KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONVAIHDE 24.-25.11.2012

7200. IS viikonvaihde 24.-25.11.2012

Eki24.11.2012 klo 11:26
Tämä viikonlopun kovikseni pääaihe tuli ihan muualta kuin että olisin halunnut juuri tämän aiheen. Kokonaan ratkottuasi varmaan huomaat, mistä ristikko on aloitettu. Pyydän, ettei siihen kohtaan liikaa annettaisi apua tai edes kohdistettaisi kehuja/keskustelua siihen, ettei vinkeistä vinkeistä koko ristikko nopeasti romuttuisi ja paras ahaa jäisi saamatta.

Ehkä paljastin itsekin jo liikaa, mutta tein sen, jotta vältyttäisiin pahemmalta.

Lisäksi voisi sanoa, että laadin ristikoita – ja erityisesti koviksia – useammallakin otteella ja tässä on vähän semmoinen ”avarretaan vaikka laadinta hidastuis ja olis muitakin seuraamuksia”-meininki.
2. ässä24.11.2012 klo 14:05
Ekin kommenttia noudattaen en paljasta mitään muuta kuin sen, että minulle ainakin tämä tuntui huomattavasti työläämmältä kuin "normaali" kaksjapuolikas kovis.
3. Viljami24.11.2012 klo 14:07
Tämä meni selvästi kolmemiikan puolelle minun asteikollani, johtuen aika monesta yleistiedollisesti minulle liian vaikeasta vihjeestä. Onneksi ne piilokirjaimettomina selvisivät risteävien sanojen avulla. Oikea alakulma oli selvästi hankalin.

Muutama ovelasti rakennettu vihje harhautti ajatukset aivan vikasuuntaan.
4. Masa I24.11.2012 klo 19:05
Morjens !
Samaa mieltä olen ässän ja Viljamin kanssa: vaikeampi oli kuin edelliset kakspuolikkaat. Vielä uupuu 2 kirjainta junnun alusta.
5. O24.11.2012 klo 19:10
Minusta on vaikeampi, kun Jari Keräsen kolmepalloinen.
Näin äkkikseltään. Puuttuu vielä neljännes.
6. Marco Poloinen24.11.2012 klo 21:20
Tiivistettynä voisi sanoa, että "Viljamin ja kumppanien tie oli minunkin tieni!" Harva pää (erityisesti musiikkimaailman kohdalla) tuotti jälleen tiedettävien/muistettavien kohdalla heikohkon vasteen. Kun "hoksattavat" kuitenkin avautuivat pahemmin jumittamatta, niin ajankulu pysyi silti jotakuinkin toppareittensa sisällä.

[Pimeän päivän, päänsäryn ja "yleisen sairauden tunnun" keskellä kovasti piristävä ratkontakokemus!]
7. kkk24.11.2012 klo 22:39
Aika vaikea oli kakspuolikkaaksi.
Sainpahan kuitenkin tehtyä.
Paljon tietovihjeitä ,muutama piti googlettaa.
8. Jaska25.11.2012 klo 00:03
Jaaha, Eki yskäisikin itse. Toivottavasti kaikki ymmärsivät sen. Eki on tässä jopa vuoden parhaassa 2½-kunnossaan. Minä en siinä lainkaan, meni näet täpärästi kolmemiikan puolelle. Halla vaikutti asiaan eli teki hallaa ratkonnalle.
9. marjaesteri25.11.2012 klo 14:12
Onpa huojentavaa huomata, että muutkin pitivät ristikkoa vaikeana. Itse en millään meinannut päästä edes alkuun.
Ja vieläkin on pahasti kesken.Vaikeampi minusta kuin kaksipuolikas. Ne saan yleensä ratkaistuksi, kolmosia harvemmin.
10. Kaapo25.11.2012 klo 14:35
Hyvä ristikko, vaikka yksi ratkaisusana on semmoinen, että ei sitä kokemattomampi laatija olisi uskaltanut laittaa.
11. Maikki25.11.2012 klo 14:56
On minustakin vaikeampi kuin nää kakspuoloset yleensä olleet. Joku hatara paikka on itellänikin vielä kirkastumatta.

Alkuun pääsy yllättävän hankala, mutta hankalana pidetty oikea alanurkka oli kohtuullisen helppo mulle. Niin olemme erilaisia ratkojia!
12. O25.11.2012 klo 16:26
Hieno ristikko!

Vihdoinkin valmista. Minulla täyttyi ensin vasen puolikas.
Piti panna pois välillä ja googlata muutama paikka.

Maikin tavoin seuraava kohta oli oikea alanurkka.
10 + !
13. f25.11.2012 klo 18:03
Ristikonkoko tarkoitus on tapaa vapaa-aikaa. Ei siihen pitäisi vaatia ylioppilaskokeiden kaltaista tenttituokioa. Herätkää pahvit!!
14. f25.11.2012 klo 18:04
>Ristikon......
15. Joutilas25.11.2012 klo 18:54
Ristikko tuli kyllä täyteen ilman mitään apuja.Kuukkelilta piti käydä muutama asia jälkikäteen utelemassa,kun eivät olleet
tämän taliaivon tiedostossa.
Jos viikon takainen Keräsen kovis oli 3:nen,niin tämä oli meikäläiselle 4+.Yksi pitkä pysty vähän kökkö,tai sitten en sitä
oikein tajunnut.Summa summarum: kelpo ristikko.
16. lp25.11.2012 klo 18:58
Tuli täyteen. Riittävästi mukavaa mietittävää, joku tarkistuskuuklaus.
17. Emma25.11.2012 klo 19:53
Kutakuinkin samalla sapluunalla ratkesi täälläkin. Pari tuntia (vajaa), ratkaisu valmis, yksi vihje ymmärtämättä vieläkin. Mutta minkä kirjoitin, sen kirjoitin.

Hyvin kiinnostava ja kekseliäs laatimus - oikeastaan ihmetyttää, miten se selvisi näinkin "helposti".
18. Jussi vain26.11.2012 klo 00:06
Eki on tehnyt hienon ristikon. Täytyy jatkaa huomeniissa. Melko täynnä on tällä hetkellä, muutamia sanoja kuitenkin puuttuu.
19. Mie26.11.2012 klo 19:51
Siis mitä? Minusta taas hitusen liian helppo kaksipuolikkaaksi... Tosin en tajua yhtään mitä laatija tarkoittaa aloitusviestillään. Tosin mulla oikea alakulma auki ja yläosa keskeltä.
20. Marco Poloinen26.11.2012 klo 20:20
Mie: "Tosin mulla oikea alakulma auki ja yläosa keskeltä". Silti tiedät jo liian helpoksi kaksipuolikkaaksi. Annahan väliaikatietoja, että voidaan seurata tilanteen kehitystä! :-)
21. Wexi26.11.2012 klo 20:42
[PuPe 7/2012 kolmoset tällä kertaa osoittautuivat kolmosiksi ja tavuristikon haasteellisuus osapuilleen kohdillaan. Osin täyttämättä.]
22. hehe26.11.2012 klo 20:50
...liian helppoa on, mutta silti en ymmärrä...
Ota näistä kommenteista sitten selvää...
23. Emma26.11.2012 klo 21:00
hehe itsellesi!

Ei ristikonratkonta välttämättä edellytä jokaisen vihjeen ymmärtämistä - voihan se vaadittu sana tulla risteävistäkin, ja silti olla satavarma. Eikä minusta ole ihan pakko jäädä sitä yhteyttä vihjeeseen pohtimaan. On varmaan niitäkin, joille se on ylipääsemätön paikka, kaikki kunnia heille.
24. pelaaja26.11.2012 klo 21:08
(Kiitos, saan siis kunniaa.. Minulle ainakin se yhteyden ymmärtäminen on aivan välttämätöntä. (Mutta tästä nimenomaisesta ristikosta en sano vielä mittää.))
25. Jussi vain26.11.2012 klo 21:50
Sain muut ratkottua, mutta oikea alakulma vaikuttaa melkoisen kettumaiselta. Täytyy taas pitää tuumaustauko ja jatkaa huomenissa. Kaikissa tapauksissa hieno ristikko, jossa riittää oivallettavaa.

Tänään loppuivat siis paukut kesken ja täytyy odotella huomiseen.
26. hehe26.11.2012 klo 22:10
Hehe vaan Emmallekin...Tarkoitin juuri tuota, että onpas liian helppo kaksipuolikkaaksi, mutta vielä on kesken. Eikös tällaiset mestarit huitaise köykäisen kaksipuolikkaan yhden kahvikupillisen nauttiessaan ? Vihjeiden ymmärtäminen onkin sitten jo aivan toinen juttu.
27. Emma26.11.2012 klo 22:42
Koska tästä nyt tuli näin iso juttu, saanen ilmoittaa hoksanneeni etsityn yhteyden, voin siis pitää itseäni kunniallisena ratkojana?
28. hp27.11.2012 klo 15:15
Sainpa valmiiksi, vaikka välillä tuntui toivottomalta. Oikealla alhaalla "pupusta mieleen" ratkaisun yhteys vihjeeseen jäi mietityttämään.
29. hehe27.11.2012 klo 21:25
Emma, eilisillan viestissäni en suinkaan viitannut Sinun viestiisi, jossa kerroit yhden vihjeen olevan ymmärtämättä vaan ihmettelin toista viestiä, jossa kerrottiin ristikon olevan liian helppo kaksjapuolikkaaksi ja silti se oli vielä parista paikasta kesken. Täysin ansiosta voit pitää itseäsi aivan "kunniallisena ratkojana" eikä tästä mitään isoa juttua saa tekemälläkään :-)
30. Jondalar27.11.2012 klo 21:42
Taidokkaasti laadittu ristikko. Kyllä tämä on kakspuolikas, koska ratkaisemiseen minulta meni kaksi ja puoli päivää. En tietenkään joka hetki ristikkoa tuijotellut, mutta useita tunteja joka tapauksessa.
31. Marco Poloinen27.11.2012 klo 21:49
[Wexi eilen 20.42 . Yllekirjoittaneelta :-D]
32. Emma27.11.2012 klo 21:58
hehe, ok - no hard feelings ;-D
33. pelaaja27.11.2012 klo 22:24
Elkäähän pojat M ja W leikitelkö vakavalla asialla..... Tää on ihan kauhiaa. Tosin ostin digin vasta tänään mutta menee varmaan viis ja ½ päivää, optimisti kun olen.
34. Mie27.11.2012 klo 23:54
Arvasin että tuohon tartutaan. Noh, siis muilta osin vaikutti helpolta ja piilosanatyyppiset sanat tuttuja ja ne arvaa siksikin. Mulle yleensäkin Pallosen ristikot on vähän vaikeampia eli just sopivia, vaikka kovasti Vuokilankin ristikoista pidän.
35. Mie27.11.2012 klo 23:56
Viisastelu on aikamoisen tyhmää... eli mulle ei siis auennut se mitä laatija ketjun aloitusviestillään tarkoittaa, muuten kyllä ymmärrän.

Sorry nimimerkki hehe mutta multa on nyt rautalanka loppu.
36. Mie27.11.2012 klo 23:58
Enkä ole missään sanonut olevani mikään mestari. Jo on hitto jos ei omaa vaikutelmaansa ja mielipidettään saa sanoa ilman kettuilua. Hehe on pätemisen tarpeessa oleva toope.
37. Wexi28.11.2012 klo 00:08
Aloitusviesti suomenrahassa osapuilleen (käsittääkseni):
Tällä kertaa tämmöistä, tämmöisellä teemalla.
VÄLTÄ KOMMENTOINTIA, joka mahdollisesti paljastaa kupletin juonen.

(Paha paljastaa, kun ei ole nähnyt ko. ristikkoa).
38. Jussi vain28.11.2012 klo 22:36
Menikin kolme päivää ja yötä ennenkuin ristikko ratkesi. "Läpsäisin" ristikon ratkaisemattomiin pari kertaa, mutta selkisi

Näillä nyt mennään..:)!
39. Jondalar28.11.2012 klo 23:29
[Ihmeellisesti toimii ihmisen mieli. Työskentelee yötä päivää löytääkseen ratkaisuja mahdottomilta tuntuviin ongelmiin. Itsellänikin yöllä sängyssä unta ootellessa ratkesi muuan ristikkoon tuleva sana, toinen saunan lauteilla mietiskellessä. Työpaikalla toimii monesti sama logiikka kuin ristikon ratkaisemisessa: käsillä olevaan pulmaan etsitään ratkaisua omasta muistista, kirjoista, muistiinpanoista, tietokoneelta jne.]
40. Mie29.11.2012 klo 03:15
Mulle näiden ristikoiden ratkominen ei ole mitään kilpaurheilua jossa kellon kanssa niitä ratkon, vaan sellaista nautinnollista on-off toimintaa jossa saa tosissaan miettiä ja pähkäillä. Pari päivää voi mennä, välillä nappaan lehden käteeni ja jatkan ratkomista. Mulle sopiva 2,5 -tasoisen ristikon vaikeusaste on pari-kolme päivää, ei tuntia.

Musta näitä 2,5 -tasoisia ristikoita on muutamanlaisia tullut vastaan...

a) liian helppo, jonka oivaltaa helposti ja ratkoo turhan pian kun juonen arvaa (jos sellaista on...)

b) tasaisesti haastava, jossa pari-kolme sanaa saa alkuun ja muut sitten työläämmin, tasaisen sopivan vaikea (mutta ei liian=

c) kuten mielestän tämä ristikko oli, eli 80-90% hiukan liian helppo ja sitten jokunen sana mitä ei keksi millään

Tällaisia ainakin mulle on tullut vastaan. Minä nautin eniten tyypistä b, sellaista minä pidän oikeasti vaikeana, enkä sen perusteella jääkö jokunen sana ratkomatta, kokonaan tai sitten että menee kauan niiden kanssa, kuten tyypissä c. Siksi sanoin että minusta tämä oli hiukan liian helppo koska niin asian koen. Hyvä ristikko silti.

Ostan Iltiksenkin vain kun siinä on 2,5 tasoinen ristikko jotka sopii mulle parhaiten, joskus ostan kun on 3- joita ei paljoa olekaan.

Emme siis ole samanlaisia ratkojia, oma tietotaso, kokemus, oivalluskyky jne. vaikuttavat paljon.

Kukin nauttii tavallaan.
41. Viljami29.11.2012 klo 07:13
Minä en yleensä ratko ristikoita kellon kanssa, mutta olen saanut sen käsityksen, että Sanaris Oy, sen laatijat ja koeratkojat mielellään toivovat vertailun vuoksi ratkojien omia vaikeusastearviointeja. Aikaa otan vain siksi, etten osaa tuota omaa vaikeusastettani muutenkaan määritellä. Yleensä nämä IS-kovikset asettuvat minulla 100 - 300 minuutin aikahaarukkaan.
42. pelaaja29.11.2012 klo 17:26
Kyllä mun nyt kelpaa olla taas puheväleissä laatijan kanssa, koska yleensä minulla on Ekin kanssa ollut niin vaikeaa. Sain tän nimittäin ratkotuksi! Aamusella tuskaiset viimeiset vedot keskiosaan. Minä, laiska ihminen, enpä olisi heti uskonut. Marginaaliin jäi 1 kysymysmerkki odottamaan vihjeen ja ratkaisun välistä yhteisymmärrystä. Saatanpa kysellä sen perään ellei se ala selvitä ikinä. Aikaa en kehdannut mitata (tai en ainakaan julkaise tulosta) mutta mukavasta monikosta tietysti on kyse.
43. iso S29.11.2012 klo 21:36
Elämä alkaa olla liian kovaa silloin kun ratkonta-aikaa mitataan allakalla. Sain juuri juuri ja juuri valmiiksi. Minulle tämä oli lähempänä kolmosta, joka on normaalisti se hilseeni ylittävä taso. Googlaaminen auttoi jonkin verran, vaikkakin enimmäkseen välillisesti. Yhden vastauksen sentään sieltä löysin, muuten apu oli enemminkin sitä että selaillessa pääsi alitajunta töihin. Sehän on tuloksilla mitattuna parempi kuin virallinen tajunta, ainakin minulla.

Esimerkkinä vaikka punk-bändi The (6). Lähteessäni lillui 1349 bändiä, mutta loppujen lopuksi ratkaisu syntyi poikittaisten avulla. Googlausvaiheessa poikittaisia oli niin niukasti että mahdollisia osumia tuli liikaa. Joukossa oli sivumennen sanottuna 8 suomalaista, joista yhtenä Haloo Helsinki! Wikipedian mukaan tuon porukan toimialaa on urbaani pop-rock eikä punkista puhuta mitään, ei edes punkin puremista. Pidä kirottu tunkkisi, Google!

En saanut varmaa havaintoa laadinnan aloituspaikasta. Kahta kohtaa jonkin verran epäilen, enemmän sitä jossa on vähemmän asennetta ja vähemmän sitä jossa ei ole enemmän leikkimieltä.

Avarrettu oli ja seuraamuksiakin jonkin verran tuli, mutta siinähän tuo meni runsaiden vaivojen ohella. Ei huono, olisin varmaan enemmän huvittunut jos en olisi niin kovin rasittunut!
44. Jussi vain29.11.2012 klo 22:37
Ristikonratkonnassa on hyvää se, että nukutut yöt auttavat. Jotenkin alitajunnassa ne ratkaisut muhivat, kuten joku jo aiemmin kertoi.

"Kokonaan ratkottuasi varmaan huomaat, mistä ristikko on aloitettu. Pyydän, ettei siihen kohtaan liikaa annettaisi apua tai edes kohdistettaisi kehuja/keskustelua siihen, ettei vinkeistä vinkeistä koko ristikko nopeasti romuttuisi ja paras ahaa jäisi saamatta."

En oikein Ekin kommenttia tuossa edellä ymmärrä. Olen nyt ratkaissut ristikon kokonaan, mutta en ymmärrä Ekin edellistä kommenttia (sitaateissa". Minulla ei ole laatijan asiantuntemusta, enkä mitenkään pysty päättelemään ristikon aloituskohtaa.

Tarkoititko alakulmaa, vai mitä?
45. Eki29.11.2012 klo 22:51
Kerron viimeistään lauantaiaamuna.
46. Jussi vain30.11.2012 klo 21:49
Parhaimpia vihjeitä oli tästä seuraava ja paljon pienempi.Toira myös.
47. jussi vain30.11.2012 klo 21:50
Siis touria...
48. Jussi vain30.11.2012 klo 21:54
Siis tourua.

Pahin oli oikea alanurkka, sen ratkaisemiseen meni kolme työpäivää. Lähetänkö Ekille, vai kenelle laskun?
49. Murphy30.11.2012 klo 21:57
[Koskaan ei ole aikaa tarkastaa, mitä on kirjoittanut. Mutta aina on aikaa korjata virheet jälkikäteen.]
50. Laki30.11.2012 klo 22:08
[Ja korjata nekin väärin. Vihje on TOIRUA.]
51. Jussi vain30.11.2012 klo 22:28
Joo, täältä puuttuu esikatselu.

TOIRUA ompi oikein,
52. ?30.11.2012 klo 22:42
[Jussi vain, sinäkö tosiaan näet tekstisi ensi kertaa vasta sitten, kun olet ensin lähettänyt sen?]
53. Wexi30.11.2012 klo 23:19
[IPadin lyömättömät ominaisuudet asettaneet alttiin teknisesti kovalle koetukselle?]
54. Viljami1.12.2012 klo 07:50
Epäilen, että Vuokilan laadinnan aloituskohta on oikean alakulman vihje PUPUSTA MIELEEN, mutta ehkä se laatijan toimesta kohta selviää.
55. Eki1.12.2012 klo 10:25
Siitähän se oikeasta alakulmasta lähti. Tai ei se oikeastaan ensin lähtenyt, sillä alusta ei meinannut tulla millään tyydyttävää. Jatkoin kuitenkin pitkien hyvien sanojen kokeilua ja lopulta oli kaksi ongelmakohtaa, joihin ratkaisun löytämällä kulmasta tulisi erittäin hyvä ja avarakin. Toiseen tarvittiin se legendaarinen punkyhtye ja toinen aiheutti sen pääkuvalauseen, koska alakulmaan tuli loppu -matin.´Joka tapauksessa tuommoinen sana, joka nyt on 5x7-alakulmassa, on erittäin harvinainen enkä näin avarasta aluksi edes unelmoinut sen kanssa.

Tässä ristikossa tuli tosi iso tenkkapoo vielä laadinnan valmistuttua. Kun kirjoitin sen pääkuvalauseenlopusta alkuun, ensimmäiseksi sanaksi kirjoitin "esikoiskirjailitar". Yritin sitä sitten valmiista ristikosta muuttaa vähällä vaivalla, mutta koko yläreuna muutaman ruudun osalta meni uusiksi eli yli kolmasosa koko ristikosta. Rakenne oli onneksi sellainen, ettei mennyt enempää.
56. Jaska1.12.2012 klo 13:02
PUPUSTA MIELEEN vuoden vihjekisan kärkeen!
57. Marco Poloinen1.12.2012 klo 13:09
Kannatetaan!
58. karie1.12.2012 klo 14:52
Toirua en tajua
onko tamma väärin
59. Eki1.12.2012 klo 14:53
Lisää v molempien perään, karie!
60. RR1.12.2012 klo 15:03
Punkyhtye oli mulle heti selvä, mutta PUPUSTA MIELEEN en ole vieläkään ymmärtänyt. Voitteko selittää, miksi se on vuoden parhaimpia vihjeitä?
61. Karie1.12.2012 klo 15:04
Kiitos Eki olinpa sokea
62. pelaaja1.12.2012 klo 15:11
Hups, vai v perään. Minulla TOIRUA oli rautio joka on rautias joka on hevonen ja siitä sitten tein tamman.

Se, mihin en ole päässyt kiinni on sen tamman vieressä oleva JOSKUS J..... Sain siihen sanan ALUS. Että mitenkä?
63. iso S1.12.2012 klo 15:12
Ykkösarvaukseni oli se että Eki oli saanut äkillisen Maire Harme -kohtauksen tyyliin "Olin päättänyt aloittaa keskeltä". Sieltä löytyy vihje "paljon pienempi" jonka ratkaisusanassa (12) on sen verran kiihtyvyyttä eli g-voimia ettei se ole ainakaan atta-tyylin pakkorakosanana mukaan tullut edullisen kirjainvalikoimansa siivittämänä. Vihje on karvan verran turhan minimalistinen, ei anna mitään viitettä siitä mihin verrataan. Ratkaisusana (sinänsä hauska) kyllä sisältää kohtteen lisäksi vertailukohteen, mutta lievästi pettynyt olo jäi. Ratkaisusana ei ole pienempi kuin vaikkapa puolikasitiö, joka olisi pituutensa puolesta sopinut ratkaisuksi ja on erittäin paljon pienempi kuin oikea ratkaisusana. No, ruudun koko rajoittaa täsmällisyyttä ja visaisuuspyrkimyskin oikeuttaa käyttämään hämäräperäisyyttä tavalla jota nykyinen johtava sisällöntuottajamme Tapio ei luultavasti hyväksy.

Kakkosarvaukseni oli tuo "pupusta mieleen", jossa Eki syyllistyi törkeää hurjempaan kansalaisrohkeuteen. Lehdistä lukemani perusteella puppugeneraattori on maineestaan tarkka ja tehtailee ketterästi kanteita. Toivokaamme parasta että Eki pysyy nykyisessä mielessä ristikoiden takana eikä joudu toisessa mielessä ristikoiden taakse.

Siunaamattomaksi lopuksi muistutus siitä, miten huolimaton hakutuloksen tulkinta voi johtaa väärään käsitykseen:

Haulla
Olin päättänyt aloittaa keskeltä
ensimmäinen linkki on
_http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au73cd 419f-a9a6-49dd-8cac-6b06f6ba38bd

Nimi: Olin päättänyt aloittaa keskeltä
Teoksen kuvailutiedot: Olin päättänyt aloittaa keskeltä
Tekijä: Polkunen, Mirjam

Jos lukemisen lopettaa tuohon (kuten joskus suositellaankin, nettiä pitäisi vain silmäillä eikä juuttua lukemaan pitkiä litanioita), päätyisi eittämättä siihen käsitykseen että Mirjam Polkunen on kirjan tekijä. Oikeasti ei, vaan Polkunen on arvostellut 4/1962 ilmestyneessä lehdessä vuonna 1961 julkaistun kirjan. Täytyy myöntää etten voi kieltää: käytin jonkin verran aikaa sen tutkimiseen onko Maire Harme kenties Mirja Polkusen salanimi.
64. Jaska1.12.2012 klo 15:26
Bäckman on puhunut puppua Venäjällä. Aatos ohjautui kuitenkin useimmilla ratkojilla väistämättä ensin pupuun, siitä ehkä Hefneriin ja puputyttöihin jne. Ainakin minä kulutin puoli kilowattituntia aivoenenergiaa Ekin utalaan harhautukseen.
65. RR1.12.2012 klo 15:34
Enpä tiennyt Bäckmanin pupunpuhumistaustaa, joten vihjeen hienous meni minulta hieman ohi. Äärimmäisen hieno alakulmasana kuitenkin (,vaikka nimet kuulemma laskevatkin ristikoiden tasoa).
66. Jussi vain1.12.2012 klo 16:08
Bäckmannin puppu on ollut aivan käsittämätöntä Venäjän mediassa. Sitä kyllä sopii arvostella. Minä mietin pitkään jänikseen liittyviä asioita, kunnes loksahti kohdalleen.

Tästä seuraavan ratkaisukin oli lähempänä kuin luulin.

Uusi ratkaisu VARPU-sanalle? Itse en ollut aiemmin kuullut.
67. Viljami1.12.2012 klo 17:56
Erinomainen vihje minustakin tuo PUPUSTA MIELEEN? vaikka se poikikin laadinnassa minusta vähän liian monta spesiaalitietoon pohjautuvaa ratkaisusanaa.
68. ....1.12.2012 klo 20:58
Mitä tuli satavuotiaalla keksinnöllä, taskulampun valokiilaan, hirat law ja -ilut -lajisla
69. Marco Poloinen1.12.2012 klo 21:23
Jos vaikka pari aluksi:

SATAVUOTIAALLA KEKSINNÖLLÄ => ISÄVAINAA

HIRAT
-LAW => HAKIM (WALTARIH -> MIKAH, molemmat takaperin)
70. ....1.12.2012 klo 22:06
En ymmärrä. Isävainaa?

Entä nuo toiset ja surfausparatiisi?
71. pelaaja1.12.2012 klo 22:12
Taisin iltapäivällä jäädä isompien jalkoihin mutta olen olevinani rohkea ja kysyn uudelleen:

"Se, mihin en ole päässyt kiinni on sen tamman vieressä oleva JOSKUS J.... Sain siihen sanan ALUS. Että mitenkä?"

Tuo alus? jalus? siis on keskellä sen toiruan oik.puolella ja olen edelleen vetämättömissä sen ymmärtämisessä, koska en ole keksintöjen isä, vielä.
72. Kaapo1.12.2012 klo 22:16
No joo, ei ollut kovin hyvä vihje, mutta tietysti ALUS on joskus myös JALUS tai päinvastoin. Eikö niin?
73. pelaaja1.12.2012 klo 22:28
Ai jaa. Eikun juu. Onhan esim. jalusta tietysti alusta. Hain vissiin sit jotain omituisempaa sen ison joskuksen takia. Tekijänoikeuslakia uhmaten lainaankin siis iso S:n repliikkiä "Täytyy myöntää etten voi kieltää".
74. Jussi vain1.12.2012 klo 23:04
Hei pelaaja ALUS on oikein. Ekin vihjeet ovat sen verran kieroja, että ratkettuaan ovatkin yksinkertaisia.

Hiihtäjille on GSTAAD. Kerroin, koska arvelin olevan hukassa...

ISÄVAINAA on jo niin vanha, että satavuotias keksintö on vanhempi kuin keksijänsä, vai miten Eki ajatteli?

Surfausparatiisi tietääkseni on NIAS, saari jossakin sumatran lähellä, on ollut aiemminkin ristikoissa.

Toirua on takaperin auriot --> VAURIOT ja ratkaisu on (V)AMMAT eli TAMMA...:) Eki on kieroon kääntynyt ja vääntynyt, ehkä taittunutkin.

Tuosta pupusta mieleen minulla oli pitkään häckman, koska häckmannin lusikoissa oli puputeema --> siitä johtuen minulla oli LEASINGNASH. Kolmas ruutu GRISHAMin yläpuolella oli pitkään AVARA, joka sotki ratkaisua.

Kun sain ahaa elämyksen tästä seuraava, loppu menikin helposti loppuun.

Vihje paljon pienempi tuotti myös vaikeuksia, pitkään oli KANGASTILKKU. Hieno ristikko!
75. Jussi vain1.12.2012 klo 23:08
Lähettäjälle. Valokiila on oikealta vasemmalle, OLAV. Normaali länsimainen ajattelu vie vasemmalta oikealle!
76. Tuomas L.1.12.2012 klo 23:41
Niin, jos keksintö on satavuotias, niin ei kai sen "isä" eli keksijä enää ole elossa. Teoriassa kai on mahdollista, mutta erittäin epätodennäköistä.

Itse veikkailin, että tuo GSTAAD olisi saattanut olla Ekin aloitussana. Onhan se kirjaimistoltaan aika erikoinen ja mahdollisesti hämmentää osaa ratkojista.
77. Mie1.12.2012 klo 23:58
Pikkuisen moitetta multakin tosta "isävainaasta". Samoin luulin että tuli ja sijalla on eri vihjeitä. Pääkuvasta lähtevät sanat ovat minusta myös vähän... no.. off.

Mutta ihan jees ristikko.
78. O2.12.2012 klo 00:11
Tuliko muille tyhjä ruutu kohtaan KAINILLE HANOK jälkeen?
79. Marco Poloinen2.12.2012 klo 00:21
Eihän se ole tyhjä, siinä on vihje.
80. O2.12.2012 klo 00:55
Marco Poloinen.
Tulihan siihen ALAVA.
81. kanssaratkoja2.12.2012 klo 15:28
Hei, mikä kuplii?
82. Maikki2.12.2012 klo 15:33
MUMM erittäin tunnettu samppanjamerkki.
83. kanssaratkoja2.12.2012 klo 15:35
Okei, en käytä alkoholia ollenkaan...
84. Oiva3.12.2012 klo 17:05
Yläreunan -1. vihje ei avautunut.
85. Jondalar3.12.2012 klo 17:29
Vihje liittyy -1. :stä alkavaan loivaan viivaan, ratkaisu OIVA.

Oikeassa alakulmassa on myös loiva viiva, josta tulee O:n toteama ALAVA.
86. Jussi vain3.12.2012 klo 22:58
Minullekaan MUMM ei ollut tuttu.

Mikä siellä yläreunassa ei avautunut?

Ensimmäinen vihje viittaa pääsanaan ia iatkuu alaspäin. Enpä nyt OIVA-sanaa yhtsiltään löydä. Ei taida siät ratkaisusananakaan olla.

Tämä taisi olla EKIN 2,5 pallonen ihan parhaasta päästä.
87. Maikki3.12.2012 klo 23:35
Vihje on -1 Kuvassa lOIVAsti vasemmalle päin avautuva kiila. Siitä alaspäin vihjeet JUNNUN SISÄPIIRIN NAINEN > AINI (Juha 'Junnu' Vainio)
SUKSI > SVAN (Gunde Svan, hiihtomestaroi takavuosina)
Kasvin kuva > SARA

Mikä tuossa nyt niin vaikeaa oli?
88. Jaska4.12.2012 klo 00:12
KUPLII Ekiltä tuomittavaa raittiisiin kohdistuvaa segregaatiota. Kaikki eivät siis ryyppää, joten vihje on heille mahdoton. Samaa sarjaa on laatijoiden lemppari TOKAJ, jota Ekikin kataline kumppaneineen viimeksi pakkojuotti ratkojille Sanasepossa 3/2012.
89. Eki4.12.2012 klo 00:14
Tokaj on paikka, juoma on tokaji tai tokaiji. Ei kai se ole paikan syytä, että joku siellä rypäleitä kasvattaa ja siitä salakavalasti alkomahoolia valmistaa. Onko Iisalmi pannassa, kun se on Olvin tyyssija?
90. Funny4.12.2012 klo 00:27
Ei Jaska tainnut olla ihan tosissaan. Muutenhan hänen kuuluisi protestoida kaikkia niitä sanoja, jotka eivät liity hänen harrastuksiinsa.
91. Eki4.12.2012 klo 00:50
Jos si joku ole tosissaan, eihän sille tosissaan vastata.
92. Eki4.12.2012 klo 00:50
Jos ei joku ole tosissaan, eihän sille tosissaan vastata.
93. Bergendahl5.12.2012 klo 11:17
Vihje "pupusta mieleen" voisi viitata myös (kuten itselläni) vuoden 1973 Robin Hood animaatioelokuvan suomenkieliseen versioon, jossa Nina Bäckman esitti pupu-vauvaa.
94. Jussi vain5.12.2012 klo 21:57
Minä sain junnun sisäpiirin naiseksi ANNI:n ja sukseksi SEAN. Luulisi olevan OK. Vai onko Eki eri mieltä?

Minulla oli ensimmäisenä ajatuksena Svan-suksi, josta olin kuullut, mutta enpä löytänyt, vaikka olisin tilannut?!

Sean suksi löytyi ja annikin löytyi juha vainion lähipiiristä.
95. Eki5.12.2012 klo 22:19
Olen silti eri mieltä.
96. Jussi vain6.12.2012 klo 01:09
Ekihän on aina eri mieltä...
97. Wexi6.12.2012 klo 01:17
vAINIo on tietenkin hyvin keskeinen (Juha "Wattille").

Ajattelin, että vihje olisi ollut SUKSIN (en ole nähnyt ristikkoa), mutta onhan ilmeistä, että Svan, sekä juoksi, että SUKSI.
98. Jaska6.12.2012 klo 11:42
AAMUNKAJASTUS KAMAN SIVUJOELLA? (7)
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *