KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 20.-21.10 2012

7144. IS-viikonvaihde 20.-21.10 2012

Marco Poloinen20.10.2012 klo 21:30
Melkomoista säihkettä jälleen tämä Antin ja Helin ilotulitus! Väreily selkäpiissä tosin harveni ajallisesti loppua kohti syystä siitä, että viimeinen neljännes vei aikaa saman verran kuin ensimmäiset kolme.

Selväpiirteinen homma; ei kyssäreitä marginaalissa, ei googletusta (ei ole apua, eikä tarvista), lopuksi vain tavanomainen ihmettely "etten nyt tuotakaan ihan yksinkertaista(?!) asiaa nopeammin hoksannut!"

Jos joku tulostaa laillani digilehden (pieniruutuisen) ristikon, kannattaa olla tarkkana joidenkin vihjeiden kanssa! Enempää en tässä vaiheessa lavertele, jatkossa kenties lisää...
2. Jussi vain21.10.2012 klo 00:41
Skytältä loistoristikko, vaikka en vielä ole aloittanutkaan. Vilkaisin vain ja hyvältä näyttää.

Todennäköisesti vierähtää pitkä tovi ristikon parissa. Tuskinpa saan ratkaistua ilman apuja, mutta voi se ratketakin. Minulla on ymmärrys lisääntynyt :)

Marcolle kysymys, miten saat Hesarin kahden aukeaman ristikon tulostettua?

Itse aion kuvankäsittelyssa jakaa ja tulostaa kahdessa osassa, paras vaihtoehto olisi tulostaa A3:n kokoon, menee se kuitenkin kahdessa osassa ja kumitus ei pilaa alkuperäistä.

Tulostettu ristikko 80g:n paperilla on parempilaatuinen kuin huokoisessa lehdessä oleva.
3. Marco Poloinen21.10.2012 klo 11:22
[En tulosta Hesarin ristikoita ja Iltiksestäkin vain koviksen. Senkin voi osittaa jos haluaa isompiruutuisen, mutta kokoeroja puolikkaiden välille tahtoo tulla, eikä teippaileminen muutenkaan oikein huvita. Yksiosaisesta saa useimmiten selvän kun on tarkkana.]
4. PP21.10.2012 klo 12:48
Voisin toistaa Marco Poloisen kaksi ensimmäistä kappaletta sanasta sanaan. Silti en katso ristikkoa valmiiksi, vaikka täynnä onkin. Pitää odottaa yhtä ahaata. Uskon, että se tulee ulkona lenkillä. Oiva oli ristikko ja ansaitsee suurkiitoksen!
5. Emma21.10.2012 klo 13:47
No, huh ja lääh! Olo on kuin olisi isommankin työn tehnyt. Yksi piilokirjain puuttuu, mutta se varmaan minulta jää ratkaisematta loppujen lopuksikin - katson sitten kahden viikon päästä lehdestä. Kokeeksi siihen voin jotain tietysti laittaa, harmi vaan etten tajua jujua.

Eilisilta (aamuyö) tuntui menevän tuloksettomassa pähkäilyssä,mutta nukkuessa jotain oli taas loksahtanut kohdalleen ja herättyäni kummasin puolet pois. Kun sitten vielä nöyrryin googlettamaan jotakin, tuli vihdoin "läpimurto" - siitä se sitten aukesi.

Mahtavalta tuntuu! Kiitos laatijoille!
6. Emma21.10.2012 klo 13:52
Vielä askarrutti tuo jo epätoivoon suistanut kohta ja tulihan se sieltä!
7. Tuomas L.21.10.2012 klo 14:21
Oli antoisa tehtävä, mielestäni ei ihan pahinta Skyttää kuitenkaan. Vaakaan lähtevän pääkuvalauseen hoksasin aika nopeasti, ja sen avulla iso osa ristikosta täyttyi kohtalaisen kivuttomasti. Vasen alanurkka kyllä askarrutti varsin pitkään, mutta täyttyipä lopulta sekin.

KAARI-vihjeen idea ei ole vielä valjennut; minulla oli siinä pitkään väärä ratkaisusana (en sano mikä, koska siinä on kaksi kirjainta neljästä oikein), joten tuo kohta mietitytti myös kauan.

Onko muuten Hesarissa tosiaan "kahden aukeaman ristikoita"? En ole Hesarin ristikoita aikoihin ratkonut, mutta kuulostaa aikamoiselta.
8. Viljami21.10.2012 klo 15:21
Minulle tämä ristikko on pitkästä aikaa ensimmäinen, jolle joudun ottamaan aikaa almanakalla. Olen vasta puolessavälissä tämän kanssa, eli töitä näyttää riittävän enemmän kuin lääkärit määrää!
9. Jussi vain21.10.2012 klo 20:11
Kyllä on kinkkinen, mutta hiljalleen edetään. Skytällä on koira kainalossa. Olisikohan prosentin verran ratkaistuna. Hieno ristikko joka tapauksessa. Keskiviikon paikkeilla luulen olevani paremmassa noin kymmenen prosentin kunnossa...:)
10. Jaska22.10.2012 klo 00:14
Tunnettu ja tunnustettu totuus onkin, että ratkontakunto voi vaihdella. Jopa muutenkin kuin väsymyksen johdosta, mikä osaltaan selittää parin viime vuoden normaaliskyttisajan lievää ylitystäni. Tänään väsyinkin pahemman kerran tanssiin tähtien kanssa. Hyväkin vitsi alkaa tarpeeksi toistettuna tympiä.

Mukavia skyttämäisiä knoppeja runsaasti. Parista ainakin minulle uudesta myönnän lisäosapojot, jotta pari välttävää vihjettä neutraloituisi ja kiitettävä kirkastuisi. Tiedän toki, että etenkään triviaalien kovisvinkkaaminen ei ole helppoa. Ekstraplussat myös Heli Kärkkäiselle, joskaan en ole varma, onko hän ne ansainnut. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan... Todennäköisesti ette, mutta koettakaa kestää vielä viisi vuorokautta!
11. Viljami22.10.2012 klo 12:41
Mainio ristikko, joka taisi olla jo kolmas peräkkäinen kovis, joka meni minulla kirkkaasti pahiksen puolelle. Sanasto minusta ihan laadukasta yhtä kummajaista lukuunottamatta, jolle en löytänyt vahvistusta edes Googlesta.

Vihjeissä erinomaista jujutusta, joista parin yhteys ratkaisusanaan teetti aikalailla ylitöitä, mutta palkitsivat hyvällä ahaa-elämyksellä.
12. Viljami22.10.2012 klo 12:51
Siis kolmas peräkkäinen kolmipalloinen, joka meni pahiksen puolelle.
13. anna h22.10.2012 klo 17:12
Pahis tämä minustakin, eilisiltana vasta pääsin aloittamaan, tänään loksahti monta kohtaa paikoilleen, mutta muutama aukko vielä on, yläosastossa. Mukavia oivalluksia myös koin vasta tänään. Yläreunan eläintä luulin ensin lehmäksi, kunnes päivänvalo paljasti että se onkin koira. Pääkuvan lauseet selvisivät aika nopeasti, mutta kyllä minä ainakin googletin muutaman sanan; hurriganes ja how many sisters, ajoi, marlonin osa esimerkkeinä.
14. HM22.10.2012 klo 18:03
Hitaasti edistyy, mutta mikäs hoppu tässä. Kun aikaa on, huomasin, että tällä kertaa palkinnot arpoutuivat 75%sesti Seijoille. Onko reilua, kysyn vaan! ;)
15. Kaapo22.10.2012 klo 18:42
Ratkesi riittävästi, että saan avainsanan lähetettyä.

Epäselviksi jäivät mm.

KAARI!
-SILA
VÄISSÄ
MAN KAHDEN PUOLEN
M(nuoli ylös)O ja alla MINUN!


SIIRRÄN VÄHÄN miksi 1. persoonassa?

Mukava, että skytismitkin kehittyvät niin, ettei niitä heti tunnista.
16. Kaapo vielä22.10.2012 klo 18:55
Kun hoksasin -SILAn, selvisi myös KAARI!

KAARI! vaatii paitsi oivallusta myös tietoa.
17. Tuomas L.22.10.2012 klo 18:58
Ehkä tuo KAARI! aukeaa sitten vielä minullekin. Keksin yhden hataran selityksen, mutta se tuskin on oikea, koska ei hirveästi vaadi tietoa. (Liittyy siihen alkuperäiseen ratkaisusanaani.)

MAN KAHDEN PUOLEN on minusta helpohko, kun vihjeen hahmottaa oikein.
18. Jaska22.10.2012 klo 21:22
Lisävihjeselibaatti jatkuu vielä 98 tuntia 38 minuuttia. Sen jälkeen voi panna pystyyn riettaatkin orgiat.
19. TAM23.10.2012 klo 08:00
Almanakalla minäkin ratkaisuaikaa mittaan. Tänään vasta valmistui. Pelkkä avainsanan ratkaiseminen ei riitä, kun pitää saada koko ristikko täyteen.
20. Tuomas L.23.10.2012 klo 11:48
Yön yli nukkuminen löytyi ja KAARI!kin sai selityksensä. Idea löytyi sittenkin suunnalta, jonka olin kerran jo hylännyt.
21. Tuomas L.23.10.2012 klo 12:18
...yön yli nukkuminen auttoi...
22. Kollo23.10.2012 klo 20:06
Kollolla taas kollahti jumiin; aloitin akantappamisaikein vasemmasta alakulmasta, on taas monivärinen sutakko, mutta täynnä, kuten koko vasen puolisko harmaineen. Muualla onkin sitten miettimistä ja aivojen uudelleen pyöräyttämistä. Saas nähdä... Yllättäen sen mustan sormuksen ja tan neidon hoitelin tuosta vaan, mutta hanurihommat ei kulje yhtään. Eikä mitkä lie naiset.
23. Ripe26.10.2012 klo 20:18
Puolet (ristikon alapuoli) täynnä. Yläpuoli kumitettu sataan kertaan. Odotan uteliaana huomista, koska toivo on jo mennyt...
24. HM26.10.2012 klo 21:50
Luovutin minäkin puoliväliin. Vaikka kuinka olisi pyöritellyt ja makustellut, ei enää tapahtunut aivotoimintaa. Hauska kuulla, että kenelle mikäkin alue aukesi helpoiten!
25. Viljami27.10.2012 klo 06:08
Pakko kysyä muiden mielipidettä tuosta ylälaidan peilaavasta naisesta? Minusta se on tietyssä mielessä todella nerokas oivallus laatijalta. Hän antaa siihen osviittaa jo eräässä toisessa vihjeessä.
26. Ripe27.10.2012 klo 10:53
Saisiko vihjeitä muutamasta ylärivin ratkaisusta? Ei mielellään suoraa ratkaisua, vaan helpottava vinkki, kiitos.
27. Jaska27.10.2012 klo 11:08
Olisikohan Viljamin mainitsema surrealistinen naiskuva kuitenkin pelkästään HK:n idea? Minulla risteävät viittasivat aika vahvasti myös p/tiukkaan. Kauane kesti ennen kuin ymmärsin niistä luopua.

Ripen tarkoituksesta ei ota selvää Erkkikään. Ylärivillä on yhteensä kaksi lauseen ratkaisusanoista.
28. RA27.10.2012 klo 11:15
Ylärivin / pääkuvalause: Sanat viittaavat erääseen tv-ohjelmaan

Toinen vaakarivi:
PUOLIKASKIN MIES (6): Miehen nimi, josta jo 3 ekaa kirjaintakin on miehen nimi.
JESS!-puhekupla (6): Vihje voisi olla vaikkapa AHAA!
TETUTO (4): Siirrä yhtä kirjainta vihjeessä > saat oikean sanan + vastaa siihen + tee samanlainen siirto vastaussanassa
29. Ripe27.10.2012 klo 11:45
MAN KAHDEN PUOLEN, TAPITETTU, SIVUTILA?
30. Tuomas L.27.10.2012 klo 11:59
MAN KAHDEN PUOLEN = SUTI. Kirjainyhdistelmät SU, MA, TI eivät liene outoja kenellekään. Noita muita en muista.
31. RA27.10.2012 klo 12:00
MAN KAHDEN PUOLEN (4): MA on lyhenne...
TAPITETTU (5): Hae tapittaa-verbille synonyymi. Vastaussana on samalla tyylillä arkikielinen kuin 'tapittaa'
SIVUTILA (9): Tutumpi uskoville? Isoissa rakennuksissa.
32. Viljami27.10.2012 klo 13:39
Viittasin tuossa kommentissani klo 06:08 siihen, että peilaavan naisen ratkaisusana on myös "peilikuva".

ETUMUS kääntäen SUMUTE eli HARHAUTE. Minusta laatija viittaa tähän myös vihjeessään KOVISRATKOJAT?
33. Jaska27.10.2012 klo 13:55
Jaa pitikö ETUMUS jo paljastaa Ripelle. Se oli tosiaan nerokas sumute, peilikuvassahan takamus on muutettu etumukseksi. Oliko tämä siis Skytän vai Kärkkäisen idea?
34. Viljami27.10.2012 klo 15:32
Oli ehkä turhan hanakka paljastus minulta klo 13:39. Olisihan tuohon voinut keksiä vielä lisävinkkejäkin.

Jaska 22.10 klo 00:14,
mihin viittaat Heli Kärkkäisen ekstraplussilla?
35. Jaska27.10.2012 klo 15:49
Jaa-a, siinäpä pähkäilemistä.
36. Ripe27.10.2012 klo 17:12
Ilmaisin kysymyksessäni itseäni vähän epätarkasti, Jaska. Tarkoitin ylärivillä ylimpiä vihjeitä, koska vieläkään minulla niistä ei ole ratkaistuna kuin tuo peilinainen ja sekin täältä saatuna. Siis vielä apuja toivon, esim. TULEN ALLA, I VIIDENTENÄ SAVÄYLÄ,KOETA SAADA OSUMAAN.
37. Tuomas L.27.10.2012 klo 18:09
I VIIDENTENÄ SA-VÄYLÄ = ASET(I)E
TULEN ALLA oli muistaakseni ETURINTAMA.
38. RA27.10.2012 klo 19:16
KOETA SAADA OSUMAAN -puhekupla (8):
vihjeessä joku 'osuttaa' - hae sille synonyymi
39. RA27.10.2012 klo 19:19
TULEN ALLA (9) ei ole 'eturintama' (ei mahtuisikaan), vaan toinen ETU-alkuinen sana
40. Jussi vain27.10.2012 klo 19:42
Hei!

Minulla on mystinen kolmasosa oikealla puolella.
Runon nimihahmo olisi vänrikin kertomuksiin sopiva? Joko olt tai ool-loppuinen, merilintua vihjeeseen sain papin kaavun.

Ajoi - oliko aikoinaan B-alkuinen eteläafrikkalainen? kuski. Hämärästi muistissa?

GT TONIC vihjeeseen olen kilvoitetelle etsinyt automerkkiä, mutta mitkä ovat ksksi etukirjainta.

On tässä näitä kolmasosia liki kaikilla puolilla:)
41. Tuomas L.27.10.2012 klo 19:53
Runon nimihahmo on tuosta kirjasta, ei se nimihahmo vaan se toinen, jota ilmeisesti olet siihen sovitellutkin. Merilintua on tosiaan kirkollinen vaate, myös ison merilinnun alku.

GT TONIC ei liity autoihin millään tavalla, voisi sanoa että pikemminkin päinvastoin... Skytismihän tuo, oli itselläni yksi ensimmäisistä ratkaisusanoista.
42. Ripe27.10.2012 klo 20:10
GT TONIC kyllä tuotti hyvät naurut, kun vihdoin keksin yhteyden!
43. Jussi vain27.10.2012 klo 20:12
Viittaako purjeellinen ruumiinosaan vai laivaan?
44. Ripe27.10.2012 klo 21:27
Pari kohtaa vielä auki. Onko lihavan miehen verbi PAINAA? Entä YHDISTÄVÄ? En kyllä ymmärrä kohtia AHJOJA ja KAARI! Oli kyllä ylivoimaisesti vaikein ristikko, mitä olen ikinä nähnyt, mutta hienoa, että näiden kanssa saa taistella. Näitä lisää!
45. Jaska27.10.2012 klo 22:45
on / tikki / eräs oppilaitos / kenen vaimo?
46. Jussi vain27.10.2012 klo 23:23
Minä olen lihavan verbin sijasta adjektiivin puolella, johon sain kiikas.

Hyvin vaisusti täällä kommentoidaan skytän pahista, vaikka selvästikin monilla on ö-moilasena. Minulla ainakin.

Sain kokonaisuudessaan ratkottua ehkä 30%, skytältä melkoinen alisuoritus. En pidä tällaisista tuotoksista.

Onko nykyristikoissa tarkoitus alentaa ja masentaa? Vaivaiset ratkojat voivat Taidan hiljalleen siirtyä muihin älyllisiin ja älyttömiin toimintoihin. Ristikot kun eivät kumminkaan ole mitään tässä maailman tietovirrassa.

Vai ollaanko täällä sitä mieltä, että ristikon ratkojat pystyvät ratkomaan maailman ongelmat? Eivät taida pystyä!
47. +++27.10.2012 klo 23:30
[Tässä säikeessä on jo viitisenkymmentä kommenttia.]
48. Jussi vain28.10.2012 klo 00:34
+++ :lle, mikä on syy kommenttiin. Loppuuko levytila vai mistä on kysymys? Eli, mikä on tämä välihuomautus?

Onko merkitystä, jos jollakin "säikeellä" on 200 tai 200 000 kommenttia. Minun koneillani ainakin on tilaa terakaupalla.
49. Jussi vain28.10.2012 klo 00:48
Onko niin, että kommentoińti on rajoitettu viiteenkymmeneen viestiin? Eki voisi selventää?!
50. Eki28.10.2012 klo 00:58
Ei ole rajoitettu.
51. Viljami28.10.2012 klo 03:26
Olen nuo skytismit viimeaikoina pystynyt suoraan ratkaisemaan, kun tuo idea on tullut tutuksi. GT TONIC tuotti kyllä sen verran vaikeuksia, että avautui vasta risteävien kautta. Erinomainen vihje.
52. +++28.10.2012 klo 06:33
Lähettäjä: Jussi vain 27.10.2012 klo 23:23
"... Hyvin vaisusti täällä kommentoidaan skytän pahista..."

Lähettäjä: +++ 27.10.2012 klo 23:30
"[Tässä säikeessä on jo viitisenkymmentä kommenttia.]"

Tarkoitus oli todeta, että kun on viikossa kertynyt 50 kommenttia, niin ei se "hyvin vaisulta" vaikuta. Päinvastoin.
53. kkk28.10.2012 klo 10:40
oikea laita täysin jumissa saisiko apuja oikean yläkulman kuviin.gt tonic,onko jonkinlaista valitusta.selvittämiseksi,liittyykö inttiin.mustasormus?.rahat! kolme viimeistä kirjainta.
54. Jaska28.10.2012 klo 11:32
Oikean yläkulman kuva: harmaa osa on monikkomuotoinen nimitys vuorokauden ensimmäisellä neljänneksellä maanpinnan lähellä leijuvista erittäin pienistä, näkyvyyttä haittaavista vesipisaroista.

Seuraava kuva vasemmalle: kilpa-auto kaupungin yleisellä liikenneväylällä. Tällaisia autokilpailuja on järjestetty mm. Helsingissä Sörnäisten rantatiellä. Ratkaisusanan osana on sanan "kilpailu" lyhyempi, olympialaisiinkin liittyvä synonyymi.

GT TONIC: tutusta juomasta GIN TONIC on sanan GIN kirjaimet I ja N korvattu kirjaimella T. Kirjainyhdistelmänä IN on siis T. Kovisristikoissa suomen kielen sellaisenaan mitään tarkoittamattomiakin kirjainyhdistelmiä voidaan taivuttaa sijamuodoissa. Kun IN taivutetaan essiivissä (päätteet -na ja -nä( ja lisätään siihen T, syntyy monikossa oleva ratkaisusana vihjeelle GT TONIC. Se voi kuvata myös valittamista, esimerkiksi näistä kovisristikoista.

MUSTA SORMUS: viimeinen tavu MUS on alleviivattu, ensimmäinen tavu on myös MUS. Vihjeessä on siis etupuolella oleva MUS ja takapuolella oleva MUS, joista alleviivaus osoittaa jälkimmäistä tarkoitettavan.

RAHAT!: ratkaisusanan kolme viimeistä kirjainta ovat TUS.

Toivottavasti kkk ymmärsit avitukseni. Oma viestisi oli kuin mikäkin kovisvihje, josta ei tuosta vain aukene. Yritä ensi kerralla jäsennellä asiasi selvemmin. Muista myös, että välimerkkien jälkeen jätetään sanaväli, minkä huomautuksen muutkin "sanapötköläiset" huomioon ottakoot.
55. iso S28.10.2012 klo 11:58
Vaisusti kommentoin että tämä ristikko ylittäisi hilsettä pöläyttämättä minun kykyni ja haluni, jos olisin yrittänyt rehellisesti yksin. Täältä saatujen apujen ja monien yön yli nukkumisten jälkeen valmista tuli tänään.

Useimmat vihjeen ja ratkaisun yhteydet jopa ymmärrän ja hyväksyn. Esimerkiksi musta sormus on suorastaan erinomainen, sitten kun ratkaisu syntyi. Vasemman laidan vara jäi vaille täyttä ymmärrystä tai sitten en saa siitä mitään riemuntunteita. Yläreunassa itseään peilailevan naisen logiikka on myös mielestäni sen verran utuinen että en jaksa huvittua.

Oma nautittavuuden ylärajani tuppaa olemaan kahden ja puolen pallon tasolla. Tuollaiset sinänsä loistavat jipot ilahduttavat minua enemmän silloin kun niitä ei ole liian tiheässä, eli silloin kun ratkaisu syntyy kohtuullisella vaivalla, vaikeat syntyvät helpompien poikittaisten avulla ja ymmärrys tulee resiinalla perässä.

En kuitenkaan ole vaatimassa kolmepalloisten kieltämistä enkä minulle hankalampien laatijoiden (joidenkin ajatusmaailma aukeaa helpommin kuin toisten) julkaisukieltoon asettamista. Meitä on moneen junaan, niin laatijoita kuin ratkojiakin, joten valinnanvaraa on hyvä olla olemassa.
56. SH28.10.2012 klo 12:28
Ensi kertaa tänne kirjoittelen, mutta hyviä vinkkejä olen tältä keskustelupalstalta saanut aiemmin joidenkin täysikolmosten ratkomiseen.

Nyt on kuitenkin pyydettävä jelppiä, kun yksi kohta tökkii vielä. Mikä on LÖYSÄSSÄ -vihjeen ratkaisu? VÖIN -vihjeestä puuttuu myös yllä mainitun vihjeen kanssa risteävä kirjain, mutta en saa siihen mitään järkevää.

Itse sain AJOI -vihjeeseen englantilaisen kuskin. Meniköhän ihan oikein?

Täytyy vielä lopuksi myöntää, etten tajua -SILA -vihjeen ratkaisua. Voi tietenkin olla, että olen rustannut sinne jotain väärää :) Itselleni muodostui siihen sarjakuvistakin tutun hahmon nimi...
57. kkk28.10.2012 klo 15:26
kiitos Jaska . vihjeet ymmärretty. vihje: selvittämiseksi ?
58. Eeva28.10.2012 klo 15:34
Hei SH luulisin, että -sila vihjeessä ja vastauksessa vaihdetaan tavut.
Muissa en osaa auttaa, kun puuttuu vielä paljon itseltänikin.
Enkä kyllä tajua kaikkia vihjeitä.
59. Tuomas L.28.10.2012 klo 15:35
Kyllä -SILA-vihjeestä tulee MASI. Vihjeestä -LASI = SIMA vaihdettu tavut keskenään.
60. SH28.10.2012 klo 16:08
Kiitos Eeva ja Tuomas L. Nyt ihan punastuttaa, kun en tuota itse hoksannut :)
61. Jaska28.10.2012 klo 17:12
SH, sinulta puuttuu vain yksi kirjain vihjeen VÖIN ratkaisusanasta. Sanot, että et keksi siihen mitään järkevää. Tässä on nyt jotain outoa. Viimeistään kokeilemalla kaikkia kirjaimia oikean on pakko valjeta äidinkieleltään suomalaiselle ratkojalle. On kolme mahdollisuutta: 1) äidinkielesi ei ole suomi, 2) sinulla on muista kirjaimista jokin väärin, 3) vedätät meitä.
62. SH28.10.2012 klo 18:40
Jaska,

Vaihtoehdot 1 ja 3 eivät osuneet, mutta 2 saattaa hyvinkin olla oikein! Vaihtoehto 4 eli tyhmyys ei myöskään ole poissuljettu :)

Ristikossani on tällä hetkellä ko. kohdassa PU_AT. Onko tuossa virhe vai eikö täällä nyt vaan yksinkertaisesti sytytä? Laitoin ko. kohtaan ratkonnan alkuvaiheessa puvut, mutta se ei sitten istunut muihin laittamiini ratkaisusanoihin.
63. karie28.10.2012 klo 18:56
On siinä virhe
64. SH28.10.2012 klo 19:16
Kiitos karie! Ja voi pahus :) Ei auta, kun ottaa taas pyyhekumi kouraan ja ryhtyä uudelleen hommiin.
65. ellada28.10.2012 klo 20:24
Edellisen Skytän ristikon jälkeen kuvittelin päässeeni vähän sisälle hänen ajatusmaailmaansa, mutta nyt tultiin taas kolisemalla alas. Tästä ristikosta sain omin avuin selville noin kolmasosan ja nyt täältä saatujen vihjeiden jälkeen koossa on ehkä 85%. Ensimmäisenä tajusin vihjeen GT TONIC, mutta suhtauduin siihen hyvin epäillen. Antti pahalainen kun tahtoo kieroilla noiden vihjeittensä kanssa :). Tykkään kuitenkin siitä, kun mikään ei ole sitä, miltä se näyttää. Näitä vihjeitä ja selityksiä on myös kiva lukea ja yrittää ottaa opiksi. Täytyy vielä pähkäillä ja taas nukkua yksi yö, jospa loputkin sanat selviäisivät!
66. kkk29.10.2012 klo 09:15
Oikea alakulma vielä vajaa. Saisinko vihjeeseen AJOI kolmannen ja viidennen kirjaimen. Vihjeeseen RUNON NIMIHAHMO kaksi ensimmäistä kirjainta. Vihje VÄISSÄ?.
67. Viljami29.10.2012 klo 09:37
kkk,
AJOI kolmas R ja viides S
RUNON NIMIHAHMO kaksi ekaa S ja T
VÄISSÄ = SAMI eli VÄ(L)ISSÄ = SA(L)MI
68. kkk29.10.2012 klo 10:20
kiitos Viljami. Vieläkin vajaa: Vihje, RADALLINEN sain LINTU varmaan väärin. Vihje HANAA?
69. Tuomas L.29.10.2012 klo 10:23
Kyllä RADALLINEN on LINTU, Linnunrata on meidän kaikkien asuinpaikka.
70. Viljami29.10.2012 klo 10:34
kkk,
HANAA! = KIIRE
71. Jaska29.10.2012 klo 10:56
Radallinen voi tosiaan olla lintu, mutta ei tässä ristikossa.
72. kkk29.10.2012 klo 11:05
kiitos avuista: radallinen selvisi jo ennen apuja
73. kkk29.10.2012 klo 11:05
kiitos avuista: radallinen selvisi jo ennen apuja
74. kkk29.10.2012 klo 12:07
Muuten valmis, mutta pääkuvasta alaslähtevän lauseen neljäs sana mietityttää. Kolme viimeistä kirjainta lienevät oikein. Saisinko vielä tähän varmistuksen.
75. Jaska29.10.2012 klo 12:32
kkk, taisit jo unohtaa eilisen 11:32 viestini vinkit. Erilaisia kirjainyhdistelmiä, siis myös tavuja voidaan taivuttaa sijamuodoissa kokonaisten sanojen tapaan. Tässä on taivutettu genetiiviin tavu, jonka voi liittää kuvassa näkyvän sanan eteen.
76. kkk29.10.2012 klo 13:53
Vihdoinki valmis ja ymmärretty. Kiitos runsaista avuista.
77. Wattoo29.10.2012 klo 19:16
Valmista täälläkin tämän keskustelun suosiollisella avustuksella. Muutamassa kohtaa saattaa tosin olla vielä virheitä, tai sitten en vaan hoksaa...

Ao. kohdat aiheuttavat hämmennystä:

MIKÄ LIE NAINEN = NATA ???
M (nuoli) O MINUN! = OMAN, en ymmärrä vihjeen logiikkaa.
Juoksevaan mieheen sovittelin ARTO (Bryggarea), mutta en ymmärrä siitä syntyvän TAATAT sanan yhteyttä vihjeeseen.
Ylempänä sanottiinkin että KAARI viittaisi vaimon nimeen, kenestä mahtaa olla kysymys?
78. RA29.10.2012 klo 19:46
MIKÄ LIE NAINEN > NATA(lie)
M (nuoli) O MINUN! > aakkosia, nuoli + MINUN! osoittaa puuttuvaan N-kirjaimeen > OMA N > OMAN
JUOKSEVA MIES! = ARNO (joki)
KAARI! = KAIN; Kaari Utrion puoliso on Kai Linnilä
79. Tuomas L.29.10.2012 klo 19:59
En varmastikaan ole ainoa, joka pani KAARI!-vihjeeseen ensin KALA. Se olisi tosin ollut sen verran yksinkertainen juju, että huutomerkki olisi ollut aika turha.
80. RA29.10.2012 klo 20:04
KALAhan se oli mullakin ekana. Ei tule ratkoessa aina noita huutomerkkejä huomioitua, eikä varsinkaan niiden merkitystä analysoitua.
81. Jussi vain29.10.2012 klo 20:07
Aloin taas tutkia höyryjen ja vaalien mentyä ohitse.

Minulla on noin 40% prosenttia ratkomatta. Luultavimmin väärien sanojen takia.

Kysyisin näin alkuun varmistusta muutamille sanoille.

Hurriganes, How Manys sisters --> ESIKUVAT
EI --NA---N --> TIINE?

Onko SP-alulla häiriöksi spURGU vai spORAT, vaiko kumpikaan.

Punahilkka siellä on salamointia taustanaan. Onko toistUVUUS? oikein?

Yläpuoli

JESS! --> U---TA
RAHAT! -->U---ATUS
VERHONA --> -EU--E

Potkijoita --> KUPS?

Eiköhän näillä pärjääkin vähän aikaa...

No yksi kysymys vielä NOPEIN --> USAIN vai ENSIN?
82. Tuomas L.29.10.2012 klo 20:22
Muistista vastaillen: KUPS on oikein, USAINkin taitaa olla. ESIKUVAT ja TIINE todella kaukana oikeista. (Se yksi vihje on siis EI --NA---N KÄSISSÄ). Noita muita en muista.
83. Wattoo29.10.2012 klo 21:19
Kiitos RA, vielä jäi ihmetyttämään tuo SAMA ILMAN TOISTA. Siihen tuli nyt NAATAT. Aivan vieras sana minulle, mitä ovat naatat / natat? Vai onko minulla vielä virhe jossain..?

Jussi vain:lle vihjeeksi. Mainitut orkesterit ovat trioja ja salaman välähdykselle on tietty termi, jota tässä haetaan, sanan lopun UVUUS on oikein.

Menit ilmeisesti samaan sumutukseen kuin minäkin sen peilikuvavihjeen kanssa, ratkaisusana on siis ETUMUS. Minullakin oli siinä pitkään SUMUTE ja ihmettelin kun ei mitään järkevää saanut noihin jess, rahat ja verhona-vihjeisiin...
84. muistelija29.10.2012 klo 21:39
NAATAN/NATAN.
85. Jussi vain29.10.2012 klo 22:12
Kiitos Wattoo, etumusta sijoittelin jo alkuperinkin, mutta sumute jäi. Sepä sotki pitkäksi aikaa tämänkin ristikon ratkaisun.
86. Eki30.10.2012 klo 00:13
Onkohan kukaan huomannut, että kahden viikon välein oli koviksen aiheena MIKKI. Järkytyin ensin, kun ne Tonilta ja Antilta lähes yhtäaikaisesesti tulivat, mutta sitten helpotti: lauseissa ei ollut mitään yhteistä.
87. Tuomas L.30.10.2012 klo 10:51
Naatta ja natta ovat hippaleikin nimityksiä eri murrealueilla. Täällä Lounais-Suomessa puhutaan yleisesti natasta, naatta-sanaa tuskin tunnetaankaan.

Tämän ristikon vihje viittasi ilmeisesti Raamatussa esiintyvään nimeen, joka on vanhoissa käännöksissä Naatan ja nykyisin Natan, mutta tietysti sen voi myös ajatella olevan genetiivi sanoista naatta ja natta.
88. tiipii30.10.2012 klo 11:45
Keski-Suomessa hippaleikit on kyllä hippaleikkejä. Molemmat (natta/naatta) hippaleikin nimitykset ovat ainakin minulle tuiki tuntemattomia.
89. Jaska30.10.2012 klo 13:26
Eki, minä huomasin.

Joku saattaa olla juoksennellut myös natskuna (KASTUN JAHTAAVAKSI!).
90. Wattoo30.10.2012 klo 17:02
Kertokaapa NAATAN-sanan kannattajat, mitä olette saaneet ratkaisuksi An/aN vihjeestä. Minä ajattelin siihen ANTOISAT.
91. Jaska30.10.2012 klo 17:10
Sain ratkaisuksi ANTOISIN, joka on oikein.
92. Wattoo30.10.2012 klo 17:37
Ok, johan valkeni. Ihmettelinkin tuota AJOI-vihjeen ratkaisuani, mutta nyt keksin kenestä oli kysymys.
93. Jussi vain30.10.2012 klo 22:16
Sain täyteen.

Muutamia ihmetyksiä oli, mielestäni ei näin paljon kieroiluja tarvita. Likipitäen kaikki ratkaisusanat olivat aivan muuta kuin vihjeet ja epäkuntoisikain sanoja löytyy.

Tyttöjoukko juoksee KILPAA, mielestäni olisi oikein verbi.
Samoin SITRA on väkisin tehty.
ROISKITUT eivät kuvaa tilannetta.
Miten ESAIAS on puolikaskin mies?
Onko oikein piirtää pulska mies ja asettaa avainsana PAINAA? Miten viittävaille city on antaa. Siis vantaa. Olisiko parempi vihje ollut jokin muu?

AJOKISAKATU oli myös väkisin tehty!
OMAN myös.

Ei innosta INHA, on myös rajatapaus.

Toinen teki ylös eli TILAATI, miten tästä se toinen ... LAATI?
Silmaa - Tera? Outoa.

Kärkkäisen piirroksesta -->ILKKA. Olisi pitänyt olla selvemmin hilkka piilossa!

IMELLE on outo sana maun vuoksi, jos tällä tarkoitetaan imellysperunalaatikkoa. Imelle ei ole maku vaan tapa tehdä perunamuusia, jos halutaan lisätä makua laitetaan mausteita.

Väkisin tehdyt sanat ratkaisuineen ovat p......tä.

PISKITkään eivät ole pieniä, saattaa olla saksankoiran ja tanskandogin sekoitus. Se on sitten lehmän kokoinen piski. Olen nähnyt!

Skytän aivoituksista ei todellakaan aina saa selvää. Tämä Skytän ristikko oli kyllä liian vaikea ja pohjanoteeraus.

Ei pitäisi väkisin väkinäisillä sanoilla pilata täyttönautintoa!
94. -30.10.2012 klo 22:28
Silmää - Terä, Silmaa - Tera
95. -30.10.2012 klo 22:36
toinen on TI / tiistai / toinen viikonpäivä
96. -30.10.2012 klo 22:40
ESAIAS on 6-kirjaiminen miehen nimi, siitä puolikas on 3 kirjainta. ESA on myös miehen nimi.
97. Jussi vain30.10.2012 klo 23:31
Silmatera tuli ymmärretyä, terä tai tera ei välttämättä viittaa silmään, mutta miten mm ESAIAS on puolikas mieskin? ESA toki on miehen nimi, kuten moni muukin kolmikirjaiminen...

Melkoista sanasirkusta. Liika kieroilu sanoissa ei välttämättä ole hyvä asia. Mitä tämä IAS kertoo puolikkaasta... Onko siinäkin joku "älykäs" kirjainten siirtely. Pitäisi pikkuisen pitää tasoa ja tehdä vihjeitä, joissa ei ole järjen pakoa. Järkeäkin voisi käyttää.

Väkisin tehdyt ratkaisusanat kääntyvät itseään vastaan, eli ristikkokielteiseksi. Ekillä on aina huumori taustalla ja sen takia mukavaa ratkottavaa.
98. Jaska30.10.2012 klo 23:36
Onneksi GT TONIC eivät saane Skyttää korviaan lotkauttamaan.
99. Jussi vain30.10.2012 klo 23:45
Pääkuvan lauseet ovat myös kieroja!

HINTSANEN KEHOTTAA TARTTUMAAN TÄHÄN
RAKAS MIKÄLI LAITETAAN LEMIN PERÄÄN.

Mielestäni etenkään jälkimmäinen ei oikein toimi. Vaikka LEMMIKKI olisikin...
100. ripop31.10.2012 klo 07:51
Kyllä nuo Jussin kommentit ovat itse ihan väkisinväännettyjä.Vaikuttaa siltä ,että kyvyttömyys ratkoa näin hankalia ristikoita aiheuttaisi tarvetta narista toisille ainakin lopulta ihan loogisista jutuista.
101. Wattoo31.10.2012 klo 08:43
Jälkimmäinen ei toimi siksi, että lauseen neljäs sana on pielessä. Mielestäni pitäisi olla LUMIN.
102. ?31.10.2012 klo 08:46
LUMMIKKI?
103. Eki31.10.2012 klo 08:49
LEMIN on siis tosiaankin oikein ja kyssärin esittämällä idealla. Vaikea ymmärtää, miksi lause ei toimisi loisteliaasti, jos sen vain tajuaa.
104. ässä31.10.2012 klo 08:49
En kyllä nyt pysty ymmärtämään, miksei LEMMIKKI sopisi tuohon lauseeseen! Aivan looginen lause mielestäni.
105. Wattoo31.10.2012 klo 08:58
Jaaha, pitänee vielä palata sorvin ääreen, itse mietiskelin em. kohtaan Lumikkia.
106. Wattoo31.10.2012 klo 19:48
Kun tässä nyt yritän viilata ymmärrystäni pilkkua myöten kohdilleen, niin vaivautuisiko joku vielä selventämään koiran kuvasta syntynyttä ratkaisua. Minulla tuli siihen HAUTA. Käsitän, että koira päästää kuvassa haukahduksen, mutta millä logiikalla ta-pääte / sijamuoto?

Vai onkohan jompikumpi / molemmat sanoista MAKSATUS ja SAKARISTO pielessä..?
107. Jaska31.10.2012 klo 21:32
Mitä kuva esittää? Yhtä hau(kahdus)ta.
108. Jussi vain31.10.2012 klo 22:01
Ripoppi esitti kritiikkiä, ehkä aiheellisestikin. Kyllä tämä ristikko tuli ratkottua ratkottua kun sumute paljastuikin etumukseksi tai takamukseksi.

On mielestäni hienoa, että ristikon vaikeusasteista voi jutella. Tämä ristikko oli vaikea, koska mikään vihje ei ollut suora vaan kaikenkaikkiaan vinksallaan. Hyvä ristikko sinänsä, skytällä on omintakeinen tyyli. Onko kuitenkaan järkeä tehdä jokaisesta sanasta kommervenkkejä?

Kyllä kaikki sanat ovat selviä, kun ratkesivat. Jälleen hyvä skytän ristikko. Vaikka osa olikin liiaksi "kehitelty".

Mielestäni tämän ristikon pallotus lienee 4.

"Kyllä nuo Jussin kommentit ovat itse ihan väkisinväännettyjä.Vaikuttaa siltä ,että kyvyttömyys ratkoa näin hankalia ristikoita aiheuttaisi tarvetta narista toisille ainakin lopulta ihan loogisista jutuista."

Ripop, tarkoitus oli vain keskustella ristikon vaikeusasteesta, eikä tuoda kellekään negatiivisia ajatuksia. Vaikea ristikkohan tämä oli, tuskin kellään on muuta käsitystä. Vai oliko, jonkun mielestä liian helppo?

Ratkotaan ja arvostellaan jatkossakin! Jos pipo on kireällä tuskin täällä kannattaa kommentoida. Ristikon ratkojia on ympäri Suomen niemen ja murteitakin on paljon, joissa asiat ovat erinimisiä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *