KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 14.-15.12.2012

7231. IS-viikonvaihde 14.-15.12.2012

Mie15.12.2012 klo 13:13
No niin, miltäs tämänkertainen Kovis vaikuttaa? ;)
2. Eki15.12.2012 klo 13:22
Skytän faneille nannaa.
3. ripop15.12.2012 klo 16:07
Nannaa tosiaan.Neljän tunnin jälkeen koko oikea puoli ratkomatta .Vasen valmis.Täytyy välillä antaa muiden ratkoa.Eli siirryn katsomaan Poirottia.
4. ripop15.12.2012 klo 16:10
Eikun vasen ratkomatta ja oikea selvä.
5. Juha N15.12.2012 klo 18:07
Hassua. Ratkonta alkoi suht iisisti vasemmasta alakulmasta (LUPAAN EKAN, ENNEN VILLEÄ, LIITTOUTUMATON, ruskeasävyinen kuvavihje), mutta sinne se työläästi myös päättyi (sinisävyinen kuvavihje, lauseen keskimmäinen sana). 'Työläästi' tarkoittaa tässä sitä, että puuttuneet kirjaimet joutui likimain arpomaan, kun mitään ahaata ei ilmaantunut.

Jos mainitusta kuvavihjeestä lähtevän kuusikirjaimisen sanan on tarkoitus olla ei-yhdyssana, niin yhden sellaisen kyllä keksin. Tämä sana ei kuitenkaan vastaa vihjettä edes minkään mutkan kautta.

Jos sanan on tarkoitus olla yhdyssana, niin piilokirjaimeksi on ainakin kaksi vaihtoehtoa. Niillä muodostettavista sanoista toinen viittaa kuitenkin erääseen ex-firmaan, jonka tuotteet eivät olleet näin kevyitä, ja toinen erääseen urheilulajiin, joka vaatinee peittävämpää pukeutumista.

Jotenkin vain on fiilis, että olen ratkonut jossain väärin, kun alemman pääkuvalauseen loppusanakin näyttää kovin omituiselta. En näe tässä paikkaa ironialle, kun lauseen muut sanat eivät tue ironisointia.
6. Mie15.12.2012 klo 23:41
Sain lehden, ja voihan kakka... ihan liian vaikea mulle :( Muutaman sanan sain mutta ei niin mitään hajua onko ne oikein. 2,5 ja 3- on mulle passeleita, etenkin nuo ensiksi mainitut.

Mutta ratkaisuajan päätyttyä pyydän sitten apusanoja ja yritän sitten päästä eteenpäin :D (huvia se on sekin, jonkinlaista)
7. Viljami16.12.2012 klo 10:03
Puolet ristikosta taittui jopa kakspuolikkaan vauhdissa, mutta sitten alkoivat vaikeudet kokonaisajan painuessa parikymmentä minuuttia pahiksen puolelle. Ristikon vasemmalla puolella oli useita ongelmakohtia ja tuo Juha N:n mainitsema piilokirjain on minulle edelleen melkoinen mysteeri. Toki siihen kirjaimen sain rustattua, mutta en siihen oikein itsekään usko. Parin vihjeen ja ratkaisusanan välinen logiikka ei ole vielä minulle kirkastunut.

Mainiota lauantaiviihdettä Skytältä.
8. Tuomas L.16.12.2012 klo 12:02
Oli tosiaan melkoinen pahis - tai oikeastaan pitänee käyttää preesensiä, eli on, koska kaikki ei ole vielä selvinnyt. Juha N:n ja Viljamin mainitsema piilokirjainruutu on tyhjänä, ja lisäksi vasemman reunan kuvavihjeestä (juoksijan jalkojen alla) ei tunnu tulevan oikein järkevää sanaa, niin että myös NOUSEE saisi kunnollisen ratkaisun. Muut risteävät ovat mielestäni oikein.

Vihjeistä on vielä tajuamatta "ELIT", jossa ratkaisusana on kyllä varmasti oikein. OMIN SAVUIN -vihjeen kanssa samassa ruudussa oleva kuvavihje on mielestäni tosi epäselvä; näin siinä pitkään ihan muuta kuin ilmeisesti pitäisi, ja minulla olikin siinä pitkään väärä ratkaisusana. Vasta Juha N:n kommenteista tuli pientä apua, jolla tuo kohta täyttyi.
9. Seppo16.12.2012 klo 12:56
Vuoden tiukimpiin lukeutuva Antin laatimus, olisikohan ollut toinen tai kolmas tänä vuonna, johon jäi minulle vielä pohtimista tämän sunnuntainkin puolelle. Nyt pitäisi olla joka ruutu ymmärrettykin (toivottavasti), hieman arveluttaa tuo sama piiloruutu, jota muutkin tuossa edellä pohtivat.

Nykyisinhän ei enää aikoihin ole ollut Iltiksessä tuota takavuosien "Vuoden vaikeinta" mutta tämä täytti kyllä sen jättämän aukon melko mukavasti.
10. Kaapo16.12.2012 klo 13:44
Mikähän urheilulaji Juha N:llä mahtoi olla mielessä? Minun ajattelemassani urheilulajissa on aivan tuollaiset asut.
11. Juha N16.12.2012 klo 14:40
Kaapo, sinäpä sen sanoit. Luuloni ei ollut tiedon väärti, kun en itse harrasta kyseistä lajia. Googlen kuvahaulla selvisi, että naisilla on erilainen pukukoodi kuin miehillä.
12. Juha N16.12.2012 klo 14:42
Tosin siinä lajissa ei paidoissa kuitenkaan käytetä numerointia...?
13. Kaapo16.12.2012 klo 14:49
Emme taida edelleenkään ajatella samaa lajia. Olemme pihalla kuin lumiukot, kuten kai on tarkoituskin.
14. lp16.12.2012 klo 15:11
Olen vasta tuijotteluvaiheessa eikä ole nytkähtänyt mihinkään. Nimimerkille Mie, jatketaan huvittelua : )
15. Juha N16.12.2012 klo 15:51
Tuomaksen kommentista kävi taas ilmi, kuinka vaikea ristikoista on antaa palautetta ilman että samalla auttaisi kanssaratkojia heidän ongelmakohdissaan. Maininta alalauseen ironisluontoisesta outoudesta taisi olla liian paljastava.

Vielä tuosta alalauseesta. Jos sen kaksi viimeistä sanaa muodostaisivat yhdyssanan, lauseen ajatus olisi paremmin oikeutettu, vaikka sekään ei käy loogisesti ihan yhteen ajattelemani sananparren kanssa. Mutta kahdeksi eri sanaksi jaettuna merkitys muuttuu tosielämälle tyystin vieraaksi.

Se mahdollisuus on toki olemassa, että olen ratkonut lauseen keskimmäisen sanan väärin. Jokin toinen sana sen tilalla voi loksauttaa lauseen ontumattomaksi, ja kenties oikea risteävä kuusikirjaiminen pystysanakin tällöin löytyy.

Tuomaksen mainitsema "ELIT" edustaa erästä klassista kovisvihjetyyppiä.

OMIN SAVUIN -vihjeen alapuolinen kuva on mielestäni erittäin selvä. Tutun hyvää piirrosjälkeä Heliltä.

Samoin juoksijan alapuolinen piirrosvihje ratkaisusanoineen on OK. Tässä kiittelisin Heliä myös kuva-aiheen kovismaisuudesta, sillä toisenkinlainen (normaalimpi ja iisimpi) aihe olisi voitu valita.
16. Tuomas L.16.12.2012 klo 16:54
Keksinkin jo "ELIT"-jutun. Kyse oli enemmän tiedon kuin oivalluksen puutteesta; aihepiiri on minulle vieras enkä aina jaksa aktiivisesti muistaa kaikkia siihen liittyviä juttuja.

Nyt taisin hoksata senkin, mitä tuosta vasemman reunan vihjekuvasta oikeasti tulee, kun löysin vielä yhden asian, joka voi nousta. Vieläkään en ole ihan varma, onko ratkaisuni oikea, mutta se selviää aikanaan.
17. Jaska16.12.2012 klo 19:19
Vuoden ylivoimaisesti vaikein IS-kovis minulle, oikeastaan ainoa kategorinen pahis. Yli 90 prosenttia sain kyllä selvitetyksi ennen pahisrajani 4h ylitystä, sitten taival tyssäsi läpäisemättömään umpikujaan. Lopulta jormiinnuin parituntiseen seisokkiin ja turvauduin muutamaan huom. lailliseen lisävinkkiin. Runsaan kuuden tunnin uurastus jäi kuitenkin vaille täydellistä täyttymystä, koska minua ei huvita mainitun piiloruudun kirjaimen metsästys netistä.

Täällä laittomuus on rehottanut villinä, mutta poikkeuksellisesti jätän sen tuomitsematta Skytän ja tarkastajan arvostelukyvyttömyyden takia. Tarjolla olisi siis ollut Juha N:n mainitsema hyväksyttävä vihje fasuunankin kirkkaasti alittavan sinipaitalimbon sijaan. Ai niin, fasuunanhan minä selvitin, se oli siis ihan OK ...

Kaikki muu onkin kunnon kiitettävää Skyttää. Ennen lopullisen arvosanan arvovaltaista anniskelua otankin nyt kovat piipusta ja odotan viikon puolustuksen puheenvuoroa. Tätä mestaritkin ymmällyttänyttä tapausta ei siis kuitata hiljaisuudella niin kuin ratkojien mielipiteet jakanutta adessiivi/allatiivi -kömmähdystä:)
18. Hannu16.12.2012 klo 20:10
Täytyy hattua nostaa Teille koville ratkojille ja vihjeiden oivaltajille! Olen nelisen vuotta harrastanut näitä IS:n koviksia ja ylivoimaisesti vaikeimpia ovat nämä Skytän kolmepalloiset. En aivan heti muista, että onko häneltä edes tässä lehdessä ilmestynyt 2,5 tai 3- tason laadintoja. Yleensä tietää saako ratkottua kun katsoo tason ja laatijan, enkä ole vielä koskaan saanut Skytän laatimia omin avuin ratkottua. Mutta harrastelu näiden parissa tulee jatkumaan ja josko harjaannus tuo lisäoppia eri laatijoiden tapoihin rakentaa mukavaa ja joskus todella työlästä aivojumppaa harmaille aivosoluille.. :-) Mulla on ratkottuna 76/312, joten ajanvietettä riittää ensi vuoden alkuun mukavasti. Mukavia ratkontahetkiä ja oivalluksia kaikille, joilla vielä maali on saavuttamatta.. :-)
19. Jussi vain16.12.2012 klo 20:19
Olen vasta uskaltanut nurkkasilmällä vilkaista ja skannannutkin 120g paperille ja uusi statdlerin? kumi ostettu. Kynäkin lyijyllä ladattu. En kuitenkaan vielä ole uskaltanut täydellä katseella tutkailla, eli ilman laseja. Huomenna voisi vilkaista laseilla leivinpaperin läpi?

Sattui muuten erikoinen tapaus tuli kaksi liitettä.
20. Kaapo16.12.2012 klo 20:49
Mitenkä sitä skannataan paperille?

Hannu on oikeassa, harjoitus tekee ratkojastakin mestarin. Keskinkertainen älykkyys riittää ja yleistiedon pitää olla hyvällä tasolla.

Tässä oli vihje KAARINASTA MIELEEN?. Tuskin kukaan siitä sentään aloitti?
21. Tuomas L.16.12.2012 klo 21:54
Niin, minulle KAARINASTA MIELEEN? oli tietystä syystä keskimääräistä helpompi, mutta objektiivisesti arvioiden se oli varmaan ristikon vaikeimpia vihjeitä. Ratkoessa jo mietin, millaista vääntöä yläosa on ollut niille, joille asia ei ollut tuttu.
22. Emma17.12.2012 klo 06:42
Uskomaton tunne, kun viimeinenkin sana on silmien edessä. Aamulla heti heräämisen jälkeen muutamat ruudut, jotka illalla oli pakko jättää muhimaan, ratkesivat pääkuvan alta, ja - se on siinä!

Monta kertaa ratkonnan aikana kävi mielessä, että onkohan luovuttava aloitussanastani ja laitettava koko vasen laita uusiksi. Muuten olikin, moneen kertaan, mutta onneksi en siitä aloitussanasta luopunut. Toinen lähtöpiste oli Skytän ikioma tavaramerkki... Valehtelematta kaikki muut sanat täytyi kummata muutamaankin kertaan, ennen kuin olin keksinyt ne oikeat.

Oli kyllä vuoden vaikein, ainakin toistaiseksi (?) ja sitähän tässä on kaivattu. Kiitos!
23. Viljami17.12.2012 klo 09:39
Taisin olla poikkeuksellisen hyvässä ratkontavireessä, koska minulle tämä ei ollut lähelläkään vuoden vaikeinta IS-kovista. Ratkonta aika oli 4t 20min, kun se pahimmillaan (parhaimmillaan) on ollut lähes kuusi tuntia.

Oikealla sijaitsevan vihjeen UOTTA yhteys ratkaisusanaan teetti kovasti töitä, muutta luulisin lopulta oivaltaneeni tuon logiikan. Myös sen alapuolella oleva KELVIN! pähkäilytti jonkin aikaa.

Voin olla väärässä, mutta tuo sinipaidan ratkaisusana, jonka luulisin löytäneeni lopulta Googlen kautta, vaikuttaa kovasti ns. laadinnalliselta pakkopullalta. Toisin sanoen, jos ratkojat ovat olleet tuon sanan kanssa vaikeuksissa, niin näyttäisi siltä, että myös laatijalla on ollut tavallista enemmän ongelmia tuolla alueella päätyessään kyseiseen ratkaisusanaan.
24. Tuomas L.17.12.2012 klo 09:45
Ja taas esimerkki ratkojien erilaisuudesta: Viljamin mainitsema KELVIN oli minulle yksi ensimmäisistä ratkaisusanoista.
25. Viljami17.12.2012 klo 10:08
Tuomas L.
juu näinhän se menee. Minulla oli lähinnä yleistiedollisia ongelmia tuo KELVINin kanssa samoin kuin sinulla vastaavasti "ELIT"-vihjeen kanssa, joka minulle vuorostaan ei tuottanut suurempia vaikeuksia.
26. Emma17.12.2012 klo 11:25
Viljamin tavoin olen miettinyt tuota UOTTA. Samoin olen keksinyt yhden ratkaisun, mutta siinä tapauksessa vihje - miten sen nyt sanoisin, etten paljasta mitään - saattaisi olla hiukan epäselvä. Todennäköisempää on, että Antti Skyttä on keksinyt taas jonkin uuden kierouden? :-D
27. Emma17.12.2012 klo 11:29
Niinkuin muuten olikin! Kumma kun sen keksii heti, kun on epätoivonsa ilmaissut...
28. Jaska17.12.2012 klo 12:09
Ei ole uusi.
29. Emma17.12.2012 klo 13:17
Nii-i, täytyy siis tarkentaa, että mulle uusi. Ei ole tullut eteen niissä harvoissa Skytän ristikoissa, mitä olen ratkonut. Tai sitten en ole vain huomannut.
30. ripop18.12.2012 klo 19:17
Jaskan kanssa samaa mieltä.Vuoden pahin.Vasen laita viellä auki huolestuttavalla tavalla.Tuleekohan tästä vuoden ensimmäinen ,jota en saa ratkaistuksi ?
31. Eeva19.12.2012 klo 09:43
Sama vika Rahikaisella, nyt ei täyty ristikko. Puolet suunnilleen täynnä, mutta siihen tyssäsi.
Josko lopettaisi ja alkaisi odottamaan maailmanloppua taikka Joulua. Toinen saapuu melko varmasti:)
Hyvää Joulua kaikille.
32. Kaapo22.12.2012 klo 10:04
Niin, minä laitoin siihen urheilijan kuvan alle PRAASU.

PRA = Professional Rugby Players Association

Oliko teillä muilla toisin?
33. Jaska22.12.2012 klo 11:59
PRAASU on minustakin paras vaihtoehto. Eri juttu on, on rugbylyhenne Skytän tarkoittama, tuskin.

Praasu on sinänsä kelpo ratkaisusana kuvavihjeellä tuli takassa. Siksi ihmetyttää, miksi sitä ei käytetty. Odotetaan siis selitystä.
34. Ripe22.12.2012 klo 11:59
Praasuhan on myös murresana. Miksi sitä merkitystä ei käytetty vihjeessä? Nyt tuli kyllä tosi tekemällä tehty ratkaisu. En ole saanut kuvan alapuolista aluetta ratkaistua, vaikka viikon ajan silloin tällöin olen siihen palannut. Onko HOLLANNISTA edam? Entä LUKEMAINEN, ALKUAINETTA OLILLE, VIRRAKAS? Vihjeitä kiitos!
35. VL22.12.2012 klo 12:13
Hollannista oli muistaakseni (HS:N ristikoista tuttu) punkyhtye, alkuainetta olille taisi olla natrium+olalle laitettava vaate, lukemainen taisi olla mittauslaite, virrakasta oli kai eräs virtalähde. Tarkistaisin vielä, oliko UOTTA- vihjeeseen tarkoitus lisätä alkuun ja loppuun kirjain niin, että saatiin odottaa-verbin runollinen muoto. Lisäksi sain HANKALISSA KOHDISSA -vihjeen ratkaisuksi aapinen. Onkohan se oikein?
36. Tuomas L.22.12.2012 klo 12:14
HOLLANNISTA = NITS (yhtye)
LUKEMAINEN = ANTURI (olin pitkään alun perusteella varma, että ratkaisu on ANAKIN, mikä hankaloitti tätä koko nurkkaa)
ALKUAINETTA OLILLE = NASAALI
VIRRAKAS = AKUSTO

Tuliko siitä harmaansävyisestä kuvasta siis SAVUKUPU, jolloin PATTI NOUSEE? Tämä oli paras ratkaisu, jonka löysin. TATTI voi toki nousta, mutta SAVUKUTU on tuskin mikään sana; SAVUKURU vaikutti mahdolliselta, mutta RATTI tuskin voi nousta.
37. Eki22.12.2012 klo 12:16
Punk-yhtye Nits ei ole, semmoista hieman kokeilevaa melodista poppia se soitti ja Suomessa usein vieraili.

_http://www.sanaristikot.net/faksanat/index.php?p1 =nits.php&p2=info.php
38. Tuomas L.22.12.2012 klo 12:17
VL, sinulla on todennäköisesti kuitenkin HANKALISSA KOHDISSA = AAPISET, jos AKUSTO on oikein.

UOTTA = ARTO oli siis varmaankin logiikalla VUOTTAA = VARTOA.
39. VL22.12.2012 klo 12:29
Todennäköisesti oli aapiset, koska VIRRAKAS-vihjeen ratkaisuksi sain akusto. Lähetin koko ristikon enkä ottanut kopiota ja muistikin temppuilee. UOTTA-vihjeen logiikka oli minulla sama.
40. Jaska22.12.2012 klo 13:01
NITS tuotti minulle suunnattomia vaikeuksia. No ei sentään, kyllähän minä ratkaisua Hollannin suunnasta osasin etsiä. Kun sitten PP:n tipsistä aloin kuukkeloida musiikkigenreä, ilahduin löydettyäni yhtyeen AINA. Ja vaivuin tietysti yhä syvemmälle hetteikköön...

Miksei NITSin asemesta (onko muuten koskaan käytetty esim. vihjeellä varikko) voinut olla NIKS, KARTAT pro TARTAN ja LATU pro LANU. Minä vaan kysyn. Siis ei tarvitse vastata.
41. Jaska22.12.2012 klo 13:55
...mutta praasukysymykseen edelleen tarvitsee:)
42. Seppo22.12.2012 klo 17:44
SAVUKUPU selvisi minulle siitä, että Nykäsessä hakusanan kupu yhteydessä mainitaan myös pilven kupu. PRAASUn piilokirjain meni sitten oikein arvaamalla, kun en viitsinyt ruveta sitä Googlesta kirjain kerralla haravoimaan. Eipähän tuo paljon olisi ristikkoa helpottanut vaikka se olisi loimuavaksikin vihjeitetty.

Onko mielestänne ANTURI lukemainen vai tarkoittaako se vain laitteen osaa, joka ilmoittaa tiedon toiselle laitteelle (esim. näytölle), josta annettu tieto on luettavissa?
43. Hannu22.12.2012 klo 18:16
Ainakin on olemassa näytöllisiä sisäilman laatua mittaavia antureita. Mutta kai yleensä ajatellaan, että anturi mittaa jotakin tiettyä suuretta ja anturilta tieto siirtyy muualla luettavaksi, esim. tehdasolosuhteissa valvomoon.
44. Matti22.12.2012 klo 18:21
Komppaan. Pääsääntöisesti anturi ei ole lukemainen, mutta poikkeuksia toki on.
45. vaari22.12.2012 klo 18:57
Ompa ollut pojilla vakeat ajat.Vaari selvitti jujut kikkailemalla.
46. Tuomas L.22.12.2012 klo 19:04
Vähän selvennystä aiemmin kommentoimaani: minusta sanan KOSTUKE vihjekuva näytti aivan tulenliekiltä ja olin täysin vakuuttunut, että sanaksi tulee jotakin TULI-loppuista. Tällöin pääkuvalauseeseen näytti tulevan LIIKEHTIJÄLAJI, ja pyörivän alkua hain sitten niin vaikealla idealla, että KAKO on tv:ssä pyörivän Kakola-ohjelman alku. LOPPUUNKIN-vihjeestä ei kuitenkaan millään tullut järkevää sanaa. Ilman Juha N:n hieman vihjaavia kommentteja en ehkä olisi saanut tuota kohtaa ollenkaan ratkaistuksi.
47. Jussi vain22.12.2012 klo 20:48
Hankalissa kohdissa tuskin aapinen tulee mieleen. Olisiko VAPISET tai NAPISET oikein.
Oikea ylänurkka on minulle aiheuttanut vaikeuksia.

Lahden takaa voi olla URMAS tai LAAR, mutta juonin on nyt UTALIN.

Kaarinasta mieleen -->HOVIRannanalue?
48. Kaapo22.12.2012 klo 22:38
HOVIRINTALASET muistaakseni. Uimaranta Kaarinassa.
49. Jussi vain22.12.2012 klo 23:05
Ei se kyllä voi hovirintalaset voi olla...
50. Jaska23.12.2012 klo 00:03
Ei todellakaan:)
51. Jussi vain23.12.2012 klo 00:07
no, mikä se sitten on?
52. Jaska23.12.2012 klo 00:19
Se on HOVIRINTALAISET
53. Jussi vain23.12.2012 klo 00:55
Onko varma tieto, minulla menee ristikon yläosa täysin uusiksi - jos näin on Jaska voisi lohdutukseksi edes lähettää pyyhekumin.
54. Jussi vain23.12.2012 klo 01:12
Ei mene läpi, Jaska, HOVIRINTALAISET ei osu.
UTALIN on juonin ja URMAS on lahden takaa, tai ARMAS, joka saa suonen sykkimään. Tai sitten LAAR lahden takaa.
55. OP23.12.2012 klo 07:54
PRAASU:n selittelin itselleni niin, että kyseessä on edustusasu eli "PR-ASU".
Kuvassa, pojan rinnassa on -3, eli muodostuu kun vastaussanasta otetaan kolmas kirjain pois???
Mutkien kautta haettu selitys, mutta ei ihan täysin mahdoton.
56. MJ23.12.2012 klo 09:16
Minun ratkaisussa:
Suonen saa sykkimään 'lyyrisen runouden, hymnien ja lemmenlaulun muusa eli runotar'.
Lahden takaa saa myös jotakin suusta alas menevää.
57. Seppo23.12.2012 klo 09:20
HOVIRANTALAISET, Hoviranta on Kaarinan osa, lahden takaa tuodaan SAKU(-olutta), suonen saavat sykkimään, tosin ehkä hieman eri syistä ERATO (muusa) sekä IVASANAT. Juonin ovat SUTKIT ja kahdesta us-tavuista alempi sulkuihin tungettu johtaa sanaan VARAUS.

Minkä kirjoitin sen kirjoitin, muita (parempiakin) vaihtoehtoja saattaa löytyä, mutta näillä mennään...
58. Seppo23.12.2012 klo 09:39
Tarkemman googlauksen jälkeen joudun tunnustamaan, että Kaarinasta näyttää löytyvän sekä HOVIRANTA että HOVIRINTA, mikäli kaikkitietävää hakukonetta on uskominen.

Tuo piilokirjain nyt on aivan yhdentekevä ratkaisun kannalta, mutta kaiken varalta pyytäisin asiasta varman tiedon omaavilta tarkennusta asiaan.
59. Tuomas L.23.12.2012 klo 11:09
Turkulaisena tunnen Kaarinankin kaupunginosia melko hyvin, ja Hovirinta on ainakin varmasti Kaarinassa, siellä on uimarantakin. Hovirannasta en ole koskaan kuullut, mutta sellainenkin voi kyllä olla olemassa. I-kirjainta tuohon kuitenkin on todennäköisesti haettu.
60. Seppo23.12.2012 klo 11:36
Kiitos, Tuomas L., itsekin epäilen, että saattavat molemmatkin olla olemassa.
61. Jaska23.12.2012 klo 13:26
Enpä ratkoessa huomannut OP:n mainitsemaa viivaa kolmosen yläpuolella. Saattaa sillä jokin merkitys olla. OP:n oma tulkinta tuskin on oikea. Olisihan sellainen käänteinen asetelma ennenkuulumaton ja -näkymätön. Ratkaisusana PRAASU (jos se nyt on se) vihjeenä ratkaisukuvalle PR-ASU! Jotain muuta tässä on takana, jota emme vain oivalla. Odotellaan siis edelleen laatijan selitystä.
62. Kaapo23.12.2012 klo 14:01
PR on lyhennys sanoista Public Relations. Ei se sovi hyvin tuohon.
63. Jaska23.12.2012 klo 17:29
Superkierous, jota muistaakseni ei ole IS-koviksissa ennen käytetty, on teoriassa mahdollinen. Siis useampi kuin yksi kirjain ruudussa. Tässä siis AIT. Piiloruudussa sekin on minusta miinustettava. Muistamani tapaukset ovat olleet risteysruuduissa.
64. Kaapo23.12.2012 klo 18:24
Sittenhän piiloruudussa voisi olla myös ELISTRATEGI.
65. Jussi vain23.12.2012 klo 20:00
Kyllä Jaska sittenkin oli oikeassa.

Mielellään ottaisin apuja pääkuvan aiheeseen allepäin menevien sanojen kolmas sana. TUNKEILIJALAJI siihen espanjan siruetanasta johtuen tuntuu muotoutuvan.

Onko kalutulla sittenkään LUULLA...
66. Mäkis-Tartti23.12.2012 klo 20:52
[Sitä ”PRAASU-kysymystä” näemmä pohditaan edelleen. Mulla ei enää ole sitä ristikkoa käsillä, mutta praasun siihen muistaakseni minäkin rustasin. Nyt vain tuli mieleen, että olikos siinä nimenomaan kolmas ruutu piilo? Jos oli, niin eikös siihen ruutuun piilo”kirjaimeksi” kävisi yksinkertaisesti yhdysmerkki, jolloin ratkaisuksi tulisi simppelisti se PR-ASU? – Saatan kyllä muistaa sen koko asetelman väärin, joten tämä heitto voi olla ihan älytön.]
67. Juha N23.12.2012 klo 20:53
Minunkin ratkaisussani lukee PRAASU, koska katson sen laadinnan kannalta parhaaksi vaihtoehdoksi: onhan kyseessä sentään suomen kielen sana.

Jos laatijan tarkoittamassa ratkaisussa on jokin ASU-loppuinen yhdyssana, sen alkuosa olisi saattanut löytyä googlaamalla kaikki piilokirjainvaihtoehdot. Moiseen puuhaan en kuitenkaan välittänyt ryhtyä. Ne kaksi sanaa, jotka etsimättä tulivat mieleen, olivat PTA ja PGA. Koska PTA ilmeisesti valmisti vain päällysvaatteita, T ei valitettavasti (tai onneksi) voi olla oikea piilokirjainvaihtoehto. Viite golfin PGA-kiertueen kisoihin tulisi sen sijaan kyseeseen, mikäli golfinpelaajilla olisi pelinumeroita ja sponsorilogoja vermeissään (mutta eipä ole). Vertaa tässä linkissä näkyvän naispelaajan asu:

thepassing.com/health-benefits-of-golf-for-women/

Jos ja kun oikea ratkaisusana on PRAASU, miten se saadaan vihjekuvastaan? Vaihtoehtoja on 4:

1) Kaapo on oikeassa, eli kyseessä on naispuolinen PRA-organisaation rugbynpelaaja. Koska kirjoitan tätä nyt iPadilla, en pääse tarkistamaan, pelaavatko naiset todella rugbya ja vielä noin olemattomalla kolhusuojauksella (törkeä tämä iPadin tapa hävittää lähettämätön tekstiaihio bittiavaruuteen, jos erehdyn käymään välillä jollakin noista muista sivuista, joita minulla on yläpalkissa periaatteessa avattuna).

2) Vihjekuva on vertauskuvallinen: tämä nuori urheilullinen nainen on niin elinvoimainen eli vitaali (ei missään nimessä 'viriili', joka merkitsee miehistä), että sopii suorastaan vitaaliuden perikuvaksi. Hänessä jos kenessä on elämän liekki: liekki eli PRAASU.

3) Kuvassa on olennaista se, että vaatteissa on sponsorinimiä ja/tai -logoja. Lisäksi on arvattava, että kyse on A-maajoukkuetason huippupelaajasta. Hänellä on siis PR-A-ASU.

4) Kyse on viime hetken ajatusvirheestä, joka tehtiin sen jälkeen, kun ristikko jo oli tarkastuskierroksella. Liian pieneen ruutuun pakotettu kuva takkatulesta päätettiin vaihtaa tällaiseen, kun oli tullut oivallus, että sanan voisi selittää vihjeellä PR-ASU, ja A-kirjainten määrään liittyvä laskuvirhe tuli huomatuksi vasta lehden mentyä painoon.
68. Ahti23.12.2012 klo 21:32
Oli tosiaan vuoden haastavin. Kesken jäi määräajan puitteissa ja vieläkin alalauseen toisen sanan kaksi viimeistä kirjainta ei tyydytä, joten virheen mahdollisuus kaihertaa mieltä.
69. Kaapo23.12.2012 klo 21:47
Varmaan me poloiset ratkojat saamme jossain vaiheessa PRAASULLE järkeenkäyvän selityksen?
70. Tuomas L.23.12.2012 klo 21:51
Mainittakoon, että on olemassa myös keilailuliitto PBA. Keilaajatkin taitavat kuitenkin yleensä kisata hiukan peittävämmissä asuissa.
71. K23.12.2012 klo 22:34
PBAASU? Toivottavasti ei.
72. Jussi vain23.12.2012 klo 23:23
Anteeksi, että kysyin tyhmyyttäni. Jos ei hoksaa ei sitten hoksaa. Näyttävät monet olevan meikäläistä pilkun verran edellä ajatuksenjuoksussa.
73. Jaska23.12.2012 klo 23:45
Jussi vain, tunkeilijalaji on väärin. Oikea ratkaisusana on paradoksaalisehko, kääntää etanan liikkumisen perusominaisuuden päinvastaiseksi. LUULLA on oikein.
74. Juha N24.12.2012 klo 00:00
Yllä luettelemistani vaihtoehdoista n:o 1 (PRA-ASU) ei sittenkään taida tulla kyseeseen.

Ensinnäkin: PRA oli (Englannissa toiminut) miesten rugbyorganisaatio (Professional Rugby Players' Association). Naisille on (Englannissa) oma organisaationsa RFUW (the Rugby Football Union for Women). Toiseksi: PRA lakkasi olemasta vuonna -09, jolloin sen tilalle muodostettiin RPA (Rugby Players' Association). Kolmanneksi: joidenkin naisrugbyjoukkueiden pelipaidat todella ovat O-kauluksisten peruspaitojen sijasta pikeemallia, mutta niiden kantajat näyttävät olevan paitsi vitaaleja myös, kröhöm, viriilimmän, anteeksi sotaisamman, oloisia kuin Helin piirroksessa :)

odt.co.nz/news/galleries/sport/207228/womens-rugby -pirates-v-alhambra-union
75. Jussi vain24.12.2012 klo 00:05
Mitä ihmettä tässä tutkitte PRAASU:n alkuperää. Kyllä se on edustusasu. Onharvinaisen selvää, että joukossa tyhmyys tiivistyy!
76. Juha N24.12.2012 klo 00:06
Tuossa yllä olevassa linkissä on kuuden kuvan sarja naisrugbystä. Se ensimmäisenä esiin tälläytyvä kuva ei ole edustavin.
77. Juha N24.12.2012 klo 00:09
Jussi, PRAASU-sanan alkuperä on olennainen ruotimiskohde, koska tälle ratkaisusanalle ei tarjoudu järkeenkäypää vihjeestä lähtevää selitystä. Kaikille muille ratkaisusanoille tarjoutuu.
78. Jussi vain24.12.2012 klo 01:10
Juha N voisi perustaa oman blogin PRAASU:n anlysointiin. Mitä ihmeen merkitystä sillä on, jos PRAASU on mitä on. Huomenna on kuulemma uusi maailmanloppu. Kun perjantai ei toiminutkaan...
79. Juha N24.12.2012 klo 01:36
Jaska on sekä korrekti että kärsivällinen, kun malttaa antaa alalauseen kolmannelle sanalle lisävihjeitä, paljastamatta kyseistä sanaa suoraan. On tietysti mukavinta, jos jokaiselle ratkojalle suodaan oman oivaltamisen ilo.

Itse en malta olla yhtä korrekti, kun seuraavassa jatkan tuon hieman lauseen ruodintaa.

Lauseen kaksi viimeisintä sanaa ovat omassa ratkaisussani KESÄN KIIREHTIJÄLAJI. Tässä lauseessa näen kaksi ongelmaa: 1) Lauseen viittaama asia. 2) Viittauksen muoto.

Koska etana ei mahdollisista pyrkimyksistään ja mahdollisesta subjektiivisesta vauhdintunnustaan huolimatta näytä ainakaan meidän silmissämme kiirehtivän, niin mihinköhän kiirehtimiseen lauseessa viitataan? Keksin vain yhden vastauksen: lähtökohtana on sanonta "Etana, etana, näytä sarves, onko huomenna pouta". Sanonnassa kysyjä kenties halajaa seuraavaksi päiväksi poutasäätä ja mielessään toivoo etanan antavan sensuuntaisen tiedotteen/lupauksen/manauksen. Kun etana sitten nostaa sarvensa, se vahvistaa, mene ja tiedä, sateiden jo loppuvan: "Enää et ihmispolo kauan joudu poutaa odottamaan." Mutta onko tämä toiminta kesän kiirehtimistä? Laatija rinnastaa käsitteet kesä (tai sään kesäisyys) ja pouta. Tämä rinnastus on mielestäni kyseenalainen. Kesäistä säätä se on sateenkin ripottelu.

Vielä ongelmallisempi on lauseen muoto. Jos hyväksymme yllä olevan rinnastuksen 'poudan lupaus' = 'kesän kiirehtiminen', voimme sanoa: etana 'kiirehtii kesäistä säätä tulevaksi'. Toisin sanoen: se 'kiirehtii kesää'. Tällöin se on
- laadultaan 'kesää kiirehtivä'
- toimijana 'kesän kiirehtijä' eli 'kesänkiirehtijä'
- lajina 'kesää kiirehtivä laji' eli 'kesänkiirehtijälaji'.

Mutta: etana EI ole 'kesän kiirehtijälaji'! Jos sana 'kesän' irrotetaan omaksi sanakseen, koko ilmaisun yksikäsitteinen merkitys on mielestäni 'kesällä tavattava kiirehtijälaji'. Sana 'kesän' on tässä sanan '(kiirehtijä)laji'' genetiiviattribuutti. Etana kuuluu tällöin käsitteen 'kesän laji' alle kuten pesäpallo on yksi kesän urheilulajeista. Sen sijaan genetiiviattribuutti 'kesän' ei tämänmuotoisessa ilmaisussa voi olla eläinlajin suorittaman kiirehtiminen objekti, kuten lauseessa 'Edison oli 1800-luvun keksijäkuuluisuus' ei Edison tietystikään ollut kuuluisuus, joka keksi 1800-luvun.
80. Juha N24.12.2012 klo 01:47
Toki KESÄN KIIREHTIJÄLAJI on oikein siinä tapauksessa, että laatija tarkoitti lauseen sarkastiseksi. Mutta en vain ymmärrä, miksi sarkasmi.
81. Jussi vain24.12.2012 klo 02:56
Ihmettelen Juha N sinun kommenttejasi.

Ristikonratkonta on ajankulua. Ei pidä takertua lillukanvarsiin tai kielioppikysymyksiin.

Olisiko Juha N aloittanut joulun vieton jo hyvissä ajoin!? Haukkaappa sitä kinkkua, sinappia päälle ja rupea nukkumaan.
82. Matti Hult24.12.2012 klo 08:00
Minäpä taas nautin Juhan mietinnöistä! Ajatelkaas mitä kaikkea ristikonratkonta tuottaa aivoille/aivoissa. Mainion ristikon ratkonta jatkuu prosessina paljon itse teknisen valmistumisen jälkeenkin - kuin kirjan tai teatteriesityksen pohtiminen, joista tosin mietintämyllyn rattaisiin joutuu yleensä kieliopin sijasta sellaisia pikkuasioita kuin elämä, elämän tarkoitus, ihmisyys, inhimillisyys.

Mutta kun nyt ... lumihiutaleita hiljalleen - sataa maahan lumivalkoiseen, niin lähtekäämme lumitöihin, mitään suuria ajattelematta tai mitään pieniä unohtamatta!

Lystiä joulua.
83. Viljami24.12.2012 klo 08:56
Toivoisin kovasti Skytältä selvitystä tuohon "praasuun".
84. matts24.12.2012 klo 09:09
Ajattelin kyllä siruetanoiden nopeaa leviämistä Suomessa tuolla kiirehtimis-sanalla. Onko se sitten kieliopillisesti oikein...?
85. n24.12.2012 klo 09:29
siruetana? Jos joku laatija on laatinut tuon ristikkoon. Olisi syytä lopettaa ura!!!!!
86. ooo24.12.2012 klo 09:41
Siruetana olisi loistava ristikkosana. Tässä sitä ei kuitenkaan ollut.
87. m24.12.2012 klo 09:42
En valitettavasti ymmärrä tuoretta kommenttiasi, nimimerkki n, kyllähän siruetana on aivan aikuisten oikeasti eläinlaji, miksei sitä voisi ristikossa käyttää?
88. m24.12.2012 klo 10:24
Niinpä on.
89. n24.12.2012 klo 10:25
Sori
90. Jaska24.12.2012 klo 11:17
Hiljennymme (?) siis joulun viettoon vallassa kalvavan epätietoisuuden praasun syvimmästä koviksellisesta olemuksesta. Juha N:n mainitsema virhemahdollisuus alkaakin tuntua pelottavan mahdolliselta. Siinä tapauksessa kovasanainen arvosteluni 16.12. olisi epäoikeutettu, ja minun onkin syytä pyytää sitä anteeksi. Etenkin kun parrunpätkä omassa silmässä on jykevähköä kaliperia.

On tuo Jussi vain kova jätkä. Kovisfuksilla on kanttia antaa satikutia alan huippuproffalle:) Siitä huolimatta hyvää joulua hänelle kuin myös itse kullekin säädystä riippumatta.
91. Pekka24.12.2012 klo 11:43
AAPISEN lisäksi ihmetyttävät seuraavien vihjeiden logiikka:
POSAHTAVAT DOUILLA =MASAT
USU =AKIT

Hyvää Joulua itsekullekin!
92. selittäjä24.12.2012 klo 12:24
suu ja kita ja vika ekaks ja silleen
93. selittelijä24.12.2012 klo 12:29
Dokuissa posahtavat maksat.
94. ¤~<I:-D / RA24.12.2012 klo 12:30
"On tuo Jussi vain kova jätkä." Niin on. Ei ole montakaan kuukautta siitä, kun Jussi vain itse opetti meitä muita, että "kyllä sitä pitää saada kirjoittaa mitä vain minne vain".
95. Jussi vain24.12.2012 klo 22:43
Onko sitten mielipiteeni kielletty. Minusta tässä turhaan haetaan PRAASULLE oikeutta. Itse sain ratkaisuksi PREASU, miten tämä sitten.

RA taitaa olla oikein nopperi ja nirppanokka. Itselleen on kaikkein pahinta, että jättää hampaankoloon asioita. Parempi unohtaa ja jatkaa eteenpäin.
96. RA24.12.2012 klo 22:46
"kyllä sitä pitää saada kirjoittaa mitä vain minne vain"
97. Jussi vain24.12.2012 klo 22:56
Näinhän minä olen sanonut. Minullakin on oikeus mielipiteeseeni, jos minusta ristikonpohdinnassa mennään yli, enkö sitä voi ilmaista. Sinä takerrut menneeseen, kun pitäisi ajatella tulevaa.
98. RA24.12.2012 klo 22:57
"kyllä sitä pitää saada kirjoittaa mitä vain minne vain"
99. Jussi vain24.12.2012 klo 23:09
Säälin sinua RA. Sinulla on taipumus asettua syyttäjän puolelle. Taidat olla melkoisen yksinäinen ihminen.

Tarkoitan, että yhdyt helposti syyttäjien joukkoon, ei kuitenkaan oikeudellisessa mielessä.
100. RA24.12.2012 klo 23:14
"kyllä sitä pitää saada kirjoittaa mitä vain minne vain"
101. Jussi vain24.12.2012 klo 23:21
Nyt pitää sanoa se paha olettamus, joka minulla on ollut. Olet V--hapi-ka.
102. Wexi24.12.2012 klo 23:22
[Irvistely, ja pieni sanallinen vääntö piristää arkea, mutta suoraan ja avoimesti henkilöön kohdistuva arviointi, Jussi vain, ei ole sopivaa.
Nimimerkin suojasta julistaminen ei poista sitä, että se saattaa olla loukkaavaa.]
103. RA24.12.2012 klo 23:25
[Ei näemmä tämä jankutukseni sytytä mitään lamppuja Jussi vainilla. Ajatukseni tässä on ollut, että kun Sinä niin kärkkäästi aloit heti opettaa meitä muita kirjoittelöijoita sananvapaudesta, aihevalinnoista ja näkökulmista täällä, niin noudata nyt helvatissa ITSE samaa vapautta muiden kirjoitusten suhteen.]
104. Jussi vain24.12.2012 klo 23:42
Eikö tässä ole nimenomaan sanavapaudesta kyse. Jos minä sanon mielipiteeni, eikö se silloin ole sananvapautta. Vai mitä se on?
105. Jussi vain24.12.2012 klo 23:55
Wexi? Mihinkähän henkilöön köhdistuvasta arvioinnista kerroit. Kaikki me olemme nimimerkillisiä, sinäkin Wexi.
106. RA24.12.2012 klo 23:58
[Siis: Sananvapauden nimissä Sinun kyllä pitää saada sanoa mitä vain missä vain ja moittia turhiksi muiden kirjoittajien esiinnostamia näkökulmia. Mutta sananvapauden nimissä kukaan muu ei saa sanoa mitään negatiivista Sinun kirjoituksistasi ja aihevalinnoistasi. Ymmärretty. Eiköhän tämä nyt tullut selväksi.]
107. Wexi25.12.2012 klo 00:01
Kaikki nimimerkit eivät ole "anonyymejä". Useatkin nimimerkit ovat käsittääkseni Sanaseppopiireissä melko tunnettuja (itse en heihin lukeudu).
108. Jussi vain25.12.2012 klo 00:03
Tällaista en ole koskaan sanonut. Minun kirjoituksiani saa arvostella aivan vapaasti!
109. markus25.12.2012 klo 00:09
Hei tonttu-ukot hyppikää,nyt on riemun raikkahin aika ! Rauhallisesti , ystävät hyvät. Skytän ristikot ovat ainakin minulle herkkupaloja-siis ratkeavat ja jää hyvä mieli , kun ne oivaltaa. RA,älä turhaan provosoidu - tuollaisista......
110. Jussi vain25.12.2012 klo 02:28
Olen Markus samaa mieltä skytän ristikoista, ne ovat ristikoiden eliittiä. Tämänkertainen ristikko oli erittäin hankala. Vielä'kin muutama ruutu hakee vokaalejaan ja konsonanttejaan.
111. n25.12.2012 klo 09:00
Vitsi yetin kanssa! mikä pientenlasten terrioriryhmä luulette olevanne.? Ottakaa se järki käteen ja kysykää kuka niitä ristikoita ratkoo? -Tavallinen Matti ja Maija!
112. n25.12.2012 klo 09:02
Y = V
113. n25.12.2012 klo 09:04
Täällä juoksee korkeintaan kymmenen ihailemassa ristikoita. Tulee vähän kalliiksi Iltasanomien julkaista ristikoita kymmenen takia.
114. Eki25.12.2012 klo 09:39
Tuolla logiikalla ei Iltiksen tai oikeastaan melkein minkä tahansa lehden millään tahansa ristikolla ole yhtään ratkojaa, kun niillä ei ole yhtään kommentoijaa. Jostain tyhjästä sitten ilmaantuu suuren is-joulristikkoonkin tuhansia vastauksia.

Ilmeisesti n on lyhennys naiivista. Pitäisi ottaa himoratkojilta se ainut ilo pois. Ja Iltikseltä ristikko, jonka takia moni ostaa lehden.
115. pelaaja25.12.2012 klo 10:10
Nimimerkille n sanoisin, että meitä on varmasti iso porukka maanhiljaisia ratkojia täällä takarivissä lukemassa ja ihailemassa asiantuntijoitten kommentteja. Samaan hintaan on mielenkiintoista lukea myös osaamattomampien ongelmakohdista. Ja on aika selvästi nähtävissä, miten osa heistä (siis meistä) kehittyy ratkojina. Sitä vaan joskus tulee kummasteltua, että miten ihmeessä jollekulle ratkojalle riittää pelkkä sanan syntyminen eli että yhteys vihjeeseen on toisarvoista? Yhteyden ruotimisen luulisi olevan itsestäänselvyys + kaiken a ja o (myös innokkaalle harjoittelijalle Jussi vain).
116. n25.12.2012 klo 10:49
Naurettavaksi menee. Kun ei riitä mikään muu niin aloitetaan haukkuminen. Ei ole puhtaat jauhot suussa.
117. Jondalar25.12.2012 klo 10:53
Jussi vain käytös jouluyönä ei ole ollut kovinkaan fiksua. On nimitellyt ja solvannut RA:ta, ristikkomaailman rautaista ammattilaista, arvostettua laatijaa ja päätoimittajaa. Jos toivoo menestyvänsä elämässä, kannattaa oman käytöksensä hiomiseen panostaa.
118. Pekka25.12.2012 klo 11:07
Kiitokset selittelijälle DOU:ista. SUU:n oivalsin itsekin hetken päästä kysyttyäni.
119. Kati25.12.2012 klo 11:08
Apua, please: oikealle lähtevät pääkuvan lauseet?
120. Kati25.12.2012 klo 11:13
Voi ei, sori, SANAT tietysti :)
121. Pekka25.12.2012 klo 11:36
LUONNONLAHJAKAS ILMATIETEILIJÄ
122. matami25.12.2012 klo 14:10
minulle ei aukea:
VÄINÖ LINT ?
KERMA?
SULATUKSESSA?
123. Hannu25.12.2012 klo 14:52
VÄINÖ LINT -> NANAT
KERMA -> PARHAAT
SULATUKSESSA -> SATAKERTA

Minulla vielä 4 kirjainta uupuu mutta aikaa on ennenkuin ratkaisu julkaistaan.. Uskon, että saan tämän ratkottua..JES :-)
124. matami25.12.2012 klo 15:47
vaikeeta on..nyt tuli naiskuvaan sotkua..H------AALI?
ALKUASUKAS?
VIRASSA?
125. matami vielä..25.12.2012 klo 17:03
hei sanamestarit!
tuleeko alkuasukkaaseen PRIIT?
126. Pekka25.12.2012 klo 17:51
alkuasukas=KRIIK (intiaaniheimo)
virassa=ATTASEA
127. Hannu25.12.2012 klo 18:41
Hitaasti mutta varmasti..?? 2 kirjainta löytyi ja ovatko jopa oikein? Sain "HANKALISSA KOHDISSA" -> NAPISET eli kirjaimen n, sekä "HIMON VIETÄVISSÄ" -> NUNAAK eli kirjaimen u. Nunaak näyttäisi olevan jonkinlainen nettipeli, jolloin vihje viittaisi pelihimoon.

Edelleen jää 2 ruutua tyhjäksi mutta ajattelin pistää ristikon sivuun ainakin huomiseen ja antaa aktiiviselle pohtimiselle rauha. Alitajunta jää kuitenkin pohtimaan vihjeitä "OSTETUT VOKAALIT" ja "-VÄKKI", jotka ovat minulle vielä pimeitä. "TAIPALEEN ALKUPUOLTA"-vihjeeseen haen kolmatta kirjainta hahmotelmalla: aita(juoksu), aika(matka) ja Reijo Taipaleen Aila(-tango).. "-VÄKKI" kaipaa ensimmäistä kirjainta. Kyllä tämä tästä vielä riemuksi muuttu..lähellä mutta vielä kaukana..:-) Hyvää Joulun jatkoa kaikille!
128. Tuomas L.25.12.2012 klo 19:34
HANKALISSA KOHDISSA on jo paljastettu tässä ketjussa. Ristikon ratkaisusanat ovat (pääkuvalausetta lukuun ottamatta) aina perusmuotoisia sanoja, joten NAPISET ei ole mahdollinen ratkaisusana.
129. Jussivain25.12.2012 klo 21:35
"Jussi vain käytös jouluyönä ei ole ollut kovinkaan fiksua. On nimitellyt ja solvannut RA:ta, ristikkomaailman rautaista ammattilaista, arvostettua laatijaa ja päätoimittajaa. Jos toivoo menestyvänsä elämässä, kannattaa oman käytöksensä hiomiseen panostaa."

Voisit Jondalar lukea tarkemmin kuka aloitti moittimisen. Vaikkapa aikajärjestyksessä. RA:ta en tunne sen paremmin, eli tuntematon henkilö.

Luonnekuvauksen tein elämänkokemukseni perusteella.
130. si-tee-raaja25.12.2012 klo 21:39
Moittimisen aloitit sinä, Jussi vain:

Lähettäjä: Jussi vain 24.12.2012 klo 02:56

Ihmettelen Juha N sinun kommenttejasi.

Ristikonratkonta on ajankulua. Ei pidä takertua lillukanvarsiin tai kielioppikysymyksiin.

Olisiko Juha N aloittanut joulun vieton jo hyvissä ajoin!? Haukkaappa sitä kinkkua, sinappia päälle ja rupea nukkumaan
131. Totuuden torvi25.12.2012 klo 21:45
RA = riitaisa akka?
132. Jussi vain25.12.2012 klo 21:50
Kerroin vain mielipiteeni PRAASUn pohdinnasta. En ymmärrä miksi yhtä sanaa pitää ruotia jatkuvasti. Henkilökohtaisuudet tulivat kaupan päälle.
133. Wexi25.12.2012 klo 22:33
[Oletko muuten huomannut, että itse et ole noita kaupantekijäisiä vielä saanut. Siteerauksia on, mutta... mites sen nyt nätisti sanois... avointa kettuilua et ole vielä kohdannut.]
134. Jussi vain25.12.2012 klo 22:35
Ei päätoimittajalla pitäisi olla mitään valittamista, jos kritiikkiä tulee rautaisesta ammattilaisuudesta ja arvostuksesta huolimatta.

Useilla paikkakunnilla joillakin henkilöillä ei ole muuta tekemistä kuin seurata kanssaihmisten elämää. Tämä täytyy tunnustaa itselle, ennenkuin parannusta tulee.
135. Jussi vain25.12.2012 klo 22:41
Nyt tapahtuu tällaista valvontaa netissäkin?!
136. matami25.12.2012 klo 23:00
hannu, minä laitoin :
ahnaat ,
aapiset,
väkki-tupa (värkki-turpa)
-itse ihmettelen saamaani sanaa vihjeeseen "ostetut vokaalit"-apatti?+-jotain väärin? vihjeitä!
137. Jussi vain25.12.2012 klo 23:06
Ostetut vokaalit on muistaakseni ALASTI. Jotain on siis väärin.
138. Jussi vain25.12.2012 klo 23:18
Jos päätoimittaja alkaa moittia yksittäisiä vastauksia kekustelupalstalla, onko hän silloin ajan tasalla. Mielestäni ei!

Epäilen vahvasti Jondalarin ja RA:n olevan sama henkilö.
139. Tuomas L.25.12.2012 klo 23:21
ALASTI tuosta vihjeestä tulee. Huomasin muuten nyt vasta, että yksi vihje noilla paikkeilla on PUIKOSSA eikä PUIKOISSA. No, oikeastaan se on oikeampikin yksikössä, jos konkreettisesti ajatellaan.
140. Jussi vain25.12.2012 klo 23:28
Minäkin yritin pitkään tuota PUIKOSSA sanaa ratkaista. Ratkaisuksi sain ATSÖ. Elli ATSO ALMILA. Melkoisen hämäävä vihje on puikossa. Tahtipuikkoja kuitenkin on vain yksi.
141. päättelijä25.12.2012 klo 23:30
Jussi vain epäilee siis vahvasti, että Jondalar on vanhapiika.
142. Jussi vain25.12.2012 klo 23:34
Wexin vastauksesta en ymmärtänyt mitään.

[Oletko muuten huomannut, että itse et ole noita kaupantekijäisiä vielä saanut. Siteerauksia on, mutta... mites sen nyt nätisti sanois... avointa kettuilua et ole vielä kohdannut.]

Voisitko tarkentaa.
143. Wexi25.12.2012 klo 23:54
Vanhempi kansa puhui "kaupantekijäisistä", mikä tarkoittaa osapuilleen samaa kuin "Kaupan päälle".

Kettuilu vikenä saa hiukan syvemmän merkityksen.
144. Jussi vain26.12.2012 klo 00:11
Wexi! En vieläkään ymmärtänyt!
145. Matti26.12.2012 klo 00:26
Vaikka se täysin epäjohdonmukaista onkin, kapellimestarin sanotaan (oman kokemukseni mukaan) olevan puikoissa, ei puikossa. Ehkäpä siksi, että kun jousissa, vaskissa, puissa (puupuhaltimet) jne. käytetään monikkoa, niin se myös assimiloituu puikkosektioon (jossa vahvuus on yksi).
146. Jussi vain26.12.2012 klo 01:22
Minäkin kuulun tähän vanhempaan kansaan, Wexi, mutta en vieläkään käsitä ajatuksiasi! Kettuilu vikenäkään ei paljon avaa ovia.
147. Jussi vain26.12.2012 klo 01:44
Minä haluaisin pisteen tälle Ra, Jondalar keskustelulle. Toivottavasti heille(hänelle) tuli uusia ajatuksia. Vastuullinen päätoimittaja tekee työtään riippumatta keskustelupalstoista.

"Jussi vain käytös jouluyönä ei ole ollut kovinkaan fiksua. On nimitellyt ja solvannut RA:ta, ristikkomaailman rautaista ammattilaista, arvostettua laatijaa ja päätoimittajaa. Jos toivoo menestyvänsä elämässä, kannattaa oman käytöksensä hiomiseen panostaa."

Voisiko esittää kysymyksen kuka RA on ja missä lehdessä on päätoimittajana. Paljonko lehden levikki on?
148. Jussi vain26.12.2012 klo 02:03
Minä en itseasiassa kunnioita ihmisiä, jotka eivät osaa antaa anteeksi, kuten pyysin tältä "päätoimittajalta" aikoinaan.
149. RA26.12.2012 klo 07:03
[Jussi vain, vielä kerran:

"Kilahdukseni" aihe oli tämä kirjoituksesi:

Lähettäjä: Jussi vain 24.12.2012 klo 02:56:
"Ihmettelen Juha N sinun kommenttejasi.
Ristikonratkonta on ajankulua. Ei pidä takertua lillukanvarsiin tai kielioppikysymyksiin.
Olisiko Juha N aloittanut joulun vieton jo hyvissä ajoin!? Haukkaappa sitä kinkkua, sinappia päälle ja rupea nukkumaan"

Etkö todella ITSE näe mitään ristiriitaa siinä, että vaadit täällä ITSELLESI rajoittamatonta sananvapautta ja samalla moitit/opetat muita, mistä ja miten täällä saa kirjoittaa??

Juha N tuskin kaipaa puolestaanpuhujia, en minä sillä. Ihan vaan periaatteessa: Suo nyt ihmeessä sama rajoittamaton kirjoitusoikeus muillekin kuin ITSELLESI.

(Minun persoonani ja tekemiseni ovat tässä keskustelussa epäolennaisia. Kunnioitustasi en ole tässä hakemassa eikä anteeksipyyntöihinkään ole mitään syytä. Kiitos vain.)]
150. Jondalar26.12.2012 klo 10:22
Jussin käytöksessä minusta oli rumaa toisten kirjoittajien mielipiteiden mustamaalaus, vihjailut viinan kanssa läträämisestä, solvaukset "olet säälittävä" "nirppanokka". Eihän nämä minulle mitenkään kuulu, sanoin vain mitä ajattelin, kunnon ihmisten puolesta miekkaa väläytin.

Parhaan pisteen tähän tarinaan saisi, jos Jussi myöntäisi katuvansa sanojaan edes ihan vähän.

Omasta puolestani laitan miekan tuppeen.
151. Kati26.12.2012 klo 11:35
Vielä uupuu jonkin verran: "OMIN SAVUIN", "LIITTOUTUMATON"...?
152. matami26.12.2012 klo 11:35
jokatapauksessa, valmista tuli täälläkin taistelutantereen sivustalla..! : )
153. Kati26.12.2012 klo 12:15
Help, please..? :)
154. Tuomas L.26.12.2012 klo 12:21
OMIN SAVUIN = KASKET
LIITTOUTUMATON = SINKKU
155. Hannu26.12.2012 klo 15:17
Tuomas L, huomasin kyllä sen, että "HANKALISSA KOHDISSA" oli tarjolla AAPISET mutta minulla oli käsitys, että sitä ei ollut vahvistettu varmasti oikeaksi. Lisäksi olin kirjoittanut "KUVAA JÄYKKÄÄ" -> KANKEA ja pidin sitä tietysti oikeana enkä tarkistanut kuin vasta nyt Matamin vihjeestä..ja niin kävi, että sanavarastoni karttui uudella sanalla..:-)

Eilen ilalla ratkesi saunan lauteilla sanoja mielessä pyöritellessä se "-VÄKKI", josta Matami myös mainitsi. Siinä yhteydessä jouduin korjaamaan myös vihjettä "TIUKKOJA", johon olin laittanut NIPOT.

Mutta miksi "OSTETUT VOKAALIT" = ALASTI?
156. m26.12.2012 klo 15:20
Luultavasti tuo tarkoittaa A-lastia eli kuormaa A-kirjaimia...
157. Hannu26.12.2012 klo 15:47
No niin tietenkin! Onhan vastaavanlaisia ratkennut ennekin vaan nyt piti ajatella aivan ihmeen vaikeasti..
158. Kaapo27.12.2012 klo 21:38
Jääkö PRAASU nyt vallan ilman selitystä?

Antaa sitten olla. Mitä väliä sillä on, vaikka mitään yhteyttä ei olisikaan.
159. Eki27.12.2012 klo 21:39
Selityksiä tulossa vielä kaikilta osapuolilta.
160. Antti Skyttä27.12.2012 klo 22:44
Ihan ensiksi: kiitokset kommenteista ja mielenkiintoisesta palautteesta. Mitä tarkempia ja yksityiskohtaisempia ajatuksen juoksutuksia sitä enemmän laatija niistä saa irti (ja minun laatimusteni kohdalla myös Heli toteuttajana).

Tämän ristikon ylivoimaisesti eniten pohdituttanut ja ihmetyttänyt yksittäinen kohta liittyy vastaussanaan PRAASU. Miten siitä piirroksesta, joka tuon sanan vihjeenä on, syntyy sanan PRAASU tuottava ajatusketju?

Laatijan on toivottu kommentoivan. Vastaukseni on: en tiedä! Minä ideoin osan piirrosvihjeiden sisällöstä kertoen Helille, mitä toivon hänen piirtävän. Osan jätän Helin edelleen ideoitavaksi. Tässä kohtaa tapahtui juuri näin. Minun viestini Helille oli: piirrä tähän sopiva vihje!

Toinen kohta, jota on kommentoitu, on pääkuvasta alaspäin lähtevän lauseen kaksi viimeistä sanaa: KESÄN KIIREHTIJÄLAJI. Olen usein kuullut sanottavan, että etana kiirehtii hitaasti. Siitä KIIREHTIJÄLAJI. En ole nähnyt etanoita pihallamme kuin kesäaikaan, siitä toinen sana. En tunnista ajatustani sarkasmiksi, mutta kieli minulla oli poskessa lausetta vääntäessäni.
161. Juha N27.12.2012 klo 23:10
Antin selvitys ilmaisusta KESÄN KIIREHTIJÄLAJI kuulostaa hyvältä. Eli että oikeasti tarkoitettiin kesäistä kiirehtijää (vaikkakin ikään kuin lainausmerkeissä) eikä lajia, joka ennustuksillaan kiirehtisi kunnon kesää tulevaksi.
162. markus27.12.2012 klo 23:45
Pidäppä se kieli poskessa tulevissa Koviksissakin , ja (psst) vaikeuta vähän.
163. K28.12.2012 klo 13:28
No onko sitten liikaa pyydetty, että saadaan se selitys Heli Kärkkäiseltä?
164. matts28.12.2012 klo 13:36
Eiköhän siinä ole vaan yksi A vahingossa jäänyt vihjeyttämättä?
Isuppose
165. Jondalar28.12.2012 klo 13:40
Tai urheilijan rinnassa roihuava sisäinen palo.
166. Jaska28.12.2012 klo 14:57
Ehkä toteuttajillakin on kuvagalleria niin kuin laatijoista ainakin Lehdolla ja Pitkälällä. Jos vaikkapa tämä pelaaja ja nuotio ovat siinä vierekkäin, ja Kärkkäinen on napannut erreyksessä väärän. Yhtä kaikki ihmettelen, ettei koeratkoja ole ihmetellyt asiaa...
167. Eki28.12.2012 klo 15:38
Olen selvitellyt asiaa.

Heli: "Lukivirhe. Olin lukenut sen sujuvasti PR-asu. (En kyllä olisi tiennytkään, mitä praasu tarkoittaisi, joten oudon sanan kai helpommin lukee väärin.)
Pahoitteluni."

Liisa: "Muistan kyllä tihrustaneeni kuvaa suurennuslasilla. Jotenkin olen pähkäillyt että PR-ASUn viiva korvataan kolmannella eli A:lla. Surkea logiikka. Ihan tyhmää. Pahoittelut minunkin puolestani."
168. Jaska28.12.2012 klo 16:32
Virheitä tekee joskus jokainen, ei lainkaan yllättäen myös minä. Kehtasin ensin epäillä jotain tarkoituksellista ufologista harhautetta, mutta toki tahattomasta virheestäkin on pakko miinustaa. Skyttä saa syyttömänä tyytyä tämän koviksensa arvosanaan tyydyttävä.
169. Eki28.12.2012 klo 16:43
Kaikki asianosaiset ovat osasyyllisiä. Itseni olisi pitänyt asia huomata erinäisissä vaiheessa ja Antin olisi pitänyt olla panematta piirrospyyntöä ilman ohjetta, praasu löytynee lähinnä Nykäsestä, joka toki ei ole kaikkien piirtäjien hallussa. Joka tapauksessa vihje olisi ollut piirrettynä tosi vaikea. Itse en ainakaan merkitystä olisi osannut lonkalta sanoa.
170. matts28.12.2012 klo 19:01
No kyllä takkatulikuva olisikin ollut aika helppo vihje!
171. RA28.12.2012 klo 20:09
Kyllä minusta, kun ratkaisusana on harvinainen ja ennakoitavissa vähän käytetyksi, vihje voi olla suht suorakin. Myös koviksissa.
172. matts28.12.2012 klo 20:20
Praasu on taas minun kieliperheesäni erittäin tuttu ja käytetty sana, asuin 22 ensimmäistä vuottani talossa, jossa lämmityksenä oli vain kakluunit, pönttöuunit ja hellat ja kylmään aikaan niitä lämmitettiin päivittäin, ehkei se sitten kaikille ole kovin käytetty sana?
173. Kaapo28.12.2012 klo 20:22
Tosi hyvä kovis-sana: PRAASU

Vihje vain oli ongelma.
174. RA28.12.2012 klo 20:45
matts, PRAASU-sana on Sinulle tuttu. Mutta: Oletko samalla myös sitä mieltä / oletatko, että se on erittäin tuttu ja laajalti tunnettu ympäri Suomea? Arvelitkin jo, että ehkei.

Minusta vihjeityksessä - edes koviksissa - ei kannata joka paikassa ja sana sanalta kiristää ruuvia äärimmilleen = vimeisen päälle vaikea vihje => harvinainen sana
175. Kaapo28.12.2012 klo 22:21
Ei varsinkaan vaikeassa tukkoisessa kohdassa, kuten sinä teet RA.
176. Emma28.12.2012 klo 22:27
Olisikohan praasu (tuli, valkea) enemmän länsimurteiden sana? Ainakin Hämeessä käytetty ihan yleisesti.
177. Wexi28.12.2012 klo 22:35
Tekis mieli vähän peesata RA:ta, ja peesaankin.

Jälkiviisaana sana kuin sana on "ilmiselvä", jos sen voi googlettaa, ja löytää asiayhteyden.
Esim. pelkän takkavalken kuvalla tuo homma lähtee harvoin purkautumaan ilman risteäviä.

PRAASU on sanana (nykyään) melko harvoin käytetty, ja olen aivan "Matti" siitä, että suurelle osalle ratkojista se on tuntematon.

Se, että nimimerkille se on tuntematon, ei tietenkään ole mikään luotettava mittari, kaikkea muuta, mutta onpahan ainakin itelleni jonkunlainen sellainen.
178. Jaska28.12.2012 klo 23:05
Praasu on "fennosoitu" ruotsin brasa. Tämä ja monet muut ovat vanhimman polven länsi-lounaismurteita puhuville tuttuja sanoja. Myös muoto prasu on ollut käytössä. "Menes Jaakko hakemaan prasupuita." Ko. täti oli syntyään forssalaisia.
179. HT28.12.2012 klo 23:24
Emma 28.12.2012 klo 22:27: "Olisikohan praasu (tuli, valkea) enemmän länsimurteiden sana? Ainakin Hämeessä käytetty ihan yleisesti."

Sanakirja kertoo, että PRAASU merkityksessä (takka)valkea, roihu on laajalti käytössä länsimurteissa, RAASU Kymenlaaksossa, Kaakkois-Hämeessä, Keski-Suomessa ja Keski-Pohjanmaalla, PRASU paikoin Varsinais-Suomessa ja Keski-Pohjanmaalla. Takka-merkitystä tavataan varsinkin Keski-Suomessa.
180. matts29.12.2012 klo 06:05
"Esim. pelkän takkavalkean kuvalla tuo homma lähtee harvoin purkautumaan ilman risteäviä."

Miksi juuri tuon sanan (vai tarkoittaako "homma" koko tuon sanan ympäristöä) pitäisi ratketa ilman risteäviä sanoja? Jos vihje(kuva) olisi ollut (takka)tuli ja risteävällä olisi tullut vastaussanan 1. kirjaimeksi P niin eipä olisi tarvinnut paljon miettiä. Tuntuu kyllä aika oudolta jos praasu olisi suurelle osalle kansaa tai edes ratkojia vieras sana! Mutta ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin - tämän onnettoman vihjekuvan valinnan vuoksi tuli praasu-sana ja sen merkitys nyt kaikille tämän median lukijoille varmaan selväksi;-) Jos sen pr-asun/pelipaidan? rinnassa olis ollut A niin ihan hyvä vihje se olis ollut! Minulta muuten jäi ristikko kesken enkä tuota kohtaakaan tainnut saada tehtyä. Enkä voi tarkistaakaan kun lehti tais jäädä mökille!
Jaaha - taidankin pistää pönttöuuniin praasun kun tuo pakkanen taas kiristyy!
181. matts29.12.2012 klo 06:16
"Lähettäjä: OP 23.12.2012 klo 07:54
PRAASU:n selittelin itselleni niin, että kyseessä on edustusasu eli "PR-ASU".
Kuvassa, pojan rinnassa on -3, eli muodostuu kun vastaussanasta otetaan kolmas kirjain pois???
Mutkien kautta haettu selitys, mutta ei ihan täysin mahdoton."

Nyt vasta luin tuon viestin, jos paidassa tosiaan oli tuo -3 niin eikös tää vihjeongelma ratkea siihen?
182. ?29.12.2012 klo 06:44
Siis PRSU?
183. matts29.12.2012 klo 07:11
VASTAUSsnasta pr(a)asu otetaan 3. kirjain pois niin saadaan vihjekuvan pr-asu (siis jos paidassa oli -3, itse en muista mitä siinä oli - jotain kyllä oli). Tuo oli OP:n ajatus.
184. RA29.12.2012 klo 08:12
Taitaisipa olla ihan uusi vihjetyyppi, jos nyt oikein edes idean ymmärrän.

Siis: Vihjekuvassa voisi olla piirroksena vaikka 'takit' ja -3. Ja vastaussana voisi olla TALKIT tai TANKIT tai TAUKIT...

Pelkkää ajatuisleikkiähän tämä on, mutta ei jotenkin kuulosta kovin fiksulta idealta.
185. Matti29.12.2012 klo 18:30
Minun mielestäni oikein olisi "takit" ja +3. Taikka (kököhkösti) "tämä -3 on takit".
186. Jussi vain1.1.2013 klo 02:39
Hyvää Uutta vuotta titteleistä huolimatta.
187. Jussi vain1.1.2013 klo 02:48
Annetaan päätoimittajalle oikeus ratkaista PRAASU-sana. Sillä sekin selviää.
188. RA1.1.2013 klo 12:17
PRAASU on jo yllä ratkaistu. Lue:

Lähettäjä: Antti Skyttä 27.12.2012 klo 22:44
Lähettäjä: Eki 28.12.2012 klo 15:38
Lähettäjä: Eki 28.12.2012 klo 16:43
189. Jussi vain2.1.2013 klo 22:59
Eli oli laatijan moka, sattuuhan sitä!
190. Eki2.1.2013 klo 23:11
No ei sitä siis laatijan mokaksi voi sanoa. Laatija olisi voinut sen ehkäistä ja häntä seuraavat tekijät huomata.
191. Tarja3.1.2013 klo 20:38
Ihan loistava ristikko oli, samoin tämä keskustelu lukuunottamatta tällä palstalla harvinaista äyläilyä. Oli piiiitkästä aikaa ristikko, joka ei auennut ilman viikkojen taukoa. Alitajunta oli sitten sillä välin työstänyt pääkuvan alta vihjeen A.... NAAPURISTA, jonka olin päättäväisesti ratkonut JURIksi. Ajuri, muka. No aIVAN. Sen PRAASUn ajattelin päättäväisesti unohtaa, kun minusta jotenkin tuntuikin, että siinä saattaa olla virhe. Muut vaihtoehdot olisivat olleet liian google-kamaa, eivätkä siten jotenkin Skyttämäisiä. Vai Kärkkäismäisiä?
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *