KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 29-30.12.2012

7246. IS-viikonvaihde 29-30.12.2012

ripop29.12.2012 klo 14:49
Jos Toni Pitkälä joskus siirtyy Auliksen jatkajaksi Hesariin niin kuin on ollut vähän arvailua,niin Rikusta tulee kyllä Tonin jatkaja (ainakin osittain toivottavasti) sanaris oy:öön.Mielestäni tässä ristikossa oli paljon tonimaisia juttuja.En tietenkään tarkoita sillä mitään plagiointia vaan ihan tuoreita helposti harhaanjohtavia vihjeitä ja mutkikkaita ratkaisusanoja.Keskusta oli hankalin,mutta pohdintaa riitti tasaisesti joka kulmaan.Kiitti vaan Riku.Tykkäsin kovasti.
2. Seppo29.12.2012 klo 15:17
Erikoismaininta siitä, että yhtäkään sanaa en joutunut tarkistamaan kirjasta tai Googlesta ja jäi vaikutelma siitä, että vihjeitykseen on satsattu aivan tosissaan. Lopputulos on erittäin hienosti onnistunut, kiitos, kyllä tällaisia mielelläni ratkon vastedeskin.
3. Kollo29.12.2012 klo 16:45
Keratakaikkiaan mainio ristikko! Keskusta tosiaan tuntui välillä jo mahdottomalta, mutta olipas hauska tunnelma tuvassa, kun vihdoin ratkesi.
Kiitän!
4. Viljami29.12.2012 klo 17:04
Samaa mieltä Sepon kanssa. Arvostan Riku Rosenvallia mm. siinä mielessä, että hänen ristikoissaan ei yleensä Googlea tarvita.

Aivan loistava laatimus häneltä jälleen kerran. Erinomaisia vihjeitä, joissa hoksottimet olivat todella kovalla koetuksella. Ristikon keskiosa ylhäältä aina alas asti oli erittäin hankala ja usko oli jo vähällä loppua. Ratkonta oli virheratkaisuineen siltä osin pitkään melkoisessa anarkiassa, kunnes parin vihjeen oivaltaminen sai aikaan lopulta sen verran järjestystä, että loppuaika jäi niukasti kolmemiikan puolelle.

Lisäksi ristikko on ilmavasti ja selkeästi toteutettu. Tällaisia on ilo ratkoa.
5. Joutilas29.12.2012 klo 18:00
Ilotulitus tuli jo etuajassa.Säkenöivä,räiskyvä!Ei yhtään suutaria.
Kiitos ja kumarrus sekä HYVÄÄ UUTTA VUOTTA kaikille!
6. markus29.12.2012 klo 22:26
Samaa mieltä kaikkien edellä kiittävien kanssa,-ripop,joka sanasi on kuin minunkin kopastani. Riku Rosenvall on muistaakseni tehnyt aikaisemminkin Koviksen - Iisakkiin hän kuitenkin tekee,ja ovat lehden eliittiä sielläkin.Ja kuten Viljami sanoi, Googlettomuus suuri PLUSSA. Luulenpa Rikulle oivaa tulevaisuutta laatijana.
7. Ahti30.12.2012 klo 10:36
Mukava viännettävä oli. Googlen halveksinnasta suurkiitokset. Monivaihtoehtoiset (mukavasti harhapoluille ohjaavat) vihjeet ekstraplussaa. Pallotus oli ainakin itselleni osunut nappiin.
8. Kaapo30.12.2012 klo 11:21
Hyvä ristikko. Hyvä sanasto eikä vihjeytyksessä ylilyöntejä.

Kakspuolonen ehkä.
9. Mie30.12.2012 klo 14:18
No eikä ole mikään kakspuolonen...!

Voi nakki, ostin lehden toiveena päästä tästä eteenpäin, mutta ei onnistu. Pari sanaa vasta löytynyt. Kaksipuolikas yleensä lähtee aukeamaan pikkuhiljaa.

Outo laatija ja ulkoasukin hämäävät ehkä, mutta en saa otetta tästä, harmi.

Eli seuraavaa Pallosen tai Vuokilan kakkospuolikasta odotellessa, ja tietysti parhaan eli Lavoniuksen ulkoasun kera! :D
10. Funny30.12.2012 klo 15:07
Elä sie lannistu! Tämän kudelman selvittäminen vaatii kyllä työtä, mutta se helpottuu, kun löytää jonkun aloituskohdan. Tuolla toisissa säikeissä jotkut protestoivat vihjeistä, joista ei saa selkoa ilman risteävien sanojen apua. Tässähän ei paljon muunlaisia olekaan. Itse huomaan vain 3-4 sellaista vihjettä, joihin pystyin suoraan kirjoittamaan oikean vastauksen. Onnekkaasti niiden avulla kudelma alkoi purkautua.

Olen viime aikoina ollut vaikeuksissa kaikkien IS-kovisten kanssa, sentähden hieman yllätyin, kun selvisin tästä niin nopeasti. Olen tosin jo ennestään tutustunut tämän laatijan tyyliin, on siitä apua.
11. Jaska30.12.2012 klo 15:20
Jonkin aikaa jatkuneen ratkontakuntotaantuman johdosta ei ollut yllättävää, että tuhrailin tätä jopa puoli tuntia yli täyskovisrajani. Se pitäisi kai nostaa vanhoihin lukemiin, joilla olisin jäänyt miikan ja täyden rajamaille. Kakspuoloseksi arvioijien arvioin ulkokohtaisesti olevan kuitenkin nyt lähempänä totuutta.

Oman välttävän suoritukseni vastapainoksi laatija saa tästä sekä sanastollisesti että vihjeellisesti vuoden eittämättömästä kolmemiikkakärkinoteerauksesta niin vahvan ällän, että keskiarvomme yltää kevyesti magnaan. Hyvä me!
12. kari kämäräinen30.12.2012 klo 15:30
Lähes päivän katselin lähes typötyhjää ristikkoa ja sitten tuntiin ratkesi kuin itsestään. Oikea alakulma ensimmäisenä ja vasen alakulma viimeisenä. Erittäin hyvä ristikko.
13. O30.12.2012 klo 15:58
Upea ristikko!

Viljamin sanoin:
"Lisäksi ristikko on ilmavasti ja selkeästi toteutettu.
Tällaisia on ilo ratkoa."

Kaunis ja hienosti piirretty, mutta minusta vaikea täyttää.
Kauan tässä meni, mutta en luovuttanut, vaikka välillä
niin ajattelinkin.

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA KAIKILLE!!!
14. ripop30.12.2012 klo 16:10
Ilahduttavaa,että niin moni kokee samoin kuin minä.Ehdottaisinkin ,että Riku Rosenvall vaihtaa firmaa ja siirtyy Pelikaanien leipiin korvaamaan erään laatijan,joka ei enää niin kauheasti kovisratkojaa ilahduta.
15. Kaapo30.12.2012 klo 17:09
Ekikö pitäisi korvata? Ei ole tullut yhtään kovista pitkään aikaan, kakspuolosia vain.
16. ripop30.12.2012 klo 17:22
Ei nyt sentään.Tarkoitin erästä pelikaanien laatijaa,joka ei kyllä IS-koviksia ole koskaan tehnyt.Kaikki kunnia kylläkin hänelle,mutta minä olen kyllästynyt liialliseen toistoon tyylissään.
17. Mie31.12.2012 klo 00:15
Aukesihan se jonkin verran, mutta musta tämä on kyllä tosiaan 3-

Täyteen en varmaan saa mutta kyselen sitten vihjeitä jahka ratkaisuaika on ummessa.
18. l31.12.2012 klo 09:23
Kuka on laatija? Se joka osaa tehdä että laatimuksen että piirtää. Eli kokonaisen ristikon alusta asti. Tässä putoaa monta laatijasi itse sanovaa pois. Ensiksi olisin pudottamassa Ekin.
19. tonimikael31.12.2012 klo 09:52
Kielitoimiston sanakirja:
laatia = tehdä, valmistaa vars. kirjallisesti: sepittää, kirjoittaa, luonnostella, suunnitella.

Eli ei tuohon mitään loppuun asti saattamista tarvita, varsinkaan kuvittamista.

PS. Mainio ristikko.
20. l31.12.2012 klo 10:12
tonimikael lainasit juuri laatia=TEHDÄ. Siinä se on. Mitä on tekemässä eli laatimassa on tehtävä se loppuun asti.
21. Eki31.12.2012 klo 11:01
Olen tämän jo kerran samaiselle moninimimerkille selittänyt, mutta vaikea tuntuu olevan omaksua.

Vuosina 1971-1985 laadin ja piirsin kaiken itse. Asiakkaita olivat aluksi mm. Iisakin julkaisut, Kolmen kysymysmerkin ristikot, Hopeapeili, Suosikki ja Suomen Kuvalehti. Vuoteen 1985 mennessä tuotanto oli niin suuri, etten siitä enää yksin olisi kauan selvinnyt. Syntyi ajatus yrityksestä, joka yhdistää laatijoiden ja piirtäjien töitä. Aluksi piirsin monet ristikot edelleen itse. Vastikään lopetin viimeisenkin vakiojuttuni, Metsästys ja kalastus -lehden. Välipäivinäkin tein yhden ristikon toteutuksen, pitkästä aikaa muuten.

Jos minä palkkaan uutta laatijaa (esim. Jari Keränen viimeisimpänä), pohdimme aina, miten ristikoita aletaan toteuttaa. Jari osaa toteuttaa ristikot koneella ja jälki on vertailukelpoista monen nyky"laatijan" kanssa, mutta me haemme toteutukselta enemmän, joten Jarin päätoteuttajaksi otettiin Päivi Vesanto.

Minusta isompi ongelma ristikkopuolella on se, että monen nyky"laatijan" pystyisi korvaamaan kone. Laadinnat olisi helppo tehdä koneella, jopa paremmin. Toteutuksenkin voisi tehdä automaattisesti, kone blokkaa aina sen saman tai yhden samoista vihjeistä ja kuvista.

Hyvää laatijaa ei korvaa mikään, hyvän piirtäjän paljon helpommin (vaikkei tietenkään ristikkoalan muutamia piirtäjäikoneita).
22. l31.12.2012 klo 12:16
Niinhän minä tuossa sanoin. Laatija on laatija ja herra on herra.
23. Eki31.12.2012 klo 12:38
No mikäs Jari Keränen sitten on?
24. l31.12.2012 klo 12:48
Laatijapa hyvinkin,jos tekee ristikon loppuun asti. Sanoittaja jos laulun puolelta haetaan termiä. Tässä tapauksessa sanastaja?
25. Eki31.12.2012 klo 12:50
Olkoon tämä sitten mielipiteesi, l niin kuin linkola. Ristikon piirtäminen ei kyllä mitenkään vastaa laulun säveltämistä enkä usko asiasta jotain ymmärtävien olevan sitä mieltä.
26. hp31.12.2012 klo 13:47
Ensimmäisen kerran sain ratkottua koviksen ilman tämän saitin apuja : ) Pari ratkaisusanaa vihjeistä painon nostaja ja sopivat savolaisille jäi ihmetyttämään, mutta kaipa nekin selviävät palautuspäivän jälkeen.

Hyvää uutta vuotta!
27. ripop31.12.2012 klo 14:33
I: lle: Yritäpä itse laatia ristikon pohja ,jossa on suhteellisen pitkiä ja mielenkiintoisia sanoja.Olen sitä jonkinverran harrastanut .Se ei todellakaan ole helppoa.Ja vihjeytyksenkin laatija tietääkseni tekee itse.Ristikon sisin ja tärkein aines syntyy näistä eikä kuvituksesta ja tekstauksen kauneudesta.Tietenkin ne lisäävät parhaimmillaan ristikon nautittavuutta.Säveltämiseen verrattuna :nuorena nautin täysin siemauksin Beatlesien musiikista,vaikka sanaakaan en juuri ymmärtänyt.
28. Wexi31.12.2012 klo 14:45
Peesaan välittömästi ripoppia, koko viestiä
(Tuleepa noita nuoruuden soundeja nautittua vieläkin).
29. l31.12.2012 klo 14:47
Kyllä minä perillä olen ristikon teosta. Oli vaan tuossa kyse, että on laatijoita ja ristikon sanastajia ja piirtäjiä. Ja kuka voi puhtain paperein olla mikäkin.
30. Eki31.12.2012 klo 15:15
Jari Keränen laatii ristikon, sanat ja vihjeet. Se lähetetään Päivi Vesannolle. Se voitaisiin lähettää kenelle tahansa ristikkopiirtäjälle, mutta se on aina Jari Keräsen laatima (Jari Keränen on siis sen ristikon laatija) ja sen perusteella saa sen tärkeimmän sisältönsä. Sisällön takia olen palkannut nimenomaan Keräsen. Paskaa laatimusta ei paraskaan piirtäjä kullaksi tee. ja kuten sanoin, keskinkertaisia laatimuksia saisi koneen tekemänäkin, jopa niin hyviä, että useimmat "laatijat" eivät yhtä hyvään pysty. ja monet näistä "laatijoista" toteuttavat ristikot tavalla, jossa ei ole mitään omaperäistä. Samoja clipart-kuvia näkee lukuisien "laatijoiden" töissä.
31. l31.12.2012 klo 15:44
(Paskaa laatimusta ei paraskaan piirtäjä kullaksi tee). Kyllä piirtäjä voi tuhota hyvän laatimuksen. Siksi laatija ei anna milloinkaan sorkkia tekemisiään.
32. Eki31.12.2012 klo 15:52
Tein siis yksin vuosina 1971-1985. Piirtäjiä otin käyttöön erityisesti sen takia, että saisi visuaalista tuoreutta ja todellista taitoa. On kannattanut, vaikkei vuoteen 1985:kään valituksia ollut tullut. Piti kehittää tätäkin alaa.

Ristikkonimimerkkien ja todellistenkin laatijoiden takana on usein useampi tekijä. Jopa kovien nimien.
33. Tuomas L.31.12.2012 klo 16:05
Niin, aika usein ristikoissa on myös kuuluisien ihmisten valokuvia, jotka yleensä eivät ole laatijan itse ottamia. Lieneekö tällöinkään sitten kyseessä oikea laadinta, kun kaikkea ei ole toteutettu itse?
34. RA31.12.2012 klo 16:16
Ratkojan kannalta ei ole mitään merkitystä sillä, montako ihmistä on ollut ristikkoa valmistamassa. Ratkojan kannalta pääasia on se, että lopputulos on hyvää ratkottavaa. Hyvää = vaihtelevaa, monipuolista. Kyselyiden mukaan suurin osa ratkojista kiinnittää huomiota ja arvostaa myös ristikon ulkoasua, jopa valintaperusteena.

Ratkojan näkökulmahan tässä tärkeintä on. Vai mitä, l?
35. aatteleppa ite31.12.2012 klo 16:32
Teemu Pallonen ei sitten olekaan laatija.
36. ripop31.12.2012 klo 16:34
Kunhan ei mene siihen,että useimmat laatijat ovat ristikon takana syyllistyttyään petkuttamaan ratkojia harhaanjohtavilla vihjeillään.Eikun,hyvää uutta vuotta kaikille ristikkofaneille !!!.
37. markus1.1.2013 klo 00:14
Kyllähän asian YDIN on juuri tuo,minkä RA kirjoittaa!!!
38. Mie1.1.2013 klo 00:50
Ihme vääntöä...

Jeps, kyllä tämä ratkesi lisää ja nyt on jo reunat hyvällä mallilla, etenkin oikea reuna. Joitakin aika ovelia vihjeitä, ensin ei sanan löytymisenkään jälkeen heti tajunnut yhteyttä kunnes lamppu syttyi :D

Ei hassumpi, hitusen liian vaikea mulle ehkä.
39. Mie1.1.2013 klo 00:52
Sen verran kommentoin tuohon RA:n viestiin että samaa mieltä, ja mulle tosiaan räikeä, sarjakuvamainen ja värikäs ulkoasu on täysi turn-off ja jää ristikko väliin. Mulle on ihan aarteita nämä Pallosen ja Vuokilan ja Lavoniuksen ristikot! Ulkoasultaan todella miellyttäviä, ihan täydellisiä. Ristikkolehtien ristikoidenkaan ulkoasu ei miellytä.
40. Hannu1.1.2013 klo 14:15
Ristikko täyttyi juuri ja tunnelma korkealla! Hyviä vihjeitä, joissa monissa lähdin ensin harhaan ja kumille oli käyttöä. Kellon kanssa en koskaan ratko mutta varmaan tämä oli se 3-, koska 2,5 on yleensä ratkennut 2..3 päivässä...tosin riippuu vähän laatijasta. Oikeasta alakulmasta lähti avautumaan vasempaan alakulmaan, keskusta teetti työtä ja viimeisenä täyttyi vasen yläkulma. Hyvää vuoden alkua kaikille!
41. Mie1.1.2013 klo 19:49
Hahaa! Ensivaikutelma petti, ei tämä ollutkaan liian vaikea, vaan sopiva 3-

Kieltämättä hauskoja vihjeitä ja oivalluksia, laatija saa kyllä minunkin hyväksyntäni! Näitä lisää :D

Ja tuo savolaiselle sopiva on hauska myös.

Aluksi meinasi usko loppua mutta tämä olikin tosiaan kiva tehdä.
42. Mie1.1.2013 klo 19:50
Tämä ristikko on ulkoasultaankin aika miellyttävä, kiitos!
43. matts2.1.2013 klo 17:30
Minulla oli vaikeuksia päästä RR:n aaltopituudelle, mutta oikea laidan kautta alas ja vasempaan laitaan, siitä keskelle ja ylös lopuksi vasempaan yläkulmaan kävi ratkojan tie. Keskusta oli sitten kuitenkin helppo kun reunoilta sai siihen vähän apua. Esmes ristikon keskimmäisen kirjaimen päättelin pystysanan avulla jo kovin aikaisin kun missään ei vielä ollut sanoja mutta kun vaakasana takkusi niin vasta ratkonnan loppuvaiheessa se kirjain sai hyväksymiseni. Aikaa tuhlaantui rutosti ja monessa osassa mutta kun pääsin uuenvuuenjuhlintapaikalta omaan kotoon eilen illalla niin ristikko täyttyi rivakasti. Multa ei suju koviksen ratkonta hälinässä ja/tai toisten auttaessa. Oikein hyvä ristikko. Väheksymäti lainga EVu, TPi, ASk tai TPa :ien, jamitäteitäonkaan, koviksia niin kyllä Keränen ja RR ovat nyt selvästi tuoneet uutta ajateltavaa koviksiensa kautta ratkojalle. Kun on uusi laatija eikä maneereihensa ole vielä tottunut (toivottavasti niitä ei tulekaan) niin ratkontatuntuma uusi ja raikas! tackar o pockar.
44. lp2.1.2013 klo 21:18
Tyytyväisenä hyrisen, kun viimeiset jekut ratkesivat. Mainio ristikko, kiitos!
45. Jussi vain2.1.2013 klo 23:03
Keskusta tosiaan tuntui välillä jo mahdottomalta, mutta olipas hauska tunnelma tuvassa, kun vihdoin ratkesi.

No, näinhän minäkin olen nähnyt. Keskusta nousee!
46. RR4.1.2013 klo 14:46
Kylläpä tulee hyvälle mielelle, kun näitä kommentteja lukee. Kiitos!

Tarkoituksena oli, että ratkojat ratkoisivat viimeiseksi keskialueen. Aika hyvin taisin siinä onnistua.

Tämä oli kolmas IS-kovikseni ja joka kerta on ollut pelko peräosastossa, että tulee liian helppo pallotukseensa nähden. Yhtään ei oloa helpottanut 6-vuotiaan tyttäreni vastaus kysymykseeni, mitä yksi tämän ristikon kuvista esittää. Ensimmäinen vastaus oli kuusi kirjainta liian pitkä, mutta toinen vastaus sitten menikin nappiin.

Enempää ei oikein uskalla kirjoittaa, kun tuota ratkaisuaikaa on vielä jäljellä.
47. Pekka5.1.2013 klo 08:22
Pitkään mietin ALIN A vihjeen ja ratkaisun logiikkaa, mutta selvisihän se. Hyvä vihje. Sen sijaan (T)URPO(A)=(T)UKIT(A) päättelystäni en ole varma, koska tuo ei ole ihan vastaava sana.
48. Viljami5.1.2013 klo 08:32
Pekka,
tuo URPO! > UKIT päättelysi ei ole oikein. Siinä on toisenlainen juju.
49. Pekka5.1.2013 klo 08:50
AHAA! Aika vaikea tavuvihje, kun taas GRIEG-vihje on oikein rautalangasta väännetty.
50. matts5.1.2013 klo 09:14
Grieg, raamatussa taivaalta, tuskin b, urpo, maksaa, laulussa suloinen olivat niitä varmoja joista liikkeelle pääsi, tuurnat mulla oli ensin väärässä paikassa sen alkuteen vuoksi. Ei halua luovuttaa > raha > kaara aiheutti ongelman UUSI vihjeen sanalle niinpä yritin ensin rahaksi ropoa, ei toiminut joten japsikaara piti hyväksyä ja uskoa että vaakaan löytyy järkeä. Käsijaristissä oli vain alkun ja lopput kun sana aukesi. Oik alakulman maalasi imperfekti hieman ajattelutti mutta ehkä haettiinkin kiekkoilijaa? Pioneerilta oli hyvä harhautus kuten myös säkeistä.
51. Kati5.1.2013 klo 11:28
Mä olen ihan ulalla tästä ristikosta! :/ Antaisko joku vaikka tuon SEKOITTAA RYTMIN, jos siitä jotenkin pääsis...?
52. Marco Poloinen5.1.2013 klo 12:01
Olepa hyvä: SEKOITTAA RYTMIN => KAMMIOVÄRINÄ
53. Kati5.1.2013 klo 13:13
Jee, yksi kolmasosa tehty! Saankos veneessä kelluvan alaspäin tulevan sanan ja vaikkapa LUKOSSA, kiitos?
54. Pekka5.1.2013 klo 13:50
LUKOSSA tarkoittaa Rauman Lukkoa.
"Kelluvan" ratkaisusanasta on puolet jo tuossa kysymyksessä. Toinen puoli on sen materiaali.
55. Kati5.1.2013 klo 15:07
Nonniin, nyt ei paljoa puutu, kiitos teidän, rakkaat kanssaratkojat :) Molemmat yläreunat ja oikea alareuna hieman vajaita vielä: ARVOSTETTU RANSKALAINEN, PUOLIKASKIN MIES, VAATE, LAATIKKOONKIN ja HIIRELLÄKIN?
56. Hannu5.1.2013 klo 16:23
ARVOSTETTU RANSKALAINEN = KEITTIÖ
PUOLIKASKIN MIES = ESAIAS
VAATE = SORTSIT
LAATIKKOONKIN = IMELLE
HIIRELLÄKIN = OHJAILU
57. Viljami7.1.2013 klo 13:14
Tästä minusta kaikkien aikojen parhaimmistoon kuuluvasta ristikosta voisi mainita vielä vasemman yläkulman "pääkuvan". Minusta uskomattoman hieno oivallus laatijalta.
58. markus8.1.2013 klo 22:34
Totta,upea oivallus,mutta viime vuoden Koviksista rankkaisin kyllä ykköseksi taannoisen Riitta Asikaisen ristikon,jossa ratkaisusanan kirjaimista lähti uudet vihjeet. En tiedä muistavatko muut,mutta minulle se oli aika suuri AHAA!!Toivisi tältä laatijalta Koviksia enemmältikin !
59. Viljami9.1.2013 klo 06:51
Hieno ristikko tosiaan Asikaiselta. Pääkuvasta vaakaan lähtevän lauseen kolme ensimmäistä ruutua olivat sekoittaa pään lopullisesti.
60. RR9.1.2013 klo 08:01
Mulla oli pääkuvaan jossain vaiheessa toinen idea. Aioin piirtää kuvaan susihukan, jossa olisi tikka heitettynä kiinni. Siis HUKKAAN HEITETTY -> TURHA. Idea kaatui kolmesta syystä. Ensinnäkään en olisi osannut sutta piirtää suden näköiseksi (sudesta olisi tullut susi), toiseksi ajattelin sen olevan liian vaikea vihje monelle ja kolmanneksi pelkäsin eläinaktivistien suuttuvan.
Lopulliseen pääkuvaideaan olin tyytyväinen. Taisi olla ensimmäinen kerta, kun ristikon pääkuva ei liity itse ristikkoon mitenkään, paitsi kevyenä harhautteena.
61. Viljami9.1.2013 klo 16:24
RR,
tuo pääkuvaideasi on mielestäni nerokas.
62. RA9.1.2013 klo 20:42
Kiitos kiitoksista markus. On tämä tämmöistä: Parin päivän sisällä yksi haukkuu tekeleeni 'huonoimmaksi ikinä' ja toinen korottaa toisen tekeleeni 'vuoden ykköseksi'.

Mitä ilmeisimmin minulla on ainakin kykyjä. Laidasta laitaan.
63. Jondalar9.1.2013 klo 20:56
Hyvin sanottu, Riitta.
64. pelaaja10.1.2013 klo 14:03
Koska en näköjään pysty kykenemään kaikkeen, niin viitsisikö joku sanoa minulle tuon keskiosan vihjeen ÄNKYTTÄJÄN LAPPU ratkaisun. Tällä hetkellä se alkaa mulla TOT tai TOL..
65. Jaska10.1.2013 klo 14:11
TOTOTOSITE, joka oli sattuneesta syystä minulle ristikon helpoimpia vihjeitä. Onneksi vaikeita oli paljon enemmän...
66. Jaska10.1.2013 klo 14:14
Korjaan, helpoimpia ratkaisusanoja.
67. pelaaja10.1.2013 klo 14:24
Lienet tosissasi.. Auts. Minulla alku on siis erittäin oikein. Kiitän ja jatkan tositointa.
68. pelaaja10.1.2013 klo 17:22
Hahaa, tämä komea ristikko on nyt ratkaistu! Ainoaksi murheeksi jäi se, että nyt en ikinä saa tietää miten olisi käynyt, jos en olisi kysellyt tuota änkyttäjän lappua. Olisinko osannut vaihtaa sen yläpuolelle väkisin sommittelemaani maailmanmestarijotain.. Ehkä kuitenkin. Vai olisinko sittenkään?
Yritän päästä itseni kanssa asian yli.
69. Jussi vain11.1.2013 klo 21:07
"Ratkojan kannalta ei ole mitään merkitystä sillä, montako ihmistä on ollut ristikkoa valmistamassa. Ratkojan kannalta pääasia on se, että lopputulos on hyvää ratkottavaa. Hyvää = vaihtelevaa, monipuolista. Kyselyiden mukaan suurin osa ratkojista kiinnittää huomiota ja arvostaa myös ristikon ulkoasua, jopa valintaperusteena.

Ratkojan näkökulmahan tässä tärkeintä on. Vai mitä, l?"

Miten niin, ettei ratkojan kannalta ole mitään merkitystä, kuinka monta on ollut ristikkoa valmistamassa. Ainakin minua kiinostaa ristikon tekijät, esim Team katalin.

Miten voit kertoa kaikkien ratkojien kantaa omien näkemyksiäsi pohjalta? Olemmeko me ratkojat alempiarvoisia. Minä voisin hivenen välttää yleistämästä ja tuputtamasta omia mielipiteitä yleisiksi.

Minä arvostan ristikon ulkonäköä, laatijoita ja sen takia niitä ratkonkin.

Mistä kyselyistä on kysymys, montako siihen on vastannut ja missä. Minulle ei ole tullut yhtään kyselyä. Voisitko esittää kyselyn tulokset!
70. Jussi vain11.1.2013 klo 22:26
Tämä siis RA:lle, lainaus myös häneltä!
71. Marco Poloinen11.1.2013 klo 23:06
Tämä on puolestaan vain Jussi vain'ille: Ihme inttäjä olet, rakentelet olkipukkeja tämän tästä ja käyt niitä vastaan yhden "miehen" sotaasi kuin parempikin Don Quijote!

Missä kohti lainaamassasi tekstissä sanotaan, että laatijan/laatijoiden/toteuttajan nimellä/nimillä ei ole väliä? Asiayhteydestä irrottamassasi kommentissa käsitellään vain kysymystä siitä, onko laatija 'laatija' myös silloin, kun toteutuksesta (ulkoasusta) vastaa yksi tai useampi muu asian laadukkaasti taitava henkilö.

Nimet ovat olleet näkyvissä ihan niin kuin on pitänytkin, enkä ole tähän mennessä nähnyt kenenkään sitä vastustavan tai vähättelevän.
72. Jaska11.1.2013 klo 23:32
Hei herrat, I on varmasti tyytyväinen, kun hänen provonsa on purrut näinkin hyvin. Siitähän tämä säikeen otsikon vastainen turha jankutus alkoi. Ehdotan sille omaa säiettä, jos pitää vielä jatkaa.
73. markus12.1.2013 klo 23:25
Jaska vain,tulee mieleen P:P:Peteliuksen sketsihahmo-"Omituinen höpöttäjä"- jos muistat. Kritisoi,mutta ASIASTA!
74. Jaska12.1.2013 klo 23:38
Jos oikein muistan, hänkin tosiaan kritisoi asiasta.
75. Jussi vain12.1.2013 klo 23:46
Sovitaan, että olen ihme inttäjä ja olkipukkien rakentaja, sekä Don Quijote. Oli muuten hieno tanskalainen esitys, vieläkin muistan isopäisen Quijoten seuralaisen.

Valitettavasti minun älykkyys laskeutuu hiljalleen saunassa alaspäin hilsesampoon mukana, jos viilenee keskeytyy. Kovat löylyt ovat intohimoni. Joutuu heittämään pari koivupuuta ja taas tarkenee.

Muistan nuoruudestani Marco Polon, joka souteli Australin ympäristössä ja Uuden Seelannin alueella. Kaikkea hyvää sinulle Marco!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *