KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS RISTIKKO 17.11

7193. Is Ristikko 17.11

Jussi vain17.11.2012 klo 17:55
Jotenkin vain tuntuu edellisen viikon 2 puolonen kovemmalta, kuin tämä kolmonen. En ole vielä saanut ratkaistua, ehkä vaikeuttakin tulee eteen.

Keränen tekee hyviä ristikoita. Tässä on ollut hellpoja kohtia yllin kyllin, mutta vaikuttaa - niiden vähenevän:) ennenkuin ristikko on täysi:):).

Ehkä Keräsen tarkoituskin oli jymäyttää...
2. Marco Poloinen17.11.2012 klo 18:07
[Ilta-Sanomat vatuloi digilehtensä kanssa, tuoreimpana tarjoillaan edelleen perjantaista tuotosta. Sen pehmisristikko on turhan mieto korvaushoidoksi riippuvuuden aiheuttamiin vierotusoireisiin... :-( ]
3. Jussi vain17.11.2012 klo 18:28
Hei Marco!

Kyllä minulla on kolmepalloinen Keränen täällä. Mitä tarkoitat verbillä "vatuloi"? Eli todennäköisesti meillä molemmilla on sama versio.
4. Marco Poloinen17.11.2012 klo 18:47
[Eipä ole viikonvaihdenumeron digiversiota minun koneelleni asti ilmaantunut. Systeemi sinällään toimii, testasin sen ostamalla perjantain lehden. - Vatuloiminen tarkoittaa homman hitaasti ja epäpätevästi hoitamista (jonninjoutavaa kuppaamista) yms. viehkoja asioita!]
5. O17.11.2012 klo 22:33
Kolmepallonen ja kokonaan täynnä!
Loistava laadinta Jari Keräseltä. Alkuunpääsemiseen oli
helpohkoja vihjeitä, mutta sitten ei enää.
Kauan siinä meni ja välillä piti laittaa pois.
Paljon tuli teippailuja.
Pääkuvasta tuli ihku juttu. 10 pistettä. :)
6. Emma18.11.2012 klo 02:01
Ei ollut mikään helppo nakki. O:n tapaan useampia sessioita tarvittiin, ja oikeassa alanurkassa on vieläkin yksi outo sana, jonka on melko pakko olla noin, vaikka en sitä oikein hyväksyisi. Mutta näin kinkkisessä ristikossa on helpompi hyväksyä joku pieni omituisuuskin ( jos se nyt sellainen sitten lopulta on?).

Aivan upea pähkäiltävä - rohkea esitys. Ei voi moittia ainakaan kaavoihin kangistumisesta!

[Mikä kumma vain riivaa Iltiksen digiversiota, kun ei toimi? ]
7. Tuomas L.18.11.2012 klo 11:29
Tämän kanssa meinasi jo usko loppua, tuntui ettei pääkuvan ympärillä oleva alue ratkea ikinä. Mutta kas kummaa: yhden ainoan kirjaimen muuttaminen toiseksi (LUIKKIJAN MIELESSÄ -sanan kolmanneksi viimeinen kirjain) avasi kaiken! Joskus käy näin.

KIVEN HEITTÄJIÄ? -vihjettä en tajunnut. Vähän jäi mietityttämään myös pisimmän pääkuvalauseen ensimmäisen sanan idea; löysin kaksikin selitystä, mutta kumpikin tuntuu lievästi väkinäiseltä.
8. pius18.11.2012 klo 12:02
Kymmenkunta ns. varmaa sanaa, joista ratkonta lähti livakkaasti liikkeelle mutta pysähtyi sitten vasemman laidan ja pääkuvan vieren ongelmiin. Keskellä alhaallakin on valkoisia ruutuja!!
9. Kaapo18.11.2012 klo 12:56
Hah, Tuomas, KIVEN HEITTÄJIÄ? on viimeisen päälle tietovihje.
10. Jaska18.11.2012 klo 13:27
Minulla ei loppunut usko, kestävyys kylläkin pitkähkössä myöhäisillan pakerruksessa pääkuvan tienoon aukkoja katsellen. Viraton varaton tuntui pääparkani olevan. Sen yöllinen nollaus oli siis tarpeen ja tuottikin tulosta. Virallisena kuin peipponen aloin aamulla lapioida ristikon aukkoja umpeen. Varaakin jäi vartti ja risat ennen normaalikovisajan umpeutumista.

Suurin vaikeus koitui tuttuun tapaan ratkojan virheistä ja niiden korjaamisesta. Osansa oli myös lauseilla ja monilla lakonisilla vihjeillä, joista joitakin en pidä oikein onnistuneina. Sorvauksen varaa siis jäi. Sanastossa ei moittimista, triviaalien määränkin pysyessä laillisissa puitteissa.

Teknisesti kelpo suoritus, joskin nelikirjaimisten määrä lähenee uhkaavasti 40 prosenttia, mitä en olisi ainakaan paljon sulattanut. Sulatuksen ja lauseiden pitkät sanat nostivat kuitenkin kp:n kuuden tuntumaan. Huomasin, että ylikin olisi päässyt vaivatta yhden vihjeruudun poistolla sanaston heikentymättä. Se olisi taannut ysille plussankin, mutta kaipa tasaysikin Kerästä kiitättää.

Muuten olen sitä mieltä, että Tuomas L:n lisävihje hipoi törkeyden rajaa.
11. vaari18.11.2012 klo 15:00
Vaaria ei haitanneet edes lakoniset vihjeet.
12. ripop18.11.2012 klo 16:38
Niinpä niin Jaska.Tuomas on ollut harhapoluilla ja huomattuaan eksyneensä paljastaa rastin tunnuksen kanssakilpailijoilleen.Tässähän piilee koko ristikon pahin juju.
13. Marco Poloinen18.11.2012 klo 19:34
Niinpähän vain oli Iltis saanut nettilehtensä puolille päivin väsättyä, joten auvosta osattomaksi en minäkään jäänyt.

Kategoriansa mukainen, sanastoltaan moitteeton, sopivan kierosti pohdituttava, (joiltakin kuvavihjeiltään jopa tuonnottaisen Tapani N. Vainion "alkutuotantoa" tietyllä tavalla mukaileva!). Jokunen tuplajuttu hytkäytti mukavasti, eikä puisevuutta ollut havaittavissa muiltakaan osin.

Pääkuvalauseisiin vaineksin (= odottelin hieman jännittyneenä) vielä pientä täydellistävää hienosäätöä, mutta tuommoisenaankin parasta A-luokkaa. Pienehköruutuinen nettitulosteeni vaati keskimääräistä enemmän apusilmän käyttöä, ehkä Helin värikuvat eivät vain jostain syystä toistu yhtä tarkkarajaisena kuin esim. Lavoniuksen Heikin vastaavat mustavalkoiset, tiedä häntä.

Hienovaraisesti tekisi mieli vielä huomauttaa, että vaikka tietyillä välimerkeillä onkin mukava laventaa vihjeen merkitystä, ihan minne hyvänsä asti vaikutusta ei logiikan kärsimättä ole mahdollista ylettää. (Em. huomautus pätee yleisluontoisena, vaikka olisinkin tulkinnut tässä ristikossa jotain vastoin päin kuin oli tarkoitettu!)

Summa summarum: Hyvää kannatti odottaa!
14. karte18.11.2012 klo 23:19
tosiaan kiven heittäjiä oli outo minullekin mutta kun juttelin kaverin kanssa hän kertoi heti mistä se tulee alku meni nopsaan sitten rupes tökkiin eli yli 2 tuntia
15. kkk19.11.2012 klo 09:59
Saimpahan minäkin ensimmäisen kolmepalloisen omin avuin täyteen.
Ainakin minulle täyskolmosen arvoinen.
Sanastoltaan erittäin hyvä.
16. Viljami19.11.2012 klo 11:52
Samaa mieltä kkk:n kanssa tuosta sanastosta. Taidokas laadinta Keräseltä, jossa useita mainioita vihjeitä. Googleen ei tarvinnut turvautua kuin yhden kirjaimen varmistamiseksi.
Muutaman vihjeen ja ratkaisusanan välisen logiikan tajuaminen tuotti hyvää oivaltamisen iloa.

Jäi niukasti kolmemiikan puolelle minun asteikollani.
17. +++19.11.2012 klo 21:28
Kaiken suitsutuksen (niinkuin aihetta on) keskellä kukaan ei ole maininnut yhdestä laadintavirheestä!?
18. 19.11.2012 klo 21:57
Vitottaako se?
19. Marco Poloinen19.11.2012 klo 22:00
Eikö?
20. O19.11.2012 klo 22:02
Ei voi vitottaa, koska en ole huomannut.
Hyvä ristikko!
21. Jaska19.11.2012 klo 23:58
Kappas, selvä virhehän siinä on. Enpä sitä vain huomannut siinä hirmuisessa loppuspurtissani. Jos olisin, ei kiitettävälle arvosanalle olisi jäänyt sijaa.
22. Jaska20.11.2012 klo 00:05
Eopä tuon korjaamisessa nokka ehtinyt tuhisemaan, vaikka se sitä tänään on muuten tehnyt. Kerron sen sitten lauantaina.
23. Jaska20.11.2012 klo 00:06
(näppäimistö pimeänä, niin kuin näppäilijäkin)
24. Marianna20.11.2012 klo 10:28
Eräässä kohdassa virhe taitaa olla Ekin Ristikkokirjoissa/rengissä. Google kertoi muuta. Että ensi lauantaina sitten ...
25. O20.11.2012 klo 16:43
No löytyihän se virhe, kun otin ristikon esiin, mutta ei
vitota.
Jaska.
Parane pian nokan tuhisemisesta. :)
26. O21.11.2012 klo 18:31
Olen pahoillani, kun sanoin löytäneeni virheen.
Olen nyt tutkinut sen kohdan, jossa oletin virheen olevan,
mutta niin ei ollut. Sorry kaikille. :(
27. VL24.11.2012 klo 12:21
Nyt palautusajan umpeudutta varmistaisin, viittaako KIVEN HEITTÄJIÄ? -vihje eräänlaisiin puolustusharjoituksiin. Mielestäni tässä tapauksessa parempi muotoilu olisi ollut "kivien heittelyä"?
28. Jaska24.11.2012 klo 12:30
Hectorin kappaleessa Ake, Make, Pera ja mä kiven heittäjä on ake.

Virhe, johon +++ viittasi, on mielestäni oikealle lähtevän lauseen ekan sanan TYHJÄTASKULLA adessiivipääte -lla. Kyllä sen pitää olla -lle. Korjaus: ANNUKAT > ENNAKOT, LIESI > LIERI, ASUVA > ARAVA.
29. Jaska24.11.2012 klo 12:31
Siis Ake, ei arvuuttaja-ake:)
30. VL24.11.2012 klo 14:34
Kiitos selvityksestä. Laulu on tuttu, mutta en olisi osannut yhdistää vihjettä siihen.
31. Jussi vain24.11.2012 klo 18:42
Jotenkin Jaskan päättelyt adessiivipäätteestä eivät vakuuta, minun ratkaisuni on LLA --> LAMAANTUVAT -->LIESI --> ANNUKAT -->OIVA -->PAJA nämä siis pystyyn
ja vaakaan
AINOA -->MENIJÖILLE-->ASUVA-->INTTIAIKA
32. Jussi vain24.11.2012 klo 18:48
Minulle on jäänyt oikealle muutama ratkaisemattomalta tuntuvat sana.

Onko elämä LOPUTON?
Rajaton ALAI?
Kaikkein kinkkisin vihje tuntuu olevan KAHVIA, johon en löydä mitään vastausta?

Loppuosaksi olen saanut ---TAP, mikäli Mersuja on ASTROT?, luulen tuon olevan ongelman ydin.

Ei tasajalkaa TANSSIEN
33. O24.11.2012 klo 18:50
Jussi vain.
Minulla on samoin, kuin sinulla.
34. O24.11.2012 klo 18:53
Jussi vain.
ELÄMÄ on SALATTU
RAJATON on ESSI
KAHVIA on LATTEA
MERSUJA on ESARJA, siis minulla :).
35. O24.11.2012 klo 18:55
EI TASAJALKAA tuli TELEMARK.
36. Marco Poloinen24.11.2012 klo 20:35
Pientä tarkkuutta luetun ymmärtämiseen! Jaskahan vain esitti muutokset, joilla päästäisiin hänen mielestään oikeaan lopputulokseen -LLE. En hetkeäkään epäile, etteikö hänen ristikostaan löydy ihan laatijan tarkoittamat ratkaisusanat.

Itse olen tuosta päätteestä Jaskan kanssa eri mieltä. Jos lähdetään siitä, että tyyppi on tuon viitan kohdalla persaukinen ja kysytään kuinka paljon h ä n e l l ä on matkaa (hänenlaisilleen nimetylle läpikulkupaikalle) jäljellä, adessiivipääte on käsittääkseni täysin oikein. Siis tyhjätaskuLLA, koska ei kysytä paljonko matkaa on solaLLE.

Oma vihjeenviilaustoiveeni kohdistui (ks. myös 18.11. klo 19.34) päätelmään, että yksi tietty Ake voitaisiin vihjeen lailla kyssärillä varustettunakaan täysin kivuttomasti monikoida. Tiedän, että AVULIAITA(?) => AATUT -tyyppiset vihjeet ovat yleisiä, mutta tässä tapauksessa viitekehys on minusta tunnelmaltaan vähän toinen.

Toinen nipottamisen paikka löytyy pääkuvan alta: BUBI on B(ror)-E(rik) W(allenius), joten vihje oli tuota yhdysmerkkiä vajaa. Totta kai merkki olisi vesittänyt puolet vihjeen vaikeudesta, mutta nimillä nyt on virallinen muotonsa. Sitaatithan viittaavat ratkaisusanan lempinimimäisyyteen, ei vihjeen leikillisyyteen.

Oikeasti minulla ei ole mitään varsinaista valittamista, kunhan hieman polemisoin. Ekihän sitä paitsi toisella säikeellä juuri totesi, että "VIHJE voi olla mitä siansaksaa tahansa." :-)
37. Jaska24.11.2012 klo 21:29
JOS lähdetään siitä, että tyyppi on persaukinen. Mikä ihmeen tyyppi ja millä perusteella? Ei kuvassa näy mitään tyyppiä. Siinä on tienviitta, jonka mukaan PASOLAan on 5 (km). Miellettynä pa-solaksi voidaan käyttää allatiivia, niin kuin lukemattomissa muissakin luonnonmuodostelman sisältävissä paikannimissä.

Sola on muuten monimerkityksinen sana. Erään merkityksen synonyymi on siis tasku, niin kuin ainakin Marco Poloinen tietää. Esim. Jussi vain ja O eivät tienneet. Siis matkaa tyhjätaskuLLE on 5 km.

Näin on näreet, eivätkä ne mahdollisista vastaprotesteista muuksi muutu. Ristikon lopullinen arvosana putoaa virheen johdosta tyydyttäväksi. KO eli Jaska ei anna muutoksenhakulupaa.
38. Marco Poloinen24.11.2012 klo 21:52
Menköön tämän kerran. Jos olisin vähän virkeämmässä kunnossa niin valittaisin kyllä EU-tuomioistuimeen.
39. iso S24.11.2012 klo 22:01
Jaskan perustelut eivät nyt vakuuta minua, kun ensin palauttelin mieleni puoleen vanhoja kouluoppeja paikallissijoista. Adessiivi, ablatiivi, allatiivi: kirkolla, kirkolta, kirkkoon.

Jos solan nimi olisi Pa, niin Pa-solalle olisi matkaa 5 km. Puheessa voitaisiin lyhentää jättämällä sola pois: Pa:lle matkaa 5 km, jos lähitienoolla ei satu olemaan samannimistä kylää, järveä, jokea, kukkulaa tai muuta karttakohdetta eikä siten olisi vaaraa erehtyä kohteesta. Vain erittäin leikkimielisesti voitaisiin Pa-solaa nimittää Tyhjätaskusolaksi ja lyhentää solattomaksi: Tyhjätaskulle 5 km. Yleensä opasteista on leikki kaukana!

Loogisempi selitys on se että kyseessä on eräässä Steve Martin -elokuvassa olleen fiksun opastetaulun tapainen kyltti, joka osaa neuvoa tiedon tarpeessa olevaa henkilöä, joka on tässä tapauksessa kuvan ulkopuolella, opasteen lukijan asemassa oleva tyhjätasku. Nyt näyttää pahasti siltä, että opastimen merkkivalikoimaan kuuluu vain kirjaimet. Puuttuva välimerkki voisi olla ainakin kaksoispiste, huutomerkki tai pilkku. Kaikissa tapauksissa kyse on siitä että opaste "puhuu" nimenomaan tyhjätaskulle. Adessiivimuotoiseksi (tyhjätaskulla) tulkittuna ratkaisulause on kelvollinen ja ymmärrettävä sellaisenaan. Allatiivimuotoisena (tyhjätaskulle) ratkaisulauseen etenemisruudussa pitäisi olla vastaava välimerkki (tai se pitää ainakin kuvitella), jolloin ulkopuolinen havainnoija on noteeraamassa viestin vastaanottajan ja siitä irrallisen viestin sisällön.

Yleensä sellaisessa ei ole järkeä että matkaa olisi VAIN tyhjätaskulle 5 km ja muille jotakin muuta. Jaska saattaa tuntea paikan henkilökohtaisesti ja tietää, että paikasta onkin solalle matkaa oikopolkua pitkin 5 km ja tietä pitkin enemmän. Tyhjätasku joutuu kävelemään, rahamiehet hurauttavat autolla. Autoilijoille opaste ei nyt matkaa näytä, koska tyhjätasu on ainoana paikalla?
40. ?24.11.2012 klo 22:07
Miksi RAJATON on ESSI?
41. Eki24.11.2012 klo 22:09
Koska Essi Wuorela on maailmankuulun Lauluyhtye Rajattoman jäsen.
42. ?24.11.2012 klo 22:18
No niinpä tietenkin. Kiitos Eki.
43. O24.11.2012 klo 23:39
iso S.
Hienosti perusteltu ja selkeä kirjoitus. Kiitos!
44. Jaska24.11.2012 klo 23:53
Jälleen kerran O on väärässä. Tai vääntääkö vitsiä iso S:n tapaan. Eli korkeintaan välttävästi.
45. Jaska24.11.2012 klo 23:56
Ei siis liene iso S oikeasti seonnut sijamuotoihinsa:)
46. Jussi vain25.11.2012 klo 01:39
Jaska, eiköpä nyt tullut ensimmäinen? pummi. Jaskan on vain niin vaikeaa olla väärässä, vaikka järki toista kertoo.

Ei aina kannata olla niin perusteellisen oikeassa ja viisas.?!

Kyllä O ja minäkin olemme nyt ratkaisumme takana, mot.
47. Jaska25.11.2012 klo 11:55
Jospa hieman jarruteltaisiin, Jussi vain. Kernaasti uskon, että O ja sinäkin olette ratkaisunne takana. Onhan se sama kuin aikanaan julkaistavasta ratkaisusta luettavissa on.

Siinä olet oikeassa, että ei aina kannata olla perusteellisen oikeassa, ellei nimenomaan halua närkästyttää eri mieltä olevia ja siten lietsoa lietsoa täällä eripuraa HS-säikeen tapaan. Se ei ollut tarkoitukseni, vaikka kirjoitustyylini saattaa joskus tuntua provosoivalta. Olen kuitenkin sopuisa mies. Pyydänkin anteeksi olettamustani, että sinä ja O ette tunteneet solan ja taskun kaikkia merkityksiä. Älkää nyt sentään uskoko iso S:n kirkkoon menoa allatiiviksi:)
48. Jussi vain25.11.2012 klo 19:18
En oikein ymmärrä ratkaisusi perusteita, Jaska. Ei ollut tarkoitus loukata.

Mutta missä on vihjekuvan LIERI, luurikin olisi lähempänä.
Miten lutviutuu ANNASTA Johdettuja ENNAKOKSI. Annasta johdettuja sanoja on mm ANNUKAT. Muita annikit, anut, ym - ei kuitenkaan ennakot. Jaskalla on nyt ollut pahanlaatuinen flunssa. Toivottavasti tervehdyt:)

ASUVA ei mielestäni muutu kuvan vihjeellä edes sitaateissa ARAVAksi.

Minä sain pääkuvasta oikealle
TYHJÄTASKULLA PUOLI PENINKULMAA ENÄÄ
Pystyyn
OPASTUSMERKIT

Mitä tässä on siis jäänyt käsittämättä, itse en tiedä - mutta Jaska voisi selvittää.
49. O25.11.2012 klo 19:24
Jussi vain.
Samoin minulla.
50. Marco Poloinen25.11.2012 klo 19:49
["Nimim. Jaskan puolesta":]

Jussi vain,
ei ole epäilystäkään, ettet ole ymmärtänyt (Jaskan perusteita). Selitin asian kertaalleen 24.11. klo 20.35 , jospa lukisit vielä kerran oikein ajatuksen kanssa ensimmäisen kappaleen.
51. si-tee-raaja25.11.2012 klo 19:59
"Lähettäjä: Marco Poloinen 24.11.2012 klo 20:35

Pientä tarkkuutta luetun ymmärtämiseen! Jaskahan vain esitti muutokset, joilla päästäisiin hänen mielestään oikeaan lopputulokseen -LLE."
52. +25.11.2012 klo 20:04
"Jaskahan vain esitti muutokset"
= Jaska esitti vaihtoehtoisen laadinnan
53. Jussi vain25.11.2012 klo 20:51
Kysehän oli julkaistusta ristikosta. Ei siihen tarvitse enää uusia sudenkuoppia kaivaa!

Jos Jaskan näkemys ristikon oikeaksi tekemiseen menee ristiin, voisi siitä kirjoittaa oman säikeensä. Oikeisin ratkaisuihin täällä käsittääkseni kuitenkin pyritään noin kuin ristikkokohtaisesti.

Minulla ainakin painopisteenä oli tämän ristikon ratkaisu. Miksi sekoittaa, hämmentää ratkojia turhilla sanoilla, jotka eivät ole ristikon kannalta oikein.

Itse selaan täälläkin suhteellisen pikavauhtia, enkä jaksa perehtyä tiettyyn kellonaikaan tehtyä viestiä. Helpostihan se löytyisi, jos käyttäisi hKU - ei kuitenkaan hirveästi inspiroi.

+:lta kysyisin "Jaskahan vain esitti muutokset", tekikö Jaska tämän ristikon uudelleen, onko se jostakin ostettavissa....:)
54. iso S25.11.2012 klo 21:55
Jaskan huomio oli oikea, samoin olettaakseni hänen olettamansa arvio että iso S ei luule kirkkoon menoa allatiiviksi. Kyllä se oli ihan lipsaus, kun ajatus oli jo seuraavassa lauseessa. Toki menen todennäköisemmin kirkolle kuin kirkkoon, eli allatiivi on minulle tutumpi sija- ja olomuoto kirkkoasioissa.

Olisikohan muuten tarvetta vielä yhdelle sijamuodolle, joka olisi korkeuskammoiselle kauhistus: allatiivia seuraava päällätiivi, joka kuvaa sitä kun ollaan temppelin harjalla?
55. Jussi vain25.11.2012 klo 22:07
Eki voisi myös kommentoida jotain. Ekillä on tieto ja ymmärrys.

Menikö nyt väärin kieroin säärin... Täällä nyt häärin!
56. Eki25.11.2012 klo 22:14
En nyt ole ehtinyt perehtyä tähän riitelyyn, katsotaan jos myöhemmin.
57. Jussi vain25.11.2012 klo 22:22
Ei tässä käsittääkseni ole riitelyä, vaan jostskin muusta.
58. RA25.11.2012 klo 22:31
Keskustelun kulku:
1. Jaska kirjoitti (hieman) epäselvästi tarjotessaan VAIN vaihtoehtoista laadintaa (ei siis suinkaan puhunut ratkaisseensa ristikkoa mainitsemillaan sanoilla).
2. Jussi ei lukenut kunnolla ja/tai ei ymmärtänyt lukemaansa.
3. O peesasi.
4. Jussi riemastui entisestään.
5. Marco P yritti selittää, että Jaska... ks. kohta 1.
6. Jussi ei lukenut kunnolla ja/tai ei ymmärtänyt lukemaansa.
7. O peesasi.
8. Jussi kysyi taas samaa asiaa. Ja pyysi Ekiä apuun.
59. RA25.11.2012 klo 22:37
...Ja jos saa ennustaa, niin jatko menee jotenkin näin:

9. O peesaa Jussia.
10. Marco yrittää selittää vielä kerran.
11. Jussi kysyy taas samaa asiaa.
12. O peesaa Jussia.
13. Jaska heittää sekaan tahallisen epäselvän viestin.
14. -> Edelliset kommentit eri muodoissaan ja eri järjestyksessä.

[;-)]
60. Emma25.11.2012 klo 22:39
Päällätiivi mainio sijamuoto, varsinkin savolaisille. Länsisuomalaisille riittää tuo allatiivi. ;-D
61. [O]25.11.2012 klo 22:53
[RA.
[Ennustit väärin! ;-)]
62. Jaska25.11.2012 klo 23:05
RA:n ansiokkaaseen kronologiseen kronikkaan olisi ollut hyvä päättää tämä ei-riitely, mutta muistin juuri keskipituusjatkeeni jääneen julkistamatta. Jussin vain vastakkaisesta toiveesta huolimatta sekin sopinee tehdä tässä samassa Keräsen ristikkoa koskevassa säikeessä.

Kahden ratkaisusanan EMOT ja OSKUT tilalle EMORAUSKUT (jotkin rauskulajit tosiaan synnyttävät poikasensa). Siitä seuraa seuraavat muutokset, seuratkaa tarkoin kaikki seuralliset ja on Sanaseppoihin kuulumattomillakin lupa seurata: IÄTÄ/IONI, TOTI/TONE, NÄTTI/NISTI, SETIT/SERES, ROOLI/ROULI. Ja juu, vihjeetkin olisi ollut muutettava. Nistiä ei ole siis ole kiva katsoa...
63. Jussi vain25.11.2012 klo 23:28
RA:lta oli täydentävä selvitys. Ei se kuitenkaan täämä ristikon ratkaisusanoja miksikään muuta,

Odotellaan Jaskan epäselvää viesttiä ja palataan asiaan.

Onpa tästäkin säikeestä tullut kimurantti!

Varsoilla >EMÄT
Minulla oli aikanaan Osku-niminen koira, kunnia hänen muistolleen,

Oletko Jaska julkaissut tämän ristikon, kuten Ekin tämän päivän ristikossa, joss riittää vieläkin pohdittavaa...

Miten muuten Rouli on ROOLI? Minullla on paljon vajausta tietämyksessä.
64. Jaska25.11.2012 klo 23:51
Jussi vain, senkin uskon. Minullakin näet on. Keksit muuten näppärän vihjeen ROULIlle. ROOLIham se on sillä edellytyksellä, että hahmo on mukana jossakin Sormusten herra -filminnöksessä. En ole nähnyt ainuttakaan.
65. Jussi vain26.11.2012 klo 00:02
Minun puolestani tämä säie saa loppua. En jatka enää tästä eteenpäin. Eiköhän se ollut tässä!
66. krtek26.11.2012 klo 12:25
Mutta mikä ROIKKUU PUUSSA?
67. O26.11.2012 klo 12:42
krtek.
Minulla se on UNAU.
68. O26.11.2012 klo 18:19
Eli KAKSIVARVASLAISKIAINEN.
69. krtek27.11.2012 klo 11:09
Kiitos O, unau olikin minulle uusi tuttavuus
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *