KESKUSTELUT > RISTIKOT > SANASEPOT LAHDEN RADIOSSA

6969. Sanasepot Lahden radiossa

Pekka Harne10.7.2012 klo 14:48
Olin Sonnisen Veikon kanssa Tapani Ripatin haastateltavana tänään klo 10.30 Lahden radiossa. Vexillä oli mukanaan omia ristikkolehtiään, mulla kesä-Sanasepot ja Vuokilan Sanaristikot-kirja. Tapani sanoi itsekin ratkovansa ristikoita vaimonsa kanssa.

Kahdeksan minuutin pituiseksi leikattava haastattelu tulee ulos keskiviikkoaamuna 11.7. klo 8.40 (97,9). Haastattelu päättyy Ripatin kuulijoille antamaan pikku tehtävään: mikä on historian vanhin ristisana? Olen käyttänyt tätä vihjettä jossain ristikossani.
2. RA10.7.2012 klo 14:52
Historian vanhin ristisana?
4 kirjainta, arvaan.
3. pius10.7.2012 klo 15:55
Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum
...ko?
4. iso S10.7.2012 klo 16:49
Olisivatko nelikirjaimisista vielä vanhempia esimerkiksi Apis, Hapi, Isis, Ptah, Seti, ...
5. työmies10.7.2012 klo 17:07
Olen todella pettynyt, ellei
Inri ole oikea vastaus.
Pilatus sai vanhimman ristikon täyteen:
"minkä kirjoitin, sen kirjoitin."
Huomatkaa, ettei mies edes kumittanut.
6. Eki10.7.2012 klo 17:16
Tajusitko iso S vihjeen täsmällisyyden?
7. iso S10.7.2012 klo 23:39
Enpä ajatellut asiaa noin ristiriitaisesti (siitähän oli pientä vääntöä kenet ratkotaan pääkuvan aiheeksi). Myönnän siis täsmällisyyden, mutta veikkaan että joku on joskus raapustanut e.I. (ennen Inriä) jonkinlaiseen ristiin jotakin ja tästä on mahdollisesti todistekin olemassa vaikkakaan ei minulla tiedossa.

Enemmänkin ajattelin sitä että on kiistanalaista onko Inri sana vai ei, sehän on akronyymi. Tiukinta linjaa vetävät ovat sitä mieltä että sellaiset eivät ole sanoja eivätkä siis ristikkokelpoisia. Keskitien kulkijat hyväksyvät akronyymit jotka läpäisevät ns. Arvi Lind -testin (voiko akronyymin lausua kielen menemättä solmuun) ja/tai onko akronyymi vakiintunut käyttöön niin ettei sitä tule ajatelleksikaan epäsanaksi (esim. Nato). Löysimmät ranteet hyväksyvät mitä vaan, esimerkiksi STTK:n (tällä en ota kantaa järjestöön, vaan STTK:n ristikkokelposuuteen).

Vetäydyn häpeillen vieläkin täydellisempään tajuttomuuteen eli yöpuulle.
8. Eki11.7.2012 klo 08:25
Tuntuu 97,9 Yle Lahti kuuluvan pääkaupunkiin asti.

Muistakaahan virittää ihan just.
9. RA11.7.2012 klo 08:54
Jahas, Pekka sitten muotoilikin ohjelmassa tuon kyssärin toisin: Mikä on historian ensimmäinen ristisana. Tietty täsmä hävisi.
10. RA11.7.2012 klo 09:01
Kaiken kaikkiaan mukavahenkinen juttutuokio ristikoista. Hyvä hyvä hyvä! Kai liitätitte saman tien Tapanin ja vaimonsa Sanaseppoihin?
11. Eki11.7.2012 klo 09:05
Näin oli. Kahdeksaan minuuttiin mahtuu vain valitettavasti ne vakiokysymykset. Saataisiinpa joskus pitempi (ja tietenkin mielellään valtakunnallinen) ohjelma ristikoista niine seuraavine kysymyksineen. Hyvin miehet näihin vakioihin vastailivat.
12. RA11.7.2012 klo 11:43
Lyhyt pätkä milloin missäkin mediassa menee usein noin ehkäpä pääasiassa toimittajan halusta. Ymmärrettävästi tietysti, jos ajatellaan, ettei asiasta aiemmin tai ainakaan lähiaikoina ole ollut haastattelua juuri ko. kanavalla.

Toisaalta voisi ajatella, että sanaristikot ovat varmasti sillä lailla tuttuja kaikille ihmisille, ettei aina tarvitsisi aloittaa alusta ja toistaa noita vakioita. Siis tuttu asiana, vaikka ei niitä itse harrastaisikaan. Ihmiset tietävät, mistä puhutaan, kun puhutaan sanaristikoista ja ratkomisesta.

Ehkä (kun pääsee haastateltavaksi) voisi itse ehdottaa ja rohkaista toimittajaa ottamaan jonkun uuden tai harvemmin puhutun näkökulman?

Monista aiheista ja harrastuksista (esim. luonto, puutarhanhoito, urheilulajit, kalastus, musiikki, kokkaus) tehdään rohkeasti lyhyitäkin juttuja aloittamatta aina alusta. Ainakin minun korvaani ne ovat mielenkiintoisia ja etenkin mielenkiintoa herättäviä. Kuulijana ei tule sellainen olo, että miksi ne eivät nyt kerro, "mikä on perenna". Päinvastoin. Uteliaisuus herää.
13. Pekka Harne11.7.2012 klo 13:04
INRIähän minä ajoin takaa. Missasin itse haastattelun kuuntelemisen aamulla, joten oli kiva lukea täällä muutamia kommentteja siitä.
14. Pekka Harne11.7.2012 klo 13:06
Tapani Ripatti kaipasi muuten kovasti Yleisradion sanaseppo-ohjelmaa takaisin.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *