KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 4.-5.8 2012

7012. IS-viikonvaihde 4.-5.8 2012

Viljami4.8.2012 klo 13:24
Kiitettävän riiviömäisiä nämä kovikset ovat viimeaikoina olleet, niin tämäkin. Ratkonta lähti hyvin liikkeelle oikeasta yläkulmasta, mutta alkoi aika pian takkuilemaan pahasti. Vasen ala-ja yläkulma olivat hankalimmat.

Useita hienoja vihjeitä taas kerran. Vihjeen MAUTTOMISTA? yhteys ratkaisusanaan ei ole vielä avautunut.

Erinomaista ajanvietettä Vuokilalta! Täyskolmosen ristikko minulle.
2. Kollo4.8.2012 klo 14:39
Vaikealta tuntuu. Onkohan minulle peräti mahdoton.
3. Eki4.8.2012 klo 14:43
En usko, että on niin mahdoton. kannattaa yrittää! Mukana on paljon "helppoja" vihjeitä. Lisäksi ristikossa on aivan odottamaton ajankohtainen vihje, joka viimeistään illalla monelle selviää.
4. Kollo4.8.2012 klo 17:20
Joo en todellakaan luovuta, annan levätä hetken ja palaan sitten kynineni asiaan. Ehkä nyt sitten uskallan luottaa jopa muutamaan "helppoon" ratkaisuuni!
5. Jussi vain4.8.2012 klo 23:42
Ratkon ensin piilosanan, krypton ja sitten käärmeen, myöhemmin perehdyn KOVIS-ristikkkoon.

Ekilläkin taitaa helppous olla suhteellinen käsite! Huomenissa perehdyn Ekin helppoon ristikkoon...
6. Eki5.8.2012 klo 00:06
Ei se ole helppo ristikko, mutta siellä on helppojakin vihjeitä.
7. pirjo5.8.2012 klo 00:53
Ei tosiaan ole helppo, mutta (ehkä juuri siksi) se on mahdottoman mukava! Nimituntemuksesta ja kieltenosaamisesta selviää kyllä ihan nykyisellä peruskoulupohjalla, eikä kohteissa ole piilokirjaimia, joten ei käy ylivoimaiseksi, vaikkei osaisikaan. Hauskuus tulee kuitenkin pääosin hoksaamisesta eli hyvinlaadituista vihjeistä, joita ristikossa riittää - varsinkin keskialueella meikäläisen kämmenen kokoisella alueella niitä on varmaan kymmenkunta.

Mitä tässä muuta voi, kuin kiittää tekijöitä - ja kadehtia niitä ratkojia, joilla tämä on vasta alkuvaiheessa tai kokonaan alkamatta: nauttikaa kunnolla!
8. pius5.8.2012 klo 09:07
Viljami: Yhteys MAUTTOMISTA? vihjeen vastaukseen on looginen, huomasithan ?:n.
9. pius5.8.2012 klo 09:50
Perhana, pidin tuota Mauttomista? niin selvänä että vastasin Viljamille vaikka osa alakulmasta oli vielä ratkomatta. No nythän se vastaus muuttui ja tuntuu oudolta???
10. pirjo5.8.2012 klo 10:45
En minä sitä kovin outona pidä. Risteävistä muodostuva sana on ihan mahdollinen.
11. Eki5.8.2012 klo 10:47
Luulen, että sanan merkitys ei ole kaikille ihan selvä. Lisäksi toiset saattavat olla ratkaisseet sanan väärin.
12. Viljami5.8.2012 klo 11:26
Löysin tuon merkityksen lopulta Googlen kautta ja kartuttipa taas yleistietoani.
13. ripop5.8.2012 klo 12:39
Ihan nautittava ristikko.Lisämausteena tuo Ekin vinkki viimeistään illalla paljastuvasta.Pitikin pitkään pohtia mitähän hän tarkoittaneekaan sillä,vaikka ristikko oli jo valmis.Taisimpa oivaltaa senkin.Lisää tällaisia ylimääräisiä pähkinöitä.
14. Jaska5.8.2012 klo 13:21
Holmesin kykyjä ei tarvittu huomaamaan, että se on Holmesilla, jos siitä oli kyse. Ei luultavasti ollut, mutta olisi voinut olla.

Helppojen aloitustäkyjen ansiosta ristikko täyttyi äärimmäisen täpärästi ennen 2½-ylärajaani (6000000 ms). Viime hetkellä tajusin, että se on adverbi. Yksi vihje ei ole tasan tarkkaan oikea, mutta hyväksyttäköön. SÄVEL PILALLA knopeista paras. Varsinaiset koviskikat, (esim. POIKE) puuttuvat, mikä on miikalla puolustettavissa. Kyllä niitä saisi silti harkitusti opetusmielessä viljellä myös vajaakolmosissa.

Ei tämä ihan riiviömäinen ollut, jos sillä tarkoitetaan ratkojaa kiusaavaa keppostelua. Mutta ei silti helppo, ja pirjon kehuihin on
muutenkin hyvä yhtyä. Oravan muotoinen arvosana!
15. ripop5.8.2012 klo 13:58
Onkohan sulla Jaska kaikki ihan oikein,kun tekstistäsi on vähän hankalaa raapia mitään logiikkaa.
16. Tuomas L.5.8.2012 klo 14:21
Aika jännä tosiaan tuo ajankohtaisvihje, jos se oli pelkkää sattumaa.

KYPÄRÄ oli minulle uutta tietoa, Googlella löytyi sanalle tällainenkin merkitys. MAUTTOMISTA? oli sen sijaan tuttu; jos tämän verran saa sanoa, niin elokuvaharrastuksesta oli tässä kohtaa hyötyä. Ristikko oli mielestäni yläosastaan huomattavasti vaikeampi kuin alaosastaan, ja polkupyörän kuvasta tuleva nelikirjaiminen sana (vai tuleeko se edes siitä?) vähän mietityttää edelleen.
17. ripop5.8.2012 klo 15:08
Miten niin sattumaa.Kyllähän Ekillä tuo tieto oli hallussa.Muuten se sävel pilalla oli tosi hauska,jos se tosiaan on niinkuin uskon : eli tuplasti pilalla?
18. Eki5.8.2012 klo 15:22
Ei tuplasti.

Kyllä mä toki olin tehnyt yhteen toiseenkin ristikkoon tuosta ajankohtaisuudesta kohdan, mutta en tajunnut, että osuu näin hyvin päivälleen.
19. Teemu5.8.2012 klo 15:53
Hieno ristikko.
Ja lisää ajankohtaisuutta, R3/7, IS s 8.
20. Jaska5.8.2012 klo 16:28
On siinä tavallaan kolmaskin, ei ihan päivän päälle ajankohtaisuus.
21. lp5.8.2012 klo 20:26
Kiitokset Ekille! Ei ylivoimainen, mutta kivasti erilaista mietittävää. Tätä oli ilo ratkoa : )
22. markus-setä7.8.2012 klo 01:55
Samperin hyvä , Ekimäinen ristikko !Mutta älä kiltti mene siihen vanhojen laatijoiden halpaan, no siihen "googlesta löytyy"! Google-ratkojat eivät ole ristikkoratkojia,heiltä jää oivallus kokematta.Muuten,olis kiva kun joku kokoais joskus Auliksen "sukunimi"ja"etunimi"-kokoelman,olis siinä äimisteltävää.
23. Mie7.8.2012 klo 09:44
Ei aukea... Pari sanaa vasta. Tuntuu isolta harppaukselta kaksipuolikkaasta kolmemiikkaan. Mutta kyselen sitten apusanoja kun aika on ummessa.
24. HM7.8.2012 klo 11:01
Markus-sedän kanssa samaa mieltä googlailuista. Minun koulussani ei kaikkia näitä opetettu, joten googletusta enemmän kuin aikoihin. Mutta ei minun googleni auttanut MAUTTOMISSA- vihjeeseen, ja vasemman yläkulman ratkaisu mietityttää minuakin. Mutta mukavaa ratkottavaa kyllä.
25. Kollo7.8.2012 klo 18:58
Sain sen kuitenkin tehtyä, ja tykkäsin! Muutama kohta epävarmoja, tulen tänne tarkistelemaan sitten myöhemmin.
Ja jotta voisin olla tosi pollea Kollo, rehvastelen sillä, että sain täytettyä myös Fortumin laskun mukana tulleen Simbergin ruotsinkielisen. Eka muunkielinen minulle!
26. Jondalar8.8.2012 klo 09:13
Ripop haastoi HS-ristikoiden ratkojat koettamaan taitojaan tähän ristikkoon. Niinpä ostin Iltiksen ja olen monena päivänä pohdiskellut tätä kovista ja saanut pikku hiljaa melkein valmiiksi. Vasen ylänurkka on vielä kesken. Sain juuri äsken SÄVEL PILALLA? -aukion tehdyksi.

Kyllä kovis on paljon vaikeampi kuin HS-ristikko, jonka olen oppinut ratkaisemaan muutamassa tunnissa. Ehkä vaikeitakin oppii harjoittelemalla paremmin ratkomaan. Välillä tahtoo tulla tuskastuminen ja epätoivo, kun ei meinaa tajuta. Herää kysymys, miksi kiusata itseään.

Sitten kun vihjeen ymmärtää, tulee tunne, että oliko se noin helppo. Yritin ajatella liian vaikeasti ja menin kipsiin.
27. Jondalar8.8.2012 klo 12:50
Aika helposti viimeinen nurkkaus ratkesi. Onko jokaisessa ruudussa oikea kirjain, sen aika näyttää.
28. pelaaja8.8.2012 klo 17:23
[Olenpa Jondalarille vähän annoskateellinen. Otin Ripopin haasteen vastaan jo viikkoja ennen kuin hän sen edes esitti, ihan näissä IS-jutuissa olevien hykerryttävien kommenttien takia. Alussa kaikki tuntui menevän aika hyvin. Jotain sain kokonaankin ratkotuksi, jotain jäi kesken, yhteen pyysin täältä vinkkiä. Nyt on takapakkia älyllisessä tasossani. Ekin kanssa olen aina vaikeuksissa..]
29. Jussi vain9.8.2012 klo 21:50
Kyllä nämä ristikot edistävät yleissivistystä, nykyiset välineet ovat hyvät. Google ja wikipedia, toki siellä löytyy väärääkin tietoa, mutta on mielenkiintoista tutkia sanan, maanosan tai muun erikoisen vihjeen alkuperää.

Markus-setä on väärässä eli vinossa tai kierossa. Oivallus syntyy, kun ratkaisun löytää tavalla tai toisella. Kaikki ratkojat ovat oikeita ratkojia ikään, sukupuoleen tai säätyyn katsomatta!
30. Mie11.8.2012 klo 22:43
No niin, olen saanut tätä edes hieman täyteltyä ihan omin voimin :) mutta ettei hukkaan mene niin apusanoja voisin taas kysellä ja nauttia sitten ratkomisesta sillä tavalla.

Vasen yläkulma, polkupyörä?
Keihäsmies

Sitten....

tähtimäinen
harmaa kärsäkäs
vaaleihin
levinnyt
ännäni
myös s IV:nä
10/10

Ihmettelin tuota koholla-vihjettä, kun reliefiä siihen sovittaisin mutta monikossako se nyt sitten pitää olla vai onko mulla väärä ajatus kokonaan?
31. Viljami12.8.2012 klo 06:05
Mie,

Polkupyörästä kaksi ratkaisusanaa: NAPA ja AJOKKI
KEIHÄSMIES = MAKAROV
HARMAA KÄRSÄKÄS = BABAR
VAALEIHIN = RAHASTO
LEVINNYT = RISA
ÄNNÄNI = OMAN
MYÖS S IV:nä = RÄKYTYS
10/10 = AINA
KOHOLLA = RELIEFIT
32. Pekka12.8.2012 klo 11:02
Piilokirjaimet tekee tenää. Pitkän miettimisen jälkeen löytyi saHuut (ees-taas), mutta EN_Ä (okkaa) ei aukene.
33. Tuomas L.12.8.2012 klo 11:20
[N]ENÄÄ = [N]OKKAA

(Minulla olikin näemmä virhe tuolla vasemmalla ylhäällä, joten se ei mietitytä enää.)
34. HM12.8.2012 klo 11:44
Kertokaa vielä se MAUTTOMISSA!
35. Marco Poloinen12.8.2012 klo 12:22
MAUTTOMISSA => CAMPASU (siis camp-asu)

[Wikipedia: Campiksi (ransk. se camper, 'poseerata', 'tehdä vaikutus') kutsutaan erilaisia populaarikulttuurin ilmiöitä, jotka ovat suosittuja nimenomaan siksi, että ne ovat mauttomia, kummallisia, yliampuvia ja räikeitä.]
36. Marco Poloinen12.8.2012 klo 12:25
... ja taas korjataan: GAMP, eikä camp
37. Tuomas L.12.8.2012 klo 12:28
Siis mitä? Eikö se muka ollut CAMP? Ikinä en ole tuollaisesta GAMPista kuullut, CAMP on esimerkiksi elokuvapiireissä ihan yleisesti käytössä.
38. Marco Poloinen12.8.2012 klo 12:34
... ja sitten kun perutaan vielä hätäpäissään korjaus niin ollaan jotakuinkin oikeassa.

Siis CAMPASU
39. HM12.8.2012 klo 13:16
Kiitos valistuksesta! Minulle kaikki elokuvajutut vaikeita. Olin sitäpaitsi tähdännyt kai olympialaisten finaaliin eikä fasaania, kuten piti. ;)
40. Eki13.8.2012 klo 10:16
Campasu oli siis "MAUTTOMISTA?"

Lankesiko kukaan oikean alakulman ansaan? Campasun vihje viittasi monikkoon ja muutama muukin vihje oli asetettu niin, että vihjeeseen "PÄÄKAUPUNKIA" tulisi alkuun ITÄ ja loppuun luultavasti tulisi nopeasti arvaus OSLO?
41. Jaska13.8.2012 klo 11:04
Minä lankesin, kun T:n lisäksi sopi oikea MAAS ja TERÄksi olettamani kuva. Se taisi olla oikein määrätty piirtämään noin epämääräiseksi. Aika pian sentään vapauduin ansasta.

Ajankohtaisuus olisi voinut tarkoittaa myös uutta Sherlock Holmesia camp-rotseineen. Tai Sofia, jonka miljonääriydestä raportoitiin pari päivää aikaisemmin. Tai Marc Ribotia, joka mainittiin jossain Springsteen-jutussa.
42. RA13.8.2012 klo 11:05
Vaikka yleensä lankean "tunnollisesti" ensin jokaikiseen ansaan, jonka laatija on virittänyt, tällä kertaa oikeassa alanurkassa niin ei käynyt.

KUULOSTAA OMALTA KULLALTA -vihjeen keksin sattumoisin heti (ARMANI). Ja tuo PÄÄKAUPUNKIA - Tunis / Tunisia - on monella tapaa pyöriteltynä tullut jo sen verran tutuksi, että sekin löytyi suht nopeasti. Näiden myötä en edes ehtinyt sovitella monikko-teetä MAUTTOMISTA?-vihjeeseen.
43. Viljami15.8.2012 klo 08:28
Minut pelasti tuolta sudenkuopalta vihjeen VÄLISTÄ ratkaisusana, joka sattumoisin juolahti ensimmäisenä mieleeni. En siis ehtinyt edes tajuta, että tuossa olisi ansa. Näin jälkikäteen tarkastellen tuo oli kyllä erinomainen viritys laatijalta!
44. Tuomas L.15.8.2012 klo 14:44
Niin, tuo vihjehän olisi ollut ihan hauska myös muodossa PÄÄKAUPUNKIAAN, mutta silloin siitä olisi hävinnyt tuo ansa-aspekti. Itse en siihen langennut, koska RA:n tavoin hoksasin heti ARMANIn, taisi olla jopa ensimmäinen sanani koko ristikkoon.
45. Eki15.8.2012 klo 15:51
Hassua, että "kuulostaa omalta kullalta" on niin helppo, että useampi kirjoittaa siihen suoraan ARMANI. Olette te nokkelia.
46. Viljami15.8.2012 klo 16:59
Minulle tuo ARMANI selvisi vasta risteävien sanojen kautta. Melkoisia virtuooseja RA ja Tuomas L, jotka tuon suoraan oivalsivat!
47. tonimikael15.8.2012 klo 17:06
Minä janosin joskus kovasti eräältä tytöltä rakkaudentunnustusta. Kysyin häneltä, että mikä se on sen muotisuunnittelija Giorgion sukunimi. Sain. ;)
48. Jondalar25.8.2012 klo 10:58
Sain ratkaisun ilmestyttyä tarkistaa yritykseni. Kyllä vain joka ruudussa oli oikea kirjain. Vasta nyt tajusin miksi JKL on Ateena. Olin miettinyt vain kirjainjatkumoa ijklm. Pöljyytensä huomaa tämän tästä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *