KESKUSTELUT > RISTIKOT > VANHOJA ÄÄNITTEITÄ

684. Vanhoja äänitteitä

cosmos blue28.1.2004 klo 07:01
Varoitus! Tämä viesti ei liity millään lailla ristikoihin.
Minulla on hyllyssäni useita kymmeniä 70-80 luvun
suomalaisia punk/pop/rock-levyjä (mm. Yö, Eppu Normaali, Vaavi, Ratsia, Se, Kollaa Kestää, Pelle Miljoona, Ypö-Viis...). Tietäisikö kukaan linkkiä, minne niitä voisi tarjota myytäväksi.
2. J Takala28.1.2004 klo 07:29
Tämä vastauskaan ei liity millään lailla ristikoihin:

www.huuto.net
3. Pena28.1.2004 klo 12:18
Vai ei muka liity ristikoihin? Melko useinhan sieltä mm. Eput ja Pellet löytyy!

xD
4. ile28.1.2004 klo 18:42
Miljoonaa ja Hermanniako tarkoitat, Pena?
5. Pena28.1.2004 klo 19:10
En halunnut pelleillä, mutta Pelleillä tarkoitin lähinnä laatijoita! :-) Eputkin jo aikoinaan lauloi: "...johan oppi äijä ettei rauhanjunan kanssa pelleillä..."

Ovatkos muuten Miss Miljoona (Marianne Harjula) ja Pelle Miljoona sisaruksia? Tai veljesovia?
6. ile28.1.2004 klo 20:03
'Mun veli puree rautanaulan poikki hampaillaan
minä kusen kiljukattilaan', laulaa Miljoonasade.

Mutta millainen otus mahtaa olla miljoonamato? Teeveen Luontoiltaa seuranneet ovat tämän kysymyksen parissa muita paremmassa asemassa.
7. ile29.1.2004 klo 23:23
Miljoonamato on kymmenen metriä pitkä, ja se etenee kymmenen senttimetriä tunnissa. Mato koostuu tuhansista madoista, jotka matelevat perä kanaa - hitaasti.

Tällaisen vastauksen antoi eräs luontoillan katselija asiantuntijaryhmälle, joka ei tässä tapauksessa osannut asiaansa.

Sama ohjelmanseuraaja ihmetteli myös mitä tapahtui, kun päivänä eräänä läheisen järven tyynen pinnan yllä paistava jättiläishauen selkä sai järven yllä lentävän kokkolinnun suorittamaan hyökkäyksen. Lintu iski kynnet hauen selkään, mutta ei jaksanut nostaa saalista vedestä vaan vajosi itse syvyyksiin. Söikö hauki kokkolinnun? Tähänkään kiperään kysymykseen sen enempää asiantuntijaraadin lintujäsen Tiainen kuin muutkaan Kasvit ja muut hemmot eivät osanneet antaa vastausta.

Kun hiet oli pyyhitty otsalta, niin seuraava soittaja väitti, että Saimaassa asuu merihevonen. Soittaja lupasi pyydystää sellaisen todisteeksi, kun asiantuntijat väittivät ukon puhuvan pötyä.
8. Sopuli31.1.2004 klo 14:08
Yksi ruusu on kasvanut laaksossa, ja Musta ruusu muistaakseni vanhan linnan puistossa. Hopeamaljassakin ruusuja on nähty, mutta mistä ovat peräisin Miljoona ruusua ja Neljä Ruusua? Ovatko sukua keskenään?
9. ile31.1.2004 klo 15:04
Kuka muistaa, minkä niminen oli Lapinlahden lintujen TV-versio Miljoona ruusua -kappaleesta? Tuon mainion esityksen pääsolistinahan toimi Markku Toikka.

Neljää ruusua tuli kuunneltua vielä tuossa 90-luvun alkupuolella. Noihin vuosiin saakka tuoreita levyjäkin tuli ostettua jonkin verran. Sittemmin tahti on hiipunut.

Ismo Alanko kertoi taannoin eräässä haastattelussa tehneensä juuri elämänsä parhaan levyn. Levy myi hyvin, mutta ei niin hyvin kuin vanhat Hassisen koneen ja Sielun veljien levyt. Alangon mukaan tämä johtuu siitä, että vanhemmat ikäluokat ovat lopettaneet aikaansa seuraavan musiikin kuuntelemisen. Kun nelikymppiset ihmiset kokoontuvat jonkun kotiin bailaamaan, niin ne juuston ja valkoviinin nauttimisen lomassa kaivavat vanhat vinyylit esille ja kuuntelevat Sladea, Swiittiä ja Glitteriä. Loppuillasta pannaan Hurriganes soimaan ja muistellaan menneitä.

Ismo Alanko saattaa olla oikeassa. Viimeisimmät omat levyostokseni ovat järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan Kontran, Uriah Heepin ja vähän tuoreempaa linjaa edustavan R.E.M.in kokoelmat. Hyviä levyjä toki kaikki.

Muutenkin soittolistani tukee Alangon ajatuksia. Eilen illalla kaivoin kuulokkeet esiin ja kuuntelin vanhoja vinyylejä - Neil Youngia, Rockpilea, Jason and the Scootersia, Popedaa...

Mutta minkäs teet kun uudet levytykset eivät sytytä - onneksi vanhassa on varaa mistä valita.
10. Kaitsu31.1.2004 klo 16:35
Neljä ruusua on ainakin viskimerkki ja miljoonaa käytetään usein merkityksessä valtavan paljon, tarkoittamatta tarkkaa lukumäärää.
11. Eki31.1.2004 klo 16:54
Scooter(s) viestittää karmaisevia teknovärinöitä iholle, mutta Jason & the Scorchers on/oli ihan käypä pumppu.
12. jupejus31.1.2004 klo 17:22
Haaremin puistikon keskellä loistaa kukka suloisin, huolia, harmia mielestä poistaa, varmaan monenkin, ruusu haaremin, tumma salaperäinen, tuoksu huumata voi...
vanhan linnan puistossaan, on musta ruusu piilossaan ja taru kertoo..sillä kulkija nyt vasta huomas, että ruusuhan kauniimpi ois. minä keltaruusun kerran näin mailla Texasin, vain mulle hymyn silloin, soi ruusu kaunehin, kun luotaan minä lähdin, jäi kukka itkemään, vaan onnellinen silloin, en ollut minäkään...yhä kohti taivaanrantaa, minä kuljin matkallain, sai ratsu oiva kantaa, yli aavain preeriain, niin vaelsin mä kauan, näin ihmeet maailman, on niistä kaikkein kaunein, keltaruusu preerian.. saat multa horsman, se rentun ruusu on.. on ruusut kukat kauniit, niit poimi en mä pois, jos toiset ruusun vievät, se surun mulle sois.. moni hylkää villit ruusut, eikä niitä nähdä saa, mutta kauniit villit ruusut, vain minä nähnyt oon..
13. ile31.1.2004 klo 17:53
Move your ass, Eki!

Jason & the Scorchers piti kirjoittamani. Ja levy, joka hyllystäni löytyy, on nimeltään Lost & found.
14. Just31.1.2004 klo 20:10
Pari kolme kertaa radiosta kuultuna:
Agents & J Kääriäinen laulaa eräässä laulussa kuihtuneista onnen ruusuista, vietävän kaunis melodia laulussa on.
Mikä lie biisin nimi ja kuka lie säveltänyt, tietääkö joku noin vähäisestä tuntomerkistä?
15. iso S31.1.2004 klo 22:38
Lonkalta laukaistuna taitaa olla Emigrantin laulu, mutta kappaleella on joku toinenkin nimi.
16. Vanha ratkoja31.1.2004 klo 22:40
Osittain kopio edellisestä
Kauan, kauan sitten oli meillä seminaari, jonka alkukuvana oli maalari GOYA.
En muuta muista, mutta kirjaimet tarkoittivat
Get
Off
Your
Ass
Eli liikunta tekee hyvää

Move your ass, Eki!
17. iso S31.1.2004 klo 22:46
Myönnän arvanneeni oikein: http://www.geocities.com/erasivu/Emigrantinlaulu.t xt

Suvi saapui silloin varhain, se toi myötänsä sun
Aika kaunein alkoi ja varhain sain onnen niin kaivatun
Vain meille linnut lauloi ja kukkivat ruusut vaan
En niiden kuihtuvan uskonut pois tieltämme milloinkaan
Tuli syksy kylmin tuulin, se pois myötään sun vei
Kesän saaneeni kerran luulin, se luokseni jäänyt ei
Ja kauniit onnen ruusut jo kuihtuivat pintaan maan
En niiden kuihtuvan uskonut pois tieltämme

Tuli syksy kylmin tuulin, se pois myötään sun vei
Kesän saaneeni kerran luulin, se luokseni jäänyt ei
Ja kauniit onnen ruusut jo kuihtuivat pintaan maan
En niiden kuihtuvan uskonut pois tieltämme milloinkaan
18. Just31.1.2004 klo 23:17
Ktos iso S, tätä just tarkoitin.
Sanoista sain sen verran kiinni ja tavoitin melodiaa sen verran, että taustajoukko väitti Paula Koivuniemenkin tuota laulaneen toisilla sanoilla.
19. ile31.1.2004 klo 23:32
Paula, koivuni emi!
20. Egon31.1.2004 klo 23:58
On Paulakin sen levyttänyt. Säveltäjänä on yleisesti tunnettu herra Traditional. :)
21. Marianna1.2.2004 klo 11:14
Falska rosor

... jos kerran vielä huvin tahdot tuottaa, tuo halvin tekokukka minkä näät... ... jäljitelmät mulle annoit, tekokukkasia sulta sain , kaikki minkä väärin vannoit , tekoruusuja on mulle vain.

Surullista.
22. ile1.2.2004 klo 11:20
Teknoruusuja Ekille!
23. Eki1.2.2004 klo 11:42
Kyllä tekno kelpaa, mutta Scooter on pelkkää peetä.
24. Pena1.2.2004 klo 11:53
Pelkkää peetä? d=?
25. ile1.2.2004 klo 12:46
Tuossa Lapinlahden lintujen versiossahan laulettiin miljoonaa ruusua Seppo Hovin johdolla. Pianoa pimputtanut Seppo poisti huonosti laulaneen Matti Salmisen ulos kokoonpanosta, ja hetkeä myöhemmin Jaakko Ryhänen koki saman kohtalon. Myöskään ylioppilaiden kuoron taito ei miellyttänyt Seppoa, joka tahtipuikkoa lyömävälineenä käyttäen hääti valkolakit ulos studiosta - ja jatkoi sitten esitystään yksin...

Miljoona miljoona Seppo Hovia, tämähän toimii nyt, ja silleen!
26. Matti1.2.2004 klo 13:33
Olisiko se Emigrantin laulu alunperin ruåtsalainen? Muistan joskus 60-luvun loppupuolella kuulleni:

Och ljus som juninatten, och ljuv som en ros hon var,
hon kom och gick med sommaren, och lämnade saknad kvar.

Oli niin nätti melodia että jäi mieleen.
27. Just1.2.2004 klo 15:10
Suuri toivelaulukirja 6:
Eräs tunnetuimpia ruotsalaisia siirtolaislauluja, joka painettiin arkkiveisuna 1854. Tutkijoiden mukaan tekstin on todennäköisesti kirjoittanut tiilenvalaja Jan Jansson Karlskronasta. Paula Koivuniemi on laulanut kappaleen levylle
1970 (nimellä Onnen ruusut)

Säveltäjä tosiaan on herra Trad, suomalaiset sanat Reino Helismaa.
28. jupejus1.2.2004 klo 15:30
Ko. laulu on vanhastaan tunnettu.
Agentshan on melko varma laatumerkki siitä, että "omia" kipaleita taitaa olla melko vähän jos ollenkaan. Yleensä Agentsin esittämät kappaleet ovat "aiemmin muiden" esille tuomia kappaleita. (Sinänsähän sillä ei ole merkitystä, ajattelin vain. Voi olla toisinkin, en tunne niin tarkoin Agentsien tuotantoa)
29. Jukkis1.2.2004 klo 15:39
Mutta Eki, eikö toisaalta ole hyvä, että on edes joku sukupolvien välistä kuilua tekevä bändi. Scooter on ainakin meidän perheessä lähes ainoaa lasten kuuntelemaa musiikkia, jota en voi sietää. On hyvä saada edes joku tuntuma sihen, miltä omasta isästä aikoinaan on saattanut tuntua kun on joutunut kuulemaan nuorisomusiikkia.

Meillä tuo kuilu tahtoo olla niinpäin, että esim. ei täällä kukaan muu suostu death-metallia kuuntelemaan kuin perheen isä eli minä. Pitää tässä kuulokkeet päässä hortoilla kun soi Ajattaran Kuolema.
30. Eki1.2.2004 klo 15:48
Jukkis, kyllä niin on. On mukava digata lastensa kanssa sama(st)a musa(st)a, mutta toisaalta on hyvä, että on omia suosikkeja. Meillä ei muut hirveästi välitä esim. Jean-Michel Jarresta tai chillout-meiningistä. Toisaalta esim. keskustelu sanaristikot.netissä Frank Marinosta ja levyjen esiinotto täällä auttoi löytämään uuden yhteisen suosikin perheen miesväen kesken.
31. ile1.2.2004 klo 17:33
cosmos blue etsii foorumia, jossa hän voisi myydä vanhoja LP-levyjään.

Itselläni on karvan verran päälle kaksisataa älppäriä. Levyjä oli vielä 90-luvun alussa toinen mokoma, mutta myin niitä pilkkahintaan Hietaniemen kirpputorilla. Teko, jota seuraavana aamuna krapulassa ja myöhemminkin olen moneen otteeseen katunut.

Tosin jäljelle jäänyt kokoelma pitää sisällään kasan timantteja ja monta varsin upeasti kiiltävää helmeäkin.

Vanhojen levyjen tämän päivän hinnoista en tiedä oikeasti mitään, mutta arvelisin, että uuden karhean oloinen Beatlesin Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band saattaisi löytää uuden omistajan hyvään hintaan, jos se olisi kaupan.

Vaan kun ei ole.

Toinen levy, josta jopa lehdissä on ollut juttuja, on Albert Järvisen Ride on. Alkuperäisen levyn master-nauhat ovat kateissa, ja se nostaa alkuperäislevytyksen hintaa.

Itse levy ei hirveästi innosta. Samanlaista kitarointia, jota Albert esittää Hurriganesin Roadrunner -levyllä ja Blue suede shoes -singlellä ei sooloalbumilta löydä.

Edellä mainittujen lisäksi hyllystäni löytyy myös Alex Harvey bändiä, Sleidiä, Slikkiä sekä tietysti Alvin Stardustia -You!You!You!

ju nou!
32. jupejus1.2.2004 klo 18:15
Hyväkuntoiset vinyylit alkavat olla arvossa arvaamattomassa - oli tässä eräässä radio-ohjelmassakin siitä juttua. Älkää myykö pilkkahintaan ennenkuin tutkitte, onko niitä liikenteessä paljon. Joistain harvinaisuuksista maksetaan jo maltaita.
33. ile1.2.2004 klo 18:54
Nimihirviö Le Baron Disco Goun läpikuultavan sininen maksisingle Emma on kuulemma harvinainen. Kuulemani perusteella en ihmettele miksi.

Paroni Paakkunainen voisi kertoa asiasta enemmän, mutta hän on jo matkustanut vuorten taa.

Itse levy on kyllä ihan hyvän näköinen.
34. MM1.2.2004 klo 19:01
Olin perjantaina Agentsien ja J. Raittisen & Boysien yhteiskonsertissa. Hiano fiilis. Ei muuten yleisössä näkynyt ainuttakaan lökäpöksyistä pipopäistä puberteettiörveltäjää...
35. Marianna1.2.2004 klo 21:20
Onko kuluneella Stg Peppersin Englannista ostetulla 1. painoksella arvoa? Entä All you Need Is Love -singellä? Katselin sen ensi esitystä BBC:n maailmanlaajuisessa lähetyksessä au pair -kesänäni. Olin varsin mielissäni, kun poikasenikin kaksitoistavuotiaana syttyi Beatles-faniksi (on vieläkin), ja saatoin kertoa tämän ja soittaa levyni hänelle ja toiselle samanikäiselle. Poikien ilmeet ensimmäisellä kuuntelukerralla olivat näkemisen arvoiset: "Olemme liian kohteliaita sanoaksemme mitään." - Sittemmin hekin korjasivat käsityksensä.

En kylläkään aio niistä levyistä luopua.
36. iso S2.2.2004 klo 11:50
Vielä Agents-kappaleesta: Ylen tietokanta
http://www.yle.fi/aanilevysto/firs2/
tuntee varsin niukasti Agents-tuotantoa. Kääriäisen nimellä on suunnilleen saman verran kuin Agentsilla. Emigrantin laulu ei ole ehtinyt mukaan.

Onnen ruusut -nimellä löytyy seuraavat tiedot:

Alkuperäinen nimi: Ann Margret
Säveltäjä: Traditional
Alkuperäiset sanat: Anderson Stig Erik Leopold

Esittäjät:
Johnny Forsell 1964
Paula Koivuniemi 1970
Allan Isberg 1975
Francis Goya 1982

Ylen mielestä alkuperäisen sanoituksen tekijä ei ole tiilenvalaja Jan Jansson, vaan Anderson. Lieneekö ollut se iloinen Anderson, joka oli tulppaaneissa turvallaan. Tiedot eivät ole välttämättä ristiriitaisia. Anderson-versio voi pohjautua alkuperäiseen ja olla suomenkielisen version pohjana.

Allan Isberg tunnetaan paremmin nimellä Markus Allan.

Ihan eri kappale on Koiviston ja Toiviaisen Onnen ruusut, minkä Reijo Taipale on levyttänyt 1991.
37. Just2.2.2004 klo 13:53
S, kiitos tietojenkaivusta, esitän tämän informaation niille, jotka lauantai-iltana olivat paikalla tätä laulua miettimässä ja joutuivat kärsimään siitä, että tartuin kitaraan.
38. jupejus2.2.2004 klo 17:09
Samainen viisu on ruotsiksikin (jos nyt oikein luulen);
http://www.visarkiv.se/svenskavisor/sida_15.htm
39. jupejus2.2.2004 klo 17:13
Olisiko joukossa ketään, joka kääntäisi kohtuudella "sanatarkasti" suomeksi - voisi olla mielenkiintoinen laulu lukea.
40. Marianna2.2.2004 klo 22:45
Kerrassaan sydäntäraastava - mutta vähän pitkä käännettäväksi

Me myimme kotimme ja lähdimme
kuten lintu lentää pois kesän loppuessa.
Se palaa vielä kerran takaisin, kun kevät etenee,
mutta me emme saa koskaan katsoa rakasta isänmaatamme.

Jotensakin näin alkaa. Jatkanko vai jatkaako parempi runoilija/ruotsin taitaja?
41. jupejus2.2.2004 klo 23:06
Voi Marianna- kulta - kultaseni, anna Mari vaan käännöksesi jatkua. Muistan sinua kiitoksella, ainakin heikolla hetkelläni.
42. Marianna3.2.2004 klo 07:55
Ack så gärna, mutta salli minun tehdä se ensin Wordillä valmiiksi.
43. Marianna3.2.2004 klo 17:09
Tällaisen karkean käännöksen tästä väsäsin.
Jätin hyvän vastineen sanalle ?kolportööri? muiden sanaseppojen keksittäväksi. Tässähän lie kysymys henkilöstä, joka levittää hyvää sanomaa Ameriikan ihmemaasta.


Me myimme joka tilan ja sitten lähdimme,
kuten lintu lentää pois kesän päättyessä.
Se kerran palaa jälleen, kun kevät etenee,
mutta me emme koskaan saa nähdä rakasta isänmaata.

Me ajattelimme sulostuttaa loppuelämäämme
ikään kuin edetä pitemmälle kuin Herra oli meille tien viitoittanut.
Me matkustimme pois Ruotsista hieman ylimielisinä.
Me emme tunteneet kohtaloa, joka meillä oli odotettavissa siellä.

Ja kun saavuimme Liverpoolin satamaan
alkoivat katumuksen kyyneleet niin vuolaasti virrata.
Sydämen tuska kirveli joka ainoan rinnassa.
Puhutaan vain Ruotsista ja entisestä kodista.
44. Marianna3.2.2004 klo 17:10
Meidät pakattiin yhdessä tunkkaiseen laivanröttelöön
Oli kuin olisimme katsoneet avoimeen hautaan.
Ja ruoka, jonka olimme kuljettaneet omasta Ruotsin maastamme,
sitä meidät kiellettiin ottamasta mukaan laivaan.

Ja kun olimme purjehtineet viikon tai kaksi,
pimeys peitti kannen ja levisi sitten.
Emme toistamme me nähdä voineet, tuskin hengittää tai käydä.
Se oli hirmuinen piina sekä isoille että pienille.

Nyt tulee surkea nälkä; suru, itku ja valitus
Vaikerrus, joka kohoaa taivaan korkeuteen.
Ja kuolema hirmuisesti raivoaa laivalla olevien joukossa.
Nähdään, kuinka kuolleet heitetään meren villiin virtaan.

Ja kun vihdoinkin olimme ponnistelleet perille muukalaisrantaan
silloin kohtasi meidät siellä kolera - siinä kaatui moni mies.
Oli kauhistuttava parku naisten ja miesten joukoissa
sillä kaikki makasivat sairaina ja kannettiin maihin sängyssä.

Oi Herra Jumala varjele joka ihmistä meidän maamme päällä
etteivät he antautuisi vaaraan ja uskoisi kolportöörien sanoja.
Lauluni on vilustumispulveria niiden nautittavaksi,
joka aikovat muuttaa maasta ja jolla on ailahteleva luonne.


Jaha, näin siis sallittu merkkimäärä voidaan ylittää.
45. jupejus3.2.2004 klo 17:53
Kiitos paljon Marianna vaivannäöstä. Kiitos! Mielenkiintoinen teksti.

Kolportööri on kiertävä kiertävä maallikkosaarnaaja tai sellainen kaupustelija, joka kaupittelee paperi- ja painotuotteita. Ehkä he villitsivät aikoinaan myös Ameriikan rikkauksilla.

Tuo lauluhan on näemmä Ruotsissa ollut kaiketi sangen suosittu aikojen saatossa. Siitä on myös lyhyempi versio. Lie suunnillen samanlainen.
http://www.ultimathule.se/texter/v/vi_salde_vara_h emman.asp
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *