KESKUSTELUT > RISTIKOT > KINKKISET KOHDAT RISTIKOISSA

6745. Kinkkiset kohdat ristikoissa

Kaapo7.4.2012 klo 21:02
Varmaan jokainen ratkoja paitsi Jaska on huomannut, että ristikoissa voi olla kinkkisiä kohtia, jotka tuntuvat huomattavasti vaikeammilta kuin ristikon yleinen taso. Usein ne jäävät jopa ratkeamatta ja aiheuttavat ikävän turhautumisen tunteen. Usein nämä vaikeat kohdat sijoittuvat tukkoiseen kohtaan, jossa risteävistä sanoista ei ole paljon apuja.

Minun arvioni mukaan kysymys on laatijan ammattitaidottomuudesta. Ei tunnisteta vaikeata tukkoista kohtaa, vaan jatketaan vihjeytystä tasaisen taulukon mukaan.

Otan esimerkiksi sanan nelma. Koska harva tietää, että kysymys on kalasta, laatijana vihjeyttäisin sen vähän helpommin ottaen huomioon, että sana voi olla joillekin ratkojille tuiki tuntematon. Mutta mitä tekevät laatijamme? He antavat nelma-kohdan mennä saman vaikeusluokan tasolla kuin muunkin ristikon ja pistävät risteävien sanojen vihjeiksi yleisvihjeitä, joihin voi tulla melkeinpä mitä tahansa.

Mielestäni laatijan ammattitaitoon pitää kuulua, että ristikko on vaativuustasoltaan tasaisesti vihjeytetty.
2. 19697.4.2012 klo 22:12
Mun mielestä saa olla vaihtelua vihjeiden vaikeudessa, se vaikeuttaa ristikkoa kun ei tiedä kuinka vaikeita vihjeet ovat.
3. Jaska7.4.2012 klo 23:37
Outo avautuminen Kaapolla. Mies kaivauttaa verta nenästään minulla ja laatijoilla. Mitenkähän matsi päättyisi, tiedä häntä. Pidähän Kaapo HS-lonkerot piilossa täällä:)
4. hah8.4.2012 klo 00:24
Kuin niin, kyllähän se ammattitaitoon kuuluu pyrkiä säilyttämään taso samanlaisena läpi ristikon. Kaapo on ihan asiassa. Ja mitä nelmaan tai muuhun vastaavaan tulee... jos on siis ihan pakko tällaisia sanoja käyttää, jotka ovat yleensä ottaen tuntemattomampia jopa niille, jotka ovat tottuneet ratkomaan, on näihin hyvä lisätä toki täsmennystä.
Joka tapauksessa varmaan kokeneemmilla laatijoillakin on joskus vaikeuksia tällaisia kohtia bongata, jotka poikkeavat ristikon yleisesta tasosta. Mutta ammattitaidottomuudeksihan sitäkin voi nimittää.
5. RA8.4.2012 klo 11:30
Hyvä keskustelunaihe! Laitan tähän alle omia ajatuksiani aiheen tiimoilta.

Kaikista vaikeinta on tehdä hyvä helppo ristikko. Ristikko, jossa on tasaisesti helppo, tuttu sanasto ja tasaisesti helpot, suorat vihjeet. Etenkin jos vielä halutaan, että sanasto ja vihjeet ovat kuitenkin samalla vaihtelevia ja monipuolisia. Tarkoitan, ettei aina ole TITAT ja TATIT ristissä... vihjeitettynä JOKISEN KAIMAT + TATIT-piirroksella.

Hyvä vaikea ristikko syntyy u s e i m m i t e n myös ihan samantapaisella sanastolla kuin hyvä helppokin. Vaikeus tulee vihjeityksestä, vihjeiden monimerkityksisyydestä, monipolvisuudesta, erilaisista harhautuksista ja kikkailustakin. Yliyleiset vihjeet ovat huonoa vaikeuttamista. Toisaalta: Sinne tänne siroteltuna ihan ok. Vaikean ristikon laadinta ei mielestäni myöskään sinänsä anna lupaa ujuttaa sanastoon outoja, ei juuri kenenkään tietämiä sanoja / asioita / faktoja; Jos vaikeus tehdään oudoilla sanoilla ja vieläpä niidenkin kikankikankikka-vihjeillä, se on mielestäni huonoa vaikeuttamista. Toisaalta: Suht selkeä kikkavihje voi joskus olla ratkojalle helpotuskin, silloin kun tietoa ei ole.
- Kun ristikkoon "tuli väkisin" sana IVES, mietin, kumpi parempi: Laittaa suoraan CHARLES tai BURL vai piirtää 'vesi', jakaa se neljään osaan ja numeroida kirjainjärjestys 2-3-4-1. ... ...

Kaikenlaisten ristikoiden laadinnassa ja vihjeityksessä yksi kysymys on ylitse muiden: MIKÄ ON YLEISTIEOA? MIKÄ SANA ON YLEISESTI TIEDOSSA? Määrittely on vaikeaa, täsmällisesti ottaen mahdotonta, mutta tuota on koko ajan puntaroitava vaikeaa ristikkoa vihjeittäessä. Tai ainakin minä yritän puntaroida.

Kun sanastossa on sana, minkä arvelen yleistiedon / tavanomaisen sanavaraston puitteissa vähän tiedetyksi, yleensä pyrin vihjeittämään sen mahdollisimman suoraan. Siis myös vaikeaksi tarkoitetussa ristikossa.

1969 kirjoittaa "Mun mielestä saa olla vaihtelua vihjeiden vaikeudessa, se vaikeuttaa ristikkoa kun ei tiedä kuinka vaikeita vihjeet ovat." Olen samaa mieltä. Helppo, suora vihje toimii koviksessa hämäyksen voimastaan, harhauttaa ratkojaa, kun ratkoja ei usko, että se eka mieleen tuleva voi olla oikein t ä s s ä ristikossa. Itse sijoittelen myös ihan tarkoituksella ja harkiten sinne tänne helppoja vihjeitä ikään kuin ratkojalle rohkaisuksi jatkaa ratkontaa. Toisaalta: Paljon helppoja ja suoria vihjeitä samassa koviksessa pudottaa tavoitellun vaikeusasteen. Kuten käy myös, jos vihjeet ovat kauttaaltaan yltiöpäisen vaikeita tai syntyy tuollaisia Kaapon kuvaamia risteyskohtia, missä tavalla tai toisella liian vaikeat sanat ja vihjeet eivät anna yhtään periksi ja auta eteenpäin ratkomista antamalla apuja toisilleen. ... ...

Toisaalta... toisaalta... toisaalta...
Kokonaisuus ratkaisee ja jatkuvaa tasapainon hakua on ristikon laadinta ja vihjeitys. Keskitietävä ja -oivaltava, keskimääräisellä sanavarastolla varustettu ratkoja on hyvä pitää mielessä. Siitä voi sitten kurotella. Yksittäisen vihjeen hiominen huippuunsa on kuitenkin eri asia kuin se kokonaisuus, mihin nämä yksittäiset vihjeet sitten istutetaan. Tarkoitan tällä sitä, että kyllähän sanasta kuin sanasta voi viritellä vaikka millaisen kovisvihjeen, mutta jos näillä huippukovisvihjeillä ladataan ristikko täyteen, en usko sen ristikon viihdyttävyyteen edes kovin monen kovisfaninkaan kokemana. Toisaalta...
6. [korjaus]8.4.2012 klo 11:53
[Toiseksi viimeinen kappale: ... pudottaa tavoitellun vaikeusasteen... = muuttaa tavoitellun vaikeusasteen]
7. Taata8.4.2012 klo 13:43
Päättyikö keskustelu nyt tähän sitten?
8. tme8.4.2012 klo 14:12
Tunnistan ongelman. Ratkon ja laadin harvakseltaan. Sanavarastoni erityisesti vanhojen henkilönimien (kuten RA:n mainitsema "Ives") ja erikoissanaston (kuten Kaapon "nelma") osalta on puutteellinen. En ole mielestäni mikään SM-tason ratkoja, mutta osaan ja tykkään ratkoa nimenomaan vaativia ristikoita. Kuitenkin väittäisin, että yli 95% keskivaikeista ja sitä vaikeammista ristikoista sisältää vihjeitä, joita tietämykseni niukkuus estää minua osaamasta ja yli puolet ristikoista sisältää kohtia (muutakin kuin yksittäinen piilokirjain), joita en saa edellämainiitusta syystä ilman apua ratkottua. Ehkä siksi harrastankin laatimista :)

Laatiessani vaativampaa ristikkoa teen sanastopohjaa hieman toisin kuin helppoon: vältän enemmän yleisimpiä ristikkosanoja, pyrin hakemaan epätyypillisiä kirjaimia/kirjainyhdistelmiä ja yritän saada pidempää keskipituutta sanoille sekä laatia laajempia aukioita. Tämä ehkä lisää "hankalien" sanojen määrää, joita suoralla vihjeytyksellä kaikki eivät saa ratkaistua. Mutta sikäli, kun sanat ovat vain yksittäisiä, niin entä sitten? Sellaistahan se on, huomaan ehkä vähän ristiriitaisesti ajattelevani.

En usko tässä olevani pahimmasta päästä, johtuen jo rajallisesta sanastotuntemuksestani, vaikka toisaalta, jos en tiedä, sitä mitä muut, tietävätkö muut sen, minkä minä?
9. tme8.4.2012 klo 14:16
Ja pieni off topic: Laatijahan saa hyvin vähän palautetta laatimuksistaan, mikä jossain määrin on hieman sääli, koska se hidastaa kehittymistä laatijana. Sinänsä nämä nykyiset nettiristikot ovat julkaisijoilleen mainio asia, koska sikäli kun joku sen on oivaltanut, tarjoavat ne täydellisen mahdollisuuden seurata sitä, missä järjestyksessä sanoja ratkotaan, mihin jäädään jumiin ja missä tehdään virheitä.
10. hah9.4.2012 klo 12:21
Kyllä hyvän helpon laatiminen on varmasti yhtä haastavaa kuin hyvän visaisenkin. Ettei sanasto mene siihen atta-tata-atik-ista-puuroksi ja ristikossa on sitten toista kymmentä fakkisanaa. Sanojen on hyvä olla pitempiä ja pohjat suunnitella siten, ettei sinne jää liikaa just niitä 4-kirjaimisia. Kyllähän hyvä laatija pystyy tekemään lopulta pohjaan kuin pohjaan.
Kyllä varmasti monia ottaa päähän sekin, että jos ristikko on muuten sitä tasoa, johon menisi muuten se 5-10 min. Sitten tulee se yksi kohta, joka ei ratkea sitten millään. Näin on monesti erityisesti tavuristikossa mutta tavallisissa myös näitä tapauksia löytyy. Eli mielellään laatijankin on hyvä pitää päänsä kylmänä ja kannattaa mielummin hiukka entrata kuin mennä siitä mistä aita matalin ja hutaista pikaisesti työnsä loppuun.
Näinhän homma kannattaa tehdä, vai mitä taata on mieltä?
11. Taata9.4.2012 klo 12:46
Minulla on nytkin täällä helpoissa tehtävissä auki useita kohtia. Melkoisia kovisvihjeitä pärähti yhtäkkiä esiin. Entraus kannattaa aina, mutta kun se ei mene kaikille perille ensimmäisellä eikä vielä toisellakaan kerralla.
12. hah9.4.2012 klo 13:38
Eli onko kyseessä ammattitaidottomuutta vai johtuuko siitä, että halutaan tehdä tulosta nopeasti ja paljon viis veisaamatta millaista jälkeä lopulta tulee?
13. Taata9.4.2012 klo 14:17
Liialla kikkailulla helpotkin tehtävät muuttuvat vaikemmiksi. Jos kaikki laatijat kikkailisivat kovasti, niin ala kuihtuisi nopeasti. Minusta kikkailulla ei ole paljonkaan tekemistä ammattitaidon kanssa. Kuka laatii sellaisen kikkailuristikon, että sitä ei osaa kukaan ratkoa? Tuossa olisi haastetta!
14. Eki9.4.2012 klo 14:41
Anna Taata pari vihjettä helpossa ristikossa oikeasti julkaistusta kikkailusta, niin saadaan termit selviksi.
15. Taata9.4.2012 klo 15:49
s.2 Vihje OHARI! ratkaisusana OMATA
Onhan näitä.

s.5 vihje HUONOA, ratkaisusana SEKULI, löytyy toki Nykäsestä, mutta ei ollut junamatkalla mukana. Arvaamalla tällaisen pistin.
16. Eki9.4.2012 klo 16:06
Mistä lehdestä puhut?
17. Jaska9.4.2012 klo 16:25
Juha Leinonen on laatinut ristikon, jota kukaan ei osannut ratkoa. Oletan siinäkin olleen kikkavihjeitä.

Tässä sitten 5x5-ristikolla Taatan heittämä haaste:

Vaakaan:

EI SE -LAISILLE?
ADHET
SAADAAN KALLITSE
VAUVALLE OUDOSSA
VOSUUN

Pystyyn:

RATKOTTAA SAARESSA
LUKULYSI
OBSLO
NAKAT-
IMEKÄ
18. Marco Poloinen9.4.2012 klo 16:25
Iisakissa näyttäisi olevan. OHARI -> OMATA on Simbergin ja HUONOA - SEKULI Skytän/Löfgrenin. Jälkimmäisessähän ei ole kikkailua hiveneksikään, puhdas tietovihje.
19. ?9.4.2012 klo 16:30
Ja onko nuo Iisakin ristikot Simberg ja Skyttä/Löfgren ilmoitettu ko. lehdessä HELPOIKSI?
20. Antti Skyttä9.4.2012 klo 16:38
Taata!

Ihmetyttää nuo klo 15.49 esiin kirjoittamasi kaksi esimerkkiä. Nehän ovat molemmat Iisakissa, jonka kannessa jopa lukee lehden nimen alla Visaisten ystäville. Eikö Sinun nimenomaan Iisakin jonkinlaisena puhemiehenä pitäisi tuo tietää?

Sivulle 5 päätyneen laatimukseni, josta poimit tuon HUONOA - SEKULI, olin itse tarkoittanut lehden loppupäähän ja vihjeitys on sen mukaista.

Niin, että edelleen: heitäpä pari esimerkkiä helpoiksi tarkoitetuista lehdistä!
21. ?9.4.2012 klo 16:42
Skyttä jo vastasikin. Siis lehti on Visaisten ystäville.
22. Taata9.4.2012 klo 19:37
Antti Skytälle!

Niin arvelinkin Antti, että oli tullut väärään kohtaan ja siksi siitä on keskusteltu. Olihan siinä muutakin vaikeutta aivan tarpeeksi.
Kyllähän minä tiedän aika pitkälle vaikeusasteet tehtäville.
Asia on mielestäni selvä nyt viimeistään.
23. Eki9.4.2012 klo 19:49
Entäpä ne ammattitaidottomien kikkailevien laatijoiden alaa riuduttavat tekeleet, mistä niitä löytyy?
24. Taata9.4.2012 klo 19:51
Jaskan ruudukko ei ole minusta helppo. Minulla on tässä nyt ollut kiireitä enkä jouda oikein perehtymään kaikkiin posteihin ja tehtäviin.

Iisakki on visaisten ystäville, mutta alkupäässä ovat helpommat ristikot. Loppupäätä kohden vaikeutuu. Nyt oli poikkeuksena minulle Auliksen ristikko, joka oli minulle tyylin tuntien helppo. Olen koettanut opetella Antin ja Alfin tyylejä tässä hiljalleen. Antin ristikot osaan paremmin ratkoa kuin Alfin. En nyt joka viikko tai kuukausi kaikkea eteen tulevaa kuitenkaan ehdi ratkoa.

Oli minulla Antin ristikossa muutakin epäselvää kovisainesta tai kikkailua, mutta en tässä yhteydessä viitsisi paljastaa.

Sanottakoon nyt taas, että en ratko ristikoita osallistuakseni palkintojen arvontoihin.
25. Taata9.4.2012 klo 21:36
Helppoja lehtiä on myyntipisteet pullollaan niin, että on varaa valita runsaasta tarjonnasta. Iisakin Helpot on tässä joukossa. Sitten viittaan tämän säikeen aloittajaan Kaapoon, joka on myös todennut, että helpoissakin saattaa olla yllättäen vaikeitakin kohtia.

Nyt tuli selväksi, että Antin tehtävää ei ollut laatija tarkoittanut helpoksi eikä se sitä minun mielestänikään ollut. Oikea ylänurkka aiheutti päänvaivaa, kun tuli niin paljon vaihtoehtoja mieleen ja vihjeen "SIITÄ NURISTA" selvitin lopulta risteävien sanojen avulla. Kokeena ratkojana huomasin aika pian, että tehtävä ei ollut helppo. Se oli arvostelussa luokiteltu 4/6 kolmiota.

Minäkin olen kuulemma kikkaillut, vaikka en sitä itse tunnista saati tunnusta.
26. Eki9.4.2012 klo 21:48
Jos visaisimmissa ristikoissa esiintyviä erikoisempia vihjetyyppejä ei olisi lainkaan visaisen lehden muissa ristikoissa (sentään tuokin tasoa 4/6), hyppäys visaisehkoista visaisiin olisi entistä hankalampaa. Siis tällöin harrastus riutuisi visaisten osalta ja varmaan laajemminkin, kun tulisi turhautumisia harrastuksen tyssättyä samalle tasolle.
27. hah9.4.2012 klo 23:59
Kerrankin tänne saadaan kunnolla väriä ja väittelyä.
Sinäänsä kikkailussa ei ole kyse ammattitaidottomuudesta tai -taitoisuudesta. Minä lähinnä tarkoitin sitä, että ristikko pysyy tasaisena alusta loppuun eikä siinä ole mitään kohtaa, joka poikkeaa ristikon tasosta. Sellaista sanoisin enemmänkin ammattitaitoisuudeksi, jos laatija pystyy tekemään täyspainoisen suorituksen ilman notkahduksia.
28. Eki10.4.2012 klo 00:10
Tuo on periaatteena oikein hyvä, mutta silloin pitäisi olla olemassa myös vastapuolella sen vaikeusasteen ratkoja. Laatija voi perustella vaikka kuinka, miten periaatteessa ristikko on rakennettu taiten samantasoisista vihjeistä, mutta jokainen ratkontakokemus on omanlaisensa ja vain se aina määrää sen, miten hyvä ristikko on eli miltä se tuntui.

Pitkän päälle kukin ratkoja sitten ajattelee, että se ja se laatija tekee paljon semmoisia ristikoita, jotka ovat minusta hyviä. Toisille ratkojille merkitsee paljon se, että vaikeusaste on heille se oikea, toiset ratkovat kaikentasoisia ja ehkä pitävät tiettyjen ratkojien tyylistä, ehkä etsivät ristikon muulla perusteella.

Osa laatijoista tekee monentasoisia, osalla ristikot ovat lähes identtisiä, vaikka niitä arvotettaisiin yhdestä kolmeen tai yhdestä viiteen asteikolla. Itse arvostan enemmän kaikenlaisia tekeviä, mutta hyvää samankaltaistakin tekevä voi toimia vuodesta toiseen, kun löytää kohderyhmänsä ja faninsa.
29. Jaska10.4.2012 klo 00:13
Väri ja väittely on lähinnä tätä: hah sanoo, että laatija notkahti, minä sanon eipäs notkahtanut. Ja päinvastoin. Joskus ollaan samaa mieltä. Makuasioita. Niistä ei pidä kiistellä, pitääpäs, eipäs pidä, pitääpäs...
30. Taata10.4.2012 klo 02:23
Antti Skytän ristikko "Turisti" kimpparatkottiin Aatan kanssa valmiiksi ja tämän aukeaman ristikon vaikeustasoksi määrittelimme myös 4/6 kolmiota. Aika vaikea näitä oli erottaa vaikeustasoltaan. Sivun ristikko oli ehkä suhteellisesti kinkkisempi, mutta aukeamassa oli enemmän mietittävää niin, että päädyimme samaan vaikeusasteeseen.
31. jpq10.4.2012 klo 04:41
Jopa meilel laativille osa sanoista vaikeita. tosin itse en ole juuri lainkaan ristikkoa tehnyt ja kammoan vaikka ehkä olenkin sortunut vaikeita sanoja. En rupea itseäni arvioimaan mutta harrastuksien erikoistermit ei kuulu minusta normaaliin ristikkoon joskin mietin puolihuumorilla sanaseppoihin kryptoa jossa harrastuksiini liittyviä sanoja...
32. jpq10.4.2012 klo 04:42
ja koeratkojakin pitää osata nähdä oikeasti vaikeus.
33. Matami10.4.2012 klo 07:38
Iloitsen jokaisesta uudesta yleissanasta jonka opin, olkoonpa sitten vaikeimman kautta ristisanatehtävissä tai muutoin jokapäiväisessä elämässä. Suomen kieli on uskomattoman rikas.
Iloitsen myös jokaisesta knopista jonka aivoni saavat ratkaistua näissä ristikoissa, koska aivot tarvitsevat työtä.

Tämä näin vaatimattomana ratkojan mielipiteenä. Mielenkiintoinen keskusteluhan tästä kehkeytyi, aaltoilee kuin "Vienanmeri".
34. Eki10.4.2012 klo 11:58
Liitän SK14-15-säikeeseen kirjoittamani tekstin mylös tänne.

Täällä viitataan, että laatija saattaa tehdä huonon ristikon, jos pyrkii vain saamaan sen nopeasti valmiiksi.

Uskon, että meidän paljon laativien joukossa useimmilla ristikot syntyvät erilaisilla ponnistuksilla. Joskus on deadline, johon mennessä laatimuksen pitää kerta kaikkiaan olla valmis. Ammattilainen tekee deadlineen mennessä kelpo ristikon.

Joskus naatiskelen laadinnan kanssa kiirehtimättä ja pyrin tiettyyn lopputulokseen. Jos laadinnan loppuessa tunnen sen saavuttaneeni, en jää harmittelemaan, vaikka olisin ennustellut sen syntyvän nopeammin.

Joskus laadin urakalla eli keskityn vain laatimiseen, aikamäärä voi olla muutama tunti, päivä tai kaksi-kolme päivää. Olen myös viime vuosituhannella käynyt viikon laadintamatkoilla, jolloin olen laatinut 16 tuntia vuorokaudessa. Tällöin saa parhaimmillaan hyvän flow'n päälle ja ristikot syntyvät keskimäärin paljon nopeammin kuin tavallista ja niistä tulee silti normaaliristikoita parempia sanastoltaan. Viikon päätyttyä on pää ollut aika tukossa, viimeinen ristikko on yleensä syntynyt koneen laskeutuessa Helsinki-Vantaalle ja sitten on saanut tarpeekseen laadinnasta vähään aikaan.

Tietenkin koneelle asettuessa on löytynyt heti joku kiireinen tilaus, joka pitäisi laatia saman tien.
35. Taata10.4.2012 klo 12:20
Minulla oli sairaalassa pää niin turvoksissa, että en oikein nähnyt mitään leikkuun jälkeen eikä voinut edes yritellä mitään laatia. Sitten kevätauringon paisteessa rupesin Aulista ratkomaan sen minkä pystyin olosuhteet huomioon ottaen sairaalan sängyssä maatessani. Ei ollut onneksi deadline vielä kuten kuulin jälkeenpäin viereisellä kaverilla olleen. Minulla on vieläkin kasa ristikoita julkaisematta tuon tapauksen johdosta. Piti aloittaa laatiminenkin toisenlaisilla tehtävillä aluksi, kun ei tiennyt, että miten näkee tehdä. Paranemisen myötä aloin sitten jonkin ajan kuluttua tehdä kaikenlaisia.

Nyt reissulla tein muutaman pohjan, jotka viimeistelin palattuani Tiernakaupunkiin.
36. h10.4.2012 klo 15:44
voisiko joku auttaa. hollantilainen yhtiö on vihje s-a-. olen saanut ne kirjaimet jo itse. apuja..
37. hah10.4.2012 klo 18:31
Kyllähän tässä on jotain väriä, oikeastaan pitkästä aikaa tällä palstalla, joka lähinnä on keskittynyt vatvomaan hooässää ja iiässää. Oikeastaan se on jaska täällä, joka on täällä väritön ja puheesta päätellen väittelykyvytön tuollaisella juupas eipäs mentaliteetilla. Tietenkin laatija voi notkahtaa ja heille voi tapahtua lapsuksia tai tehdä huonoja ratkaisuja vaikka parempi olisi nenän edessäkin. Tämä pitäisi olla selvä asia itse kullekin, ei kukaan ole niin täydellinen.
Ja ainahan taata vanhan koulukunnan edustajana saa tänne vipinää, ja hyvä niin.
38. Jaska10.4.2012 klo 19:53
Hyväksyn hahin mielipiteen väittelykyvyttömyydestäni. Mieluummin pitäydynkin mielipiteisiin. Voisitko nyt hah ystävällisesti panna tänne näytille muutaman notkahduksen, jotta voisin esittää värittömän mielipiteeni niistä.
39. Jaska10.4.2012 klo 19:59
En siis tarkoittanut omia tahallisia notkahduksiani tuolla ylempänä!
40. h10.4.2012 klo 20:00
älkää väitelkö toisen ihonväristä sen enempää hymyä paljon, olet piilokamerassa.
41. hah10.4.2012 klo 22:22
Tähän voisi kyllä ladella ison litanian esimerkkejä kaikennäköisistä notkahduksista, lehdistä, sivuista, mutta miks hemmetissä tähän niitä pitää laittaa. Höh.
Mutta otetaan nyt kerrankin jaskan mieliksi vaikka PuPe 2 sivu 26. Eihän tuossa ristikossa oikeastaan ole mitään tolokun häivää. Varsinkin keskellä alempana... KORJATA, sitähän tämä ristikko vaatiikin.
42. Funny10.4.2012 klo 22:40
Jos en saa jostakin tolkkua, taikka jokin ei toimi niin kuin pitäisi, alan miettiä, missä olen mahdollisesti tehnyt tai ymmärtänyt väärin. En rupea ensimmäiseksi syyttämään muita kuin itseäni. Jos jokin ristikko ei ratkea, tyhmä ei yleensä ole laatija, vaan minä.
43. Jukkis10.4.2012 klo 23:10
"En rupea ensimmäiseksi syyttämään muita kuin itseäni." Sikäli kun olen perillä nimimerkeistä, taitaa tuossa klo 22:22 olla tehty just näin. Eli siinä taitaa laatija kommentoida omaa luomustaan, ilmeisestikin lievää itseironiaa viljellen. Joku korjaa jos erehdyn.
44. Jaska10.4.2012 klo 23:58
Siis Hakosen mamuristikko. Ei häntää eikä oikein päätäkään, toteaa Hakonen itsekin - ainakin vihjeessä. Liekö sitten myös itseironiaa ja/tai dissaajille kuten hahille tarkoitettu heitto "joo kyllä mä tiedän mitä mieltä te tästä olette." Siihenhän saattaa viitata eräs ratkaisusanakin.

Tämä oli useimpia edeltäjiään helpompi Hakonen (alle 3h), osin epähakosmaisen selvien kuvien ansiosta ja ehkä siksi, että olen jo edennyt laatijan pään sisälle ryöminnässä. Koville on kovakalvon murtaminen toki ottanut, mutta alun sekasorron jälkeen sisemmällä on kirkastunut. Siellä valaiseeko hulluuden ja/vai nerouden liekki? Sanon varmuuden vuoksi molemmat ja pyöristän täten opposition ennestäänkin tylsät syömähampaat lyömäkelvottomiksi.

Ratkaisusanastosta jäin vähän kaipailemaan samanlaista räväkkyyttä kuin vihjeissä kiitettävästi esiintyy. Alkupiilosta ja muslimittaren luupattavasta tekstistä niini ikään säälimättä miinustan. Ristikon arvosana täten 9½.
45. Jaska11.4.2012 klo 00:10
Hidassytytyksisenä nyt vasta huomaan, että hah on pirullisen taitavasti naamioitu (Ha)rto (H)akosen toinen minä. Tämä depersonalisaation ilmentymä todistaakin molemmat liekkivaihtoehtoni oikeiksi.
46. RA11.4.2012 klo 07:25
Herroilla näemmä viuhuu tuo sanan säilä siihen malliin, ettei Tavallinen Ihminen pysy vauhdissa mukana. Minkä esimerkiksi hah laittoi tuon oman PuPe 2/2012 -ristikkonsa? Esimerkiksi notkahduksesta? Vai esimerkiksi mistä? Jos notkahduksesta, niin mikä siinä itsensä laatijan mielestä on notkahtanut?
47. Jaska11.4.2012 klo 23:40
Ei ole heppejä kuulunut toissapäiväisen 5x5 kikkailuristikkoni ratkoneilta. Se oli siis niin kuin pitikin huipuillekin ylivoimainen haaste.

Alkuperäisen toinen painos ja ohessa uudet vihjeet, nyt enää korkeintaan keskiksiä rutinoiduille kovisknoppailijoille:

vaakaan

EI SE -LAISILLE? / TÄMÄ EI HAASTE -LAISILLE?
ADHET / ADHETEKÄÄL
SAADAAN KALLITSE / TARTTUU NASSIESSA
VAUVALLE OUDOSSA / VAUVALLE MUUKALAISESSA
VOSUUN JOLALLINEN

pystyyn

RATKOTTAA SAARESSA / LIEN KUUSSA VÄLIMERESSÄ
LUKULYSI / EILONPIO
OBSLO / ÄSRYS
NAKAT- / RIKÄK-
IMEKÄ / SJAKA TÄMÄN
48. Jaska11.4.2012 klo 23:44
Vikan vaa'an toka siis uusi vihje.
49. ake12.4.2012 klo 11:40
Voi näitä Jaskan kikkailuja, 'korkeintaan keskiksiä'... Minä nyt kuitenkin hepitän, vaikka yksi kirjain mietityttää vielä.
50. ake12.4.2012 klo 11:54
Joo, se kirjain on oikein, koska tajusinkin jo sen toisen sanan ja vihjeen yhteyden. Siis yksi sana ja sen vihje ei ole tyydyttävästi vielä auennut, mutta ratkottu on.
51. Mäkis-Tartti12.4.2012 klo 16:01
Ake, onko se yksi sana ensimmäinen pystyyn? Sen perustelut minua mietitytti pisimpään, mutta sehän olikin Jaska-asteikolla ihan pehmis! Siis rohkenenpa sanoa hep.
52. ake12.4.2012 klo 16:16
Mäkis joo oli ja selvis.
53. Jaska12.4.2012 klo 23:35
Muita hepittäjiä ei taida enää ilmaantua, siispä ratkaisu:

M E N S A
A R I E L
K A P P A
E T U I T
T O T T I
54. RA13.4.2012 klo 13:42
Oikeastaan hyvin harvoin on tainnut käynyt niin, että ratkojat kuin yhdestä suusta sanovat s a m a n kohdan olleen ristikossa muuta ristikkoa selvästi helpompi tai vaikeampi. Ja että olisivat kokeneet edes sen itselle liian helpon tai liian vaikean kohdan osoituksena pelkästään vihjeityksen epäonnistumisena.

Tämä on tietysti selvääkin... samaa ristikkoahan ratkovat eritasoiset ja erilaisilla tiedoilla varustetut ratkojat.
55. ake13.4.2012 klo 14:16
Minun mielestäni Jaska helpotti oikeastaan kerralla liikaakin ristikkoaan. Aika mahdotonhan se alkuperäinen oli, mullakin seiso pitkään pelkästään alarivillä totti kuin tatti, ennen kuin selvitin (tai ainakin uskoin selvittäneeni) mensan. Imekän helpotukseksi olisi riittänyt 'tämän', koska Jaskahan sieltä paistoi läpi. Mietin juuri sen "mahduttamista" ristikkoon, kun Jaska paukkas ilmoille "keskisversionsa". Jätin yöksi hautumaan ja aamulla keräilin kirjaimet kokoon. Se, että minä ja Mäkis pohdimme samaa meille vaikeaa kohtaa, johtuu kait siitä, että olemme noita jaskiksia niin paljon ratkoneet tuolla toisella puolella. Minun mielestäni vihjeet kohtasivat ihan mukavasti ratkaisusanat - kun ne oli siis ensin löytänyt.
56. h13.4.2012 klo 14:24
hankalia vihjeitä on iisakissa. itse tilaajana pidän paljon iisakista. se on sopivan vaikea lehti. monesti olen kuullut, että kaikki ei ole tyytyväisiä iisakin tai koko ristikkomaailman tarjontaan. onko tämä totta vai tarua.
57. h14.4.2012 klo 19:46
voisiko joku kertoa iisakin vastauksia.
58. hah15.4.2012 klo 00:40
No en minä ainakaan ristikkomaailmasta tykkää, niine rahapeleineen, eikä kirjautumispakko paljon auta vaikka moni sellaista tännekin ehkä tahtoo.
Eikä vastauksia täällä kerrota ennen kuin vastausaika on ohi. Sinäänsä kyllä iisakissa hyviäkin tehtäviä on, eivät ole listallani.
59. jpq15.4.2012 klo 02:17
h: Sanoisin että ristikoissa niin laajamaku kirjo että varmasti on jokainen laatija sellainen ettei joku tykkää mutta joku taas tykkää.
Ratkojiahan on käsittääkseni melkoisesti. Varsinkin kun otamme satunnaisratkojatkin mukaan.
60. h15.4.2012 klo 08:36
niin on. jpg olet oikeassa. ratkojia on paljon. en kuitenkaan halua ottaa kantaa mistään tälläisestä. tämähän on totta tekstiä, ei fiktiota. olen ollut täällä jo noin vuoden kirjoittelemassa ja vähän yli vuoden ristikkomaailmassa. onneksi tänne ei olla tehty sisäänkirjautumista. mutta onko täällä heidän tehtäviään. ei. kysyn sellaista ekiltä. olette
61. h15.4.2012 klo 08:37
olleet täällä töissä vuosia. hävettävää.
62. Eki15.4.2012 klo 08:43
Nyt meni ajatus kokonaan ohi.
63. h15.4.2012 klo 08:45
anteeksi eki. menikö ajatus...........
64. Eki15.4.2012 klo 08:57
Minunko pitää hävetä jotain?
65. Eki15.4.2012 klo 09:20
Lähden nyt häpeämättömästi risteilylle. Mukavaa alkavaa viikkoa!
66. h15.4.2012 klo 09:22
sinun ei tarvitse hävetä vaan ristikkomaailman ehkä, ehkäpä ei...
67. RA15.4.2012 klo 09:33
No niin. Näin ne asiat selviävät.
68. h15.4.2012 klo 09:34
niin selviää.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *