KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS KOVIS 21.4.2012

6775. IS Kovis 21.4.2012

Kaapo21.4.2012 klo 12:46
Kakspuolonen korkeintaan, jos sitäkään

Mitä sanoo Jaska?

Vähän halju olo jäi, kun viimeksi sain täyteen kohdan TIINALLA HALLUSSA enkä ymmärtänyt yhtään, mistä ne ratkaisusanat tulivat.

Mutta kyllä se siitä ura urkenee, tsemppiä Jari!
2. Jaska21.4.2012 klo 12:49
Jaska sanoo Totuuden.
3. Mie21.4.2012 klo 14:44
Muistutan siitä että

a) suurin osa ristikoiden ratkojista ei ole tällä sivustolla ;)

b) suurin osa ristikoiden ratkojista ei arvota ristikkoa sen mukaan miten monessa minuutissa tai tunnissa sen saa ratkottua vaan sen mukaan saako sitä ylipäätään ratkottua

Liian vaikeat eivät miellyttä "ei-ammattilaisia" ratkojia... viime viikon kovis jäi monelta osin täyttämättä vaikka päiväkausia sitä mietin, yleensä saan 2,5 -tasoiset täyteen parissa-kolmessa päivässä.
4. ripop21.4.2012 klo 15:24
Mielle.Kauppojen hyllyt ovat täynnä helppoja ristikkolehtiä.Tällä sivustolla käyvät ratkojat ovat yleensä kiinnostuneet hankalista ristikoista.Ja niitähän ei kovin paljon löydykkään.Arvostamisesta ajan mukaan en tiedä,mutta pitkällisen pohdinnan tuoma ahaa-elämys on orgasmiin verrattavaa nautintoa.Pitää olla myös niin sanottua korkeakullttuuria.Monille riittää humppa,rap tai tekno,muttei esim. minulle.
5. Pohdiskelija21.4.2012 klo 15:32
"pohdinnan tuoma ahaa-elämys on orgasmiin verrattavaa nautintoa"

Montakohan orgasmia Antti Skyttä on saanut ratkojauransa aikana.
6. Mie21.4.2012 klo 15:49
Helppoja ristikoita ei monikaan hae kun on jonkin aikaa niitä täytellyt, kyllä sitä kehittyy ja kyllästyy niihin joita suurin osa on, eli turha opetella pelkkää kirjoittamista ;)

Sitten taas toinen ääripää ei supervaikeat kolmosen ristikot, ne sopivat varmaan sitten tämän palstan jäsenten kaltaisille "ammattiratkojille" jotka ratkovat kello kädessä ;)

2,5 -tasoiset Vuokilat ja Palloset ovat juuri prikulleen sopivia tällaisille jonkin verran ratkoneille jotka jaksavat pähkäillä päivästä muutamaan jotta saavat ristikon täyteen.

Eli jokaiselle jotakin, mun ainoa iloni ovat nuo kaksipuolikkaat, tosin tänään ostin Iltiksen koska 3 miinuskin kiinnostaa.

Ristikkolehtien ristikoiden ulkoasusta en pidä joten niitä en siksikään juurikaan ostele. Nämä mainitut Iltiksen 2,5 -tasoiset ovat ihan perfecto! :D
7. Mie21.4.2012 klo 15:50
Piti sanomani että "ELI supervaikeat jne."
8. Eki21.4.2012 klo 16:12
Korjataan semmoinen harhaluulo, että yleinen ratkojan kehityskaari olisi helpoista visaisiin. Pääosa ratkojista harrastaa helppoja eikä muuta haluakaan. Siinä syy myös helppojen ristikoiden menestykseen.

Toki moni helppojen ratkoja voi sanoa, että kaipaa visaisempiakin, mutta se tyssää aika pian ennen keskistasoa.
9. ripop21.4.2012 klo 16:27
Eikö vaikeimpien ristikoiden laatimiskustannuksiin voisi hakea valtion tukea niinkuin esim. sinfoniaorkesrerit ja teatterit y.m. saavat? Perusteena dementian ehkäisy.
10. Maikki21.4.2012 klo 16:27
Miten ammattilainen määrittelee eron helpon ja keskistason välillä?
11. Eki21.4.2012 klo 16:45
Pääosan dementianehkäisystäkin hoitavat helpommat ristikot. Mutta silti: antaa tulla valtionapua vaan!
12. Maikki21.4.2012 klo 16:47
Mutta ristikkolehden ostoon ei tarvitse siis hankkia lääkärin reseptiä, ainakaan vielä!
13. ripop21.4.2012 klo 17:38
Niin.Dementiaakin on varmasti monta eri tasoa.Minulle helpoimmat ristikot ovat kuin nimeäni kysyttäisiin yhä uudelleen ja uudelleen.Eikö lääkitystä voisi vähän tehostaa?
14. lp21.4.2012 klo 17:47
Minulla ristikot käy kuntoutuksesta. Oli pieni aivoverenvuoto ja näkökenttä vasemmlle häilyy. Saatan aloittaa sanan parin ruudun päästä kun en erota niitä alkuruutuja. Olen ilokseni sanut jo joitakin ristikoita täyteen SK:ssä ja Iltiksessä ja Sanaseposta. Aikaa tämä vie. mutta toivon että se auttaisi näkökentän korjautumisessa. Nautitaan ristikoista!
15. O21.4.2012 klo 21:19
Oivallinen ristikko Jari Keräseltä. Kiitos!
Tosin Ekin kakspuolonen oli minusta vaikeampi, kuin tämä.
16. Jussi vain21.4.2012 klo 21:49
"Korjataan semmoinen harhaluulo, että yleinen ratkojan kehityskaari olisi helpoista visaisiin. Pääosa ratkojista harrastaa helppoja eikä muuta haluakaan. Siinä syy myös helppojen ristikoiden menestykseen.

Toki moni helppojen ratkoja voi sanoa, että kaipaa visaisempiakin, mutta se tyssää aika pian ennen keskistasoa."

Eki, mihin tutkimukseen tämä tulos perustuu? Vaikuttaa kovin hauraalta! Kyllä nyt sonta haisee!

Mielestäni puhtaaksikirjoitus vie uskottavuutta niin laatijoilta kuin ratkojiltakin. Ei ole mitään mieltä "ratkoa" ristikoita, jotka ovat itsestään selviä. Kyllä visaisuus ja sanojen monimuotoisuus tuo parhaan terän ristikoihin.

Ei ole mitään järkeä laatia ristikoita, jotka aukeavat ilman miettimistä. Oivia ristikoita olisi, että Suomen kansanperinnekin olisi mukana ja kunnioitettuna.

Suomen kieli kaikkine vaihteluineen on ainoalaatuinen.

Kaiketi laatijoille on tullut tarpeelliseksi, kukkaron täyte kuten flopillekin. Tätähän tämä on!
17. h21.4.2012 klo 22:01
mikäs kovis tämäkin on. kuka tämän on laatinut. joka viikkoko tulee yksi kovis aina iltasanomiin. eli varmaan vaikeita ristikoita.
18. hehe21.4.2012 klo 22:19
Oletko h koskaan kuullut lehdestä nimeltä Ilta-Sanomat? Sitä myydään kioskeissa ja lauantain lehden liitteessä on tämä niin sanottu kovisristikko. En kuitenkaan uskalla sitä suositella sinulle, pysy vain siinä Jääkiekkolehdessä :-)
19. RA21.4.2012 klo 22:27
[Kun huomasin osaavani ratkoa vaikeitakin ristikoita, minulla oli muutaman vuoden tauko, että en tehnyt helpompia ollenkaan. Sitten aloin jälleen ratkoa kaikentasoisia. Miksikö aloin? Siksi että:

Helpoissa ristikoissakin on eroja. Fiksusti ideoitu ja hyvätasoisesti laadittu helppo ristikko voi olla yhtä lailla nautinto kuin enemmän varsinaista ratkontaa ja omaa ajattelua vaativa kovis. Hyvien helppojen nautinto on kuin hyvän sarjakuvan tai pilapiirroksen tai pakinoitsijan / kolumnistin päivittäinen tsekkaus. Ei välttämättä mitään erityisen uutta eikä älyllistä ponnistelua vaativaa, mutta muuten vain ja huvin vuoksi mukavaa.]
20. h21.4.2012 klo 22:40
tiedän mikä on iltasanomat-lehti. luen useasti heidän uutisiaan ja urheiluuutisiaan. luen myös jääkiekkolehteä. pysytään ristkossa kiinni ei mennä aiheen toiselle puolelle. tarkoitan tuollaista tyhmää mustaa aluetta.
21. Jaska21.4.2012 klo 23:57
Punaisen Pelikaanin kovislaatijana jo kunnostautunut Jari Keränen debytoi nyt pallotuksesta huolimatta selvästi helpommassa kategoriassa. Omalla asteikolla tämä on kaksipalloinen keskis. Niin kuin oli Riku Rosenvallillakin neljä viikkoa sitten, jolloin Eki ilmoittautui osasyylliseksi.

Kolmas kerta toden sanoo. Jos siis jomman kumman seuraavakin kolmemiikaksi rankattu on samoin ylipallotettu, kyseessä ei ole satunnainen lipsahdus, vaan harkittu pallopoliittinen muutos. Kaksi uutta IS-laatijaa toimivat siis testin koekaniineina. Sen tulos on jo tässä vaiheessa varma. Palkintoarvontaan lähetetään 40-50 prosenttia enemmän ratkaisuja kuin kolmemiikkoihin keskimäärin tähän saakka.

Se on yksinomaan hyvä asia. Ainakin minulle riittävät Skytän ja Pitkälän IS-täyskolmoset tähänastisella frekvenssillä. PuPen ja Sanasepon kovisantikaan ei jätä toivomisen varaa. Ja onhan siellä oikein pahojakin poikia, jopa yksi tyttökin...

Maanantaikeskiksestä Keräsen ristikko poikkeaa runsaammalla knoppologiallaan. Pari pähkäilyttikin ihan kovismaisesti. Sinänsä oiva päälauseidea kärsi jokin verran helpoista risteävistä. Takapainoisen ahaan sijasta ne ratkesivat etupainoisella jaahalla. Sanastosta jäin jotain hieman kaipaamaan, pari vihjettä olisi parantunut entrauksella. 5,9 sanakeskipituus plussaa. Arvosana kaukaisuudesta kuuluva (4).
22. Jussi vain22.4.2012 klo 00:00
Tässäpä uutta pohdittavaa Ekille ja muillekin laatijoille. Ristikoiden helppous on suoraan sanoen ratkojien aliarvioimista...

Näin asian ymmärrän.

Tuskin valituksia tulee helposta ristikosta. Kimurantista ristikosta tullee kiitoksia roppakaupalla.
23. Eki22.4.2012 klo 00:03
Kerropa Jussi niin, että minäkin ymmärrän, mitä tarkoitat.

Suurta tason laskua ei ole tarkoitus suorittaa, arviointi ei vain ole helppoa, etukäteen arviointi varsinkaan.
24. Eki22.4.2012 klo 00:11
Jaska, tämähän oli siis Keräsen toinen IS-Kovis.
25. Täystukkanen22.4.2012 klo 00:18
On onni olla ostamatta viikonlopun Iltasanomia
26. Viljami22.4.2012 klo 08:41
Muuten mainio ristikko Keräseltä, mutta ei tämä minusta missään tapauksessa ollut kovis. Ratkaisusanojen taso on erinomainen ja mukana on useita nokkelia vihjeitä. Suurin osa niistä avautui kuitenkin aivan turhan vaivattomasti risteävien vihjeiden helppoudesta johtuen.

Minusta hieno oivallus laatijalta on keskioikealta löytyvä vihje "TAM".
27. Pekka Harne22.4.2012 klo 14:16
Näissä ristikkoarvioinneissa menevät puurot ja vellit helposti sekaisin. Tarkoitan tällä sitä, että niissä ei tehdä useinkaan eroa laadinnan ja vihjeityksen välillä. Esimerkiksi tämä Jari Keräsen kovis on laadinnallisesti huippuluokkaa: laajat aukiot, pitkät sanat, fakkisanojen onnistunut välttely. Siitä annan mielelläni täydet kolme pistettä. Vihjeitys sen sijaan ei nouse ihan samalle tasolle.

Kolmas elementti on sitten toteutus ja siinä näen harvoin valittamisen aihetta.
28. Eki22.4.2012 klo 14:35
Vaikeaa tämä kovisten tuottaminen on, Jaria olen pyytänyt hillitsemään ja nyt kolle miikka tuntuu menneen alle kaks puolosen. Itse olen yrittänyt myöskin hillitä itseäni ja viime viikon kaks puoloseni arvioitiin liki kolmoseksi. Otos (jos tätä siksi voi kutsua) on kuitenkin aika pieni, joten pitää kuulostella kentältä lisää.
29. pius22.4.2012 klo 15:27
Jättäkää pallot pois. Pelkästään pehmis, keskis ja kovis riittävät. Ei noista kokopalloista, puolikkaista, miikoista tai plussista täällä päästä yksimielisyyteen kun ratkojia on niin moneen junaan ja osa jää kuitenkin asemalle. Kertokoon sitten halukkaat mikä se asteikko milloinkin oli itselleen.
30. Kaapo22.4.2012 klo 16:13
Enpä osaa olla piuksen kanssa samaa mieltä. On jo aloittaessa mukava tietää, millainen koitos on edessä.
31. h22.4.2012 klo 16:35
vaikea ristikko varmaan.
32. Wexi22.4.2012 klo 16:52
Ykkösellä pehmeet, kolmosella ruotoset, ja kakkosella sieltä väliltä.
Tokihan jokainen voi pisteyttää jälkiviisaana vaikka desimaaleilla.
33. pius22.4.2012 klo 18:03
Kaapo: miten sen voi etukäteen tietää? Jos lehdessä on ••• ja se onkin sinulle juuri sinä päivänä ja niillä vihjeillä ••1/2. Jaskallahan ei osu juuri koskaan kohdalleen pallotukset!
34. h22.4.2012 klo 18:10
mistä sait pius noi ..merkit eli noi mustat pisteet.......
35. Kaapo22.4.2012 klo 18:16
Yleensä pallotukset ovat kyllä kohdallaan. Kokemattomille laatijoille, kuten Keräselle, voi sattua erheitä, mutta ei se iso ongelma ole.
36. Mie22.4.2012 klo 19:19
Kyllä tämä minusta on nimenomaan 3-

Ei meinaa aueta millään, vasta pari sanaa saanut... 2,5 aukeaa paremmin kyllä.

Ehkä jää tämä ratkomatta...
37. pius22.4.2012 klo 19:33
h, onhan sinullakin 18:10 viestissä mustia pisteitä - enemmän kuin minulla. Mistä ne sait?
38. Jaska22.4.2012 klo 19:41
Pahuksen pius päästelee pännästään pöyristyttävää puppua.

Jaskalla osuvat pallotukset aina kohdalleen (ks. 21.4.2012 12:49).
39. h22.4.2012 klo 19:47
tarkoitan pius noita isoja mustia pisteitä mitkä ovat lauseen keskellä.
40. Jukkis22.4.2012 klo 21:11
Ymmärränköhän oikein kun luulen, että edellä Pekka Harne puhuu ihan eri asisasta kuin muut. On puhuttu palloista, eli vaikeusasteesta. Sitten PH puhuu ja antaa pisteitä ristikon laadukkuudesta, joka on kai ihan eri asia. Vai onko?
41. Wexi22.4.2012 klo 21:32
•••:t tulevat seuraavasti: [Alt]0149 (ALT pohjaan painettuna näppäillään 0149, ja vapauta Alt. Jo tupsahti
42. -22.4.2012 klo 21:44
Ainakin tässä läppärissä [Alt]0149 tuottaa merkin ○ ja musta pallo vaatii numerosarjan 0147.

Windowsin Merkistöäkin voi käyttää, joskin se on työläämpi konsti.
43. Jaska22.4.2012 klo 22:17
Ei onnistunut pallotus Wexin ja viivan kikoilla vanhalla IBM pöytäkoneellani:(

Jukkiksen kysymys meni yli horisontin, ellei ollut sarkasmi?
44. RA22.4.2012 klo 22:23
[Minäkin olen aina pitänyt itsestäänselvyytenä, että pallotus, tähditys, kirjat ja lamput (mitä ikinä symboleja nyt käytetäänkin) tarkoittavat vain ennalta arvioitua ristikon VAIKEUSastetta. Ei niillä minun tietääkseni koskaan ole muuten ristikkoa ja sen laatua edes yritetty arvottaa.

"Lähettäjä: Kaapo 22.4.2012 klo 18:16:
Yleensä pallotukset ovat kyllä kohdallaan. Kokemattomille laatijoille, kuten Keräselle, voi sattua erheitä, mutta ei se iso ongelma ole."

Yleensä vaikeusaste arvioidaan ristikon tarkastuksessa / koeratkonnassa. Toki siihen laatijakin saa sanansa sanoa, mutta ei se minusta kyllä ole "Keräsen erhe", jos hänen ristikkonsa ilmoitettu pallotus on joidenkin ratkojien mielestä väärä.]
45. pius22.4.2012 klo 22:25
Miksette vaan valitse noita •:ta näppäimistöltä??? Ai niin taidatte olla windowsväkeä?
46. Wexi22.4.2012 klo 22:56
Onks noita •:ta enemmänkin? Windowsissa ei ole kuin yksi.
47. RA22.4.2012 klo 23:12
[Tämän säikeen otsikko on:
IS Kovis 21.4.2012]
48. -22.4.2012 klo 23:17
Jaska: kokeile niin että Num Lock on päällä.
49. Jaska22.4.2012 klo 23:23
Tämän säikeen otsikosta riippumatta totean, että ei onnistunut Num Lockillakaan.
50. Matti22.4.2012 klo 23:28
Jaska, kokeile käyttäen erillisiä numeronäppäimiä (ja Num Lock), eikä ylärivin numeronäppäimiä, siis näin: •
51. Jaska22.4.2012 klo 23:52
Kiitos, Matti! “ •
Eka Alt0147:llä (onkse myy vai mikä) ja pallo Alt0149:llä.
52. Wexi22.4.2012 klo 23:58
Alt0147: left double quotation mark.

ks:http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/nappis.html

(Törmäsin ylläolevaan nimenomaan näillä sivuilla etsiessäni asteen merkkiä lukujonoketjussa).
53. v23.4.2012 klo 11:16
Ompas kiva kun joku opettaa miten tietokonetta käytetään.Opettaispa joku vielä ratkomaan ristikoita.
54. -23.4.2012 klo 14:53
"Alt0147: left double quotation mark"; kyllä, jos käytössä on erillinen numeronäppäin tai jos numlock aktivoidaan esim. painamalla Fn + F11 (tässä läppärissä) ja käyttämällä sitä. Mutta jos aktovinnista huolimatta käyttääkin ylärivin numeroita, musta pallo tulee numeroilla 0147 ja avoin pyörylä numeroilla 0149.
55. Kaapo23.4.2012 klo 19:53
RA, tarkoitin kyllä sitä, että ymmärtääkseni Keräseltä oli tilattu 3- ja tulikin 2+. Miten tämän asian laita nyt oikein on?
56. RA23.4.2012 klo 20:07
Kuten jo sanoin: Ratkojille ilmoitettu ristikon yhteyteen merkattu vaikeusaste päätetään ristikon tarkastuksessa / koeratkonnassa. Olipa tilattu ja tullut mitä tahansa.
57. Eki23.4.2012 klo 20:09
Yhteissyyllisyyspäätelmäketju.
58. Kaapo23.4.2012 klo 20:17
Eki tuolla yllä: "Vaikeaa tämä kovisten tuottaminen on, Jaria olen pyytänyt hillitsemään ja nyt kolle miikka tuntuu menneen alle kaks puolosen."

Tuosta päättelin, että laatija on jotenkin vastuussa.
59. RA23.4.2012 klo 20:30
Huoh! Tottakai laatija pyrkii tekemään vaikeusasteeltaan sellaisen ristikon kuin pyydetään. Mutta vaikeusasteen arviointi ei ole mitenkään helppoa. Varsinkaan laatijalle itselleen, kun mielessä pyörivät tämänkin palstan kriitikot, jotka laskevat jopa sen, onko joku vihje jo ollut jossakin ristikossa viimeisen viiden vuoden aikana... Toisaalta laatija itse voi helposti yli- tai aliarvioida vihjeiden konstikkuutta ja esim. sitä, miten YLEIStietoa ovat tietoa vaativat ristikon kohdat.

Minusta tämä Keräsen Jarin ristikko ei ollut mikään helppo keskis. Kyllä siihen enemmän miettimistä ja aikaa tarvitsin.

En ajattele vaikeustason arvioinnin osuvuutta minään syyllisyyskysymyksenä. Minusta on kuitenkin pelkästään hyvä asia, että sen viimeisen sanan asiassa sanoo joku muu kuin laatija itse.
60. Kaapo23.4.2012 klo 20:33
Anteeksi, että olen olemassa.
61. pius23.4.2012 klo 21:17
...pallot bois! Kovis on kovis ja pehmis pehmis!
62. HM25.4.2012 klo 22:05
Hetken aikaa piuksen ehdotusta mietittyäni olen samaa mieltä! Täällä käytetään paljon aikaa sen jauhamiseen, onko pallotus oikein vai ei. Kuitenkin jokaiselle ratkojalle kokemus on erilainen, ja päivätkin vaihtelevat. Pallotus voi antaa vääränkin ennakkoasenteen ristikkoa kohtaan. Eli kovis tarkoittaisi kovista ja pehmis pehmistä, se riittäisi minullekin. ;)
63. Jaska25.4.2012 klo 22:37
Entä jos se kovis ei olisikaan kovis? Selvä se: jauhanta jatkuu.
64. pius25.4.2012 klo 22:59
Jaska: se olisi kovis jos siinä niin lukee! Ei kai •••:t ole koviksia Lähteenmäelle, Harnelle tai Kultille. Minulle joskus ••:kin on kovis enkä valita siitä - ihan hyvä kun pähkäiltävää.
65. Jaska25.4.2012 klo 23:35
Eihän siinä pius&kneille tarvitse edes lukea sitä kovista, kun he tietävät sen olevan se. Jätetään pois sekä pallot että otsikko. Minä sitten kerron, mikä se todellisuudessa on. Tämä vain etykäteisvaroituksena, että tiedätte hypätä yli.
66. pius25.4.2012 klo 23:48
Sopii mulle!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *