KESKUSTELUT > RISTIKOT > VIRHE HAVAITTU!

6788. Virhe havaittu!

Kaapo26.4.2012 klo 22:04
Ristikossa oli vihjeenä ORKESTERI. Siihen tuli AVANTI.

Mutta orkesterihan on oikeasti AVANTI!.
2. 26.4.2012 klo 22:16
Eihän se mikään Sanasepon merkillinen ole!
3. Kaapo26.4.2012 klo 22:20
Oikeastaan tarkoitan sitä, että miksi ristikossa voi olla NOITAAKKA eikä niinkuin se oikeasti pitäisi olla?
4. Jukkis26.4.2012 klo 22:44
Kenties siksi, kun on sovittu, että noin saa ristikossa olla. Ne laatijat, jotka eivät tätä ole olleet sopimassa eivätkä tätä sopimusta hyväksy, voivat olla laittamatta laatimiinsa ristikoihin tuollaisia. Ja ne ratkojat, joita tuollainen närästää, voivat olla ratkomatta ristikoita, joissa tuollaisia on.

Minusta paljon kummallisempi ristikoissa esiintyvä asia on se, että niihin tulee sanoja, jotka pitää lukea ylhäältä alas eikä vasemmalta oikealle, kuten normaalisti on tapana. Mitä siitäkin tulisi jos tällainen leviäisi muuallekin kirjoitettuun tekstiin.

N
o

s
i
i
t
ä
h
ä
n

t
u
l
i
s
i

t
ä
l
l
a
i
s
t
a
.

O
n
k
o

t
ä
m
ä

n
y
t

s
i
t
t
e
n

k
i
v
a
a
?
5. Jaska26.4.2012 klo 22:56
On se japseista.
6. Wexi26.4.2012 klo 23:23
No
i n
i
n
7. Wexi26.4.2012 klo 23:26
Olkoonkin, taitavat kirjoittaa oikealta vasemmalle.
8. Kravattimies27.4.2012 klo 03:42
[Kysyin asiaa paremmalta puoliskolta.

Vanhaan aikaan japania kirjoitettiin "sarakkeittain" eli ylhäältä alaspäin ja seuraava sarake tuli edellisen sarakkeen vasemmalle puolelle.

Nykyaikana japania kirjoitetaan myös vasemmalta oikealle ja silloin peräkkäiset rivit tulevat tietenkin ylhäältä alaspäin.

Arabialaisia numeroita käytetään silloin kun kirjoitetaan horisontaalisesti ja kanji-numeroita silloin kun kirjoitetaan vertikaalisesti.

Kun kirjoitetaan vasemmalta oikealle, kirjan kansi ja selkä ovat niin kuin länsimaissa. Kun kirjoitetaan ylhäältä alaspäin, kirjan kansi ja selkä ovat "väärällä puolen".

Sanomalehdissä ja romaaneissa yleensä kirjoitetaan sarakkeittain ylhäältä alaspäin.

Sanomalehdissä ja sarjakuvissa voi kuitenkin olla molempia kirjoitustapoja sekaisinkin.

Sekaan vielä kolme eri kirjoitusmenetelmääkin: katakana, hiragana ja kanji.

Japanilaiset ovat niin joustavia.]
9. Kaapo27.4.2012 klo 08:54
Yritän vielä jatkaa ristikoista.

On myös vihjeytystapa MULLA MIELESSÄ -> ISTO. Vihje pitäisi kirjoittaa MU:LLA MIELESSÄ.

Omien sääntöjen luominen etäännyttää ristikkomaailmaa suomen kielestä. En tykkää siitä kehityksestä.
10. Eki27.4.2012 klo 08:57
Jos tuo vihjetapa pitäisi kirjoittaa MU:LLA MIELESSÄ, sitä ei käytettäisi lainkaan.
11. Taata27.4.2012 klo 08:58
Tässä olen Kaapon kanssa samaa mieltä ja ollut jo pitkään.
12. HT27.4.2012 klo 09:02
Komppaan Kaapoa ja Taataa.
13. RA27.4.2012 klo 09:36
Kaapo, Taata ja HT ovat tunnistaneet, kuinka tuo vihje tulisi kirjoittaa oikein. Ovat myös tunnistaneet sen (kikka)vihjeeksi ja tuon kirjoitusmuodon juuri siksi ristikossa käytetyksi.

Mitä ajattelette muiden ratkojien päässä tapahtuvan? Ettäkö muut ratkojat eivät tunnista tuota pelkästään vihjeityskikaksi? Ja alkavat luulla KOKO suomen kielen oikeinkirjoitusta muutetun? Ja alkavat kirjoittaa muuallakin ilman kaksoispistettä vastaavat ilmaisut?
14. Seppo27.4.2012 klo 09:48
Tässä asiassa ilmoittaudun Ekin ja RA:n tukijaksi. Tuo kaksoispiste muuttaisi useimmissa tapauksissa hankalaksi tarkoitetun vihjeen liian helpoksi. Kohtuullinen kikkailu antaa laatijalle lisää vihjeittämismahdollisuuksia!
15. HT27.4.2012 klo 10:09
"Ettäkö muut ratkojat eivät tunnista tuota pelkästään vihjeityskikaksi?"

Varmaan tunnistavat. Joidenkin mielestä kikka on hyvä, toisten ei, kuten on käynyt ilmi.

"Ja alkavat luulla KOKO suomen kielen oikeinkirjoitusta muutetun? Ja alkavat kirjoittaa muuallakin ilman kaksoispistettä vastaavat ilmaisut?"

Eipä liene kukaan moista pelännyt eli tässä käydään nyt olkiukon kimppuun.
16. si-tee-raaja27.4.2012 klo 10:13
"Lähettäjä: Kaapo 27.4.2012 klo 08:54
... ...
Omien sääntöjen luominen etäännyttää ristikkomaailmaa suomen kielestä. En tykkää siitä kehityksestä."
17. Jaska27.4.2012 klo 10:41
Kaksoispisteen käyttö kuten tapauksessa MU:LLA MIELESSÄ on riittämätön. Onhan käynyt ilmi, että koviksia ratkovat myös esiteini-ikäiset, joilla oikeinkirjoitus ei ole vielä täysin hallussa. On epäilemättä varttuneempiakin ratkojia, joille MU:LLA nostattaa sormen suuhun. Se on epähygienistä, etenkin jos sormi on juuri ollut muutaman sentin korkeammalla.

Ainoa korrekti vihjeistystapa, jota vast'edes edellytän kaikkien laatijoiden käyttävän, on seuraava: KUN RATKAISUSANAN ETEEN LISÄTÄÄN KIRJAIMET MU, SAADAAN SUOMENNOS MUSIKAALIN CATS TUNNETUIMMASTA LAULUSTA MEMORY.

Vieraskielisen sanan sisältävä vihje on aika pitkäkin, joten se pitää vastaavasti präntätä riittävän pienellä pistekoolla. Valveutuneen ratkojan varustukseen kuitenkin kuuluvat muun muassa englanti-suomi sanakirja ja mikroskooppi. Täten tämäkään oikeaoppinen vihje ei tuota hänelle minkäänlaisia ongelmia. Nehän eivät kovikseen missään tapauksessa kuulukaan.
18. Taata27.4.2012 klo 10:59
Jaskan vihjeen voisi korvata Jouko ja Kostin laulamalla kappaleella MUISTO VAIN JÄÄ, joka toki on muistaakseni ulkomaista tuotantoa kuten niin usein noina aikoina.

Nyt etsin vielä kappaleen nuotit ja sehän löytyi:
ONLY A FOOL BREAKS HIS OWN HEART (1964)
COBURN - BERGEN

Suomalaiset sanat: Juha Vainio
Sovitus: Nacke Johansson
Copyright 1968 by MUSIIKKI FAZER, Helsinki

Liekö on tämäkin vihjetyyppi Aulikselta peräisin? Nyt se on levinnyt jo keskivaikeisiin ja jopa helppoihin ristikoihin.
19. tonimikael27.4.2012 klo 11:44
Kaapo! Hyvä kun otit esille tämän asian!

Tässä säikeessä tai jossain muussakin voisimme pohtia sitä mikä on loogista, oikein ja hyvien tapojen mukaista ja yleisesti ymmärrettävää (eikä vain niin, että "näinhän sitä koviksissa on totuttu tekemään").

Minusta tuo huoli on relevantti ja aito. Siis se etteivät ristikot etääntyisi liiaksi muusta kielestä ja sanaleikittelystä. Paljon on puhuttu ratkaisusanoista ja niiden sopivuudesta ristikkoon. Erityisesti ns. fakkisanoja on yleisesti haluttu vältellä. Ajatuksena on siis ollut, että elämän ensimmäisenkään ristikon ratkominen ei vaatisi mitään tietyn sanaston opettelemista, vaan siellä olisi mahdollisimman tuttuja sanoja. Ja jos on mukana oudompia, olisivat nekin sellaisia, joiden voi olettaa jollain lailla kuuluvan yleissivistykseen (riippuen tietysti ristikon vaikeustasosta ja kokonaisuudesta).

Olen minäkin törmännyt tähän samaan ongelmaan, josta esimerkkinä tämä MU(:)LLA-vihje. Myös minun mielestäni visaisissa ristikoissa käytetään aika suruttomasti vähän liikaa vihjeitä, joita voisi ehkä hyvällä syyllä kutsua "fakkivihjeiksi". Eli samaan tapaan kuin tiettyjä ratkaisusanoja pitäisi opetella ristisanakirjoista (tai ratkomalla paljon), niin monet kovisvihjeet ovat sellaisia, jotka eivät voi useinkaan aueta ilman aikaisempaa kokemusta.

Sitten on tietysti niitä vihjetyyppejä, jotka ovat epäloogisia ja niistä minun mielestäni ovat laatija ja viime kädessä julkaisija vastuussa ja sellaisista pitäisi päästä eroon kokonaan. Esimerkkinä (V)IHTA -> ASTA. Tämähän loogisesti tarkoittaa sitä, että sekä sanan VIHTA että sanan IHTA vastaus voisi olla ASTA. Ei uusi ratkoja voi käsittääkseni päästä muunlaiseen ratkaisuun kuin "laatija on vissiin vähän hoopo" tai "ristikoissa tällainen asia on näköjään vähän erilainen kuin muussa elämässä".

Se minua itseä on harmittanut, että kovistason ristikoiden ratkojat tuntuvat alkavan hyväksyä ennen pitkää mitä vain. Kunhan yhteys vihjeen ja ratkaisusanan välillä on jonkinlainen vaikkakin vähäinen ja epäselvä niin se passaa. Vaatikaa parempaa! Sen tähden minultakin tulee niin huonoja koviksia, kun te hyväksytte mitä vain! Eihän siinä ole mitään järkeä että sanan LUVUT vihjeeksi pannaan TOUKIN. Ja kyllä, tällaisia vihjeitä koviksissa monesti on. Vihjeen idealähde on tietysti (aika) ilmeinen (=lukutoukka), mutta noin ei vain saa tehdä! Tuo ontuu ja pahasti!

Ja kyllä, minä olen tosissani, vaikka melkein hymyilenkin.

Ja toistona vielä sama:
Ratkojat! Sen lisäksi, että vaaditte fakkisanattomuutta, niin vaatikaa myös fakkivihjeettömyyttä! Ensimmäiselle on joitain perusteita ("laatimusta ei mitenkään muuten saanut kasaan"...), mutta jälkimmäiselle ei mitään! (No, okei "hauskuus" ja "harhaanjohto" joskus, mutta älkäämme tehkö sitä latteuksilla ja epäloogisuuksilla tai mörökölli meidät syököön!)
20. Taata27.4.2012 klo 11:44
This is very good:

ULI MULLA (itsepäinen) =MUULI
21. Matti27.4.2012 klo 13:02
Ei saa vetää pipoa liian kireälle. Sanaristikot eivät ole suomen kieliopin esimerkkikokoelmia. Myöskään ne eivät ole logiikan oppikirjan harjoitustehtäviä. Ne ovat sanaristikoita, joka on ihan oma lajityyppinsä. Siinä sopiva irroittelu kuuluu asiaan, ellei ole suorastaan pakollista.

Tällä en tarkoita, että TOUKIN>LUVUT kelpaa. Tarkoitan, että assosiaatiot saavat olla löyhiäkin, mutta eivät liian löyhiä. Missä kulkee raja? Ei sitä voi säännöllä määrätä. Sen vaistoamisessa laatijan veri juuri punnitaan. Ja enimmin olen tässä suhteessa nähnyt pelkästään onnistuneita esimerkkejä.

(MULLA MIELESSÄ - kovin montaa tällaista kikkaa ei tarvitse tajuta, ennenkuin vihjetyypistä tulee ratkojan pakkiin vakiokalu, ja sen jälkeen on se ja sama, onko siinä kaksoispiste vai ei.)
22. ripop27.4.2012 klo 13:56
Kuka laatija pystyy aina luomaan uusia jekkuja?Uusia sanojahan tulee jatkuvasti varsinkin vieraista kielistä ihan arkikäyttöönkin mutta logiikka tuskin pahemmin muuttuu.Kuitenkin me koviksien ratkojat odotamme aina jotain uutta.Kaikkein pahinta olisi se,että kyllästymme ,kun kaikki aukeaa liian helposti.Eli ei jäitä hattuun laatijoille vaan vaan sulaa hulluutta likoon.
23. tonimikael27.4.2012 klo 14:10
En minäkään hulluutta vastaan ole missään nimessä, päin vastoin! Epäloogisuutta ja fakkiutumista vain.
24. tonimikael27.4.2012 klo 14:13
Tuosta hulluudesta vielä. Eihän nuo tuollaiset MULLA MIELEEN -vihjeet edes ole mitään hulluttelua, saman tyylin (tylsää?) toistoa vain.
25. h27.4.2012 klo 14:22
Toukokuun iisakissa ei taitanut olla virheitä tällä kertaa. Ilmoitan vaikka täällä ristikoiden virheistä jos sellaisia tulee vastaan.
Olen törmännyt monia kertoja joihinkin ristikoihin, joissa on parantamisen varaa. Vihjeet ja vihjeiden tekstit ovat epäselviä. Eli ratkojan pitää tarkastella aika lailla ristikon tekstiä. Laatijat, laatikaa ristikoita joista saa selvää. En tarkoita tällä esim. Ekiä tai ketään Sanariksen laatijoita vaan esimerkiksi jonkinlaisia amatöörejä joilla ei ole yhtään hajua sanaristikoista. Kiinnittäkää ristikoiden ulkoasuun lisää värikkyyttä tai särmää. Mitä parempi ulkoasu, sitä enemmän ratkojia.
26. Eki27.4.2012 klo 14:27
Aika hyvin olet vetäissyt lehden läpi, jos uskallat jo epäillä, ettei ole virheitä.
27. h27.4.2012 klo 14:40
Niin. Pääsin tänään koulusta jo klo 12.00, että on tässä ollut vähän aikaa itsekseen täytellä ristikoita. Tänään minulla alkoi neljän päivän loma tiistaihin asti. Vappua odottelen ja vietän koko loman aikaa mökillä täytellen ristikoita ja jääkiekkoa seuraten.
28. Taata27.4.2012 klo 14:45
Toni puhui asiaa tuosta MU:lla ja muista vakiokovisvihjeistä, kun niitä viljellään niin paljon.
h löytänyt amatöörilaatijoita?
29. Eki27.4.2012 klo 14:51
Itse en varsinaisesti julistautunut MUn kannattajaksi, sanoin vain, että kaksoispiste estäisi vihjeen käytön fiksusti.
30. h27.4.2012 klo 14:57
En tarkoittanut amatöörilaatijoilla Sanariksen väkeä vaan esim. Juuso Hileniä joka laatii joskus ristikkolehtiin. Hänen vihjeet ovat kelvottomia ja sanan pituus voi kuulema olla kolmikirjaimellinenkin ristikoissa.
31. Taata27.4.2012 klo 15:01
Kauhea synti tuo kolmikirjaiminen sana. Oliko lauseessa?
32. Taata27.4.2012 klo 15:04
Eiköhän tuon nimen pitäisi olla Juuso Hilden?
33. ripop27.4.2012 klo 15:22
Toisaalta tuo neljän kirjaimen minimisääntö on ehkä aikansa elänyt ja kuka siitä on päättänyt?Sen kumoaminenhan voisi luoda uusia ulottuvuuksia.Ruotsinkielisissä ristikoissa on jopa yksikirjaimisia esim ö=saari .Helpottaisi laadintaa jossakin kohdin vielläkin kinkkisimpiin sanoihin.Kuka kannattaa?
34. h27.4.2012 klo 15:38
Ruotsissa siten on, Suomen ristikoissa ei. Hyvä niin. Amatöörilaatijan nimi oli Juuso Hilen. En ole ihan varma siitä olisiko sen nimi ollut sittenkin Juuso Hilden. En muista.
35. HT27.4.2012 klo 15:45
Liekö kukaan yksi ihminen yrittänyt päättää mistään ristikkosäännöstä, ajan mittaan on kai syntynyt enemmän tai vähemmän yhteinen näkemys siitä, mikä on kivaa ja mikä vähemmän kivaa. Joku on sitten lyönyt käsitykset kasaan ikään kuin sääntöinä.

60-luvulla osui käteen ristikkolehti, jossa vihjeestä TURVANAMME tuli SA. Ei ollut häävi luomus muutenkaan, paperi oli kehnoa ja ruutukoko hirmuinen, niin että pienetkin teelmät oli saatu sivun kokoisiksi. Jäi lyhytikäiseksi.
36. RA27.4.2012 klo 15:46
Kyllähän kaikkia ns. ristikkosääntöjä on aina saanut ja voinut rikkoa ilman niiden kumoamistakin. JOS sen tekee taiten ja ristikon taso siitä paranee.

Kun tein ensimmäisiä ristikkojani, päätin rehvakkaasti, että otan tavaramerkikseni sen, että ristikossa on ainakin yksi kolmikirjaiminen sana. Pari ristikkoa meni läpi, mutta sitten ne kohdat olikin jo korjattu kerta toisensa jälkeen. Ei vissiin huomattu mitään erityistä lisäarvoa... Olen muutaman kerran myös kokeillut jopa yksittäisten piilokirjaimien vihjeittämistä; tällöinhän 'ratkaisusana' tavallaan on yksikirjaiminen. Kukaan ratkoja ei ole hurraata huutanut... (Enemmän laativat varmasti ovat myös näitä kokeiluja tehneet. Ei ole tarkoitus tässä itseäni minään tekijänä korostaa.)

Kyllä minusta kuitenkin kaikenlaisia perussäännöistä poikkeavia juttuja voi ja kannattaa kehitellä. Tarjota ratkottavaksi. Se, että joku tällainen idea "helpottaa laadintaa", ei kuitenkaan minusta riitä perusteeksi. Vaihtelevuus ja tason parannus kylläh!
37. h27.4.2012 klo 15:53
Puhutte kaikki totta. Sanaseppojen nettisivuilla lukee laatijan ristikkosäännöt. Siellä lukee, että ratkaisusanan pitää olla vähintään nelikirjaimellinen. Eli jos on kolmikirjaimellinen ratkaisusana Suomen sanaristikoissa, silloin ristikko pitäisi kokonaan hylätä. Mielestäni tämä on oikein. Ristikot kehittyvät koko ajan ja niiden arvo nousee. Se on upeaa.
38. ripop27.4.2012 klo 16:07
Vaihtelevaisuus ja taso varmasti paranevat ,jos laatijalla on enemmän mahdollisuuksia.Riittäneekö perusteeksi?
39. Eki27.4.2012 klo 16:12
Suurin tekijä nelikirjaimisessa minimissä on ristikkolehtien asettamat vaatimukset ristikoille, jotka ovat peräisi jo 60-luvulta. On totta, että lyhyempiä sanoja käyttäen voi saada joskus parempia ja erilaisia ristikoita aikaiseksi, mutta on arveltu taitamattomien laatijoiden vievän markkinaosuutta lisää, jos sääntöjä lievennetään. Ristikoiden etua ei siis kuitenkaan ajettaisi.

Kukin laatija/julkaisija voi hyväksyä itselleen esim. 3-kirjaimiset sanat enkä ainakaan minä heitä sen perusteella tuomitse, ristikon jättämä jälkimaku ja ahaa-elämykset ratkaisevat.
40. ripop27.4.2012 klo 16:27
Mutta eiköhän ne taitamattomat yrittäjät putoa välittömästi markkinoilta.Vai luuletko,että Suomessa on viellä olemassa tuottoisa rako imbessiiveille ratkojille,joille jo viisikirjaimiset sanat ovat hebreaa.Anteeksi intoilustani.
41. Eki27.4.2012 klo 16:30
Täällä saa intoilla. Täällä saa esittää vastakkaisia mielipiteitä. Kaikissa asioissa ei ole pelkkiä totuuksia.
42. -27.4.2012 klo 16:32
imbessiivi?
43. Taata27.4.2012 klo 16:33
Hilen on tosi harvinainen nimi. Hilden on tavallisempi. Mistä ihmeestä h tuon Juuso Hilenin ristikon löysit? Tässähän täytyisi kaivaa koko arkisto läpi.
44. h27.4.2012 klo 16:40
Mielipiteet siis sallittu minultakin.
45. Taata27.4.2012 klo 16:50
Kerro h nyt vähän tarkemmin, että mistä lehdestä löysit ja tapahtuiko se tänä vuonna vai kaksikymmentä vuotta sitten?
Ettet vain sitten sotke nimeen Jorma Silén, jonka ristikko minulla on nyt painotuoreessa lehdessä edessäni?
Ja sitten voisit kertoa tarkemmin, että mitä huomauttamista sinulla oli ko. ristikosta. Näin pääsisimme asiassa eteenpäin.
46. ripop27.4.2012 klo 17:01
Katsos vaan .Keksin kait uuden adjektiivin .
47. qwertsu27.4.2012 klo 17:25
Hyvin sidottu MMM ristisanakirja on meillä. Yhtään lehteä ei ole vielä irronnut.
Edellinen yritys on ihan irtolehtinä - sitä -mitä sanaris kauppaa
48. Eki27.4.2012 klo 17:27
Ristisanakirja on ollut loppuunmyyty jo pitkään. Toisen kirjan nimi on MMM Sanaristikot.
49. h27.4.2012 klo 17:39
Se Juuso Hilen on laatinut ristikkoja aikoja sitten. Yksi hänen laatima ristikko minulla oli vielä kätköissäni. Ristikko on vuodelta 1994. Olen saanut ristikon isältäni kaksi vuotta sitten. Se on irtokappaleena, lehteä ei ole enää jäljellä. En tiedä lehden nimeä. Hilenin laatima ristikko oli sotkuinen laadintateos. Vihjeistä ei saanut kunnolla selvää. Lisäksi koko ulkoasu ei miellyttänyt.
En tarkoittanut tällä laatijaa Jorma Sileniä. Silen laatii nykyisinkin kai Ristikko-mestari lehteen, joka on Ristikkomaailmaan lehtituotantoa. Silen minusta on hyvä laatija. Ehkä vähän samantapainen kuin laatija Teuvo Jyräs.
50. qwertsu27.4.2012 klo 17:44
"Toisen kirjan nimi on MMM Sanaristikot."
???
Onko sitä myyty pitkään?
51. Taata27.4.2012 klo 17:47
Tuota lehteä tässä juuri tarkastelinkin. Eihän tuo nyt niin kovin vanha ristikko ole, mutta ei tule ainakaan minulla heti mieleen. Jospa täällä joku muistaa tuon laatijan? Voihan olla, että hän ei ole laatinut paljon tai sitten ristikko ei ole ollut missään ristikkolehdessä vaan vaikkapa teekkarien vapputehdessä. Silloin siinä ei ole tarvinnut mitään ristikkosääntöjä käyttääkään. Sukunimi on kuitenkin kovin harvinainen, jos sen nyt oikein muistat.
52. +27.4.2012 klo 17:48
Erkki Vuokila: MMM Sanaristikot -kirjan ensimmäinen painos on vuodelta 2004.
53. h27.4.2012 klo 17:51
Kyllä, sukunimi oli Hilen muistaakseni.
54. Kaapo27.4.2012 klo 20:19
Eki tuolla yllä: "ristikon jättämä jälkimaku ja ahaa-elämykset ratkaisevat."

Niin se taatusti on, mutta jälkimakuun vaikuttaa joidenkin kohdalla myös se, onko laadinnassa noudatettu suomen kielen säännöstöä.

Olen huomannut , että tälläkin palstalla kritisoidut väärät instrumentaalivihjeet (TOUKIN ->LUVUT) ovat vähentyneet ristikoissa. Olisiko se merkki siitä, että laatijat kuitenkin arvostavat suomen kieltä?

Taatalle kunniamaininta vihjeen ULI MULLA keksimisestä:)
55. 27.4.2012 klo 20:24
Kolmi- tai nelikirjaimellinen, sillä ei ole väliä, mutta sillä on väliä että sanat kirjoitetaan KOLMI- tai NELIKIRJAIMINEN. Ihan kirjaimellisesti!
56. Kaapo27.4.2012 klo 20:32
Tonimikaelilla on tuossa yllä hyvä kirjoitus asiasta. Ristikkomaailma ei saisi eriytyä omiin fakkisanoihinsa ja fakkityyppivihjeisiinsä, vaan pitäisi aina pysyä siinä, että kuka tahansa voi aloittaa harrastuksen "puhtaalta pöydältä". Ei tarvitsisi edeltä käsin tietää, että tämä on se vihjetyyppi ja tämä taas tuo. Siinä mielessä jopa skytismejä voi arvostella niin hauskoja kuin ne ovatkin.
57. Eki27.4.2012 klo 20:44
Minusta laatijat pyrkivät nimenomaan tähän, parantamaan vihjeitä ja pääsemään liioista maneereista ja sisäpiirin jutuista. Mutta täydellistä ristikkoa ei ole vielä tehty, Tosin varmasti ratkojat ovat eri mieltä, mikä on kenenkin mielestä huonoin vihje. Laatijan on mahdoton pohjata työnsä johdattamista kommentteihin.

Ja onhan täällä kuultu kaikenlaista. On sanottu, että koviksia ei pitäisi julkaista lainkaan. On sanottu, että laatijan pitää itse tietää, mihin menee, eikä kuunnella liikaa ratkojia jne. jne.

Itse olen sitä mieltä, että nämä reilut 9 vuotta sanaristikot.netissä ovat rikastaneet koviksia paljon. Kirjoittajia on kuultu, mutta ei neuvoista ole otettu vaaria yksi yhteen vaan sopivassa määrin.
58. qwertsu27.4.2012 klo 21:11
Erkki Vuokila on paras laatija suomessa tällä hetkellä.
Muuten, yksityiselämään puuttumatta on hän vähän jälkeenjäänyt
59. Eki27.4.2012 klo 21:34
Elämä on ollut pelkkää alamäkeä sosiaalisesti sen jälkeen, kun qwertsu antoi pakit päiväkahvikutsulleni.
60. Marco Poloinen27.4.2012 klo 21:37
Ihan hyviä kirjoituksia, useitakin. Itse olen kyllä jokseenkin eri mieltä Kaapon kanssa. Sitä varten kai sitä sananlaskussakin kehotetaan nousemaan tyvestä puuhun, että asioita opitaan pikkuhiljaa. Eihän sitä peruskoulun ekaluokkalaistakaan panna matikantunnilla ensitöikseen ratkomaan toisen asteen yhtälöä, ja kuitenkin sen osaaminen ja tietäminen lienee yleisesti hyväksytty tavoite korkeakoulutukseen mennessä.

Pehmiksiä ratkon hyvin satunnaisesti, mutta skytismejä tai kaksinkertaisia kieppejä en ole niissä nähnyt, sen paremmin kuin esim. Iisakin tai PuPen keskiksiksi arvioimissani ristikoissakaan. Sen sijaan juuri noissa kovislaatijoiden helpommissa ristikoissa on mahdollista vähän kerrassaan päästä sisälle kunkin laatijan tapaan ja tyyliin - ja oppiessaan kaivata kultakin omanlaistaan lisähaastetta!

Tuota sananlaskun mukaista menetelmää olen yrittänyt (koetun pohjalta) tarjoilla muutaman kerran ihan vilpittömästi käyttöön, mutta jos jonkun mielestä ratkontaura on parasta aloittaa suoraan kolmen pallon Skytiksiä (sanasta sanaan täällä sivustolla) ratkomalla, niin mikäpä siinä.

Edellä olevalla en tarkoita, että minulle(kaan) kelpaisi mikä hyvänsä kovisvihje tai ratkaisusana. Asiasanojen, tietovihjeiden ja kieliopin mukaisten taivutusten kanssa on syytä olla tarkkana (kielen "kehitys" huomioiden). Sanomattakin lienee selvää, että työhönsä vakavasti suhtautuvat laatijat pyrkivät vaihtelevuuteen, mutta hyviä uusia vihjeitä ei synny liukuhihnalta, joten jonkunasteiseen toistoon on kohtuullista sopeutua.

Puhtaalla (pehmis)pöydällä olkoon sille sopiva menyy, kovispöydällä lajirunsaampi ja erikoisempiakin mausteita sisältävä kattaus.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *