7088. Ipad3

Jussi vain17.9.2012 klo 00:55
Tilasin Hesarin IPOD3:lla ja siirryin digiaikaan. Ei tarvitse enää parin kilon paketteja heitellä roskikseen.

Hesarista on vuosien mittaan tullut tuhansia kiloja paperijätettä. Muutamia vuosia sitten en oikein asiaa ymmärtänyt. Nyt kuitenkin tilanne on muuttunut. IPODilla pystyy lukemaan lukuisia eri sanoma ja muitakin lehtiä paremmalla resoluutiolla kuin lehtiä itsessään.

Miten täällä suhtaudutaan asiaan? Liki kaikki sanomalehdet saa nykyisin tilattua sähköisesti. Metsäyhtiöidenkin täytyy miettiä uusia toimintatapoja. Luonnonvarojen varojen käyttö väärin on väärin.

Tarvitaan uusia ja innovatiivisia ratkaisuja korvaavaan teollisuuteen, paljon on teollisuuden toiminnasta kadonnut, mutta kuitenkin uusien ratkaisujen aika on nyt. Meiltä menee pian maapollukka, jos asioita ei saada asetettua oikeisiin uomiin.

Vessapaperi on ainoa, josta ei vielä ole uudelleenkeksitty - eikä IPODikaan sitä vielä korvaa.

Minä kannatan paperitonta teollisuutta, kunhan vain löydetään uudet tuotantotavat ja toteutukset. En ole kovin vakuuttunut ydinvoimankaan tarpeellisuudesta!
2. pius17.9.2012 klo 07:28
Tilasit Ipodilla vai Ipodiin vai tilasitko hesarin Digilehden johon sisältyi Ipod???
Hesari tarjoaa kyllä digilehteä ja Ipad -tablettitietokonepakettia mutten ole kuullut että myös Ipod-musiikkisoittimella!!
3. pius17.9.2012 klo 07:41
Jaa -otsikossa olikin iPad ehkä tekstissä vaan erehdyit?
4. Matti17.9.2012 klo 11:07
Äiti: iPhone!
Tytär: iPod!
Poika: iPad!
Isä: iPaid!
5. mie vaan17.9.2012 klo 12:14
I mad...
6. Jussi vain17.9.2012 klo 18:16
Tilasin kytkyssä siis IPAD3 ja Hesarin. IPADillä pystyy lukemaan e-kirjoja ja näyttö on kuulemma hyvä.

Toki sillä pystyy tekemään kaikkea mitä tietokoneillakin. Mielenkiinnolla odotan.
7. Ari17.9.2012 klo 19:02
Tuskinpa. Nörtille kuitenkin täysin mitääntekemätön laite.
8. Jussi vain17.9.2012 klo 21:25
Nyt kuitenkin näillä mennään ja mielenkiinnolla odottelen Ipadia. Saa sen luultavasti palauttaakin, jos ei ole tyytyväinen.

Onko kellään kokemusta sähkökirjoista? Itse ajattelen, että kirjan voi lukea ilman ulkoista valoa ja näinkin säästää sähkökuluissa. Noin niinkuin sängyssä loikoillen.

Näytöt ovat kehittyneet sitten ensimmäisten versioiden.
9. Jussi vain17.9.2012 klo 21:27
Matille vain, että Isän kommentti on menneesä aikamuodossa. Olisiko oikeampi muoto IPAY...
10. Wexi17.9.2012 klo 21:44
Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä. Itse ajattelin tämän elämän (epätodennäköisen seuraavankin) pärjääväni nidotuilla/sidotuilla formaateilla.
(Onneksi on palautusoikeus:-)
11. Ari17.9.2012 klo 22:12
Itse haluan ymmärtää niin että mennyt aikamuoto sopii, sillä miksi muuten he olisivat huutaneet harmissaan i-alkuisia nimiä ja sanoja?
12. i want too17.9.2012 klo 22:35
Tämäpä mielenkiintoinen iLmaisu, iTse näkisin että iSä iKävissään iTki maksumiehen osaa kun muut iLoitsivat iKapineistaan iNnoissaan!
iNarilainen iKämies iValosta
13. Jussi vain17.9.2012 klo 23:30
Odotan Ipadilta aika paljon. Ko härpäke on kuulemme ylivoimainen kuvalaadussa, toiset taas väittävät huonoksi ja liitettävyydeltään heikoksi. Monenmoisia juttuja liikkuu netissä. Haluan itse tehdä havainnot siitä.

Minua ei juurikaan hetkauta mustamaalaukset tai muutkaan asiattomat jutut.

En todellakaan vielä ole vakuuttunut Ipad3:n tuomista hyödyistä. Etenkin kun kuuntelin muita Ipadin omistajia.
Saattaa hyvinkin käydä niin, että puran koko sopimuksen.

Haluan nyt itse todeta, mikä tämä härveli on. Jos ei kata lupauksiaan pannaan palautuspakettiin!
14. hult1017.9.2012 klo 23:35
3 vuotta olen käyttänyt iPhonea (ja 25 v maciä) ja täytyy sanoa, että macin käyttö on nykyisin nettiselailuun ja esim. tänne kirjoitteluun jäänyt minimiin. Lähes kaiken päivittäisen voi tehdä puhelimella. Toki tietokoneellakin on paikkansa vielä, mutta jussi vain tulee huomaamaan kyllä uuden tablettinsa monikäyttöisyyden ja helppouden, veikkaan että yllättyy positiivisesti, varsinkin jos on uusi Applekäyttäjä!
15. jpq17.9.2012 klo 23:44
Ipadiin en ole tutustunut en hieman kömpelönä innostu alustavasti pulmani on se ettei kädet/jalat aina saa käskyjä täysin perille ja paperilehdestä helppo leikata talteen juttu tms jos sen haluaa talteen. joskus Aamulehti ainakin julkaiseen tietoisku artikkeleita jne jotka haluaa talteen.
ps. mäkkiä pääkoneena täälläkin.
16. Jussi vain18.9.2012 klo 00:28
Hult10!

Odotan mielenkiinnolla IPAD3:a, en ole ollenkaan ennakkoluuloien ha mielenkiinnolla odottelen lautaa. Itse olen tutkinut ennakkoon Ipadia ja varmaankin positiivisin mielen kokeilllaan. Yritin etsiä ohjeita, mutta ei löytynyt

Löysin englanninkielisen version, mutta puutteelliselt vaikuttaa,

USB liitäntä taitaa puuttua?

Osaatko Hult10 kertoa mikä käyttöjärjestelmä on IPAD3:ssa on :ssa ja saako sen päivitettyä?
17. Hult1018.9.2012 klo 07:45
IOS, käyttis päivittyy usein, en tiedä tuleeko siitä ilmoitus niin kuin macissä mutta sen voi aina tarkistaa helposti onko päivitettyä käyttistä tarjolla, mulla on iPhonessa varmaan 10. päivitys jo, eivät maksa mitään, macissäkään ei päivitykset maksa, uusi käytti maksaa kuten kohta tuleva Mountain Lion. iPad tuskin tarvitsee käyttöohjetta mutta eiköhän se sähkösenä ole luettavissa Applen sivuilta. Appstoresta voit ladata ilmaisia ja maksullisia appseja, lisäohjelmia. Niitä lienee nykyisin tarjolla n. puoli miljonaa, mulla on iPonessa parisataa, sieni- ja laulavasta lintukirjasta, koko Suomen maastokarttaan, tähtitaivaasta halpalentojen hakuun jne. Lataa ensimmäisenä appsinasi Macmaan ohjelma, saat päivityäin tietoa mitä esim iPad rintamalla tapahtuu ja tiedät koska esim IOS-päivityksiä on tulossa. Voit käydä macmaassa tietsikallasi vaikka heti. Voit siis käyttää iPadia normaalina tietsikana, pääset tulostamaankin sillä jos sulla on langaton verkkotulostin. Ota iClaud käyttöön niin iPadilla ottamasi valokuvat siirtyvät suoraan tietoneeseesi kun iPad on wifissä. Esim. jos kuvaat sillä Pekingissä ja menet nettikahvilasn tai hotellin wifiin niin perheesi voi katsoa ottamasi kuvat saman tien kotikoneella, jis se on verkossa! iPad pitänee ottaa käyttöön iTunesissa kuten iPhonekin. Tuo edellä kerrottu pätee siis laitteeseen jossa on wifi, noita iPadejahan saa myös ilman sitä ominaisuutta.
18. Hult1018.9.2012 klo 08:00
Äh, katsoin asetuksistani, niitä appseja mulla olikin 90 kun olin tarpeettomia poistanut, kuvia n. 1500. Videoita n. 20, biisejä kolmisen sataa. Mulla on siis 32 Gigan puhelin ja muistia on silti vapaana 20 Gigaa.
iPhohan on myös iPod, luulen että iPad on myös, osta kunnon Senhaiserit jos aioit kuunnella musaa paljon. Onkohan siinä HeSan kytkylaitteessa WiFiä, jos voi valita niin ota sellainen ja yritä saada myös eajattoman datasiirron datasopimus.
19. Hult1018.9.2012 klo 08:01
Aamukankeutta...rajattoman datan...
20. jep18.9.2012 klo 09:21
Jussi vainille vain, että oikealla asialla olet luonnonvarojen käytön hillitymästä tavasta käyttää, mutta minua ainakin enemän hämmästyttää kaikki nämä viime vuosikymmenien uudet innovaatiot- luottamus niihin on kovn heikko.

Sanomalehtien puutavaran luonto kyllä kasvattaa tilalle uuden, koska puut on uusiutuva luonnonvara, mutta totta, onhan se melkoista paperintuhlausta ollut pitkät ajat jo.

Sen sijaan uudet innovaatiot, että sademetsät raivataan vanhoista metsistä tyhjiksi tuhansilla hehtaareilla ja istutetaan uutta jotain margariinipuuta tilalle ja ny kaiken huippu oli, että uusi innovaatinen polttoaine, jossa oli palmuöljyt matkassa onkin enemmän saastuttavaa kenties ja nostattaa ruuan hinnan pilviin.

Yks suuri maailmanvarojen tuhlaustapa on tehdä sutta kaiken aikaa. Kamppeet kestää pari kolme vuotta ja mitään ei kannattte korjata. Kaiken lisäksi niitä kiikutetaan ympäri maailmaa. Se kuluttaa luonnonvaroja jos mikä, mutta toisaalta maailmassahan ne kaikki titaanit silti on, muuttavat vaan muotoa. Intialaislapset ja kiinalaismuorit niitä rassaa isoista tiskikone- ja tietokonevuorista erilleen takaisin uusiokäyttöön.

Onko tuo kehitys sitten innovaatisempaa. Jos joka toinen vuosi kehitellään uusia tietokonetyyppejä, joilla hoidetaan samat asiat kuin kymmenen vuotta vanhoillakin kamppeilla, niin eikö sekin ole samanlaista luonnonvarojen tuhlausta kuin sellupaperin valmistuskin.

Luonnonvarojen runsaampi vapaaehtoinen säästäminen johtaisi maailmanmarkkinatalouden kaaokseen, johon tuskin pörssivetoisessa maailmassa hevin mennään.

On se hienoa, että on herätty pikkuhiljaa näkemään, että luonnonvaratkin on rajalliset, mutta kaivostoiminta on hurjempaa kuin milloinkaan ja suuret sademetsäalueet ja aarniometsät saa seurakseen yhä tehokkaampia koneita raivaamaan kamaraa paljaaksi. Meret on saastutettu ja ryövätty kaloista viimeistä sardiinia myöten kohta. Ilmakehäkin kuulemiten köhii.

Eletään kuin viimeistä päivää, mutta eletään se aikansa tavallaan.
21. Jussi vain20.9.2012 klo 02:11
Tänään sain Ipadin kotiin. Kone on kyllä tosi kätevä, mutta eroaa windowsista paljon. Pientä harjoittelua vaatii.

Ainoa pettymys on Hesarin tarjouksen "digiversio", joka ei toimi Ipadilla, koska Ipad ei tue flashia. Kovasti ovat yrittäneet sorvata hesarin sivuja arvatenkin tätä Ipod kytkyä varten. Digilehteä ei löydy!

Vähän turhalta tuntuu maksaa 1000€ tavallisista websivuista. Kyllä tässä on valituksen makua mielessä, eikä vähäisemmässä määrin. Kyllä tässä sumutuksen makua on ja pahasti!

Ipad sinänsä tuntuu olevan kelvollinen laite. Pienten alkuvaikeuksin jälkeen sain wlanin toimimaan ja esimerkiksi ylen areena toimii. Tarkka näyttö ja äänikin on yllättävän hyvä. Ylen sivut toimivat hyvin.

Harjoittelua toki vaatii, mutta periaatteen olen jo omaksunut. Siis Ipadiin olen tyytyväinen, mutta en Hesarin palveluihin, jotka eivät Ipadilla toimi.
22. Jukkis20.9.2012 klo 07:54
Tottakai toimii. Mene Hesarin sivulle ja lue sieltä, mitä pitää tehdä.
23. Jukkis20.9.2012 klo 12:25
Täällähän
asiakaspalvelu.hs.fi/tuoteperhe/hsdigi/ipadilla.ht ml
sanotaan, että digi-Hesari toimii "tablettisi selaimella". Jos se tosiaan ei sitten toimikaan, kuten Jussi tuossa toteaa, niin johan on.

No, varmaan se sitten Jussillakin toimii kun hakee Apllen kaupasta Hesari-sovelluksen.

En omista iPadia. Ärsyttää kun hipsterit niitä hivelee palavereissa, mitä ne oikein niillä tekee? Itse käytän kokouksissa sinikantista vihkoa.
24. Jukkis20.9.2012 klo 12:25
... Applen kaupasta ...
25. Jussi vain20.9.2012 klo 18:24
Kiitos jukkis sieltähän se sovellus löytyy ja toimiikin, ehdin jo pettyä. Ihme kun mitään mainintaa siitä ei tullut laitteen mukana.

Kaippa hipsterit tekee muistiinpanoja. Melkolailla monipuolinen laite. Kannattaa ainakin tutustua. Netti ja wlan toimivat.
26. Jukkis20.9.2012 klo 18:26
Mutta siis ihanko oikeasti digilehteä ei voi selaimella lukea? Vaikka ihan selvin sanoin Hesarin sivulla sanotaan että voi.
27. Jussi vain20.9.2012 klo 19:12
Näin on. Ei voi, koska apple ei suoraan tue flashia, mutta kun lataa hesarin sovelluksen toimii. Sehän tässä kaivertaakin.

Täysin harhaanjohtavaa mainontaa.
28. faff20.9.2012 klo 20:23
Oletko Jussi vain nyt ihan varma, että Hesarin digilehti käyttää tai vaatii flashia? Ainakin minä surffailen paraikaa digilehden ilmaisosiossa, eikä selaimessani ole flashia. Ehkä maksullinen osio sitten vaatii flashin. En kylläkään käytä tablettia enkä maciä.
29. Jukkis20.9.2012 klo 21:39
Kun riittävästi kaivelee, nin lopulta löytyy hs.fi:stä asia selitettynä vähemmän harhaanjohtavasti. Eli on kaksi digilehteä:
- html-muotoinen selaimella katseltava, josta puuttuu osa lehden sisällöstä, toimii jos on JavaScript
- Flashilla tehty näköislehti, joka ei toimi mm. iPadissa. Pitää asentaa Hesarin iPad-sovellus.
30. Jussi vain21.9.2012 klo 00:36
Näinhän se on, Hesari olisi kuitenkin voinut kertoa miten tämä digilehti otetaan käyttöön. Nyt se on selvinnyt.

Ipad versio on hyvä ja mahtavia kuvia kaikkialta maailmasta. Kyllä kelpaa Hesaria nyt lukea. Jukkikselle iso kiitos avusta!

Tässä äHelsinginSanomien vastaus.

"Tarkistaisin oliko tässä kysymys Hesarin iPad-sovelluksen kautta
luettavasta lehdestä, vai HS.fi:stä löytyvästä näköislehdestä?
Näköislehteä ei valitettavasti voi lukea iPadilla sillä se vaatii Flash
Playerin.

Ystävällisin terveisin

Helsingin Sanomat
Verkkopalvelu

Nimen poistin, koska en halua pahoittaa kenenkään mieltä.

"
Helsingin Sanomien vastaus loppuu tähän.

Sain em viestin sotkimaan lisää. Hesarilla ei taida olla kaikki kerrokset kohdillaan. Jos kaupataan lehteä kytkynä luulisi verkkopalvelun osaavan selittää mistä kiikastaa!

Siis ennen Jukkiksen neuvoa.
31. Jukkis21.9.2012 klo 08:52
Onhan tuossa viestissä sanottu oleellinen, mutta kieltämättä asian voisi tuota selvemminkin ilmaista.

Mun Hesarissa on 38" näyttö. Minusta parempi kuin 9.7" näyttö.
32. Jussi vain21.9.2012 klo 20:14
Onko 38" millä resoluutiolla?

Ipadin ns retina näyttö koostaan huolimatta on älyttömän tarkka, sama kuin katselisi valokuvia, pixeleitä ei erotu ja tekstikin on samanlaista kuin painotuotteessa, laatulehdissä. Kirjatkin ovat ihan painokelpoisia ja voi lukea ilman ulkoista valoa.

Erittäin suuri miinus on Ipad3 IOS6 päivitys (sattui päivitys samaan aikaan kun sain muuten toimimaan), karttapalvelut ovat huonot - ellen sanoisi ala-arvoiset ja hitaat.

Em liittyy myös säätietopalveluun, eli jos valitsee paikkakunnan - sääkarttaan tulee jotain muuta. Esim. Ylivieska --> Pyörreperä, Kokkola --> Kaarlela...

Minulla on vanhempi Nokian C6-00, jossa on tosi tarkka navigaattori ääniopastuksineen. Aina löytää perille.
33. Ari21.9.2012 klo 20:36
Jukkis, iloitse Hesarin suuresta näytöstä niin kauan kuin voit!

Pienentyy muistaakseni ensi vuoden aikana.
34. Jussi vain21.9.2012 klo 22:39
Minäkin voin katsella Hesarin digilehteä 24":n tuuman koolla, (1920x1080) ja rinnakkaisnäyttö 22" samsung (1680x1050) mutta resoluutio ei ole niin tarkka kuin Ipadissa.

Se puoltaa Ipadin ostoa, voi sängyssä selällään tai aamukahvilla lueskella. Lisäksi kirjoja tuntuu löytyvän. Ipadin paino tuntuu varsinkin makuuasennossa vähän isolta ja lämpenee aika paljon.

Tarkkuus on veitsenterävä. Tästäkään huolimatta en vielä ole varma sijoituksen kannattavuudesta.
35. Jussi vain22.9.2012 klo 22:02
Nyt alkaa olla enemmän puoltoääniä, kuin ei ääniä. Ipad on hyvä laite. Eniten mietityttää lisälaitteiden puute. Ei pysty liittämään ulkoista muistia, akun vaihto ei onnistu omin avuin - ellei käytä purkin avaajaa. Ei myöskään lisämuistin asennus.

Vielä viikon verran olen testitilanteessa. Apple storesta löytyy kaikkea käyttökelpoista.
36. Jussi vain23.9.2012 klo 00:29
Nyt tuli taas tenkkapoo! Mistä löytyy Ipadin kursorinäppäimet ja enter? Tietääkö kukaan?
37. Jukkis23.9.2012 klo 15:59
Netistä löytyvän mukaan enter on L:n oikealla puolella, ja siinä lukee että Go.

Mitä ne sellaiset kursorinäppäimet edes on? Nuolinäppäimiäkö? Varmaankin julistettu turhiksi, koska sormella tökätään, kun halutaan siirtyä tekstissä toiseen paikkaan. Kai.
38. Jussi vain24.9.2012 klo 21:03
Ei löydy GO-näppäintä. Kursorinäppäimet ovat juuri nuolinäppäimiä. Jos on iso sormi on vaikea osua sananväliin. Taitaa se onnistua kun suurentaa ja zoomaa isommaksi?
39. pius24.9.2012 klo 21:07
Vaatii hieman totuttelua vaan, kosketa sanaa vähän pidenpään niin siihen tulee suurennuslasi ja voit siirtää kursorin oikeaan kohtaan!
40. Jukkis24.9.2012 klo 23:19
Tämähän on lähes kiehtovaa. Miten iPadilla pystyy mitään oikeaa tekstiä kirjoittamaan, jos ei ole Enter/Return-näppäintä? Tietysti voi kirjoittaa kaiken yhteen pötköön, varmaan se rivittää automaattisesti, mutta kyllä ennen pitkää tulee eteen kohta, johon haluaa laittaa rivinvaihdon ihan itse.

No, en usko, että Return puuttuu, eihän siinä olisi mitään järkeä. Miten sinä Jussi voit olla sitä löytämättä? Mitä on L-näppäimen oikealla puolen?

Mullahan siis ei ole iPadia. Jotenkin tuntuu että kenties pius:lla on. Miksi et kertonut vastauksessasi, missä se Return on?
41. Jussi vain25.9.2012 klo 00:41
Testi
42. Jussi vain25.9.2012 klo 00:49
Viesti Ekille meni perille.

L näppäimen vieressä on ÖÄ ja sitten RIViNVAIHTO. Koskaan ei ole returnia tai enteriä. Kyllä tämä totuttelua vaatii.
43. Jussi vain25.9.2012 klo 01:18
L-näppäimen oikealla puolella on ÖÄ. Return löytyy rovon päästä kahdessa kerroksessa...
44. MM25.9.2012 klo 07:41
-http://manuals.info.apple.com/fi_FI/ipad2_kayttoo pas.pdf
45. pius25.9.2012 klo 08:35
Ei oo piusilla iPadia mutta oletan että näppis on samanmoinen kuin iPhonessa, kossa rivinvaihto näppäimessä lukee harhaanjohtavasti - rivinvaihto ja välilyönti näpimessä lukee väli!!! Hirveen vaikeeta, eiks oo!
46. MM25.9.2012 klo 08:48
Laitetta käpistelemällä tietenkin parhaiten oppii sitä käyttämään, mutta tuosta ylläolevasta manuaalista nyt pitäisi löytyä apua jos sormi ihan suuhun juuttuu.
Eihän nuo tabletit työnteossa kunnon läppäriä/pöytäkonetta pysty korvaamaan, mutta pienen kokonsa takia erinomaisia kavereita viihdykkeenä esim. matkoilla, mökillä ja vaikka sairaalassa maatessa.
Mökillä ja matkoilla (kunhan ulkomailla poistaa mobiilidatan asetuksista ja hakee WiFi verkon jostain) on mukava päivän lehtiä siitä lukea, ladattuja kirjoja, vastailla sposteihin ym. ym.
Kotisoffalla toimii vieläpä musiikkivermeitteni kaukosäätimenä.
47. Jukkis25.9.2012 klo 09:11
Siis että "L näppäimen vieressä on ÖÄ ja sitten RIViNVAIHTO. Koskaan ei ole returnia tai enteriä.".

Että koko tämä "mistä löytyy enter" olikin vaan pakanjauhantaa ja vedätystä? Että vali vali kun löytyy vain rivinvaihto, ei ollenkaan enteriä eikä returnia.

Ja minä kun yritin ystävällisesti auttaa jotakuta jonka kuvittelin apua tarvitsevan. Haista paska.
48. Jukkis25.9.2012 klo 09:54
Heh, "pakanjauhantaa". Toi viimeinen virkekin pitäis tietysti olla että "Haista paka".
49. Jussi vain25.9.2012 klo 20:30
Ei minun kohdaltani ole pakan? jauhantaa, kyllä autoit Jukkis. RIViNVAIHTO ei ole sama kuin enter ainakaan aapplella. Viestiä kirjoitellessani sekä on vaan telanpalautus.

Kuten ennenvanhaan. Nuolinäppäimet puuttuvat edelleen ja rehellinen ENTER.

Harmi, jos näin ymmärsit.
50. Jukkis25.9.2012 klo 20:37
OK, anteeksi kun kimpaannuin.

Mutta en kyllä ollenkaan tajua mistä tässä enter/return/rivinvaihto-ongelmassa on kyse. Mihin sitä enteriä, joka siis ei ole rivinvaihto, käytetään? Etenkin kun edellä annat ymmärtää, että enter ja return on sama asia. Ja en kyllä ollenkaan tajua, että return ja rivinvaihto olisi eri asia.
51. Jussi vain25.9.2012 klo 20:55
Tämä Applen käyttö tuntuu melkoiselta mysteeriltä, siis windowsiin tottuneelle.
Tässäkin painoin rivinvaihtoa. Opettelemista riittää.

Minä ilmeisesti liikaa yritän hakea windowsista tuttuja asioita, joita ei Applessa olekaan! Harjoittelu auttaa!
52. Jukkis25.9.2012 klo 21:20
Eli mitään enter-ongelmaa ei ole ollutkaan. Enter = return = rivinvaihto.
53. Jussi vain26.9.2012 klo 21:09
En tiedä tai osaa ja nuolinäppäimiäkin vielä kaipaan. Paljon on vielä opittavaa.
54. Ari26.9.2012 klo 22:31
Niin, mutta edelleenkään Jussi vain ei ole vastannut Jukkiksen kysymykseen: "Mihin sitä enteriä, joka siis ei ole rivinvaihto, käytetään?"

Minuakin kiinnostaisi tietää.
55. Jussi vain26.9.2012 klo 23:59
Tämä liittyy Windowsin ja Applen eroavuuksiin.

Minä taidan, olla liian vanha tähän p.....n. I am too old this shit! Kuten tappava ase elokuvassa todettiin,
56. Wexi27.9.2012 klo 00:12
Oletko kartoittanut todellisen tarpeen? Ipad vs. PC.
Aika kallis lelu Hesarin lukemiseen. Käsittääkseni tuo ei kulje mukanakaan kovin kätevästi, kuitenkin melko kookas taskuun mahdutettavaksi.
57. Jussi vain27.9.2012 klo 01:26
Hei Wexi!

Vielä tässä on viikko aikaa tutkia. Ei Ipad3 ole mikään lelu. Hesari on terävämpi Ipadissa kuin konsanaan painetussa lehdessä, Kirjoja, lehtiä näyttää olevan tuhansittain tilattavissa.

Tänä päivänä eli nyt on parempaa lukuohjelmaa on vaikea löytää. Kyllä Ipad3 on tosi hyvä. Hesarinkin lukemiseen soveltuu vallan mainiosti.

Kuvat ovat liki painotasoa. Lelu se ei missään tapauksessa ole. Halvemmaksi tulee kuin painetun heasrin tilaaminen.

Sähköposti toimii, wlan toimii - tässä vain muutamia etuja. Kyllä tällä näkymällä aion Ipad3:n laittaa käyttöön. Mukava sillä on romaanejakin lueskella.
58. Wexi27.9.2012 klo 01:55
Tervehdys Jussi vain!

Ihan vakavissani kysyin edellistä. Jos käyttö tuntuu mukavalta, ja riittä tarpeisiin, niin mikäs siinä.
Itselläni kuitenkin sen verran pinttyneet tavat, että päivän lehdet olen lukaissut joko töissä, tai baarissa/kahvilassa. Nuorempana asetelmana Hesari, kuppi kahvia, punainen Nortti.
Hesarin koko aukeama on helposti hahmotettavissa, teknisesti haasteellisinta on sivun kääntö.
Jo säikeen alussa mainitsin kirjoista. Ne luen kirjoista.
En voi olla ajattelematta hintaa. Tuolla rahalla saa melkoisen tehomyllyn kaikilla mausteilla pariinkin kertaan.
Itse tarvitsen kirjoittamiseen näppiksen, muuten siitä hommasta ei tule mitään.
Mutta niin kuin sanottu, jos muutosvastarintaa ei ole, ja on soveltuva omiin harrasteisiin, niin kyllä kai siinä sitten saa vastinetta rahoilleen.
59. pius27.9.2012 klo 12:04
Vaikka iPadin hankkii HeSan kytkynä niin sen käyttö lukulaitteena tulee jussivainkilla olemaan vain murto-osa laitteen kokonaiskäytöstä -iSuppose!
Ymmärtääkseni käyttiksen erot eivät tässä tapauksessa ole niinkään Apple iOS versus Windows vaan tietokone versus kosketusyttö. Ei mulla ole kokemusta esmes samsungin tabletista mutta oletan että nuo samat erot on win/android tablettien ja tietokoneen käytön välillä mitkä jussivain kuvaa Apllen windowsin välisiksi eroiksi?
Painapa Jv esim näppiksestä jotain kirjainta pidempään - saat sieltä vaikkapa á, ß ym. merkit helposti.
60. Jussi vain1.10.2012 klo 02:03
Kiitos neuvoista ja ohjeistuksesta. Hesarin tilaus maksaa joka tapauksessa, eikä Ipad siiihen nähd€n ole kummoinenkaan investointi.

Piukselle!
Olen imuroinut nytkin muutaman kirjan ja lukukokemus on parempi kuin paperiversiossa. Sivuja voi plarata eestaas. Muitakin näköislehtiä tulee.

Jussi vain
61. Jussi vain1.10.2012 klo 21:43
Nyt päätin ottaa tämä Ipad3:n, on se vain mukavaa kun Hesari tulee paperittomana versiona uskollisesti päivittäin.

Tilasin myös netanttilasta 60 vuotisjuhlatarjouksen HP Officejet 4620, onko kellään kokemusta. Iprintillä ja Eprintillä pääsee tulostamaan langattomasti. Kannattaa käyttää tarjous!?

Ainakin hinnoittelu kulkee 120 - 130 € välilllä muilla saiteilla.

Isoin etu mielestäni on erilliset värisäiliöt, joista kertyy paljon säästöä. Onko kellään kokemusta?

Kohtuuhyvä skanneri ja faksi?
62. pius1.10.2012 klo 22:29
Onko se laserkirjoitin, itse en ostaisi nykymaailmassa mustesuihkaria. Mulla on samsung clx-3175n laser, joka on kiinni langattomassa modemissa piuhalla ja tietoneella voi tulostaa näin ollen langattomasti. Mutta jos hankit sitä iPadia varten niin lue vaikka Hopeisesta Omenasta löytyiskö sieltä apua mikä sopii iPadin kanssa parhaiten!
63. Jussi vain1.10.2012 klo 22:50
Mustesuihkari on.

Minulla on myös mustavalko ja värilaserit XEROX, EPSON (2), sekä yksi CANON mustesuihkari. Kaikissa on se ongelma, että värikasetit ovat kalliimpia kuin itse tulostimet. Kaikissa alkaa värit olla vähissä ja taitavat mennä kierrätykseen värien kalleuden takia.

Tämä tilaamani tulostin vaikuttaa kustannuksiltaan kohtuulliselta, kun värisäiliöt voi halutessa tilata erikseen. Sinänsä näin halpa tulostin saattaa olla vain myyntitekniikkaa. Mutta 60€ sijoitus tähän ei maailmaa kaada.

Olen pitkän aikaa etsinyt edullista tulostinta, joka kattaa tarpeeni - luulen, että tämä saattaa olla. Muilla markkinoilla näyttää tämä kirjoitin olevan 120---130 €uroa.

Mielenkiintoista nähdä, mitä tulostin tarjoaa. Erityisesti langattoman verkon käyttö tässä kiinnostaa.
64. pius1.10.2012 klo 23:04
... ja tiedossasi on varmaan että tehdasasetuksissa suihkarit tekevät mustan väripatruunoilla eikä erillisellä mustalla patruunalla. Sen voi vaitaa tulostusasetuksista kun tulostaa pelkkää tekstiä tai muuten mustaa. Lisäksi usein itselleni riittää se kaikista vähiten mustetta kuluttava tulostuslaatu jonka myös voi valita.
65. Wexi1.10.2012 klo 23:24
Peesailen piusia. Ei aikaakaan, kun värilaser maksaa itsensä takaisin. Myyntilasereissahan on yleensä "puolitäytetyt" väripatruunat. Jos ja kun hommaan itselleni uudet värilaatikot (HP Laserjet 1600), niin niissä väriä piisaa sitten ihan sinne ehtoopuolelle.
Ensimmäisellä tulostimella, suihkarilla meni hermot, tukkeutumisen jälkeisessä puhdistuksessa meni "ainakin" viidennes patruunasta.
66. Jussi vain1.10.2012 klo 23:43
Kieltämättä mustesuihkutulostin ei ollut paras ratkaisu juuri tuon tukkeutumisen takia.

Mustesuihkutullostimetkin ovat kuitenkin parantuneet.

XEROXin laser tulostaa kolmen vuoden jälkeenkin hyvin alkuperäisillä säiliöillä. Vielä ei siis ole loppunut.

Säiliöiden hinta on käsittämätön, noin 200€. Tekisi mieli ostaa, mutta täytyy katsoa uusia mahdollisuuksia. Saa nähdä kuinka kauan Xeroxin säiliöt kestää. 80g:n paperille tulostettu ristikko kestää kumin ja pyyhkimisen. Väriä ei häivy kuten IS:n huokoisesta paperista.

Pistän lisää infoa, kun saan koneen paikalle ja pääsen testaamaan.
67. Jussi vain2.10.2012 klo 00:46
Tässä on vähän olo kuin Reinikaisessa, kun halvalla saa niin pitää ostaa.

Hieno oli kohtaus, jossa pappi seisoi mopedinsa kera keskellä järvenselkää...:?

Hardwickiltä on tullut paljon erinomaisia juttuja. Viimeisin taitaa olla Pakanamaan kartta. Pitää sekin katsastaa.
68. Wexi2.10.2012 klo 01:00
Harvoja aidosti hauskoja kohtauksia tankki täyteen-sarjassa on, kun se pappatunturinrohjake pärähtää käyntiin korjaamolla. Kirkonmiehen kommentia ei kuule, mutta huulilta on luettavissa... no sanotaan nyt vaikka että se ei ole "Jumala auta".
69. Jussi vain2.10.2012 klo 02:11
Muistatko sen jutun kun Juhana oli huollossa ja korjaamisesta ei tullut mitään.

Pappatunturi oli pystyssä ja pappi rukoili, jonka jälkeen Tunturi hyrähti käyntiin. Kyllä Hardwick on todellakin IsoBritannian lahja Suomelle.

Täytyy varmaan tulla Suomen ulkopuolelta, jotta voi ymmärtää suomalaista ajatuksenjuoksua.

Henkilökohtaisesti olen Neil-fani ja toivon uusia ohjelmia. Ikävää, että lähes kaikki Reinikaisessa näytelleet ovat nyt heittäneet lusikkansa nurkkaan.!
70. Wexi2.10.2012 klo 02:33
Tuossa aikaisemmin mainitsin kyseisen kohtauksen kliimaksin.
Muistin kohtauksen osapuilleen oikein, ja löytyihän tuosta maistiainenkin. Katsomisen arvoista siinä on viimeinen minuutti:http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/tan kki_tayteen_rovasti_hoitaa_sieluja_ja_mopoa_21563. html#media=21565

Hardwickilla on/oli mainioita juttuja, mutta nuo "Reinikaiset", "tankki täyteen-jälkeen lämmittelyt" eivät kuulu hänen tuotantonsa helmiin.
"Ja sitten niin viimmesen päälle" ei jaksa viihdyttää montaa tuotantokautta.
71. Jukkis2.10.2012 klo 08:16
Aika hassua. Lähtökohtana tälle iPad-pähkäilylle Jussilla oli suunnilleen se että maapallo pitää pelastaa ja paperitonta teollisuutta kannatetaan.

Nyt sitten on käynyt ilmi, että nurkissa on neljä printteriä mutta kun niissä värit alkaa loppua niin piti ostaa viides. Jossa erityisvaatimuksena on, että pitää pystyä sieltä iPadista kätevästi printtailemaan. Sen Hesarinko sieltä sitten printtaat?

Näinhän se maapallo tosiaan pelastuu.
72. Jussi vain2.10.2012 klo 13:28
Kyllä lähtökohta on se, että värikasetit olemassa oleviin tulostimiin maksavat tuplasti printterien hinnan. Tässä hp:n printterissä on erilliset säiliöt kullekin värille ja ne yhteensäkin maksavat kolmisenkymmentä euroa.

Lisäksi langaton tulostus/skannaus, koska käytössä on WLAN.

Tulostan digikuvia, asiakirjoja, grafiikkaa. Ristikoitakin, jotka on mukavampi täyttää paperilla.

Hesaria ei ole tarkoitus tulostaa. Kierrätykseen nykyiset printterit lähtevät kun muste/jauhe loppuu.
73. Wexi2.10.2012 klo 17:01
Jokunen vuosi taaksepäin duunikavereiden kanssa kimpassa tilattiin Nierlestä DVD:t (25 centtiä/kpl), CD:t (15centtiä/kpl), DVD-kotelot ym.
Musteet puoleen hintaan, mutta itselläni säästö oli melkoinen, kun "kaupan hyllyllä" Epson 62C:een värit 70€, Nierlestä 17€.
Kaverillani oli HP:n tulostin, johon hän hommasi "injektorin" ja irtovärit, ruiskutteli patruunat täyteen. Itselläni sitä mahdollisuutta ei ollut.
Ei meistä kukaan ollut niin rikas, että olisi pystynyt pitämään "kertakäyttötulostimia".
Tuo ylläoleva kuulostaa pahalta (ja onkin sitä).
74. pius2.10.2012 klo 18:23
iPad ei ole lelu vaan erinomainen ihan työkäytössä. Usealla kollegalla on jo tietokoneen sijasta kokouksissa iPad (meidän hommissa kun joku tietovehje on melkein välttämättömyys myös kokouksissa joissa yleensä ollaan verkossa ja käytetään sitä, enkä tarkoita kansanedustajan työtä, hehän saivat vastikään padit työkaluiksi). Itse olen pärjännyt läppärimacilla, joka ei nyt paljon isompi tai painavampi ole tablettia ja iPhonella. Ei ole vielä ole tuohon välimalliin ollut tarvetta, vaikka halua olisikin. Luulen että se on vain ajan kysymys että sekin tulee hankittua. Matkoilla se ainakin on näppärämpi kuin vaikkapa miniläppäri, iPhonellakin pärjää matkoilla hyvin.
75. Jussi vain2.10.2012 klo 20:59
Pius, olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä Ipadista, sillä pystyy tekemään paljon ja joka päivä oppii uutta ja tulee ahaa elämyksiä.

Ipadin kartat ovat puutteellisia ja pahasti - vaikuttaa myös paikkakunnan säätietoihin. Nokia on näissä karttaasioissa suvereeni.

Tänään tuli tämä HP:n printteri ja sitä asentelen pitkän kaavan mukaan. Tulostelee langattomasti ihan huomaamatta. (Ennätystehtaassa taisi olla melooniin kortin upotus) Ei ainakaan vielä ole A4 osunut kehooni.

Hintaansa nähden on kelpo peli ja värikasetit ovat edullisia.

Kyllä me kansalaiset osaamme olla jatkuvasti negatiivisella mielellä. Muistellaanpa 20 vuotta takaperin, ei ollut taskuun sopivia kännyköitä tai huippunopeita nettiyhteyksiä.

Nyt alkavat tulostinvalmistajatkin miettiä tulostuksen hintaa ja mitä siitä asiakas haluaa maksaa. Minulla tosiaankin hyviä tulostimia, mutta värisäiliöiden täyttö on kultaakin kalliimpaa. Mikä siinä värissä maksaa?!
76. Jukkis2.10.2012 klo 21:34
Eiköhän niissä maksa sama kuin imurien pölypusseissa. Eli rahastus.

Mutta eikös iPadin myötä tulostustarve pitäisi suunnilleen kadota? Niitä valokuvia katsellaan siitä retinanäytöltä aivan siis käsittämättömän ja ylimaallisen tarkasti. Ja kun lehdet ja kirjatkin sillä luetaan, niin miksi ihmeessä mitään raportteja ja muita pitää paperille tulostaa?
77. pius2.10.2012 klo 21:48
... no kas kun se iPadkin on tietokone eikä lukulaite, niin tulee joskus tarvetta tulostaa esim boarding pass tms. Tuo nyt ensimmäisenä mieleen kun juuri tein checkingin roomaan ja takaisin ja tulostin bp:t.
78. Jussi vain2.10.2012 klo 21:50
Jos mietit vuoden Hesarien painoa x noin miljoona - paljonko paperia on kulunut. Todella paljon. Jos itse tulostan vajaan riisin verran vuodessa, se ei paljon - riisin valmistamiseen riittänee yksi vajaa kuitupuu.

Jukkis! Kyllä vain on tärkeätä tallentaa tärkeitä asiakirjoja, kuvia, dokumentteja paperiseen muotoon, joka on tällä hetkellä varmin muoto tallettaa tietoa. Mistä tietää, että huomenna tulee se magneettipulssi, joka tuhoaa kaikki elektroniset vempeleet...
79. Wexi2.10.2012 klo 21:53
Se käyttötarkoitus, kuomaseni, se käyttötarkoitus. Jos sen kokee hyödylliseksi, niin kaikin mokomin.
Itselläni pöytäkone oheislaitteineen, joita tarvitsen, ja joita myös käytän. Koko lailla tilpehööriä pöytä notkollaan, aihioita... sitä ja tätä.
Perikunta viettää leffarupeamia, kolmekin mahtuu kettuilematta (melkein) väijylle. Leffat vartissa, mahdollisine tekstin synkronointeineen... jne. jne...
80. Jussi vain2.10.2012 klo 22:46
Vielä lisäisin, että asiointi lisääntyy verkossa jatkuvasti. Kelan, verotuksen sun muut palvelut siirtyvät verkkoon - aina on tärkeää olla mustaa valkoisella... Pankkiasioinnissa kannattaa tulostaa tärkeimmät jutut paperille, jotta on dataa mihin voi vedota.

Tilauksista kannattaa aina tulostaa kopiot vastaisuuden varalle.

Langaton yhteys toimii nyt pöytäkonneen kautta. Pitää vielä lisätä läppäri ja ipad samaan pilveen.

Linuksille en tiedä valmista ratkaisua?
81. Jukkis2.10.2012 klo 22:46
Kiinnostava vertailu Jussilta: Kaikki vuoden Hesarit koko maassa vs. yhden ihmisen tarvitsemat printtauspaperit. Yllättäen jälkimmäinen paperimäärä tosiaan on pienempi.

No, itse kullakin on tietysti tarve puolustella omia ratkaisujaan. Jolloin sitten Hesarin lukeminen on hirveää tuhlausta, mutta omien asioiden printtailu ihan vaan varmuuden vuoksi on ihan OK.

Minäkin puolustelen: Luen paperihesaria, mutta en printtaile juuri mitään. Että vertaanpa vuodessa minulle tulevien Hesarien paperimäärää vaikkapa koko maailman ihmisten tietokoneella printtaamien paperien määrään. Yllttäen jälkimmäinen paperimäärä on tosi paljon suurempi. Olen hyvä ihminen.
82. Wexi2.10.2012 klo 22:53
Oonks mä havaitsevinani tapakoulutusta itsestäänselvyyksien seassa(2.10.2012 klo 22:46)?
83. Jussi vain3.10.2012 klo 00:45
"Minäkin puolustelen: Luen paperihesaria, mutta en printtaile juuri mitään. Että vertaanpa vuodessa minulle tulevien Hesarien paperimäärää vaikkapa koko maailman ihmisten tietokoneella printtaamien paperien määrään. Yllttäen jälkimmäinen paperimäärä on tosi paljon suurempi. Olen hyvä ihminen."

Kerääppä Jukkis vuoden hesarit takapihallesi ja katso paljonko siellä on paperia. Taitaa mennä talon harjankin yli ja takaisin.

Jos käytän riisin, noin 500 liuskaa vuodessa ja muutama nipullinen kuvatulosteita, tulosteiden paksuus noin 12 cm.
84. pius3.10.2012 klo 07:44
Jussi vain: onko hesarin iPad-versiossa mainokset mukana? Jos mietitään montako sivua paperilehdessä on todella järkevää luettavaa niin lehti olisi puolet ohuempi. Itse siirryn elektroniseen kirjaan vasta sitten kun se on kirjan kokoinen kaksisivuinen lukulaite, niinku 2 iPadia saranoitu yhteen, miksei sellaista tehdä?
85. Ari3.10.2012 klo 08:32
­http://www.youtube.com/watch?v=6Ng4u_vVkqI
86. Jukkis3.10.2012 klo 14:04
Vuoden Hesareista tulee ehkä semmoinen puolimetrinen kasa. Se on aika ohutta se paperi. Kuinka korkea kasa tulee kun Jussi sinä ne viisi printteriäsi laitat kasaan pihalle?

Lisäksi on kyllä aika häkellyttävää, että 500 arkkia/vuosi -tulostusvauhdin ylläpito on vaatinut viiden printterin hankkimisen, joista neljästä on muste kulunut loppuun.

Mutta: Minä tämän nokittelun lopetan ja pyydän vähän anteeksikin. Minä olen tässä semmoista paholaisen asianajajan roolia vetänyt. Tämä on ollut seurausta tuosta avausviestistä, joka kyllä ärsytti aika tavalla, kun iPadin hankkiminen olisi muka jonkinlainen ymäristöteko ja auttaisi maapallon pelastamista. Ei ole, ei auta. Ekoteko olisi olla hankkimatta iPadia ja muita vastaavia härveleitä ja laskea elintasonsa jonnekin 1970-luvun tasolle. Ja kun lisäksi on aistittavissa ekassa viestissä ja myöhemmissäkin semmoinen asenne, josta englantilaiset käyttää osuvaa termiä "holier than thou", niin sitten olen näitä piikkejä tullut kirjoitelleeksi. Oikeasti olen tätä mieltä: Jos iPad tai joku muu vastaava on mielestäsi hyvä hankinta, ja sille käyttöä on, niin mikäs siinä.

Tuosta "holier than thou" -asenteesta aikoinaan oli hyvä esimerkki erään entisen vihreän kansanedustajan kirjassa, jossa hän ilmaisi halveksuntansa henkilöauton omistajia kohtaan, "minä käytän junaa". Ja sitten toisaalla kirjassa kävi ilmi, että edustajalla on tapana perheensä kanssa vähintään kerran vuodessa, mielellään useamminkin, käydä kaukomatkalla, Vietnamissa, USA:ssa, Brasiliassa.
87. Jussi vain3.10.2012 klo 14:45
Printterit ovat viimeisten 12 vuoden ajalta. Valokuvatulosteet vievät mustetta aikalailla.
88. iso S3.10.2012 klo 16:43
Puolueettoman (?) arvion saamiseksi tein eläinkokeen: ladoin viikon Hesarit päällekkäin mahdollisimman tasaiseen pinoon, siis niin että joka toinen lehti oli 180 astetta käännettynä. Kohtalaisella puristamisella pinon korkeus oli noin 4 senttiä. Vuodessa kertyy siis pari metriä, kun tuo seitsenpäiväinen ketale ei aina ilmesty seitsemänä päivänä viikossa. On meidän painoksessamme paksumpaa paperia kuin Jukkiksella, mutta jos vuoden pino aikoo "mennä talon harjankin yli ja takaisin" niin tervemenoa matalaan majaan!

Taisi olla mitoituksessa taiteellista vapautta molemmilla.
89. Jukkis3.10.2012 klo 17:20
No kai ne on järkevää latoa aukeaman kokoiseksi kasaksi niin taitokset ei kasvata korkeutta. Niin minä tekisin.
90. Wexi3.10.2012 klo 17:25
Mä luen baarissa.
91. pius3.10.2012 klo 17:56
Kyll määkin Suomen paperiteollisuutta sen HeSan verran pidän pystyssä.
92. Jussi vain3.10.2012 klo 23:07
Totuus kuitenkin on se, että paperiteollisuuden pitää haistella uusia tuulia nanoteollisuuden tms kautta. Tuotteita on paljon joutunut unholaan. Vessapaperi taitaa olla ainoa paperituote, jolle kysyntää riittää tulevaisuudessakin.

Kertokaapa mitä muita tuotteita kuin paperia kuitupuusta voi valmistaa.
93. Hakro4.10.2012 klo 00:40
Kuitupuusta voi valmistaa lukemattomia tuotteita esimerkiksi rakennusteollisuudelle, kuten _paperille_ painettu HS äskettäin kertoi. Nanoteknologia avaa uusia näkymiä.

Sen sijaan nopeasti vanhentuvat lukulaitteet, tabletit, älypuhelimet yms. ovat ongelmajätettä. Mihin joudutaan, kun muutama miljardi kiinalaista ja intialaista alkaa viskellä vanhoja iPodejaan kaatopaikoille?

Paperi-Hesari ei ole ongelmajätettä. Sehän on melkein puhdasta energiaa. Sillä tavalla ainakin itse sen parhaiten hyödynnän.

Elektroninen tiedonvälitys voisi olla hieno juttu, mutta ainakin toistaiseksi iPod yms. tarjoaa enimmäkseen sentasoista informaatiota, että ainakin minua sylettää.
94. jep4.10.2012 klo 00:45
Kuitupuusta voi tehdä lähes mitä vaan puusta. Tosin kuitupuiksi katkotaan yleensä huonolaatuiset pätkät tai pienehköt puut. Mutta jos ne annetaan kasuta tukeiksi, niin niistä saa mitä vaan.

Suomessahan tehtiin kuitupuuta paljon selluteollisuuden vuoksi. Se oli keino pitää metsät siistinä ja kasvuvoimaisena. Harvennuspuut ja vialliset puut vietiin kuitupuuna sellukattiloihin. Sellun valmistus oli oikea ekoteko. Metsien kannalta ja energiantuoton kannalta ja samalla tuli paperia.

Suomalaiset vanhat metsäyhtiöt vain lähti maailmanvalloitukseen suuruudenhulluudessaan maailmalle ja sitä rataa. Suomesta lopetetiin sellun valmistus lähes kokonaan korkeiden palkkojen vuoksikin (ehkä). Tosin esim. Kemijärven Kanadaan vietyt kattilat ovat olleet siellä erittäin tuottoisia.
Suomen metsäyhtiöt raiskaavat vuorostaan Etelä-Amerikoissa ja Sumatralla sademetsiä urakalla ja tekevät palmuöljyplantaaseja satoja tuhansia hehtaareita.
Onko se sitten ekotekoa. Tiedä vaan.

Suomessahan lopetettiin lähes harvennushakkuutkin välillä, mistä kuitua tuli. Sijaan tuli avohakkuut eli kerralla kaikki sileäksi, kun kerran moto metsään vietiin. Tosin tuolla kurin nyt ei saa aikaan kuin räkämäntypuita, jotka kyllä kelpais selluntekoon, mutta vahinko vaan, että siihen niitä ei nyt tarvita. Mutta kelpaisihan kaikki puu vaikka energiapuuksi, mutta Suomen palkkatasolla niitä ei kukaan kyllä järkevästi siihen tarkoitukseen tee.

No nyt metsiä onneksi laikutetaan, ettei hakata aivan auki, mutta suurin osa metsäpinta-alasta taitaa kyllä nyt risukoitua. Mutta kuitupuu on vain puun eräs tekomuoto eli se on aivan tavallista kasvavaa mäntyä josta petäjää tulee ajan kanssa. Siitä voi tehdä mitä sitten puunlaatu antaa myöten valmistaa.
95. Matti4.10.2012 klo 00:48
Tämä tuntuu olevan yleisempikin totuus: samalla kun tietovälineet (telkkarit, tietsikat, podit ja pädit) muuttuvat hienommiksi ja monipuolisemmiksi, niiden välittämä sisältö muuttuu aina vaan pöljemmäksi.
96. jep4.10.2012 klo 00:57
Kyllähän tietokoneet ovat olleet hieno asia monien asioiden hoitoon ja edistäneet ihmisten keskenäistä kehitystä. Mutta se on silti vain eräs (pieni) osa.
Tietokone niin hieno keksintö kuin se onkaan on valjastettu suurimmalta osalta aivan kaikkeen muuhun ala-arvoiseen toimintaan (sikäli sääli). Tietokoneiden myötä alkaa pikkuhiljaa ihmisten moraalitaso kyllä pudota vauhdilla, kun se vaivalla saatiin hieman nostetttua ylöspäin.

Mutta ei tuostakaan kannatte huolta kantaa. Maailma kyllä tapansa näyttää, tekee ihminen nyt mitä tahansa. Mutta niin kuin Mattikin toteaa - yhä pöljemmäksi sisällöltään kaikki menee ; )
97. Wexi4.10.2012 klo 01:00
...korkeat raaka-ainekustannukset lisäävät Suomessa paperiteollisuuden kustannustaakkaa...

Palkat eivät näyttele kovinkaan suurta osaa, näppänen kymmenen prossaa, energian kanssa samaa kokoluokkaa.
98. Jussi vain4.10.2012 klo 01:31
Juuri luin artikkelin Tieteen kuvalehdestä kantasoluhoidosta, jossa ruotsalaiset tutkijat olivat palauttaneet näön vaurioituneisiin silmiin. Kyllä tiede tekee hyvää, jos ei pahaakin.

Sylettää pahasti, että paperijätit rakentavat miljardiluokan tehtaita eteläamerikkaan, kiinaan jne.

En ole ollut paperiteollisuuden kanssa missään tekemisissä, mutta seurannut alan toimijoita.

Onhan se jollakin tapaa erikoista, että suomalainen miljardiluokan puunjalostusyritys rakentaa miljardiluokan yrityksen Etelä-Amerikkaan, Kiinaan ja tuhoaa samalla paikallista luontoa ja luonnon monimuotoisuutta.

Pienestä Suomesta löytyy näitä Karvisia, jotka eivät ajattele muuta kuin lompakon paksuutta ja mahdollisimman suurta tuottoa.

Eivät ole vielä kypsyneet ajatukselle, että maailmassa on muutakin kuin voiton maksimointi ja oman edun tavoittelu. Tällaiset plantaasit ovat täysin peestä.
99. Hakro4.10.2012 klo 02:08
Jos sanot että "Eivät ole vielä kypsyneet ajatukselle, että maailmassa on muutakin kuin voiton maksimointi ja oman edun tavoittelu", et voi tarkoittaa muita kuin kiinalaisia.

Kiinassa on maapallomme ekologian suurin uhka. Eikä kukaan uskalla panna hanttiin, kun kiinalaisia on niin paljon ja niillä on (yhteensä) niin paljon rahaa.
100. Jussi vain4.10.2012 klo 02:21
Makrolle!

En tarkoita tai alas alenna kiinalaisia, tai muitakaan - tämä ylikansallinen voitontavoittelu vain menee ylli äyräidensä.

Ei Kiina ole uhka, vaan mahdollisuus. Kiinalaiset ovat yritteliästä porukkaa. Kiina on tuonut maailmalle valtavan paljon keksintöjä ja innovaatioita.
101. Hakro4.10.2012 klo 02:55
Joo, kiinalaisethan keksivät ruudinkin, josta on ollut suunnatonta iloa koko maailman ihmiskunnalle. Eikö?
102. pius4.10.2012 klo 08:04
Jonkin verran sekaannusta täällä esiintyy noista iOS laitteista
iPod, musiikkisoitin, useita malleja joista joissakin on wifi ja kamera
iPhone, puhelin tietokone musikkisoitin kamera tv jne
iPad, tablettitietokone, musiikkisoitin kamera tv jne
...lyhyesti
103. Jukkis4.10.2012 klo 09:12
Aika lailla samoja asioita pyöritellään juuri nyt mm. täällä:
jooel.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/119293-ros kalehdet

Ja varmaan aika monessa muussakin paikassa.
104. Funny4.10.2012 klo 16:20
Olkoonpa vain paperi-Hesari muinaisjäänne, mutta digilehteen on kumminkin aika vaikeaa kääriä kalaa taikka kukkasia. Myöskään se ei kovin hyvin sovellu sytykkeeksi taikka suojaamaan pintoja maaliroiskeilta ynnä muulta. Myös kuivikkeena ja monessa muussakin käytössä paperinen lehti edelleen osoittaa ylivoimaisuutensa.
105. pius4.10.2012 klo 18:16
HeSan vuositilaus 355 & x 2 on 710 €
iPad ja digilehti ja kuukausiliite 2 vuoden sopimus 958 &
aika hyvä diili se on!
106. Jussi vain4.10.2012 klo 21:48
Funnylle!

Sopiihan Ipad myös sytykkeeksi ja maaliroiskeitakin sillä voi torjua, flap flap jne, mutta maksaa muutamia euroja.

Onko kukaan kokeillut Ipadin käyttöä kuivikkeena tai murskeena?

No leikki sikseen.

Ipad on osoittaunut hyväksi avuksi jokapäiväisessä elämässä. En vielä ole keksinyt mitään, mitä sillä ei voisi tehdä verrattaessa läppäreihin tai pöytäkoneisiin. No, tämä karttasotku on yksi, mutta luultavasti ajan mittaan korjautuu, tai sitten ei.
107. Matti4.10.2012 klo 22:50
Entä miten konekirjoitus onnistuu 10-sormijärjestelmällä ja kosketusnäytöllä? (Ihan vilpittömästi kysyn.)
108. Jussi vain4.10.2012 klo 22:54
Hyvin toimii sekä yksi, että kymmensormijärjestelmällä. Hyvin on tuokin toiminta toteutettu.
109. Wexi4.10.2012 klo 22:56
IPadihan on melko ohut laite. Hiukan askarruttaa, onko polttavan levyaseman kelkka onnistuttu konstruoimaan riittävän tukevaksi?

Matti. Pahoin pelkään, että kirjoittamisessa käy luontevasti vain kaksipeukalojärjestelmä, tai vaihtoehtoisesti etusormijärjestelmä (jomman kumman käden).
110. Ari4.10.2012 klo 23:13
Onnistuuko ohjelmointi Javalla ja muilla kielillä?
111. Hakro4.10.2012 klo 23:16
>> Pahoin pelkään, että kirjoittamisessa käy luontevasti vain kaksipeukalojärjestelmä, tai vaihtoehtoisesti etusormijärjestelmä (jommankumman käden). <<

Ehdotan perinteistä Stuka-menetelmää: yksi hyökkää ja yhdeksän kyttää.
112. Jussi vain4.10.2012 klo 23:20
Ipad ei mitenkään ohut ole ja sopii mukavasti käteen.

Polttava levyasema on jäämässä historiaan pilvipalveluiden takia. Minullakin on näitä koneita, joissa on polttavia asemia.

Ei niitä tänä päivänä tarvitse. Pilvessä säilyy kaikki säilyttämisen arvoinen.

Näin ainakin kerrotaan. Jos haluaa muistitikuille tallettaa dataa, sekin onnistuu ja miksei myös CD/DVD- levyille. Eri asia sitten on onko noita CD/DVD -levyjen lukenista ymmärtäviä laitteita markkinoilla kovinkaan pitkään...?
113. Wexi4.10.2012 klo 23:37
>>Ehdotan perinteistä Stuka-menetelmää: yksi hyökkää ja yhdeksän kyttää.<<

Ehdotan kuitenkin ainoaa hallitsemaani, perinteisiin perustuvaa kymmensormijärjestelmää:
Yksi naputtaa, kahdeksan hakee, ja yksi raapii päätä.

(Ps. Sieltä pilvenreunalta ei nyt vaan näe ihan kaikkea. Yhdellä kaverillani on, ei oma, mutta käytössä oleva vehje (häävällee on myös kovin altis vaikutteille).
Pyysin urkkimaan, josko löytyisi "pilven reunalta" Turun Kaupunginteatterin esitys kappaleesta "Seitsemän veljestä" (1976). Ei kaveri löytynyt millään opilla. Tosijuttu.
114. Wexi4.10.2012 klo 23:39
(po. löytänyt).
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *