KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 15.-16.09.2012

7087. IS kovis 15.-16.09.2012

ripop15.9.2012 klo 12:35
Taattua tuoretta teemua taas.Meinasi venähtää 3-miikaksi,kun vasen yläkulma tuotti vähän pulmia .Ei enää valtion nimena ?.Onko se ansa vai kirjoitusvirhe laatiljalta?Kaksi sanaa piti googlata.Hyi hyi sivistymättömyyttäni.
2. Viljami15.9.2012 klo 16:14
Samoin kuin ripopille minullekin tuo vasen yläkulma oli hankalin. Perinteisestä pallosaukiosta, joka tällä kertaa osui keskustaan, selvisin yllättävän hyvin. Sen sijaan ristikon alaosan kanssa oli vaikeuksia muutamasta vaikeasta ratkaisusanasta johtuen. Ilman Googlea niistä tuskin olisin selvinnyt.

Minulle tuo vaikeustasomäärittely osui ihan nappiin.
3. Tuomas L.15.9.2012 klo 19:55
Taitaapa olla painovirhe tuo EI ENÄÄ VALTION NIMENA, eli Ä:n pisteet jääneet pois.
4. Emma15.9.2012 klo 20:26
Mielenkiintoinen, kiehtova ristikko. Huolimatta siitä, että monessa kohdin tuli eteen tenkkapootakin, sain sen valmiiksi kahdessa tunnissa. Googlea ei tarvinnut, aivoja kyllä rassasi senkin edestä...

Pallonen ja Lavonius ovat todella satsanneet tähän ja onnistuneet luomaan uudentuntuisen (sekä sanastoltaan, että vihjeytykseltään), mainion kokonaisuuden. Jos nyt pari pientä pistettä yhden kirjaimen päältä on pudonnut pois, ei haitannut ainakaan minua ollenkaan. Itse asiassa en edes huomannut sitä, ennen kuin Tuomas L siitä mainitsi.

Piristävä, kiero!
5. Emma15.9.2012 klo 20:32
Siis piti olla Tuomas L. (varmaan joku pisteensyöjävirus on liikkeellä :-))
6. markus-setä15.9.2012 klo 23:49
Mukava Pallosmainen tyylikäs,nokkelahko,ihan OK. Mutta liian helppo. Lavoniuksen toteutuksia ei voi kun ylistää !Kaksi ÄÄN-PISTETTÄ- ethän vaivu syvään masennukseen?
7. Teemu16.9.2012 klo 01:14
Viime viikolla oli vihje: EPATOSI, äänpisteet voivat vaivuttaa.
8. markus-setä16.9.2012 klo 01:41
...joka ilta kun lamppu sammuu ja saapuu oikea yö,niin Nukku-Matti nousee,ja ovehen hiljaa lyö....
9. Tuomas L.16.9.2012 klo 11:18
Koviksissa painovirheiden merkitys korostuu, koska niissä kirjaimia ja muita merkkejä lisätään ja poistetaan usein tarkoituksella. Pienestäkin virheestä huomauttaminen on siis mielestäni paikallaan ihan vain sen takia, etteivät ratkojat turhaan ala etsiä jekkua sieltä, missä ei ole sellaista.
10. Emma16.9.2012 klo 12:45
Tuomas L.,
olen ihan samaa mieltä, en sitä tarkoittanut kiistää. Olenkin joutunut oikein opettelemaan vihjeiden lukemista "hötkyilemättä" (minulla on sellaiseen taipumusta). Nytkin kävi niin, kun sattuneesta syystä ratkaisusana pälähti päähän saman tien. Onneksi tällä kertaa ei tällaisesta vihjekikasta ollut kyse.
11. O16.9.2012 klo 16:29
Nautittava ristikko. Minulla vierähti tosi paljon aikaa,
sillä oikean puolen täytyttyä jäi vasen melko tyhjäksi.
Ylävasemmasta sain kuitenkin alun ja siitä onnistuin
jatkamaan. Viimeiseksi jäi alavasen.
12. O16.9.2012 klo 16:29
Nautittava ristikko. Minulla vierähti tosi paljon aikaa,
sillä oikean puolen täytyttyä jäi vasen melko tyhjäksi.
Ylävasemmasta sain kuitenkin alun ja siitä onnistuin
jatkamaan. Viimeiseksi jäi alavasen.
13. Jussi vain16.9.2012 klo 22:39
Kyllä Pallonen teki taas hyvän tistikon. Vasen yläkulma kaipaa vielä petrausta, eiköhän se siitä lutviudu nokosten jälkeen.
14. Jaska17.9.2012 klo 18:14
Hyvä saattaa tuntua jonkun mielestä liian huonolta, eikä kiitettävääkään aina kiitetä. Erinomaiseksikin ristikon voisi klassifioida, vaikka se ei muistutakaan Eri Klasin poikaa, joka Erin omaisena on erinomainen kapellimestari hänkin.

Rehellisenä kriitikkona en sitä vastoin voi sanoa ristikkoa häikäiseväksi. Se olisi törkeä valhe. Luistavasti, vaan ei siis loistavasti näet onnistui tämän mustavalkokretliinin laatimuksen täyttö ilman aurinkolasejakin. Kohteliaasti (tietysti kohunakin) pyydänkin valaisua tämän sinänsä pallos/lavosmaisen niukkuuden perusteista.

Luistokin voi tietysti olla hyvä tai huono tai jotain niiden väliltä. Minulla oli liiankin hyvä. Alun alamäessä = tietovihjeissä ylsin pelottavankin kovaan vauhtiin lukuunottamatta yhtä risua ladulla ja siitä koitunutta pahaa tökkäystä = googlattava vihje. Ylämäessä = hoksausvihjeissä yliliukkaat skimbat lipsuivat jatkuvasti venähdyttäen ratkonta-ajan kolmemiikan puolelle.

Ei ollut siis tällä(kään) kertaa tarpeeksi pitoa. Vaikka pidinkin ristikosta, pitäisi siis saada lisää pitoa. Arvattavasti aikakirjoihin ikuistamattamiksi jääviksi viimeiksi sanoikseni olenkin valinnut Mehr Haftung!

[Emma, sinun on osallistuttava seuraavaan urheilutiedon SM-kisaan.]
15. Emma17.9.2012 klo 19:10
Jaska,
miten niin? Täytyy sanoa, että kerrankin en tiedä mitä sanoa...
16. Jaska17.9.2012 klo 20:28
Siten Emma, että olet niin hyvä urheilutietäjä. Palataan asiaan lauantaina.
17. Ahti20.9.2012 klo 11:40
Teemu, tarkoitit varmaan viimeviikkoisesta sanoa vaikuttaa, mutta kyllä EPATOSI meinasi vaivuttaa synkkyyteen ennenkuin ratkaisu läpsähti kirkkaana mieleen.
Tämän viikkoinen ratkonta meni vähintään 3-:en puolelle. Jumahdin itseasiassa AINOLLA vihjeen piilokirjaimeen, koska olin saanut intoa puhkuen väärän ensimmäisen kirjaimen risteävään ratkaisuun vähintään kolmesta mahdollisesta kelpo ratkaisusta.
18. Teemu21.9.2012 klo 01:17
[Ahti: olisi pitänyt olla: äänpisteiden puuttuminen voi vaivuttaa (synkkyyteen), Markus-sedän kommenttiin viitaten.]
19. markus-setä23.9.2012 klo 01:33
Anteeksi,Teemu ! Se laulun siteeraus oli vain sellainen huuli , en tarkoittanut loukata. Kai sinä kuitenkin tarkoitit sanaa vaiKuttaa!?
20. Jussi vain23.9.2012 klo 02:02
Minulla on ilmeisesti ollut erilainen versio, koska en havainnut ääkkösten puuttumista. Hyvä ristikko!

Hivenen vaikea oli ylävasen, mutta selkisi kun huomasin, ettei entisen valtion nimi olekaan ITÄSAKSA. Sain ratkaistua loputkin.
21. markus-setä23.9.2012 klo 02:37
Just sen vihjeen kirjoitusmuodosta on kysymys,eli "paljon melua pilkuista".
22. A .29.9.2012 klo 09:22
Vas. ylä ei enää valtion nimenä? Kepeä?
23. Jaska29.9.2012 klo 09:46
Minun lehdessäni oli NIMENA. Tietysti tuli ensin mieleen, että mikä juju siinä piilee. Ihmettelen, että osassa painosta sana oli (muka?) oikein. Onko Ekillä tarkempaa tietoa?
24. A .29.9.2012 klo 09:48
Ku tarkemmin kattoo niin nimena...
25. Eki29.9.2012 klo 09:52
Kyllä siinä NIMENA oli eikä sitä kukaan huomannut tsekkausvaiheessa.
26. pelaaja9.10.2012 klo 17:03
Saanko pyytää? En näköjään pysty itse löytämään ymmärtämystä erääseen ratkaisusanaan. Siis keskellä ylhäällä vihta tai mikä puska se nyt onkin ja siinä nuoli osoittamassa jotain UHMAa. Ratkaisu on UHMA? Kuin nii?
27. Juha N9.10.2012 klo 17:21
VASTAAN -> UHMA
28. pelaaja9.10.2012 klo 17:44
O-ou. Jaa, vai niin. No jaa. Jopas on. Kiitos selityksestä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *