olen sanonut, että en pidä termistä kikkailuvihje. Se on ainoa tällä saitilla paljon käytetty sana, jossa on asenne mukana. Kikkailu ei sitä paitsi kerro, mistä on kysymys. Oma ehdotukseni on rakennevihje, joka on sisällöltään eksakti ilman asennepainolastia.

Meille sanasepoille on tärkeää osata kertoa tarkasti ajatuksemme niin, että toisten on helppo saada niistä kiinni.

Toinen mielestäni huono sana kuvaamaan vihjeen tyyppiä (myös bongattu tältä saitilta) on orjavihje.

Itse en koe käyttäväni sen enempää rakennevihjeitä kuin muutkaan. Käytän, koska vihjetyyppi on ajankohtainen ja koska sen avulla saa usein täysin eksaktin, vain yhteen vastaussanaan viittaavan logiikan. Skytismiksi ristittyä vihjetyyppiä käytän nykyisin lähinnä tarjoamaan sen varman käynnistämiskohdan, jota kovisratkojat usein ensimmäiseksi kiintopisteekseen hakevat.

Jatkakaa ihmeessä kovisten monipuolista ruotimista. Se on varmin tapa vaikuttaa ristikoiden kehittymiseen - ja itselle mieluisaan suuntaan.
29. Funny30.1.2013 klo 11:52
Kiitos, Antti selvityksestä. Sen huomaa, että vihjeiden miettimiseen on käytetty aikaa. Tässäkin ristikossa vihjeet ovat hyvin monipuolisia. Varmaankin miettimistä aiheuttavat eniten sellaiset sanat, jotka ristikoissa toistuvat usein. Pieneen tilaan on työlästä kehitellä mitään aivan uutta ja nerokasta.

Rakennevihje on ihan hyvä sana kuvaamaan noita vihjeitä, joita kikkailuksi on kutsuttu. Ja jos niiden käyttö ei ole itsetarkoituksellista eikä liian runsasta, minullakaan ei ole mitään niitä vastaan. Todellakin, niistä usein pääsee alkuun.
30. Finne igen1.2.2013 klo 00:07
Vanhana takaisinmuuttajana on melkoisen vaikea ratkoa näitä Antin laatimia ristikoita. Pidän ristikonratkonnasta, mutta vaikeusaste on melkoinen. En pane pahakseni vaikeitakaan, mutta onko tässä jo edetty ylimaagisen puolelle.

Olisiko parempi tehdä ristikoita kaikille, eikä vain muutamalle osaajalle?
31. Jaska1.2.2013 klo 00:26
Finne igen, niinhän juuri tehdäänkin. Ristikkoja ja ristikkojulkaisuja on laidasta laitaan, taatusti jokaiselle harrastajalle jotakin. Pätee myös Skyttä-lauantaisin.
32. ripop1.2.2013 klo 12:30
Tuo kuulostaa vähän niinkuin sanoisi jollekin ydinfyysikolle ,että kirjoittaisi mieluummin vaikka veden jäätymisestä tai pyytäisi Saariahoa säveltämään vain humppaa.
33. Ripe2.2.2013 klo 11:09
Kuvan ympäristö vieläkin pelkkää tyhjää hienossa ristikossa. Onko OLLA LUTI Lammi? (ei varmaan), KRUUNATTIIN Lola? PITSAN PALA osite? Varmaan nuo kaikki väärin... Mikä on VIILETYSVÄLINEKIN, entä KEVÄÄN HAHMO?
34. Jaska2.2.2013 klo 12:51
Lammi (o perässään tuntemattoman luutnantti) ja osite oikein. Kruunattiin (huom. 5) eräs tangokuningatar. Kasvikuntaan kuuluvaa viiletysvälinettä käytti Tarzankin. Kevään hahmo on -----maiden asukas, termi -----kevät syntyi kansan vaatimista uudistuksista.
35. Kati2.2.2013 klo 14:41
Entä hipsuissa oleva pyssy ja "REUNAA" sekä "RALLEIN"?
36. matami2.2.2013 klo 14:44
haastavaa on minullekin tämänkertainen.
onko RAMBO taistelee?
entämikä on PÄIVIN?
ja onko etujen perään AKAVA.....?
tuo tasaamisessa apunakin takkuilee.!?
37. Marco Poloinen2.2.2013 klo 16:58
Hipsuissa olevan pyssyn paikalle sopisi 'sirotin' ja RALLEIN on vihjeenmukainen tallenne.

RAMBOhan se TAISTELEE
PÄIVIN on (kai) papin edessä omima (jos nyt kukaan voi ketään omistaa?)
ETUJEN PERÄÄN on AKAVA...... [;-)]
TASAAMISESSA APUNA liikutaan lähinnä puu- tai metallitöiden parissa
38. Marco Poloinen2.2.2013 klo 17:00
Iisinnetään vielä sen verran, että RALLEIN on "vihjeenmukainen" kirjallinen tallenne.
39. Kati2.2.2013 klo 17:04
Sirotin?? Nyt mä vasta ulalla olen.. :/
40. Kaapo2.2.2013 klo 17:10
Siivilä?
41. Kati2.2.2013 klo 17:24
Kun ei raksuta, niin ei :)
42. ripop2.2.2013 klo 17:39
Minä koin kylläkin tuon sirottimen liittyväksi mafian slangiin.
43. Marco Poloinen2.2.2013 klo 17:56
Niin minäkin, tietty. Mutta ilman lainausmerkkejä sen paikalle kävisi hyvin myös 'sirotin'.
44. Marco Poloinen2.2.2013 klo 18:02
Näillä uusvihjeytyksillä pelleilyn voi lopettaa vaikka heti, mikäli selväkieliset ratkaisusanat on halutumpia!
45. Finne igen2.2.2013 klo 18:42
Juu, ei tämä vihjesysteemi aina minustakaan ole kovin hyvä. Voisi sanat kertoa oikein?
46. ripop2.2.2013 klo 18:51
Ska det vara på svenska ?
47. Marco Poloinen2.2.2013 klo 18:55
Joskus joku haluaa vielä pähkäillä, mutta siis:

"Hipsuissa oleva pyssy" => SUOLAUSKALU
RALLEIN => LAULUKIRJA
PÄIVIN => PAAVO
ETUJEN PERÄÄN => AKAVALIITTO
TASAAMISESSA APUNA => LAIKKA
48. Marco Poloinen2.2.2013 klo 18:58
[... samma på svenska!]
49. Finne igen2.2.2013 klo 19:05
No, oon nyt yrittännyt opetella suomen sanoja uudestaan tuntemaan ja muistamaan, svenska ei auta mitenkään ripopille.
50. Finne igen2.2.2013 klo 19:13
Tarkoitin, että ruotsista ei paljon apuja ole suomeksi olevien sanojen kanssa. Lainnasanoja eli ruotsista suomeksi tulevia sanoja on, mutta varsinaista suomen sanastoa ei ole vaan ovat kuin irrallaan kielestä.
51. matami2.2.2013 klo 19:15
kiitos vihjeistä( suorista ja epäsuorista!)
vielä tuohon vas.alakulmaan kaipaan apuja:
TUNTUMA TOISAALLE?
LAULAA TORILLA?
ja se TURI TÄHKÄ ei kyllä ole mitään hajua..
miten ihmeessä te jotkut voitte osata näitä kolmosia..?!
kilvoittelen silti..
52. Emma2.2.2013 klo 19:19
Finne igen,
suosittelisin sulle Passeli Pelikaani -nimistä ristikkolehteä, siinä on ristikoita joka tasoisia, hyviä laatijoita, eikä edes maksa paljon - muistaakseni vain 0,40 euroa enemmän kuin vl-Iltis! Sen kanssa on hyvä palautella mieleen suomenkielen sanoja. Lycka till!
53. Marco Poloinen2.2.2013 klo 19:26
TUNTUMA TOISAALLE => ISTAT (hieman vaikeasti suomeksi määritelty 'tuntuma' eli TATSI takaapäin
LAULAA TORILLA => KANT(tori)
TURI TÄHKÄ => LANAT (ns. skytismi; Lauri Tähkä, jossa LA:n paikalla on T)
54. Finne igen2.2.2013 klo 19:57
Kyllä ratkaisusanat ymmärtää, jos on oikein selitetty. Minulla on mukavaa, kun sana selviää.
55. ripop2.2.2013 klo 20:26
Fint.Ny är Annas panna klar.
56. Finne igen2.2.2013 klo 20:53
So fin...
57. matami2.2.2013 klo 21:07
koin ahaaelämyksen irtain-sanasta, mutta entä MI MI mi, ja mato omat soma??
tai LAUTTA?
LAAVA?
PATIKOI PALJON??
58. Finne igen2.2.2013 klo 21:15
Patikoi paljon mun mielestäni oli Lönrotin ELIAS. Keräsi Suomen kansalle tietoja historiasta ja perinnöistä.
59. Tuomas L.2.2.2013 klo 21:18
TUNTUMA TOISAALLE taisi olla ensimmäinen ratkaisusanani tähän ristikkoon.

MI MI mi = MUUMI. Tämä kohta tökki minulla pitkään, koska arvelin, että vastaus olisi MIERO. (MIELEEN taas oli pitkään TOMUT.)
MATO OMAT SOMA = MATAA, eli kirjaimet MA siirtyvät vihjeessä TAA-päin.
LAUTTA = RAKO, mutta tätä en itse ymmärtänyt. Selityksiä?
LAAVA = ISOKARI, eli iso = L ja Kari Aava. Isokari on kai jokin paikannimi.
PATIKOI PALJON = ELIAS, ei kikkailuja. Tämä oli myös äidinkielenopettajalle helppo vihje.
60. Finne igen2.2.2013 klo 21:22
Kulttuurista ja ihmisten olosuhteista vuosisatojen ajoista. Elias oli varmaan yksi parhaita kerääjiä suomen tietämyksessä.
61. Marco Poloinen2.2.2013 klo 21:28
Lautan perään kuuluu kyssäri. Siis LAUTTA? => RAKO (RA-lauttaa ounastellaan...)
62. Finne igen2.2.2013 klo 21:30
En ymmärrä? Miten RAKO on lautta?
63. Marco Poloinen2.2.2013 klo 21:32
[Vihdoin Iltiksen digilehtipato laukesi. Nyt Pallosen pariin!]
64. ripop2.2.2013 klo 21:32
Ra oli oljista väsätty alus .Kysymysmerkki perässä.
65. Marco Poloinen2.2.2013 klo 21:34
Kaisloista :-)
66. Tuomas L.2.2.2013 klo 21:36
Joo, siis unohdin kyssärin tuossa ylempänä. Tuli kyllä mieleen, että se saattaisi viitata ratkaisusanan KO-osaan, mutta en osannut yhdistää lauttaa Thor Heyerdahlin RA-alukseen. (Ra oli kai enemmänkin vene kuin lautta, mutta toisaalta tällaisia alkeellisia vesikulkuneuvoja nimitetään kai yleisemminkin lautoiksi.)
67. Juha N2.2.2013 klo 21:47
Näen LAUTTA?-vihjeessä pienen lapsuksen. Heyerdahlin aluksista Kon-Tiki oli LAUTTA, mutta Ra ja Ra II olivat kaislasta rakennettuja VENEITÄ/LAIVOJA.

Ruotsinkielisestä Wikipediasta: "En flotte kan vara byggd av stockar av olika träslag eller andra material som till exempel papyrus (här inkluderas dock i regel inte skrovformad papyrusbåt av typen Ra), bambu med flera."
68. Finne igen2.2.2013 klo 21:53
Minä muistin jotain KONTIKI-alusta, jossa oli Norjasta ohjaaja. Tuossa edelle olikin Norjasta Thor Heyerdal, mielestäni Kontiki oli Heyerdahlin, sehän oli kaislavene, jolla ylitettiin atlanttia. Eiköpä tämäkin ollut oljeista tehty alus.

Olipa myös suomessa RORO-alus.
69. Tuomas L.2.2.2013 klo 22:14
Siis Kon-Tiki oli balsapuusta tehty lautta ja Ra oli kaislavene, eli ei varsinaisesti lautta. Tuo ei kylläkään ollut syynä siihen, etten ymmärtänyt vihjettä, koska koko Ra-alus ei tosiaan tullut silloin mieleenikään.

(Wikipedian Kon-Tiki-artikkelissa esiintyy riutta nimeltä Raroia. Koskahan näemme sanan ristikoissa?)
70. Finne igen3.2.2013 klo 00:36
Eikö balsa ja olki olle samanlaisia. Mielestäin RA-alus olisi paremminkin pienempi alus, jolla seilattiin. Onkohan nyt väärinkäsitys? Olisiko tarpeen etsiä uusia ratkaisuita?
71. Finne igen3.2.2013 klo 00:47
Kon-Tiki oli palsasata tehty alus. Onkohan sekoitettu roro-alustyyppi, jota tuli aikoinaan hitsailtuu.
72. Marco Poloinen3.2.2013 klo 00:49
Väärinkäsitys on ainakin se, että balsa ja olki olisivat samanlaisia. Balsa on puu, joka voi kasvaa 40 metriä korkeaksi, ja olki on heinäkasvin (yleensä vilja-) tuleentunut varsi, josta tehdään mm. himmeleitä.

RA oli mitä ilmeisimmin enemmän vene/laiva kuin lautta (niin kuin Juha N toi esiin), mutta kelpaa ristikkotarkkudella sen verran hyvin, ettei uusien ratkaisuiden etsimiseen käsittääkseni ole tarvetta. Kon Tikia ei ole mikään tarvis sotkea koko hommaan.
73. z13.2.2013 klo 11:10
Saisinko oikeaan ylä ja alakulmaan apuja.

vihjeet: mieleen? laulussa ennen sumua?
Taidokasta? eräät hyppiviä?
74. Ahti3.2.2013 klo 11:12
Ei auennut loppuun asti ilman täällä olleita apuja. Vieläkin arveluttaa oikeassa yläkulmassa saamani ratkaisu STAR vihjeeseen LAULUSSA ENNEN SUMUA. Virhe vai eikö yhteys auennut? STARDUST???
75. Marco Poloinen3.2.2013 klo 11:28
LAULUSSA ENNEN SUMUA on tosiaan STAR (ja yhteyskin Ahdin mainitsema - dust tosin lienee enemmänkin pölyä, mutta sumuksi se on käännetty)

MIELEEN => SOMAT (~ mieleisiä)

TAIDOKASTA => TRIALAJO

ERÄÄT HYPPIVIÄ => LETKAT (letkajenkan hyppimisestä on runsaasti omakohtaistakin kokemusta :-) )
76. Jaska3.2.2013 klo 11:33
Onko siis mahdollista, että Hoagy Carmichaelin ikivihreä ei ole Ahdin kuuleviin korviin yltänyt?
77. Kati3.2.2013 klo 14:56
Onpa ollut vääntöä, huh, huh :) Muutama kirjain vieläKIN hakusessa: "TÄTÄ VÄIJYÄ", "KILPAILEVAN AVIISIN TAISTO" ja "AAPPIA". Apuja, kiitos :)
78. Jaska3.2.2013 klo 15:20
1) konjunktio, joka taivutetaan kuin substantiivi, 2) 2+5 = ristikukkainen kasvi, 3) A-APPIA.
79. matami3.2.2013 klo 16:06
entä sitten oikea alakulma:
KOULUSTA?
tai alhaallakeskellä:YHDISTÄVIÄ?ja risteävä:REUNAA?
-ja pyssyn vieressä:KILPAILEVAN AVIISIN TAISTO?
???????????????!!!!!!!!!!!!!
80. Matami3.2.2013 klo 16:19
matami,

Nimimerkkimme liippaavat kovin läheltä. Itse olen käyttänyt tällä saitilla Matami -nimimerkkiä lähes 10 vuotta. Voisitko ystävälllisesti ottaa itsellesi toisen nimmarin, please!

Toivoo ison ämmän Matami :)
81. mimmi3.2.2013 klo 17:01
Matami,
sori, vaihdoin mimmiin! : )
82. Matami3.2.2013 klo 17:03
mimmi,

Kaunis kiitos sinulle!
83. Jaska3.2.2013 klo 17:08
Koulusta(kin) jotain elämää varten, normaalisti monikossa.

Yhdistävistä yksi tunnetuimpia Aale Tynnillä.

Tien reuna = tien-----, vaihda tie kuohuvaksi.

Aviisitaisto jo vihjattu Katille.
84. Jaska3.2.2013 klo 17:16
Aviisitaisto V:lläkin kasvi, mykerökukkainen, josta ei kuitenkaan tehdä -----paitoja.
85. mimmi3.2.2013 klo 18:37
(=matami uusin nimin :> )
kiitos osaaville avuista!
vielä sotkua alanurkassa:

KIERTÄVILLÄ?ja
TUSKIN KÄRKEEN?

..minulla ajatukset kiertää varmaan väärissä sanoissa kun ei tule mitään järkevää pääkuvasanan pystyynristeävään...
86. Jaska3.2.2013 klo 19:08
Vihjeen KIERTÄVILLÄ adessiivi tässä tulkittava samanlaiseksi svetisismiksi kuin esim. nakit muusilla. Siis jonkin kanssa. Ratkaisusanaksi tulee konjunktio, joka on muotoaan sama kuin erään kiertävän instruktiivi.

TUSKIN KÄRKEEN ei ennättäne esim. juoksija, joka on viimeisen kierroksen alkaessa jumbona sata metriä muita jäljessä.

Tutkaile sen Juha N:n "norsun" sijaintia.
87. Tuomas L.3.2.2013 klo 19:31
TUSKIN KÄRKEEN -vihjeestä voi tietysti vähän naputtaa; ainakin pitkänmatkanjuoksuissa tuo kyseinen voi hyvinkin nousta kärkeen. On juoksijoita, jotka nimenomaan käyttävätkin sellaista taktiikkaa. Mutta kyllä tuo sillä kuuluisalla ristikkotarkkuudella on hyväksyttävissä.

KILPAILEVAN AVIISIN TAISTO olisi 8-kirjaimisena ollut hyvin helppo, eli ILOTTELU. Nyt se oli huomattavasti vaikeampi, koska taisto ei ollut sellainen ensimmäisenä taistosta mieleen tuleva ja ratkaisusanakin oli harvinaisenpuoleinen.
88. mimmi3.2.2013 klo 21:16
jo valkeni alakulma!
nyt vielä KUOHUSTA?
NOLOTTAVA ja
SEINÄSSÄ TAI MAASSA?
niin olen jo sen sinisenpystysananjäljillä..
89. Jaska3.2.2013 klo 21:37
Sori, se olikin siis oikean laidan pystysininen. Mene vessaan katsomaan seinässä oleva. Nolottavaako et muka ole keksinyt?

Nyt tää saa jo riittää, nyt tää..
90. Finne igen3.2.2013 klo 22:32
Minä sain nolottava Moka ja seinässä ja maassa on Oras. En tiä onko oikein, mutta tuntuu!

Bumeranki on vielä epäselvä. Tarkoittaako jottain paluusysteemiä, eli olisi sama molemmin päin - kuten TAIAT tai jotain?
91. Tuomas L.3.2.2013 klo 22:44
Finne igen, et tiedäkään miten lähellä olet bumerangivihjeen ratkaisua. Ajattele konkreettisesti - ja muista, että vaikka ristikon ratkaisusanat ovat aina perusmuodossa, vihje ei aina viittaa tuohon perusmuotomerkitykseen.

Pääkuvalausetta pähkäileville avuksi: kuvassa oleva puu ei ole lauseiden kannalta merkityksellinen. (Minua se hämäsi pitkään.)
92. Finne igen3.2.2013 klo 23:16
Voiko kertoa oikean vastauksen?
93. Tuomas L.3.2.2013 klo 23:19
Voi sen toki kertoa - olit vain todella lähellä ratkaisua, se jo lähestulkoon esiintyi kysymyksessäsi.

Ratkaisusana:
PALAA
94. Finne igen3.2.2013 klo 23:54
Onko niin, sieppo ylärivillä. Viski sieppo on jotainkin tuttu?
95. Tuomas L.4.2.2013 klo 00:32
SIEPPO oikein. Viskisieposta tosiaan puhutaan, mutta sanaa käytetään joskus muulloinkin alkoholia naukkailevasta ihmisestä. (Kuvassa näkyvä juomahan ei näytä viskiltä.)
96. mimmi4.2.2013 klo 17:13
Jaska,
Kysyvä ei tieltä eksy...
Valmista tuli, kylläkin wc.n kautta..! ; )
ps.mokaa vaikeemmaksi luulin..
ps.H-OSA?oikeinko,vai väärin?
97. Tuomas L.4.2.2013 klo 23:04
H-OSA on oikein. Sanana voidaan ajatella olevan myös HOSA, joka on metsäpalonsammutusväline.
98. iso S10.3.2013 klo 13:02
Jälkeenjääneenä konttasin maaliin vasta tänään, osittain ratkaisusta luntaten. Yläosa täyttyi omin voimin, alapuolikkaassa loppui kyky tai halu, ehkä molemmat.

Laatimuksessa ei ole moittimista, ellei sellaiseksi lasketa Juha N:n kulmia kurtistuttanut Akavaliitto.

Mitäpä oikeastaan vihjeitäkään moittimaan, ultrakovisten Mutteri, naula, alleviivattu johto -> hosa. Jopa on nerokasta saivartelua! Perustuu ilmeisesti siihen että nuo kolme saattavat olla jonkin kokonaisuuden osia ja johto on näistä ainoa jossa on h. Hyväksyisin helpommin jos h olisi sanan alkukirjain. H ei edes ole johdon ainoa muista puuttuva kirjain. H-logiikalla ratkaisu olisi voinut olla Josa tai Oosa, molemmat harvinaisia etunimiä. Noin kikkailevassa vihjeessä olisi toiviottavaa että ratkaisusanaksi olisi vain yksi mahdollinen.

Oli piinapenkissä -> Ennala: kuinka moni oikeasti muistaa 40 vuotta vanhan Hymymylehden palstan nimen? Se ei edes ollut Piinapenkki, vaan Veikko-sedän piinapenkki ja nimeki vaihtui jossakin vaiheessa Maailman meno.

Minulta jäi ymmärtämättä ehkä ikeellä -> Kent. Voi olla että tässä on otsaanlyönnin paikka.
99. Jukkis10.3.2013 klo 13:13
KENT-IES = EHKÄ
100. iso S10.3.2013 klo 18:49
Nyt on otsa enemmän kuhmuilla kuin koskaan. Se tavallinen tarina: jostain järjettömästä syystä sovittelin ikeä sinne sun tänne. Kuitenkin tuohon ylle olen osannut kirjoittaa "ikeellä" eikä "ikellä". Ehkä olisin selvinnyt paremmin jos vihjeessä ei olisi ollut selventävä ehkä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *