KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 21.7.-12

6993. IS KOVIS 21.7.-12

markus-setä21.7.2012 klo 22:44
Teemu Pallosen ja Heikki Lavoniuksen(ei Heli Kärkkäisen,kuten IS ilmoittaa) ristikko oli hemmetin hyvä. Kyllä mielestäni kolmen pallosen veroinen!Mukavan ovela,ahaa sykähdyksiä tuli,ja se on hyvän ristikon merkki. Kiitos !
2. ripop22.7.2012 klo 17:05
Tosiaan aivan loistava ristikko.Mielestäni paras ja ehkä vaativin Teemulta ikinä.Keskusta pitkine ja hankaline sanoineen oli aikaavievä ja ratketessaan nautintoa tuottava.Ehdottomasti kolmepalloinen.Pari kohtaa piti googlettaa,mistä pieni miinus vai onkohan se vain omaa sivistymättömyyttäni.Kiitos TP.
3. ripop22.7.2012 klo 19:06
Taitavat IS-koviksien ratkojat olla niin eliittiporukkaa,että nautiskelevat vaan rapuja koko viikonlopun eivätkä ole päässeet herkuttelemaan tällä ristikolla.Tai sitten ovat niin rapuloissaan,ettei tulosta synny,koska mitään kommentteja ei näy.No onhan se rapu ehkä viellä parempaa purtavaa.Olen vain kateellinen.
4. HM22.7.2012 klo 19:18
Mehän nautimme ristikosta ja taatusti joka sanasta, jonka saamme ratkottua...
5. Marco Poloinen22.7.2012 klo 20:18
[Ravuista viis, mutta (luomu)mansikoita sateelta ja homeelta pelastaessa on mennyt aikaa niin ettei ole muihin nautintoihin ehtinyt. Vielä tässä ristikollakin herkutellaan...]
6. HM22.7.2012 klo 22:46
Hieno ristikko oli taas Palloselta, mutta ei minusta hänen vaikeimpiaan, kun päivässä ratkesi. Tai sitten olen oppinut Pallosen mielen muljautuksia tulkitsemaan paremmin? Sivistymättömyyttä täälläkin eli annetaan se pieni miinus. ;) Kieroja vihjeitä taas paljon, ja koko ajan saa olla varuillaan, että mitähän se tuollakin sitten tarkoittaa... Viimeviikkoinen jumitti kyllä kauemmin eli en tätä ihan kolmipalloiseksi omalla kohdallani laittaisi.
7. &22.7.2012 klo 23:09
Muljautuksissa on vielä oppimista. Vasen alanurkka jumittaa. Minusta on kyllä 3+.
8. pirjo23.7.2012 klo 10:56
Minulla jumitti kyllä oikea ylänurkka pahiten, ihan täyskolmosen verran... Ristikot alkavat olla jo tosi kinkkisiä! (Ellen sitten ole itse tylsistymässä?)

Teemulle kiitos, tätä minä diggasin :-D
9. Viljami23.7.2012 klo 11:26
Todella vaikea oli päästä tässä ristikossa alkuun. Tunti oli kulunut ja vain muutama sana paperilla. Kuten pirjolle, vaikein oli minullekin tuo oikea yläkulma.

Loistavia vihjeitä, joskin yleistieto oli aika kovilla muutaman ratkaisusanan suhteen.

Reippaasti täyskolmosen puolelle meni.
10. Jaska23.7.2012 klo 11:42
Viikonvaihteessa oli paljon tapahtumia ja säpinää, mm. hoidokin synttärit, jotka syrjäyttivät Pallosen toiseen kiireysluokkaan. Toisin olisi voinut käydä, jos rankkaajat olisivat olleet tehtävänsä tasalla ja lisänneet yhden pallon edes miinuksen kera. Toki mukava yllätys, että normaalin kakspuolossession ajassa vasta 49,53 prosenttia sanoista oli ratkennut. Eivätkä olleet edes kaikki oikein. Taisinkin tehdä OE:n virheiden määrässä.

Neljästä kulmasta kolme oli ristikon pehmeintä antia, hädin tuskin keskistasoa. Keskustaan päin koveni, ja torilla aloin olla jo vaikeuksissa. Niistä minulle rajusti miinuksia:(( Oikea yläkulma oli sitten varsinainen koetinkivi kumitusorgioineen. Ratkonta puuroutui ärsyttäväksi punertavaksi mössöksi, valkokumipäinen lyijykynä kun on kateissa. Hyvä muistutus siitä, että olen kovisratkojana korkeintaan keskistason kuolevainen. Älköön siis tunarointini aiheettomasti vahvistako tämänkin nurkan helpoksi kokeneen ratkonnallista itsetuntoa.

Osin hyvin lakoninen simbergmäinen vihjeitys ja triviaalivapaa ratkaisusanasto lähes kympin työtä. Miinusta jälleen kerran sitaateista, jotka kai on pakko hyväksyä kakspuolosissa jujuja osoittamaan. Siis silloin kun niitä on. Tässä ei ole. Sitaatit siis vaikeuttivat ratkontaa, vaikka tarkoitus lie ollut päinvastainen. Pallosen, Lavoniuksen vai tarkastajan kömmähdys? Lavoniukselta myös sangen epäsovinnainen näkemys eräästä ratkaisusanasta, heh.

Teknisesti taattua Pallosta keskusta-aukioineen ja sitä risteävine pitkine (14, 15) sanoineen. Keskipituus 5,96. Pojot olisivat vielä kohentuneet vihjeruudun poistolla oik. yläkulmasta. Se ei kaiketi olisi ollut ylivoimainen homma. Yleisarvosana kakspuolosena kasipuol, kolmosena toki +1.
11. &23.7.2012 klo 13:39
No tulihan se vasen alanurkkakin sieltä, kun katsoin uusin silmin. Tämä oli vaikea, mutta hauska.
12. Ripe23.7.2012 klo 18:07
Vasemman alanurkan varmoina pitämäni ratkaisut taitavat viedä minua harhaan. Kaikki muu toimisi, mutta miehen kuvasta ei tule mitään suomenkielistä. Parasta lienee aloittaa koko nurkka alusta. Tiukkaa vääntöä vaativa ristikko. Hyvä!
13. Mie23.7.2012 klo 18:37
No tämä ei ainakaan olut liian helppo kakspuolikas kuten jotkut!

Aika kauan jo pähkäillyt mutta ei ole vielä montaa sanaa löytynyt... Saa nähdä aukeaako vai ei.
14. Ripe23.7.2012 klo 19:57
Ratkesihan tuo alanurkka, kun tarpeeksi pyöritteli. Enää puuttuu ylänurkan EX-YRITYS. Se jäänee auki.
15. &24.7.2012 klo 16:50
Ripe
Ex-yritys on ristikoissa aivan yleinen ratkaisusana.
16. suomalainen27.7.2012 klo 12:13
Ex-yritys ei aukene millään. On niin oudot kaksi eka kirjainta. Tosin toka kirjaimeksi kävisi kaksikin kirjainta, mutta silti ei eukene. Ja pitäisi olla yleinen ristikkosana?!
17. Jaska27.7.2012 klo 12:37
Huomenna aukenee.
18. &27.7.2012 klo 14:52
Sen yrityksen loppumiseen liittyi kohua.
19. suomalainen27.7.2012 klo 15:55
Just joo, mutta sitten sotkeentuu "moniosainen". ?
20. si-tee-raaja27.7.2012 klo 16:00
Lähettäjä: Jaska 27.7.2012 klo 12:37:
"Huomenna aukenee."
21. suomalainen27.7.2012 klo 19:32
No ratkesihan se, vähän piti muuttaa "moniosaista" : ) Ei kantsi hermostua "si-tee-raaja", ei ole tässä kohtaa ratkaisukirjainta.
22. Jaska27.7.2012 klo 21:21
suomalainen, kyllä siinä on siinä ratkaisukirjain, kun kerran sanoit sen ratkenneen. Tekstiviestiratkaisua varten numeroitu ruutu on kylläkin moniosaista risteävässä ratkaisusanassa, joka saattaa olla vielä auki jollakulla arvontaan osallistumusta halajavalla. Niinpä on asiallista pitää kiinni suosituksesta olla antamatta lisävihjeitä Sanarisin tuottamaan palkintoristikkoon ennen ratkaisun lähetysajan päättymistä.

Suositus ei siis koske HS-ketjua, jossa apuja voi kysellä sydämensä kyllyydestä heti lehden ilmestyttyä. Ja kyltymättömiä ovat auttajatkin:)
23. suomalainen27.7.2012 klo 22:49
en ole kysellyt apuja enkä ole antanut vihjeitä !?! vastauksen lähetin jo keskiviikkona. ei näköjään saa edes ajatella enää ääneen mietteitään. outoa.
24. ?27.7.2012 klo 22:55
Kun suomalainen laittaa kysymysmerkin, se ei ole kysymys? Kun suomalainen laittaa kysymysmerkin, se ei tarkoita että hän haluaa jonkun vastaavan?
25. Jaska27.7.2012 klo 22:56
Ei kantsi hermostua, "suomalainen."
26. O27.7.2012 klo 22:58
suomalainen.
Täytetty on, etkä mielestäni paljastanut mitään.
Jaska-setä on nyt (jostain syystä) turhaan vihainen.
27. suomalainen27.7.2012 klo 23:03
senkun jäätte saivartelemaan sivullenne itse tiedän että en ole kalastellut mitään kirjainta koska kaikki kirjaimet oli jo ratkaistu ennen pohdintoja

eiköhän tässä rikkeen tehnyt ole lähettäjä &

ei uskalla käyttää enää välimerkkejä koska niitä käytetään näköjään sinua vastaan
28. Jaska27.7.2012 klo 23:35
Jaska-setä ei ole vihainen. Jaska-setä neuvoo, eikä mahda mitään sille, että jotkut närkästyvät, jopa vihastuvat neuvoista. Kiittämättömyys on Jaska-sedän palkka:(
29. O27.7.2012 klo 23:52
Jaska.
Mistäköhän se johtuu, että närkästyvät, tai jopa vihastuvat
NEUVOISTA.?
Sulla on varmaankin iso palkka! ;)
30. )27.7.2012 klo 23:55
Opeta sinä, O !
:)
31. O28.7.2012 klo 00:02
sulku.
Ei minusta ole sellaiseen alkuunkaan! :)
Eihän täällä ole koskaan ollut mitään opetamista.
32. O28.7.2012 klo 00:03
+t
33. )28.7.2012 klo 00:05
Että uteliaisuuttasi sitten kyselet.? :)
34. Jaska28.7.2012 klo 11:47
Neuvomisella tarkoitin tällä kertaa po. pidättyvyyssuosituksen selventämistä katkismusmaiseen tapaan, siis "mitä se on." Näille IS-säikeillekin tulee silloin tällöin uutta väkeä, joille ohje on tuntematon tai jotka pitävät sitä jonninjoutavana.

Asialliseen huomautukseen saatetaan sitten reagoida niin kuin suomalainen si-tee-raajalle. Itse provosoiduin jatkossa epäasialliseksi, sori vaan, jos aiheutin traumoja. Parhaansa sen eteen teki tosin suomalainen itsekin epäjohdonmukaisella tekstillään, kuten "kaikki kirjaimet oli ratkaistu jo ennen pohdintoja." Tarkoittanee numeroitujen ruutujen kirjaimia, jos tekstiviestiratkaisu oli lähetetty jo keskiviikkona. Eiliset viestit 12:13 ja 15:55 olivat siitä huolimatta tulkittavissa SKOPin osalta avunpyynnöiksi ennen ratkaisujen lähetysajan päättymistä.
35. Hidas käsi28.7.2012 klo 12:50
Mainio ristikko!

Viimeiseksi kamppailin alavasemmalla OTUS TÄNNE -kohdassa.

Yksi piilokirjain jäi tyhjäksi, SEKOITTAVIA -ratkaisuun. Siinä minulla taitaa olla jotain sählinkiä kun ei aukea.
36. Tuomas L.28.7.2012 klo 17:24
SEKOITTAVIA ovat HUMALAT.
37. JS29.7.2012 klo 09:23
Miksi se vihreaä kolmio on ATERIA? Olen miettinyt kaikki jekkuvaihtoehdot siitä lähtien kun sain ristikon tehtyä mutta idea ei vain aukene.
38. +29.7.2012 klo 09:31
"VIHREÄ KOLMIO" ~ nuoli joka osoittaa lounaaseen > lounas > ATERIA
39. iso S29.7.2012 klo 12:30
Muuten olen sitä mieltä että se kolmio oli silmällä katsoen jokseenkin tasasivuinen, joten se osoitti kolmeen eri suuntaan. Näistä piti sitten ymmärtää valita se laatijan tarkoittama suunta, hoksata että suunta ei ole alavasen vaan ilmansuunta, lounas, ja sitten korvata tämä Kekkosenkin syömä ilmansuunta aterialla, jonka suunta on alas ja ulos eikä alavasen. Pidin siis vihjettä liian epäselvänä ja tuhatjalkaisena, ei kun monipolvisena.
40. JS29.7.2012 klo 14:41
Tulee kyllä tosi tyhmä olo, kun menin tällaista kysymään. Vähän kysymyksen kirjoittamisen jälkeen se välähti itselle, kun viimein tajusin alkaa ajatella ATERIA sanan synonyymejä. Kiitos Plussalle joka tapauksessa nopeasta vastauksesta.
41. Viljami29.7.2012 klo 16:50
Minusta tuo kolmio on erinomainen vihje kovikseen nimenomaan tuon tasasivuisuutensa vuoksi.
42. Mie29.7.2012 klo 18:49
No niin!

Muutamalla sanalla jos minäkin saisin tätä eteenpäin ;)
Apuja kiitos siis.

hiiltyvä
Vaativia
Ylimpänä
Muuttaa
Ylimpänä
Karjua
43. Mie29.7.2012 klo 18:52
Hups...

Siis toisen ylimpänä tilalla piti sanoa että kokoontuvia.
44. Viljami30.7.2012 klo 05:59
Mie,
HIILTYVÄ = ÄREÄ
VAATIVIA = AHNAAT
YLIMPÄNÄ = IONOSFÄÄRI
MUUTTAA = MUTAGEENI
KOKOONTUVIA = KERHOT
KARJUA = KASSLER
45. Mie30.7.2012 klo 10:06
Suurkiitos!

Mutageeniä en olisi varmaan keksinyt ihan heti... ;-)

kysyn taas eli

Hitlerin lähipiiriä (pyörii mutta en ole varma)
Liike
Pinnallinen
Rannikolta
Nimi tai ivanimi
46. Tuomas L.30.7.2012 klo 10:11
SPEER
OMPELIMO
ONTTO
RAAHELAISNEITO
MANNE
47. Hidas käsi30.7.2012 klo 12:05
Kiitos Tuomas L.

Kreikan aakkosista valitsin ksiin, tähän tuli siis KHII. Minulla kun kotona ei ole käytettävissä muuta kuin onneton puhelimen selain, en tullut tarkistaneeksi, että löytyyhän sekin sieltä aakkosista.

Olenpa iloinen, että tämän sain kahta kirjainta vaille täyteen ilman Googlen apua.
48. iso S30.7.2012 klo 13:26
"Minusta tuo kolmio on erinomainen vihje kovikseen nimenomaan tuon tasasivuisuutensa vuoksi."

Tuo on mielipide ja siksi se ei voi olla väärä. Minulla on vastakkainen mielipide ja se on tästä näkövinkkelistä katsottuna oikea. Onneksi on olemassa erilaisia laatijoita ja vihjeittäjiä, että erilaisille mieltymyksille löytyy nannaa.

Yritän asettua toisinajattelijan kenkiin. Jos kolmeen suuntaan tasapuolisesti osoittava kolmio on hyvä vihje, kuinka paljon parempi olisikaan kahdeksan eri ilman- ja väli-ilmansuuntaan osoittavaa keskenään samanlaista nuolta!
49. Viljami30.7.2012 klo 15:18
iso S,
minusta kahdeksansivuista kuviota on aika vaikea hahmottaa nuoleksi, sen sijaan kolmion voi. Minulle tuo vihje avautui vasta ratkaisusanan selvittyä ja sai aikaan hyvän ahaa-elämyksen nimenomaan tuon tasasivuisuutensa vuoksi.
50. Mie30.7.2012 klo 20:48
Kivasti lähti aukeamaan kun sain sanoja avukseni kiitos vain :-)

Vielä jokunen epävarma. Mustekalaan ajattelin ensin että on tursas mutta ei... Vihjeitä? ;-)

Samoin "luuta" hämää...
51. RA30.7.2012 klo 21:01
MUSTEKALAn paikalla voisi olla mikä tahansa muukin eliö tai olio edustamassa ominaislaatuaan (6).

LUUTA ei tässä liity siivoamiseen vaan kuulemiseen (6).
52. Mie30.7.2012 klo 21:16
Nyt valmistui sekin nurkka kiitos!

Keskiosa junnaa vielä.... Mietin ensin että mikin takana on Disney mutta ei.... Samoin "ei tänne" aiheuttaa päänvaivaa. Mutta pohdin lisää :-D
53. pelaaja30.7.2012 klo 21:37
Minä en nyt taida pystyä kykenemään vasemman puoliskon kanssa. Mutta ehkä jos saisin avitusta yläreunan vihjeeseen LAVONIUS (9) ja/tai 'keihäsmiesratsusoturiin' (9) niin sen
kirjainmäärän luulisi kyllä motivoivan lisäistuntoon?
54. Viljami31.7.2012 klo 06:16
pelaaja,
LAVONIUS on ristikon ulkoasun toteuttaja, joka vastaa myös piirroksista. "Keihäsmiesratsusoturi" viittaa härkätaisteluun.
55. iso S31.7.2012 klo 13:42
Viljami, en tarkoittanut kahdeksansivuista kuviota vaan kahdeksaa samasta pisteestä lähtevää nuolta, jotka osoittavat pohjoiseen, koilliseen, itään ja loput arvaatkin. Nuoli on helppo hahmottaa nuoleksi, jos sen piirtää edes kohtuullisen selvästi. Silti ratkaisun ja vihjeen yhteys syntyy, jos on syntyäkseen, vasta ratkaisusanan muodostuttua. Ahaa, laatija tarkoittaa tuota alaviistoon vasemmalle osoittavaa nuolta! Olisihan se pitänyt arvata. Taidanpa aterioida nuolia, se terävöittää järkeä!
56. Jaska31.7.2012 klo 16:31
Kolmio oli siten looginen ja helppo, että vain yksi kärki osoitti yhteen kahdeksasta ilmansuunnasta - lounaaseen. Muut osoittivat väliväli-ilmansuuntiin. Pohjoiluoteesta ja itäkaakosta ei ollut tarjolla mitään ratkaisusanaksi kelpaavaa.
57. Viljami31.7.2012 klo 17:20
iso S,
juu, käsitin taas tapani mukaan hieman väärin.
58. Viljami31.7.2012 klo 17:31
Tarkka silmä Jaskalla, itse en tuota poikkeamaa olisi huomannut.
59. pelaaja31.7.2012 klo 21:12
Viljami & veitikkaiset
juu, tiedänhän minä, että Lavonius huolehtii ulkonäöstä jne. Nyt vain on käynyt niin, etten pysty synnyttämään sanoja hänestä enkä hänen lähelleen. Joudun siis itseni kanssa tunnustamaan tappion.
60. RA31.7.2012 klo 21:22
Ota tai jätä...

LAVONIUS = <= AJATTIVUK
'keihäsmiesratsusoturi" = <= IRODAEROT
61. pelaaja31.7.2012 klo 21:43
Härregyyd, eihän tuota voi ottaa jättämättä!
Ajattivukia olin siihen muutaman kerran asetellutkin mutta vääränlainen pähkinä ym. esti Irodaerotia tulemasta. Tappioni oli kuitenkin hyvänlaatuinen, koska nyt on taas kivaa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *