KESKUSTELUT > RISTIKOT > SM 2013 ALKAA

7282. SM 2013 ALKAA

Marco Poloinen18.1.2013 klo 20:43
Ristikot Ilta-Sanomissa alla lueteltuina päivinä:

I alkuerä ma 4.2.
II alkuerä ma 25.2.
III alkuerä ma 18.3.

Totuttuun tapaan pidetään sitten palautuspäivään asti ratkaisun yksityiskohdat omana tietona!
2. matts19.1.2013 klo 08:13
Onko palautuspäivä perjantai?
3. Eki19.1.2013 klo 09:27
Maanantai.
4. RA19.1.2013 klo 09:58
Välierät ja finaali
Helsingissä
lauantaina
13.4.
5. Eki19.1.2013 klo 10:17
Sanaseppojen risteily Tukholmaan sunnuntaina 14.4. Siellä kunnon jälkipyykki.
6. v19.1.2013 klo 10:21
Maksetaanko matkat Helsinkiin?
7. 19.1.2013 klo 10:22
ei
8. iso S19.1.2013 klo 19:59
Julkaisu ja palautus maanantaina. Onko aikataulu entistä kireämpi vai löysempi? Jos pitää palauttaa jo julkaisupäivänä, ovat ainakin työssäkäyvät pahemmassa kuin pulassa viimeistään kolmannessa alkuerässä.

Tosin, jos vanhat merkit pitävät paikkansa, on kolmas alkuerä totinen paikka monelle aikataulusta riippumatta. Olkoon pelko ja vavistus teidänkin kanssanne! Onnea vaan vanhoille ja uusille toivorikkaille. Paras henkilö voittakoon.
9. Eki20.1.2013 klo 10:47
Minusta aikataulu on sama kuin viimeksi. Tarkastusaikaa on johonkin väliin otettu viikko lisää. Tuo maanantai julkaisupäivänä verrattuna lauantaihin aiheuttaa paljonkin aikataulumuutoksia, että ollaan reiluja kilpailijoita kohtaan.
10. iso S20.1.2013 klo 18:42
Eki, voit myöntää olevasi oikeassa ja minun muistini olevan hatara. Epäluuloisena kuitenkin tarkistin kahta kautta: omaa muistiani kaivelemalla ja säikeistä 6018. SM 2011 alkaa! sekä 4557. SM 2009.

Säikeestä 6018 käy ilmi että 1. alkuerä julkaistiin 7.2.2011 ja ristikot piti palauttaa 14.2.2011. Palautusaikaa viikko, kuten nytkin. Säikeestä 4557 ilmenee että viikon armonaika koski kolmatta alkuerää. Nolona täällä nytkin nytkin.

Oma parantunut muistini liittyy vuoteen 2009, jolloin olin talvilomalla kolmannen alkuerän julkaisemisen aikaan ja palasin seuraavana lauantaina. Yritin mahdollistaa osallistumisen yrittämisen niin että värväsin työkaverin ostamaan Iltiksen ja faksaamaan sen hotelliin. Näin kaveri väittää tehneensä ja toinen työkaveri vahvistaa että faksi lähti. Hotellin mukaan se ei kuitenkaan tullut perille. Salaliittoteorioihin taipuvaisena epäilen että kysymys oli siitä että erääseen nimeltä mainitsemattomaan uskontokuntaan kuuluvat suhtautuvat nihkeästi kuiviin. Hui, kuvaristikko - poltetaan äkkiä! Asiakkaalle on helpompi väittää ettei faksi ole tullut perille pyytämisestä ja tilaamisesta huolimatta (hotellin kanssa etukäteen varmistuksen lisäksi) kuin tunnustaa totuus. Onneksi ei sentään käynyt yhtä huonosti kuin sille turkulaiselle lääkärille joka kuoli veneonnettomuudessa matkalla samaan hotelliin.

Minä nimittäin selvisin ihan hengissä, mitä nyt muuten mukavan loman päätteeksi niksautin selkäni lentokentällä laukkuja nostaessani, mutta se on toinen juttu. Ei käynyt ollenkaan huonosti, koska olin varmuuden vuoksi valtuuttanut naapurin hankkimaan lehden ja tämä toimintahaara onnistui: Iltis odotti postilaatikossa. Ratkontakin sujui Buranan voimin riittävässä ajassa ja pääsin välieriin jatkamaan keskinkertaisen menestyksen leimaamaa uraani. Palautuspäivä oli tämänkin muistikuvan mukaisesti maanantai.

Täytynee suorittaa aivojen pesu ja muistin kuivaus. Tällä kertaa talvilomaa ei ole vielä varattu, joten se on kenties mahdollista (riippuu siitä naisesta joka asuu luonani) sovittaa kisa-aikataulun mukaan. Jos kaikki menee kuin Strömsössä, olen mukana neljättä kertaa viimeistä kertaa.
11. RA20.1.2013 klo 19:38
Vai että "keskinkertaisen menestyksen leimaamaa uraani", iso S.

Aika velmu, kun noin muotoilit. Vältyit itsekehulta, mutta saat minut humauttamaan: Urasi on kaikkea muuta kuin keskinkertainen - finaaliinhan mahtuu vain kuusi ja mitaleita jaetaan vain kolmelle. Sinä olet siellä ollut. Keskinkertaiset majailevat siellä jossakin 50 ja sadan huitteilla, toivottavasti ymmärtävät olla ylpeitä itsestään hekin.
12. iso S20.1.2013 klo 23:01
Emmä ny tiärä, ei yhdestä lipsauksesta kannata palttoota repiä, se oli myötätuulitulos. Moni pätevä loisti poissaolollaan, moni sopiva teki inhimillisen erehdyksen, finaaliviivan tuntumassa mentiin pisteen eroin ja minulla kävi tuuri ja askel osui lankulle

Muinaisessa finaalissa olin ylivoimainen, siis ylivoimaisesti hitain, mutta kolme muuta kompastui kiireessä virheeseen. Se oli 50-60 että itse kukin heistä olisi jättänyt virheen tekemättä, joten minun pronssini todennäköisyys oli finaaliin jouduttuani 10 prosentin luokkaa - ja prosentin, jos otetaan alku- ja välierät huomioon. Koska kisat ovat kahden vuoden välein, voin odottaa mitalia keskimäärin 200 vuoden välein. Tuokin vain sillä edellytyksellä että kunto on kohdallaan ja onni puolella.

Kasaan paineet Juhalle, tuolle ristikoiden Messille. Itse toivon pääseväni välieriin, tapaavani siellä vanhoja tuttuja, miksei nuorempiakin, ja välttäväni täydellisen mahalaskun. Suuret luulot minusta on tehokkaasti karistettu, jos sellaisia oli silloin kun näitä kisoja käynnistettiin. Silloin elättelin toivoa siitä että minua fiksummat käyttävät aikansa johonkin hyödyllisempään, mutta eihän ihmisiin ole luottamista, valitettavasti!
13. matts21.1.2013 klo 07:42
Olen monesti miettinyt liittykö tähän ratkontapuuhaan jonkin laista itsetunnon nostatustarvetta? Tunnen monia paljon itseäni fiksumpia ihmisiä jotka eivät ole "sortuneet" ristikoihin. Kysynkin toistuvasti "miksi käytän niin paljon (vähäistä?) aikaani ristikoihin" ja tämän sivuston kevyisiin keskusteluihin (hömpän puolella), enkä ole vastannut vielä itselleni! No - j
14. matts21.1.2013 klo 07:54
Olen monesti miettinyt liittykö tähän ratkontapuuhaan jonkin laista itsetunnon nostatustarvetta? Tunnen monia paljon itseäni fiksumpia ihmisiä, jotka eivät ole "sortuneet" ristikoihin. Kysynkin toistuvasti "miksi käytän niin paljon (vähäistä?) aikaani ristikoihin" ja tämän sivuston kevyisiin keskusteluihin (hömpän puolella), enkä ole vastannut vielä itselleni! No - joku sanoisi, että olethan senkin ajan pois pahanteosta - mutta tuo ei oikein tyydytä itseäni. Mitä haluan todistaa itselleni (ja toivottavasti vain itselleni) kun saan ristikon täyteen? Koska oikeasti joka kerta •••-palloisen voitettuani, jotain vastenmielistä - kylläpäsmäoonnokkela-tunnetta olen huomaavinani (useinhan koviksissa riittää tekniikan hallitseminen kuten piilosanoissakin). Njaah? Tuo isoS:n naseva kirjoitus nosti mieleeni aamutuimaan tällaisia kummia ajatuksia. Mitä jos täyttäis yhden ristikon tässä ennen kahvinkeittoon nousua...
15. RA21.1.2013 klo 12:56
Eikös kaikenlaisten harrastusten ydin ole nauttiminen sinänsä ja siinä mielessä itsensä hyvänä pitäminen? Jos vielä kehittyy ja sattuu olemaan muita harrastajia parempi, voi sitten pitää tässä toisessakin mielessä itseään hyvänä. Uskoisin, että suurin osa ihmisistä valitsee harrastuksensa sen perusteella, mikä "vain" tuntuu itsestä mukavalta ilman muita sen kummempia tavoitteita tai motiiveja.

Kuka tykkää mistäkin. Harrastusten hyöty tai lopputuotos voi olla hyvinkin erilainen, mutta kukapa ja millä perusteella hyödyllisyyttä pisteittäisi; räsymatto, pitsi vai ratkottu ristikko, suppilovahverosankko, pilkkiahvenet vai kovis-ahaat?
16. matts21.1.2013 klo 14:17
Noinhan se vällee on!
Täytyneekin kasata kangaspuut ja kutoa pari räsymattoa. Kävin Vepsäläisellä muussa asiassa ja katsoin mattojen hintoja ... huhhuh!
Piräis olla lottovoittaja....
17. Funny21.1.2013 klo 14:48
Juu, ratkominen ei ole rahallisesti mitenkään tuottoisaa, useimmille tosin ei lottoaminenkaan ole. Eikä tässä edes opi mitään, mistä olisi paljonkaan hyötyä tosielämässä. Mutta jos tämän avulla dementia pysyisi hieman loitompana, niin sen parempaa hyötyä ei kaipaisikaan.
18. d21.1.2013 klo 20:44
Suomalainen kunnon rehti ristikko, sitä ei voita mikään. Tuollaiset teennäiset kovikset hitsin nevadaan.
19. Jaska21.1.2013 klo 21:36
Kunnon rehtien laatijoita?
20. Viljami27.1.2013 klo 05:54
Odotusarvot ovat korkealla kolmannen alkueräristikon suhteen. Parinvuoden takainen Team Katalinin laatimus oli paras ratkaisemani ristikko.
21. +3.2.2013 klo 15:46
Ristikot Ilta-Sanomissa alla lueteltuina päivinä:

I alkuerä ma 4.2.
II alkuerä ma 25.2.
III alkuerä ma 18.3.

Totuttuun tapaan pidetään sitten palautuspäivään asti ratkaisun yksityiskohdat omana tietona!
22. aulikki4.2.2013 klo 18:51
Itse olen ehkä kymmenisen vuotta täytellyt eri vaikeusasteisia ristikoita,ja täytyy sanoa,että ne hieman haastavammat ristikot ovat omasta mielestäni niitä mukavampia ristikoita.Juuri sellaiset,joissa joutuu käyttämään aivosoluja tosissaan.Enitenhän juuri nämä haastavat ristikot kehittävät täyttäjäänsä:-)
23. Fanni10.2.2013 klo 20:22
Olisiko noita aiempien vuosien kilpailuristikoita jossakin tulostettavissa,että voisi vähän treenata?
24. Eki10.2.2013 klo 20:43
Ei valitettavasti ole.
25. ++juh10.2.2013 klo 20:58
Vuosien 2005 ja 2007 kisatehtävät löytynevät Iltiksen digilehden vuosien 2004-2008 ilmaisarkistosta:

digilehti2.iltasanomat.fi
26. Marco Poloinen10.2.2013 klo 21:06
Jos vanhoilla ristikoilla ei ole mahdollista treenata, niin toiseksi paras konsti lienee mahdollisimman kattava Team Katalinin jäsenten (Juha Hyvönen, Pekka Joutsi, Teemu Pallonen ja Erkki Vuokila, toteuttaja Heikki Lavonius) laatimien ristikoiden ratkominen. Kaikilta heiltä on varmaankin joka kilpailuristikossa jotain omaleimaista antia.
27. Jussi vain10.2.2013 klo 23:42
Mitenkähän saisi, 4.2 ristikon kun jäi epähuomiossa ostamatta.
28. Jussi vain11.2.2013 klo 00:09
No, ostin €urolla tuon ristikon ja nyt on ratkottavissa.
29. Jussi vain11.2.2013 klo 01:10
Tuli täytettyäkin. Ehtiikö viellä tänään. Voisin lähettää mailillakin.
30. ***11.2.2013 klo 02:06
Tänään on viimeinen postituspäivä. Ilmeisesti tarkoittaa, että tämän päivän postileimalla ehtii.
31. jupejus11.2.2013 klo 19:40
Postileimapäivämäärä ei paljoa nykyään sano, kun tänä päivänä kulkee niin paljon kirjekuoria ainakin ilman minkäänlaista leimaa. Automaattikoneet menneet niin nopeiksi, etteivät kait enää ehdi leimoja lyömään.
32. +11.2.2013 klo 19:51
Järjestäjät huomioivat, että vaikka kirje on lähetetty ajoissa (tänään), se perille tulossa voi olla muutaan päivän viive.
33. ++11.2.2013 klo 19:54
... sen perille tulossa voi olla muutaman päivän viive.
34. Jussi vain12.2.2013 klo 00:38
Pistin tänään ratkaisun postiin ja pyysin leiman päälle tälle päivälle. Ratkaisu on 120 g:n paperissa, joten ei rypisty.

Muistaakseni aikaa en merkinnyt, meneekö hylkyyn, jos sitä ei ole. Noin 20 minuuttuia siinä meni. Jos ei kelpaa yritetään vuoden päästä uudelleen, jos ollaan hengissä.
35. Eki12.2.2013 klo 00:48
Aikaa ei ole pakko ilmoittaa.
36. iso S12.2.2013 klo 16:35
Jussi vain, tarkoitatko "tällä päivällä" 11. vai 12. päivää? Viestisi on kirjoitettu tiistain puolella ja sellaiseen aikaan että ihmetellä sopii keneltä silloin voi pyytää leimaa.Toivoa sopii että kysymys oli maanantain leimasta, koska se oli viimeinen postituspäivä. Tuskin niitä leimoja kukaan kuitenkaan tihrustelee, riittänee kun saapumispäivä on ennen järjestäjien päättämää takarajaa.

Jos nyt kuitenkin käy niin onnettomasti että et ehdi mukaan, joudut odottamaan uutta yritystä kauemmin kuin vuoden. Näitä arvokisoja kun on vain kahden vuoden välein.
37. Jaska8.3.2013 klo 20:02
Nostan säikeen palautuspäivästä erehtyneitä varten. Säikeen alussa oikeat päivämäärät.
38. Jaska8.3.2013 klo 20:08
Siis julkaisupäivää tarkoitin. Kolmosen viimeinen palautuspäivä on siis 1.4.
39. Jaska8.3.2013 klo 20:10
No hemmetti, 25.3. tietysti se vika postituspäivä. Tuo kaksi viikkoa oli varmaan oma alitajuinen toiveeni...
40. Jussi vain8.3.2013 klo 20:14
Minkä päivän Iltiksessä on ensimmäisen erän vataukset. Jotenkin pääsi menemään ohi.
41. Jaska8.3.2013 klo 20:29
Maanantain 25.2. lehdessä oli toisen alkueräristikon lisäksi ekan ratkaisu ja jatkoon päässeiden nimet.
42. RA9.3.2013 klo 08:27
3. alkueräristikko ja 2. alkuerästä jatkossa olevat julkaistaan samassa lehdessä: maanantain Ilta-Sanomat 18.3.
43. Nimet 8. maaliskuuta?10.3.2013 klo 21:46
IS:n mukaan 2. ristikon oikein ratkoneiden nimet piti julkaista viime perjantain lehdessä mutta nimilistaa ei löytynyt.
8.3. lienee ollut painon virhe? Oikaisu ei ole sattunut silmään, sillä en osta Ilta-Sanomia joka päivä. Siksi ryhdyin googlettamaan ja löysin edellä olevan RA:n viestin. Kiitos.
44. pirre20.3.2013 klo 14:19
Mulla kopio lähetetystä ristikosta ja tarkistin joka sanan.Oikein kaikki ja silti nimi puuttui jatkoon päässeiden listalta.
45. Eki20.3.2013 klo 14:20
Soittoa Juhani Tolvaselle 09-1221 (keskus).
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *