KESKUSTELUT > RISTIKOT > LOKAKUUN IISAKKI

7116. Lokakuun Iisakki

Auroran pappa3.10.2012 klo 09:23
Nyt on taas haastavia ristikoita Iisakissa.

Aloitan aina lopusta päin ratkonnan.
5 sivua lopusta päin ratkottu, paitsi takasivulta 2 vielä on tietämättä.
Miksi näitä takasivun erikoisen tehtäviä ei numeroida?
Olisi helppo aina ilmaista mistä on kyse. Olen itse ne numeroinut järjestyksessä. Siis puuttuu 9 ja 18.

Erikoismaininnan tarvitsee jälleen sivu 22, Alfin "HYPPY TUNTEMATTOMAAN" oli tosi kinkkinen ratkoa.

Samoin Riku Rosenvall on nousemassa hyvää vauhtia (sivu 19)
mielilaatijakseni.Huomaa että nämä herrat kyllä paneutuvat vihjeyttämiseen. Ei noin ovelia vihjeitä ihan tosta vaan tehdä,
koska ratkojakin saa sovitella sanoja kauan ennenkuin ne kaikki sopivat.
Kuukauden Aulis oli myös kiva, mutta hänen kikkansa jo tunnetaan.
Kyllä se tästä alkuunpäin sitten jo ratkee kun "Kuukauden erikoinenkin" on jo tehty.
2. Matami3.10.2012 klo 11:06
Auroran pappa,

Olemme pitkään jo numeroineet takasivun ruudut ratkontakaverini kanssa. Niistä on sitten paljon helpompi keskustella. Toivottavasti ne jossain vaiheessa numeroidaan julkaisijan toimesta!
Minulla puuttuu vielä ruutu 1, 6 ja 9. Muuten olen räpeltänyt ristikoita sekä alusta että lopusta.

Riku Rosenvall on erittäin lahjakas "sanataitaja" hänkin.
3. aawee3.10.2012 klo 11:21
Aurooran pappa, Matami,

minä olen vain vähän selaillut lokakuun Iisakkia kun vasta äsken sain syyskuun postiin. Katsoin heti Simbergin vaikeinta koska syyskuun Simbergin kanssa painin niin paljon, mutta vielä hankalammalta lokakuun vastaava tuntuu, paljon pitkiä sanoja. Takakannen erikoisia olen vain silmäillyt, mutta papan mainitsemat 9 ja 18 keksin ensimmäisenä! Liekö meillä sama numerointi kysessa.
4. Taata3.10.2012 klo 11:42
Minä en ole ehtinyt kiireitteni vuoksi edes selailla!
5. Auroran pappa3.10.2012 klo 12:44
aawee
Minä olen numeroinut ne vaakasuorina riveinä, mikä tuntuisi luonnolliselta.
Numerointi saattaa olla sama, mutta minun äo ei ole.
6. aawee3.10.2012 klo 16:49
Auroran pappa,
vaakasuorina rivinä minäkin. Mutta lähes kaikki muut kuvat keksimättä paitsi mainitsemasi kuvat :) Minun ääoollani ratkaistaan lehteä koko kuukausi, kun sie olet jo vaikeimmat selättänyt :)
7. Matami3.10.2012 klo 19:53
Auroran pappa, aawee
Samaten vaakana numerointi.
8. Leena3.10.2012 klo 20:49
Matami, Auroran pappa, aawee

Minäkin teen nykyään takakannesta alkaen. Takasivun erikoisen sain tehtyä, tosin 16 ja 18 teettivät hiukan enemmin töitä.
9. Aurooran pappa5.10.2012 klo 08:35
Nyt on sitten lokakuun Iisakki täynnä viimeistä kirjainta myöten.
En muista , että minulla olisi koskaan ollut 5 p:nä kuuta saman kuukauden Iisakki täynnä. Joskus ei ole vielä edellinenkään.
Ratkoin sitä takasivun 9 kuva-arvoitusta aina väärin. Siis monta kertaa kun aloin sitä miettiä otin siitä talosta sen ensimmäisen tavun rebukseeni, sen tähden se ei auennut. Samoin se tehtävä 18 hämäsi se kun se N kirjain olisi mielestäni pitänyt olla toisella olkapäällä!
Eihän tässä lehdessä ollut vähän vaikeampia kuin takasivu,sivu 22,21,19,ehkä vielä 18 ja kuukauden erilainen. Samoin piilosanat aina mietityttävät mutta nyt nekin oli helppoja.
10. anna h5.10.2012 klo 12:06
Minäkin aloitan iisakin aina loppupäästä, ja Alf ratkesi ilman yhtäkään googleapua, sen sijaan Auliksen kanssa on googlea pitänyt käyttää, on taas niin harvinaista paikkakuntaaa, ja alaosaston harmaitten kanssa risteävät ei vät ole oikein selvillä vielä, joitain aukkoja siis on, mutta onhan onneksi aikaa miettiä, en siis tässä kysy apuja. Mutta Alfin s. 22 ristikossa olen eri mieltä vihjeestä kuunsa toiseksi viimeinen.
11. Auroran pappa5.10.2012 klo 12:59
anna h
Kyllä se on kuunsa toiseksi viimeinen, kun se nimi on kuun viimeisenä päivänä ja siinä on kaksi nimeä ja tämän nimen jälkeen on vielä yksi nimi samana päivänä. Siinäkin oli Alfin juju. Se täytyy vain hoksata. Kyllä Alfilla on varmaan samanlainen allakka kuin meilläkin.
12. Olzi5.10.2012 klo 16:39
Taaskaan ei Simberg s. 22 meinannut millään lähteä ratkeamaan, mutta oikeasta alanurkasta alkoi sitten vyyhti purkautua (kiitos Auroran pappa!) ja aika vauhdikkaasti lopulta tulikin valmista. Vielä olisi takakannen 7 ja 18 hakusalla.
13. Olzi5.10.2012 klo 17:01
Valmista tuli!
14. mummi7.10.2012 klo 07:23
Postissa on ! Mistä lisää ?
15. Vili10.10.2012 klo 08:05
Vilpittömät onnittelut ja hatunnosto lehden jo täyttäneille.
Sain eilen täyteen Simperin s. 2! ja sivun 22 tehtävään en ole keksinyt vielä yhtäkään sanaa, kaikki Simberin tehtävät saavat minulta luokituksen "kuusi kolmiota" niin eri aaltopituudella ne menevät.
Muut ristikot ovat täynnä. Rosenvallin ristikot ovat kovasti myös minun mieleeni, kuten "Aurora pappakin" avauksessaan kirjoitti.
Takakannen tehtävissä käytämme ystäväni kanssa myös numerointia vaakaan ja alas, Ratkaisemisessa olen joskus käyttänyt apuna ristikkorenkiä. Siihen vain kirjoittelee vhjeet peräkkäin ja sitten poistelee tai korjaa tarvittavia kirjaimia ja niinpä sana pikkuhiljaa hahmottuu.
16. Matami10.10.2012 klo 15:21
Vili,
Tuo ristikkorenki olikin mainio vinkki kun lähes joka kerta takkuan takasivun arvoitusten kanssa. Tällä kertaa sain ne valmiiksi. Auliksesta puuttuu vielä ja Alfin 22:n ylin osa ei ole vielä auennut minulle.
Aikamoisia hakoja täällä kyllä on teissä ratkojissa, ihan kiva että meitä löytyy joka lajia. Ei käy keskustelu yksitoikkoiseksi.
17. Leena18.10.2012 klo 22:14
Muutoin lehti täynnä mutta s 22 Alfi ei taida taaskaan täytttyä. Oikea reuna tehty ja vasemmalla jokunen yksittäinen sana. Vaikeaa on.
18. aawee18.10.2012 klo 22:51
Leena,
minulla vielä paljon tekemättä, on ollut niin paljon muita kiireitä. Alf jää minulla aina viimeiseksi..onhan tässä kuitenkin vielä aikaa!!!
19. Leena20.10.2012 klo 17:24
Nyt s 22 hieman taas auennut. Vasen yläkulma vielä puuttuu. Onneksi on aikaa kuten aawee totesi.
20. Leena20.10.2012 klo 17:35
Siis uskomatonta! Alfi yhtä sanaa vailla täysi!!! Jossain keskivaiheilla oleva. Vas ylänurkka oli suht helppo kun sen sitten tajusi. Hip huttaa!
21. Leena20.10.2012 klo 17:40
Ja nyt se on tehty!!
22. aawee20.10.2012 klo 18:01
Leena,

just hyvä, noin siinä sitten usein käy! Minä vaan olen seurustellut suppisten kanssa ja ristikko vielä tekemättä.. :)
23. Vili22.10.2012 klo 05:50
Kahden viikon uurastus sivun 22 kanssa alkaa tuottaa tulosta. Ristikko on täynnä, mutta onko oikein? Sivun oikea alakulma ei tyydytä vaikka kaikki sanat ovat paikoillaan. Onko "kuunsa toiseksi viimeinen" todella näin, koska minun ratkaisussa hän on viimeinen! Suuren taiteen tekijäkin taitaa olla makuasia. Vieläkö pitäisi kumittaa, vai lehti postiin vaan.
24. h22.10.2012 klo 07:39
hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
25. Auroran pappa22.10.2012 klo 19:46
Vili
Laitan nyt vielä tähän toisen kerran selostuksen siitä, että nimi on kuunsa toiseksi viimeinen, kun siinä on kaksi nimeä ensin on nelikirjaiminen nimi joka on toiseksi viimeinen ja sitten on vielä yksi nimi joka on kuunsa viimeinen.
26. Vili22.10.2012 klo 20:25
Auroran pappa
Minä hyväksyn tuon ratkaisun, vaikka hieman pitkin hampain, kun tuossa kulmauksessa kuitenkin kaikki muu tuntuu "natsaavan"
Jäädään odottelemaan uutta Iisakkia, joka pian tuleekin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *