KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS-VIIKONVAIHDE 5.-6.5. 2012

6808. IS-viikonvaihde 5.-6.5. 2012

Jaska5.5.2012 klo 11:29
Paikoillenne, valmiit...
2. Mie5.5.2012 klo 12:15
Mikäs ristikko nyt on vuorossa? Jokin kolmonen vissiin...?
3. Eki5.5.2012 klo 12:51
Oiskohan Toni.
4. Mie5.5.2012 klo 12:56
Onko näissä jokin logiikka ja järjestys? Olen onnesta soikeana aina kun vuorossa on 2,5 -palloinen Pallonen :D tai Vuokila!
5. Eki5.5.2012 klo 13:03
Tonille on annettu palloja 3- eli ei ole mahdoton. Joka toinen viikko on mainittujen laatijoiden kakspuolonen.
6. Pekka Harne5.5.2012 klo 14:29
Jostakin syystä (?) Tonin koviksesta aukesi mulle ensiksi SALLAKIN ON JEESUKSELLE LÄHEINEN! Jos tarkkoja ollaan, verbin olisi pitänyt olla imperfektissä.

Pääkuvasta oikealle lähtevät ratkaisusanat kuuluvat parhaimpiin, mitä olen nähnyt. Kiitos, Toni!
7. tonimikael5.5.2012 klo 14:34
Kiitos Pekka, kiva kun maistuu! :)
8. Kaapo5.5.2012 klo 17:49
Huippuhyvä ristikko. Kiitos!

Pientä jupinaa vasemman alakulman kellovihjeestä. Olen kyllästynyt siihen, kun on kellotaulu ja sen edessä tai takana viiva.
Niitä on niin nähty, niin nähty.
9. ripop5.5.2012 klo 18:04
Mullekin aukeni sama kohta ensiksi .Mutta, jos sä jostain verbin muodosta puhut,niin ei kai sitten auennutkaan.Puolet vasta tehty eli kyllä tämän laatijalle sen tittelin mielellään suo ,mitä itse eräässä kohtaa hakee.Siitä tuskin tarvitsee väitellä.Suurkiitos Tonille tästä ongelmikosta.Mennee parikin päivee naatiskellessa.
10. Jaska6.5.2012 klo 00:11
L(l)oistavaa! Alipallotusnarinoitteni vastapainoksi meni nyt jopa reippaasti täyskoviksen puolelle (oma IS-raja 150 min), vaikka mukaan oli mahdutettu pari muutakin pehmisvihjettä kuin Pekka Harnen mainitsema. Avarassa (6,1) ristikossa pahiten jarrutti laajahko keskustan ja alalauseen välinen alue, johon yritin ensin ihan luontevia, mutta jumiin johtaneita sanoja. Vieläkin epäilyttää eräs merkillinen sana, mutta PP väitti bonjaavansa sen. Täytyy antaa muhia yön yli. Eräs uutuus pääsee puolestaan sarjaan Pitkälän pirullisimmat petkutukset.

Lauseet ovat taattua Pitkälää, siis k(n)oppavan hauskoja. Tällä kertaa kuitenkin helpommat kuin monet kirjainsarjan konnuudet. Ylemmästä tuli mieleen kasku rauhannobelisti Albert Schweitzerista (mm. Elämän kunnioitus). Joku irvileuka kysyi, eikö siis ole väärin tappaa bakteereja, niin kuin S. väistämättä joutuu tekemään rokottaessaan Afrikan lapsia. "Kyllä, mutta minä pyydän niiltä anteeksi", Schweitzer vastasi.
11. Jussi vain6.5.2012 klo 00:22
Eipä mennyt kuin puolisen tuntia tässä ristikossa. Jo kaksi t-kirjainta on ratkennut...:)

Miksi?
12. pius6.5.2012 klo 07:19
Kyä o taas nin mahrotonta päästä alkua pisemmälle!
13. Tuomas L.6.5.2012 klo 12:31
Täyskolmonen tämä oli, vaikka yhdestä kohtaa lähtikin heti helponlaisesti liikkeelle. Noin 15 sanan jälkeen tulikin sitten hankalampaa...

Toivottavasti kaikki muut ovat huomanneet, että yksi oikean ylänurkan vihje on
MIELIPIDE
ROOLI
eikä
MIELIPIDE-
ROOLI,
joka olisi tietenkin KANTAOSA. Tässä ratkaisu on kuitenkin jotain muuta.
14. RA6.5.2012 klo 12:39
[Höh Tuomas!!!]
15. Pekka Harne6.5.2012 klo 13:30
Tuomas L., minä kirjoitin siihen ensin tuon KANTAOSAN ja olin pitkään ihan varma sen oikeellisuudesta...
16. ripop6.5.2012 klo 13:45
Tuohon hämäykseen? kompastuin pitkäksi aikaa.Lukihäiriö.Varsinkin,kun sairastuvan nuoren purkkiinkin olin saanut ´varman´ ratkaisun.Nämä on just niitä Tonin hauskimpia (lue :pirullisimpia) jippoja.Ilman tätä sumppuuntumiskohtaa olisin pitänyt ristikkoa 3-kkana?.Nyt kylläkin täysin 3 palloisena.Kiitos taas Tonille.
17. Marco Poloinen6.5.2012 klo 14:04
Olin valmistautunut enempäänkin, mutta RA:n kolmen huutomerkin kommentti riittänee minunkin puolestani. Tämä kun oli muutenkin kohtalaisen "ristillinen" ristikko niin ei ole kiva jos "suola käy mauttomaksi".

Todella tasaisesti hyviä "kuvioita" ja virnettä suupieliin tuottavia ratkaisusanoja sisältävä teos. Joistakin toisista ratkojista poiketen minulle alkuun pääsy edellytti tuskallisen pitkää katseen kierrätystä pitkin ja poikin ruudukkoa. Alun jälkeen homma kyllä eteni ilman sanottavia jumituksia, mutta muuten (mm. Tonin ristikoille) tyypillisellä tavalla sanat piti kiskoa yksi kerrallaan kuin mato reiästä.

[Ei pahiksen, mutta selvästi täyteen pallotetun vertaisena tämä(kin) ristikko tullee valitettavasti toimimaan jatkossa vertailukohtana kaksi- ja puolipalloisen koviksen helppouteen pettyneille. Jos katsotaan, että tästä miikan verran helpotettu on passeli taso alimmalle kovikselle, jää sen alapuolelle ammottava aukko. Siksi perään edelleen arviointihommiin "tyvestä puuhun" -asennetta. Tavallaanhan se antaa mahdollisuuden nauttia kaksin verroin näistä (mahdollisesti) pallotustaan vaikeammista taideteoksista!]

Kiitos ristikosta -projektin puolesta
Marco Poloinen
18. lp6.5.2012 klo 15:48
Jestas, kun oli kiva ristikko. Kiitos Toni! Yritän nyt paneutua SK 17: n kimppuun, se on vielä suurelta osin auki.
19. ripop6.5.2012 klo 16:06
Mitä tarkoittaa ''tyvestä puuhun''-asenne.Voisitko Marco selittää?
20. Marco Poloinen6.5.2012 klo 16:15
ripop,
tässä(kin) tapauksessa se tarkoittaa vertikaalista "ajatusliikettä", joka suuntautuu alhaalta ylöspäin. Jonkun verran tarkemmin käsittelin (jankutin!) asiaa edellisessä (28.-29.4.) kovissäikeessä, joten en jatka enempää, ellei uusia näkökulmia ilmaannu.
21. Marco Poloinen6.5.2012 klo 16:16
[Sulut unohtui]
22. Viljami6.5.2012 klo 18:50
Täyskolmonen tämä oli minullekin. Oiva osoitus Pitkälän nerokkuudesta on tuo pääkuvasta oikealle lähtevä lause, minusta aivan erinomainen! Taidan aavistaa mihin Jaska viittaa tuolla Pitkälän pirullisella petkutuksella ja olen siitä samaa mieltä.

Erinomainen ristikko!
23. ripop6.5.2012 klo 18:51
Taidan olla suurin tyhmis kovisten ratkojien joukossa,kun en vielläkään ymmärrä.Elikkä minun ei kai tarvitse arvostella ristikkojen vaikeustasoja edes lineaarisina ilmiöinäkö?
24. Kaapo6.5.2012 klo 19:26
Mitenkä minusta tuntuu, että nämä ristikkokeskustelut muistuttavat varjonyrkkeilyä, kun vastaussanoja ei saa paljastaa. Pitäisikö keskustelut jättää siihen vaiheeseen, kun vastausaika on ummessa?
25. Marco Poloinen6.5.2012 klo 19:46
[ripop,

jaa-a, eiköhän tuo nyt ole jo vähän omahyväisesti päätelty - että oikein suurin? :-)

Jos vaikeustasoja halutaan arvostella lineaarisesti, niin sitten mieluummin vasemmalta oikealle. - Eikäku, ihan yksinkertaisesti haluaisin jonkun kaks'puolosen vaikeusarviossa käytettävän vertailukohtana mieluummin helpommaksi rankattuja (2-, 2, 2+) ristikoita kuin jotain kolmepalloista, koska yläpäässä jo asteikon loppumisen takiakin hajonta on suuri. Tavallaan varmaan yritän varjella arvosteluasteikon yhtenäisyyttä, ettei rako 2-palloisen keskiksen ja 2,5-palloisen koviksen välillä pääsisi liukumaan/riistäytymään liian suureksi ja näin kenties vaikeuttaisi "uralla etenemistä". Tämä näin parin millin rautalangasta taivutettuna.

Totta kai jokainen voi tehdä - ja tekee - arvionsa omista lähtökohdistaan, vahvasti mielipidepohjalla kun ollaan...]
26. pius6.5.2012 klo 20:18
Kyl toi Pitkälä tuntuu 3++:lta
27. Jussi vain6.5.2012 klo 21:05
Nyt on jo pari ässääkin ratkennut. Sekä yksi sana. Jatkossa lisää...
28. h6.5.2012 klo 21:08
Paljon näyttää olevan ratkottavaa.
29. Matti6.5.2012 klo 23:34
Seppo I. Lahden Tavuristikossa sama sana esiintyi kahteen kertaan. Toisen vihjeenä oli "brutaali", ja toisen "julma".
30. Jaska7.5.2012 klo 00:14
Julmaan keksii muutamassa sekunnissa useita korvaavia tavuja, joten kyseessä on tarkastuksen laiminlyönti.
31. Eki7.5.2012 klo 00:18
Tarkastaminenkin on inhimillistä, ei koneellista.
32. Jaska7.5.2012 klo 10:59
Sehän on selvää, samoin kuin se, että kyse ei ollut laadinnan umpikujasta. Muotoilen uudelleen: kyseessä on rutiininomaisessa työssä selä laatijan että tarkastajan seulan läpi livahtanut lapsus.
33. Jaska7.5.2012 klo 11:02
... jollainen on aina uhkaamassa niinkin tarkkaa kirjoittajaa kuin itse olen.
34. Hidas käsi7.5.2012 klo 12:40
Kolme kokonaista sanaa tässä ristikossa mulla jo! Eikä yksikään niistä risteä toistensa kanssa.

Täällä siis viittaa hitaalla kädellään yksi, joka katsoo aikaa almanakasta kellon sijaan.
35. HM7.5.2012 klo 16:56
Toinen päivä minullakin menossa, puoliväli häämöttää... Ristikko miun maun mukkaan! Monta "varmaa" on pitänyt kumittaa, kunnes oikea (?) oivallus on löytynyt.
36. Jussi vain11.5.2012 klo 21:54
Kanada-Suomi tasatilanteessa, Suomi kuitenkin parempi ja ylivoimainen!?:)

Tämä ristikko katosi meikäläiseltä ulkotuolin pehmusteisiin, löysen tänään kun laittelin pihakalusteita kesäkuntoon. Paljon on kesken, mutta on kuitenkin edistystä!

Toivottavasti Suomi ottaa ansaitsemansa voiton!
37. Jussi vain11.5.2012 klo 22:30
Suomi voitti, vaikka hävisikin. Voitto oli suvereeni. Ei tällaista voittoa voi hävitä, eihän? KELE!
38. Jussi vain12.5.2012 klo 18:39
Aika hyvällä mallilla ristikko nyt on, mutta ihmetyttää vihje

sairastavan nuoren purkkiin? --> TEST_KU_O, edellyttäen,

että vihje PERÄSSÄ sanaan on PUKAMA, muu ei sovi, pääkuvan sanat oikealle sain ratkaistua mielestäni oikein.

ja oppinut laatija on PROTONI.

Maalistuu idättäen --> PAMIR?
Ruotsitar --> INGRID

ja AUDI on tietenkin nelipalloinen?

Mutta onko loma-aihe UISTIN?
39. Tuomas L.12.5.2012 klo 19:50
Oikein ovat PUKAMA, PROTONI, INGRID ja AUDI.

Purkkijutussa viimeinen kirjain väärin, PAMIR - väärin (kaksi kirjainta oikein), UISTIN - ei sinnepäinkään (vain yksi kirjain oikein).
40. Viljami12.5.2012 klo 20:02
Minulle tuli vihjeeseen OPPINUT LAATIJA ratkaisuksi TRITONI
41. Jussi vain12.5.2012 klo 20:14
Eli ainoastaan I on oikein loma-aiheessa. UISTIN on tainnut sotkia koko alaosan. PAMIRin sijaan olen koittanut PATERIA, mutta en saanut siitäkään mitään järkevää. Kiva tietää, että oikeitakin ratkaisuja on.

Kiitos Tuomas!

PS. PATERkaan ei käy koska levossa olevan päälle työntyi MAAKASA, yritin siihen sovittaa myös LAAKANA-sanaa, kaukaa hakien makuuasennon kuvaukseen.
42. Tuomas L.12.5.2012 klo 20:26
Ai niin, se olikin TRITONI. Muistista tässä vastailin.

PATER on tosiaan väärin, siinä on enää vain yksi kirjain oikein. MAAKASA on oikein.
43. Jussi vain12.5.2012 klo 20:38
No, nyt helpotti tohtori toni se sitten on ja professional toni ei. Joku siinä mätti kokoajan. Olipas veikeä vihje, ei tullut mieleenkään. Siinäpä on tonille uusi ilmaisu ammattimaiselle laatijalle!

Maallistuu idättäen lienee sitten TAMIR?
44. Viljami12.5.2012 klo 21:02
Vasemmassa alakulmassa on vihje KEHÄSTÄ. Piilokirjain mietitytti pitkään ja päädyin lopulta ratkaisussani sanaan LEKA sillä ajatuksella, että vihjeessä on lisäaskel. En ole kuitenkaan lainkaan varma teoriastani. Mitenköhän muut ovat tuon tulkinneet?
45. RA12.5.2012 klo 21:11
(Ei ole nyt minullakaan ristikkoa tässä, enkä muista varmaksi, mutta...)

KEHÄSTÄ > LEKA voisi olla ihan "suora" vihje siinä mielessä, että moukarinheittorinkiä sanotaan myös kehäksi ja moukaria lekaksi.
46. jussi vain12.5.2012 klo 21:16
Minä sain ISKU:n, liekö oikein. Mutta onko MU-MAI- --> NATO?

Eli munamaito? Kyllä Pitkälän ristikot ovat kinkkisiä. Lieneekö jo lain ulottumattomissa kurinoineen...? Etteipä vain tulevaisuudessa kinkkisimmät ristikot tule lakiasioiden ulkopuolelta. Kuten esimerkiksi huippuvuoret korkeine kohtineen...? Puhumattakaan Haltista ja Saanasta.
47. RA12.5.2012 klo 21:19
Tuon muistan, koska itsekin laitoin siihen ensin NATO.

MU-
MAI-
> REAT
48. Viljami12.5.2012 klo 21:27
RA,
no niinpä tietysti! Miten ihmeessä tuo ei tullut mieleeni!

Jussi vain,
ei ole TAMIR. Vieläkin kaksi kirjainta väärin, mikäli oma ratkaisuni on oikein.
49. Viljami12.5.2012 klo 21:41
Ja kun faijakin oli vielä moukarinheiton piirimestari aikoinaan!
50. Jussi vain12.5.2012 klo 22:52
jos Tamir ei ole oikein TIMOR voisi olla parempi?
51. Jussi vain13.5.2012 klo 00:14
Mitähän tämä Tonin vihje maallistuu idättäen pitää sisällään?

TAMIR olisi jotenkin ymmärrettävissä. Nyt keinot ja ajatukset ovat kateissa ja lopussa.
52. RA13.5.2012 klo 09:56
MAALLISTUU IDÄTTÄEN! > TIMOR:
Timor on saari. Kun se 'idätetään', saadaan Itä-Timor, joka on maa. Ratkoessa tuli siis keksiä, että 'idättäen' tarkoittaa itä-sanan lisäämistä johonkin niin, että saadaan maan nimi.
53. Pähkinänsärkijä14.5.2012 klo 10:46
Muuten kovin kovis ja varsin viihdyttävä sellainen. Yhden ratkaisusanan kirjoitin tosin vastentahtoisesti: minusta Audin merkissä olevat, limittäin asetellut pyöreät kuviot ovat selvästi ympyröitä, eivät palloja. Vihje siis olisi voinut olla "nelirenkainen" tai "nelipiirinen" vaikeuasteen kärsimättä.
54. Jussi vain14.5.2012 klo 19:05
Taas palasin tähän Tonin kinkkiseen.

20% vielä ratkomista vailla. Jokin sotkee alaosaa.

nuotion ympärillä kuluvia --> LEIRIEVÄÄT, -PALAT, -NAKIT...
petipaikoin --> ASUNTO, ASUTUS, ASUTTU
kannua liki -->MEHULASI?

Kiitos jälleen avusta.

Koht'siltään alkaa SUOMI-KAZAKSTAN mahtiottelu, joss' luultavasti ratkaistas' muolimmon mestarruus!
55. Tuomas L.14.5.2012 klo 20:16
Taas vastailen muistikuvan perusteella...

NUOTION YMPÄRILLÄ KULUVIA alkaa tosiaan LEIRI, mutta loppu ei ole mikään noista kolmesta. PALAT on lähimpänä oikeaa (siis kirjaimiltaan).

PETIPAIKOIN ei muistaakseni ollut mikään noista, ASU-alku on kyllä oikein. MEHULASI taisi olla oikein, saattoi olla myös MEHUMUKI.
56. RA14.5.2012 klo 20:40
NUOTION YMPÄRILLÄ > LEIRI_ _ LAT

Mehulasi tai mehumuki on oikein vain ajatuksena...
KANNUA LIKI > MUKIPINO

Vaikea oli tämä alakeskiosa.
57. RA14.5.2012 klo 20:47
Vaikea = hyvä.
58. vaari14.5.2012 klo 20:51
ASUKIT LEIRIILLAT MUKIPINO
59. Jussi vain14.5.2012 klo 21:01
Jo aika tyhmä --> TOLLOIN (U)?
Onko autuaan päämäärä --> ILONANTO, -AIHE!
60. vaari14.5.2012 klo 21:10
TOLLOIN ISÄNKOTI
61. Jussi vain14.5.2012 klo 21:15
Tilanne 0-0. Kazakstainille jäähy. Ei turhajoukkue - pelasi Kanadaa ja USA:ta vastaan hyvin. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. No, Suomi on jo jatkopeleihin päässyt, mutta jos parempaa esitystä ei löydy tilanne on surkea.

Nyt tuli Suomen valtiolle ja tasavallalle maali, eli kiekko eksyi vastapelaajan maaliin.
62. Jussi vain14.5.2012 klo 21:32
Ja siis Maamme-laulu soipi iltahumun lisäksi, mikäli moottoriturpa Mertaranta malttaa pysyä hiljaa, syljettää - koska Isänmaamme puolustava maailmanmestari on mittari hukassa. Nyt jäähyjä sataa Kazakstanille!

Oi isiemme maa ja kunnaat, jospa maalihanat nyt aukeavat:) Mäenpää sai rouhkaistua suomen 2-0 johtoon ja ylivoima jatkuu.

Lisää tuntuu ylivoimalla maaleja tulevan, Pesonen rauhoittelee - katse ylöspäin Suomen takapajuinen kansa, Kreikasta puhumattakaan.

Näyttää vahvasti, että Filppula miljoonien vuosituloineen laukoi ohi ja Kazakstan perääntyy puoluatusasemiin.

Kiiskinen alamittaisena pukkaa ylimittaisen vieraspelaajan Suomen aitioon, Vehanen torjuu laukauksista huolimatta, mutta tulot ovatkin ruplissa, eikä dollareissa.

Toivottavasti isänmaamme ei joudu häpeämään lopputulosta!
63. Jussi vain14.5.2012 klo 21:42
Filppula tienasi kolmannen tehopinnan ja vapautti Suomen tasavallan hyökkäys- ja puolustuspelin varmistelun ja taktisten hyökkäyskuivioiden pyörittämiseen.

Kazakstan on tappiolla 3-0.

Vaikuttavaa hyökkäystä Suomen kansalta, jolta puolustustahtoa ja hyökkäykseenkin liittyvää taktikointia löytyy. Maamme ylivyöry Kazakstaniin nähden on valtavan suvereenia.

Toisen erän jälkeen maamme johtaa 3-0.
64. vaari14.5.2012 klo 21:47
NUUSKAN VOIMALLA !
65. Jussi vain14.5.2012 klo 22:25
Suomi saavuttaa helposti 4-0 tilanteen.

Tasajoukkuein taas pelataan, Fílppulan tarjoamat syötöt tutisuttavat Kazakstanin maalia. Karvaus alkaa tuottaa tulosta ja parhaat syötöt antavat odottaa itseeään. Suomen tasavallalla on menossa melkoinen show ja takakarvaus on huomattava. Kiiskistä rikotaan ja rankaisu on Kazakstanille kova.

Jokinen miettii laukaisua, Koivun ja Filppulan ohella, mutta tykitys menee maalin ylitse. Suomi hakee edelleen laukaisupaikkaa ja Jussi Jokinen perääntyy puolustusasemiin.

Isänmaallamme on vielä matkaa seuraavaan maaliin. Rangaistus on päättynyt. Saako Kazakstan tasoitusta vai ei?

Mertaranta aikoo mennä kiekon kanssa nukkumaan.

Suomi sai jäähyn, Kazakstan puskee päin. Ja tasoitius tulee 4-1. Häkkiin menee ja tasavaltamme joutuu uhanalaiseksi.

Pyörälä on kateissa ja hyökkäyskuviot sekaisin. Filppula vielä virittelee parempia laukomisia Koivun ohella. Osa on myynyt tonttinsa ja nyt Filppula saa tonttinsa myytyä. Jälleen ylivoimaa Kazakstanilla.

Jaakola laukaisee rännit pois pelialueelta ja Filppula tulee mailoineen taklailemaan Koivun kanssa ja raskaasti Kazakstan yrittää tulosta pehmentää.

Ränniin menee Romanov ja nyt tulee Granlund ja uusi rangaistus. Niko Kapanen sen kärsii. Kukkonen blokattiin virheellisesti. Tilanne 4-4 ottelijoissa.

Ylivoimalle on eväitä ja voita päälle. Se, joka keitetyn paistaa hän makian maistaa. Keitetty kala on mahtavaa pannulla ruskistettuna.

Suomen tasavalta voitti tämän ottelun 4-1.
66. Jussi vain15.5.2012 klo 19:30
Tulipas eilen tultua selostaneeksi, jonka nyt haluaisin ladata ja imaista takaisin. Anteeksi!

Henkilökohtaisesti ottaa pannuun tämä kaikenlainen rahastus omien MM-kisojen aikana. Olisin mielelläni lähtenyt mitalipelejäkin katsomaan paikanpäälle, mutta hinnat ovat torpanneet kaikki siihen suuntaan tapahtuneet kaavailut. Hotellit, yöpymiset ja matkat tekisivät niin paljon, että maailmanympärimatkakin tulee edullisemmaksi.

Eikö tämä ole härskiä touhua? Mertarannan suoltaminenkin alkaa kuulostaa nopeasti kuunneltuna senttien kilinältä rahamiesten taskuun.
67. RA15.5.2012 klo 20:33
[On härskiä touhua... Sinun, Jussi vain, häiriköintisi tässä
r i s t i k k o s ä i k e e s s ä. Vaikka joku varmaan kohta taas onnesta soikeana hihkuu, kuinka hienoa on, että täällä on sentään aitojakin ristikkoharrastajia, eikä pelkkiä tosikkoja, saivartelijoita ja pilkunviilaajia. Joopa.]
68. Jussi vain15.5.2012 klo 21:43
Olen pahoillani RA ja pyysinkin jo anteeksi. Voisiko armoa saada, ettei tulisi loppuelämän traumaa. Minä olen tasapaksu tallukka, joka kulkee neljällä jalalla...:), pystysuorassa asennossa.

Tuli juuri tilattua 24 tuuman näyttö, ehkä se auttaa selkeyttämään mielipiteitä. Tarkoitus ei ollut olla häirikkö.
69. RA15.5.2012 klo 21:50
[Tuollainen lähes vuorokauden kestänyt selvästi ohi aiheen kirjoittelu on ihan tahallista häiriköintiä, ellei kyseessä ole vajaaälyinen ihminen. En ainakaan tähän asti ole uskonut, että voisit olla luonnostasi noin tyhmä. Ihan se ja sama nuo "anteeksipyynnöt". EVVK.]
70. Jussi vain15.5.2012 klo 23:07
Olen siis luonnostani tyhmä, jolle ei voi mitään. Mitä muuten EVVK tarkoittaa?
71. Jussi vain15.5.2012 klo 23:19
Hei RA!

"Tuollainen lähes vuorokauden kestänyt selvästi ohi aiheen kirjoittelu on ihan tahallista häiriköintiä, ellei kyseessä ole vajaaälyinen ihminen. En ainakaan tähän asti ole uskonut, että voisit olla luonnostasi noin tyhmä. Ihan se ja sama nuo "anteeksipyynnöt". EVVK."

Eihän tuossa kestänyt kuin pelin verran, ehkä olen vain luonnostani tyhmä ja ajattelematon. Hyvää jatkoa teille pipertäjille ja pilkunfiilaajille.
72. Hidas käsi16.5.2012 klo 11:46
Täällä röyhistää rintaansa yksi niin että on lentää selälleen. Kolmemiikka täynnä vailla yhtä kirjainta ja kahta sanaa. No ehkä sekin vielä valkenee.

Kiva oli ristikkoa pähkäillä, ja hauskat pääkuvan ratkaisut hymyilyttivät korviin asti.

Erityisen iloinen olen alakeskiosan selättämisestä. Nurinkurista, mutta juuri siitä aloitin, ja ensimmäinen sanani ristikkoon oli JÄÄLLÄ OLISI SIR, tms. (minulla ei juuri nyt ole ristikkoa käsillä).

Hauskoja vihjeitä oli muun muassa KAUPPAKUUSI, ja juuri tuo jääjuttu.
73. Jussi vain16.5.2012 klo 19:50
Hei hidas käsi, minäkin olen päässyt ratkaisussani jo pitkälle. Muutamaa ruutua uupuu. Maansa suurin hakee vielä, mistähän maasta mahtanee olla kyse - itse olen päätynyt Taiwaniin, mutta jokin mättää.

Samoin keittoon on tullut PARSA tai PARTA, molemmat toimisivat. Päädyin kuitenkin parsaan.

Oikea alakulma on muodostunut pullonkaulaksi.

En ole sisäistänyt vihjettä PISTE IIN PÄÄLLE ja punainen E, lopussa. Mitä tuo punainen merkkaa. Muutamia outoja vihjeitä on samassa 4x4 ruudukossa.
74. Jussi vain16.5.2012 klo 22:31
Olen samaa mieltä. Kauppakuusi on hyvä vihje.

Toinen hyvä vihje on LEHTIÄ, MYÖS HIMMENEVIÄ.

Kaikkiseltaan Toni on tehnyt taas hyvää työtä.

Yksi parhaista mielestäni on KOOMIKKONA PÄÄLLÄÄN SEISTEN. Ja paljon muuta!

Maansa suurin ei ole täysin avautunut!
75. Viljami17.5.2012 klo 06:50
Jussi vain.
Jos vihjeen MAANSA SUURIN ratkaisusana olisi elokuva, niin se olisi todella sekava tarina, koska siinä rainat on laitettu aivan väärään järjestykseen.

Minusta tuo PISTE IIN PÄÄLLÄ (NAINEN) on tämän ristikon todellinen helmi.
76. Tuomas L.17.5.2012 klo 10:44
Tonilla (muistaakseni) oli kerran ennenkin nelikirjaimisen ratkaisusanan vihjeenä PISTE IIN PÄÄLLÄ, joten ihan ensipainos tämä ei ollut. Hyvä vihje silti. Vinkiksi: vihje ei siis ole PISTE I:N PÄÄLLÄ.
77. vaari17.5.2012 klo 12:43
Olen Viljamin kanssa samaa mieltä ja tarinan voisi kertoa Anitra.
78. tonimikael17.5.2012 klo 14:14
Tuomas L., joka vanhoja muistelee... ;)

Juu, tosi on, ensimmäinen IS-kovikseni vuodelta 2005. Joillakuilla on hyvä muisti. :)

Näköjään joidenkin vihjeiden kierrätyksessä jopa seitsemän vuotta on liian lyhyt aika.
79. Tuomas L.17.5.2012 klo 15:46
Toni, jotkut vihjeet vain ovat niin hienoja, että ne jäävät mieleen...
80. tonimikael17.5.2012 klo 17:12
Tuomas <3
81. Jussi vain17.5.2012 klo 17:40
Tuosta MAAN SUURIN anagammista löytyy myös NARITA, joka tietääkseni on japanin suurin lentokenttä.

Vieläkin pukkaa vaikeutta IIN naiseen. Ehkä tyhmyys on syynä moiseen. SILVIA ja SIEVIN ovat ainoat, jotka tulevat mieleen. Sievissä ainakin sanotaan olevan kauneimmat naiset?
82. Jussi vain17.5.2012 klo 21:09
No, olipa hieno peli leijonilta Kanadaa vastaan. Tämä ei ole häiriköintiä. Viimeisille sekunneille riitti jännitettävää. Kuusi sekkaa ennen loppua, Joensuu maalasi hienosti. Voi hyvä tavaton miten hieno peli.

Ilmeisesti itse kukin on tajunnut, että olen jääkiekkofriikki. Mahtavat loppuottelut on tulossa. Näitä omia selostuksiani en välttämättä hyvinä pidä.

Pyydän edelleen RA:lta anteeksi edes pikkasen. Ei tarvitse hirveästi ottaa kyttyrään. Toivottavasti saadaan MM-toistettua. Kaikilla ei ajatuksenjuoksu kulje samaa rataa...
83. ihantosi17.5.2012 klo 21:37
Olisikohan näöntarkastuksen paikka ?
84. Jussi vain18.5.2012 klo 00:12
Niin vain kävi, että Ruotsikin on Kadanan ja USA:n ohella ulkona mitalikamppailusta.

Loppuotteluun menijät, Suomi, Tsekki, Slovakia ja Venäjä. Suomen seuraava vastus on Venäjä.
85. +18.5.2012 klo 00:38
(Jussi vain. Muissa aiheissa käsitellään jääkiekkoa.Kannattaa käydä katsomassa.)
86. Marco Poloinen18.5.2012 klo 01:03
[On se vaan tosi veikeätä, että kun suurella vaivalla saa yhden kiekkohullun säikeen siirrettyä täältä ristiikopuolelta Muut aiheet -puolelle, niin eikö vain ilmaannu toinen, jonka on ihan pakko - ja vielä ilman sulkeita - selostaa samat lätkäasiat ties monenteenko kertaan nimenomaan juuri ristikkosäikeessä.

Ei mulla ole mitään jääkiekkoa vastaan, mutta joku tolkku pitäisi saada säilytettyä täällä sivustolla. Tämänhetkistä menoa seuratessa nykyisen "virkistävän" huhhah-h-urlumheimeiningin kannattaja(t) saa ainakin yhdeltä ummehtuneelta pilkunviilaajalta vapaata palstatilaa käytettäväksi kaikenlaiseen kivaan tuoreutukseen.]
87. Hidas käsi18.5.2012 klo 09:10
Jussi vain, minulla takkusi samassa kohdassa tämän ristikon ratkaisu. Sain jokseenkin tyydyttävät sanat siihen lopulta, vaikkakin ehkä väärin. PISTE IIN PÄÄLLÄ (NAINEN) ja NAINEN PARTITIIVISSA olivat oudoksuttavia. Tälläsin siihen sitten Koon, eli SIKENE (Siken e), ja KLAR. Suomentakoon joku, joka ymmärtää.

(Minun telkkarissani eilen pelasi Suomi ja USA, mutta minulla ei näykään maksukanavat.)
88. RA18.5.2012 klo 09:20
PISTE IIN PÄÄLLÄ (NAINEN) / piste-sanan E punaisella;
Piste Iin päällä kartassa on Simo. Ja kun tuo E oli erikseen merkattu, niin > Simon E => SIMONE

PARTITIIVISSA NAINEN => MAAR; Maaria
89. ihantosi18.5.2012 klo 09:23
[Juuri tuohon viittasin näöntarkastuksella, että USA ainakin meidän ruudussa eilen pelasi Suomea vastaan. Marco Poloista peesaten toivoisin jääkiekkofaneilta sen verran kohteliaisuutta muita kohtaan, että viitsisitte lukea säikeiden otsikot ja pysyä niissä, kaikkia ei tuo järjetön polvihousupoikien touhuista paasaaminen jaksa kiinnostaa.]
90. Hidas käsi18.5.2012 klo 09:24
RA, kiitos! Taas valkeni jotain, ehkä tässä vielä oppiikin.
91. Jussi vain18.5.2012 klo 22:08
Heitän tähän taas mielipiteen. Kyllä ystävät keskustelevat kaikista ajankohtaisista asioista, säästä ym sellaisesta.

Eivätkö täällä olevat olekaan ystäviä keskenään. Minä ainakin juttelen ystävien kesken kaikesta mahdollisesta. EU:sta, Kreikasta ym. Jutun kärki voi pysyä (toimituksellinen huomautus) otsikon aiheessa.

Mikä estää muunlaisen keskustelun. Ovatko ristikonratkojat omineet täällä aiheet itselleen ja säännöt mistä saa jutella ja mistä ei.

Olisiko tämän palstan pitäjällä yhteyksiä Litvinenkoon?

Ystävien kesken keskustellaan kaikista asioista, eikä kielletä tuomasta esiin omia ajatuksiaan. Älkää tehtö tätä palstaa Valko-Venäjän takanurkaksi.

Toki minullakin on lyönyt välillä yli tässä MM-hemmottelussa, mutta saakoot iloakin julistaa.

Sain muuten alanurkan ratkaistua oikein.

Pitkään mietin alhaalle menevää ratkaisua, mutta viimein sekin on oikein ajannäyttöineen.

Hiukan yllättää Tonin ylhäältä lähtevän pääkuvatekstin muoto, jonka viimeiseksi sain selville.

[RA]:n avustuksella myös tajusin Simonne, eli sille punaiselle E:llekin löytyi selitys. Mahtava ristikko Toni, enkä kumittanutkaan täysin puhki.

PS. Iltasanomissa on huonontunut joko paperin laatu tai muste, veikkaan jälkimmäistä, ei kestä pyyhkimistä.
92. +18.5.2012 klo 22:31
Jussi vain:

Kuten näet ylävasemmalta, Keskustelut-otsikon alla on kaksi alaotsikkoa. Olisi suotavaa, että Ristikot-alaotsikon alla keskusteltaisiin ristikoista, Muut aiheet -alaotsikon alla muista aiheista. Ei se sen monimutkaisempaa ole.
93. Jussi vain18.5.2012 klo 22:59
" Olisi suotavaa, että Ristikot-alaotsikon alla keskusteltaisiin ristikoista, Muut aiheet -alaotsikon alla muista aiheista. Ei se sen monimutkaisempaa ole."

Eihän tässä luetun ymmärtämisestä ole kyse. Miksi pitäisi keskustella pelkästään ristikoista, jos muutakin aihetta on tarjolla?

Maailma on täynnä muutakin kuin ristikoita, useimmiten ristikot eivät kovin paljon maailman tilanteeseen vaikuta. Vai voisiko joku kertoa esimerkin ristikon vaikuttamisesta, minä en sitä vielä ole hoksannut.

Kyllä ihmisten välinen kommunikointi ja ystävyys eniten vaikuttavat kaikkinaiseen hyvinvointiin. Jos mielipiteet, ajatukset tyrmätään ollaan
Belarussian tiellä, tai DDR:n.

+:lle sen verran, että ei mielipiteiden, asioiden kategorointi, suodatus ole ennenkään hedelmää kantanut.

Eikä varmaan tule kantamaankaan. Pistäppä + oikein aatellen mitä kirjoitin!
94. Wexi18.5.2012 klo 23:06
["Eihän tässä luetun ymmärtämisestä ole kyse."

No mistä sitten?

Muut aiheet-osiossa on mahdollisuus lässyttää mistä hyvänsä, mahdollisuus perustaa oma "palsta", jne.
Jos innokkaita kestustelijoita löytyy, palaute on nähtävissä, kuin myös innokkuus.
Kuten olet huomannut, innokkuus ei ristikkosäikeillä ole merkittävää kuokkaa.]
95. Wexi18.5.2012 klo 23:07
[po. luokkaa.]
96. Jussi vain19.5.2012 klo 00:43
Hei Wexi!

Kyse on siitä, että voi asioista keskustella ystävien kesken. Keskustelunaiheita riittää niin paljon kuin ihmisiäkin, eikä mikään säie tätä väittämää muuksi muuta.

Ilmeisesti ristikkoharrastajien kesken tarvitaan lähimmäisenrakkautta paljon ja toisen huomioonottamista enemmän.

Eikö "säikeessä" saa olla poikkeavia, erilaisia ajatuksia, ajankohtaisia asioita tai muuta vastaavaa. Menkäähän itseenne ja tutkikaa omaa ajatusmaailmaanne, olisiko jossain parantamisen varaa.

Jos teidän ilo puuttuu elämästä, ei se ole vika kuin omassa asenteessa!
97. Wexi19.5.2012 klo 00:48
[...minkä värinen hevonen.]
98. Jussi vain19.5.2012 klo 01:25
Nelosen uutisissa oli Micra-hevonen - vaalea, joka oli hellyttävä. Kolmosen uutisissa oli papukaija, joka käskytti perheen koiraa...
99. RA19.5.2012 klo 09:40
[Tenavat-sarjakuva:

Jaska: Tellu, tiedätkö, että nyt on "lasten taiteen viikko"?

Tellu: Miksi juuri TÄMÄ viikko? Miksi ei VIIME viikko? Tai yhtä hyvin ENSI viikko? Miksi juuri TÄMÄ?
Tellu: Kuinka taiteen voi rajoittaa johonkin ajanjaksoon? TAITEEN TÄYTYY OLLA RAJOITTAMATON! TAITEEN TÄYTYY OLLA VAPAA!
Tellu: Ei voi sanoa "Tänään me luomme taideteoksen!" Ei voi sanoa...

Jaska: Voi hyvä tavaton!]
100. ihantosi20.5.2012 klo 12:50
[ Jussi vain, kyse on niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin tietystä järjestyksestä, et kai sinäkään etsi hakuteoksestasi k-alkuista sanaa v-kirjaimen kohdalta tai hammastahnaa jääkaapista. Tällainen tietty järjestelmä auttaa meitä tumpeloita monessakin jokapäiväisessä asiassa.]
101. tonimikael20.5.2012 klo 20:32
Juu. Ja sitten on Suomi pullollaan niitä ihmisiä, jotka huomauttelevat kanssaeläjille miten kuuluisi elää ja miten ei kuuluisi. Kai se heillekin olisi leppoisampaa antaa "väärieneläjien" vain olla. (Haa! Nyt minäkin olen sellainen, itse asiassa aina ollutkin.) Kun eivät he kuitenkaan muutu eivätkä usko, ehkä yltyvät vain ja pahoittavat mielensä, niin kuin ne huomauttelijatkin.

Juu. Että Jussi vain, minun puolestani heitä vain juttua asian vierestäkin. Eivät niistä kaikki ärsyynny. (Itse en kyllä jaksa usein lukeakaan.)

Juu.
102. iso S20.5.2012 klo 21:33
Juu ei. Minä kallistun enimmäkseen Wexin ja ihantosin akselille, vaikka arvostankin tonimikaelia laatijana ja vapaamielisyyttä ja sananvapautta yleensä. Kuitenkin jonkinlainen järjestys maailmassa pitää olla ettei mene ihan palttoon repimiseksi.

Siis, jos aiheeseen edes löysästi liittyvän viestin ohessa tulee jokin lyhyehkö "muuten olen sitä mieltä että" -tyyppinen kommentti niin sitä en pahalla silmällä katso. Sen sijaan moniviestinen monologi vaikkapa jääkiekosta ristikkosäikeessä on mielestäni sananvapauden väärinkäyttöä.
103. tonimikael20.5.2012 klo 22:08
iso S. Emmehän mekään nyt puhu säikeen otsikon nimissä? :-P

En minäkään juuri kauheasti toivo ja pyydä näihin säikeisiin "ylimääräistä" sanatulvaa, enemmänkin minun mielipiteeni tähän asiaan liittyi noiden muiden hiljennys- ja viisastelukommentteihin. Eiväthän nekään liity säikeen otsikkoon mitenkään. Ja nimenomaan kun eivät ne yleisesti (minun mielestäni) paranna sivuston ilmapiiriä. Varsinkaan kun jokainen pahastuja muistaa asiasta mainita.
104. RA20.5.2012 klo 22:30
[Jospa kokeillaan tästä eteenpäin niin, että kuka tahansa saa kirjoittaa minne tahansa mitä tahansa, mutta kukaan ei saa siitä sanallakaan huomauttaa.]
105. Jussi vain21.5.2012 klo 00:20
Kiitos Toni ajatuksistasi.

Näinhän se on nähtävä! Mielenkiinnolla odototan seuraavaa ristikkoasi, josko se menisi nyt helpommin. Kyllä olen oppinut ajan mittaan kinkkisempiäkin ristikoita ratkomaan.

RA, mietippä asioita tarkemmin. Olisiko parempi mielipiteiden torppaus vai salliminen. Minun kohdalla ei ole ole kyse siitä, että kanssakeskustelijat eivät saisi kommentoida ajatuksiani, mieluusti kuulisin (lukisin) kommentteja.

Tässä mielessä RA sinun ajatusmallisi ei oikein toimi. Itse en ole tietoisesti tuottanut tekstiä, joka joka huomautuksiin olisi aiheena.

Olen vain elänyt hetkessä. Nyt lähinnä MM-kisojen puitteissa, öylätti tuli käteen, mutta parempi se kun ei mitään. Ei pidä provosoitua tai tykätä huonoa.

Pahastujat ovat oman itsensä vankeja!

Jussi
106. Jussi vain21.5.2012 klo 00:42
Kuuntelin juuri radiokuunnelman Onnellinen mies. Tässä oli kyse siitä, että, mies oli tosiaan onnellinen. Radiokuunnelmat muuten ovat parempia kuin elokuvat. Niissä voi itse eläytyä tapahtumiin.

Tässä oli hienointa pastorin ulostulo auto-onnettomuudessa koskeen syöksymisen jälkeen ja piispan mukanaolo. Pastori replikoi kiroamalla tukalassa tianteessa ja piispa erotti papin. Pappi tosin sanoi piispalle, että olet vittumainen mies, että näin.

Odotan mielenkiinnolla seuraavaa jaksoa.

Kyllä Arto Paasilinnan romaanit ovat omaa luokkaansa. Lukiessa ja kuunnellessa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *