KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 21.-24.6. 2012

6935. IS-viikonvaihde 21.-24.6. 2012

Viljami21.6.2012 klo 14:47
Ohoh! Sanaris Oy näyttää antavan pienen vaikeustasonotkahduksensa ratkojille takaisin oikein korkojen kera. Perinteinen Pallosen kakspuolikas on ilmeisesti koeratkonnassa muuttunut kolmemiikaksi, josta minä vielä miinustaisin tuon miikankin pois.

Nautittavaa pähkäilyä alusta loppuun, eli tuonne oikeaan alakulmaan, joka teetti eniten töitä.

Minusta Palloselta tämän vuoden ehdoton kärkinoteeraus.
2. Avulias Aatu21.6.2012 klo 16:36
Vuoden turhakkeeksi on valittu huuhtohylsy.

Mitä sanotte tästä turhakkeesta, nimeltään Iltasanomat.
Juhannus-Iltiksen paino on keittiövaaalla mitaten 450 grammaa.
Sivuja on noin 180 ja lehti maksaa 2,5 euroa. Koviksen vaatima tila on puolet yhdestä sivusta, eli 360:s osa.

Ainakin 200 toimittajaa kirjoittaa juttuja päätoimittajan käskystä.
Toiset 200 yrittävät saada lehden pysymään koossa, kun pisimmätkin niitit uhkaavat loppua.
Ajattelemisen aihetta antoi Aatu.
3. pius21.6.2012 klo 20:52
...eikä niin mitään lukemista, sen sijaan Pallonen teettää töitä, ei oikein lähde alkuun...
(se Vattenfal-ristikko on surkea painoasultaan, onneksi löytyi iso suurennuslasi normaalikäyttöisen tilalle)
4. Lauri Kultti22.6.2012 klo 08:16
Samat olivat tuntemukset Viljamin kanssa. Tuntui ihan kirkkaalta täyskolmoselta, ja nimenomaan oikea alakulma takkusi pisimpään. MÄREHTIÄ sai ratkaisukseen ennalta minulle tuntemattoman sanan. Eihän se paljon ihan tutusta sanasta poikennut, mutta sen verran kuitenkin, että piti googlettaa ja pähkäillä mahdollista virhettä ratkonnassani.
5. Viljami22.6.2012 klo 21:13
Tuo Lauri Kultin mainitsema MÄREHTIÄ-vihjeen ratkaisusana taitaa olla melko harvinainen, kun sitä ei edes Nykänen tunnista. Toinen, joka rikastutti suhteellisen vaatimatonta sanavarastoani oli vihjeen MAATA ratkaisusana.
6. Jaska22.6.2012 klo 21:45
Kumpi oli parempi, Portugali vai Pallonen? Portugali siis voitti 1-0 vähän päälle kahdessa tunnissa. Samassa ajassa Pallonen johti minua vastaan 58-53 ollen siis siinä vaiheessa ylivoimaisesti parempi. Se johtui kuitenkin yksinomaan siitä, että en pystynyt syventymään kunnolla ristikkoon yhdellä aivolohkolla toisen ollessa varattu matsin observointiin. Matsin päätyttyä Pallonen ei enää mahtanut minulle mitään, puolessa tunnissa jyräsin taululle armotta tylyt lukemat 111-0.

Viljamiin voin yhtyä siinä tapauksessa, että hän tarkoitti vuoden kärkinoteerauksella nimenomaan Pallosen ristikkoja. Kaikki laatijat huomioon ottaen kisa on varsin kireä, mutta olen siinä valmis hyväksymään totosijan. Ilman maalikameraa kolmen parhaan keskinäistä järjestystä on paha mennä sanomaan. Hyvät pääkuvalauseet olisivat varmistaneet voiton Palloselle. Niiden korvaaminen yhdellä sanalla ei toki varsinainen rike ole.

Sanastollisesti tämä kyllä kiilaa kärkeen. Upeita pitkiä sanoja, ja banaaleimmat triviaalit loistavat tyystin poissaolollaan. Teknisesti Teemu oli piikissä tätä ennenkin. Nyt voimme ihailla 4x11-aukiota ja 6,22 sanakeskipituutta. Vihjepuolella kohdalleen osuva kolmemiikkavaikeus syntyy enimmäkseen ilman varsinaisia kovisjujuja. Yksi knoppi oli kyllä eilen aivan hykerryttävä, mutta tänään alkoi tuntua, että se tai sen muunnelma on esiintynyt ennenkin.

Ristikko poikkeaa muista tämänvuotisista tietyllä tavalla, jota luultavasti ette huomaa. Edukseenko, vähän makuasia. Ei kuitenkaan missään nimessä epäsellaiseksi! Kiitettävä ristikko kouluarvosananaan 9,85. Minulla on siis kyky arvioida ristikko jopa kahdeskymmenesosan tarkkuudella. Ei vain neljäsosan, niin kuin ihailijani toisaalla esitti.
7. Viljami23.6.2012 klo 06:00
Jaska,
pidän tätä nimenomaan Pallosen kovisten tämän vuoden kärkinoteerauksena, mutta nousee muutenkin ihan huippusijoille.
8. Jussi vain24.6.2012 klo 20:24
Tosi hienoja vihjesanoja, vielä alanurkka oikealla alhaalla hakee vastauksia. Aloitin aamulla piilosana, krypton ja sanakäärmeen jälkeen ja näin pitkällä ollaan.

Eniten ihmetyttää hallitsi vihje, useampia vaihtoehtoja Kyproksesta Jugoslaviaan. Ehkä aukenee tai ei, ei se €uro-kriisiä miksikään muuta, vai?
9. Jussi vain26.6.2012 klo 17:03
Nyt tuli loputkin täyteen. Hivenen arveluttaa RENGASTETTU- sanan ratkaisu. Erittäin hyvä ristikko.
10. Ripe28.6.2012 klo 09:10
Vasen yläkulma jumittanut jo muutaman päivän! Vain muutama sana puuttuu...grrr...
11. lp28.6.2012 klo 11:15
hrrr... tyytyväistä hyrinää, ristikko ratkesi. Kiitos Teemu, upea ristikko!
12. Ripe28.6.2012 klo 18:12
Kun olin kirjoittanut tuon voivottelun yläkulman vaikeudesta, sain nurkan ratkaistua samalta istumalta. :) Hyvä ristikko! Hausikin vihje ESKO.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *