KESKUSTELUT > RISTIKOT > PUNAINEN PELIKAANI 4/2012

6923. Punainen Pelikaani 4/2012

Jaska15.6.2012 klo 12:53
Pitkälän pahis paikoitettu päin prinkkalaa, per..le.
2. Eki15.6.2012 klo 13:09
Mitä ihmettä meinaat?
3. HM15.6.2012 klo 17:28
Olen tehnyt alkupään helppoja sivulle 7 asti, ja kiinnitin huomiota, miten samat sanat toistuivat näissä parissa ristikossa. Samasta vakastako ne on poimittu? ;)
4. Jaska15.6.2012 klo 17:53
Pitkälän pahiksen puoliskot plaseerattu painossa päin prinkkalaa PP:lle postitetussa Punaisessa Pelikaanissa, pihkura. Pitäisi plaseerata presiis paikalleen.
5. Wexi15.6.2012 klo 18:58
Palstat puolestaan prikulleen paikallaan postin pudottamassa Punaisessa Pelikaanissa. Piiruakaan puolla päin pohjoista. Pitkälä pohdiskellut painoarvoltaan parahultaiseksi pläjäyksensä, perimmäisenä pyrkimyksenään pallotuksenomaiseen painotukseen.

(Pikaisella silmäyksellä hyvin teemallinen kokonaisuus.
"Pallotus" III.
Vaakaan sanoja 111.
Pystyyn sanoja 111.
Sanoisin tasapainoiseksi).

Sanojen keskipituudet, aukeamien kokonaisarviot suhteutettuna pitkän ajan kokemuspohjaiseen kaskiarvoratkontaan ilmaantunevat toisaalta.
6. Tuomas L.15.6.2012 klo 20:19
Avoristikon vasemmassa laidassa on virheellinen ruutu, Jope lätkäisty tekstivihjeiden päälle. Vihjeet ovat ilmeisesti "ME" ja NIPPU.
7. Jaska16.6.2012 klo 01:06
Meille tulleessa kappaleessa oikea puolisko taitettu (taas) liikaa vasemmalle, joten taitekohdan vihjeiden alkukirjaimet jäävät melkein näkymättömiin. Haitta korostuu sivujen A4-kopioinnissa. Ruudut eivät myöskään osu vaakatasossa täysin kohdalleen, ei tosin niin paljon, että haittaisi ratkontaa.

Katsokaapa keskiaukeamaa. Siinä on puoliskojen väli tarpeeksi suuri kopioinnin kannalta. Onkohan sen loppuaukeman asemointi samaan malliin liian ylivoimainen tehtävä PuPen taittajalle ja/tai sitomolle.
8. jsi17.6.2012 klo 10:52
Sivulla 7 NAISIA ja takaperin MEIHIÄ.
9. kari kämäräinen17.6.2012 klo 18:16
Taidan lopettaa takaperoiset vihjeittämiset. Lähes aina menee väärin.
10. T.Avis18.6.2012 klo 12:36
Sokkokryptossa näyttää olevan numerointivirhe.
Kolmas rivi alhaalta lukien, yhdestoista sarake vasemmalta lukien: 8, pitänee olla 23.
11. tonimikael18.6.2012 klo 18:08
Kari, älä huoli pienistä, tsemppiä etu- ja takaperin sulle edelleen! :)
12. Tuomas L.19.6.2012 klo 12:53
Pienoinen virhe näkyy olevan Auri Saaren ristikossa sivulla 14; vihjeen
-TAH
NA

pitäisi olla
-TAH-
NA.
13. Auri19.6.2012 klo 16:36
Pahus, joo: kun piirrän ristikkoa, minulla on tapana lisätä vihjeen tavuviivat vasta sen jälkeen, kun olen tekstannut ko. sanan tai sanat, koska vaakavedoissa käden asentoa pitää muuttaa... jotta ne eivät menisi vinoon vinksin vonksin.
Huomasin samanlaisen virheeni juuri jo painetussa Passelissa. Anteeksi huolimattomuuteni...
14. kari kämäräinen19.6.2012 klo 17:17
Auri, älä huoli pienistä, tsemppiä vaakaviivoissa edelleen! :) Mulla puuttui uusimman Passelin ristikosta ne loput neljä avainnumeroa sekä yksi puhekupla teksteineen ja muutama hikipisara piirrosukon ohimolta! Omassa ristikossani ne on, mutta jostain syystä ne eivät ole tulleet lopulliseen versioon. Eikä mitään tietoa minkä takia.
15. tonimikael19.6.2012 klo 18:42
Kari, Pelikaaneissa tiettävästi käytetään antiperspiroivaa painomustetta. Mutta eihän se kaikkea selitä.
16. Mummeli20.6.2012 klo 16:36
Minä tarkistin PP :n n:o 2 ratkaisut. Mielestäni siellä on virhe sivun27 vasemmassa reunassa .Kissankuva,siihen on laitettu ratkaisuksi KISKOT .Minä olen laittanut siihen kissat Siitä alaspäin on haarniska. Siihen on saatu ratkaisuksi KOTAASU .En ymmärrä ,voiko olla oikein? En ymmärrä sitäkään mikä karl on paleleva.En ole vielä ehtinyt aloittaa uuden ratkomista, kun olen vielä taistellut sivun 29 tavuristikon kanssa.En käsitä mikä on vahvaa ohentavaa .Alkuosan sanaan olen mielestäni saanut oikein ,mutta en ymmärrä loppua .On kuitenkin postitettava tämä lehti pian ,että ehtisi mukaan arvontaan. Mukavia hellepäiviä kaikille.
17. Maikki20.6.2012 klo 17:54
Mummeli, nuo vihjeet on käsitelty ao. lehteä käsittelevässä säikeessä.
18. Jaska20.6.2012 klo 17:55
Terkemmin sen lopussa.
19. arjatuula20.6.2012 klo 22:09
Tonin loppuaukea näyttää vielä tällä hetkellä selättämättömältä. Joitain ahaa-elämyksiä on jo siinnyt, mutta odotettavissa on pitkä taival. Tästä nautinnolla eteen päin.
20. karie24.6.2012 klo 10:54
Aloitin tänään Tonin aukeaman ja on tosi kovis noin neljännes vasta täynnä
21. Tuomas L.24.6.2012 klo 18:29
Sivun 24 Pihlajamäessä on värivirhe: vihjeen VOI POTKAISTA alapuolella oleva pystysana tulee ko. vihjeestä eikä siihen näin ollen kuulu väritystä. (Tosin sama sana voisi tulla myös pääkuvasta, joten ristikon voi korjata myös poistamalla ko. vihjeen.)
22. Jaska24.6.2012 klo 21:22
Lopetin äsken Tonin aukeaman kolmen pitkähkön istunnon päätteeksi, ja oli tosi kovis, jopa pahis. Olin näet päättänyt, etten enää tänään anna matsin häiritä ratkontaa. Asuinpaikkani annista sainkin voimaa raivoisaan loppurutistukseen (ei lehden). Laatijan parhaita PuPe-koviksia, jopa paras.
23. Matami25.6.2012 klo 09:07
Jaska,
Tohtiikohan meikäläinen tavis ryhtyä tuohon Tonin aukeamaan ollenkaan. Tähän mennessä olen vain ehtinyt käydä sitä vilkaisemassa.
24. Ylva25.6.2012 klo 17:36
Mirja Pihlajamäen ristikossa, s. 24, tuntuu kuin yhdessä vihjeessä olisi virhe. Pystysuunnassa keskellä, melko oikealla, on vihje MYRNA REED. Minä saisin vihjeen eri puoliskoihin yhden kirjaimen verran erilaisen tuloksen, en samaa niin kuin tuntuisi olevan tarkoituksena. Onko kukaan muu kiinnittänyt tähän kohtaan huomiota?
25. Eki25.6.2012 klo 17:50
No mutta sehän on virhe...
26. karie25.6.2012 klo 18:09
Jaskan kanssa samaa Tonin aukeama on pahis noin puolet tehty
27. Viljami25.6.2012 klo 18:49
Kova suoritus Jaskalta, minä olen vielä lähinnä ihmettelytasolla.
28. Viljami25.6.2012 klo 19:02
Tarkoitin siis tuota Pitkälän päätösaukeamaa.
29. Jaska25.6.2012 klo 19:16
Matami, yrittää aina voi. Samoin on sallittua yrityksestä luopuminen, jos tehtävä osoittautuu liian vaikeaksi. Voit myös halutessasi ottaa aikalisäm 27.8. saakka ja pyytää sen jälkeen lisävinkkejä ja/tai ratkaisusanoja.
30. Jaska25.6.2012 klo 19:23
Viljami, ei kovin kova suoritus. Jätin eilen mainitsematta, että matsin rauhoittamiseksi Pitkälältä jouduin turvautumaan lisävinkkeihin parissa ongelmakohdassa.
31. Anneli25.6.2012 klo 22:22
Ylva,
minusta siinä ei ole virhettä.
32. Jaska25.6.2012 klo 23:03
Kummitteleeko siellä joku? Onko ratkaisusana ratkojan pettävä? Varjo lankeaako laatijan ylle?
33. anna h26.6.2012 klo 10:37
Pihlajamäen s. 24 ristikosta on jo ollutkin, huomasin väriturhuuden Tuomas L.:n tavoin, ja sitten ihmettelen yläosan KUIVIA, minusta siitä tulee 2 sanaa ristikkoon, 8 ja 4-kirjaimiset pystyyn, samoin puhekupla, jossa HUONOJA, saan siitäkin 2 sanaa 6-kirjaiminen vaakaan ja 5-kirjaiminen pystyyn. Sen sijaan vihjeestä PIENI JA PEHMEÄ ei tule mitään. Olenkohan ratkonut oikein?
34. anna h26.6.2012 klo 11:01
Ja jos nyt virheitä vielä etsitään, niin sokkokryptossa s. 32 melko keskellä alhaalla pystyyn on 6-kirjaiminen sana jossa numeroketju 24, 19, 4, 8, 1, 25. Numeron 8 tilalla pitäisi olla 23, eikö?
35. Eki26.6.2012 klo 11:04
No onpas pitkästä aikaa virhepalvelulle tarvetta. Sokkokryptossa tosiaan on tuo numerovirhe. Pihlajamäki pitää tsekata.
36. RA26.6.2012 klo 11:43
Pihlajamäki s. 24: Ei siinä yläosassa ole virhettä. KUIVIA-vihjeestä tulee yksi sana (8). HUONOJA!-puhekuplasta kaksi sanaa (5 ja 6). PIENI JA PEHMEÄ-vihjeestä yksi sana (4).
37. RA26.6.2012 klo 13:44
Olipas tässä(kin) lehdessä Hannu Salokankaalta tosi mukavat ratkottavat. Letkeää, tarkkaa vihjeitystä, tasaisesti pientä mietittävää. Sivut 17 ja 25, suosittelen. +++
38. M-A26.6.2012 klo 15:54
Vaikein lehti pitkään aikaan! Mukavaa haastetta kesäpäivien ratoksi. Voi olla, ettei omin avuin ratkea kaikki.
39. anna h27.6.2012 klo 13:04
ok RA, onhan se niinkin, eli korjaan oman 4-kirjaimisen pehmeämmäksi
40. paivi28.6.2012 klo 20:30
Keränen/Vesanto sivulla 27, pääkuvan oikealla puolella on vihje HOOLLA HAISEVIA ja ratkaisusana jonka siihen saan ei ihan vastaa vihjettä. Mahtaako virhe olla ristikossa?
41. Jaska28.6.2012 klo 21:06
Ei ole virhettä ristikossa eikä sinullakaan, paivi.
42. paivi28.6.2012 klo 21:26
No nyt vasta tajusin, ei tosiaan ole virhettä...
43. Kaapo28.6.2012 klo 22:38
Olen Ylvan (25.6.2012 klo 17:36) kanssa samaa mieltä, että Pihlajamäen ristikossa s. 24 on virhe vihjeessä MYRNA REED.

Pitkälän aukeama oli tosi hieno ja antoisa. Kiitos!
44. markus-setä29.6.2012 klo 00:30
Myrna Lou on 40-luvun amerikkalainen filmitähti ja Lou Reed loistava laulalaja.Mirja Pihlajamäki on oivallinen laatija,enkä ole törmannyt virheisiin vuosien ratkomieni jälkeen. Muuten olen sitä mieltä,että Punainen voisi vaikeuttaa koko skaalalla ,kaikki kolmen valkean tähden ristikoita! Niin,niin,eihän se myisi !Kyllähän Pitkälän ristikot (vaikeat) ovat herkkupaloja.Hannu Salokangas oivaltava,Auri Saari myös.Mutta Malot---lienevät joko Ekin tuttuja tai rahoittajia !!!? Muuten,oletteko huomanneet erään Auliksen,siis sen Suuren Uudistajan,yrittävän llian vaikeita !
45. Eki29.6.2012 klo 00:32
Myrnan sukunimi on Loy.
46. +29.6.2012 klo 00:35
Myrna ei ole Lou.
47. markus-setä29.6.2012 klo 00:51
Tarkistaa ,kaikissa elokuvien esitteissä jopa Peter von elokuvatietäjän kirjassa se on myös Lou , Mirja on oikeassa !
48. Eki29.6.2012 klo 00:56
Hassu juttu. Mutta tässä artikkelissahan näkyy myös kuva elokuvasta.

(http://fi.wikipedia.org/wiki/Myrna_Loy)
49. markus-setä29.6.2012 klo 01:07
Onko siinä huulihalvutunut mies,josn näkyy,olet oikeilla jäljillä .
50. RA29.6.2012 klo 08:05
(Tuossa Wikipedian artikkelissakin näkyy olevan kertaalleen Myrnan sukunimenä Lou.)
51. Jaska29.6.2012 klo 11:25
Eikö Peter von Bagh ole viitsinyt/jaksanut tarkastaa kirjansa oikovedoksia, vai eikö hän olekaan kaikkitietävä elokuvaguru?

Internetissä on miljoonia muitakin virheitä, tämä vain tiedoksi markus-sedälle.
52. M-A29.6.2012 klo 12:19
Onko liikaa auttamista, jos joku kertoisi minulle, mikä kirjain on s.28 vihjeessä viivattu ruksilla yli? Minun lehdestäni sitä ei ainakaan näy. Vihje on vasemmassa reunassa keskellä, rastin jälkeen kirjaimet UTUSSA. Ratkaisusanan olen siihen kyllä saanut, mutta en tiedä, onko oikein.
53. paivi29.6.2012 klo 12:26
Näyttää olevan N...
54. RA29.6.2012 klo 12:26
s. 28: ruksattu kirjain on N
55. M-A29.6.2012 klo 12:31
Kiitos. Sitten ratkaisusananikin on oikein.
56. markus-setä1.7.2012 klo 01:29
Jos joku ei ymmärtänyt huulihalvattua miestä,no tietysti Bogart- ..Myrna Lou näytteli i samassa Sierra Madren Aarre-elokuvassa .Ylen ja muidenkin kanavien ohjelmatiedoissa Myrna on LOU!! 40-50-luvulla elokuvat nimettiin hyvin usein Suomeen sopiviksi, ja tässä tapauksessa Loy muutettin Lou:ksi ? Olikohan niihin aikoihin ollut Ricky Nelsonin hitti:Hellou Mary Lou !!!!??
57. Eki1.7.2012 klo 01:49
Ei löydy minun tietolähteistäni yhtään viitettä Lou-asuun, Googlenkin osumat ovat kauttaaltaan muita.
58. markus-setä1.7.2012 klo 01:54
Kari Kämäräiselle : Sun ristikot on visuaalisesti aivan SUPER hyvin toteutettuja ! Hemmetti kun Vuokila antais sun tehdä vaikeita,oot muutaman tehnyt , puolivaikean .
59. Eki1.7.2012 klo 02:01
Antamisestahan ei ole kysymys.
60. Jaska1.7.2012 klo 12:05
Tiedoksi markus-sedän trollauksista mahdollisesti hämmentyneille, että elokuvassa Sierra Madren aarre ei esiinny Myrna Loy eikä Myrna Lou -nimisiä näyttelijöitä.
61. Kasperi2.7.2012 klo 13:45
Seppo I. Lahti s. 12. Vihjeenä runoilijan niminen kaupunki Espanjassa, kyseessähän ei ole kaupunki, vaan kunta....
62. paivi2.7.2012 klo 15:44
Lehti muuten täynnä mutta s. 29 tavuristikossa ei sitten niin millään selkene kohta MAITO+OLUT, VUOKRALLA? ja risteävät vaakasanat. Vihjeitä ei anneta, tiedän, mutta onkohan tätä edes mahdollista ratkaista? Antaisi motivaatiota jatkaa pähkäilyä!
63. Wexi2.7.2012 klo 16:37
Täytyi kurkata, koska unilääkkeeksi täytin avoristikon, ja en millään tajunnut sitä Ruonansuuta. Tuolla ylempänä näkyykin olevan selvitystä, ja rupesi täsmäämään.
(En yleensä kurki palstoilta apuja. Se on vähän kuin pasianssi, jos ei mene läpi, niin ei mene).

Mitähän toi markus-setä oikein horisee. Kyllähän kaikki huulivammaisen Bogeyn tietää, mutta eihän sillä ole mitään tekemistä Myrna Loyn kanssa. Noinkohan ovat olleet koskaan samassa elokuvassa, ei ainakaan pääosissa.
Ricky Nelson levytti Mary Loun vasta -61.

Sivulla 7 on kuin onkin avainsanan ruudukko himmeällä, joten ei se mikään virhe ole. (Tuli mieleen passeleista kääreistä virhepaljastuksissa:-)
64. RA2.7.2012 klo 16:53
paiville, sivu 29: Johan toki. Vaikea tietysti tietää, mutta tuli mieleen, että mahdatko pähkäillä tuota kohtaa liiankin "vaikeasti".

- Kuulen jo, kuinka dear Jaskamme tuhahtaa: "... tällaisia apukoulutason vihjeitä... että pitää pilata kovis pehmikseksi..."
65. Tuomas L.2.7.2012 klo 16:57
Tällä kertaa sain tuon RA/TL-ristikonkin täyteen, useimmiten siihen on jäänyt aukkoja. Tosin en ole varma, mitä VAARALLISILLA VESILLÄ -kohdan piilotavuksi haetaan; yhden mahdollisen nyt ainakin löysin.

Kyllä noihin päivin kysymiin vihjeisiin löytyy ihan järkevät ratkaisusanat; UUNO-vihjeestä tuleva vaakasana on sen sijaan hiukan keinotekoinen. Itse asiassa yhden pienen vihjeen voisin antaa: VUOKRALLA? ja vaakaan tuleva SOTKUSSA liittyvät jollakin tavalla hieman toisiinsa.
(Tuo nyt ei liene kovin ihmeellinen vihje, kun ottaa huomioon, että tässä samassa säikeessä on paljastettu eräästä ristikosta kokonainen ratkaisusanakin.)
66. paivi2.7.2012 klo 18:55
Kiitoos... ei ole vielä auennut mutta pitää jatkaa yrittämistä - tai ilmoittautua suosiolla apukouluun kun on jäänyt tähän mennessä käymättä!
67. Jaska2.7.2012 klo 19:39
Kyllä se maito+olut melko nopeasti aukeni. Pehmisvihjeenä en sitä pidä, mutta sopisi kyllä keskikseen. RA:n usein viljelemä sarkasmi "apukoulutason vihjeet" alkaa muuten olla jo aika väljähtynyt.

Toisin kuin aikaisemmat TL/RA-tavupahikset tämä on jäänyt minulta auki. En näet voi turvautua lisävinkkeihin PP:ltä, koska hän jumittui samaan kohtaan. En kerro mihin, koska vaarana on ylläpidon suosituksen vastainen kohtuullisen pidättyvyyden ylittävä vinkkaus joltakulta oikein ratkaisseelta ennen ratkaisun lähetysajan päättymistä. Meillä on siis todennäköisesti jokin sana väärin.
68. RA2.7.2012 klo 20:34
[Ettäkö väljähtänyt termi "apukoulutason vihje"? Minusta se on paras mahdollinen ilmaus kuvaamaan vihjettä, joka on hyvänhuononvaikeanhelppo.]
69. ieva3.7.2012 klo 08:55
Kylläpä teettää tämä s. 29 tavuristikko! Tyhjää on vielä parikymmentä ruutua. Oisiko yhtään apua siihen, että mitä esittää tuo kuva POLKU-sanan yläpuolella? En tietenkään halua mitään suoraa vihjettä ratkaisusanaan, mutta vähän epäselvä kuva on. Nurmikkoa ja kukkia siinä on, mutta...
Myös POLKU-vihjeen tarkennus (takaisin TUL) on tosi outo.
70. Tuomas L.3.7.2012 klo 09:10
Hoksasinkin jo, mikä se oikea piilotavu kohtaan VAARALLISILLA VESILLÄ varmastikin on. Kyllä tuo ensimmäinen vaihtoehtonikin ehkä olisi duaalina hyväksyttävyyden rajoissa.
71. pirjo3.7.2012 klo 11:53
ieva,
kaikki Pupen tehtävät ovat palkintotehtäviä, ne ovat ihan yhtä epäselviä tai vähemmän päselviä kaikille, mutta niitä ei ole tapana ratkoa säikeillä julkisesti. Kavereilta voi kysyä kahden kesken tai vaikka isommallakin porukalla, mutta EI TÄLLÄ SÄIKEELLÄ...
72. Kaapo3.7.2012 klo 13:45
Onko kiellettyä myös kysyä, mitä joku kuva esittää? Minä joudun useasti kysymään vaimolta, kun olen huononäköinen. Yleensä kai vihjeen epäselvyys johtuu pienestä tilasta eikä epäselvyys ole tarkoituksellista.

Duaaleista olen sitä, mieltä, että ne pitäisi pääsääntöisesti hyväksyä, jos vaan vihjeeseen jotenkin sopivat.
73. ieva3.7.2012 klo 14:13
Nyt kyllä Pirjo olet mielestäni joko ymmärtänyt väärin tai sitten aika tiukka...
74. Tuomas L.3.7.2012 klo 14:39
Vähän kaksipiippuinen juttuhan tuo on: välillä kuvaan liittyy tietoinen hämäys ja ahaa-elämys syntyy juuri kuvan tajuamisesta. (Esimerkkinä RA/TL:n taannoinen legendaarinen TUPAKKA-kuva.) Toisaalta epäselvyys voi olla tahatonta: esimerkiksi Sanasepossa oli joskus Seppo Rosenbergin ristikko, jossa oli tarkoitus olla ihan kunnollinen pääkuva, mutta painossa kuvasta oli tullut lähes pikimusta. Kyllä kai tuollaisessa tapauksessa voi kysyä, onko kuvan tarkoitus olla musta?

Minusta kysyä voi aina ja kysyjälle voi vastata kohteliaasti; pirjon sävy tuossa ylempänä on turhan jyrkkä. Harkitaan tapauskohtaisesti, milloin voidaan vastata ja milloin ei.
75. Jaska3.7.2012 klo 15:54
Kaapo, kysyminen ei ole kiellettyä, mutta joissakin tapauksissa vastaaminen ratkaisusanaa suoraan paljastamatta ei ole mahdollista. Tämä ievallekin tiedoksi kysymyksensä 08:55 tiimoilta.

Minun mielestäni pirjon kommentti oli asiallinen. Ei anneta pirulle pikkusormea ainakaan Sanarisin tuotannon osalta.
76. Marco Poloinen3.7.2012 klo 16:23
[Olihan tuo pirjon kommentti tiukahko, mutta muuten asiassa pitäytyvä ja asiallinen. Samaa ei aina voi sanoa palautteesta, jota tulee apujen kyselijöiltä vastauksena ristikkosäikeiden (ylläpidon toiveiden pohjalta yhdessä sovitun) käytännön "kohteliaasta" esittelystä.

Rajanveto sopivan ja epäsopivan vihje-ratkaisusanaparin käsittelyssä ei ole helppoa; varsinkin kovisten ratkojat ovat usein melko petoja lukemaan rivien välitkin. Usein jonkin asian tai piirteen kieltäminen on aivan yhtä selvä helpotus kuin myöntäminenkin. Ilmiselviä virheitä lukuun ottamatta olisi suht tiukka ja yksiselitteinen "rajalinja" helpompi valvoa, mutta Tuomaksen kannattamaa harkintaa on tarvittaessa käytettävä. (Niinhän sitä joutuu käyttämään kirjoittaessaan muutenkin!)

Vaikka HS-säikeiden kimpparatkontakäytäntö on (välillä vähän nuristen) hyväksytty, aiheuttaa se väistämättä epätietoisuutta varsinkin ko. säikeiden kautta muualle sivustolle ja ristikkosäikeille tulijoiden keskuudessa. Ylläpitäjän ym. ristikoiden toisenlaisen käytännön selvittämistä ja perustelemista siis riittää. Joskus samojen asioiden toistaminen tahtoo tuntua turhauttavalta, mutta palkitsevuuttakin on matkan varrella ollut havaittavissa.

"Pätkän" sanoin "Asiahan ei minulle varsinaisesti kuulu, mutta ..." hieman nyreksien olen seurannut Taatan tietoista tai tiedostamatonta toimintaa säikeiden sovitun linjan murentajana. "Omaa" Iisakkiaan voinee tietysti uudelleenvihjeittää halunsa mukaan, mutta epävarmuutta se sivuston käytännöstä on joka tapauksessa omiaan aiheuttamaan. Iisakin julkaisijan omalla sivustollahan kyseistä toimintaa voi(si) harrastaa ihan vapaasti.

Ja vielä: oppimis- ja ihan missä tarkoituksessa tahansa vihjeitä ja sanoja voidaan puida palautusajan jälkeen niin paljon kuin kunkin sielu milloinkin sietää!]
77. pirjo3.7.2012 klo 21:18
Pyydän anteeksi ievalta ja muilta, jos olen loukannut. Tiukkakin varmaan olen, mutta taustalla ainakin tässä asiassa on jo pitkään jatkunut huolestuttava kehitys, jota ovat eräät muutkin koettaneet hillitä. Joskus rupeaa kyllästyttämään sen seuraaminen, ja siksi olen pari kertaa mielestäni aika selkeästi ilmaissut oman kantani, ilman mitään ilkeilyä tai henkilökohtaisuuksia.

Ratkonnasta häviää jotain olennaista, olkoon vaikka kipailuhenkeä - kuitenkin tervettä sellaista - jos tehtävien vihjeitä aletaan purkaa helpommiksi. Mitä eroa silloin on yksi- tai kolmipalloisella?

Pupe on yksi niitä harvoja ristikkolehtiä (ja paras), joissa on muitakin kuin läpikirjoitettavia tehtäviä. Jos nimittäin on ratkonut muutaman kymmenen vuotta innolla ristikoita, tavanomaisuudet tulevat väkisin kovin tutuiksi. Ieva ja kuka tahansa kehittyy "ratkonnan jalossa taidossa" ihan samalla keinolla kuin muutkin, kantapään kautta...
78. markus-setä3.7.2012 klo 22:54
Taisin tottavie horista,Wexi !Ei pitäis luottaa varmoihin muisitkuviin liikaa,tarkastamatta ! Myrna Lou , jostain se on täytynyt jämähtää mun niinkuin Mirja Pihlajamäenkin mieleen,en vielä usko Ekiä ! Nyt Markus-setä lähtee p...alle !
79. fix10.7.2012 klo 20:25
Kari Kämäräinen Sivu 7, oikean yläkulman vihjeessä "puolet hehtaarista" on yhdyssana hehtaari jaettu muotoon heh-taari. Eikö oikeampi jako olisi kuitenkin heht-aari. Sillä onhan kyseessä yhdyssana, jonka alkuosa on hehto, mutta yhdyssanan osana o tipahtaa pois jäljelle jää vain heht ja yhdysanassa tavuraja on yhdysosien välissä.

_www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/all.html

"Joissakin yhdyssanoissa alkuosa on loppuheittoinen eli siitä puuttuu lopusta jotain sellaista (tavallisesti yksi vokaali), joka sanassa on, kun se esiintyy itsenäisenä. Yleensä tämä ei vaiku­ta tavutukseen – silloinkaan, kun jälkiosa alkaa vokaalilla.

suur-val-ta
pien-eliö"
80. jsi12.7.2012 klo 20:28
Pitkälän aukeamassa L A:NA vai I A:NA? Minä sain siihen ratkaisun, jossa L:ää ei ole. I on, mutta jos sen vaihtaa A:ksi, niin ei siitä googlekaan naisen nimeä löydä. O olisi kivampi.
81. Tuomas L.12.7.2012 klo 20:35
Siinä lukee "1. A:NA".
82. Jaska12.7.2012 klo 20:39
Pitkälän fontti ei tosiaan ole selvälukuisimpia. L-kirjaimessa on niin lyhyt vaakaviiva, että sen saattaa lukea I:ksi.
83. VL19.7.2012 klo 12:19
Lehti on muuten ratkottu ja melkein ymmärrettykin mutta ***- tavuristikon vasemman alakulman neljä ruutua tuntuvat ylivoimaisilta. Rohkenen kysyä sen verran neuvoa, että kuuluuko silmän ja huulen välillä oleva huonosti näkyvä raja vihjeeseen vai onko se "painovirhe". "HALKI, POIKKI, PINOON" vihjeeseen kuuluva =-merkki myös hiukan ihmetyttää. Onko tällä merkillä ristikoissa joku erityinen merkitys?
84. Kaapo19.7.2012 klo 12:31
VL: rohkenen vasta ensimmäiseen kysymykseen ei, on painovirhe

Otti tuo vasen alakulma minullakin aika koville.
85. Kaapo vielä19.7.2012 klo 12:35
vasta po. vastata
86. Jaska19.7.2012 klo 12:59
Joo ei ole viivalla merkitystä. Muuten kyllä perästä kuuluu kulmasta!
= -merkin merkitystä odotellemme kiltisti elokuun loppuun.
87. VL19.7.2012 klo 13:13
Selvä, kiitoksia. Täytyy jatkaa pohdiskeluja.
88. M-A19.7.2012 klo 20:21
Minä en ainakaan ikinä voi olla varma, olenko ratkonut tavuristikon oikein, aina jää joku kohta epäilyttämään. Sain sen nytkin ystävän avustuksella valmiiksi, mutta varmuutta oikeellisuudesta ei taaskaan ole :-)
89. RA19.7.2012 klo 21:48
Kyllähän - ihan periaatteessa - vihjeen ja ratkaisusanan välinen yhteys tulisi olla sillä lailla looginen ja täsmällinen, että ratkoja sen löytäessään tunnistaa ja varmistuu, "että näin sen täytyy olla". Etenkin kun risteävistä sanoista tulee sama tunne.

Vaikeissa ristikoissa tietysti vihjeityksellä pyritäänkin monella tapaa "eksyttämään", mutta ei nyt sentään sen kustannuksella, että vielä ristikon tultua täyteen ratkoja joutuisi miettimään ratkaisunsa oikeellisuutta. Ainakaan minun tavoitteeni vihjeittäjänä tuo ei ole.
90. M-A20.7.2012 klo 09:01
Ei varmaankaan ole tarkoitus, mutta vihjeet ovat välillä niin kieroja tai moniselitteisiä, että ratkoja ei osaa ajatella samalla tavalla kuin laatija. Kommenttini ei ollut tarkoitettu missään tapauksessa negatiiviseksi. Aloitan ratkomisen aina tavuristikosta, mutta viimeisenä se yleensä valmistuu. Tavuristikko (muiden kolmen tähden ristikoiden kanssa) vaatii juuri sitä haastetta ja pähkäilyä, mitä ristikolta haluan.
91. RA20.7.2012 klo 09:29
Juu, kiitos M-A! En tuota aikaisempaa kommenttiasi moitteeksi tulkinnutkaan. Kunhan nyt vain halusin sanoa ääneen, ettei 'rajaton' epämääräisyys ja sumeus ole mielestäni hyvä tapa vaikeuttaa ristikkoa, ei kuva- eikä sanavihjeiden osalta.
92. Johanna K20.7.2012 klo 11:16
Palaan vielä alkusivuille ja ihmettelen sivulla 9 lumipenkereen vieressä E-kirjainta ja siihen tulevaa sanaa.
93. RA20.7.2012 klo 11:32
Sivun 9 Malojen ristikosta: Kokeile Johanna peruuttamista: Kun sinulla on jo se sana, niin mieti sen synonyymejä. Mikä niistä täsmäisi vihjeeseen?
94. Johanna K23.7.2012 klo 10:32
Kiitos Ra!
Hiffasinkin jutun samana iltana. Olin tuijottanut väärää asiaa
siinä kuvassa!
95. Kravattimies23.7.2012 klo 20:55
Päivillä on alle sadan taalan kamera ja sai noin hyvän kuvan!
96. Kravattimies23.7.2012 klo 20:59
Puhun tietenkin valokuvasta ... tai sitten Australiassa on isoja ötököitä.
97. Inkeri31.7.2012 klo 10:00
Sivun 9 Malojen ristikosta mää en ymmärrä noita gore hammaspeti ja gore suomen pre vihjeitä. Muutenkin oli yllättävän haastava ristikko.
98. Inkeri31.7.2012 klo 10:44
Aviomieheni avustuksella gore hammaspeti aukes, mutta siinä nurkassa vielä muutama vihje teettää töitä.
99. Leena31.7.2012 klo 12:58
Sivusta 25 puuttuu vas keskireunasta jokunen sana ja s 26 oik alakulma. Tavuristikko s 29 ammottaa tyhjyyttään, kuten myös 30-31. Vielä on aikaa.
100. lp2.8.2012 klo 15:20
Mahtava tunne, Tonin aukeama on täysi. Lähes joka ilta se oli "yölukemisena" ja aina sain jonkun ruudun täyteen. Oikean sivun yläkeskiosa mietitytti pisimpään.
Kyllä koko PuPe on herkkua, vielä muutaman viikon odotus seuraavaan.
101. Eki2.8.2012 klo 15:26
Kaksi viikkoa seuraavan tuloon, kansi meni jo painoon, loput sunnuntaina. Uskoisin, että tulossa on tavallista visaisempi lehti.

Passeli taisi tulla tänään tilaajille ja varmaan lehtipisteisiinkin.
102. lp2.8.2012 klo 15:30
Tuli jo eilen, muutaman tein ja vaikutti kuin olisi aavistuksen vaikeutunut mikä on vain hyvä. Passeli on kiva välipala.
103. Melissa2.8.2012 klo 22:05
Salokankaan ristikoiden (s. 17 ja 25) vihjeytykset ovat erittäin kekseliäitä, joten mukavan haastavaa onpi ratkoa, mutta... Sivun 17 yläreunan keskikohdalla oleva vihje "APETTA" ja siitä tuleva ratkaisusana ihmetyttää. Mikäli ratkaisun ensimmäinen kirjain olisi eri, niin ymmärtäisin. Kyselen vain sellaista apua, että onko tuossa jokin juju vai olenko täysin hakoteillä ratkaisuni kanssa.
104. RA2.8.2012 klo 22:19
APETTA: apetta on sanana monimerkityksinen
105. Melissa3.8.2012 klo 00:05
OK. Yritän vielä josko hoksaisin tuon "APETTA". Kiitos RA.
106. RA3.8.2012 klo 07:54
[Läps, läps, läps ja läps molemmille poskilleni. Tässähän onkin vielä palautusaika menossa. 27.8. asti.]
107. &3.8.2012 klo 16:07
Selittäisittekö pelisääntöjä, vai onko seuraava kysymys liian uteleva? Mirja Pihlajamäen s. 28 askarruttaa. Minusta vastaussanoiksi tulee sellaisia, joille ei ole vastinetta kuvassa. Ne sopivat kuitenkin aihepiiriin. Miten on?
108. RA3.8.2012 klo 16:18
Juu. Kuten ristikon yläpuolella sanotaan, "pääkuva on vihjeenä kaikille väritetyille sanoille".

Joskus väritetyt sanat löytyvät pääkuvasta suoraan, joskus on keksittävä pääkuvan yleisempi teema.
109. &3.8.2012 klo 16:20
Kiitos RA!
110. VL31.8.2012 klo 09:51
Lehden palautusaika taitaa olla jo ummessa, joten tarkistaisin muutaman ratkaisuni oikeellisuuden.

***-tavuristikko oli, kuten tavallista taas lehden vaikein. KÄY VAIN RYSÄN PÄÄLTÄ -vihjeeseen sain ratkaisuksi "kokemattomuus" ja sen kanssa risteävään LÄMPÖHALVAUS-vihjeeseen "kuumuusvahinko" (melko harvinainen yhdyssana, mutta kosteusvahinko vähän saman tyylinen). VAARALLISILLA VESILLÄ lienee "karipohja"? =HALKI, POIKKI, PINOON ratkaisuksi sain "tapuli". Lieneekö tuo oikein ja mikä mahtaa olla =-merkin tarkoitus vihjeessä?

Hakosen ristikossa taas oli MAN (-) BACK -vihje, johon sain ratkaisuksi "taas". Viitanneeko tuo takaisin (=back) tulemiseen? Alkupään ristikoissa oli muistaakseni vihjeenä 25 ja ratkaisuksi taisi tulla "kirja". Mikähän tuossa vihjeessä mahtoi olla ideana?
111. RA31.8.2012 klo 10:27
Tavuristikko (s. 29): Oikein näyttäisi olevan. =-merkin tarkoitus on "on sama kuin" tai "on yhtä kuin"

S. 26 Hakosen ristikko jäi (taas kerran) minulta täyteen ratkomatta, mutta olisiko tuon merkinnän tarkoitus viitata näyttelijä Asta Backmaniin:
MAN(-)
BACK
=
TA(-)
AS

Tämä on pelkkää arvailua ja ehkä väärin. Tuon tavuviivan kai kuuluisi olla jälkimmäisen tavun perässä?

25: paperiarkeista käytetään seuraavia kappalemittoja:
kirja = 25 arkkia, riisi = 500 arkkia (= 20 kirjaa), pakka = 5000 arkkia
112. VL31.8.2012 klo 10:34
Kiitos vastauksesta! Kaikki ratkaisut olivat sentään oikein, vaikkeivät ehkä oikein ymmärrettyjä.
113. M-A31.8.2012 klo 11:49
Samaisesta tavuristikosta kysyisin myös vastaussanat vihjeisiin: "takki auki" ja "voi lavalla". Kun vähän epäilyttävät omat ratkaisuni...
114. hah31.8.2012 klo 12:14
RA: Olis.
115. RA31.8.2012 klo 13:38
S. 29 tavuristikko:
TAKKI AUKI = NAPITUKSETON
VOI LAVALLA = SELATA
(VOI LA(i)VALLA = SE(i)LATA)
116. M-A31.8.2012 klo 13:57
Kiitos, RA! Oikein meni, vaikken tuota i:n puuttumista vihjeestä ja ratkaisusta keksinytkään. Siksi ihmettelinkin, miten lavalla selataan :-)
117. RA31.8.2012 klo 14:03
Joopa. Ei ole minunkaan lemppareita nuo kirjainkikkailut. Aika harvoin niistä mitään ahaa-elämystä syntyy silloinkaan, kun jipon itse keksii. Jonkin verran niitä kuitenkin vihjeittäessäni viljelen, vaihtelun vuoksi.
118. Melissa1.9.2012 klo 14:57
Kertoisko joku vastauksen tuohon minun aikaisempaan "APETTA"-ihmettelyyni (2.8.2012 klo 22:05). Vaakaan tuli JANOAVA, jonka V:stä pystyyn VEROT, mutta miksi APETTA on ADAM? Edamin ymmärtäisin... En enää jaksa muistaa mitkä ratkaisut liittyivät kirjaimiin D, A ja M.
119. +1.9.2012 klo 15:12
Itse tulkitsin sen niin, että Adamilla ei ollut appi-ukkoa. Eevahan luotiin Adamin kylkiluusta.
120. Melissa1.9.2012 klo 21:13
Noin kait se on oltava. Ihan noin kaukaa en lähtenyt haeskelemaan...
121. Joonas9.9.2012 klo 11:44
s. 29 tavuristikko oli kyllä totuttuun tapaa haastava mutta mehevä, ansiokkaista kohdista mainittakoon leveän virnistyksen kasvoille tuoneet MITÄTÖN HEITETTÄVÄ sekä VÄKI MUSTISSAAN. Vasen alakulma tosin ammottaa vielä tyhjyyttään. Tuleekos tuosta silmän kuvasta ratkaisusanaksi KOROSTUSVIIVA, vai mikä se on? Ei tunnu löytyvän oikein mistään lähteestä luontevia vaihtoehtoja tuohon kohtaan, omalle ehdotuksellenikaan ei kovin montaa osumaa googlella löydy. Onhan tuota jo aikansa tullut mietittyä, joten olisi mukavaa saada raotettua mysteerin verhoa.
122. Tuomas L.9.9.2012 klo 12:11
KOROSTUSVIIVA ainakin minulla siinä on.
123. Marco Poloinen9.9.2012 klo 12:16
Sehän se. Se käy kivijalasta, jonka varaan voi rakentaa...
124. Nalle13.9.2012 klo 22:47
Muutama sana s. 24 ristikossa jäi auki. Vasemmassa alakulmassa ei aukea oikein mikään. Se hännästä tuleva sana auttaisi... Ja sitten en millään keksi s. 17 toria, pyörästä pyörään, jää, potkittukin?
125. RA13.9.2012 klo 23:38
Sivu 24:
- hännästä = HUIPPU

Sivu 17:
TORIA = KRÄNÄT (< tora)
PYÖRÄSTÄ PYÖRÄÄN = HIHNA
JÄÄ = HYLSY
POTKITTUKIN = ASTIN
126. Joonas14.9.2012 klo 21:19
Kiitos varmistuksesta! Eihän siinä ristikon viimeistelyssä sitten kauaa mennyt, kun tiesi varmasti olevansa oikeilla jäljillä ja ajateli asioita tarpeeksi laajasta näkökulmasta. Monesti meinaa unohtaa, mitä kaikkea yhteen tavuristikon ruutuun oikein voikaan mahtua.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *