KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 12.-13.2013

7275. IS-viikonvaihde 12.-13.2013

Joutilas12.1.2013 klo 13:56
Oma tähditys tähän kovikseen 2+ tai korkeintaan 2½.Ihan laadukas,yllätyksetön,kuukkeliton ristikko.Vähän haastavampaa
odotin."Helmet" puuttui.
2. Joutilas12.1.2013 klo 13:58
Kuukausi unohtui.Pitää olla 12.-13.01.2013.
3. Eki12.1.2013 klo 14:06
Tekijät Jari Keränen ja Heli Kärkkäinen.
4. O12.1.2013 klo 19:10
Minä tykkäsin tästä ristikosta. Yllätyin tuosta pallotuksesta.
Aiemmin en ole saanut kolmepallosta täyteen saman
päivän aikana. :)
5. Funny12.1.2013 klo 21:03
Mainio sanasto, mukavia vihjeitä. Ja mikä parasta, vähemmän kikkailuvihjeitä kuin muutamassa edellisessä. Hyvin vähän mitään itsestäänselvyyksiä, mutta kun kudelma lähti ratkeamaan, jumiin en pahasti jäänytkään mihinkään kohtaan. Tässä ihan kuvittelee osaavansa ratkoa näitä koviksia, mutta varmaan pian se luulo karistetaan.
6. O12.1.2013 klo 22:05
Funny.
Niin epäilen minäkin.
7. markus12.1.2013 klo 22:23
Ihan mukava,mutta helppo.Nuo pallotuksethan ovat luultavasti aina vähän ongelmallisia.Tässä se ei oikein onnistunut,mutta väliäkö hällä. Hyvä laatijapari Keränen/Kärkkäinen !
8. ässä12.1.2013 klo 22:33
Ihan hyvä keskis tämä oli, eihän sitä joka viikonloppu jaksa paneutua Tonin tai Antin täyskolmosiin täydellä teholla. Tosin kyllä noissa vaikeuspallosissa oli yksi liikaa...
9. ripop13.1.2013 klo 14:21
Ylivoimaisesti vuoden (viime vuosi mukaan laskien) helpoin tällä saralla.Pidän aivan hukkaanheitettynä sitä rahaa,minkä iltiksestä joutuu maksamaan,jollei saa ainakin kahta tuntia kulumaan koviksen kanssa.Nyt ei mennyt tuntiakaan.Jos pallot olisi olleet kohdallaan ,eli kaksi,olisin jättänyt ostamatta koko lehden.Siis harhaanjohtavaa mainontaa.Näinkin asian voisi nähdä.
10. Jaska13.1.2013 klo 14:23
Pika-alun jälkeen ratkontatahti rauhoittui tarpeeksi ylittääkseen selvähkösti keskisylärajani. Kolmemiikan alasellainen jäi kuitenkin auttamatta saavuttamattomiin. Todennäköisesti Keräsen alkuperäinen vihjeitys oli vaikeampi, ja tarpeelliseksi katsottu helpotus meni sensuurissa lievästi överiksi. Mutta kovikseksihan se on kakspuolpalloinenkin aina nimetty, enkä minä(kään) joka viikko praasuja kaipaa...

Sanastolle ällä, vaikka jotain jäinkin kaipaamaan. Helposti sen olisi saanut mukaan ujutetuksi. Yksi puolihätäapu hyväksyttäköön, koska en näe sille korjausta ilman laajaa purkua. Vihjeet pääosin OK, mutta kaikki eivät siis täytä koviskriteeriä. Upean lounaisaukion eräs vihje edellytti luupin käyttöä, mistä Kärkkäiselle huomautus.

Jos vihjeityksestä onkin minusta oikein minustaa (-, ei _),
saa Keränen tekniikasta sitäkin vahvemman plussan. 6x6-aukio, neli- ja viikirjaimisten määrä yhteensä selvästi alle puolet sanoista, 7-14-kirjaimisia runsas kolmannes. Keskipituus komeasti 6,25. Ristikon yleisarvosana pelastuukin virheellisestä rankingista huolimatta kiitettäväksi.
11. Hannu13.1.2013 klo 20:31
Täytyy suht' noviisina todeta O:n ja Funnyn tavoin, että eiköhän tässä kohta olla tukevasti jalat maassa kun ilmestyy Pitkälän tai Skytän vastaava..hieman epäaidolta tuntuu, että 3-tason ristikko on jo täynnä..:-)

Vastaisiko joku tietävä miten ristikoiden vaikeusasteen määritys tapahtuu? Onko se pelkästään laatijan päätettävissä?
12. Eki13.1.2013 klo 20:32
Perustuu laatijan, tarkastajan ja tuottava yrityksen havaintoihin. Joskus menee arvio hieman pieleen.
13. O13.1.2013 klo 20:36
Minulla lukee vaikeusaste: kolme palloa, ilman miinusta.
Hyvä minä! ;-).
14. Hannu13.1.2013 klo 21:11
Kiitoksia! Olen huomannut, että tasoeroja vaikeusasteissa on laatijoiden kesken...mutta eipä se normaali ihmiselämäkään aina niin tasalaatuista ole...:-) No korjataan kirjoitusasua.. 3 tason ristikkoa tarkoitin. Nyt ilman väliviivaa..liekö oikein? Ymmärsikö O nyt? ;-)
15. Tuomas L.13.1.2013 klo 21:22
Niin, pitäisi kai kirjoittaa "3-tason" ja "3- -tason"?

Minulle tämä ei ollut niin helppo tehtävä kuin ilmeisesti joillekin muille on ollut, vaan jotkin kohdat vaativat aika paljonkin miettimistä. Asioita hankaloitti erityisesti kaksi seikkaa: luin VARAUTUNUT-vihjeen koko ajan VAPAUTUNUT, ja AUTOMAATTIEN KYLJESSÄ -vihjeen ratkaisusanassa minulla oli sinnikäs yhden kirjaimen virhe (sinänsä ymmärrettävä).

Alarivillä lienee muuten yksi duaali, ei piilossa.
16. Viljami14.1.2013 klo 07:34
Tämä lähti purkautumaan alalaidasta melkoisen rivakkaa vauhtia ja odottelin kovasti perinteistä kovisjumitusta, mutta eipä sitä koskaan tullut. Jotenkin minulle jäi vaikutelma hiukan kiireellä tehdystä ristikosta. Sanasto on toki ihan kelpo tasoa, mutta vihjeisiin olisin kaivannut hieman enemmän Keräselle tuttua nokkeluutta. Lisäksi ulkoasun toteuttaja Kärkkäinen ei minusta tässä ristikossa ole parhaimmillaan.

Käsittämätöntä, miten tämä on voitu luokittaa täyskolmosen ristikoksi. Luulisi, että vaikeusasteen määrittelijöillä olisi ollut edes sen verran arviointikykyä, että noiden pallojen perään olisi laitettu (pitkä) miinus. Tämä jäi minulla kakspuolikkaan alarajoille.
17. Marco Poloinen14.1.2013 klo 16:28
Aina on inhimillisesti katsoen mahdotonta olla parhaimmillaan, niin laatijan, toteuttajan kuin koeratkojankin (ratkojasta puhumattakaan!). Monessa suhteessa tämä ristikko täyttää hyvän ammatillisen tason kriteerit ja se riittää mielestäni "pitkässä juoksussa" oikein hyvin.

Myöskään luokitustulos ei minulle ole erityisen käsittämätön. Mutu-pohjalta arvioisin asiaan (tässä ja yleensä) vaikuttavan mm. seuraavat seikat:
- kyseessä on moniin Iltis-laatijoihin verrattuna kuitenkin suht alkutaipaleella oleva kovislaatija, joka pakostakin joutuu etsimään balanssia, varmaan myös ratkojapalautteen perusteella.
- koeratkojalta (ja toimitukselta laajemminkin) vie aikansa sopeutua uudemman laatijan omaleimaisuuteen ja tehdä kokemusperäisiä arvioita ratkojien sopeutumisesta.
- vaikeimmassa päässä kovisten vaativuustaso on pikkuhiljaa kohonnut, mutta asteikko pysynyt samana. Jotta vaikeustasoarvioista kyettäisiin selviytymään kokeneita ratkojia tyydyttävästi - samalla helpommassa päässä oikea välimatka kokemattomampiin säilyttäen - pitäisi nykyasteikon yläpuolelle lisätä (usein ehdottamani) pari tähteä.
- aukotonta arviota on mahdotonta ylipäänsäkään saada aikaiseksi. Kokeneenkin ratkojan "sopivaan" paikkaan osuva virhearvio (ks. esim. suomenmestarin kommentti yllä!) saattaa helposti heilauttaa aikataulua miikan tai puolikkaankin verran.

Vaikka omankin ratkontani ajankuluksi muotoutui kakspuolosen ja kolmemiikan välimaasto, en tuntenut itseäni lainkaan pettyneeksi!
18. Jussi vain15.1.2013 klo 01:20
Ei ollut vaikeusastetta kolmosen edestä, vasemmalla kädellä täyttyi. Kuvat olivat jotenkin huononäköiselle epäselviä. Osin joutui arvaamaan. Ihan kivaa sanastoa kuitenkin.
19. matts15.1.2013 klo 07:29
Mulle riittäis jos ristkon päällä lukisi KOVIS KESKIS tai PEHMIS.
Kun se nyt kuitenkin on aina niin subjektiivinen näkemys se pallotus ja pallojen osittelu 1/2, -, + määreillä. Tämä Keränen oli mulle täys kolmonen mutta jotkin muille täyskolmosina auenneet ovat saattaneet olleet mulle (siis mututuntumalla, kun en mittaa aikaa) alle sen. Halukkaathan voivat pitää itsellään excel-taulukkoa kunkin laatijan koviksista omien kriteeriensä mukaan. Jos hankin lehden niin en jätä ratkomatta ristikkoa sen vuoksi että se nyt onkin vaan ••2/3,14-osaa tms. Vähän karkeampi jako riittää ihan hyvin, ja riittäis ilman kovis-tms. määritettäkin. Kyä sen sit huamaa mitä ristikkoo ratkii!
20. Marco Poloinen15.1.2013 klo 15:14
Juu, mullekin riittäisi kyseinen jako. Parin lisäpallon lisäys palvelisikin parhaiten niitä ratkojia, jotka ovat usein enemmän tai vähemmän pettyneitä kun kolmipalloinen ei ollutkaan Antin tai Tonin kovimpien tasoinen. Ja samalla ehkäisisi (kovisratkojien palautepaineesta johtuvaa) keskiksen ja koviksen väliin jäävän aukon suurenemista. Vilpitön toiveeni kun on, että tyvestä puuhun nousijoille riittäisi oksantynkiä myös ko. kohdassa. Kaikkia ei huvita lähteä "reisimään" liian pitkää sileätä osuutta.
21. Wexi15.1.2013 klo 17:18
Hiukan hämmästyttää noilla pallotuksilla vääntäminen.

Jättävätkö puritaanisimmat harjaantuneet ratkojat esim. PuPen ristikoista täyttämättä kaikki muut, paitsi 2-3 pahinta, jotka tietävät varmasti kolmosiksi (kolmosissakin tietty jonkun verran tasoeroja).

Jotenkin se (mielestäni) osoittaa melkoista ylenkatsetta.
Varmuuden vuoksi vielä julkituodaan paheksuminen "löysiin kolmosiin", että kaikki varmasti huomaisivat erinomaisuuden.
22. RA15.1.2013 klo 18:17
[Kun huomasin osaavani ratkoa vaikeita ristikoita, hullaannuin niin, etten pariin vuoteen muita ratkonut. Sitten tulin ajatelleeksi, että olisinpa hölmö, jos hylkäisin kaikki keskikset ja pehmikset, joissa niissäkin on paljon kaikenlaista mukavaa oivallettavaa. Nykyään ihan mielikseni ratkon mitä milloinkin. Jos en muusta syystä, niin siksi, että voi tsekata, kuinka ristikko on tehty ja mikä kiva idea siinä on.

Toki kovikset ovat edelleen lemppareita. Pallotus on kuitenkin se ja sama. Otan sen suuntaa antavana, eipä muuta. - Onko jollakulla aika todella niin kortilla, että kokee tulleensa "huijatuksi", jos on 3-palloisella tullut "vietellyksi" ristikon pariin, joka omana kokemuksena osoittautuu VAIN 2-palloiseksi?]
23. ripop15.1.2013 klo 18:47
Mitähän tuo aika kortilla nyt oikeasti tarkoittaa?
Haluan nauttia ristikosta mahdollisimman pitkään.Nukkua ehkä yöni yli alitajuntani raksuttaen näiden iki-ihanien verbaalisten ongelmien parissa eikä joidenkin totaalisten rahapulmien tai muiden ikävyyksien parissa.
24. Hannu16.1.2013 klo 19:18
Olen kyllä RA:n kanssa täysin samaa mieltä! Ratkon edelleen myös pehmiksiä ja keskiksiä ja juuri niistähän se mielenkiinto koviksia kohtaan syttyi. Ne ovat mainioita "treenikavereita", vaikka suurin mielenkiinto on alkanut kehityksen myötä kohdistua haastellisempiin koviksiin on ne pallot sitten mitä milloinkin..ei sillä niin väliä kun hyväksyy laajemmat sietorajat..:-) Niitä jo oikein odottaa..pakko on aina ostaa IS:n maanantai- ja viikonloppunumerot ja SK:n kopioin kirjastossa :-)
25. markus17.1.2013 klo 21:49
Myös minä allekirjoitan RA:n mielipiteen.Mutta jotenkin ne"matin ja liisan",ym.helpot eivät kyllä enää kiinnosta. Oivaa harjoitusta mielestäni Passeli.Viime numerossa oli mm. Pitkälän koviksen luokkaa oleva laadinta.
26. VL19.1.2013 klo 12:44
Mikä mahtaa olla DUBAISSAKIN ILMESTYVÄ? -vihjeen idea? Arabian määräisestä artikkelistako on kyse?
27. Jaska19.1.2013 klo 12:50
Vihje oli MYÖS DUBAISSA LUETTAVA? Arabiaa kirjoitetaan ja luetaan oikealta vasemmalle.
28. Jussi vain20.1.2013 klo 00:17
Muotilehti, joka on eestaas sama.
29. VL21.1.2013 klo 12:18
Kiitos vastauksista! Tuolta kantilta en tullut asiaa ajatelleeksi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *