KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 19.-20.1.2013

7283. IS-Viikonvaihde 19.-20.1.2013

Eki19.1.2013 klo 12:54
Koviksesta pari sanaa etukäteen.

Halusin tämän tehtävän avulla mahdollisesti toivottaa ei-ihan-kovisten ratkojia jippojen maailmaan eli huomaamaan, millaisia erikoisuuksia tällaisiin tehtäviin voi sisältyä ja miten hyvä olo tulee, kun jipon tajuaa. Tämä voi hardcore-faneille olla hieman helppo, silti oletettavasti pienen mukavan ahaa-elämyksen paikka.
2. Joutilas19.1.2013 klo 15:35
Minulle ei ollut helppo.Jipotus oli mukavaa.Erittäin tasapainoinen
tehtävä.Mielen ja kielen leikkiä,kuten pitääkin olla.Minä tykkäsin.
Kiitos!
3. Seppo19.1.2013 klo 15:47
Ihan mukava idea päivän laatimuksessa, tällaiset "Ekin erikoiset" ovat vaihteeksi aivan paikallaan, sanallista taiturointia parhaimmillaan kuten tuossa edellinen kirjoittaja asian ilmaisi. Joukossa myös pari itselleni ennestään outoa nykysanaa, jotka oli kyllä melko helppo Googlella varmistaa.
4. Viljami19.1.2013 klo 16:00
Minusta aivan loistava ristikko! Oivaltamisen riemua parhaimmillaan. Jatkuvasti piti olla varuillaan, kun ei yhtään tiennyt, minkä puun takaa laatija taas kohta iskee jipollaan.
Minulla tämä mahtui hyvin kakspuolikkaan raameihin.
5. Kollo19.1.2013 klo 20:21
Tykkäsin erittäin paljon. Viitseliäästi laadittu, hienoa ideaa hyödynnetty hyvin. Hauskinta oli ratkaistessa, kun idea välillä unohtui, ja pohdin ihan vääriä sanoja. Kiitän.
6. Emma19.1.2013 klo 20:29
Ihan kiva! Ekin saatesanat vielä lisäsivät tunnelmaa... Varmaan olivat tarpeen senkin vuoksi, ettei säie tukkeudu närkästyneistä selvityspyynnöistä.

Yksi sana vähän särkee korvaa, mutta milläpä sen korvaa?
7. anna h19.1.2013 klo 20:52
Tämä oli ihan hauska ristikko, ja koska en jippoa pitkään aikaan hoksannut, ihmettelin vain, vaikka sanat syntyivät, mutta lopulta sitten tuli se oivalluskin, kiitos vain Eki!
8. matts19.1.2013 klo 21:29
Emma, 8.ko?
9. Emma19.1.2013 klo 21:37
Mats, ei se.
10. Emma19.1.2013 klo 21:38
+t (sorry)
11. Marco Poloinen19.1.2013 klo 22:03
Tiedäpä häntä mitenkä olisi käynyt, ellei säikeenavausinformaation perusteella olisi tullut virittäydyttyä EVVK- (Epäile Viatontakin Vielä Kerran -) taajuudelle.

Mukava todeta, että lystinpito ei vaadi Luostolle lähtemistä!
12. markus19.1.2013 klo 22:10
Oletpa Eki mielestäni oikeilla linjoilla-tämän tyyliset jipot tulevat lisääntymään varmaan muidenkin laatijoiden toimesta,ja totisesti hyvä niin!Hyvä ristikko,kiitti Vuokila/Lavonius. Kyllä kuitenkin Emman tavoin,minullakin yksi sana vähän särähti,kuten varmaan jo laatiessasikin ajattelit.Mutta näinhän uusia sanoja,(jotka ovat tärkeitä laatijalle),ajetaan sisään.HYVÄ!
13. O19.1.2013 klo 22:41
Herkkupala kerrassaan! Paljon tuli teippailtua sanoja, koska
ei se ollenkaan ollut niinkuin ensin luulin.
Oivaltamisen riemu oli upeaa.
Kiitos!
14. Jussi vain20.1.2013 klo 00:42
En ole, vielä aloittanutkaan Sain juuri kopioitua 120g paperille, joka kestää pyyhkimistä. Huomenissa aloitan ratkonnan. On muuten kätevä tapa kopioida ristikko vahvalle paperille, jolloin kumitus ei haittaa.
15. markus20.1.2013 klo 01:01
Kiitos,Jussi vain,tiedosta että et ole vielä aloittanutkaan.
16. Viljami20.1.2013 klo 06:22
Nämä Vuokilan ristikot eivät viimeaikoina ole juurikaan olleet minun makuuni. Ovat sisältäneet aivan liian paljon minun yleistiedolleni turhan vaikeita vihjeitä. Minä kun ostan Iltiksen pelkästään näiden kovisten takia, niin nähtyäni tuon laatijan nimen, pitkään harkitsin, jätänkö tällä kertaa ostamatta. Onneksi kuitenkin ostin!
17.  Ahti20.1.2013 klo 09:59
Hienoa sanahelinää. Ydinjipon auettua aukenivat jo saamani epäilyttävät ratkaisut ja sen myötä päätä raavituttaneet loputkin aukeamattomat vihjeet. Kiitos Eki.
18. Masa I20.1.2013 klo 11:48
Morjens !
Toisin kuin Viljami minä pidän eniten Ekin laatimista ristikoista ja tämä oli hieno oivallus ja itse oivaltaa. Onneksi en lue näitä ennen kuin on melkein valmis tai valmis.
Kun taas Skytän laatimat on liian vaikeita minulle !
19. lp20.1.2013 klo 12:41
Hauska ratkottava. Voisitpa saada Eki tästä ihan täyden kympin!!!
20. ripop20.1.2013 klo 13:43
Mielestäni paras Ekin ristikko ikänään.Olisi vaan jättänyt ne avaushöpinät pois.Nyt siitä oli jonkin verran apua.Olisin sen oivalluksen kokenut moninverroin nautillisempana.Hieno idea; ihan uutta mulle.Vaikeustasoksi ainakin mulle tuli ainakin 3-,jollei täydet 3,kun meni yli yön ratketakseen kokonaan.Kahdesti piti googlata varmistuakseen,ei niinkään hakeakseen .
21. Eki20.1.2013 klo 13:58
Voit arvata, että mietin monta kertaa, kirjoitanko alustuksen. Emme voi tietää, mitä olisi tapahtunut, jos en olisi alustanut. Herkästi joku olisi möläyttänyt vieläkin pahemmin.

Vaikka kyllähän täällä on alkanut aika hyvin tämä keskustelukulttuuri löytää eri lehtien ristikoissa omiin uomiinsa.
22. ERI MASA20.1.2013 klo 14:00
PIMEÄÄ OLI, KUNNES VALKEUS TULI. HYVÄ LAATIMUS.
23. O20.1.2013 klo 14:07
Minä aloitin kovisten harjoittelun Ekin laatimista
ristikoista, sillä jotenkin pääsin edes alkuun ja siitä
etenemään ihan loppuun asti.
Siitä sitten tykästyin hänen laatimuksiinsa.
Tämä laadinta oli helmi!
24. Jaska20.1.2013 klo 14:30
Kakspuolosen puolelle venähti, oikea ranking siis. Kolmen vartin jälkeen puhisin jopa täyskolmosesta. Etkö ole lukenut pääkuvan tekstiä, tiedusteli PP. No enpä ollut, mutta vihjeestä ukin otettuani ratkonta sujui pitemmittä jalan kahdestoistaosaustauoitta.

Knoppologisesti verraton, mainioita pitkiä sanoja (se uudiskin), kp. laatuisa 5,83. Silti en voi lp:n toivetta täyttää. Jotain jäin näet taasen kaipaamaan. Se olisi hyvin sopinut erääseen piiloruutuun. Clubilaiselle olisi ollut tarjolla parempiakin vihjeitä. Olkoon ysipuol. Teuvo Lyly saa sitä vastoin täydet pojot.
25. Eki20.1.2013 klo 15:09
Clubilaisen aluetta väänsin toista tuntia ylimääräistä, nimittäin sinnä alueella oli eräs sana, joka oli muuallakin. En voinut muuttaa muualta, sillä siellä oli yksi sanoista, joista en voinut luopua.

Clubilaisesta sen verran, että minulla on hänen soololevynsä ja istuinpa syksyllä samassa bussissakin samalla rivillä hänen kanssaan, inkognito.
26. Hannu20.1.2013 klo 15:43
Hieno idea oli tässä ristikossa! Usein sai ihmetellä ja epäillä joitakin muodostuneita sanoja vaan sitten välähti ja sehän helpotti loppuratkontaa..muutamia korjauksia piti jipon oivalluksen jälkeen tehdä. Tämän tapaisia voisi olla enemmänkin..:-) Kiitoksia..mukava oli!
27. Funny20.1.2013 klo 15:58
Aamuyöstä ei nukuttanut, ja tartuin tähän ristikkoon. Helpoltahan se alkoi tavallaan tuntua, mutta muutama kohta vaikutti oudolta. Pariin vihjeeseen ei mitenkään sopinut se sana, joka niihin aina tulee, ja se johtikin jekun oivaltamiseen. Puolet ristikosta jäi hautumaan yön yli, ja ihmeempiä vaikeuksia ei sitten ollutkaan. Yhden sanan tarkistin Googlesta. Kun en ole juhlijatyyppi, en sitä tiennyt.

Minä olen aina tykännyt Vuokilan ristikoista. Vaikka niissä on pahojakin jekkuja, logiikka on johdonmukainen. Sanasto on monipuolista, ratkojan on syytä tuntea kaikki mahdolliset aihealueet, mutta sehän sopii.
28. ripop20.1.2013 klo 16:10
Ekille:Voisithan tästä ristikosta saada feedbackia jostain muualta,kuin niiltä ,jotka seuraavat näitä sivuja.Itseäni vähän harmitti ,kun ryntäsin tänne ennen kuin olin ratkaissut ristikon.Varmaankaan kaikki IS-kovisratkojat eivät edes käy näillä sivuilla.
29. Kaapo20.1.2013 klo 16:15
Hienoa, että jotkut laatijat vielä kehittelevät tällaisia uusia jippoja!

Virkistää ratkojan mieltä miettiä ratkaisuja näinkin.
30. Eki20.1.2013 klo 17:19
Jos nyt mielensä noin pahoittaa ahaa-elämyksen laimenemisesta kuin ripopille on tapahtunut, niin kannattaa todella ratkoa ensin ja tulla tänne sitten. Vaikka kuinka varovasti laatija tai joku jo ratkonut kirjoittaa, kyllähän siitä lisävihjettä voi tulla. Olkoon tämä oppina kaikille.

Aika vähän sitä feedbackia muualta on mahdollista saada, siitäkin tämä sivusto on ainutlaatuinen. Ja kyllä, kaikki kovisratkojat eivät täällä tietenkään käy vaan vain pieni osa ja heistäkin vain muutama yleensä kirjoittaa. Tämä tehtävä on saanut tavallista useamman iskemään näppäimistöjään ("tarttumaan kynäänsä" ei oikein toimi tässä yhteydessä).
31. pelaaja20.1.2013 klo 18:09
Vau. Kesti kyllä oman mittapuuni mukaan ehkä turhan kauan ennenkuin tajusin, että mikä peli tässä nyt oikein on meneillään. Saattaapi olla, että vanha kunnon PP vähän tuuppasi mua. En ole (näissä asioissa) niin kokenut, että olisin laatijan avaussanoista arvannut muuta kuin "henkilökohtaisen kutsun" sijoittaa 1 euro digilehteen. Niin tein enkä pahoittanut mieltäni.
32. Jondalar20.1.2013 klo 19:14
Ikään kuin aavistin, että Iltiksessa on Ekin ristikko ja ostin lauantaina kauppareissulla lehden, koviksen tähden. Harvoin koviksia yritän täyttää. Sain kerran Tonin ristikon valmiiksi, mutta Antti on ollut liian vaikea.

Kirjamessuilla pari vuotta sitten kysyin Antilta, miten niitä ristikoita oikein laaditaan. Antti katsahti sivulle kuin turhautuneena, repäisi sitten blokista ruutupaperin. Tähän vain aletaan laittaa sanoja ristiin, hän opasti.

Upea on Ekin laatima ristikko. Uusia jippoja on kiva löytää.
33. JS20.1.2013 klo 22:15
Melkoinen ero Ekin edelliseen, joka oli varmaan huonoin ikinä. Harmittaa vaan, kun näihin jää aina pari ratkaisua joiden tulosta ei vaan ymmärrä. Nyt ne olivat "V" ja "1".
Kauneusvirhe oli mielestäni "Tosi pieni" -vihjeen ratkaisu - ei ollut pääkuvan ohjeen mukainen :)
34. matts21.1.2013 klo 08:50
v ja 1 vastaukset ovat täysin ymmärrettäviä. Tosi pienessä ei ole pääkuvan tarkoittamaa ellet sitten hymiöllä tarkoita juuri sitä! RavivetoJA vihje on hyvä kun peilaa vastaussanaan mutta siksi juuri pääkuvan viesti on lievässä ristiriidassa. No pistetään kuitenkin hymiö ;-)
35. Matti21.1.2013 klo 11:54
Pitkästä aikaa tartuin IS kovikseen, kun luvassa oli jotain erikoista. Enkä turhaan. Kiva ristikko, ja vaikeustaso minulle sopiva (hartaasti sai miettiä, mutta yhdellä istumalla ratkesi). 14
36. ?21.1.2013 klo 11:56
14 minuuttia?
37. matts21.1.2013 klo 12:01
SM-voittaja-ainesta!!
38. Matti21.1.2013 klo 15:09
14 kpl
39. Jaska21.1.2013 klo 16:32
Jospa ei kuitenkaan vääriäkään lukuja ennen lauantaita.
40. :-(21.1.2013 klo 19:13
Näyttää siltä, että jonkun on pakko yrittää päteä vaikkapa väärälläkin luvulla, olisi kiva, kun saisitte pidettyä nuo paljastuksenne piilossa lauantaihin saakka.
41. iso S21.1.2013 klo 19:58
Joskus hämmästyttävänkin pienistä paljastuksista voi olla hyötyä. Nyt luulen olleen, koska tämä ristikko ratkesi tuntuman mukaan (en ole pitkiin aikoihin katsonut kellosta) nopeammin kuin kakspuoloset yleensä. Ihan hyvä niin, koska tavallisesti niissä liikutaan kykyjeni, varsinkin sietokykyni ylärajan tuntumassa.

Joissakin asioissa, esimerkiksi skytismeissä (ei tietenkään tässä ristikossa) tuppaan ajattelemaan päinvastoin kuin laatija, mikä on omiaan vaikeuttamaan ratkaisua. Tässä ensimmäinen ajatus jipon hahmotuttua oli se että pääkuvan teksti on juuri väärinpäin. Uudelleen ajatellen hyväksyn sen, kyllä noinkin voi ajatella ja asian ilmaista. Pitää vain päättää, onko ensin muna vai kana.

Hyvä ristikko ja erityisen hyvä siksi että jiposta huolimatta ristikkosäännöt jäivät ehjiksi.
42. Lars22.1.2013 klo 09:17
Kun jipon keksi niin tuli muutama sana lisää ristikkoon, oikea ylä- ja alakulma vielä mietityttää, yritän kuitenkin sitkeästi saada ennen lauantaita valmiiksi. Tuossa se päydällä lepää ja aina välillä sitä katselen. Miten se voi olla niin vaikeaa, kahden pallon ja vielä kaks plussakin yleensä ratkeaa. Tuntuu tuo vaikeusaste nousevan kotenssiin.
43. Lars22.1.2013 klo 09:18
siis potenssiin....
44. Lars22.1.2013 klo 13:47
Tulihan se täyteen, tosin muutamaa sanaa en ymmärrä, voivat toisaalta olla väärinkin. Pitää lauantaina kysellä. Oikea ratkaisuhan on vasta kahden viikoon päästä julkaisusta?
45. Eki22.1.2013 klo 14:03
Kolmen.
46. Maikki23.1.2013 klo 13:30
Liityn minäkin kehujoiden kaartiin, kun monen mutkan jälkeen sain ristikon vasta tänään työn alle!
47. Jussi vain25.1.2013 klo 19:36
Mukava ristikko, kun tajusi iltasanomien vihjeettömyyden?
48. Viljami26.1.2013 klo 06:01
Kaikella kunnioituksella laatijan valintaa kohtaan, kysyisin hänen perusteitaan vihjeen ENNEN JUHLIIN LÄHTÖÄ ratkaisusanaan. Pienellä muutoksella tuohon olisi saanut minusta huomattavasti tutumman sanan.
49. matts26.1.2013 klo 08:17
Noin yleensä: Miksi pitäisi perustellä valintojaan? Virheet pitää todeta ja tunnustaa mutta jos laatimus on oikein ei laatijoiden tarvitse mielestäni perustella tai selitellä miksi joku sana on valittu eikä toista. Pitääkö valita tutumpi sana (kenelle tutumpi?) jos valittavana on oudompi sana vaihtoehdoksi? Tuttuja sanoja tulee ristikoihin kai väkisin? muutenkin.
(En muista po. kohtaa joten tämä aamupulina ei kohdistu siihen eikä Viljamiin, luultavasti vain nousin väärällä jalalla sängystä ;-( )
50. Lars26.1.2013 klo 10:31
Kyllä minulle ainakin ratkaisusana oli tuttu ja sopiva kun sen siihen sain, taisi olla yksi ensimmäisiä ja helpoimpia vihjeitä.
51. Lars26.1.2013 klo 10:59
Ja kun tuolla ylempänä jotain lukua tarjottiin niin minusta se on 13, tosi pienessä ei toimi tuo pääkuvan vihje niin sitä en laske. Pitäisköhän taas uhrata euro ja tulostaa tämänpäiväinen kovis, ei kait niitä opi ratkomaan kuin yrittämäll.
52. Viljami26.1.2013 klo 12:05
matts,
laatijan ei ole todellakaan pakko perustella valintojaan, haluaisin vain pelkästä mielenkiinnosta kuulla hänen valintansa perusteet.
53. Funny26.1.2013 klo 12:48
Minusta juuri tuo on hyvä kohta oudommalle sanalle, koska siinä ei ole piilokirjainta, toisin kuin kaikissa risteävissä sanoissa. Sitäpaitsi onko paha, jos ratkojille opetetaan joskus uusi sana?
54. Pekka26.1.2013 klo 12:57
Mielestäni tuota sanaa pahempaa on käyttää sanoja , jotka eivät ole suomea: KEITRAUS nyt tai ANORAK edellisellä viikolla.
55. Lars26.1.2013 klo 14:57
Selittäiskö joku tuon V:n? Muut taidan ymmärtää.
56. m26.1.2013 klo 15:03
V eli viides roomalaisissa numeroissa. DAAN oli Jaakobin viides poika.
57. Matti26.1.2013 klo 16:56
Laskennassa minulta jäi huomaamatta ISMI, siis oikea luku on 15.
58. :-(26.1.2013 klo 17:29
No tulihan sieltä se oikeakin luku...
59. Lars26.1.2013 klo 19:04
Joku varmaan nopeasti antaa linkin mistä voi tarkistaa tuon Daan, minä en toistaiseksi ole löytänyt kuin että seitsämäs olis Dan.
60. m26.1.2013 klo 19:17
(_http://www.vastaustenmaailma.net/uskonnot/raamat tu/)
61. Jaska26.1.2013 klo 22:42
Observoin, että Larsilla ei ole varminta lähdettä Raamattua hyllyssään.
62. Kati27.1.2013 klo 16:02
Multa uupuu vielä oikealta ylhäältä ja alhaalta... Saisinko "EI SVASEN", "ITÄMEREN RANNALLA" ja "KÄSITELTÄVÄÄ", please?
63. Kati27.1.2013 klo 16:27
Just joo, keksinpäs, eli vielä tuo "EI SVASEN" on hakusessa.
64. Kati27.1.2013 klo 16:31
Ja vielä; valmista tuli :) (auttoikohan tuo, kun kirjoitti ne sanat ensin...?)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *