KESKUSTELUT > RISTIKOT > RRENKI! LLOISTAVAA!

685. Rrenki! Lloistavaa!

Ville Liimatainen28.1.2004 klo 13:29
Onneksi en koskaan ehtinyt ostaa Ristikkorenki-romppua. Tämä Ristikkorenki.net on hieno idea! Kun en tunne edellistä hyvin, haluaisin kysyä, kuinka paljon tässä on eroa romppuversioon?
2. Pena28.1.2004 klo 13:35
Kah, Ville, oon samaa mieltä: hieno juttu! Varsinkaan kun ei ole omaa konetta. Kiitos järjestäjille!

xD
3. Artsi28.1.2004 klo 14:01
Noh, rompullahan on mm.
- reaaliaikainen sanaluettelon päivitys
- vanhojen hakusanojen selaus
- vihjeikkunan sanaluettelon vihjeiden katsominen
- "Sanat ristissä" -toiminto

Tulevassa romppuversiossa on lisäksi ainakin
- vokaali ja konsonanttihaut
- 2...4 vaihtoehtoisen hakukirjaimen käyttö
- jonkun kirjaimen "esto"

Toisaalta rompulta puuttuvat kolmekirjaimiset sanat ja vaihtuvapituuksinen jokeri (*), jotka ovat ristikkorenki.netissä.
4. iso S28.1.2004 klo 14:21
Reaaliaikainen sanaluettelon päivitys? Kuulostaa sekä hienolta että uskomattomalta! Siis kun haen jotain sanaa ja luettelon päivittelijä lisää juuri samaan aikaan uuden sanan, niin se singahtaa minun hakutulokseeni vaikka minulla ei olisi edes nettiyhteyttä? Ihmeellistä tämä nykyajan tekniikka.

Jokeri on hyvä juttu. Siitä lienee enemmän apua laatijalle kuin ratkojalle. Ratkojahan tietää haettavan sanan pituuden, joten jokeri on lähinnä mukavuustekijä. Laatijalle saattaisi kelvata useampikin sananpituus.

Luultavasti ja toivottavasti molempiin kehitetään toisesta puuttuvia ominaisuuksia ajan kanssa. Molempi parempi, jos kuherruskuukauden jälkeen perittävä hinta on kohtuullinen ja maksaminen on vaivatonta.
5. Artsi28.1.2004 klo 14:49
Höps, tarkoitin että sanat päivittyvät NÄYTÖLLE reaaliajassa, sitä mukaa kun hakusanaa kirjoittaa. Sanaston korjaukset eivät valitettavasti singahda itsestään kovalevyllesi. Nettiversio sensijaan hakee sanat joka kerran tietokannasta joten se on sikäli reaaliaikaisempi.
6. iso S28.1.2004 klo 15:02
Hyvä, ehdin jo huolestua. Pelkäsin että hampaaseeni asennettu salakuuntelulaite on hankkinut kakkostyön.

Tuon eron huomasin itsekin, kun äkkiseltään nettirenkiä kokeilin. Romppurenki on siinä suhteessa mukavampi, paitsi että mitä minä teen 4-, 5- ja 6-kirjaimisilla sanoilla, jos olen hakemassa 7-kirjaimista? En siis pidä nettirenkiä tämän perusteella pahasti jälkeenjääneenä.
7. Jouni30.1.2004 klo 11:30
En saa ristikkorenkiä toimimaan. Olen kyllä ladannut tarvittavan flash-plugin, mutta kun painan enteriä, ei tapahdu mitään.
Ohjeetkin olen lukenut, mutta ilmeisesti en ymmärtänyt.

Neuvoisiko joku.
8. Urpo30.1.2004 klo 11:41
Ainakin Opera-selaimella näytti olevan Jounin kuvailemia ongelmia, IE:llä toimi ihan ok.
9. tjn30.1.2004 klo 12:12
Vahvistan Urpon diagnoosin.
10. mats30.1.2004 klo 12:26
mitä ratkoja tekee tällaisella työkalulla? laatijallehan se on hyvä.
11. ylläpito30.1.2004 klo 12:48
Lastentauteja ... tutkitaan. Pitänee minunkin asentaa itselleni Opera. Sillä välin, kokeilkaapa toimiiko Operalla nyt, korjasin yhden epäilyttävän paikan.

mats: Ratkoja etsii tällä ristikkoon sopivia sanoja, kun tuntee osan kirjaimista. Samalla hän voi katsoa outojen sanojen vihjetekstit. Tarpeellisuus lienee samaa luokkaa kuin ristikkosanakirjoilla.

t. Artsi
12. ++juh30.1.2004 klo 13:00
Operalla (7.23, win98se) toimii vallan hyvin.
13. ++juh30.1.2004 klo 13:03
Toimi se Operalla aiemminkin (so. ennen epäilyttävän paikan korjausta).
14. Urpo30.1.2004 klo 13:18
Ei toimi Operalla vieläkään, eikä näytä Mozillallakaan skulaavan.
15. Urpo30.1.2004 klo 13:44
Päivitin Operan (7.11 ->7.23), nyt renki tekee töitä aivan moitteettomasti.
16. ++juh30.1.2004 klo 13:46
Toimii (win98se):
+ Opera 7.23
+ Opera 6.06
+ Mozilla 1.5
+ Mozilla Firebird 0.7
+ K-Meleon 0.8.2
17. ylläpito30.1.2004 klo 14:25
Jouni kirjoitti: "Olen kyllä ladannut tarvittavan flash-plugin, mutta kun painan enteriä, ei tapahdu mitään."

Onko siis niin että pääset kirjautumaan sisään ja antamaan hakusanan, mutta Enterin jälkeen ei tapahdu mitään ? Jäävätkö oikean ylänurkan kaksi nuolta keltaisiksi ?

Mitenkäs jos sisäänkirjautuessa käyttäjätunnuksen jälkeen et paina "Jatka" vaan painat Enteriä. Tapahtuuko mitään?
18. Jouni30.1.2004 klo 15:03
Pääsen antamaan hakusanan, mutta sitten enteriä painaessa ei tapahdu mitään.

Oikean ylänurkan nuolet ovat haileita, eivät muuta väriään.

Kun sisäänkirjautuessa käyttäjätunnuksen jälkeen painan enteriä, ei tapahdu mitään. Vain jatka-näppäimellä pääsee eteenpäin.

Sitten vielä vielä semmoinen juttu, että kun olen käynyt ristikkorengissä, en pääse sinne (edes lukemaan artikkelia) uudestaan muuta kuin sulkemalla internetyhteyden ja palaamalla sitten uudestaan.
19. tjn30.1.2004 klo 15:31
Opera 7.02 + NT4

Piti hieman parannella JavaWebStarttia. Nyt toimii niin kuin pitääkin.
20. Jouni30.1.2004 klo 16:04
Ei toimi Operallakaan.
21. tjn30.1.2004 klo 16:14
Mikähän Jouni Operaasi vaivaa, kun minun vanhempikin versio pelaa moitteetta?

Käypä tsekkaamassa, toimiiko flashit, javat jne...

http://java.sun.com/products/javawebstart/demos.ht ml
22. Jouni30.1.2004 klo 16:44
Jo alkoi pelata, Operalla siis.
23. Matti30.1.2004 klo 17:56
Hei, minäkin sain toimimaan, vaikka ensin tökki samalla tavalla kuin Jounilla.

Kokeilin heti ja testasin tunteeko renki sanan PUIROA. Ei tuntenut. Böö!

(Kerran Hesarin ristikossa oli selitys rante ja ratkaisu puiroa (tai päinvastoin). Aivan outoja sanoja. Nykäsestä selvisi että kyseessä on halon- tai muun puutavaran tekopaikka metsässä. Oli niin hassu sana tuo puiroa että jäi mieleeni).

Nyt siis opettamaan rengille puiroa.
24. Egon30.1.2004 klo 18:24
Ensin en saanut renkiä toimimaan. Sitten kun älysin, että palomuuri estää käytön, säädin palomuuria siten että se sallii rengin osoitteesta tulevan datan lähestyä konettani. :)
25. Tollo30.1.2004 klo 18:38
Tuo Opera on siis selain, onko parempi/vähemmän virusaltis kuin Microsoftin selaimet?

Voiko sen flash-plugin jostain imaista?
26. Vanha ratkoja30.1.2004 klo 18:40
Onko se tuleva CD-versio sellainen, että voi laittaa myös risteävät sanat. tämä verkkoversio on vähän köyhä.
27. Vanha ratkoja30.1.2004 klo 18:51
Kirjoitin sanan NAP_E
Vastaus oli: Taistelupaikka Isossakyrössä
Onko muita paikkoja, mitkä taipuvat "väärin"
Ei tähän säikeeseen enää asiasta poikkeavia kommentteja.
Tuskin onnistuu..
28. Pulmailija30.1.2004 klo 19:46
Windows + Mozilla 1.6 + flashplayer 6/7 yhdistelmällä toimi hyvin,
mutta Linux + Mozilla 1.6 + flashplayer 6 toimii huomattavasti huonommin.
Oireita:
- Demo ilmoitus näkyy alussa, mutta päivämäärää ei (näkyy vain pisteet)
- Sanojen haku toimii, mutta vain tummennetut näkyvät ruudulla (siis ne
joille on selitys)
- Selitysikkuna aukeaa, mutta on aina tyhjä (ei tekstiä)
- Jos vastaussanoja on paljon, niin ne ovat sekaisin, eivät kauniisti allekkain

Yleisiä huomioita/parannusehdotuksia:
- Jos selitys on pitkä, vain alku näytetään (esim. suosittu etunimi)
- Eikö ohjelma voisi suoraan näyttää selityksen sanalle, ei vain viitettä hakusanaan. Kirjassa tuo toimii hyvin, mutta kone voisi tehdä sen automaattisesti. Nyt varsinaisen hakusanan joutuu kirjoittamaan joka kerta uudelleen, jos välissä täytyy käydä tarkistamassa selitys
- vaihtoehtoisesti selitysikkunassa sanat voisivat olla myös klikattavia
- selitysikkuna tulisi voida sulkea myös itse ikkunasta eikä vain hakusanasta
- sanalistaa ei ole ilmeisesti koneellisesti tarkistettu hakusanojen osalta, koska hakusanaa ÖRÖ ei löydy mutta ÖRÖT löytyy ?!

Muuten tuo näyttää ihan mukavalta vaikka en flashin ystävä olekaan.
Miten tuo Sunin java web start auttaa flash ongelmissa(?), toinen firma ja toinen tuote.
29. Jukkis30.1.2004 klo 19:54
Tollolle (ja muillekin).

Opera on selain. Ja kun on olemassa Opera (norjalaista laatutyötä) ja Mozilla (maailmanlaajuista laatutyötä), ei ole mitään järkeä käyttää Internet Exploreria. Se on paitsi turvattomampi, myös hunompi kuin nuo molemmat.

Kun itse siirryin pari kuukautta sitten käyttämään Mozilla Firebird -selainta (joka on kevytversio täydellisestä Mozillasta), ei ole tarvinnut kertaakaan käynnistää IE:tä. Ja Ristikkorenki.net toimii. Suosittelen.
30. Pulmailija30.1.2004 klo 20:22
Tämähän ei kyllä mitenkään kuulu tänne, mutta sattui sopivasti kohdalleen, että ei voinut vastustaa kiusausta. Microsoft itsekin sanoo, ettei linkkejä kannata klikkailla, vaan kirjoittaa ne itse selaimeen. Ehkä seuraavaa uskaltaa klikata myös IE:stä :)

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb; %5Bln%5D;833786
31. ylläpito / Artsi5.2.2004 klo 11:23
Kiitoksia palautteesta. Ristikkorenki.nettiä on nyt paranneltu toivomustenne mukaan, kts. http://www.ristikkorenki.net/uutiset.html . Tuo "Hae"-nappula pitäisi auttaa niitäkin joiden Enter-nappula ei toimi nimensä mukaisesti.
32. Jouni5.2.2004 klo 11:34
Joo, nyt toimii minunkin Slimbrowserillani. Kiitos!
33. Pulmailija7.2.2004 klo 15:50
Mutta Linuxissa ei vieläkään mitään parannusta :( Ja aiempien vikojen lisäksi huomasin, että ääkköset ja * eivät toimi, ne löytyvät väärästä kohtaa näppäimistöä, jos edes löytyvät :(
34. Jim18.5.2009 klo 19:50
Ristikkorenki ei toimi koneellani, vaikka tässä on flash-player.
missäkähän vika?
35. ö18.5.2009 klo 20:51
Renki ei käynnisty kahteen eri ikkunaan. Ei kyllä tarvitsekaan, mutta näin se vaan on.
36. kp18.5.2009 klo 21:46
tein ristikkoo luotin renkiin kakkakökkö
37. Jukkis18.5.2009 klo 22:33
Tuo Jimin kysynys on tyypillisen ärsyttävä, kun eihän siihen voi vastata, kun kysymyksestä ei ollenkaan selviä, mistä on kyse. Ihan sama kuin joku kysyisi vaikka että "Mikähän mun autossa mahtaa olla vikana?".

Mutta kyllä se jumaliste silti parempaa ansaitsee kuin nuo kaksi. Mitä helkutan merkitystä tuolla ö:n (paikkansapitämättömällä) huomautuksella on? Puhumattakaan kp:n tyypillisen lapsellisella ja tyystin asiaan (tähän, ja mihinkään muuhunkaan) liittymättömällä ongelmapäästöllä.

Siis Jim: Mikä käyttöjärjestelmä? Mikä Flash-versio? Mitä tapahtuu kun yrität käynnistää Rengin? Eli mitä tarkoittaa "ei toimi"? Toimiiko muut Flash-sovellukset, esim. ristikkoarkiston ristikot? Jne.
38. ö18.5.2009 klo 23:15
Onpa Jukkis pahalla päällä. Kyllä se minun systeemissäni on niin kuin kirjoitin. Vistalla ja Firefoxilla päästelen.
Ajattelin, että on pieni mahdollisuus, että Jimillä on sama tilanne.

Anteeksi, että olen olemassa ja sori että olen syntynyt.
39. Jim18.5.2009 klo 23:28
windows xp, ja uusin flash player. toimii kaikki muut flash-sovellukset ja ristikot.
ristikkorenki kyl käynnistyy mut ku yrittää kirjottaa siihen jotain niin ei näy mitään.
Ja on tämä joskus aiemmin toiminu ihan hyvin.
40. Jim18.5.2009 klo 23:30
Nyt toimii.
41. ö19.5.2009 klo 07:58
Vian nopea korjautuminen viittaa siihen, että saatoin olla oikeassa. Jim, onko mitenkään mahdollista, että sinulla oli renki jo auki ja yritit vahingossa avata sen uuteen ikkunaan? Silloin se ei toimi. Ei ainakaan minulla. Jukkiksella toimii.

Sellainen pieni juttu rengin toiminnassa vielä on, että se pitää "herättää" näppäämällä hiirellä kirjoituskenttää. Jos rupeaa heti vaan kirjoittamaan, ei tekstiä tule.
42. Jim19.5.2009 klo 09:20
On tää vähän outo nyt ku kokeilin ristikkorenkiä niin ei taas toimi. vaikka hiirellä painelin niin ku neuvoit.
sillonku renki ei toimi ni tuossa vasemmassa ylänurkassa ku on tuo ympyrä ni siinä lukee punasella DEMO, ja sit ku toimii ni ei lue mitään.
43. Eki19.5.2009 klo 09:48
Itse asiaan en osa sanoa paljon mitään, valitettavasti. Jos avaan rengin samalla kun sählään muissa ikkunoissa, minulla aukeaa joskus demo oikean sijasta ja joudun avaamaan uusiksi.

Kuuntelen paljon Ylen Areenaa päätteellä työskennellessäni ja sen ohjelman lähtevät käyntiin ihan miten sattuu. Juuri latasin Alivaltiosihteerin ja lähti käyntiin neljännellä yrittämällä. Tulee ilmoitus "valmis" mutta ei lähde käyntiin. Joskus ohjelma ei ala millään. Useimmiten (yli 50%) kyllä starttaa ekalla.

Vielä yllättävämpää Ylen ohjelmissa on, että kone tallentaa useimmat vakio-ohjelmat viikoittain, lähetettiinpä ne tai ei. Useimmiten tilalla tulee jääkiekkoa tms. urheilua.
44. ratkoJA21.5.2009 klo 02:15
Firefoxissa flash-pohjaiset ponnahdusikkunat takkuilevat itselläni tuskaisen usein, ja siksi laitoinkin itse ristikkorengin kirjanmerkkeihin niin, ettei mitään ponnahdusikkunaa tarvitse avata.
45. IiKoo24.5.2009 klo 13:02
Vieläkään tuo Ristikkorenki. net ei hanskaa ääkkösiä linuxissa. Ilmeisesti tuolla Flashilla ei sittenkään ole niin helppo tehdä sovelluksia kuin voisi luulla. Www-sivutkin ovat quirks-moodissa eikä siinä ponnahdusikkunassa ole minkäänlaista merkistökoodausta. En tunne Flashia, joten en voi sanoa, johtuuko se tästä.

Toisekseen jos tuon sanasto on jossakin järkevänmuotoisessa tietokannassa, niin en näkisi mitenkään haastavana vääntää tuota samaa vehjettä ihan php:llä ilman mitään tuollaisia Flash-hirvityksiä...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *