KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 11.-12.8.2012

7029. IS-viikonvaihde 11.-12.8.2012

karie11.8.2012 klo 20:39
Oli taas taattua laatua Tonilta.Pääkuvasta lähteneet lauseet hyviä.Paras vihje mielestäni "tahtoo pölliä"
2. Marco Poloinen11.8.2012 klo 23:58
Siirto säikeestä 7030:

Lähettäjä: markus-setä 11.8.2012 klo 23:48
Kisaväsymystä havaittavissa-silti mukava Pitkälän kovis. Helppo,oiskohan aika vähän hidastaa tahtia,Toni,että saataisiin taas niitä TOSI Tonimaisia herkkupaloja !
3. Ahti12.8.2012 klo 09:11
Taattua Tonia jälleen. Valmistui normaalia rivakammin, mutten sanoisi helpoksi. "YLEISÖLLE" ei ole saatu ratkaisusana auennut tyydyttävällä tavalla, joten pieni epäilyksen siemen kaihertaa, vaikka risteävien ratkaisut näyttävät oikeilta. On vain luotettava intuitioon.
4. Viljami12.8.2012 klo 12:13
Minulle tämä oli harvinaisen mieluisa ristikko siinä mielessä, että sanastosta ei löytynyt yhtään normaalia verenpainelääkitystäni testaavaa kummajaista.

Useiden erinomaisesti rakennettujen vihjeiden ja ratkaisusanojen välisen logiikan tajuaminen tuotti mainiota oivaltamisen iloa. Muutama selvä pehmisvihje olisi mielestäni saanut jäädä pois tämän vaikeustason ristikosta. Kolmemiikan puolelle tämä jäi minulla.

Hieno laatimus Pitkälältä taas kerran.
5. ripop12.8.2012 klo 14:18
Suurkiitokset taas Tonille.Nautiskelua riitti ihan kahdelle päivälle.Ahdin epäily lienee aiheellinen,sillä niin selvä tuo yleisöllevihje on,kunhan se vaan aukeaa,ettei pitäisi epäilyttää.Tai sitten aukko sivistyksessä? Mnä tykkäsin eniten tuosta matkaaja näiden väliin !!
6. Jaska12.8.2012 klo 17:18
Täyskolmonen hyvinkin, luultavasti neljän tunnin pahisrajakin ylittyi. Pungersin tätä pääosin (= aivot) kisoja seuratessa, eikä aktiiviratkonta-aika onneksi ole silloin luotettavasti mitattavissa. Jonkun mielestä helppo? Pari pehmisvihjettä ei kokonaisuutta todellakaan siksi tee. Siis sarkasmi markus-sedältä, tai voihan meillä olla toisistaan kovasti poikkeavat asteikot...

Pari perin ovelaa knoppia muistuttamassa laatijan omasta (pirun)sarvellisuudesta. Siitä todisteena myös eräs ratkaisevasti (sic!) ratkontaa hidastanut ansa, johon suinpäin lankesin. Omia virheitä tuli muuallakin. Laatijalta niitä ei löytynyt, olen pettynyt:( Välttämättä kaikki vihjeet eivät silti ole parasta Pitkälää, vaan jäävät jopa välttäviksi.

Yksinkertaisen pääkuvan metafyysiset lauseet vaativat tällä kertaa yksinkertaiselta ratkojalta moninkertaisen määrän risteysapuja normisuoritukseen verrattuna. Mahdollinen ennätykseni jää epäviralliseksi, koska en ole älynnyt pitää lajista tilastoa. Vaaka-alkuisen tulkinnastani olen varmanlaisesti epävarma, mikä tietysti pudottaa pisteitä. Seiska riittäköön arvosanaksi.

Pitkälä ansaitsee puolestaan vähän enemmän. Sanotaan pari pojoa.
7. HM12.8.2012 klo 19:00
Kiitos, Jaska! Luulin jo olevani ainut hitaammin tavoitteiden suuntaan etenevä. ;) Minun kohdallani ei kovisraja kyllä liiku muutamissa tunneissa vaan paremminkin päivissä.
8. Ripe13.8.2012 klo 20:22
Hieno ristikko, hienot ratkaisulauseet kuvasta. Kolme kohtaa vielä, joihin taidan tietää ratkaisusanan, mutten yhteyttä vihjeeseen. Vielä siis mietittävää!
9. Jondalar14.8.2012 klo 17:47
En tiedä, onko sopivaa tällaisen amatöörin kirjoittaa ammattilaisten säikeeseen. Vasemman puoliskon, taikka yläosassa yli puolivälin, olen saanut ratkaistuksi. Tosin en kaikkia yhteyksiä ymmärrä, esimerkiksi PUULI, mitä tarkoittaa vihjeen perässä vinoviiva huutomerkki.

Myös YKSI NÄKEE TÄMÄN ELÄVÄNÄ ja KELATAAN SEKOITUS ovat vielä arvoituksia. Kuka yksi, minkä näkee, onko kuollut näkijä vai katsottava, ovatko kaikki muut kuolleita? Tämä ristikko taitaa saada jäädä odottamaan ratkaisun näkemistä. Ekin laatiman edellisviikon ristikon vissiin osasin ratkaista. Kaikkia oikeita sanoja siitä en vielä tiedä.

Pelaaja, yrititkö sinä Tonia selättää ja kuinka selviydyit?
10. RA14.8.2012 klo 17:57
[Jondalar, on varmasti sopivaa ja tervetullutta! Kunhan et yhtään enää jatka tuota täysin turhaa nöyristelyä ja jaottelua.]
11. pelaaja14.8.2012 klo 19:23
Jondalar, hauska tappaa vanhaa tuttu! Olet aika optimistinen kun puhut menneessä aikamuodossa. YritÄn selättää 'naapurin poikaa' edelleen. Jotakin on mutta jotakin jää.
Löysähkössä tai tiukahkossa koukussa näihin olen vaikkakin välillä säälin itseäni. Ja välillä sitten taas kiukuttelen, koska noin yleensä ottaen jotkut vihjeet tuntuvat yhtä omituisilta kuin ratkaisunsakin. Ja koska itse en ole omituinen (toim. huom.) niin se tuppaa joskus harmittamaan..Mutta jatkan ainakin toistaiseksi. Hmm. Työelämässä 'toistaiseksi' tarkoittaa vakituista suhdetta. Saa nähdä, miten tässä käy.
12. Tuomas L.14.8.2012 klo 19:26
Minusta tämä oli tosi hyvä ristikko: yksinkertaisesta pääkuvasta hienot lauseet, ei juuri mitään pakkorakosanoja (no, TISYÖT ehkä poikkeus, mutta siinäkin oli lisävihje), paljon loistavia ahaa-elämyksiä, eikä mikään vihje jäänyt tajuamatta. En tosiaan tiedä, mistä tätä tehtävää moittisin.

YKSI NÄKEE TÄMÄN ELÄVÄNÄ ei meinannut ensin aueta minullekaan, mutta aukesi kuitenkin. Ehkä sen verran voi sanoa, että vaatii hiukan tietoa.
13. ripop14.8.2012 klo 19:32
Niinpä niin Jolanda.Nöyristellä ei tarvitse tuossa kulmauksessa.Tuskin se kenellekään avautuu yksi näkee tämän elävänä-vihjeellä.Täytyy löytää risteävät sanat ja silti sen ymmärtäminen voi tuottaa vaikeuksia.Tsemppiä.
14. sivuhuomio14.8.2012 klo 19:55
Jondalarin nimi on yksi vaikeimmista lukea oikein?
15. ripop14.8.2012 klo 20:20
Niinpäs onkin.Harrastan yleensä pikalukua paitsi ristikoiden vihjeitä lukiessa.Siellä kun tuppaa olla ihan tarkoituksellisia mahdollisesti vaarinluettavia jippoja.
16. Jondalar14.8.2012 klo 20:37
[Nimimerkkini on tosiaan vaikea oppia. Kymmenen vuotta sitten Soneran chatissa annoin neuvon: ensin Jon ja sitten dalar. Hahmoon voi tutustua Jean M. Untinen-Auelin kirjoissa]

Ensin uskoin, että on sopimatonta kommentoida, kun kukaan ei vastaa mitään. Kiitos RA kannustuksesta! Pelaajan kirjoitusta luin nautinnolla; huumoria ja tervettä itseruoskintaa.

Säikeen ristikkoa olen monena päivänä tuijottanut, jopa selälläni sängyssä, jolloin aivosolut laukkaavat virkeimmillään.

Toivottavasti vielä joskus selviä, mikä on MUN JODI! ja MUNPA! Samoin monta muuta salaisuutta.
17. lp15.8.2012 klo 20:46
Sain valmiiksi vihdoinkin. Kerrassaan mainioita vihjeitä paljon. Joitakin ratkaisin nopeasti, mutta nehän piti laittaa uusiksi. Olisihan ne olleet liian helppoja Tonin vihjeiksi. Nautintoa lisäsi, kun ymmärsi vihjeen ja sanan yhteyden. Kiitokset Tonille! Nyt pääsen uuden PuPen kimppuun.
18. Viljami18.8.2012 klo 07:23
Minulle tässä ristikossa teetti kovasti töitä vihjeen SOPII LINNUN PELIN TILALLE yhteys ratkaisusanaan. Yritin kovasti soveltaa siihen ensin ratkaisua pohjalta "teerenpeli".Toinen vihje, joka työllisti ratkaisusanan selvittyä oli vihje MO HOL-.
19. Viljami18.8.2012 klo 09:55
Jaskalta tiedustelisin, että mikä oli tuo ansa, johon hän lankesi?
20. Jaska18.8.2012 klo 11:26
Sen kummemmin miettimättä lätkäisin MIIAn jälkeen tokaksi iänikuiset IONIT. Vasta pitkähkön jumituksen jälkeen älysin, että senhän pitäisi olla INIT. Saattaa olla, ettei ollut edes tarkoitettu ansaksi. Vähän aikaa hannasi myös minulle olympiatunnelmissa häämöttänyt VOITTO.
21. Viljami18.8.2012 klo 14:18
Jaska,
kiitos vastauksesta. Taisit itsekin asettaa ansan tuolla VOITTO-sanalla. Kovasti sitä etsin niin vihjeiden kuin ratkaisusanojenkin puolelta, kunnes tajusin mitä tarkoitit.
22. RA18.8.2012 klo 14:35
[Toive: Tässä vaiheessa - kun palautusaika on jo ohi - selkosuomea, kiitos! Ei minusta aina tarvitse olla niin kovaa sanaseppoa, niin kovaa sanaseppoa, ettäh!]
23. Jaska19.8.2012 klo 00:12
Mitä tajuamista siinä muka oli? Yleinen urheilutermi on voitto häämöttää. Mielestäni se on selkosuomea, jos RA sitä tarkoitti.
24. Jussi vain19.8.2012 klo 23:16
Miten nämä lauseet pääkuvista menevät. Olen kivulloisesti saanut jotain ratkottua, mutta ei mitenkään voi olla oikein. Pirullinen ristikko taas Tonilta, no hyvä sitten... Täytyy välillä syödä sillivoileipää, jos auttaisi!
25. VL20.8.2012 klo 12:32
Mikä on vihjeen MO HOL- idea? Ratkaisuksi sain PIPO ja se lienee oikein.
26. apuri20.8.2012 klo 12:45
hölmö/pöpi-lähtökohdasta
27. VL20.8.2012 klo 13:17
Selvä, kiitos vastauksesta.
28. Jussi vain21.8.2012 klo 20:10
Kovasti taitaa olla minulla tässä ristikossa olla virheitä.

Onko peli herra RISOTOT, takaperin.
Pääkuvasta lähtevän lauseen toinen ja kolmas sana? Ensimmäinen EHKÄ? ja mikä (kuka) näkee tämän elävänä ja joukkuettasi ?

Matistaan päässyt nainen ei liene olekaan MERVI? Näillä voisi ratkontaa jatkaa. No, rumaääninenkin olisi hyvä tietää. Tasmanian paholainen tuli mieleen, mutta ei sekään sovellu.

Olen melkoisesti hakoteillä!
29. Tuomas L.21.8.2012 klo 20:24
Ei ole taaskaan ristikkoa tässä, mutta RISOTOT ainakin on oikein. MERVI ihan hauska idea, mutta väärin; oikea on LEENA (Mat-leena).

YKSI NÄKEE TÄMÄN ELÄVÄNÄ = LEEVI; Lassi & Leevi -sarjakuvassa vain Lassi näkee lelutiikeri Leevin elävänä. (Tämä oli tosiaan aika vaikea, koska sarjakuva ei ole välttämättä kaikille tuttu.)

Muita en nyt muista.
30. vaari21.8.2012 klo 20:49
2. sana= vanhempansa,3. sana= ammatti ja rumaääninen= räkättirastas.
31. Jussi vain22.8.2012 klo 00:54
Räkättirastas minulla tuli ensimmäisenä vihjeen näkemisen myötä. Jotenkin vain onnistuin solkkaamaan muutamalla väärällä valinnalla koko ristikon. Niinhän se on elämässäkin yleensä.

Leena-sana minullekin lopulta tuli.

Kannettava vihjeeseen olen sovitellut varsijousta, pilkki... jotain - puusta maahankaan en ole päässyt. Ananasta ja appelsiinia olen yrittänyt sovitella.

Jaska tuossa esitteli voitto-sanaa, mutta ei sekään taida olla oikein. Laittakaahan kuvasta lähtevät lauseet, niin pääsee eteen tai taaksepäin. Kiitos!

KIITOS!
32. Viljami22.8.2012 klo 06:38
Jussi vain,

oikealle: EHKÄ VANHEMPANSA AMMATTI SUUTARI

alas: LYHYITÄ OVAT KUN JÄTTÄJÄNÄ PALTURI
33. RA22.8.2012 klo 07:34
Viljami ja Jaska, mainitsette yllä tässä ristikossa olleet 'pehmisvihjeet'. Kiinnostaisi tietää tarkemmin, mitä vihjeitä tarkoitatte. Siis: Mitkä vihjeet ovat mielestänne näitä pehmisvihjeitä?
34. Viljami22.8.2012 klo 08:34
RA,
tarkoitin lähinnä vihjeitä LUO, LEHTI (LEHTI NURIN), NUUTILA, YHDY ja ylälaidassa piirrosvihje, jossa mies kerää sieniä.

Ehkä oli väärin yleistää ja väittää näitä pehmisvihjeiksi, kelle pehmisvihje kelle ei. Minulle ne kuitenkin avautuivat kovisristikoon suhteutettuna vähän turhan helposti.
35. Viljami22.8.2012 klo 08:39
Korjaus: LEHDELLISISSÄ (LEHTI NURIN).
36. Jaska22.8.2012 klo 10:17
Lisätään LOP.....UT ASEMA. Supisteet eivät ole tyypillisiä pehmisvihjeitä, mutta olihan YHDY! muuten helppo.
37. Jondalar22.8.2012 klo 10:41
Toivoton ratkaisuyritykseni kärsi suuresti siitä, että katsoin tuota kehuttua pääkuvaa aivan väärillä silmillä. Mietin, mitä ihmettä kuva esittää. Onko siinä hirsiseinä vaiko lautaseinä tai kenties laituri. Maali kulunut, muutama märkä läiskä. Sain lauseista alut LYHYITÄ OVAT KUN ja EHKÄ VANHEMPANSA, mutta en ymmärtänyt, kuinka ne hirsiseinään liittyvät. Nyt vasta kun sain tietää päälauseet ja tajusin haettavan valheen jälkiä, aloin näkemään selvät paljaiden jalkojen jäljet laiturilla.

Kovaa ja vaikeata on. Minusta aika hölmö tuokin mo hol- siis sanan hölmö tavujen paikat vaihdettu, josta johdetaan pöpi, otetaan ö:n pisteet pois, saadaan popi, vaihdetaan taas tavujen paikat, lopputulos pipo. En rakasta tuollaista.
38. Viljami22.8.2012 klo 11:40
Jondalar,
samoin minä olin aluksi aivan pihalla noista pääkuvan lauseista. Vasta kun sain ratkaistuksi tuon alemman lauseen, tuli katsottua tarkemmin tuota pääkuvaa ja asia valkeni. Minusta aika ovela kuva.
39. Jondalar22.8.2012 klo 11:52
Viljami,
aivan, nykyajan trendi tarttuu, minulle tässä ja nyt heti kaikki, eikä malta lukea lauseita loppuun eikä katsoa kuvia riittävän syvältä. Jos jokin alkaa hannaamaan, taitaa olla paras alkaa etsiä vikaa ensin omasta päästä. On ovela kuva; nyt kauniit tytön jäljet näkyvät hävittäen epäoleellisen.
40. pelaaja22.8.2012 klo 11:53
Jostain kumman syystä minä ymmärsin aika pian, että valheella on lyhyet jäljet. Siis ymmärsin idean. Sanojen saaminen idean ympärille olikin sitten vähän toinen juttu.
Ja minusta ihan selvä pehmisvihje on SAARI, ANALLA NIMI. Siitä pääsin hyvin alkuun. Mutta että myös YHDY! on pehmisvihje? Ai jaa. Siinä mulla ei ole vielä yhtään kirjainta:-(
41. ripop22.8.2012 klo 12:56
Olisko pahiksekseen kelvannut paremmin LA! ?
42. tonimikael22.8.2012 klo 13:02
Kiitos kommenteista! Tykkäsikö kukaan vihjeestä YLI-? Minun ajatukseni sen keksiessäni oli "kjäh kjäh". Ymmärrän kyllä, että jollain saattoi mennä herne nenään siitä. :)
43. Marco Poloinen22.8.2012 klo 13:04
Eipä oikein olisi kelvannut. Koviksessakin puutosvihjeen logiikka (saman kirjaimen puuttuminen) tulisi mielestäni säilyttää. Esim. Sanasepossa voi sitten vapaammin tehdä kokeiluja.
44. Marco Poloinen22.8.2012 klo 13:12
Edellisen viestini tarkoitin kommentiksi ripopin pohdintaan.

Ja kyllä, tonimikael, tykkäsin siitä(kin)! Ko. paikkakunta on tosin ollut viimeaikoina (ristikko)tapetilla sen verran usein, että ei tällä kertaa pohdituttanut kovin pitkään...
45. Jondalar22.8.2012 klo 13:16
Täyttämättä minullakin on yhä komento YHDY! Jos voisi sanoa YHDYIN, sanaksi kelpaisi Raamatun kylä. Myös KAAMPANJA on arvoitus. Hylätty komento pesuun mikälie ja monta muuta.
46. pelaaja22.8.2012 klo 13:21
Voisiko se YHDY! olla sittenkin upea..Ja KAAMPANJAn voisin kuvitella olevan aale.
Jondalar, joko ymmärrät sen PUULIn? Ja ps. aiotko jatkaa näitten kanssa?
47. Jondalar22.8.2012 klo 14:15
En ymmärrä puuliakaan. Sain siihen Luolakarhun klaanin. Ei kunnolla säteile, mutta tuijotan silloin tällöin ruokalevolla ollessani näitä aukkoja. Mikä ennen tätä näitä verkko munia. Voi taivahan luoja, sanoisi Herman Päätalo.
48. "Herkko"22.8.2012 klo 14:45
(”voi taivahan takoja”)
49. Tuomas L.22.8.2012 klo 14:49
PUULI oli KLAANI, parista puli = klani venyttäen. Vihjeen perässä oleva huutomerkki ei tarkoita mitään kummempaa; koviksissa sellaisia voisi lisätä useimpien vihjeiden perään. (Toni ehkä piti itse tuota vihjettä jotenkin erityisen kierona.)

Ja kyllä, YLI- oli hauska, vaikka ideaa on käytetty ennenkin.
50. ripop22.8.2012 klo 15:03
Jondalar.Uskoisin,että olet enemmänkin ratkonut Hesarin ristikkoja.Niiden problematiikka perustuu useimmiten tietopohjaisiin jujuihin.Sanaris oy:n tuotteet ,varsinkin Pitkälän ynnä monen muun taas suomenkielen monimuotoisuuden sallimaan vihjeyttämiseen,joka vaatii enemmän oivallusta (älyä?) kuin tietoa.Näiden pahimpien ratkeaminen antaa mielestäni huomattavasti enemmän mielihyvää kuin jonkun vaikean paikan tai nimen löytäminen muististaan tai puhumattakaan googlesta.Se klaani on kyllä oikein,mutta miten luolakarhu siihen liittyy?
51. Tuomas L.22.8.2012 klo 15:18
Jondalar taitaa viitata oman nimimerkkinsä taustoihin (14.8.2012 klo 20:37).
52. Jondalar22.8.2012 klo 17:19
Ahaa, pulipää on klani ja puuli on klaani, vihdoinkin valkeni!
Oikeita tulkintoja, Tuomas ja ripop. Tosin vähän sattuu kun sanotaan, että koviksen ratkaiseminen vaatii älyä, jota ei löydy tarpeeksi Hesarin ratkaisijoilta. Eipä enää montaa ruutua ole ratkaisematta. Älysin mihin väliin matkaaja voi päästä ja millä poskilla on joskus pisaroita. Hylätyn komennon ymmärsin, ketjun, yleisölle, ja muutaman muunkin. Aika mukavalta tuntui tajuta matkaajan elämys. Toivottavasti pääsin lähemmäksi älykköjen paariaa.
53. Viljami22.8.2012 klo 17:33
pelaaja klo 13:21,
oikein päätelty, eli siinä on tuo vanha juju (R)YHDY - (R)UPEA.
54. RA22.8.2012 klo 17:38
[Jondalar: "Tosin vähän sattuu kun sanotaan, että koviksen ratkaiseminen vaatii älyä, jota ei löydy tarpeeksi Hesarin ratkaisijoilta." Ymmärtääkseni ripop (15:03) puhui ristikoista, EI ratkojista.]
55. Jondalar22.8.2012 klo 17:47
Kiitos, RA!

Ja pyydän tuhannesti anteeksi, että käytin vahingossa väärää sanaa. Pitää olla älykköjen AATELIIN, ei missään tapauksessa paariaan, joka sana tarkoittaa alinta ihmisryhmää, mihinkään kastiin kuulumattomia henkilöitä.

Vieläkin punoitan häpeästä.
56. Jussi vain22.8.2012 klo 19:27
Muutamia ruutuja vielä uupuu.

Hylätty komento askarruttaa, minulla oli siinä aiemmin EIKUN, mutta eikun.

Tietokonealalla olevakin haetuttaa itseään. Amiga tai Atari se ei ole. E-alkuinen, olisiko tietokoneella käytettävä toiminto vai yritys?

Mikä ennen tätä, montako vokaalia pitää sisällään?
57. Jussi vain22.8.2012 klo 19:39
Kovisten problematiikkaa.

Näissä koviksissa on se vika, että jos jumittuu väärillä sanoilla, ei tarvitse olla monta, niin jää ratkaisematta - eikä huomaa metsää puilta!
58. vaari22.8.2012 klo 20:28
Hylätty komento = ikuri, tietokonealalla = intel ja mikä ennen tätä = ettei.
59. Jussi vain22.8.2012 klo 23:22
No, voi! Selvää asiaa ei nähnyt.

Enää neljä ruutua vajaa. Pehmis yksi! Vastarannan veneilyä? LÄNTINEN, ELOM?
60. Jussi vain22.8.2012 klo 23:30
Vihje matkaaja näiden väliin oli minulla pitemmän aikaa NÄITERÄT, iter on kulkija latinaksi.

Miten KYTTYRÄT, asettuu vihjeeseen MATKA NÄIDEN VÄLIIN? En oikein ymmärrä? Vajakki taidan olla.
61. Jaska22.8.2012 klo 23:42
Kyllä olet. Kolmen kirjaimen vajakki.
62. Jussi vain23.8.2012 klo 00:02
Kerroppa Jaska lisää, että ymmärrän.
63. Jaska23.8.2012 klo 00:07
Lue se vihje uudelleen:)
64. tonimikael23.8.2012 klo 09:59
Juu, ei minusta se PUULI-vihje ollut erityisen kiero, mulla oli siinä alun perin MUULI, joka olisi ollut ei-epäsanana paljon kierompi vihje sanalle KLAANI. Siksi jäi tuo huutomerkki vaihdettuani MUULIn PUULIksi. (Tein tuon erään koeratkojan (ei vakio-) toiveen perusteella, kuulemma MULI on vähän outo sana KALJUlle.) Ehkä jonkun mielestä tein tuossa vaihdossa tyhmästi, ja ehkä yksi niistä joistakuista on Toni.
65. Jondalar23.8.2012 klo 10:03
Yhä puuttuu kahdesta ruudusta kirjain. Ratkeamatta on vielä VETOKOHDE, HÄNTÄ TOKALLE ja NYT SARVETTOMIA. Tässä hässäkässä saattaa olla minulla virhettä.
66. Tuomas L.23.8.2012 klo 10:06
HÄNTÄ TOKALLE ainakin oli HOPE (hopea tokalle). Tuo oli minusta vihjeiden helpommasta päästä, tosin onhan siinä hämäysulottuvuutena assosiaatio porotokkaan.
67. Jondalar23.8.2012 klo 10:12
No, ei se Tonilta tyhmä ratkaisu ollut, vaikkakin muuli kuulostaa mukavammalta kuin puuli. Muistan kuinka lapsina ollessa leikkautettiin kesäksi päät muliksi. Tuttu sana siis. Tällaiselta tottumattomalta koviksen ratkaisua yrittävältä vain oli ylivoimaista huomata jujun muoto.
68. Jondalar23.8.2012 klo 10:14
Kiitos Tuomas L. Kovasti pohdin mikä häntä on kyseessä tai mikä toka taikka tokka. Minulla näkyy olevan virhettä ETÄÄLLÄ ratkaisussa.
69. Jondalar23.8.2012 klo 10:54
Tulihan se lopulta täyteen, kun sain täältä lähes puolet ratkaisusanoista. Pistin jo monta kertaa tekeleen kaappiin odottamaan ratkaisun ilmestymistä, mutta kaivoin taas esiin. Kyllä minusta Hesarin ristikot ovat paljon helpompia. Varmaan laatijalla noin ovelien vihjeiden rakentamiseen tarvitaan paljon aikaa ja huolellista pohtimista. Ne ovat niin monikerroksisia ja mahdollisia ymmärtää miten tahansa. Tuokin VETOKOHDE (5), pohdin sitä yöllä sängyllä valvoessani, minulla oli alkukirjaimet SA. Luulin lopulta keksineeni, senhän täytyy olla sahra. Mutta ei se ollutkaan. Tarkasti ajatellen siihen tuli salko, vaikkakin vetokohteena on lippu.
70. RA23.8.2012 klo 11:01
VETOKOHDE ~ se, mihin tai minne vedetään => SALKO
71. tonimikael23.8.2012 klo 11:04
No minä ajattelin, että se mihin vedetään on se vetämisen kohde. Aivan hiukkasen tuo vihje muodossaan ontuu, mutta ei ihan hirveesti, koska menihän se minun tiukan seulani läpi. :oP
72. tonimikael23.8.2012 klo 11:05
RA ehti ennen mua.
73. Jondalar23.8.2012 klo 11:37
Hyväksytään. Vedon kohteena oleva lippu vedetään salkoon eli vetokohteeseen. Nyt yritän olla vaiti, muuten vien kaiken säikeen palstatilan.
74. Jaska23.8.2012 klo 11:44
Hyvä, että lopetatte tuon lipusta jankuttamisen. On niitä muitakin salkoja. Niitä voi vetää perässään, jos ei jaksa kantaa.
75. +23.8.2012 klo 12:33
vrt. matkakohde
76. Wattoo24.8.2012 klo 18:31
Kunnia kaikille, jotka näitä koviksia ratkoo tunneissa tai päivissä, itseltäni menee yleensä pari-kolme viikkoa :-). Tähän nimenomaiseen liittyen on vielä muutama kohta, jotka ei aukea sitten millään... Eli "pehmis yksi" ja "vastarannan veneilyä" kaipaisi lisävinkkiä.
77. RA24.8.2012 klo 18:46
PEHMIS YKSI! (8) liittyy ristikoiden vaikeusluokituksiin. Ristikoitahan luokitellaan esim. 1-3 lampulla, tähdellä, kynällä...

VASTARANNAN VENEILYÄ (4); venetyyppiä haetaan - löytyy helposti ihan suoraan vihjeen avulla
78. Jaska24.8.2012 klo 18:51
Helpottaisiko totuudellinen toteamus, että vihjeestä PEHMIS YKSI puuttuu yhdysviiva.
79. Wattoo25.8.2012 klo 18:14
Kiitos vinkeistä! Homma nytkähti eteenpäin tai pääsin ainakin ojasta allikkoon :-). Nimittäin saan seinätön opin alku-kohtaan tulokseksi ATOA, minkä yhteyttä vihjeeseen en ymmärrä ollenkaan... Joko 1kkö (resistanssin yksikköä ajattelin) on minulla väärin, tai sitten olen edelleen hakoteillä noiden aikaisempien ongelmakohtien kanssa. Pohdinta jatkukoon.
80. Tuomas L.25.8.2012 klo 18:51
Vastaus on STOA, stoalaisuuden alku ja seinätön rakennelma.
(ATOA lienee epäsana.)
81. Wattoo25.8.2012 klo 19:08
Ok, sillähän se selvisi, kiitos! Lopun hankaluuksien syyksi osoittautui siis yleinen sivistymättömyys (enpä tiennyt että stoa tarkoittaa pylväshallia, vaikka stoalaisuudesta olen joskus kuullutkin) sekä ruotsin kielen huono sanavarasto... Vielä jos joku selittäisi miten linnun pelistä tulee vati, niin tämän ristikon osalta olisi mielenrauha saavutettu :-).
82. Viljami25.8.2012 klo 19:23
Wattoo,
lintu, jota haetaan on PELIKAANI. Pelin tilalle sopii myös VATI eli VATIKAANI.
83. Wilde29.8.2012 klo 15:22
Tässä taas yksi, joka on täytellyt enmmän noita auliksia hesarista. Nyt olen saanut tämän vihdoin täyteen (jonkun verran teitä kiittäen). Yksi sana vielä kaivertaa: TISYÖT(MIES). Sain ratkaisuksi sen tavallisimman syötin, mutta se (MIES) ei aukene. Vai onko jonkun nimi TOMA? Vai tarkoittaako laatija sitä muodossa TOM A. ?

Näistä koviksista tykkään, koska duunissa on aikaa näitä miettiä, eikä tule ihan heti valmiiksi.
84. Eki29.8.2012 klo 15:25
ma-to syöt-ti toisin päin
85. Eki29.8.2012 klo 15:42
Anteeksi, tajusit siis sen. Toma-nimistä miestä siinä haetaan, ei kovin yleinen etunimi, sukunimenä mm. tv-sarjan Toma päähenkilöllä.
86. iso S29.8.2012 klo 17:14
Eikä kovin tuore tapaus tuo, jos ei sitten ole pyörinyt uusintoina jollain kanavalla. Sarjaa tehtiin 1973-74, joten ei ihme elleivät kaikki muista.

Etsivän eli Newarkin huumekytän roolinimi oli David Toma. Mielenkiintoinen detalji: tosielämän Newarkin huumekyttä David Toma esiintyi sarjassa kolmasti, rooleinaan detective, market manager ja Vinnie Cecca. Ilmeisesti siis esitti joka kerta eri henkilöä.

Asiasta kolmanteen, sarjassa harjoitteli muuan Philip Michael Thomas (roolinaan "Bad Sam"), joka tuli myöhemmin (1984-1990) tunnetuksi Miami Vicen etsivä Tubbsina.
87. Wattoo10.9.2012 klo 12:51
Vanhaa asia tulee tässä vatvottua, mutta silmiini sattui tämän ristikon ratkaisu, ja siinä "vastarannan veneilyä" ratkaisu STAR. Tiedän että on olemassa venetyyppi nimeltä Star, mutta edelleenkään en ymmärrä tuota vihjeen "vastaranta"-osuutta... Itse järkeilin tähän vastaukseksi STOR, johdettuna ruotsinkielen storbåt-sanasta. Voisiko joku vääntää rautalangasta, kiitos :-).
88. +10.9.2012 klo 12:53
vaSTARannan veneilyä
89. joo10.9.2012 klo 12:54
vasSTARannan
90. Wattoo10.9.2012 klo 14:22
Thanks :-).
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *