KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 8.-9.12.2012

7222. IS-viikonvaihde 8.-9.12.2012

Emma9.12.2012 klo 04:26
Pallosen kakspuolosen (hah - älkää uskoko, vaikeampi!) yhden sanan tarkistamiseksi piti avata tietokone näin säädyttämään aikaan. Sanalle en saanut varmistusta, mutta ajattelin avata tämän säikeen edes. Jostain syystä kukaan ei ole sitä vielä tehnyt. Olisivatko väsyttäneet itsensä jouluostoksilla tai jotain?

Hirveän väännön takana oli, mutta nyt on joka ruudussa kirjain. Sanat taas melko pitkiä (Jaska varmaan antaa tarkemmat tiedot...), monipuolisia, tuoreita. Vihjeet kieroja kuin korkkiruuvi. En anna yhtään esimerkkiä "hyvistä vihjeistä", koska en halua sotkea muiden ratkontailoa - ja koska niitä oli niin paljon.

Kokonaisuutena mielestäni tasapainoinen toteutus. Hieno.
2. Jondalar9.12.2012 klo 12:23
Hirveän vaikea ei varmaan ollut, koska sain ristikon eilen yhtä kirjainta vaille täyteen. Vihje OHTNE mietitytti yön yli.
3. Emma9.12.2012 klo 12:35
Miettimäni sanan varmistus löytyikin mietintämyssyn alta. Edelleen olen sitä mieltä, että on niitä helpompiakin kakspuolikkaita nähty ;-)
4. Juha N9.12.2012 klo 12:58
En ole vielä saanut tätä ristikkoa käsiini - en ole Suomessa - mutta onko OHTNE viisikirjaiminen ja Tyyneenmereen assosioituva?
5. iso S9.12.2012 klo 13:16
Ohtne on viisikirjaiminen, mutta ei assosioitunut ainakaan minulla mereen. Minusta ohtne oli samaa vihjetyyppiä kuin eräs toinenkin. Sanomattakin on selvää (koska olen jo sen sanonut) että tyyppi ei kuulu suosikkeihini. Jotkut muut toisaalta saattavat tykätä kuin hullu polkasta, joten mikäpä minä olen kaitsemaan laatijoita "oikeiden" vihjetyyppien pariin.

Ratkonnan alkuun pääseminen oli vaikeaa, mutta sitten eteni kohtalaisesti. Oikea yläkulma uhkasi jäädä auki, mutta sitten yhden sanan onnekas kaukaa haettu arvaus pelasti. Muutenkin ristikossa oli paljon sellaista väljyyttä (vihjeen ja ratkaisun välisessä yhteydessä) että vaikeusasteen määrittämisessä lienee määrättyä vaikeutta. Jos irtoaa muukin kuin hiki niin kakspuolonen on kohdallaan, mutta jos ei ota sujuakseen niin huonona päivänä tuntuu varmasti lähentelevän kolmosta.

Rohkeilla aavistuksilla pääsee hyvin eteenpäin, mutta vain jos aavistus osuu oikeaan. Tunnetusti väärään arvaukseen perustuvalla sanalla saa etenemisen jumittamaan, jos rakastuu ratkaisuunsa eikä suostu kumittamaan.
6. lp9.12.2012 klo 18:02
Kivasti mietittävää, leppoisasti kuitenkin täyttyi joulukorttien kirjoittelun lomassa.
7. O9.12.2012 klo 18:08
Ei minusta ollut helppo.
Alkuun pääsin oikeasta yläkulmasta. Aikaa vei ennekuin
tuli valmista.
Erittäin ovela ja hyvä laadinta.
8. Jaska9.12.2012 klo 18:12
Vähän samaa vikaa kuin iso S:llä - roikotin liian kauan mukana paria selvältä tuntunutta ratkaisusanaa. Kun vielä jokunen faktisesti pehmistasoinen ja ehkäpä lähes tylsäkin vihje jäi hetimiten avautumatta, ylittyi kolmemiikkaraja jo koilliskolkan vielä ammottaessa tyhjyyttään. Niin kuin siis pääkin. En kuitenkaan periaatteesta vetänyt sitä täyteen. Ristikon siis lopulta kylläkin.

Kuulunko Emman ja iso S:n kanssa enemmistöön vai vähemmistöön? Kommenttien vähyys saattaa viitata ekaan vaihtoehtoon. Kolmemiikka ei ainakaan hirmuisen väärä rankkaus olisi ollut. Sovittaisiinko oikean olevan eksaktisti 2,75 palloa.

Niin kuin ensi silmäykselläkin todeta saatamme, ei ristikko ole tällä kertaa tyypillistä aukioista ja pitkäsanaista Pallosta. Sanojen keskipituus 5,7 on toki mestistasoa valioliigarajan ollessa tasan 6. Sanasto/vihjeitys/tekniikka -kokonaisuus ei silti oikein ota kunnolla ylistyttääkseen. Arvosanapuntarin viisari pysähtyykin pitkään ällän ja ämmän rajamailla hoiperreltuaan lukemaan 8,75.
9. Kaapo9.12.2012 klo 18:29
LAAJAN OSANA oli sellainen vihje, että se saa miettimään, mihin tässä vielä päädytään, jos tällä linjalla jatketaan.
10. Viljami10.12.2012 klo 10:00
Mainio kovis, jossa ei Googlea tarvittu vaan oma yleistieto riitti tällä kertaa hyvin. Vaikeuksia oli eniten vasemmassa alakulmassa ja oikeassa yläkulmassa. Liuta kieroja vihjeitä, joista muutama teetti töitä vielä ratkaisusanan jälkeenkin.

Selvästi kolmemiikan ristikko minulle.
11. hp10.12.2012 klo 12:17
Luulin jo ratkoneeni ristikon, kunnes huomasin "valjut"-sanan ratkaisussa väärän kirjaimen. Nyt pitäisi keksiä uudet ratkaisut "laajan osana" ja "puisto".
12. Jondalar10.12.2012 klo 12:18
LAAJAN OSANA tosiaan ihmetyttää, mitä tarkoitetaan laajalla. Ehkä ylen sankiaa maatuskaa.

IDÄSSÄ on vihjeenä sikäli hankala, että pitäisi oivaltaa, mistä katsottuna idässä. Kiinakin on japanilaiselle lännessä.

TURKKI NAURU NORJA vihjeestäkin tuli mukava sana.
13. ripop10.12.2012 klo 15:48
Minua ihmetyttää saamani sana vihjeeseen KUPPIIN.Olenkohan ihan pihalla,vai onko kielioppikorvani jo niin vanhentunut .Muuten ihan viihdyttävä ristikko.
14. hp10.12.2012 klo 16:13
ripop

Et ole pihalla, ratkaisu on puhekieltä.

Mullekin ratkesi "laajan osana", olin sitä jo aiemminkin ajatellut, tuttu puistokin aukesi samalla.
15. Marco Poloinen10.12.2012 klo 16:14
ripop,
mm. Uusi suomen kielen sanakirja (2002) kertoo ensin (todennäköisesti) kielioppikorvasi mukaisen sanan ja lisää: (harv. -----). Sana on siis kurantti vaikka oletkin ihan sisällä!
16. Jaska10.12.2012 klo 17:04
Miksihän ripop aloitti virkkeen pisteellä? :)
17. Tuomas L.10.12.2012 klo 20:08
Minustakin tämä oli tavallista vaikeampi kaksipuolikas. Helppoja alkuunpääsyvihjeitä oli aika vähän, eikä niiden ympärillekään alkanut heti kehittyä mitään. Osittain kyse oli myös omasta tyhmyydestäni; esimerkiksi tavanomaiseen OMUT-vihjeeseen hain ratkaisua ihan liian vaikealla logiikalla.

LAAJAN OSANA on kyllä aika ovela vihje, mutta on tuota ideaa käytetty silloin tällöin ennenkin.
18. Tuomas L.10.12.2012 klo 20:08
Minustakin tämä oli tavallista vaikeampi kaksipuolikas. Helppoja alkuunpääsyvihjeitä oli aika vähän, eikä niiden ympärillekään alkanut heti kehittyä mitään. Osittain kyse oli myös omasta tyhmyydestäni; esimerkiksi tavanomaiseen OMUT-vihjeeseen hain ratkaisua ihan liian vaikealla logiikalla.

LAAJAN OSANA on kyllä aika ovela vihje, mutta on tuota ideaa käytetty silloin tällöin ennenkin.
19. Tuomas L.10.12.2012 klo 20:09
(Tuplaviesti tuossa yllä oli jonkinlainen koneen häiriö.)
20. ripop11.12.2012 klo 13:19
Mistähän pisteestä Jaska halkoo.Nyt ainakin oon ihan pihalla.
21. Jaska11.12.2012 klo 13:37
Minun näyttöruudullani eilisen viestisi viimeinen rivi alkaa pisteellä. Johtuu siitä, että et käytä normaaliin tapaan sanaväliä pisteen ja pilkun jälkeen. Se siis voi aiheuttaa tällaisen hassun näköisen seuraamuksen.
22. ripop11.12.2012 klo 16:07
Kiitos vaan Jaska neuvosta.Oppia ikä kaikki.Kansakoulussa aikoinaan olisi varmasti saanut näpeilleen moisesta mokasta. Kannattaneeko näistä nyt kuitenkaan tuhista turhaan :).Tai sitten vain huumorin takia.
23. Jaska11.12.2012 klo 16:31
Niinpä, sanoi Raid. Kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa, totesi puolestaan Lasse Mårtenson. Oikeinkirjoitussäännötkin ovat siis turhia. Lupaan jatkossa olla niihin puuttumatta edes vitsin varjolla.
24. ripop11.12.2012 klo 17:04
Jaska.Jos olet ratkaissut tämän ristikon,niin luepa uudestaan aloituskommenttini ja koeta yhteyttää se tätä edelliseen kommenttiini.Siitä voi löytyä sanaristikkohuumoria paljastamatta kuitenkaan mitään olennaista tästä mainiosta ristikosta.
25. Pekka11.12.2012 klo 18:34
Minusta tämä ei ollut välttämättä edes 2 ½. LEHTIKAMPPAILU oli aika tuttu(?), helpohko aloitusvihje. Pitkät yhdyssanat arvautuivat jo muutamalla kirjaimella heti oikein. Eilisiltana aloitin leppoisasti katsellen samalla Midsomerin (jousipyssy-)Murhia. Sitten jäi oikea yläkulma jumiin, kun mietin NUOLEN PÄÄSSÄ -vihjeen aivan väärin johtuen Murhista. Nyt se sitten aukesi ensi vilkaisulla. Tavallisesti minulla 2½ kestää intensiivisestikin ainakin keskiviikkoon.
26. Mie12.12.2012 klo 17:14
Joops, melkoisen mukava ristikko, vasen alanurkka takersi pitkään mutta muuten aika tasainen. Tykkäsin.
27. Jussi vain12.12.2012 klo 21:08
Hyvä ristikko, kun pääsi alkuun. Sain eilen loppuun ja vasen alakulma aiheutti eniten miettimistä MIEN kera.
28. Mie14.12.2012 klo 17:02
Mikäs ristikko nyt tulevana viikonloppuna on Iltiksessä vuorossa? Eikös näissä ole jokin logiikka? Olen huomannut vain sen että yleensä joka toinen viikonloppu on joko Pallosen tai Vuokilan 2.5-tasoinen. Muuta logiikkaa?
29. Karie14.12.2012 klo 17:10
Eiköhän se ole 3-palloinen.Arvaus laatijaksi kyttä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *