KESKUSTELUT > RISTIKOT > TIION KÄÄRME

7290. Tiion käärme

Tiio23.1.2013 klo 20:53
Yllytettynä laitan sitten esille.

82 kirjainta
Myötäsuomuun:
Soivia/-tehtävä/Kentilläkin kiertävä/Sanoa ilkeästi/Paidan alla tai päällä/Liukasliikkeinen/Ei enää Suomessa/Pieksäen/-suksi/"Lopetti" 1917/Kiusata/Ratsastajalta/Lapin mies?/Usein henkirikoksessa

Vastasuomuun:
Teessä/Luopua/Ruokaverbi/Suunnannäyttäjä/-juusto/L apselle/Ankara/Juopuneelta/Piestäessä/Gaalassa saatu/Työstää/Juova/Klovnit/Petoja/Koneella tai käsin

Tehessä meni sanoihin tunti ja vartti ja vihjeisiin tunti (yhteensä useassa rupeamassa). Pitäisi olla helpompi kuin Jaskan ja Mykrän käärmeet.
2. Matias-Myyrä23.1.2013 klo 23:19
Ei minusta ainakaan vaikuta helpommalta kuin Jaskan kyy.
Hänen käärmeestään sain muutamassa minuutissa joitakin varmoja sanoja. Tästä en ole noin 20 minuutissa saanut yhtään varmaa.
3. ake25.1.2013 klo 16:20
Kyllä tämä matelija pääsee multa karkuun! Yhteensä neljä sanaa ja niistäkään en tiedä ovatko edes sinnepäin.
4. m25.1.2013 klo 16:28
Tiio sinun on vielä kovasti harjoiteltava. Tuo kaksi tuntia on koko ristikon teko aika, eikä pienen käärmeen.
5. Jaska25.1.2013 klo 16:39
Joo minäkin keskeytin. Helpohkon alun jälkeen toppasi kuin seinään. Samoin kävi Wexin luikertelijan kanssa. Voishan noita vielä vähän katsella. Täyteen saadakseen pitää kyllä olla noita!
6. RA25.1.2013 klo 16:41
Sama täällä. Ei ratkea.
7. Tiio25.1.2013 klo 18:06
m, ei minun tarvitse harjoitella, se on ihan sama paljonko mulla menee käärmeeseen aikaa. Tänne säikeelle huvikseni tein. (Ikävä vain, että ei tainnut olla toisille hupia.) Asia erikseen ovat ne, jotka työkseen laativat. Ensimmäinen oli minulla tämä käärme, ja oletettavasti myös viimeinen.

Mitä on yritteliäät mieltä, annanko uusvihjeitä vai ratkaisun.

Oletin, että alkuun lähtisi ainakin hännästä: Teessä tai sitten myötäsuomuun: Paidan alla tai päällä.
8. Jaska25.1.2013 klo 18:29
Hännänpää oli helppo, mutta tyssäsi hevosteluun ja ruokaverbiin. Vihjeeksi kelpaisi kyllä tai ei vastauksena kysymykseen, onko vihjeen RATSASTAJALTA ratkaisusana yhdyssana.
9. Tiio25.1.2013 klo 18:32
Ei ole yhdyssana.
10. Jaska25.1.2013 klo 18:55
Niin arvelinkin, joten minulla voisi olla myös LUOPUA oikein. Ruokaverbiehdokas sitä vastoin torppautunee vastaantulijaan.
11. Tiio25.1.2013 klo 19:58
Ruokaverbin vastaantulijalle mietin ensi vihjeeksi Tiivistää (murt.). Ja tuo murt., koska tapasin sanan Tapio Koivukarin kirjoissa. Meilläpäin kyseinen tiivistäminen ei ole noin, tosin samaan tapaan.
12. Tiio26.1.2013 klo 07:01
Uudistan vihjeitä, tarkoitus on saattaa mato ratkaistavaan kuntoon.

82 kirjainta
Myötä:
Sanonnoissa soimaan / Toisen puolesta / Kentälläkin sirkkeloivä / Pilkata / Paidan alla kupein / Liukasliikkeinen / Ennen maaherralla / Pieksäen tai saunassa / -kaihdin / Syrjäytettiin 1917 / Kiusata mieltä / Putkassa ilman loppua /Luotettava / Usein henkirikoksessa välineenä

Vasta:
Teessä / Luopua / Kastikeverbi / Katolla tai salossa / Porkkanasta / Pehmyt puhe lapselle / Ankara tai epäkohtelias / Juopuneen ääntä / Meteli / Pieni patsas / Työstää puuta tai metallia / Juova, jää vetäisystä / Klovnit / Suurpetoja / Kankaan saumassa
13. Jaska26.1.2013 klo 13:22
Lisävinkit eivät helpottaneet liikaa, toista tuntia kesti. Nykäsestä varmistetulla liukasliikkeisellä loksahti lopullisesti. Samalla ratkesi mitalijärjestys: Tiio, Myyrä, Jaska.
14. Jaska26.1.2013 klo 13:25
Äänekästä sorinaa. ake voi mahdollisesti kiilata jonkun tai kaikkien ohi. Selvinnee aikanaan.
15. RA26.1.2013 klo 14:14
[Jaska, oliko tässä joku kisa??!!??]
16. Juha N26.1.2013 klo 14:50
Ratkesi täälläkin. Yksi huomautus: LUOPUA-vihje olisi kai eksaktimmin LAKATA tai TAUOTA - tai päinvastoin RUVETA.
17. Jaska26.1.2013 klo 15:04
RA, ei ollut. Mutta JOS olisi ollut, niin järjestys olisi ollut mainittu.

LUOPUA minusta tässä moitteeton. Luovuin yrittämästä = ......in yrittämästä. Jos pilkkua tai oikeammin viivaa tahtoo viilata, niin alkuperäisen "-juusto" olisi totuttuun tapaan "juusto-" parempi.
18. Tiio26.1.2013 klo 15:20
Kiitokset Jaskalle ja Juha N:lle kommenteista, ja Jaskalle vielä voittajaksi julistamisesta kisassa, jota ei ollut. Juustovihje oli paperissa juuri niinkuin Jaska parempana pitää, koneelle kirjoittaessani se oli pyörähtänyt pahoinpäin.

(Pinnistelen tässä, että en ymmärtäisi RA:n kommentin Aken mato-säikeessä 26.1.2013 klo 14:19 kohdistuvan itseeni. Jos se tunne, jonka koin, kun käärmettäni ei osattu ratkaista, oli vahingoniloa, olen ollut koko keskipitkän ikäni väärässä käsityksessä. Olen nimittäin aina luullut, että se tunne on noloutta.)
19. Tiio27.1.2013 klo 08:42
Mites tämä, kaipaako joku oikeaa ratkaisua ja saako jo laittaa?
20. RR27.1.2013 klo 09:11
Minun puolestani kyllä. Alle puolet sanoista sain kasaan.
21. Tiio27.1.2013 klo 12:15
Tässä ratkaisu:

LEMMOT = Sanonnoissa soimaan
EDUSTUS = Toisen puolesta
SAHURI = Kentälläkin sirkkeloivä
IVATA = Pilkata
LIIVIT = Paidan alla kupein
SYPÄKKÄ = Liukasliikkeinen
LÄÄNI = Ennen maaherralla
LÖYLYTYS = Pieksäen tai saunassa
SÄLE = -kaihdin
TSAARI = Syrjäytettiin 1917
RIIVATA = Kiusata mieltä
PIDÄTE = Putkassa ilman loppua
REHTI = Luotettava
MORA = Usein henkirikoksessa välineenä


AROMIT = Teessä
HERETÄ = Luopua
DIPATA = Kastikeverbi
VIIRI = Katolla tai salossa
RAASTE = Porkkanasta
LÄSSY = Pehmyt puhe lapselle
TYLY = Ankara tai epäkohtelias
ÖLINÄ = Juopuneen ääntä
ÄLÄKKÄ = Meteli
PYSTI = Pieni patsas
VIILATA = Työstää puuta tai metallia
VIIRU = Juova, jää vetäisystä
HASSUT = Klovnit
SUDET = Suurpetoja
OMMEL = Kankaan saumassa

(Tuo Putkassa ilman loppua harmittaa, kun se on näitä kikkailuvihjeitä. Hyvässä vihjeessä on vihjeen ja ratkaisusanan välillä tietoyhteys, tavalla tai toisella. Että pitikin sortua mokomaan.)
22. Jaska27.1.2013 klo 16:44
Olisit sitten tyytynyt alkuperäisen muunnokseen, esim. PTRUUKIN!
23. Tiio7.3.2013 klo 10:24
Olin hetken mukavasti harhassa Wexin 7.3. ...sinne ja takaisin-käärmeen alku/loppupäässä. Jatkoin siitä harharetkestä tämän palindromikäärmeen, 95 kirjainta.

Jotkut ristikot
Tirpitz
Hengitystien alkupää
Uroshevosen työpaikka
Urheilijasta kuiskuteltu
Nopea komentoreitti armeijassa
Toimintaa piilottava ilmaanlasku
Ylätasanko, jossa metalliesiintymä
Pistävä iva
Miehen edessä evästä
Tehtävien välttelyä
Lanteetkin
24. ake9.3.2013 klo 13:05
Pätkii kummasti tämä käärme, mutta periksi en vielä anna. Illemmalla yritän vielä, jospa suostuisi kiltisti asettumaan nahkoihinsa.:)
25. Tiio9.3.2013 klo 15:05
Pätkimiseen voi sekin vaikuttaa, että kaikki ratkaisusanat eivät ole tavallista yleiskieltä. Vähän tekemällä tehtyjä siis muutama.
26. Wexi9.3.2013 klo 16:03
Joo. Noin puolet sanoista tuli aika nopeasti, mutta ristikot ei tahdo mallata lanteisiin, ja keskialueella lopahti into kaivella ylätasankoja. Toi Tirpitz tuotti minulle sanan, jota se (Tirpitz) ei ole, vaikka asiayhteyden tietysti tajuaa.
27. ake10.3.2013 klo 01:04
Väkisin vääntämällä sain alun ja lopun - puoleenväliin toppas nyt taas minullakin. Minusta Tirpitz tuotti ihan kelpo sanan. Luulenkin, että tiedän, miksi Wexi sitä moitiskelee - tehtävien välttelyssä on monta mahdollisuutta.
28. Tiio10.3.2013 klo 08:06
Pari vihjeen vihjettä.
Jotkut ristikot-vihjeen ratkaisusana ei missään tapauksessa yleisesti käytössä, noudattaa mukavaa (vanhaa?) puheenpartta.

Toimintaa piilottava ilmaanlasku-vihje olisi parempi muodossa Toimintaa piilotettaesa ilmaanlaskettu, nyt vasta ajattelin kunnolla, liika hätä lie ollut tehdessä. Voisi se olla myös Täkin poltosta. Eikä tämäkään sana yleiskäytössä ole.

Wexin pieni kritiikki Tirpitz-vihjeen ja ratkaisusanan välisestä yhteydestä toki perusteltavissa, mutta mielestäni sanatehtävään kelvollinen. Eihän tässä historiaa kirjoiteta.
29. ake11.3.2013 klo 15:56
Huh huh! Minä väänsin tätä innolla ja luulin saaneeni valmiiksi jonkunlaisen käärmeen, mutta huomasin, että vihjeelle Urheilijasta kuiskuteltu ei jäänyt tilaa kuin kolme kirjainta - eli väärin meni - mutta menköön sitten menojaan koko matelija, jos et enää keskuspuolelle uusia lisävihjeitä jakele. Luulen, että keskikohta on mulla hallussa, mutta sen molemmin puolin tuntuu olevan jotain pielessä...
30. ake11.3.2013 klo 16:11
No voi sun... sanonko mikä! Sehän ratkes heti, kun olin kirjoittanut tänne ja valittanut, että ei meinaa onnistua. Eli HEP!
31. Tiio11.3.2013 klo 16:48
akelle pisteet sinnikkyydestä ja oikeasta ratkaisusta. (En usko, että väärin olisit ratkaissut.) Kaipaakohan joku oikeaa ratkaisua ja joko tohtii laittaa. Taisivat vain ake ja Wexi tätä matoa nujertaa.
32. Jaska11.3.2013 klo 17:45
Minun puolestani ratkaisu framille vaan. Heivasin heti alkuunsa, kun en osannut jatkaa varmaksi olettamastani siittolasta.
33. Wexi11.3.2013 klo 22:49
Tohtii laittaa. Jäin vaiheeseen.
Se maininta "natsialuksesta" (jos se nyt oli se) ei oikeastaan ole kritiikkiä, terminä vaan outo.
Minkäänlaista aatteellista kantaa tuohon ei tietenkään ole (natsismi edustaa sitä synkintä puuhastelua, mihin ihminen on koskaan kyennyt).
Teknisesti toisen maailmansodan aseistus on joskus kiinnostanut, mutta se on toinen asia.

Ps. Koko päivä mennyt käyttiksen montteerauksessa. Laiteajurithan mulla oli, mutta kun ei ollut Servicepackia, niin se piti pyytää kaverilta. Sitten vasta asentuivat ajurit, Usbit ym.
No, nyt pelittää, ja sain myös printterin ajurit skulaamaan (vuoden ollut pois pelistä).
34. Tiio12.3.2013 klo 13:36
Tässäpä nämä

Jotkut ristikot ----> TAVUNIEKAT
Tirpitz ----> NATSIALUS
Hengitystien alkupää ----> SIERAIN
Uroshevosen työpaikka ----> ORIASEMA
Urheilijasta kuiskuteltu ----> EPOHUHU
Nopea komentoreitti armeijassa ----> ASETIE
Toimintaa piilottava ilmaanlasku ----> PEITESAUHU
Ylätasanko, jossa metalliesiintymä ----> HOPEAMESA
Pistävä iva ----> IRONIA
Miehen edessä evästä ----> REISSU
Tehtävien välttelyä ----> LAISTANTA
Lanteetkin ----> KEINUVAT
35. Matias-Myyrä12.3.2013 klo 14:34
Kaikki 70 kirjainta, jotka mulla oli ratkaistuna, oli näköjään oikeita. (tavuniekat natsialus sierain ori...huhu as...sauhu h...ironia reissu laistanta keinuvat)

En jaksanut vääntää loppuun asti. Jonkinlainen käärmeväsymys tuli, kun ratkoin ja laadin liian monta lieroa lyhyen ajan sisällä.
36. Jaska12.3.2013 klo 16:18
Eilisen viestini jälkeen tuli mieleen, että voi se olla oriasemakin. Laskin kuitenkin ilmeisesti erehtyen, että Tiio kuuluu siihen 99/100-enemmistöön kansasta, jolle hevostalous on aivan vierasta ja sana oriasema siten tuntematon.
37. Tiio12.3.2013 klo 19:28
Vahvistetaan vähemmistöön kuuluminen ja Jaskan laskussa erehtyminen. Toisaalta oriasemalle olisi voinut suunnistaa jo sillä, kun vihjeessä välttelin ori-sanaa.
38. Tiio3.12.2014 klo 19:32
Wexi mainitsi jossain säikeessä, että ei ole ollut hepitettäviä pitkään aikaan. Rustasin sitten tämän sanakehikon, jota voi kokeilla.
Ruudukko on 7X7, keskimmäinen ruutu on musta. Vaakasanat vasemmalta oikealle, rivit numeroitu ylhäältä alkaen. Kehäsanat kiertävät myötäpäivään, alkukohtaa ei anneta.
Vaakaan:
1. Parantaa sietoa
2. Lenkitkin
3. Essin jalassa joskus
4. Ajo-, -voima
5. Vety ja metaani
6. Arveluttava hankinta
7. Agentsien sydän

Uloin kehä: Villit menot/Paperiverbi/Metalliverstaan tarjous/Petterin perässä
Toinen kehä: Öylätti/Lähi-Idän kaupunki/Löysää lajissaan
Sisin kehä: Välttelee
39. ake3.12.2014 klo 22:36
Mun tekisi mieli jo hepitellä, mutta yksi kohta ei suostu avautumaan - mietitään vielä...
40. ake4.12.2014 klo 21:53
Eikö kukaan muu ole tätä hoksannut?
41. Jaska4.12.2014 klo 23:41
Tarkoitat ratkonut. Ei hepitystä minultakaan. Luovutin kymmenen minsan ja yhden kuukkelisanan jälkeen.
42. ake4.12.2014 klo 23:51
Eihän tuossa kuukkelia tartte vaivata, mutta Arveluttava hankinta ja Löysää lajissaan yksi kirjain hangoittelee mulla, tai voihan niitä vastaanpanijoita olla enemmänkin...
43. Jaska5.12.2014 klo 18:15
Hep. Toissapäiväinen kestävyysvaje Agentsin kuukkeloinnin jälkeen korjaantui tänään. Juohevahkosti sujui aken ongelmakohtaan saakka. Kun ei suostunut aukeamaan vapaaehtoisesti, turvauduin pakkokeinoihin eli ristikkorenkiin. Viiden minsan kahluun jälkeen tärppäsi. Arveluttavalle hankinnalle löytyi arveluttava ratkaisusana, joka tuottaa miinuksen kiitettävän perään. Laiton uloke neliön ulkopuolelle olisi mahdollistanut minun korvaani säräyttämättömän sanan.
44. Tiio5.12.2014 klo 18:24
Mutta huomasvatko Jaska ja ake, että yhden kohdan olisi voinut vihjata ihan toiseksi sanaksi?
45. ake5.12.2014 klo 20:18
"että yhden kohdan olisi voinut vihjata ihan toiseksi sanaksi?" Nyt en ymmärrä, mitähän tällä mahdat tarkoittaa...
46. Tiio5.12.2014 klo 20:43
Tarkoitan sitä, että olisin voinut muuttaa yhden vihjeen erilaiseksi, ja ratkaisusanakin olisi ollut eri. Kuitenkin kirjaintakaan ei ratkaisusta tarvitse tämän takia muuttaa. Syttyykö lamppu?
47. Jaska5.12.2014 klo 22:55
Isoista merinisäkkäistä tuli lamppuun tuli.
48. Jaska7.12.2014 klo 12:04
Päivän myöhässä viimevuotista helpompi itsepäisyystehtävä ollen sen formaatti Tiion käärmeen eli sanakehikon innoittama.

Vaakasanat ylhäältä alas:
1. SUORAAN SANOEN OLEN TAITAVIN?
2. OLI JÖRKKA
3. KAUNIS TYTTÖ SUUREN MAAILMAN
4. KARI SUOMALAINEN
5. NÄISSÄ APEAT
6. OLAUM
7. SUOJAA

Ulkokehä:
PALASI MENNEISYYTEEN
DER ALTEN VAIMO?
SUEN TUSSUUN LEFFASSA TUTUSTUNUT
TUVALLINENKIN

Keskikehä:
ELMUJA
SULLE, MULLE...
MINÄ OLEN MIELETÖN

Sisäkehä:
EMID
NASPI

Keskiruutu:
AI MÄÄ VAI?
49. Jaska7.12.2014 klo 12:06
Siis 7x7 on ruudukon koko.
50. Jaska8.12.2014 klo 00:05
Kirottua, ja armotonta sorinaa, vihjeisiin on lipsahtanut virhe. Ulkokehän alimman vihjeen tulee olla monikossa. Korjaus lisävinkin kera:

TAVALLISIA JA TUVALLISIAKIN
51. Jaska8.12.2014 klo 00:12
Huoh, sadatuksen vaan ei sorinan peruutus. Katsoin unenpöpperössä vanhaa hylättyä versiota. Vielä uudestaan:

TAVALLINEN JA TUVALLINENKIN
52. ake15.12.2014 klo 14:02
Tämä Jaskan itsepäisyystehtävä taitaa jäädä ensi vuoteen...
53. Tiio15.12.2014 klo 15:35
Ikuisuuteen jää. Sain olevinaan 5. rivin sanan. Siinä olen ollut siitä lähtien.
54. ake15.12.2014 klo 15:38
Minä olen laittanut 2. rivin ja 5. rivin sanat ja yhden kehäsanan sain myös, mutta muuta en saa sovitettua...
55. Matias-Myyrä15.12.2014 klo 16:23
Tuskin täälläkään ratkeaa edes ensi vuonna!
56. Jaska15.12.2014 klo 17:17
Oma arvioni petti siis jälleen kerran. Pidin tätä tavallisena koviksena, jossa pari helpohkoa (mielestäni 1 ja 5 vaakaan) auttaisivat alkuun. Jos ei näillä vaakalisävihjeilläkään ratkea, saatte siitä kyllä syyttää... taas minua.

1. Kuinka korkealle taitavin voi yltää?
2. Jörkka palveli...
3. Tämän vaikeus yllätti eniten. Tytön nimi esiintyy laulun alussa kuusi (6) kertaa. Vihje on suoraan Saukin mestarillisesta sanoituksesta. Eikka on suosikkini tulkitsijoista.
4. KS sai potkut Hesarista erään piirroksensa jälkeen.
5. On kaikilla oikein.
6. Tätä ei ollut Jörkalla.
7. Suomeksi (ainakin osittain!) ö - - - - - - - - - i.
57. ake15.12.2014 klo 20:49
Hep! Kai tämä on oikein, koska kaikki vaakasanat ovat mielestäni oikeat. Ilman helpotuksia olisi saattanut jäädä ainakin multa tekemättä.
58. Jaska16.12.2014 klo 22:28
Helpotukset eivät liene houkutelleet muita uuteen yritykseen, joten akelle yksin koko muhkea pistepotti. Mainittakoon, että ekassa vaakaan oli myös mestarin anagrammi, OLEN TAItavin. Kyssäri siksi, että vihjeen voi tulkita myös epäsuoraksi, koska Neitola ei ole ratkaisusana. Ratkaisu framille:

M E S T A R I
A S E E T O N
J U A N I T A
R A S I S T I
A L A MA A T
T U L I A S E
OV E R A L L
59. Tiio17.12.2014 klo 08:00
Ratkaisemattahan tämä jäi, mutta syyn siitä voin vierittää Jaskalle. Ei siksi, että Jaskan laatimus oli kohtuuttoman vaikea minulle, sehän on vain omaa kyvyttömyyttäni. Vaan siksi,että vihjeytyksessä on virhe. Heti nähtyäni vihjeen "DER ALTEN VAIMO?" tuli mieleen Kettuska ja Revoska. Naispuolisesta puolisosta puhuttaessahan liitetään miehen sukunimeen pääte -ska, esimerkiksi Virtaska ja Lahtiska. Päätteet -tar ja -tär merkitsevät jonkin tytärtä (tai samaa sukua olevaa naispuolista henkilöä). Revotar on siis Revon tytär eikä vaimo. Mikäli vihje olisi ollut "DER ALTEN TYTÄR?", niin olisin ratkaissut koko tehtävän ongelmitta muutamassa minuutissa, olisinhan.
60. Jaska17.12.2014 klo 11:58
Ilman muuta olisit. Sen tähden päädyinkin tähän vaikeammin keksittävään, mutta myös puolisosta käytettävään päätteeseen. Arvelin aivan oikein, että et muista Kaisa Karhuttaren olleen leskirouva, eikä suinkaan leskitytär.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *